کد خبر: ۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
شرکتهای پالایشگاهی بزرگ ترین غایبان این روزهای تالار شیشه ای هستند. توقف نماد آنها به دلایل مختلف ماه هاست طول کشیده و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی سرمایه های بلوکه شده سهامداران و ابهامات پیش آمده برای این صنعت مهم بورسی خواهد بود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛شرکتهای پالایشگاهی از غایبان اصلی این روزهای بورس تهران هستند. نمادهایی که در توقف طولانی مدت و بلوکه کردن سرمایه سهامداران ید طولایی داشته و اکنون نیز به بهانه کیفی سازی ماه هاست سهامداران خود را منتظر گذاشته اند.

مطرح شدن بحث های مربوط به کیفی سازی و اختلاف نظر میان شرکتهای پالایشگاهی و پالایش و پخش از مهم ترین دلیل توقف پالایشگاه ها است. البته ابهاماتی در قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش محصولات تولیدی نیز باعث شده است تا این شرکتها به دلیل عدم انتشار پیش بینی درآمد هر سهم مورد بازگشایی قرار نگیرند.

نمادهای شرکتهای پرطرفدار پالایشگاهی همچون بندرعباس، تبریز، لاوان و شیراز از اواخر تیرماه امسال متوقف شدند. در این میان پالایشگاه اصفهان و تهران سابقه بیشتری دارند زیرا نماد «شپنا» از 19 اسفند‌ماه سال 92 به دلیل عدم ارائه اطلاعات سه ماهه و نماد «شتران» از 28 فروردین ماه امسال به دلیل عدم ارائه پیش‌بینی سود هر سهم سال 93 مورد توقف قرار گرفتند.

به منظور برطرف شدن این مشکل و تعویق کیفی سازی جلسات مختلفی بین مسئولان بورس با شرکتهای پالایشگاهی و شرکت ملی پالایش و پخش انجام شد و رایزنی های زیادی بین دولت و مجلس نیز صورت گرفت اما هنوز نتیجه ای از این جلسات حاصل نشده و نماد شرکتهای پالایشگاهی همچنان متوقف است.

این اختلاف نظرها موجب شده است تا با گذشت 10 ماه از سال هیچ یک از شرکت‌های پالایشی چشم‌اندازی از عملکرد سال جاری و محاسبه سود و زیان نداشته باشند و گزارشی به بازار ارائه نکنند که این موضوع بازار سرمایه و سهامداران این صنعت را با سردرگمی و ابهامات فراوان مواجه کرده است.

در این میان بورس معتقد است که چون موضوع کیفی سازی در زمانی که پالایشگاه ها وارد بورس شدند مطرح نبوده و قانون نیز در خصوص آنها تغییر نکرده است لذا کیفی سازی باید به همان روال قبلی عمل شود تا پالایشگاه‌ها و سهامداران آنها با مشکل مواجه نشوند.

طولانی شدن توقف نماد پالایشگاه ها علاوه بر بلوکه کردن سرمایه هزاران سهامدار این صنعت، ابهامات دیگری چون کاهش قیمت جهانی نفت را نیز به این گروه اضافه کرده است به طوری که به نظر می‌رسد کاهش قیمت نفت و کیفی‌سازی محصولات، اثر کاهشی روی سودآوری این واحدها داشته باشد.

کارشناسان نیز می گویند کاهش قیمت تدریجی قیمت نفت و رسیدن آن به 50 دلار به معنی کاهش قیمت فرآورده‌های پالایشگاهی و فروش این شرکت‌ها است، تا جایی که انتظار می‌رود سود این واحدها با کاهش مبلغ فروش، کاهش پیدا کند به طوری که با پایین آمدن قیمت نفت، بهای تمام شده شرکت‌های پالایشگاهی هم کاهش قابل توجهی یافته است لذا پیش بینی می شود بازگشایی نماد پالایشگاه ها منجر به کاهش قیمت سهام آنها و در نتیجه افت بیشتر شاخص بورس شود به همین دلیل از بازگشایی آنها در شرایط نزولی بورس جلوگیری به عمل می آید.

زیرا علاوه بر افت قیمت نفت، طرح کیفی‌سازی محصولات پالایشگاهی نیز سود اکثر این شرکتها را کاهش می دهد که این دو عامل در کنار یکدیگر باعث می شود تا بازگشایی نماد پالایشگاه ها در بورس تهران با ریزش قیمت همراه باشد و این ریزش، افت شدید شاخص بورس را به دنبال داشته باشد ؛حتی گفته می شود که سهامداران سایر شرکتها خرید خود را به بعد از بازگشایی نماد پالایشگاه ها موکول کرده اند تا شاخص بورس افت ناشی از این بازگشایی را تجربه کرد و سپس اقدام به خرید کنند.

این در حالی است که در هفته گذشته گزارش آمار تولید و فروش چند شرکت پالایشگاهی در سایت کدال قرار گرفت و این شائبه را در بازار ایجاد کرد که نمادهای پالایشگاهی بعد از 6 ماه توقف به زودی بازگشایی می شوند اما هنوز خبری از اجرا یا عدم اجرای کیفی سازی محصولات آنها منتشر نشده و به طبع زمان بازگشایی نماد آنها نامعلوم است.

فعالان تالار شیشه ای به خصوص سهامداران پالایشگاه ها انتظار دارند که نماد این شرکتها تا زمانی‌که موضوع کیفی سازی به صورت قطعی تعیین نشده و پالایشگاه ها اطلاعات خود را به‌صورت شفاف اعلام نکنند، مورد بازگشایی قرار نگیرند چون قیمت سهام این شرکتها بسیار کاهش یافته و سهامداران به شدت متضرر می شوند.

این در حالی است که به منظرو بازگشایی نماد پالایشگاه ها در بورس تهران باید تکلیف نرخ خرید خوراک مصرفی و نیز قیمت فروش آنها توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین شود تا شرکت‌های حاضر در بورس بتوانند صورت‌های مالی و پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را براساس ابلاغیه قطعی و موارد مشخص به بازار ارائه کنند.

در این میان شرکت ملی پالایش و پخش باید کمک کند تا با انجام شفاف سازی های لازم ، زمینه بازگشایی نماد این گروه در بورس و فرابورس به گونه ای فراهم شود که سهامداران متضرر نشوند زیرا در اوضاع فعلی بورس سهامداران زیادی متضرر و بی اعتماد شده اند و با اجرای طرح کیفی سازی به بی اعتمادی و ضرر سهامداران اضافه می شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: