کد خبر: ۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
یک سال است که بازار بورس به عنوان بازار بزرگ سرمایه کشور دچار وضعیت نابسامانی است و اگر چه در روزهای نخست به نظر می رسید که کاهش شاخص بورس موقت باشد اما ادامه یافتن این وضعیت ، منجر به این شد که شاخص بورس از 89 هزار واحد در دی ماه 1392 به 68 هزار واحد در روز گذشته رسید . به این ترتیب می توان گفت که در طول این یک سال ، سهامداران به طور متوسط نزدیک به 25 درصد ضرر کرده‌اند. با این وصف عجیب نیست اگر بسیاری از سرمایه گذاران خرد و سهام داران جزء طی این مدت از بورس خارج شده باشد و سرمایه خویش را به جایی دیگر (مثل بانکها و موسسات مالی) منتقل کرده باشند. این اتفاق نه تنها برای بازار سرمایه بلکه برای اقتصاد کشور خبر خوشی نیست و می تواند نشانه ای از نابسامانی اقتصاد باشد . طی یک ماه گذشته البته اتفاقاتی بوقوع پیوسته که نشان دهنده عزم دولت برای رفع این وضعیت است . تغییر ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران یکی از این تغییرات است که می‌توانست شکی روانی را به این بازار وارد کند و نویدبخش تغییراتی مثبت برای سهامداران باشد  اما بورس به این تغییر واکنش چندانی نشان نداد و روند کاهش قیمت‌ها در بورس همچنان ادامه یافت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام سه برنامه جدی و عملیاتی برای رونق بخشی به بازار سرمایه کشور، گفت: با رفع ابهامات در زمان کوتاهی رونق را به بورس باز می‌گردانیم.
روز گذشته اما در سالروز سقوط تاریخی قیمت بورس محمد فطانت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در مصاحبه ای اعلام کرد که برای بازگرداندن رونق به این بازار 3 برنامه جدی دارد که عبارتند از : ابهام زدایی از بازار ، سازماندهی تمام زوایا و ابعاد بازار سرمایه و چابکی و سرعت دادن به انجام کارهای مورد انتظار مردم . این سخنان نشان می دهد که ریاست جدید این سازمان «مشکلات اصلی » را می داند ؛ غبار آلود بودن جو بازار موضوعی است که متاسفانه در طول همواره به بورس ضربه زده است و بسیاری از سهامداران از این بابت زیانهای جبران ناپذیری دیده‌اند و عطای سرمایه گذاری در این بازار را به همین خاطر ، به لقای آن بخشیده اند‌. اگر این وضعیت پایان داده شود ، آن گاه گام دوم که تصحیح تصمیم گیری‌های مدیریتی است‌، می رسد و می توان امیدوار بود که این تغییر مدیریت‌، باعث اعتلای دوباره این بازار شود . با این حال باید به این موضوع تاکید کرد که وضعیت بورس به گونه‌ای است که  این برنامه‌ها فقط در صورتی موثر خواهد بود که هر چه سریعتر اجرا شود. نگاهی به وضعیت بورس در 15 دی ماه نشان می دهد که با این شرایط هر روزی که بر بورس می گذرد  فقط صف‌های فروش بیشتر و بیشتر می شود و این وضعیت تا چه اندازه باعث تضعیف این بازار و خروج سرمایه از این بازار می شود .
روز دوشنبه و در سالگرد شروع سقوط قیمت بورس‌، به یکباره روند ریزشی قیمت‌ها شدت گرفت و افت شدید قیمت‌ها و تشکیل صف‌های فروش موجب افت 418 واحدی دماسنج بازار سرمایه و رسیدن آن به پایین سطح خود یعنی کانال 68 هزار و 232 واحد شد. کسانی که این روزها سرمایه خویش را از بازار بورس بیرون می کشند دیگر حاضر نخواهند بود که در کوتاه مدت بار دیگر جذب این بازار شوند و سرمایه‌های خویش را دوباره به این بازار بیاورند و این مهمترین دلیل برای این است که از رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار  بخواهیم که در اسرع وقت‌، برنامه‌های مورد نظر خویش را به مرحله اجرا درآورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار