کد خبر: ۸۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

بهمن عبداللهی

رییس اتاق تعاون ایران

ایجاد اشتغال از مزیتهای تعاونیهاست و بیشترین تعداد فرصت شغلی مربوط به تعاونی های خدماتی که اشتغال ۳۴۲ هزار نفر را فراهم کرده اند و بالاترین سهم در بین تمامی گرایشها را به خود اختصاص داده اند. یکی از کارکردهای بخش تعاون علاوه بر توسعه عدالت اجتماعی، مشارکت تمام اقشار جامعه در فعالیتهای اقتصاد است و ایجاد اشتغال پایدار، توزیع عادلانه ثروت، تجمیع سرمایههای خرد با کم ترین سرمایه اولیه از مزیتهای بی بدیل این نوع فعالیت اقتصادی است.

سال ۱۳۰۴ نخستین تعاونی در گرمسار تشکیل شد و تاکنون ۹۳ هزار شرکت تعاونی در تمامی گرایش های اقتصادی مشارکت دارند و این تعاونی ها که با عضویت ۱۰ میلیونی اقشار مختلف تشکیل شده اند ، نماد اقتصاد مردمی و بزرگترین نهاد اجتماعی در کشور هستند و یک میلیون و ۷۳۲هزار نفر در تعاونی ها فعالیت دارند. وجود ۶۰۰ اتحادیه استانی و شهرستانی و اتحادیههای سراسری در کشور نقش مهمی در توزیع مواد اولیه شرکت های تعاونی و در هماهنگی، ساماندهی و انسجام بیشتر بخش تعاون دارد. بیشترین ثبت شرکتهای تعاونی در بین استانها مربوط به استان تهران با ثبت ۱۰ هزار و ۷۰۰ شرکت تعاونی بوده که سهم ۱۱ درصدی از کل شرکتهای تعاونی را در بین استانها دارد. بررسی ها نشان می دهد در بین ۱۴ گرایش بخش تعاون، بخش کشاورزی با ثبت ۲۲ هزار و ۶۰۰ شرکت تعاونی بیشترین تعداد از لحاظ فراوانی بین گرایش ها را داراست.

بخش تعاون با ثبت ۲۰۰ شرکت تعاونی دانش بنیان نقش مهمی در افزایش تولید علم و توسعه اقتصادی بر پایه دانش دارد و پایش محیط کسب و کار در بهار امسال نشان میدهد که ۴۱۱ بنگاه اقتصادی بخش تعاون در کشور مشارکت داشتند و رقم شاخص ملی بخش تعاون در این فصل، به میزان ۶.۱۹ درصد (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده است و نسبت به بهار سال گذشته (میانگین ۶.۲) بهبود یافته است.

مناسبترین مولفههای محیط کسب و کار بخش تعاون در بهار امسال مربوط به مولفه محدودیت دسترسی به حاملهای انرژی (برق، گاز، گازوئیل و…) ، محدودیت دسترسی به آب، محدودیتهای دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت بوده و نامناسبترین مولفههای مربوط به بی ‏ثباتی و غیرقابل پیش‏ بینی بودن قیمت‏ها، دشواری تامین مالی، موانع در فرآیند اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار، بی ‏ثباتی سیاست‏ها، مقررات و رویه های اجرایی بود.

ارزیابی انجام شده در بین رشته فعالیت های مختلف اقتصادی؛ فعالیتهای خدماتی (تامین جا و غذا بهترین محیط کسب و کار) و آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهای تصفیه، بدترین محیط کسب و کار را به خود اختصاص دادهاند.

تعاون، بهترین انتخاب برای کوچک سازی دولت محسوب میشود، مسیر کوتاه و سریع برای چابک سازی اقتصاد و در این راه باید دولت در قامت یک بازوی نظارتی عادل و تشکلهای تعاونی همچون اتحادیهها و اتاقهای تعاون به عنوان بازوی اجرایی موجبات ارتقاء و افزایش سهم تعاون و پویایی اقتصاد نقش مهمی ایفا کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار