کد خبر: ۹۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران از بدهی 2000 میلیارد تومانی شهرداری به پیمانکاران خبر داد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، محمود صلاحی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طلب قطعی شهرداری از دولت 7200 میلیارد تومان است، افزود: ما مشکلات دولت را درک می‌کنیم و افق همکاری با دولت برای وصول بدهی را روشن می‌بینیم. دولت می‌تواند با واگذاری شرکت، زمین و غیره تهاتر کند.

تصویب بودجه 17 هزار و 200 میلیارد تومانی برای شهرداری تهران در سال 94

صلاحی در ادامه با بیان اینکه لایحه بودجه سال 94 شهرداری تهران 28 دی‌ماه به صورت غیررسمی و در تاریخ 30 دی‌ماه به صورت رسمی و با حضور شهردار تهران تقدیم شورای شهر شد، گفت: بودجه پیشنهادی شهرداری تهران 17 هزار و 460 میلیارد تومان بوده است که در بخش منابع و مصارف پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به همکاری مناسب شورای شهر و شهرداری در تصویب بودجه پیشنهادی شهرداری، گفت: پس از بررسی‌های انجام شده یکشنبه گذشته بودجه درآمدی شهرداری با 260 میلیارد تومان کاهش با عدد 17 هزار و 200 میلیارد تومان به تصویب رسید.

معاون شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح برنامه های نظارت ستادی بر سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران گفت: از ابتدای امسال 13 سازمان و شرکت تحت پوشش شهرداری تهران مورد نظارت ستادی و برنامه‌ای قرار گرفت که آیتم‌هایی همچون رسیدگی به پرسنل، ساختار، عملکرد سال 93 و همچنین مقایسه عملکرد با برنامه و تدابیر 10 گانه شهردار تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در بررسی‌های به عمل آمده از سازمان میادین میوه و تربار مشخص شد که در جانمایی این ستاد، اشکالاتی وارد است و برهمین اساس پس از سال‌ها ساختمان میوه و تربار به میدان مرکزی انتقال داده شد.

صلاحی همچنین افزود: در بررسی‌های ستادی از سازمان‌ها و شرکت های تابعه مشخص شد که برخی از این سازمان‌ها توانایی جذب بودجه غیرنقدی را ندارند که برهمین اساس در لایحه بودجه سال 94 شاهد اصلاحات جدی بوده‌ایم. به گونه‌ای که امسال بودجه نقدی 63 درصد و بودجه غیرنقد 37 درصد تخمین داده شده است و این در حالی است که در سال قبل بودجه غیرنقد سهم 50 درصدی از کل بودجه داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران همچنین در مورد برنامه شهردار شب نیز گفت: بنا به پیشنهاد بنده مقرر شده است که هر شب یکی از معاونان یا قائم‌مقام از تاریکی هوا تا روشنایی هوا به جای دکتر قالیباف شهردار شب باشد و این در حالی است که در طول این ساعات تمام اختیارات شهردار را دارد و باید علاوه بر مدیریت شهر به نظارت و سرکشی نیز بپردازد به گونه‌ای که در حریق مجیدیه شهردار شب معاون بنده بود و با حضور در محل حادثه نسبت به اخذ تصمیمات مختلفی اقدام کرد.

حمل و نقل اولویت اول بودجه 94

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اولویت اول شهرداری تهران در بودجه‌ریزی سال 94، توسعه حمل و نقل و به خصوص مترو است، گفت: در سال جاری 4010 میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل مترو تخفیف داده شد و این در حالیست که در سال آینده 4080 میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است. که از این میان شاهد رشد 11 درصدی بودجه متروی تهران بوده‌ایم. به گونه‌ای که در سال 94، 1925 میلیارد تومان به توسعه متروی تهران اختصاص داده شده است.

راهی جز توسعه حمل و نقل ریلی نداریم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آلودگی هوا و صوت در تهران گفت: برای حل این مشکلات راهی جز توسعه حمل و نقل نداریم و این در حالیست که در سال‌های گذشته تنها سالانه 2.5 کیلومتر مترو ساخته می‌شد اما حالا به صورت میانگین سالانه 22.5 کیلومتر مترو در تهران ساخته می‌شود که البته با توجه به توان مهندسی در نظر داریم این رقم را به سالانه 30 کیلومتر برسانیم، اما هزینه‌های مترو زیاد است و با آنکه بنا به برنامه‌های پنجم توسعه دولت مجاز است که تا سقف 50 درصد به حمل و نقل کمک کند، اما این مساله رخ نمی‌دهد.

صلاحی با بیان اینکه کلمه "مجاز " در کمک دولت و حمل و نقل مشکل ایجاد کرده است، گفت: دولت فعلی و قبلی نتوانسته‌اند در زمینه توسعه حمل و نقل کمک کنند. البته با تدابیر رییس جمهور وقت یک کمیسیون به نام کمیسیون کلانشهرها با محوریت حل مشکلات تهران و مابقی کلانشهرها ایجاد شده است که شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران و استاندار تهران به عنوان اجراکنندگان اصلی مجموعه مدیریت شهری در این کلانشهر حضور دارند.

معاون شهرداری تهران با اشاره به اهمیت اجرای مدیریت یکپارچه شهری گفت: در حال حاضر مدیریت واحدی در شهر تهران نداریم، چراکه زیربناها نیز آماده نیست اما معتقدیم که این مدیریت می‌تواند زیرنظر شهردار باشد که در حال حاضر اداره آب و فاضلاب تهران نیز به ما ملحق شده است چراکه شهر تهران و مدیریت آن برای همگان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان تحقق بودجه نیز گفت: تا دی‌ماه امسال از مجموع بودجه 15 هزار و 840 میلیاردتومانی شهرداری در سال 93، 11 هزار و 200 میلیارد محقق شده است که چیزی حدود 71 درصد آن محقق شده و تاکنون عقب‌ماندگی در بودجه نداشتیم و امیدواریم تا آخر سال نیز مابقی آن محقق شود تا نیازی به متمم بودجه نباشد.

بدهی 30 هزار میلیاردی شهرداری به پیمانکاران کذب نیست

صلاحی در واکنش رقم بدهی شهرداری به پیمانکاران گفت: بدهی شهرداری به پیمانکاران دو هزار میلیارد است که مقداری از آن نیز پرداخت شده و بیان برخی اعداد مبنی بر بدهی 30 هزار میلیاردی واقعی نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری هر ساله در لایحه بودجه ردیفی را برای پرداخت دیون و بدهی پیمانکاران در نظر می‌گیرد، گفت: سال قبل 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما در بودجه سال 94 شاهد افزایش شش برابری پرداخت دیون پیمانکاران هستیم. به گونه‌ای که برای پرداخت بدهی 750 میلیارد تومان درخواست کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به بدهی شهرداری به بانک‌ها نیز گفت: بدهی شهرداری در مورد بازپرداخت وام‌ها بوده است و در بودجه سال 94 نسبت به 93، 39 درصد رشد جهت بازپرداخت وام‌ها داشته‌ایم و 1500 میلیارد تومان بازپرداخت وام بانک‌ها مدنظر است.

صلاحی همچنین در مورد میزان طلب شهرداری از دولت، گفت: شهرداری در حدود شش ردیف از دولت طلب دارد که رقم قطعی این بدهی تاکنون هفت هزار و 200 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

واریز نشدن ریالی از سهم شهرداری از محل جرایم راهور در سال 93

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با انتقاد از عدم پرداخت سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی گفت: جریمه راهنمایی و رانندگی هنگامی که از سوی مردم پرداخت می‌شود، در حسابی واریز شده که براساس قانون شهرداری نیز از این پرداخت جرایم سهم دارد که باید این رقم را در توسعه حمل و نقل خرج کند، اما دولت در سال 92 تنها 937 میلیون تومان به حساب شهرداری واریز کرد و این در حالی است که در سال 93 طی صحبت‌های فراوان با استاندار تهران و معاونش آقای ترکی، سرانجام در فروردین‌ماه امسال مبلغ 37 میلیارد تومان به شهرداری ارائه شد اما از آن پس تاکنون ریالی به حساب شهرداری واریز نشده است که براساس پیش‌بینی‌ها حدود 500 تا 600 میلیارد تومان عایدی سالانه شهرداری از جرایم راهور است.

وی از تشکیل کارگروهی با استانداری تهران برای حل مشکلات تهران خبرداد و گفت: با جمع بدهی سال‌های قبل، دولت تنها در بخش پرداخت سهم شهرداری از جرایم راهور 900 میلیون تومان بدهی دارد.

همچنین صلاحی یکی دیگر از ردیف‌های طلب شهرداری از دولت را در بخش بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: ما باید تخفیفاتی را در حوزه احیای بافت فرسوده به مردم ارائه دهیم که هنوز دولت سهم خود را به شهرداری پرداخت نکرده است.

وی البته دولت را در بخش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ، خوش‌حساب دانست و گفت: از 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 2.7 درصد به شهرداری‌ها می‌رسد که بیش از 2000 میلیارد تومان در سال 93 به شهرداری تعلق گرفته و البته در سال 94 شاهد افزایش سه دهمی سهم شهرداری خواهیم بود و براین اساس با واریز سه درصد از کل ارزش افزوده به حساب شهرداری تهران چیزی حدود 3300 میلیارد تومان به حساب شهرداری ریخته می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با بیان اینکه در بخش حمل و نقل دولت در ایجاد مترو و بهره‌برداری از آن نیز به تعهدات مالی خود عمل نکرده، گفت: ما مشکل دولت را درک می‌کنیم و پیشنهاد می‌شود که دولت برای پرداخت بدهی خود از سرمایه‌های غیرمنقول اعم از زمین، شرکت و... استفاده کند تا با تهاطر بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

صلاحی همچنین از عدم پرداخت بدهی شهرداری در بخش احیای اتوبوس‌های فرسوده خبر داد و گفت: البته اعضای شورای شهر برای پیگیری مطالبات شهرداری پنجشنبه با معاون اول رییس جمهور دیدار داشتند.

وی همچنین با بیان اینکه اکثر طلب‌ها مربوط به دولت‌های قبل یازدهم بوده است، افق روشن نیز در پرداخت بدهی‌های شهرداری متصور است.

معاون شهرداری تهران در مورد تخلفات عمده سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران گفت: تخلف جدی نداشتیم اما بیشتر تذکرات در حوزه افزایش معاونت، نیروی انسانی و هزینه‌های غیرضرور بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار