کد خبر: ۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
مدیر برنامه‎ریزی استراتژیک وزارت نفت خبر داد:
مدیر برنامه‎ریزی استراتژیک وزارت نفت گفت: سیمای صنعت نفت در سال ۹۹ با اجرای برنامه ششم توسعه بسیار با وضعیت فعلی تفاوت خواهد داشت.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛سعید قوام پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت:برنامه ششم توسعه برنامه ای استراتژیک خواهد بود که در صورت اجرای آن سیمای صنعت نفت کشور در سال 99 با اکنون بسیار متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تولید نفت و میعانات گازی کشور تا پایان سال 96 به 5.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، گفت: ظرفیت تولید گاز تا سال 97 به یک میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

قوام‌پور با بیان اینکه بسیاری از نهادهای دولتی در تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هم اختلاف دارند، گفت: علی رغم این موضوع وزارت نفت اولین وزارتخانه‌ای بود که سیاست‌های خود را در این زمینه تدوین کرد.

وی با اشاره به اینکه اتکا به درآمدهای نفتی موجب شکنندگی اقتصاد کشور شده است، گفت: موسسه مطالعات انرژی با همکاری شرکت ملی نفت درحال بررسی علل شکنندگی اقتصاد و راه‌های مقابله با آن است.

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت با اظهار اینکه اقتصاد مقاومتی راهبردهای اولیه را در صنعت نفت مشخص می‌کند گفت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط وزارت نفت در واقع همان برنامه ششم توسعه است که تاسال 97 اجرایی می‌شود که درصورت اجرای آن سیمای صنعت نفت کشور آنچه اکنون وجود دارد متفاوت خواهد بود. چراکه با کمک و ارتباط خوب با وزارت خارجه علاوه بر دستیابی به بازارهای بین المللی،  شرکت‌های بین المللی برای حضور در بازارهای جهانی خواهیم داشت.

وی مهمترین اهداف اقتصاد مقاومتی را بهینه سازی مصرف، متنوع سازی بازارهای صادراتی، ارتقای جایگاه کشور در بازارهای جهانی و تبدیل شدن ایران به مرکز مبادلات و ترانزیت انرژی عنوان کرد و گفت: برنامه ششم توسعه برنامه‌ای استراتژیک است چرا که از اهداف داخلی به دستیابی به اهداف بین المللی سوق داده می‌شود.

قوام‌پور یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را افزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گاز با تأکید بر میدان‌های مشترک دانست و توضیح داد: تا انتهای سال 96 تولید نفت و میعانات گازی به 5.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که 4.7 میلیون بشکه آن نفت خام و یک میلیون بشکه آن میعانات گازی خواهد بود؛ طبق برنامه این رقم از تولیدی شدن میدان‌های مشترک غرب کارون (700 هزار بشکه در روز)، طرح نگهداشت سطح تولید نفت خام با ظرفیت 3.850 میلیون بشکه، اصلاح ساختار قراردادهای نفتی و طرح‌های افزایش ظرفیت بازیافت محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: کاهش تولید ایران از منابع غیرمشترک صورت گرفته و تولید میدان‌های مشترک در زمان تحریم مانند سابق ادامه دارد.

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت اظهار کرد: تولید گاز تا سال 97 به یک میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید؛ که رسیدن به این رقم امکان صادرات گاز به عراق را تا چند ماه دیگر البته با حجم پایین محقق خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حجم صادرات سالانه ایران 10 تا 12 میلیارد مترمکعب در سال است، گفت: با افزایش تولید گاز این رقم تا سال 1400 به سالانه 80 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

قوام‌پور از اختصاص گاز به قیمت رقابتی برای تولید و صادرات برق تا ظرفیت 5 هزار مگاوات جدید تا سال 97 به عنوان یکی دیگر از اهداف وزارت نفت نام برد و گفت: برای انجام این کار روزانه 6 میلیون مترمکعب اختصاص داده شده است.

وی سیاست وزارت نفت در بخش صنعت پتروشیمی را افزایش حجم صادرات به 80 میلیارد دلار تا سال 1400 عنوان کرد و گفت: سیاست بالا بردن صادرات و افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره‌ها یکی از مواردی است که در اقتصاد مقاومتی نیز دیده شده برای اجرای این کار باید طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی تکمیل شوند ضمن آنکه طرح‌های تأمین خوراک این واحدها نیز به موقع وارد مدار تولید شوند.

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت خاطرنشان کرد: وزارت نفت در تهیه برنامه اقتصاد مقاومتی این وزارتخانه دو شرایط را در نظر گرفته؛ یکی آنکه تحریم‌ها در سالهای آینده کاهش یابد و در نهایت برداشته شود و دیگر آنکه شرایط کنونی در سالهای پیش رو باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پالایشی کشور با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سه میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت توضیح داد: ظرفیت پالایشی نفت خام کشور با احتساب پالایشگاه آناهیتا به دو میلیون بشکه و ظرفیت پالایش میعانات گازی به حدود یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید به طوری که صادرات میعانات گازی تولید داخل متوقف خواهد شد.

به گفته وی میعانات گازی مورد نظر در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس، با ظرفیت 360 هزار بشکه، مجتمع سیراف با ظرفیت 480 هزار بشکه و پالایشگاه پارس با ظرفیت 120 هزار بشکه پالایش می‌شوند.

قوام پور با اشاره به این که استاندارد بنزن سه تا چهار درصد است و علت توقف تولید ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی این بود که احتمال داشت گاهی این رقم از جدا سازی محقق نشود گفت: مجلس هم با توقف تولید ریفریمت در پتروشیمی ها و واردات بنزین موافق بود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: