کد خبر: ۹۸۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
«تجارت آنلاین» تنگناهای بخش خصوصی را بررسی کرد؛
اگرچه مردان سیاست گاه سعی می کنند نقش تصمیم های سیاسی را در تجارت و اقتصاد نادیده بگیرند و یا آن را جزیی و ناچیز بشمارند اما کیست که نداند در دنیای امروز و حتی در تاریخ سیاسیت و اقتصاد این دو حوزه به همراه حوزه های دیگر در هم تنیده اند و اگر هریک را جاده هموار کن آن دیگری بدانیم به بیراهه نرفته ایم.

تجارت خارجی گرفتار چالش های سیاسی

اقتصاد کلان: اگرچه مردان سیاست گاه سعی می کنند نقش تصمیم های سیاسی را در تجارت و اقتصاد نادیده بگیرند و یا آن را جزیی و ناچیز بشمارند اما کیست که نداند در دنیای امروز و حتی در تاریخ سیاسیت و اقتصاد این دو حوزه به همراه حوزه های دیگر در هم تنیده اند و اگر هریک را جاده هموار کن آن دیگری بدانیم به بیراهه نرفته ایم. طی سال های پس از انقلا و به خصوص در سال های اخیر اگرچه همه فعالان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و سایر عرصه ها برای اعتلای کشور به هم افزایی و همکاری با یکدیگر پرداخته اند و توانسته اند موفقیت هایی را رقم بزنند اما به نظر می رسد در برخی تصمیم های سیاسی منافع ملی چندان به چشم نمی آید و به همین دلیل حوزه های گوناگون از این بابت زیان می بینند. یکی از این حوزه ها تجارت خارجی است که به دلیل نیاز به تعامل با کشورهای دیگر دچار تنگناهای زیادی از بابت برخی تصمیم های سیاسی شده است.

  • انکار رییس کل بانک مرکزی

آخرین این تصمیم ها موضوع پیوستن ایران به FATF بود که به هر ترتیب با عدم تصویب آن از سوی مراجع داخلی باعث شد تا ایران به لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی وارد شود و نگرانی هایی را به خصوص در حیطه روابط تجاری برای فعالان اقتصادی و بازرگانان ایجاد کند اما رییس کل بانک مرکزی منکر هرگونه پیامد سوء برای این حوزه شد. رئیس کل بانک مرکزی چند روز قبل از ورود ایران به لیست سیاه، در حاشیه ششمین همایش اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: برخی به خاطر اجلاس آتی FATF تلاش می‌کنند التهابی در بازار ارز ایجاد کنند، ولی همان طور که گفتم تصمیم اجلاس FATF تاثیر معناداری در بازار ارز نخواهد داشت.

عبدالناصر همتی افزود: قبلا هم گفته‌ام هر اتفاقی درباره اف ای تی اف بیفتد از آنجایی که 90 درصد معاملات تجاری ما از مسیرهای تحریم‌ناپذیر انجام می‌شود، نمی‌تواند تاثیری در این مقطع در بازار ارز و روابط تجاری ما داشته باشد.

وی با طرح این سوال که ایا فکر می‌کنید بانک‌های دنیا با ما همکاری می‌کنند ادامه داد: به خاطر تحریم آمریکا و فشاری که آمریکا به کشورهای دوست ما وارد می‌کند خیلی از بانک‌ها با ما همکاری نمی‌کنند، ولی چگونه از ابتدای سال 35.5 میلیارد دلار تامین ارز برای واردات انجام شده است؟ همین مسیر را باز هم ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: تاثیری که همه فکر می‌کنند با تصمیم اجلاس اف ای تی اف اتفاق نخواهد افتاد هر چند هنوز هم فکر نمی‌کنم این تصمیم اشتباه را بگیرند ولی باید صبر کنیم.

  • رنج و آسیب تجارت از تصمیم‌های سیاسی

اما بر خلاف نظر رییس کل بانک مرکزی دیدیم که هم ایران به لیست سیاه وارد شد و هم بازار ارز دچار نوسان شد و هم این که برای تجارت خارجی آن طور که بخش خصوصی می گوید زحمت ایجاد کرده و می کند. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این باره می‌گوید: این‌که ما در لیست سیاه FATF قرار گرفته‌ایم، خبر بسیار بدی است؛ بعد از این اقتصاد ایران و به‌خصوص‌SMEها و بخش تجارت حتماً آسیب جدی خواهند دید. منافع ملی حکم می‌کند این مشکلات را برطرف کنند.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق می افزاید: آنچه در مرحله اول اولویت قرار دارد، منافع ملی است؛ دنیای تجارت و دنیای اقتصاد دنیای بده‌وبستان است؛ در این دنیا تعامل با دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است. لوایحی مثل CFT، پالرمو و بقیه لوایح FATF قرار بود در مقابل برخی از تصمیم‌های اتحادیه اروپا در برابر ایجاد کانال مالی برای مراوده با اروپا تصویب شود. منتهی بدعهدی از سمت اروپا و آمریکا مشخص بود که در ایران واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت.

روغنی گلپایگانی ادامه می‌دهد: اما این‌که ما در لیست سیاه FATF قرار گرفته‌ایم، خبر بسیار بدی است؛ بعد از این اقتصاد ایران و به‌خصوص‌SMEها و بخش تجارت حتماً آسیب جدی خواهند دید. ما باید فکر اساسی برای آینده اقتصاد خود داشته باشیم.

به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران قرار گرفتن ایران در لیست سیاه بدان معناست که تا پیش از این ایران، تنها از سوی آمریکا تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داشت، اما پس از این، کشورهای اروپایی و آسیایی هم نوع مناسبات اقتصادی‌شان را با ایران تغییر می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه در بیانیه روز جمعه FATF، راه خروج از لیست سیاه بازمانده و قرار نیست برای خروج از آن، همه‌چیز از ابتدا شروع شود بلکه کافی است که کار از همان‌جا که متوقف‌شده ادامه یابدFATF، شش نکته را برای خروج از این لیست مطرح کرده که یک مورد آن، الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT است و موارد دیگر، شامل مسائل فنی و حقوقی و اجرایی است که هیچ‌گاه مقامات مالی و حقوقی ایران با اجرای آن‌ها مشکلی نداشته‌اند.

  • فعالان اقتصادی به دنبال راه گریز

اما عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) مبنی بر قرار دادن نام ایران در لیست سیاه خود، گفت: نمی‌توان با اطمینان گفت که این تصمیم هیچ تأثیری ندارد اما به نظر من در عمل ، چندان وحشتناک نخواهد بود و فضای کسب‌وکار کشور را سخت‌تر نخواهد کرد.

غلامحسین جمیلی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می افزاید: در شرایط فعلی که فضای اقتصادی کشور متأثر از بحران‌های متعدد است، فعالان اقتصادی هیچ چشم‌اندازی از آینده ندارند..

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار