کد خبر: ۹۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
قائم‌مقام اسبق شرکت ملی پالایش نفت مطرح کرد
قائم‌مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: وزارت نفت دولت یازدهم برای اینکه تخلفات خود را بپوشانند، بدون هیچ سند و مدرکی شروع به هجمه رسانه‌ای علیه بنزین پتروشیمی‌ها کردند که در نتیجه بستری فراهم شد تا رانت بزرگی به دلال‌های بنزین داده شود.

جلیل سالاری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: خبرگزاری وزارت نفت (شانا) گزارشی خلاف واقع درخصوص تاثیر بنزین‌‌های تولیدی سال‌‌های 90 و 91 بر آلودگی هوا منتشر کرده است. نویسنده این گزارش با استفاده از آنالیز یکی از واحدهای ریفورمیت پالایشگاهی و جدولی که مبدا و منشاء آن مشخص نیست، اطلاعاتی را استخراج کرده که بر اساس آن عنوان می‌ کند؛ آلودگی سال‌های 90 و 91 به دلیل تولید بنزین در پتروشیمی‌ها بوده است.
وی افزود: متاسفانه در وزارت نفت جریانی وجود دارد که می‌خواهد با داده‌سازی جعلی موجب تشویش اذهان عمومی‌شود. در گذشته نیز این جریان علیرغم اسناد مستدلی که داده شده، نسبت به این قضایا گزارش‌های رسانه‌‌ای دروغ می‌نوشتند و بحث آلودگی را مطرح کردند. اما وکلایی را برای پیگیری این قضیه به کار گرفته بودند وقتی اسناد را مطالعه کردند از قضیه کنار کشیدند و اعلام کردند نظر شما درست است. بنابراین موضوع به مجلس رفت و در مجلس کار به کمیسیون اصل 90 سپرده شد.
قائم‌مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: پس از بررسی، این نتیجه گرفته شد که بحث آلودگی کلان‌شهرها فاقد مستندات علمی درخصوص بنزین است و ریفورمیتی که در پتروشیمی‌‌ها تولید شده مشابه آن چیزی است که در واحدهای پالایشگاهی تولید شده است.
سالاری بیان کرد: گزارش‌هایی که زنگنه و ابتکار درباره بنزین سال‌های 90 و 91 ارائه دادند غیرمستند بود و نهایتا کمیسیون اصل 90 آنها را رد کرد و گفت باید از مسیر تخصصی برخورد شود. برای این بحث تعداد روزهای هوای پاک که نمی‌تواند مبنای استدلال شود. همچنانکه در روزهای اخیر هم شاهد آلودگی هوا هستیم اما چرا امروز نسبت به این مسائل کسی اظهار نظر نمی‌کند؟! جالب است که در همان زمان هم سازمان حفاظت از محیط زیست به جای اینکه بتواند استدلالی داشته باشد، مدارک علمی را در مورد اینکه در کل کلانشهر تهران چه میزان از گاز طبیعی تا نفت کوره مصرف می‌شود، را جعل کرد.
وی افزود: این آقایان بعدا مجوزهایی برای واردات بنزین گرفتند؛ اما بنزینی که به اسم یورو 4 وارد می‌شد حتی یورو2 هم نبود. یعنی بنزین‌های وارداتی، استانداردهای 15 سال قبل را هم نداشت. بنزینی که تا حدود نیمه اوایل سال 93 وارد کشور شد شامل ترکیباتی بود که در استانداردهای کیفی بین‌المللی حذف شده بودند. آنالیز این استانداردها به کمیسیون اصل 90 هم داده شد؛ همچنین آنالیزی که بازرس بین‌المللی انجام داده بود.
این مسئول سابق با تأکید بر اینکه «تمام این مستندات امروز موجود است»، ادامه داد: بنزین‌های بی‌کیفیت وارداتی از امارات وارد می‌شد در حالی که امارات پالایشگاه ندارد. یعنی بنزین را از مخزن می‌گرفتند. در واقع در زمانی که آقایان می‌گفتند با برداشته شدن تحریم مشکل واردات بنزین نداریم، به اسم واردات بنزین یورو 4، این افتضاح رخ داد. در این مدت ریفورمیت پتروشیمی‌ها را گرفتند و به امارات صادر می‌کردند. بعد در همان مخازن امارات با مواد دیگر مخلوط می‌کردند و بعد وارد کشور می‌شد. این مسئله در رسانه‌ها به بنزین پاتیلی مشهور شد.
سالاری با‌اشاره به بهانه‌‌سازی برای واردات بنزین، تصریح کرد: با این جوسازی‌های زنگنه و تیم رسانه‌ای وزارت نفت قطعا رانت بزرگی که در این موضوع به جیب دلال‌های حوزه بنزین واریز شد. از این وضعیت دلال‌ها سوءاستفاده کردند. اینها نتوانستند هیچ مدرک و سندی را ارائه کنند که بنزین دچار مشکل است. مقصر کمبود بنزین در داخل کشور کسانی هستند که در دهه 80 نه پالایشگاهی ساختند نه این صنعت را توسعه‌ای دادند و فقط نگاهشان به واردات بود. در آن زمان هم که واردات انجام می‌دادند؛ بنزینی در تهران عرضه کردند که 4 تا 5 درصد بنزن داشت. آنالیزهای دهه 80 الان موجود است. آنالیز بنزینی که سال 90 عرضه شد هم موجود است و مراجع رسمی هم آنها را تایید کردند که حداکثر در حد 0/7 تا 2 درصد بنزن داشت.
وی عنوان کرد: ما اسناد زیادی داریم. تمام اسناد پیرولیزی که وارد پالایشگاه تهران شده و نامه‌های رسمی پالایشگاه تهران موید این است که بنزین سال 81، حدود چهار تا پنج درصد بنزن داشته است. این بنزین در دولت اصلاحات عرضه می‌شد. اما تیم رسانه‌ای وزارت نفت برای اینکه تخلفات همفکران خود را بپوشانند، شروع به هجمه و جریان‌سازی درخصوص سال‌های 90 و 91 کردند که نتیجه آن هم تشویش افکار عمومی شد و بستری فراهم شد تا رانت بزرگی به دلال‌ها داده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار