کد خبر: ۸۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
بورس تهران این روزها روزگار پر نوسانی را می گذارند. شاخص بورس تهران در ماه های اخیر گاه به صورتی هیجان رکوردشکن و صعودی بوده و گاه به سرعت سقوط کرده است. این روند بسیاری از سهام داران حرفه ای در بازار را نگران کرده و در عین حال سرمایه گذاران تازه کار را به هیجان و وسوسه سودهای یکشبه کشانده است.

چشم نگران سهام داران به تابلوی شیشه ای بورس تهران

بورس تهران این روزها روزگار پر نوسانی را می گذارند. شاخص بورس تهران در ماه های اخیر گاه به صورتی هیجان رکوردشکن و صعودی بوده و گاه به سرعت سقوط کرده است. این روند بسیاری از سهام داران حرفه ای در بازار را نگران کرده و در عین حال سرمایه گذاران تازه کار را به هیجان و وسوسه سودهای یکشبه کشانده است.

بورس تهران که در یک سال اخیر با تاثیرپذیری از قیمت دلار و ورود موج نقدینگی دورانی سودآور و پربازده را گذرانده و بارها رکوردشکنی کرده حالا چند وقت است با ثبات خداحافظی کرده و به صورت یالاکلنگی بالا و پایین می رود. این وضعیت سهام داران حرفه ای بازار را به وحشت انداخته و آنان نگران از رشد بادکنکی بورس الا به زمان ترکیدن این بادکنک فکر می کنند.

در توصیف وضعیت فعلی بورس باید گفت که دوره رشدهای همگن قیمت سهام متوقف شده است. در نیمه نخست سال جریان قدرتمند پول و نقدینگی ورودی سبب می‌شد تا روند عمومی بازار چندان تمایزی بین شرکت‌های مختلف یک صنعت قائل نشود و تنها تعدد بازیگران و نسبت نقدینگی ورودی به ارزش بازار شرکت‌ها بتواند روندهای قیمتی را رقم بزند. در آن برهه جریان نقدینگی، قوی‌تر از هر عامل تحلیلی دیگری ظاهر شد و نه به تحلیل‌های حمایت‌گر از روند صعودی قیمت یک نماد اهمیت می‌داد و نه نقدهای موجود را جدی قلمداد می‌کرد.اکنون با فروکش عطش سرمایه‌گذاران برای ورود به دادوستدهای سهامی و کند شدن سرعت چرخش نقدینگی در بازار سهام، روندهای صعودی یکدست کمتر مشاهده می‌شود. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد بنا به عادت نزدیک یا سودای کسب سود زیاد در زمان کوتاه، تلاش‌هایی برای جریان‌سازی در گروه‌ها و نمادهای مختلف مشاهده می‌شود. اما عموما آن دسته از تلاش‌ها که از مجرای بنیادی سهام حمایت نمی‌شود چندان ثابت و ثمربخش نیست و به سرعت بازگشت قیمت‌ها را در پی داشته است. این مساله لزوم توجه به تحلیل‌های بنیادی سهام را یادآور می‌شود. بازگشت به تحلیل‌‌ها همچنان می‌تواند بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر بازارهای مطرح ایجاد کند؛ اما در عین حال لازم است بازیگران بورسی دامنه دید خود را به میان‌مدت تغییر دهند و تلاش برای آگاهی از متغیرهای اثرگذار و نحوه ایفای نقش آنها را با جدیت بیشتری دنبال کنند. در سوی دیگر تحلیلگران بازار نیز باید از رخوت تابستانی فاصله گرفته و برآوردهای خود از سودآوری بنگاه‌ها را بازخوانی کنند. این بازخوانی شامل به‌روزرسانی متغیرها و دقت بیشتر در مدل‌های پیش‌بینی است.

به هر حال آنچه تا حدودی سهام داران را این روزها امیدوار می کند رشد ناپلئونی شاخص بعد از هر افت ترسناکی است که در تقویم تالار بورس رقم می خورد.

در همین رابطه امروز و بعد از افت محسوس روز گذشته شاخص روز سه شنبه در چهارمین روز معاملاتی بورس تهران شاخص کل توانست ۶۵۶ واحد رشد کند. همچنین در بورس تهران ۱۹۸ سهم با افزایش قیمت و ۱۵۱ سهم با افت قیمت روبرو شدند.

به گزارش ایسنا، امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۶ واحد رشد کرد و به رقم ۳۰۵ هزار و ۳۳۳ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۳۷۲ واحد رشد تا رقم ۸۵ هزار و ۶۸۹ واحدی بالا رفت.

شاخص آزاد شناور نیز با ۸۷۵ واحد افزایش عدد ۳۴۹ هزار و ۴۹۳ را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر کدام به ترتیب ۳۳۸ و ۱۹۵۹ واحد رشد کرد.

بانک ملت، پتروشیمی پارس، ایران‌خودرو و صنایع پتروشیمی خلیج فارس هر کدام به ترتیب ۱۴۹، ۱۱۲، ۶۵ و ۶۵ واحد به رشد شاخص‌های بازار کمک کردند.

در طرف مقابل بانک پاسارگاد، پالایش نفت تهران، پتروشیمی جم و پالایش نفت اصفهان هر کدام به ترتیب ۹۱، ۴۴، ۴۱ و ۳۲ واحد در کاهش شاخص‌ها تأثیرگذار بودند.

در گروه فلزات اساسی ۱۶۰ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان دست به دست شد و این گروه بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد.

تولیدی فولاد سپید فراب کویر، مس شهید باهنر دو نمادی بودند که توانستند در این گروه بیش از چهار درصد رشد قیمت داشته باشند.

در گروه خودرو و سایر قطعات ۳۵۸ میلیون سهم و اوراق مالی به ارزش ۱۲۷ میلیارد تومان دست به دست شد و این گروه پس از فلزی‌ها بیشترین ارزش معاملات را شاهد بودند. در گروه خودرو امروز بیش از نیمی از سهم‌ها با کاهش قیمت روبرو بودند.

بانک‌ها، شیمیایی‌ها و مواد دارویی در رتبه‌های بعدی از نظر ارزش معاملات ایستادند. در بورس تهران ۱۹۸ سهم با رشد قیمت و ۱۵۱ سهم با افت روبرو شدند اما در فرابورس ایران ۱۲۸ سهم رشد و ۸۰ سهم افت را تجربه کردند.

آیفکس نیز ۰.۷۴ واحد رشد کرد و به رقم سه هزار و ۸۸۴.۵ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۶۹۹ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات تا رقم ۸۱۲ میلیون سهم و اوراق مالی بالا رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار