کد خبر: ۸۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
دبیرکل حزب‌الله با وجود نقش تاثیرگذار منطقه ای خود با تواضع فراوان از گفت‌وگو و تفاهم داخلی بازدارنده در برابر تجاوزهای احتمالی دشمن صهیونیستی استقبال می کند، این می‌تواند فرصت‌های راه حل سیاسی در لبنان را تقویت کند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛غالب قندیل تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در پایگاه خبری-تحلیلی الشرق الجدید با اشاره به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب ‌الله لبنان و دعوت وی از گروه های مختلف و رهبران لبنان بر عدم تکیه بر تفاهمات بین ‌المللی و منطقه ‌ای قریب‌ الوقوع جهت ایجاد سازش در لبنان برای شکستن دور باطل اختلافات تأکید کرد که رهبر مقاومت بنا بر ارزیابی‌های خود خواستار تحرکی گسترده برای ایجاد تفاهم داخلی در لبنان و کاستن از فشارها به عوامل بازدارنده خارجی شد و دیدارهای جاری بین گروه‌های رقیب در لبنان را مثبت ارزیابی کرد.

وی در این زمینه به چند نکته تأکید کرد:


اول اینکه رهبری سیدحسن نصرالله در محور مقاومت و هم پیمانان وی در دنیا به ویژه روسیه و چین فرصت اطلاع از واقعیت‌ها و اطلاعاتی را می‌دهند که تنها در زمینه تحلیل روند درگیری‌ها و شاخص‌های تماس‌ها و مذاکرات و فرصت سازش نیست و به‌ این ‌ترتیب به وی امکان می‌دهد تا از برنامه‌های کاری مخفیانه و علنی دولت‌های بزرگ اطلاع داشته باشد.


در این زمینه آگاهان مسائل بین‌المللی تاکید می‌کنند که فضای بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان در نتیجه عناصر درگیری ها و تماس‌ها و اختلافات متشنج است و صحبت و پیش بینی زمانی برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای زود است. این در حالی است که قطعاً اوضاع لبنان در اولویت قدرت‌های درگیر و مداخله جو قرار ندارد. درگیری‌های روسیه و آمریکا ادامه دارد و هیچ شاخص جدی برای باز شدن صفحه‌ای جدید در مناسبات دوجانبه دیده نمی‌شود، این در حالی است که فرصت گفت‌وگو  بین باراک اوباما و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور 2 کشور  آمریکا و روسیه در نیمه ماه جاری میلادی در قزاقستان وجود دارد.

در سوی دیگر کشمکش بین ایران و آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای نیز ادامه دارد و علاوه بر این‌ها جنگ جهانی مخفی بین چین و آمریکا در مورد معادله درگیری‌ها در منطقه در تمامی جبهه‌ها که مهم‌ترین آن‌ها سوریه ، عراق ، یمن، بحرین و لیبی است دنبال می‌شود و موضوع لبنان از نظر اهمیت و حساسیت در جایگاه ‌های بعدی قرار دارد.


فضای بین‌المللی نشان می‌دهد که جنگ سرد فراگیر جهانی و منطقه ای به این زودی‌ها به پایان می‌رسد، رفتار دولت‌های بزرگ متخاصم در ابعاد بین‌المللی و منطقه‌ای احتمال های متناقضی را در زمینه روند مناسبات و درگیری‌ها مطرح می‌کند. این در حالی است که فضای موجود بیش از پیش می‌طلبد که تفاهم ها و سازش‌هایی محقق شود، چرا که دیگر فرصتی برای تشدید حملات وجود ندارد و تقویت معادلات قدرت موجود نزدیک‌ترین راهکار به عقل و منطق به شمار می‌رود.


دوم اینکه ایجاد تفاهم قابل استمرار لبنانی می‌تواند تمامی سطوح بحران پیچیده در این کشور را شامل شود و تنها منحصر به رسیدن به توافق در زمینه تعیین رئیس جمهور نشود، این موضوع نیاز به تفاهم در زمینه تغییرات و اصلاحات سیاسی و قانون اساسی و اداری در کشور دارد که تحقق ثبات بلند مدت را تضمین کرده و اجازه توسعه حیات سیاسی و بیرون آوردن آن از روند خفقان و تنگ کنونی و جلوگیری از تهدید رویکردهای افراط گرایانه نظیر جریان‌های تکفیری تروریستی را شامل شود.


اوضاع داخلی لبنان در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است که تمامی مؤسسات دولتی و ابعاد زندگی انسانی را شامل شده است. این روند به ‌علت فضای چالشی و طوفانی به ‌وجود آمده که خطرات گروه‌های تروریستی و تکفیری و افزایش بحران اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه لبنان به دنبال داشت و پیامدهای خطرناکی بر بخش‌های متوسط و فقیر لبنان داشته است.  این اوضاع در سایه بحران پناهنده شدن شهروندان سوری روند خطرناک‌تری به خود گرفته و در سایه چنین بحران غیرعادی نسخه‌ های سنتی که بر اساس شرایط گذشته تهیه شده ، قطعاً نمی‌تواند مشکل کشور را حل کند.

سوم اینکه سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله با تواضع فراوان از حمایت حزب‌الله و ارتش لبنان از فرصت‌های گفت‌وگو و تفاهم در مورد سامانه دفاعی بازدارنده در برابر خطر تجاوزها احتمالی دشمن صهیونیستی در هر زمان سخن گفت. این در حالی است که این حزب قدرت خود را در مقابله با خطر گروه‌های تروریستی و تکفیری در مرزها و داخل کشور نشان داده و این واقعیتی است که می‌تواند فرصت‌های راه حل سیاسی در اوضاع لبنان را تقویت کند، چرا که سایر گروه‌های سیاسی نیز شایسته است که این زمینه را به‌عنوان مبنایی برای آغاز گفتگوهای داخلی انتخاب کنند.


این موضوع به صورت منطقی در برابر جریان المستقبل و سایر گروه‌های 14 مارس مطرح است که در مواضع خود به سمت رویکردهای واقع‌گرایانه در زمینه ماهیت و نقش حزب‌الله لبنان در حمایت از این کشور پیش بروند. نقشی که از ورود به درگیری‌های داخلی سوریه آغاز شده و در جبهه جنوب و بقاع و غرب ادامه پیدا کرده است.


شکی نیست که عزم حزب‌الله و هم‌پیمانان داخلی آن در توسعه طرح گفتگوهای داخلی موجی از استقبال مردمی را به دنبال دارد، اما باید با طرح‌های موجود بدون مبالغه گرایی تعامل شده و آن را آغازی واقع‌گرایانه و در سطح پایین دانست.


تجربه کنونی بار دیگر میزان حکمت و درایت و رشد سیاسی رهبران مقاومت را نشان داد، چرا که آن‌ها خون جوانان خود را به پای دفاع از کشور ریختند و با وجود نقش منطقه‌ای پررنگ و تأثیر گذار خود که جامعه جهانی به آن اذعان می‌کند، هیچ موضع متکبرانه و خود برتربینی در داخل اتخاذ نکردند. این در حالی است که برخی همچنان با کینه قدیمی خود به دنبال خنجر زدن از پشت به محور مقاومت هستند و شبانه روز برای ضربه زدن به آن و از بین بردن معادلات بازدارنده قدرت کنونی که ضمن مشارکت حزب‌الله با ارتش لبنان و در سخت‌ترین شرایط به دست آمده، تلاش می‌کنند.


انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: