کد خبر: ۹۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

محمدرضا فاروقی

نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران

در خصوص تأمین ارز این کالاها، با توجه به دستور رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و تغییر اولویت کالاهایی مثل ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اولویت اول تخصیص ارز و فهرست کالاهای اساسی، تخصیص و تأمین ارز موردنیاز در کمترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت. همچنین گمرک نیز طی دستورالعملی جامع...کلیه تمهیدات لازم را به‌منظور تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی اقلام مربوطه به گمرکات اجرایی متذکر شده تا محموله‌های فوق به‌صورت حمل یکسره و شبانه‌روزی و همچنین با صدور حکم و با حداقل اسناد ترخیص شوند.

با توجه به ماهیت فعالیت گمرک به‌عنوان یک دستگاه ناظر و مجری مقررات گمرکی و همچنین ضرورت همراهی سازمان‌های هم‌جوار در رعایت مفاد ١٢و ٨ قانون امور گمرکی و آئین‌نامه مربوطه، سازمان‌های مجوز دهنده نیز ضمن اعلام همراهی با گمرک طی دستورالعمل‌های جداگانه ضرورت تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای لازم از قبیل استاندارد، بهداشت و...را به نمایندگان خود اعلام کردند.

با توجه به برخی نگرانی‌ها در خصوص کمبود ذخایر دارویی و افزایش تقاضا و ظرفیت واحدهای درمانی به تجهیزاتی از قبیل انواع دستگاه‌های تنفس مصنوعی، تب‌سنج‌ها و تخت‌های بیمارستانی و...، دولت باید با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های تولید داخل تمهیدات لازم به‌منظور تأمین و واردات به‌موقع این کالاها قبل از کمبود جدی آن‌ها در کشور به عمل بیاورد.

تأثیرات تحریم‌های خارجی و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF در بسته شدن کانال‌های بانکی و تجار از یک‌سو و انزوای تجاری ایجادشده به‌واسطه شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر،شرایطی را ایجاد کرده است که برای برون رفت از آن‌ها نیازمند اهتمام جدی دولت برای توسعه روابط تجاری هستیم.

عبور از بحران ویروس کرونا که در سطح جهانی سلامت جوامع و اقتصاد کشورها را درگیر کرده است، در گروی استفاده از همه پتانسیل‌هاست، و فعالان بخش خصوصی آمادگی دارند که ضمن حضور جهادی و کارآمد، بازوی دولت و ملت در عبور از تنگناهای موجود باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار