کد خبر: ۷۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

فاطمه ذوالقدر

نماینده تهران در مجلس

طرح جدید ترافیک، با هدف كاهش بار ترافيكي منطقه مركزي كلان شهر تهران و كاهش آلودگي هوا و با هدف مديريت مشكلات طرح زوج و فرد اجرايي شده اما اين طرح از همان ابتدا مورد نقد بسياري از متخصصين و شهروندان قرار گرفته است. واضح است كه در شرايط... كمبود حمل و نقل عمومي و عدم توسعه زيرساخت هاي مورد نياز حمل و نقل عمومي، اجرايي شدن طرح جديد ترافيكي صرفا بار ترافیک را در بزرگراهها تشدید خواهد كرد و در كمبود دسترسي به خطوط حمل و نقل عمومي افزايش فشار مالي بر خانواده ها را در اين شرايط اقتصادي خواهد داشت چراكه در طرح زوج و فرد امكان تردد در ٤٥ روز طي سه ماه در اين محدوده وجود داشت و حال اين امكان به كمتر از نصف يعني ٢٠ روز در سه ماه تقليل يافته كه قاعدتا براي ساكنين مسائلي را بوجود مي اورد كه البته برخي ويژگي ها نظير امكان يكبار تردد قبل و بعد از ساعت تعيين شده اگرچه خوب است اما اين براي خانواده اي كه ناگزير است فرزند خود را شايد چندين بار به منظور شركت در كلاس هاي اموزشي و تفريحي ببرد كارا نخواهد بود. از طرفي روز پنجشنبه مجدد به روزهاي داراي محدوديت اضافه شده كه با توجه به اينكه ادارات دولتي در اين روز تعطيل است و پيش بيني دو روز تعطيلي اخر هفته براي شهروندان در نظر گرفته شده بود مطمئنا اين محدوديت، امكان استفاده از اوقات فراغت از كار را براي آنها محدود مي كند. از سوي اين موضوع استمرار ترافيك در ساعات هاي نزديك به پايان طرح را در دو مرحله در بزرگراه هاي منتهي به محدوده ترافيكي ايجاد مي كند يكي انتظار براي زمان پايان طرح براي ساكنين و ديگري در ساعت هفت شب براي كل شهروندان، كه این رفتار ترافیکی نادرست در پیک عصرگاهی مطمئنا مشكلات بسياري را ايجاد خواهد كرد. يقينا اجراي شايسته اين طرح در گرو رفع نیاز تهران به تامین حدود ۲هزار واگن مترو و دستکم ۳ هزار دستگاه اتوبوس مي تواند محقق شود كه لازمه آن پرداخت بدهي دولت به شهرداري است كه در تذكري در هفته پيش از دولت خواسته شد با پرداخت به موقع بدهي ها امكان توسعه خطوط حمل و نقل عمومي را ميسر سازد چرا كه در شرايط فعلي هر گونه افزایش تقاضا برای این ناوگان بیپاسخ مانده و فشار و تحمل سختي هاي آن به طور مستقيم متوجه شهروندان است كه اين زيبنده نيست. نكته مهم ديگري كه در این طرح نادیده گرفته شده متهمان اصلی آلودگی هوای شهر تهران هستند موتورسیکلتها، خودروهای کاربراتوری و خودروهای دیزلی که تقریبا مي توان گفت محدودیت و شرايط خاصي برای تردد آنها وضع نشده و اين وسايل به اندازه خودروهای انژکتوری حق تردد دارند، این در شرايطي است که میزان آلایندگی خودروهای کاربراتوری دستکم ۱۰ برابر خودروهای انژکتوری است.

بايد در نظر داشت كه از اجراي هر طرحي چه اهدافي در كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تعقيب مي شود، مشكل آلودگي هواي تهران و بار ترافيكي آن براي ساليان متمادي است كه ادامه دارد و همه كارشناسان بر اين اتفاق نظر دارند كه رفع اين معضلات در گرو تامين زيرساخت هاي حمل و نقل عمومي، توسعه خطوط مترو و اتوبوسراني، افزايش كيفيت بنزين، گسترش فضاي سبز و افزايش كيفيت خودروهاي توليد داخل است اما در عمل انچه كه رخ داده متمركز بر اعمال محدوديت براي مردم در كاهش استفاده از خودرو، محدوديت ترددي و تعطيلي اجباري در زمان الودگي هواست كه اين اقدامات همگي كوتاه مدت است، سالم سازي هواي تهران و كاهش بار ترافيكي كلان شهر تهران نيازمند برنامه ريزي جامع و دقيق و كارشناسي، همكاري خودروسازان براي ارتقاء كيفيت خودروها و افزايش كيفيت سوخت مصرفي و در كنار آن توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي و دوچرخه است و يقين بدانيد اگر حمل و نقل عمومي با كيفيت و در دسترس در اختيار شهروندان باشند شهروندان از آن استقبال خواهند كرد و نياز به ايجاد محدوديت هاي با عناوين مختلف نخواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار