کد خبر: ۷۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
تجارت آنلاین فرصت کسب وکارهای نوپا را در وضعیت کنونی بررسی کرد؛
استارتاپ یک سرمایه گذاری به شکل کارآفرینی است که به ایده جدید برای کسب و کار می پردازد و خلاقیت، تمایز اصلی آن با اقتصاد سنتی است که می تواند با ایجاد فرصت های شغلی در شرایط تحریم تاثیرگذار شود.

عبور از تحریم با اقتصاد دانش بنیان

گروه اقتصاد کلان: حالا دیگر تحریم های ظالمانه آمریکا آثار و عوارض خود را تا جزیی ترین و نهانی ترین شئون و ارکان جامعه ایرانی به نمایش گذاشته است. مسئولان و دغدغه مندان همه کار می کنند تا عوارض تحریم ها به حداقل برسد. در این میان ایده ها و خلاقیت های انسانی می تواند نقش مهم و موثری ایفا کند و بندهای تحریم را از دست و پای اقتصاد و صنعت جامعه باز کند و این نقشی است که از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا بر می آید.

به گزارش تجارت به نقل از ایرنا ، استارتاپ یک سرمایه گذاری به شکل کارآفرینی است که به ایده جدید برای کسب و کار می پردازد و خلاقیت، تمایز اصلی آن با اقتصاد سنتی است که می تواند با ایجاد فرصت های شغلی در شرایط تحریم تاثیرگذار شود. استارتاپ به پروژههایی گفته میشود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول میانجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم میشود و در شرایط تحریم، کسب و کارهای مجازی و مبتنی بر شبکه های اجتماعی بیش از گذشته فرصت برای عرضه را دارند.

دانش بنیان ها کلید مقابله با تحریم

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه امسال یکی از برنامههای جدی این معاونت مقابله با تحریم است، کلید این کار را حمایت از شرکتهای دانش بنیان دانست.

سورنا ستاری در گفت و گو با ایرنا گفت: در شرایط تحریم شرکتهای دانشبنیان میتوانند عصای دست دولت باشند، امروزه امید همه بر روی فکر، اندیشه و قدرت فناوری جوانان این مرز و بوم است. وی اظهار داشت: تحریمهای اعمال شده بر ایران بهترین فرصت است تا شرکتهای دانشبنیان فعالیت خود را گسترش داده و نیروهای خود را پای کار بیاورند. ستاری ادامه داد: اقتصاد دانشبنیان یکی از رکنهای مورد توجه دولت است، باید در شرایط تحریم تمام تمرکز خود را روی شرکتهای دانشبنیان بگذاریم تا آنها بتوانند به راحتی هر چه تمامتر محصولات خود را به دیگر کشورهای جهان صادر کنند. وی افزود: فضای تحریم کمک کرده که این شرکتها در مواردی که تاکنون وارد نشده بودند و مقدار قابل توجهی هم از آن محصولات واردات به کشور داشتهایم، ورود و نیاز کشور را به واردات کاهش دهند و در برخی از موارد بینیاز کنند. ستاری یادآور شد: نسل جدیدی از کارآفرینان در حال ظهور هستند و باید با توجه به واقعیتهای اقتصادی نیروی انسانی خود را تربیت کنیم، با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و تحریمهای موجود، صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان میتواند راه حل مناسبی برای توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور باشد.

وی گفت: شرکتهای فناور شاهراه عبور از تحریمها هستند و در شرایط کنونی کشور تمام توجهات به سمت شرکتهای دانش بنیان است.

وجود 4 هزار شرکت دانش بنیان فعال

شرکت های دانش بنیان به لحاظ کمی رشد چشمگیری طی سال های اخیر داشته اند. چندی پیش رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ایران دستاوردهای قابل توجهی در زمینه علوم، تحقیقات و فناوری داشته است یادآور شد: در این زمینه میتوان به رشد فزاینده در انتشار بینالمللی مقالات علمی به ویژه در زمینههای فناوری نانو، زیست فناوری و علم مواد، اشاره کرد. علی وحدت که در یک همایش نوآوری در چین سخن می گفت افزود: ایران بیش از چهار هزارشرکت دانش بنیان فعال در زمینههای نانو فناوری، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی انرژی، برق و الکترونیک و انرژی تجدید پذیر دارد. این حجم از توسعه حاصل تغییرات گسترده در نظام ملی نوآوری ایران است.

نقش شرکتهای دانشبنیان در اقتصاد ملی

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: شرکتهای دانش بنیان باید به اهمیت نقش و جایگاه خود در اقتصاد کشور واقف باشند چرا که این شرکتها نقش مهمی در کاهش نیاز کشور به واردات دارند. اصغر سلیمی در گفتوگو با خبرگزاری فارس گفت: فردی که قصد دارد اختراعی را ثبت کند یا دستگاهی را به مرحله تولید برساند باید به لحاظ استطاعت مالی فراغ بالی داشته باشد و درگیر کارهای اداری و کاغذبازی نشود، بنابراین حمایت از این افراد چه از نظر مالی چه از نظر قانونی میتواند کمک شایان توجهی به این شرکتها کند. وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی که به طور اختصاصی برای امور شرکتهای دانشبنیان در نظر گرفته شده میتواند از بروز بروکراسیهای دست و پا گیر برای نقشآفرینی این شرکتها در اقتصاد ملی جلوگیری کند. نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر فعالیت شرکتهای دانش بنیان در شرایط تحریمها گفت: امروز شرکتهای دانش بنیان در دنیا رشد بسیار خوبی داشتهاند و کمک بسیار خوبی برای صنایع تلقی میشوند، این مقوله چند سالی است که در کشور ما مورد پیگیری قرار گرفته و پیشرفتهای خوبی هم در این زمینه داشتهایم. وی افزود: به طور قطع بخشهایی همچون کشاورزی و صنعت میتواند تحت تاثیر فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان متحول شوند. سلیمی با اشاره به روند فعالیت شرکتهای دانش بنیان در چند سال اخیر گفت: شرکتهای دانش بنیان در چند سال اخیر پیشرفت خوب و مطلوبی داشتهاند که البته کافی نیست و دولت و مجلس باید اعتبارات خوبی را در این زمینه پیشبینی کنند چرا که بدون پول و امکانات نمیتوان کارهای بزرگی را انجام داد.

بهبود وضعیت اشتغال با شرکت های دانش بنیان

با توجه به آنچه که ذکر شد و همچنین با عنایت به این که کسب و کارهای نوپا هر روز و هر لحظه در حال گسترش و توسعه هستند لذا توجه و تمرکز دولت و همینطور بخش خصوصی در جهت رفع موانع و تسهیل در راه اندازی این شرکت ها بدون شک در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و ثروت آفرینی و به دنبال آن کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری بسیار تاثیرگذار و قابل توجه خواهد بود و خوب است که سران قوا و متولیان و دست اندرکاران امر اشتغالزایی و کارآفرینی نسبت به ایت امر اهتمام جدی داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار