کد خبر: ۹۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
تجارت آنلاین راهکارهای رونق اقتصادی در شرایط تحریم را بررسی کرد؛
حوزه ساخت و ساز به دلیل اختصاصات و ویژگی هایی که دارد می تواند به عنوان یک صنعت پایه، امکان شکوفایی اقتصادی و بهره مندی سایر صنایع از مزیت های همچون اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت در جامعه را فراهم بیاورد.

تحریک اقتصاد با رونق مسکن

اقتصاد کلان: حوزه ساخت و ساز به دلیل اختصاصات و ویژگی هایی که دارد می تواند به عنوان یک صنعت پایه، امکان شکوفایی اقتصادی و بهره مندی سایر صنایع از مزیت های همچون اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت در جامعه را فراهم بیاورد. از این رو همه دولت های پس از انقلاب سعی کرده اند اولا به دغدغه مردم در این حوزه پایان بدهند و در وهله بعد خواسته اند تا با استفاده از مزایای حوزه ساخت و ساز به بهبود و ساماندهی اقتصاد کمک کنند. دولت دوازدهم نیز در این حوزه چندین طرح و برنامه مختلف را مطرح نموده اما در مجموع توفیق خاصی حاصل نکرده است. آخرین طرحی هم که این دولت ارائه کرده و کلید آن را زده است طرح اقدام ملی مسکن است. در این راستا، روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن، اظهارداشت: در طرح ملی مسکن با فرمول مشارکتی، دولت زمین رایگان و امکانات لازم را در اختیار مشارکت کننده و توسعه گر قرار می دهد و با تسهیل در فرایند صدورمجوزها ، به تسریع در اجرا کمک می کند تا در مدت زمان کمتری واحدهای مسکونی ساخته شوند.

دکتر روحانی درمورد ساخت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن در حاشیه شهرها نیز تاکید کرد: این اقدام باید با هدف حل پایدار و قطعی موضوع حاشیه نشینی انجام شود به گونه ای که دیگر به هیچ وجه شاهد شکل گیری موضوعی به اسم حاشیه نشینی نباشیم.

مشکل مسکن در ایران چیست؟

اما به راستی دلیل عدم توفیق طرح های مسکنی در ایران پس از انقلاب چیست؟ در پاسخ به این سئوال، چندی پیش یک کارشناس مطرح مسکن در جلسهای با عنوان «آسیبشناسی وضعیت مسکن» در محل موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی به بررسی وضعیت مسکن و ریشههای نابسامانی در آن پرداخت.

به گزارش تجارت به نقل از اقتصادآنلاین، عبده تبریزی در ابتدای تحلیل خود، وضعیت فعلی بازار مسکن و ریشههای نابسامانی آن را در اصطکاکها، غیرقابل تجارت بودن، گرانی، ناهمگنی و کندی واکنش عرضه به تحولات تقاضا ارزیابی کرد، هر چند که به نظر او سوداگری همچنین ضعف قوانین که مانع از سوداگریها میشود نیز بر بازار مسکن بیتاثیر نیست.

بی برنامگی در حوزه مسکن

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: آن طور که به نظر میرسد متاسفانه برنامه مناسبی برای بهبود وضعیت بازار مسکن تدوین نشده است و باید در این زمینه دولت اقدام اساسی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم صدیف بدری اظهار داشت: آن طور که به نظر میرسد در ٦ سال گذشته متاسفانه برنامه مناسبی برای بهبود وضعیت بازار مسکن تدوین نشده است و باید در این زمینه دولت اقدام اساسی انجام دهد و طرح اقدام ملی مسکن نیز التیامی بر درد فزاینده حوزه مسکن نمیتواند باشد.

وی بیان کرد: محدودیتی در پرداخت تسهیلات بافت فرسوده مشاهده نمیشود ولی باید این تسهیلات در شرایط لازم و در مسیر درست استفاد شود و ساخت و سازها صرفا به دنبال دریافت وام نباشند تا شاید این موضوع بتواند تا حدی مشکل بازسازی مساکن را بهبود بخشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در حوزه اجاره بها نیز نابسامانیها مشهود است و در چندین ماه گذشته شاهد ایجاد بازار نابسامان بانوسانات بسیار اجارهبهای مسکن بودیم که این موضوع برای برخی از مردم فاقد مسکن واقعا کمرشکن بوده است و این مسئله قابل قبول نیست.

نتیجه

در مجموع به نظر می رسد دولت ها برای رفع دغدغه مردم در حوزه مسکن طرح های پایدار و کارآمدی ارائه نداده اند و عزم جدی در این زمینه ندارند و یا نمی توانند یک بار برای همیشه بحث سهولت خانه دار شدن در کشور را به اجرا بگذارند. این در حالی است که بنا به اذعان کارشناسان حوزه ساخت و ساز به دلیل وابستگی و ارتباط مستقیم و غیر مستقیم چند صد شغل، ظرفیت عظیمی برای توسعه اقتصادی و صنعتی ایجاد می کند و می تواند در اشتغالزایی، خلق ثروت و بهبود رفاه و معیشت مردم نقش ایفا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار