کد خبر: ۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
كارشناسان صنعت خودرو سازي در پي ثبات نصفه و نيمه اي كه در بازار خودرو....
به گزارش تجارت آنلاین ؛كارشناسان صنعت خودرو سازي در پي ثبات نصفه و نيمه اي كه در بازار خودرو ايجاد شده است، اظهار مي دارند كه احتمال كاهش قيمت خودرو بيش از هر زمان ديگري مشاهده مي شود. طوريكه در اين بين خودروهاي واداتي بيش از هر زمان ديگري، كاهش قيمت را به خود مي بيند كه حتي ممكن است برخي از خودرو ها رقم هاي نجومي خود را از دست بدهند.

يكي از دلايل اصلي كاهش قيمت خودرو رو به اتمام بودن سال جاري ميلادي است كه بزرگترين خودرو سازان جهان براي رقابت هرچه بيشتر اقدام به توليد و پرده برداري از خودروهاي جديد در سال آينده ميلادي مي كنند كه اين مهم مي تواند به نفع واردات خودرو كشورمان باشد واز ميزان قيمت ها بكاهد.

با اين حصول نبايد فراموش شود كه قيمت خودرو در صورتي كاهش پيدا مي كند كه شركت هاي خارجي در حالي از مدل هاي سال آينده خود را رو نمايي مي كنند كه در كشورمان اين رويه بر عكس بوده است. طوريكه خودروسازان ايراني دست به دامان خودرو سازان چيني و روس شده اند تا علاوه بر كمبود نقدينگي براي سرپا بودن در اين دوره بتوانند، سبد كالايي خود را بعد از دهه ها تلاش پر كنند.

با اين حساب اين نكته قابل تامل است كه صنعت خودروسازي كشورمان رو به قهقرا مي رود و خودروسازان خارجي همچنان از انواع مدل هاي خود بهره برداري مي كنند.
اما نگاهي به ورود خودروهاي خارجي نشان مي دهد كه خودروسازان غربي با در اختيار گرفتن

بازارهاي داخلي توانسته اند بخش مهمي از خودروهايي را وارد كنند كه نياز مبرم جامعه را به خود نشان مي دهد.

در حال حاضر گرايش مردم به سوي خودروهاي خارجي به قدري بوده كه ورود سالانه خودروهاي خارجي به طور ميانگين 80 هزار دستگاه از اين خوردوها به فروش رفته و تا كنون خبري مبني بر دپوي اين خودروها در پاركينگ هاي نمايشگاه داران منتشر نشده است.

شايد خبرها از دپوي خودروهاي لوكس كه به 25 هزار دشستگاه در كمرگ منتشر شده بود در محافل رسانه اي ديده شود، اما اين تعداد خودرو براي تزريق در بازاري بود كه همچنان خواهان خودروهاي خارجي است.

اين در حالي است كه ورود هيات تجاري روسيه و خودروسازان اين كشور مي تواند شرايط را بر آن آماده كند كه هر چه سريع تر بازار و صنعت خودرو سازان كشورمان در اختيار آن ها قرار بگيرد.

چنانكه در اين رابطه ورود هيات تجاري روسيه به كشورمان صحت و سقم اين مطلب را بيشترنمايان مي كند.

با آنكه خودروهاي روسيه تواني در برابر خودروهاي غربي ندارد و نمي تواند وارد رقابت با آن ها شود اما از اين جهت كه خودروهاي آن ها دست كمي از صنايع خودروسازي داخلي ما ندارد و مي تواند جايگذين مناسبي براي نيازهاي داخلي مان باشد.

با اين حال از ميان هفت مدل خودرويي كه در روسيه توليد مي شود آن ها استقبال و تمايل بالايي را نسبت به صادرات خودرو دارند. چنانکه سال گذشته میزان صدور خودرو های روسی در حدود 150 هزار دستگاه بود و شرکت کنندگان نظرخواهی گفتند که این شاخص می‌تواند به یک میلیون دستگاه ماشین سواری برسد. نیمی از سووال شدگان مطمئن بودند که برای رسیدن به این حجم کمتر از پنج سال وقت لازم است.

«سرگئی اودالوف» معاون رئیس آژانس تحلیلی «آوتو استارت» روسیه معتقد است که ظرفیت صنایع خودرو سازی روسیه امکان می‌ دهد که تحویل ماشین‌های ساخت کشور ما به خارج به سرعت افزایش یابد.

اودالوف گفت: از بسیاری لحاظ پتانسیل صادراتی صنایع خودرو سازی روسیه می‌تواند به این خاطر عملی شود که آن واحد های تولیدی که در روسیه در حال توسعه هستند می‌توانند مقدار به مراتب بیشتر محصولاتی را از آنچه که برای بازار روسیه لازم است بیرون دهند. تولید کنندگان اتومبیل های روسی به صدور محصولات خود علاقمند اند. گمان می‌کنم که تدارک دسترسی فعال به بازار های آینده دار هم اینک شروع شده است.

حجم فروش اتومبیل های خودرو در سال گذشته به 2 میلیون و 600 هزار دستگاه رسید و واحد های کنونی و در حال برنامه‌ریزی می‌توانند تا 3 میلیون دستگاه خودرو را تولید کنند. یگانه راه حل- افزایش صادرات است.

این کار همین حالا انجام می‌شود: کارخانه «آوتو واز» بزرگترین بازیگر بازار داخلی، سال گذشته 80 هزار دستگاه ماشین «لادا» را به خارج صادر کرد. این شاخص 10 درصد بیشتر از سال گذشته است. بنا به برآورد های کارشناسان مینیبوس ها و کامیون های کم حجم نوع «گازل نکست» برای صدور از همه بیشتر با چشم انداز هستند. دیگر کارخانه ها نیز از جمله واحد تولید کننده کامیون های «کاماز» برای فروش محصولات خود به خارج از کشور آماده هستند.

با اين وجود بسياري از مسوولان روسي اذعان مي دارن كه خصنعت خودرو سازي اين كشور تا سال 2015 بتواند تمام اروپا را فرا بگيرد و و به يكي از بزرگترين توليد كنندگان در قاره سبز شود.

اين در حالي است كه طبق خبر ها چين قرار است شعبه اي كارخانه ليفان را در روسيه اي احداث كند كه قرار است تا سال 2015 به يكي از بزرگترين توليد كنندگان خودرو اروپا تبديل شود. با اين وجود بايد در نظر داشت آيا گفتار سوولان روسي تا چه حد در ست است و مي تواند واقعيت نزديك باشد.

یادداشت:ميلاد شويكلو

انتهای پیام/
برچسب ها: خودروساز ، روسیه ، اروپا
نام:
ایمیل:
* نظر: