کد خبر: ۸۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
نظارت کارشناسان اقتصادی زیر ذره بین تجارت آنلاین؛
بازار ارز پس از ماه ها تثبیت و آرامش، این روزها دستخوش نوسان و بی ثباتی شده است. کارشناسان عوامل مختلفی را دلیل تغییر نرخ ارز می دانند.

نظارت کارشناسان اقتصادی زیر ذره بین تجارت آنلاین؛

گروه اقتصاد کلان: بازار ارز پس از ماه ها تثبیت و آرامش، این روزها دستخوش نوسان و بی ثباتی شده است. کارشناسان عوامل مختلفی را دلیل تغییر نرخ ارز می دانند. دلار از ابتدای هفته دچار نوسان صعودی قیمت شده است، به نحوی که براساس نرخهای اعلامی صرافی ملی قیمت هر عدد دلار آمریکا در پایان هفته گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده اما در این هفته با افزایش قیمتی که بعد از اصلاح قیمت بنزین و افزایش ۲۰۰ درصدی آن بازار ارز را متاثر کرد به رقم ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

به گزارش تجارت آنلاین، همچنین دلار در بازار آزاد نیز با نوسان افزایشی قیمت مواجه شد و به مرز ۱۳ هزار تومان نزدیک شد. با توجه به این که دولت با کسری بودجه مواجه است، قیمت دلار تا پایان سال چه روندی را طی خواهد کرد؟ در این راستا رییس کل بانک مرکزی طی یادداشتی نوشت: آنچه که این روزها در بازار ارز مشاهده میشود، بیشتر ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگان است که تلاش میکنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخهایی بالاتر عرضه کنند. به گزارش ایرنا به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی تأکید کرد: «این عده از صادرکنندگان به سبب جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین و حوادث بعد از آن و شروع تسویه حسابهای تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می کنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخ هایی بالاتر عرضه کنند. به همین دلیل به خاطر اعلام نرخهای غیر واقعی، تقاضای زیادی حتی برای نرخ های کمتر از آن وجود ندارد.

همتی تصریح کرد: بانک مرکزی در این مواقع همانگونه که در حال حاضر در حال انجام است، با حضور پر قدرت در بازار حواله ای ارز، عدم تعادلهای مقطعی را مرتفع و تعادل مبتنی بر متغیرهای واقعی را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر میگرداند.

پیشبینی روند بازار ارز

اما یک نماینده مجلس معتقد است این نوسانات تا پایان سال فروکش میکند و قیمت دلار تا پایان سال در حدود ۱۲ هزار تومان باقی میماند. فریدون احمدی، و نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی معتقد است این نوسانات تا پایان سال فروکش میکند و اتفاق خاصی نمیافتد. نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی در خصوص پیشبینی نرخ دلار تا پایان سال گفت: قیمت دلار تا پایان سال در حدود ۱۲ هزار تومان باقی میماند و نوسانات آن حدود مثبت پنج درصد و منفی پنج درصد خواهد بود.

عوامل 5 گانه نوسان نرخ ارز

از سوی دیگر، یک کارشناس بازارز ارز عوامل روانی و بازاری این نوسان را به پنج موضوع مرتبط میداند که شامل «ریزش ۳۰ هزار واحدی بورس»، «افزایش انتظارات تورمی حاصل از اخبار منفی»، «هیجانسازی در فضای مجازی»، «تقاضای فصلی» و «رفتار نوسانگیران» میشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین پلاس فرشاد چهاردولی درباره این عوامل توضیح داد: وقتی که شاخص کل بورس ۳۰ هزار واحد ریزش کرد، نقدینگی از این بازار به سمت بازارهای رقیبی مانند خودرو و ارز حرکت کرد. این نقدینگی پتانسیلی ایجاد کرده بود تا همراه با اخبار منفی بتواند مقاومتهای مهم قیمتی را بشکند. این مقاومت برای دلار، روی نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت. وی درباره این اخبار منفی هم توضیح داد: واکنشها به گام چهارم کاهش تعهدات موجب ایجاد یک موج صعودی جدید شد. افزایش قیمت بنزین هم یکی از اخبار منفی بود که انتظارات تورمی را در جامعه بالا برد. البته همانطور که مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند، گران شدن بنزین تورم سالانه را حدود چهار درصد افزایش خواهد داد. هرچند محاسبات ما از این رقم بالاتر است، اما باز ما با یک ابرتورم که زندگی مردم را متأثر کند، مواجه نخواهیم شد. به هر روی، این انتظارات تورمی باعث شد بازار ارز متأثر شود. چهاردولی در ادامه گفت: موضوع بعدی به قیمتدهی در شبکههای اجتماعی برمیگردد. ارتباط اینترنتی تا حدود دو روز بعد از اعلام افزایش قیمت بنزین وجود داشت (تا عصر شنبه)، طی این مدت جوسازی کانالهای مختلف در شبکههای اجتماعی که نرخ ارز را اعلام میکنند، موجب ایجاد یک حباب قیمتی در این بازار شد که بعد از قطع اینترنت، این جوسازی فروکش کرد. در نتیجه مشخص شد خیلی از این رشد قیمتها به دلیل جوسازیهای مورد اشاره بوده است.

تقاضای فصلی

این کارشناس بازار ارز همچنین یکی از عوامل نوسان قیمت ارز در هفته جاری را تقاضای فصلی دانست و عنوان کرد: همیشه با نزدیک شدن دی ماه، تقاضای فصلی به دلیل شروع سال نو مسیحی افزایش مییابد. این تقاضا هر ساله در اواخر آبان ماه شروع میشود و تا اوایل دی ادامه مییابد. از سوی دیگر، نرخ ارز باید با تورم هماهنگ باشد، وقتی تورم همواره در حال رشد است، نباید انتظار داشته باشیم قیمت ارز روند کاهشی داشته باشد. چهاردولی در نهایت به تأثیر رفتار نوسانگیران اشاره کرد و گفت: نرخ دلار در دامنه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان یک خط حمایتی بلندمدت داشت که نوسانگیران در این کف قیمتی خرید کردند و در نهایت در قیمت سقف (حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان) فروختند. اگر نرخ دلار مجدداً به این سو میل کند، احتمالاً نیروهای خرید دوباره وارد بازار شوند، زیرا ابتدای کانال ۱۱ هزار تومان، یک حمایت بسیار محکم وجود دارد و احتمال شکست آن بسیار سخت است. وی همچنین افزود: طی هفته گذشته قیمت ارز بهصورت خزندهای رو به بالا حرکت میکرد. از همین رو، نوسانگیرانی که امکان افزایش کوتاهمدت را پیشبینی میکردند، در صفهای خرید قرار گرفتند، تا اینکه در روز دوشنبه در صف فروش قرار گرفتند. اگر این فرضیه درست باشد، امکان دارد که بعد از یک مرحله فروش در سقف قیمتی، در روزهای آینده مجدداً شاهد خرید در کف قیمتی باشیم.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار