کد خبر: ۹۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار بورس با نوساناتی مختلفی همراه است، اما باید گفت که سرمایه‌گذاران بورس در بلندمدت برده‌اند.

هشدار؛ مراقب خرید سهام باشید

نصرالله برزنی کارشناس بورس در خصوص تحولات بازار سرمایه در روزهای گذشته اظهار کرد: در تمام دنیا، بورس را بازاری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی می‌کنند. شرکت‌های بزرگ بورس مثل شرکت‌های پتروشیمی، تولیدات و ... خدماتی را برای بلندمدت عرضه می‌کنند. بنا به دلایلی این شرکت‌ها عام می‌شوند و سرمایه‌گذار‌های کوچک را دعوت به شراکت در سرمایه‌گذاری بلندمدت ایجاد شده می‌کنند که این ماهیت اصلی بورس است.

او در ادامه افزود: گروه‌های مختلفی در بازار بورس فعالیت می‌کنند. عده‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌کنند و عده‌ای نیز تحت عنوان بازیگران بازار، در بورس فعالیت می‌کنند و از منافع آن بهره‌مند می‌شوند. افرادی از نوسانات روزانه بورس منتفع می‌شوند، به طورمثال، صبح سهامی را خریداری و بعد از مدتی اقدام به فروش آن می‌کنند. این کار مختص سهام نیست بلکه در ارز، نفت و بازار‌های دیگر نیز وجود دارد.

این کارشناس بورس تصریح کرد: کسانی که برای بورس نقشی بلندمدت قائل هستند و بر همین اساس اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، از طریق روش بنیادی، یک سرمایه‌گذاری را مطالعه و ارزیابی می‌کنند، و بر آن اساس فعالیت می‌کنند. گروهی نیز تحت عنوان روش‌های تکنیکال، که اخیرا در ایران معمول شده است، حرکت قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

تمامی سرمایه‌گذاران بورس، در بلندمدت برنده‌اند

برزنی بیان کرد: بر اساس پیشنهادات مشاوران گروه تکنیکال در دنیا که مدل‌های مختلف ریاضی هم برای آن طراحی شده است، به ظاهر به نظر می‌رسد همه چیز قابل پیش‌بینی است، ولی در واقع شاهد آن هستیم که در هیچ کجا اتفاقاتی مانند پیشامد‌های اخیر و در نتیجه کاهش شاخص، پیش‌بینی نشده است. با این حال به طور کلی تمام سرمایه‌گذاران بورس در بلندمدت برده‌اند.

او در ادامه افزود: به طور مثال در سال ۶۹ شاخص کل سهام حدود ۱۰۰ بوده که در حال حاضر عددی حدود ۳۶۰ هزار است. معنی آن این است که اگر کسی در سال ۶۹ اقدام به خریداری سهام کرده باشد، در حال حاضر پول آن فرد سه هزار و ششصد برابر شده است. ممکن است کسی سهامی را با توصیه‌های کارشناس تکنیکال در ۲ هفته پیش خریداری کرده باشد و امروز ضرر کند، ولی در بلند‌مدت نتیجه دیگری حاصل می‌شود.

این کارشناس در پایان بیان کرد: هیچ نشانه‌ای از اینکه قیمت‌های امروز قیمت‌های حبابی است، وجود ندارد و قطعا بازار به حالت اولش برمی‌گردد. با دلایل می‌شود اثبات کرد که قیمت‌ها به مراتب ظرفیت رشد بیش‌تر از این‌ها را نیز دارد و این یک بحران موقت است. شاخص‌ها برای میان مدت یا بلند مدت رشد می‌کند و جای نگرانی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار