کد خبر: ۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
کدامیک پیروز خواهد شد؟
فراگیر شدن و جذابیت برنامه های کاربردی پیام رسان، مکالمات داخلی و خارجی در تلفن های همراه هوشمند در سال های اخیر به تهدیدی علیه درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه از منابع این سرویس ها در کشور تبدیل شده است.

فراگیر شدن و جذابیت برنامه های کاربردی پیام رسان، مکالمات داخلی و خارجی در تلفن های همراه هوشمند در سال های اخیر به تهدیدی علیه درآمدهای اپراتورهای تلفن همراه از منابع این سرویس ها در کشور تبدیل شده است.

به گزارش تجارت آنلاین، با ورود نسل جدید تلفن های همراه در سال های اخیر به کشور، استفاده روز افزون مردم از آپ ها و سرویس های کاربردی که در این گوشی ها نصب و اجرا میشوند نیز به مراتب افزایش یافته است.

گفتن این مورد که در حال حاضر در هر خانوار ایرانی حداقل یک فرد از تلفن همراهی استفاده می کند که سرویس های آن مبتنی بر IP است شاید دور از واقع نباشد. هنوز فراموش نکرده ایم که تا چند سال گذشته استفاده ناصحیح از بلوتوث در مکان های عمومی و به ویژه متروها به یک معضل در اجتماع تبدیل شده بود اما امروزه با ورود این نرم افزارهای اجتماعی دیگر کمتر کسی را می بینید که بلوتوث خود را در مترو روشن کند.

شبکه های اجتماعی با این که عمر خیلی زیادی ندارند اما به خوبی در زندگی بسیاری از مردم با سنین مختلف جا باز کرده اند که می توان سادگی، مقرون به صرفه بودن، کاریرد فراوان و ارتباط آسان را از جمله دلایل این استقبال دانست.

محبوبیت این سرویس ها به شکلی بوده که یکی از ائمه جمعه شهرستان های استان فارس با عضویت در یکی از این آپ های پیام رسان رسما حضور خود را در این سرویس اعلام کرده و دلیل آن را ایجاد ارتباط با جوانان بیان کرده و گفته است ما در فضای حقیقی جوانان را پیدا نکرده ایم به همین دلیل به دنبال آن ها در اینجا آمده ایم.

حال با گستره اینترنت و افزایش نسبی پهنای باند در کشور،  افرادی که روزانه با استفاده از گوشی های هوشمند عضو آپ هایی همانند Tango, Viber, Coco, Wechat, Whatsapp, Skype میشوند رو به افزایش است. رایگان بودن این آپ ها و نیاز حداقلی به بستر اینترنت برای استفاده از آن ها باعث شده که افراد، برای ارتباط با یکدیگر از طریق تلفن همراه دیگر متوسل به پیامک و تماس از طریق خطوط اپراتورهای شبکه تلفن همراه نباشند و نیاز خود را از این سرویس ها که امکاناتی به مراتب بیشتر و جذاب تر دارند تامین کنند.

این امر موجب کاهش درآمد اپراتورهای موبایلی از سرویس های پیام رسان شده، به همین دلیل بود که سال جاری شایعاتی در زمینه دخالت برخی از این اپراتورها در فیلتر برنامه های کاربردی اینترنتی همانند Wechat به گوش رسید که از سوی مدیران مربوطه تکذیب شد. در همین راستا بود که  مديرعامل شركت مخابرات ايران با عنوان اين كه نگران افت درآمد مخابرات از محل مكالمات و پيامك نيست، گفت: براي جبران اين كاهش درآمد ظرف دو سال آينده حدود 5 هزار ميليارد تومان بر روي ديتای شبکه سرمايه‌گذاری خواهیم کرد.

البته باید توجه داشت که این افت درآمد منحصر به اپراتورهای تلفن همراه در داخل کشور نیست، به گزارش مرکز تحقیقاتی استراتژی آنالیتیک درآمد اپراتورهای موبایلی از سرویس های پیامکی در سال گذشته میلادی حدود چهار درصد کاهش یافته و حدود 104 میلیارد دلار محاسبه شده است، همچنین کارشناسان پیش بینی کرده اند که کاهش درآمد اپراتورها از این سرویس ها تا سال 2017 به 20 درصد نیز خواهد رسید.

در هفته های اخیر مارک زاکربرگ، موسس شبکه اجتماعی فیسبوک از خرید واتس آپ (Whatsapp) یکی از پرطرفدارترین سرویس های پیام رسان اینترنتی که ماهیانه حدود 465 میلیون کاربر در سطح جهان دارد به قیمت 19 میلیارد دلار خبر داد و اعلام کرد به زودی این سرویس امکان تماس صوتی را نیز به صورت رایگان به سامانه خود اضافه خواهد کرد و رقیب Viber و  Skype خواهد شد.  این امر مطمئنا نشان دهنده گسترش چنین سرویس هایی در آینده و جذب کاربران بیشتر خواهد شد.

حال باید دید مدیران اپراتورهای تلفن همراه در داخل کشور همانند ایرانسل، همراه اول و رایتل برای مقابله با این سرویس ها و جبران کاهش درآمدهایشان چه تصمیمی خواهند گرفت.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار