کد خبر: ۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
قیمت تضمینی خرید گندم نسبت به سال گذشته در حالی 105 تومان افزایش یافته که قیمت نهاده‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی طی سال‌های اخیر چندین برابر افزایش یافته است.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از فارس، قیمت خرید تضمینی کالای استراتژیک گندم به عنوان غذای اصلی مردم که بخشی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود، در سال زراعی جاری با افزایش 105 تومانی نسبت به سال قبل، 1155 تومان تعیین شد.
 
این قیمت درحالی تعیین شد که اکثر کشاورزان و کارشناسان حوزه کشاورزی با برآورد هزینه‌ تولید، قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را حدود 1500 تومان عنوان می‌کنند و معتقدند با توجه به افزایش هزینه‌ تولید و نهاده‌های کشاوررزی تولید این محصول برای کشاورز به صرفه نیست.
 
این گزارش می‌افزاید: گندم یکی از محصولات استراتژیک و اساسی کشور به شمار می‌رود که سالانه بخشی از درآمد نفتی صرف واردات آن می‌شود، طبق گفته عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی سال آینده برای تأمین مصرف داخلی نیاز به واردات 3 میلیون تن گندم  است.
 
بنابراین یکی از راهکارهای کاهش واردات حمایت از تولید داخل است که با قیمت‌ تعیین شده برای خرید تضمینی این محصول در سال زراعی جاری این اتفاق نیفتاده است.
 
* عایدی کشاورز از کشت هر هکتار گندم دیم 500 هزار تومان است
 
ایرج کاشفی کشاورز دیم‌کار نمونه کرمانشاهی در مورد قیمت تضمینی خرید گندم در سال زراعی جاری می‌گوید: قیمت تعیین شده بخصوص با شرایط بد بارندگی جوابگوی هزینه تولید نیست، زیرا بخش زیادی از عملکرد کشت در گندم دیم بستگی به میزان بارندگی دارد و در صورتی که وضعیت بارندگی خوب نباشد، عملکرد پایین می‌آید.
 
وی با بیان اینکه در صورت بارندگی مناسب از هر هکتار زمین دیم به طور متوسط 3 تن گندم حاصل می‌شود، افزود: اما در صورت عدم بارش باران عملکرد به نصف و حتی کمتر می‌رسد و بنابراین کشت دیم اصلا برای گندمکار به صرفه نیست.
 
این کشاورز نمونه اظهار داشت: هزینه شخم‌زدن هر هکتار زمین 300 هزار تومان است، همچنین هر هکتار گندم دیم حداقل به 2 کیسه کود فسفاته معادل 110 هزار تومان و 3 کیسه کود ازته معادل 110 هزار و سایر هزینه‌ها نیاز دارد.
 
کاشفی گفت: با خرید بذر و سم مورد نیاز و زحمات فراوان طی یک سال برای کشاورز در مجموع شاید از هر هکتار کشت گندم دیم، 500 هزار تومان برای کشاورز بماند که این مبلغ واقعا ناچیز است.
 
وی افزود: هر هکتار زمین دیم حدود 170 و هر هکتار زمین آبی حدود 210 کیلو بذر نیاز دارد که با قیمتی بین 1350 تا 1520 تومان به کشاورز فروخته می‌شود.
 
کاشفی با انتقاد از عدم وجود بذر مناسب، اظهار داشت: در ابتدای سال زراعی جاری بذر مناسب با قیمت هر کیلو 1350 تومان به کشاورزان عرضه شد، اما با گذشت زمان بذر نامرغوب‌تر ارائه شد و قیمت آن هم به 1520 تومان در هر کیلو رسید.
 
این گندمکار با اشاره به این موضوع که عرضه سموم تقلبی در بازار به وفور مشاهده می‌شود، گفت: در حال حاضر کیفیت کود ازته خوب است ولی کیفیت کود فسفات آمونیم چندان رضایت بخش نیست.
 
وی همچنین در مورد قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم امسال نسبت به افزایش هزینه‌ها، چندان مناسبتی نداشت و قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه‌های تولید نیست.
 
کاشفی گفت: دولت باید بداند که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم  موجب کمک به کشاورز و بالا رفتن انگیزه تولید می‌شود که در نتیجه آن از میزان وابستگی به واردات کاسته می‌شود.
 
* عدم تناسب بین افزایش قیمت گندم و نهاده‌ها
 
هاشم کاظمی کشاورز گندم‌کار خبره آبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد قیمت تضمینی خرید گندم در سال زراعی جاری،  گفت: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مثل کود و سم طی 2 سال اخیر هزینه‌های تولید را به شدت افزایش داده است.
 
وی افزود: همچنین در بازار فروش این نهاده‌ها سوداگری زیادی وجود دارد و درصد بسیاری از سموم و کود عملکرد لازم را ندارند.
 
کاظمی با بیان اینکه قیمت یک کیلو گندم 1155 تومان اما یک لیتر نوشابه 2 هزار تومان است، گفت: قیمت کارشناسی شده گندم حداقل 1400 تومان است و گفته می‌شود وزارت جهاد کشاورزی هم قیمتی بالاتر از 1155 تومان را به دولت برای خرید تضمینی گندم ارائه کرده بود.
وی افزود: بزرگترین ضعف در تولید گندم هزینه‌ها بالا و مقرون به صرفه نبودن تولید است، زیرا وقتی قیمت خرید تضمینی گندم پایین باشد، کشاورز نمی‌تواند هزینه‌های داشت را تأمین کند و این موضوع سرمایه ملی را متاثر می‌کند.
 
این گندمکار پیشرو تصریح کرد: بنابراین علیرغم استفاده از آب، زمین و استفاده از بذر و سایر نهاده‌ها و انرژی و نیروی کشاورز عملکرد و تناژ به دلیل عدم داشت مناسب کم می‌شود.
 
کاظمی افزود: کشاورزی تحت تأثیر بلایای طبیعی است و ممکن است، در آخرین روزهای برداشت با یک سرمازدگی تناژ به نصف برسد، بنابراین این کار همواره حمایت دولت را می‌طلبد.
 
وی در مورد حمایت‌های بیمه‌ای گفت: در صورت مواجه شدن با حوادث غیرمترقبه یا بلایای طبیعی بیمه حمایت خاصی از کشاورز نمی‌کند و حتی می‌توان گفت پرداخت غرامت در مقابل خسارت‌های وارده در حد صفر است.
 
این کشاورز پیشرو بیان داشت: در همه جای دنیا بخصوص کشورهای توسعه یافته به کشاورزی یارانه می‌دهند در حالی که در کشورمان یارانه‌ای به این بخش تعلق نمی‌گیرد.
 
کاظمی گفت: زمانی که قیمت خرید هر کیلو گندم تضمینی 450 تومان بود، قیمت یک تراکتور 50 میلیون تومان بود اما حالا که قیمت گندم هزار تومان است قیمت تراکتور به 320 میلیون تومان رسیده و این موضوع حکایت از رشد 6 برابری ماشین آلات در برابر قیمت خرید تضمینی گندم را دارد.
 
وی با بیان اینکه سایر نهاده‌های مورد نیاز در کشت گندم هم چند برابر افزایش قیمت داشته‌اند، گفت: دلیل پایین آمدن بازدهی کشاورزی در دو سال گذشته برداشته شدن یارانه‌ها و افزایش نرخ کود، سم و بذر بوده است.
 

برچسب ها: گندم ، نهاده ، تضمینی ، کشاورز
نام:
ایمیل:
* نظر: