کد خبر: ۷۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
تجارت آنلاین روند نزولی نرخ دلار در روزهای اخیر را بررسی کرد؛
گروه تجارت: هفته گذشته قیمت دلار و نرخ ارز به طور چشمگیری روند نزولی پیدا کرد. در عین حال فعالان اقتصادی و همین طور بسیاری از مردم همچنان مترصد تغییرات جدید در بازار ارز هستند و ظاهرا هیچ نوع ثباتی را برای این بازار قائل نیستند و اصلاح بازار ارز را دور از دسترس می دانند.

ثبات بازار ارز در گرو اصلاح ساختار نظام بانکی

گروه تجارت: هفته گذشته قیمت دلار و نرخ ارز به طور چشمگیری روند نزولی پیدا کرد. در عین حال فعالان اقتصادی و همین طور بسیاری از مردم همچنان مترصد تغییرات جدید در بازار ارز هستند و ظاهرا هیچ نوع ثباتی را برای این بازار قائل نیستند و اصلاح بازار ارز را دور از دسترس می دانند. یک کارشناس اما در این مورد اعتقاد دارد برای اصلاح مدیریت بازار ارز، دولت باید هرچه سریعتر اصلاح در شیوه عملکرد بانکها و همچنین اصلاح سیاستگذاری پولی که هدف آنها مهار نقدینگی باشد، در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش تجارت آنلاین کامران ندری در گفت وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» معتقد است که با راهاندازی بازار متشکل ارزی، بعید به نظر میرسد که نرخ دلار شتاب کاهش قیمت گیرد. با ابن حال او تأکید میکند که اگر بازارهای متشکل درست عمل کنند و معاملات تحت نظر مقام ناظر انجام گیرد، از منظر اقتصادی، تشکیل آنها توجیهپذیر است. به اعتقاد ندری، در حال حاضر بانک مرکزی باید بر کنترل تورم متمرکز شود و رشد نقدینگی در اقتصاد را به نحوی کنترل کند که ما درگیر تورم بالا نشویم. اصلاح شبکه بانکی دیگر نکتهای بود که ندری در صحبتهای خود به آن اشاره کرد. به اعتقاد این کارشناس بانکی در حال حاضر بانک مرکزی به خوبی از مشکلات نظام بانکی آگاه است و در همین زمینه ضروری است تا رابطه بانکها با بانک مرکزی ضابطهمند و مطابق بر استانداردها قرار گیرد. او همچنین افزود: در حال حاضر سیاستگذاری پولی تحت تأثیر سلطه مالی دولت قرار دارد و ضروری است تا رابطه دولت با بانک مرکزی به نحوی تعریف شود تا در بلند مدت، این سیاستگذاری به سمت مهار تورم هدفگذاری شود. ندری خاطرنشان کرد: بررسی تجربه کشورهای مختلف در مهار تورم نشان میدهد که این مشکل حل نشدنی نیست. همانطور هم که از از دهه 90 به این سو، پدیده تورم به عنوان یک معضل در اغلب کشورها نداشتیم. البته استثناهایی مانند ونزوئلا وجود دارد؛ اما تجربه نشان داده است کشورهای مختلف با بهره گیری از دانش اقتصاد در حوزه اقتصاد کلان و سیاستگذاری پولی، توانستهاند تورم را مهار کنند.

ضرورت اصلاحات ساختاری در حوزه بانکی و پولی

اصلاح ساختار نظام بانکی بیش از همه بر عهده بانکمرکزی است. رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری غیردولتی در این باره عنوان می کند: «بانکمرکزی طی سالهای اخیر تلاش موثری در مدیریت بازار پول و شبکه پولی و بانکی کشور به ویژه ساماندهی موسسات غیرمجاز و نظمبخشی در حوزه نظام پرداخت و اعتبار داشته که نتیجه این مدیریت، به ثبات نسبی و توقف شوک در بازار ارز و بازگشت آرامش ذینفعان شبکه بانکی اعم از سپردهگذاران و سهامداران منجر شده است. » کورش پرویزیان در گفتوگو با خبرآنلاین میافزاید: «در شرایطی که خصومتهای برخی دولتهای خارجی علیه کشور و ملت ایران لحظهای قطع نمیشود، دستیابی و حفظ ثبات در اقتصاد بدون شک نیازمند مدیریت اولویتها است. » پرویزیان تصریح میکند: «اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه بانکی و پولی اگرچه لازم و مفید است، اما شرط موفقیت این اصلاحات، زمانبندی درست برای اعمال آنها و اولویتدهی حفظ آرامش حوزه بانکی و پولی نسبت به آنها است که بانکمرکزی بهدرستی تلاش دارد این تقدم و تاخر را رعایت کند. » پرویزیان ادامه داد: «یکی دیگر از مصادیق مدیریت اولویتها، تقدمبخشی به حفظ آرامش نسبت به کاهش ریسک استفاده از ابزارها و روشهای نوین خصوصا در حوزه ابزارهای الکترونیک است. اگرچه بهکارگیری شیوههای نوین در حوزه اقتصاد مانند هر حوزه دیگری مستلزم پذیرش حد قابل قبولی از ریسک برای بهرهمندی از منافع این شیوهها است، اما باید به این واقعیت هم توجه داشت که شرایط خاص کشور ما، آستانه ریسکپذیری را محدود کرده است. » وی ضمن تایید فواید محتمل استفاده از رمزارزها متذکر میشود: «بهرهگیری از سازوکار رمزارزها، توکنها و… در ایجاد پویایی در اقتصاد خصوصا مواردی مانند خارج کردن داراییهای بانکها از حالت راکد و عمومیسازی اقتصاد قطعا مفید است، اما باید توجه داشت این روشها در حوزه بازار متشکل پولی و بانکها صرفا با الزام به ایجاد زیرساخت مناسب و در هماهنگی و با مجوز نهاد نظارتی امکانپذیر است. » پرویزیان با ذکر مثالی، میگوید: «در مورد روش توکنیزاسیون قرار دادن داراییها به عنوان پشتوانه، در حوزه بازار الکترونیک و توکنهای قابل مبادله مساله مهمی است که هم برای اطمینانبخشی به علاقمندان این حوزه و هم برای مدیریت و ارزیابی ریسکهای مرتبط ضروری است. » رییس کانون بانکها و موسسات اعتباری خصوصی تصریح میکند: «از آنجایی که بانکمرکزی تلاش دارد بازار ارز و پول به ثبات رسیده و سرعت گردش پول را نیز مدیریت کند، به درستی تاکید دارد ارز دیجیتال یا رمزینه ارزها تحت مدیریت و انحصار این نهاد قرار داشته باشد؛ البته با این تخصیص که اصرار بر انحصار در مورد رمزارزهایی است که به پشتوانه دارایی زمینه انتشار پیدا میکنند و از این طریق در معرض تبادل قرار میگیرند. »

جمع بندی

با توجه به آنچه که گفته آمد اصلاح ساختار نظام بانکی که همواره مد نظر کارشناسان بوده و مسئولان قول اجرای آن را هر از گاهی می دهند حال به نظر می رسد برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و در کنار راهکارهای گوناگون بایستی کارآمدی نظام بانکی نیز افرایش و ارتقا پیدا کند و با استفاده از آخرین متدهای مورد استفاده در نظامات مالی و پولی جهان شیوه شبکه بانکی کشورنیز روزآمد و چابک سازی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار