نماينده مردم شاهين‌شهر در مجلس از آغاز تحقيق و تفحص از شرکت ايميدرو در مجلس خبر داد. حسينعلي حاجي دليگاني گفت: تحقيق و تفحص از شرکت ايميدرو در مجلس کليد خورد و هفته آينده اين طرح به هيات رئيسه مجلس تقديم مي‌شود. وي افزود: از جمله محورهاي اين تحقيق و تفحص مي‌توان به هزينه‌ سفرهاي خارجي اين شرکت براي نمايندگان مجلس و ساير افراد و نحوه انتخاب و انتصاب اعضاي هيات مديره شرکت‌هاي زيرمجموعه‌ايميدرو اشاره کرد. وي گفت: موضوعات مربوط به انتخاب افراد براي سهام عدالت در اين شرکت و همچنين عدم پيشرفت طرح‌هاي توسعه در اختيار شرکت ايميدرو از ديگر محورهاي تحقيق و تفحص است.


نايب رئيس انجمن دوستي ايران و کامرون از آغاز بسترسازي براي تجارت ايران و آفريقا خبر داد و گفت: اطلاعات کاربردي اقتصادي مورد نياز بازرگانان ايران و آفريقا ارايه مي‌شود. امير عبداللهيان از برنامه ايران براي افزايش تجارت با آفريقا خبر داد و گفت: بر اين اساس، همايش اقتصادي و سرمايه‌گذاري ايران و آفريقا ۷ آبان برگزار مي‌شود که با حضور بيش از ۶۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصي، مقامات و مسئولان ايران و آفريقا برگزار مي‌گردد. وي افزود: اين همايش با هدف ايجاد ارتباط متقابل بين تجار ايران و آفريقا، ايجاد بستري مناسب براي ارتباط هرچه بيشتر ميان تجار و مسئولان ايران و آفريقا برگزار مي‌شود.


معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما معتقديم که يکي از راه‌هاي نشت کالاي قاچاق به ويژه پوشاک به سرزمين اصلي، مناطق آزاد است. يدالله صادقي گفت: در دستورالعمل وزارت صنعت شرط اول اين است که شرکت صاحب برند، حکم اعطاي نمايندگي را امضا کند و اين کار با واسطه انجام نشود. صادقي گفت: دومين شرط دستورالعمل اين بود که در 2 سال اول فعاليت نمايندگي، 20 درصد حجم واردات در ايران توليد شود و سومين شرط هم بدين گونه رقم خورد که پس از 2 سال 50 درصد از مقدار توليد پوشاک در ايران توسط نماينده قانوني به بازارهاي هدف صادر شود.


توضيح پليس درباره توقف شماره گذاري 9 مدل خودرو
جانشين پليس راهور ناجا شرکت‌هاي خودروســازي مديران خودرو، ايران خودرو، کرمان خودرو و کرمانيان را از جمله شرکت‌هايي خواند که شماره‌گذاري 9 مدل خودروي آنها به علت عدم اجراي قانون در اسقاط خودروي فرسوده متوقف شده است. به گزارش ايسنا، سردار موسي اميري گفت: برابر مصوبه اي که‌امسال هيات وزيران از 20 شهريور 96 ابلاغ کرده است، شماره گذاري کليه خودروهاي سواري داخلي که ميزان مصرف سوخت آنها 8.5 ليتر و يا بالاتر در 100 کيلومتر پيمايش است نيازمند اسقاط يک خودروي فرسوده است و شرکت‌هاي خودروسازي از 20 شهريور موظف به اجرا شدند. به گفته وي، اين کار هم به دو دليل انجام مي‌شود، يکي براي کاهش آلودگي هوا و ديگري براي جلوگيري از افزايش مصرف سوخت فسيلي است و توقف شماره‌گذاري 9 مدل خودرو داخلي مربوط به چهار شرکتي است که مصوبه را اجرا نکرده‌اند. جانشين پليس راهور ناجا در مورد مشکلي که براي شماره‌گذاري برخي از خودروها ايجاد شده، گفت: بعضي از خريداران خودرو براي شماره گذاري دچار مشکل شده‌اند که بايد زيرساخت اين کار توسط خودروسازها فراهم شود. اين وظيفه به عهده خودروسازهاست که ساز و کار اسقاط خودروي فرسوده را فراهم کنند تا براي مردم هم هنگام شماره گذاري خودرو مشکلي ايجاد نشود. اميري گفت: مديران خودرو، ايران خودرو، کرمان خودرو و کرمانيان چهار خودروسازي هستند که بيشتر اين 9 مدل خودرو را توليد مي‌کنند که اغلب هم خودروهاي چيني هستند.

افزايش حجم مبادلات ايران و نيجريه در سال گذشته
معاون وزير صنعت و معدن تجارت کشورمان ، در ديدار با وزير صنعت ، تجارت و سرمايه‌گزاري نيجريه که با حضور سفير ايران در اين کشور آفريقايي انجام شد با اشاره به توانمندي‌هاي کشورمان در عرصه‌هاي مختلف و ظرفيت‌هاي دو کشور براي توسعه مناسبات اقتصادي ايران و نيجريه از افزايش حجم مبادلات دو طرف در سال گذشته خبر داد ولي ميزان آن را رضايت‌بخش ندانست . به گزارش ايسنا، محمد رضا فياض که در راس يک هيات اقتصادي و تجاري به نيجريه سفر کرده در اين ديدار بر عزم دولت جمهوري اسلامي‌ ايران براي ارتقاي اين مناسبات و حمايت از بخش خصوصي براي حضور فعال در بازار دو کشور تاکيد کرد. در اين ديدار وزير صنعت تجارت و سرمايه گذاري نيجريه نيز ضمن خير مقدم به هيات ايراني ، همکاريهاي خوب دو کشور در گذشته و حال و در سازمانهاي بين المللي نظير اوپک و دي هشت را ياد آوري کرد و افزود: اجلاس وزراي صنعت و تجارت کشورهاي عضو دي هشت در ماه نوامبر در ابوجا فرصتي تازه فراهم خواهد کرد که گامي‌ديگر در مسير ارتقا روابط دوجانبه و چند جانبه اقتصادي برداريم.

استفاده از قطعات تقلبي خطرات جاني را براي مردم به همراه دارد
مديرعامل سايپايدک گفت: استفاده از قطعات يدکي تقلبي علاوه بر تحميل هزينه‌هاي مالي زياد، در بخش اقلام و قطعات ايمني خطرات جاني را نيز براي مشتريان به همراه دارد. به گزارش سايپا نيوز؛ مهندس عليشاهي با بيان اينکه سايپايدک در حال حاضر بالاترين ميزان تامين قطعات يدکي را در چند سال اخير داراست،‌ گفت: تأمين به موقع و سفارش گذاري و برنامه‌ريزي دقيق در اين حوزه، همه نشان از عزم اين شرکت جهت دستيابي به رضايت بيش از پيش مشتريان دارد. وي افزود: سايپايدک به عنوان توزيع کننده اصلي قطعات و لوازم يدکي خودروهاي گروه سايپا و پيشگام در مبارزه با قطعات تقلبي و بي کيفيت، در جهت کسب رضايت هرچه بيشتر مشتريان و افزايش امنيت و اصالت قطعات يدکي قابليت‌هاي امنيتي بسته بندي قطعات را افزايش داده است. مديرعامل سايپايدک تاکيد کرد: وجود قطعات تقلبي در بازار، يک تهديد بزرگ براي مردم به شمار مي‌رود و انتظار داريم تا سازمان‌هاي مسؤول، نظارت بيشتري بر بازار قطعات خودرو داشته باشند و مجازات سخت‌گيرانه‌تري در برخورد با سودجويان و متقلبان اعمال کنند.

واردات ۴۴ هزار خودرو در 6 ماه نخست سال‌جاري
براساس آمار گمرک، طي شش ماه نخست سال‌جاري 44 هزار خودروسواري با رديف تعرفه 8703 به ارزش يک ميليارد و 198 ميليون و 446 هزار دلار به کشور وارد شده است. به گزارش فارس، طبق آمار تجارت خارجي کشور در نيمه نخست سال جاري، بيش از 44 هزار خودرو در شش ماهه نخست سال‌جاري وارد کشور شد. براساس آمار گمرک جمهوري اسلامي‌ايران، طي شش ماهه نخست سال‌جاري 44 هزار خودروسواري با رديف تعرفه 8703 به ارزش يک ميليارد و 198 ميليون و 446 هزار دلار به کشور وارد شده است. بر پايه اين آمار طي شش ماهه نخست سال‌جاري مجموع واردات خودرو با احتساب قطعات آن به ميزان 145 ميليون و 988 هزار تن به ارزش يک ميليارد و 715 ميليون و 192 هزار دلار بوده است. طي شش ماهه نخست سال‌جاري 23 ميليارد و 595 ميليون دلار انواع کالا وارد کشور شده است که سهم واردات خودرو و قطعات به ميزان يک ميليارد و 715 ميليون و 192 هزار دلار بوده است.

افزايش 36 درصدي توليد کنسانتره زغال سنگ«طبس» و «البرز مرکزي»
ميزان توليد کنسانتره زغال سنگ شرکت‌هاي طبس و البرز مرکزي (وابسته به‌ايميدرو) طي 5 ماهه 96، 36 درصد افزايش يافت. به گزارش ايميدرو، شرکت‌هاي زغال سنگ طبس و البرز مرکزي از ابتداي فروردين تا پايان مرداد، 303 هزار و 440 تن کنسانتره زغال سنگ توليد کردند. اما اين رقم در مدت مشابه سال گذشته، 222 هزار و 895 تن بود. از ميزان توليد کنسانتره زغال سنگ امسال، 262 هزار و 818 تن توسط شرکت زغال سنگ طبس و 40 هزار و 622 تن از سوي شرکت زغال سنگ البرز مرکزي توليد شد. همچنين شرکت‌هاي زغال سنگ طبس و البرز مرکزي طي 5 ماهه‌امسال، 766 هزار و 351 تن زغال سنگ استخراج کردند که در مقايسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (680 هزار و 420 تن)، 13 درصد رشد نشان مي‌دهد. در اين ميان، شرکت طبس 707 هزار و 800 تن و شرکت البرز مرکزي 58 هزار و 551 تن استخراج کرد. ميزان ارسال کنسانتره زغال سنگ اين شرکت‌ها به مشتريان طي مدت ياد شده (317 هزار و 631 تن) نسبت به‌امار مدت مشابه سال قبل (252 هزار و 438 تن)، حاکي از افزايش 26 درصدي ارسال اين نوع محصول است. 

صادرات به کشورهاي منطقه در مسير بهبود قرار گرفته است؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: برنامه‌ريزي‌ها براي بهبود وضعيت صادرات کالاهاي ايراني در بازار کشورهاي منطقه در حال به نتيجه رسيدن است. هرچند مسئولان مرتبط به حوزه تجارت در دولت هنوز هم تاکيد مي‌کنند که به دنبال طي کردن مراحل الحاق به سازمان تجارت جهاني هستند، اما مدتي قبل بود که مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که پيوستن به پيمان‌هاي تجاري منطقه‌اي و بهبود وضعيت کالاهاي ايراني در بازارهاي منطقه از مهمترين اولويت‌هاي دولت دوازدهم خواهد بود.
بررسي گزارش‌هاي رسمي‌منتشر شده از سوي سازمان توسعه تجارت و گمرک تا اندازه‌اي نشان دهنده بهبود وضعيت صادرات کالاهاي ايراني به بازارهاي منطقه‌اي هستند. با اين همه طي روزهاي گذشته برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم کردستان تا اندازه‌اي براي برخي صادرکنندگان ايجاد نگراني کرده است. با اين همه آنطور که مسئولان اعلام کرده‌‌اند تنها 30 درصد صادرات به بازارهاي عراق به عنوان دومين بازار بزرگ محصولات ايراني از اقليم کردستان صورت مي‌گيرد. همچنين برخي از فعالان حوزه تجارت اعلام کرده‌اند که با بسته شدن مرز ايران و اقليم کردستان احتمال افزايش قاچاق صادراتي براي کالاهاي ايران افزايش پيدا مي‌کند.
رشد 36 درصدي صادرات ايران به روسيه
با اين همه آخرين گزارش‌هاي منتشر شده درباره تجارت ميان ايران و روسيه نشان مي‌دهد که در چارچوب برنامه‌ريزي تنوع بخشي به همکاري‌هاي اقتصادي ايران، ارزش صادرات جمهوري اسلامي‌به روسيه در شش ماهه اول سال 2017 نسبت به دوره مشابه سال پيش 36 درصد افزايش يافت. مقايسه‌امار تجارت خارجي دو کشور نشان مي‌دهد که صادرات ايران به روسيه از 168 ميليون دلار در شش ماه نخست سال 2016 به 228 ميليون دلار در دوره مشابه سال کنوني رسيده است. فرهاد پرند، رايزن بازرگاني سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در فدراسيون روسيه روز يکشنبه با اعلام اين آمار به خبرنگار ايرنا، گفت: نکته قابل توجه در اين رشد، تلاش موفق طرف ايراني براي ايجاد تعادل منطقي در تراز تجاري با روسيه است. وي با بيان اينکه ارزش کل روابط اقتصادي دو کشور در مدت مورد بررسي 737 ميليون دلار است، اظهار کرد: همچنين واردات ايران از روسيه از 594 ميليون دلار نيمه اول سال 2016 به 509 ميليون دلار در شش ماهه نخست امسال رسيده که کاهش 16 درصدي آن حرکت بسوي متعادل کردن تراز بازرگاني است.
فرهاد پرند در ادامه نيز با اشاره به زمينه‌هاي فراوان افزايش روابط اقتصادي دو کشور به برنامه برگزاري نشست چهار روزه همکاري‌هاي تجاري، صنعتي و معدني ايران و روسيه اشاره کرد که از سوم آبان ماه به رياست مشترک مجتبي خسروتاج قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت و گئورکي کالامانوف معاون وزير صنعت و تجارت روسيه در آستراخان اين کشور برگزار مي‌شود. وي افزود: امکان حضور نمايندگان شرکت‌هاي ايراني در زمينه‌هاي مرتبط از جمله صنعتي و معدني، ماشين آلات کشاورزي، خودرو، نفت و گاز، ساخت واگن، معدن، صنايع غذايي، کشاورزي، محصولات دامي‌و لبني، صنايع شيميايي و پتروشيمي، بخش‌هاي مختلف بانکي و سرمايه گذاري در اين اجلاس پيش بيني شده است.
35 درصد بازار افغانستان در اختيار ايران
از طرف ديگر رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت، کابل را بازار هدف صادراتي ماندگار براي ايران توصيف کرد و گفت: ۹۵ درصد محصولات مورد استفاده افغانستان وارداتي است که ۳۵ درصد آن سهم ايران و ۳۵ درصد نيز سهم پاکستان است. محمدمهدي جوانمرد قصاب، رايزن سابق ايران در کابل در گفتگو با ايسنا، با اشاره به دائمي‌بودن تبادلات تجاري ميان ايران و افغانستان اظهار کرد: ايران و افغانستان به دليل نزديکي فرهنگي، جغرافيايي، زباني و ذائقه در طول تاريخ و در تمام شرايط سياسي و اقتصادي در کنار هم بوده‌اند. وي افزود: کالاهاي ايراني از لحاظ ظاهر و کيفيت مورد توجه مردم افغانستان است؛ به گونه‌اي که صادرات ايران به اين کشور در سال ۱۳۹۱ از حدود يک ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار به حدود دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در سال ۱۳۹۵ رسيده است که پيش‌بيني مي‌شود با توجه به ظرفيت صادراتي ايران، اين رقم به پنج ميليارد دلار نيز خواهد رسيد.
رئيس ميز افغانستان، از پاکستان به عنوان تنها رقيب صادراتي ايران در بازار افغانستان نام برد و اظهار کرد: ۹۵ محصولات مورد استفاده در افغانستان وارداتي است که ۳۵ درصد آن سهم ايران و ۳۵ درصد نيز سهم پاکستان است و ديگر کشورها مانند هند و چين سهم بسيار کمتري را در اين بازار به خود اختصاص داده‌اند. جوانمرد قصاب درخصوص برنامه‌ريزي به منظور انتقال دانش فني به افغانستان در توليد محصولات گوناگون گفت: افغان‌ها به دليل سهولت در ارائه خدمات پس از فروش و همچنين زبان مشترک، علاقمند به خريد ماشين‌آلات ايراني هستند. وي با اشاره به حضور ايران در نمايشگاه‌هاي مختلف در افغانستان افزود: اولين نمايشگاه بين‌المللي افغان‌پلاست در سال گذشته با مشارکت ۸۰ درصدي ايران برگزار شد و شرکت‌هاي ايراني با ارائه پکيج کاملي از ماشين‌آلات، مواد اوليه و محصول نهايي در اين نمايشگاه حضور يافتند که با استقبال افغان‌ها مواجه شد.


قيمت خودروهاي وارداتي در بازار 25 درصد افزايش يافت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت:
سفارش براي واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. هرچند هفته گذشته يکي از اعضاي انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد که احتمالا تا پايان هفته آينده مشکل ثبت سفارش خودروهاي وارداتي مرتفع شده و سامانه اينترنتي مربوط به آن فعاليت خود را از سر خواهد گرفت؛ با اين همه هنوز اين اتفاق عملياتي نشده است. طي روزهاي گذشته هم‌زمان با زمزمه‌هايي درباره افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در بازار، صحبت‌هايي هم درباره شکايت انجمن واردکنندگان خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.
بازار خودروهاي وارداتي به دنبال توقف طولاني ثبت سفارش، همچنان با سير صعودي قيمت همراه است به طوري که اوضاع بازار وارداتي‌ها طي دو ماه اخير حاکي از افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت در اين بازار دارد اين در حالي است که به جهت بي ثباتي و آشفتگي قيمت در بازار وارداتي، طي يکي دو ماه اخير شاهد ريزش شديد تقاضا در بازار خودروهاي خارجي نيز هستيم.
خسارت وارد شده به واردکنندگان خودرو
در همين حال مهدي دادفر، دبير انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با ايلنا درخصوص توقف سه ماهه ثبت سفارش خودرو براي واردات و ضرر و زيان‌هايي که متوجه اعضاي اين انجمن شده گفت: سه مدل زيان به اعضاي ما وارد شده است. اول زيان توقف خودروها در گمرکات کشور که باعث شده هزينه انبارداري را به قيمت نهايي اضافه کنند. دوم هزينه استهلاک خودروها در اين مدت از جمله لاستيک، رنگ و باطري خودروها که به دليل توقف طولاني‌مدت در انبار دچار استهلاک شديدي شده‌اند و حتي برخي از همکاران ما تعميرکار به گمرک اعزام کردند. علاوه بر اينها هزينه‌هاي ديرکردي که وارد کننده بايد به سفارش دهنده بدهد نيز رقم بزرگي است. وي ادامه داد:‌ اما مهم‌ترين آسيب در اين حوزه توافقاتي است که وارد کننده با شرکت مادر داشته است و خط اعتباري که بعد از سال‌ها فعاليت براي آن باز شد، اکنون ديگر متوقف شده است.
دادفر ادامه داد: شرکت‌هاي خودروسازي با احتساب سفارش ما و با توجه به سابقه همکاري که داشته‌ايم خط توليد خود را تنظيم مي‌کنند. به طور مثال روز گذشته يکي از همکاران به ما اعلام کرد که خط اعتباري شش ميليون يورويي خود را با يکي از توليدکنندگان خودرو از دست داده است. 
دبير انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با بررسي‌هاي ابتدايي که انجام داديم اعضاي انجمن ما نزديک به 35 ميليارد تومان زيان کرده‌اند و بر همين اساس انجمن پرونده‌اي را در مراجع قضايي باز کرده و از وزارت صنعت و سازمان مسئول شکايت کرده است تا تکليف اين ضرر و زيان‌ها مشخص شود. وي تصريح کرد: بحث ما شخصي نيست. همان طور که مردم موظف به اجراي قانون هستند مسئولين نيز بايد به قانون احترام بگذارند و آن را اجرا کنند. اين که فقط فلان مسئول بداند قرار است سايت ثبت سفارش، ظرف روزهاي آينده بسته شود و در اين ميان فقط يک برند بتواند واردات خودرو انجام دهد باعث مي‌شود حرف و حديث زيادي به وجود بيايد.
افزايش قيمت خودروهاي وارداتي در بازار
سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران در گفتگو با خبر خودرو با توجه به اوضاع نگران کننده بازار وارداتي‌ها اظهار داشت: طولاني شدن ممنوعيت ثبت سفارش موجب گرديده برخي از شرکت‌هاي رسمي‌واردکننده از آشفتگي بازار خودروهاي خارجي استفاده و قيمت‌ها را بيش از حد افزايش دهند و يا در تحويل خودروهاي پيش‌فروشي به مشتريان بد قولي نمايند. سعيد موتمني با اشاره به تاثير کاهش عرضه خودرو بر جريان بازار وارداتي‌ها خاطرنشان کرد: بي‌شک محدوديت عرضه باعث ايجاد بازار سياه خودروهاي وارداتي مي‌شود موضوعي که بارها نسبت به آن هشدار داده شده است. وي با اشاره به احتمال باز شدن سايت ثبت سفارش گفت: با توجه به اينکه خبرها حاکي از احتمال باز شدن سايت ثبت سفارش طي هفته جاري است از اين رو انتظار مي‌رود با باز شدن سايت ثبت سفارش، قيمت‌ها ريزش و افت شديد 
نمايد.
موتمني افزود: متاسفانه افزايش غيرمنطقي قيمت وارداتي‌ها، خريداران واقعي را با ضرر و زيان زيادي مواجه کرده است. وي با توجه به افزايش 20 تا 25 درصدي قيمت وارداتي طي دو ماه گذشته گفت: متاسفانه اقدامي‌که از سوي دولت درخصوص توقف ثبت سفارش صورت گرفته، بازار وارداتي‌ها را برهم ريخته و در اين شرايط نيز هيچ کسي پاسخگو نيست. وي گفت: شرکت‌هايي که عنوان نمايندگي و برند شرکت‌هاي خارجي را يدک مي‌کشند نمي‌توانند نياز بازار را تامين کنند و متاسفانه در اين شرايط نيز تنها به فکر دريافت پول از متقاضيان و عدم اجراي تعهدات در زمان تعيين شده 
هستند. 
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران با اشاره به آخرين وضعيت قيمت خودروهاي وارداتي در بازار گفت: هرچند سير صعودي قيمت‌ها در بازار طي دو ماه اخير ادامه داشته‌اما خوشبختانه طي هفته جاري قيمت‌ها نسبت به هفته گذشته تغيير چنداني نداشته به‌طوري که هم‌اکنون قيمت سوناتا در بازار، 181 ميليون، سورنتو 292 و النترا 162 ميليون تومان است.


معاون فروش و بازاريابي فولاد مبارکه اصفهان مي‌گويد که عوارض آنتي دامپينگ جنبه حمايتي براي فولادسازان اروپايي دارد و انگيزه آن فقط به خاطر قيمت نيست. محمود اکبري در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به وضع عوارض آنتي دامپينگ توسط اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: وضعيت قيمت فولاد جهان به گونه‌اي است که اروپا با فشار برخي توليدکنندگان بزرگ اين اتحاديه مانند آرسلوميتال که ۶۰ درصد توليد فولاد اروپا را انجام مي‌دهد تصميم گرفته است به خاطر بالا بردن نرخ فروش فولادسازان خود آيين‌نامه‌اي را تحت عنوان تعرفه‌هاي آنتي دامپينگ عليه شرکت‌هاي چهار کشور صادرکننده فولاد به اتحاديه اروپا وضع کند. وي ادامه داد: علت انتخاب اين چهار کشور اين است که تنها صادرکنندگان فولاد به اين اتحاديه هستند و عملا انگيزه‌اي که باعث شده تعرفه‌ها از ۱۷.۶ تا ۹۶.۵ دلار براي شرکت‌هاي مذکور وضع شود بيشتر جنبه حمايت از فولادسازان اروپايي را دارد. اکبري افزود: اما پيش‌بيني مي‌شود که نرخ داخلي ورق گرم فولادي در اتحاديه اروپا افزايش پيدا کند تا جايي که شرکت‌هاي ذکر شده در ليست عوارض آنتي دامپينگ کميسيون اروپا بتوانند تا با قيمت‌هاي جهاني حتي با لحاظ کردن تعرفه‌هاي مذکور صادرات خود به آن اتحاديه را از سر بگيرند.


عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس مي‌گويد: متاسفانه وجود سيستم دولتي مانع مهمي‌براي کاهش هزينه توليد خودروسازان است. عبدالله رضيان در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: امروز خودروسازان با مسائل عديده‌اي در کاهش هزينه مواجهند که از مهمترين آنها تداوم جريان حاکميت دولت بر صنعت خودرو است که را مانع کاهش هزينه توليد در اين بخش شده است. وي با تاکيد بر لزوم خروج دولت از شرکتهاي خودروساز تصريح کرد: اصلاح شرايط کنوني و کاهش هزينه توليد خوروسازان با توجه به وجود حاکميت دولتي بر اين صنعت قطعا بسيار سخت و دشوار است از اين رو بايد خودروسازي در ايران در مسيري حرکت کند که شرکت‌ها خصوصي شوند در غير اين صورت هزينه توليد و قيمت تمام شده خودرو در کشور به همين شرايط خواهد بود. وي گفت: در صورتي که اين جريان اصلاح نشود مسلما هزينه توليد خودرو نيز کاهش نخواهد يافت. وي تاکيد کرد: در چنين شرايطي ما همچنان نسبت به کشورهاي اطراف هم نتوانستيم در اين جريان به گونه‌اي عمل کنيم که رضايتمندي مصرف‌کنندگان حاصل شود. رضيان گفت: تا زماني که صنعت خودروسازي ايران دولتي است اين مسائل و موانع را داشته و اصلاحي در اين حوزه از صنعت صورت نخواهد گرفت.


رشد ۱۳.۷ درصدي صدور جواز تاسيس و ۹.۷ درصدي مجوزهاي صنفي صادرشده از نکات قابل توجه گزارش عملکرد ۵ ماهه‌امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. همچنين ميزان وصول حقوق دولتي معادن در اين بازه زماني 3.6 برابر شد و صدور پروانه‌هاي اکتشاف معادن 30.3 درصد رشد داشت.به گزارش شاتا، براساس گزارش عملکرد ارايه شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در پنج ماهه اول امسال 2 هزار و 238 فقره پروانه بهره برداري با ميزان سرمايه گذاري حدود 114 هزار و 584 ميليارد ريال و اشتغال 36 هزار و 409 نفر صادر شد که از لحاظ تعداد، ميزان سرمايه گذاري و اشتغال به ترتيب 8.7، 1.9 و 20.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال 95 رشد داشت. گفتني است که در پنج ماهه اول سال گذشته دو هزار و 59 پروانه بهره برداري با سرمايه گذاري 112 هزار و 467 ميليارد ريال و اشتغالزايي حدود 30 هزار و 296 نفر صادر شده بود.
همچنين جوازهاي تأسيس صادر شده در پنج ماهه اول امسال هفت هزار و 336 فقره با پيش بيني سرمايه گذاري 670 هزار و 178 ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال 168 هزار و 650 نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال 95 از لحاظ تعدادي، ميزان سرمايه گذاري و اشتغال پيش بيني شده به ترتيب 13.7 درصد، 0.6 درصد و 17.6 درصد رشد نشان مي‌دهد. شايان ذکر است که در پنج ماهه اول سال گذشته شش هزار و 451 جواز تأسيس صنعتي با پيش بيني سرمايه گذاري 666 هزار و 151 ميليارد ريال و همچنين پيش بيني اشتغال 143 هزار و 381 نفر صادر شده بود. از سوي ديگر در گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص شد که تعداد مجوزهاي صنفي صادرشده در پنج ماهه اول 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.7 درصد رشد داشت. بر اين اساس در پنج ماهه اول امسال 113 هزار و 789 فقره مجوز صنفي صادر شد، در حالي که مجوزهاي صنفي صادر شده در بازه زماني مشابه در سال گذشته 103 هزار و 725 فقره بود. در بخش معدن نيز صدور پروانه‌هاي اکتشاف در پنج ماهه اول 96 با رشد 30.3 درصدي روبه رو بود. گفتني است که در پنج ماهه اول امسال 374 فقره پروانه اکتشاف صادر شد که اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 287 فقره بود. همچنين ميزان حقوق دولتي وصول شده معادن در پنج ماهه اول 96 حدود سه هزار و 457 ميليارد ريال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.6 برابر شد. ميزان حقوق دولتي وصول شده در پنج ماهه اول 95 حدود 973 ميليارد ريال بوده است.