کد خبر: ۹۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

اعداد وارقام بیانگر آن است که هزینه مسکن به صورت اجاره، اقساط تسهیلات یا موارد دیگر حدود ٤٠ درصد درآمدهای خانوار را میبلعد و در این شرایط وضعیت نامناسب حقوق و دستمزد از یک سو و گرانی و تورم از سوی دیگر، باعث می شود تا معیشت خانواده ها تحت تاثیر قرار گیرد.... در این شرایط که قیمت مسکن روز به روز متورم تر می شود، اجاره نشینان به ویژه اقشار آسیب پذیر چشم انتظار اقدام مناسبی از سوی دولت هستند. اقدامات دولتها در سالهای گذشته برای خانه دار کردن مردم به صورت های متفاوت انجام شد. در مقطعی زمین بین مردم تقسیم شد، در مقطع دیگر تسهیلات با اقساط پایین و بهره مناسب به نیازمندان مسکن اعطا شد، در آخرین مورد نیز که در قالب مسکن مهر، دولت به ساخت مسکن به صورت انبوه سازی در خارج از شهرها اقدام کرد، اگرچه باعث خانه دار شدن بسیاری از مردم شد، اما با انتقادات شدیدی همراه بود تا آنکه نوبت به دولت روحانی رسید. وزیر دولت به اشکال گوناگون وعده ساخت مسکن را مطرح کرد که با مسکن اجتماعی کلید خورد و بهانه ساخت مسکن برای کارگران و اقشار محروم نیز مدتها به سوژه رسانه ها تبدیل شد و حتی ساخت وساز در بافت فرسوده نیز مطرح شد که در نهایت به نتیجه نرسید و شعارهایی که مطرح می شد، بیانگر آن بود که مسکن مهر تخریب شود و در اصل دولت در بازی سیاسی و دعواهای جناحی با دولت قبل، این مسایل را مطرح می کرد تا آنکه بحث ثبت نام مسکن ملی مطرح شد و در شهرهای گوناگون ثبت نام گسترده را شاهد هستیم که این طرح نیز تاکنون از مرز شعار عبور نکرده و هنوز اجرایی نشده است.

نکته مهم در تمامی بازی هایی که برای ساخت مسکن مطرح می شود این است که گویا دولت خبر ندارد ساخت مسکن صدها شغل و صنعت را به حرکت در می آورد و باعث رونق در بخشهای گوناگون می شود. در شرایطی که بزرگترین مشکل دولت، بیکاری است و مدتهاست که آمار بالای بیکاری باعث شده تا دولت زیر تیغ تند انتقاد قرار بگیرد، معلوم نیست چرا ساخت و ساز در دستور کار قرار نمی گیرد؟ در شرایطی که مردم به مسکن نیاز دارند، حاشیه نشینی بیداد می کند، بافت فرسوده در کنار کلانشهرهای زلزله خیز به اصلی ترین دغدغه مردم تبدیل شده و در یک کلام ساخت و ساز مسکن هم باعث رونق اقتصادی و هم آرامش اجتماعی می شود، معلوم نیست چرا دولت ضعیف عمل میکند.

این انتقاد وجود دارد که چرا مانند دولت احمدی نژاد، بخشی از نقدینگی را برای ساخت وساز مسکن اختصاص نداده است. این در حالی است که اقساط مسکن مهر مدت ٦ سال است به بانک مسکن باز می گردد و کافی است دولت همین اقساط را به ساخت مسکن اختصاص می داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار