کد خبر: ۷۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
گزارش تجارت آنلاین از جدی ترین مطالبه تولیدکنندگان کشور؛
در سالهای اخیر بحث مالیات ارزش افزوده، یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی برای تولید بوده است. قانون مالیات ارزش افزوده در سال ۸۷ تصویب شده و به صورت آزمایشی به اجرا درآمده اما تاکنون بسترها و زیرساختهای لازم برای اجرای دقیق و صحیح این قانون ایجاد نشده و شیوه فعلی اجرای آن به نوعی با بخشهای مختلف اقتصادی به ویژه بخش تولید کشور، همراه و سازگار نشده است.

ضرورت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

گروه اقتصاد کلان: در سالهای اخیر بحث مالیات ارزش افزوده، یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی برای تولید بوده است. قانون مالیات ارزشافزوده در سال ۸۷ تصویب شده و بهصورت آزمایشی به اجرا درآمده اما تاکنون بسترها و زیرساختهای لازم برای اجرای دقیق و صحیح این قانون ایجاد نشده و شیوه فعلی اجرای آن به نوعی با بخشهای مختلف اقتصادی بهویژه بخش تولید کشور، همراه و سازگار نشده است. یک فعال اقتصادی در این مورد می گوید: متاسفانه سیاست دولت در این زمینه به گونهای است که بخش تولید خواهناخواه به انزوا کشیده شده و از رونق کسب و کار در این بخش کاسته است. جمال رازقی جهرمی می افزاید از ابتدای اجرای این قانون، مودیان بسیاری از جمله تولیدکنندگان داخلی ، نسبت به نحوه اجرای آن اعتراض داشتند و در سالهای اخیر نیز بهدلیل به وجود آمدن شرایط رکودی در کشور، بار مشکلات ناشی از اجرای این قانون برای تولیدکنندگان تشدید شده و آثار نامطلوبی روی فعالیتهای آنها گذاشته است.

لایحه پیشنهادی دولت در کمیسیون تخصصی

در همین خصوص روز گذشته رییس مجلس در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد گفت: با تصویب کلیات لایحه پیشنهادی دولت درباره اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس ،جزئیات آن به صورت دو شوری در کمیسیون تخصصی دوباره بررسی می شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی لاریجانی در جمع خبرنگاران افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده که به صورت موقت اجرا می شد به نوبت تجدید نظر رسید که با تصویب کلیات لایحه پیشنهادی دولت، از آن جا که نکات ریزی در آن وجود داشت و باید دقت نظر بیشتری انجام می گرفت در کمیسیون تخصصی بررسی خواهد شد. وی اضافه کرد: در نشست با فعالان اقتصادی شهرک صنعتی شمس آباد توضیح دادم که اگر در زمینه ارزش افزوده همکاری کنند و محصولات را به مشتریان واقعی ای بفروشند که مالیات را به صورت درست پرداخت کنند ما هم تلاش می کنیم مشکلاتی که سازمان امور مالیاتی برای پرداخت های گذشته آنان مطرح کرده پیگیری و حل کنیم.

انتقاد از اجرای غلط قانون

اوایل تیرماه گذشته رئیس خانه صنعت معدن و تجارت در خصوص توقع و انتظاری که صنعتگران از لایحه مالیات بر ارزش افزوده، با بیان اینکه بار تأمین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نباید بر دوش بخش تولید باشد، تصریح کرد: سرمایههای بخش تولید اندک است و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و جمعآوری و پرداخت دوباره آن به دولت از سوی تولیدکنندگان باری است که به تولید تحمیل شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضوی با اشاره به اینکه مشکل اجرای غلط قانون مالیات بر ارزش افزوده است، اظهار کرد: در قانون پیشبینی شده بود که ظرف یک سال صندوقهای هوشمند وظیفه جمعآوری مالیات بر ارزش افزوده را به عهده بگیرند که این موضوع هنوز محقق نشده است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سنوات آتی با اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده، این مالیات از دوش تولیدکنندگان برداشته شود.

ادعای حمایت از بخش تولید

معاون سازمان امور مالیاتی هفته گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: مالیات بر ارزش افزوده با روش کنونی در ۱۶۰ کشور به دور از مبانی اقتصادی و میزان توسعه یافتگی اجرا می شود.

به نقل از صدا و سیما، محمد مسیحی افزود: 10 درصد افزایش درآمد مالیاتی کشور از محل عملکرد و 60 درصد افزایش درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده است. وی گفت: در قانون مالیات ها حمایت های بسیار خوبی از بخش تولید شده است و سازمان امور مالیاتی از سود تولید کنندگان مالیات می گیریم نه از زیان آن ها.

چرخه مالیات بر ارزش افزوده حل شود

عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در این برنامه گفت: در حالی که بخش صنعت و معدن رشد اقتصادی منفی دارد افزایش مالیات تولید را در کشور با مشکلات بیشتری روبرو می کند. بهرام شکوری افزود: تولید کنندگان انتظار کمک تسهیلاتی از دولت ندارند اما می خواهند مالیات عملکرد با مالیات ارزش افزوده یکی شود و دولت که توان پرداخت تسهیلات را به تولید کنندگان ندارد مالیات بر ارزش افزوده را هر زمانی که واحد تولیدی به بهره برداری رسید محاسبه کند و آن را به تولید کننده بازگرداند. عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: به سرمایه گذاران اجازه داده شود 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که در زمان خرید پرداخت می کنند در تولیدشان سرمایه گذاری کنند.

وی ازسازمان امور مالیاتی خواست؛ مسئله چرخه مالیات بر ارزش افزوده را حل کند.

انتظار بخش تولید

احمد تشکینی مدیر کل اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: در دنیا ابزارهای مالیاتی خود تنظیم هستند و خود را با اقتصاد هماهنگ می کنند. وی با بیان اینکه نظام مالیاتی و تولید رابطه دو طرفه و تعاملی دارند افزود: در ازای دریافت مالیات باید به بخش تولید خدمات نیز ارائه شود اما اکنون ابزارهای دایت منابع به بخش تولید وجود ندارد. تشکینی گفت: نباید به فعالیت های تولیدی به عنوان محل کسب درآمد نگاه شود. مدیرکل اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال 97 و 98 این وزارتخانه همه تلاش خود را برای کاهش فشار مالیاتی بر بخش تولید انجام داد اما عدالت مالیاتی در کشور وجود ندارد و از تولیدکنندگان شناسنامه دار به آسانی مالیات گرفته می شود اما از دیگران نمی توانیم مالیات بگیریم.تشکینی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در اصل برای مصرف کننده است و ساز و کارهای آن باید در کشور برای تحقق این موضوع فراهم شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار