کد خبر: ۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل 470 تعاونی دانش‌بنیان بخش تعاون را ظرفیت مناسبی برای اشتغال پایدار دانست.

سید حمید کلانتری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ نظام اشتغال است و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به دنبال کسب‌وکار مورد علاقه خود هستند، اما وقتی به شغل مورد دلخواه نمی‌رسند سرخورده می‌شوند، اما اعتقاد ما بر این است که تعاونی یک ظرفیت پایدار برای ایجاد اشتغال است.

کلانتری گفت: اشتغال جمعی می‌تواند منافع گروهی را دنبال کند و بسیاری از اهداف توسعه اقتصادی را محقق کند.

معاون وزیر تعاون هدایت و ساماندهی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه به منظور توسعه کارآفرینی در قالب تعاونی‌های دانش‌بنیان و توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و فناوری را از اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد.

وی در عین حال از تشکیل 470 تعاونی دانش‌بنیان در رشته‌های مختلف و صنایع هایتک خبر داد و گفت: این تعاونی‌ها مورد حمایت پارک‌های فناوری قرار دارد و یک نمونه از این تعاونی‌ها در استان فارس است که فارغ‌التحصیلان آن مورد حمایت وزارت دفاع قرار گرفته‌اند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود 102 هزار شرکت تعاونی فعال در کشور گفت: پس از انقلاب علی‌رغم آنکه تلاش شد تا به حوزه تعاون توجه بیشتری شود متاسفانه به نتایج مورد نظر مقام معظم رهبری و نظام نرسیدیم.

کلانتری با بیان این‌که بخش تعاون ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ناشناخته‌ای دارد، گفت: هم‌اکنون 530 هزار نفر عضو هیات مدیره‌های تعاونی هستند و 680 اتحادیه تعاونی استانی و ملی و 49 اتاق تعاون در سطح کشور وجود دارد که یک شبکه اجتماعی و فعال بزرگ را تشکیل داده است.

به گفته وی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در قالب این تفاهم‌نامه ضمن تحصیل، تشکیل تعاونی بدهند و برای ورود به بازار کسب‌و‌کار تمرین داشته باشند تا توانایی اجرایی و مدیریتی را به دست بیاورند.

وی گفت‌: به موجب این تفاهم‌نامه شاهد تشکیل و راه‌اندازی دو نوع تعاونی یکی دانش‌بنیان و دیگری تعاونی‌های دانشجویان و اساتید دانشگاهی خواهیم بود که در قالب تحقیق و پژوهش و آموزش و توسعه و ترویج کارآفرینی و فرهنگ تعاون فعالیت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این مراسم ابراهیم باشقانی فراهانی - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی - با اشاره به حجم بالای فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور گفت: یکی از راه‌های ایجاد مراکز رشد و توسعه، مراکز دانش‌بنیان است که در قالب تعاونی بهتر به نتیجه می‌رسد.

وی گفت: با تجربه‌ی ارزشمندی که در زمینه‌ی تعاونی‌ها داریم انتظار می‌رود که مقوله اشتغال و کارآفرینی با همراهی و همیاری وزارت تعاون به ثمر بنشیند.

به گفته باشقانی فراهانی در جهت منویات مقام معظم رهبری در افق 1404 پیش‌بینی شده است که 50 درصد تولید ناخالص داخلی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار