بزرگ‌ترين هلدينگ سبدگردان بورس ايتاليا در ايران سهامدار شد
هلدينگ 50 ميليارد دلاري سرمايه‌گذاري ايتاليايي "آزيموت" مالک 20 درصد از سهام شرکت"سبدگرداني انتخاب مفيد" شد. به نقل از فارس؛ خبرهاي دريافتي از سازمان بورس و اوراق بهادار حاکي است، هلدينگ سرمايه گذاري ايتاليايي "آزيموت" با تحصيل 20 درصد از سهام شرکت"سبدگرداني انتخاب مفيد" بطور رسمي‌وارد بازار سرمايه ايران شده است. گستره فعاليت‌هاي اقتصادي آزيموت 50 ميليارد دلاري، به عنوان يک هلدينگ بزرگ سرمايه گذاري بين المللي، شامل 17 کشور سوييس، موناکو، ترکيه، برزيل، ايالات متحده، مکزيک، استراليا، ايتاليا، امارات متحده عربي، چين، ايرلند، سنگاپور، تايوان، شيلي، لوکزامبورگ و اکنون ايران است. اين هلدينگ حاضر در بورس ميلان،کشور ايران را به عنوان مقصد مستعد سرمايه گذاري انتخاب کرد و با خريد سهام شرکت"سبدگرداني انتخاب مفيد" وارد بورس ايران شد. ورود هلدينگ آزيموت با 1400 پرسنل به بازار سرمايه ايران علاوه بر اينکه يک سرمايه گذاري گسترده محسوب مي‌شود، ارتقاي دانش فني و مالي بورس کشور را به همراه دارد.

معرفي بزرگ‌ترين شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي از نظر تعداد سهامدار
شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات)، اسامي‌بزرگترين شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي را از نظر تعداد سهامدار در پايان شهريور سال ۹۶ معرفي کرد.
به نقل از روابط عمومي‌سمات، سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران با 239 هزار و 776 سهامدار در پايان شهريور 96 در صدر بزرگترين شرکت‌هاي بورسي از نظر تعداد سهامدار ايستاد و ايران خودرو با 144 هزار و 176 سهامدار و توسعه معادن روي ايران با 123 هزار و474 سهامدار در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار دارند. همچنين شرکت‌هاي سرمايه گذاري نور کوثر ايرانيان، سرمايه گذاري صنعت نفت، سايپا ، شرکت داده گستر عصر نوين، بانک انصار، توسعه صنايع بهشهر و سرمايه گذاري گروه توسعه ملي در مکان‌هاي سوم تا دهم بزرگترين شرکت‌هاي بورسي از نظر تعداد سهامدار هستند. بر اساس اين گزارش، موسسه اعتباري کوثر مرکزي با 483 هزار و 543 سهامدار در صدر بزرگترين شرکت‌هاي فرابورسي از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و بانک سرمايه با 302هزار و 792 سهامدار و بانک دي با 181 هزار و 58 سهامدار در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.
بانک مهر اقتصاد، بانک قوامين، سرمايه گذاري توسعه و عمران استان کرمان، سرمايه گذاري کشاورزي ايران ، بانک حکمت ايرانيان، صنايع پتروشيمي‌زنجان و پتروشيمي‌گلستان نيز در مکان‌هاي سوم تا دهم فهرست برترين شرکت‌هاي فرابورسي از لحاظ تعداد سهامدار ايستادند.

شرکت سرمايه گذاري توسعه و عمران استان کرمان در نظر دارد سرمايه خود را در سال مالي 96 معادل 200 درصد افزايش دهد. به گزارش سنا، هيئت مديره «کرمان» اعلام کرد با توجه به جزء "ب" ماده 13 دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شرکت‌هاي ثبت شده نزد سازمان، مصوب سوم مرداد ماه 86 هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، در نظر دارد پيشنهاد افزايش سرمايه از مبلغ 200 ميليارد و يکصد ميليون ريال به مبلغ 600 هزار و 300 ميليارد ريال از محل سود انباشته پيشنهاد دهد. لازم به ذکر است، انجام افزايش سرمايه يادشده وابسته به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصويب مجمع عمومي‌فوق العاده اين شرکت است.


شرکت سرمايه گذاري صنعت نفت پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه يک هزار و 650 ميليارد ريال منتشر کرد. به گزارش سنا، "ونفت" پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسي نشده مبلغ 215 ريال اعلام کرده است که طي دوره سه ماهه نخست امسال هيچ مبلغي کنار نگذاشته است. اين شرکت در سه ماهه ابتداي سال مالي 95 مبلغ 24 ريال زيان به ازاي هر سهم اختصاص داده بود.
"ونفت" دلايل تغيير اطلاعات واقعي دوره منتهي به 31 خرداد ماه 96 به صورت حسابرسي نشده را نسبت به اطلاعيه قبلي اعلام کرد.


«فولاي» از سهامداران خود دعوت کرد در 27 مهر ماه 96در مجمع عمومي‌عادي به طور فوق العاده شرکت کنند. به گزارش سنا، شرکت صنايع فولاد آلياژي يزد با انتشار اطلاعيه اعلام کرد تمامي‌سهامداران، وکيل يا قائم مقام قانوني صاحب سهم و همچنين نماينده يا نمايندگان اشخاص حقوقي دعوت مي‌شود تا در جلسه مجمع عمومي‌اين شرکت که در ساعت 10 صبح روز پنج شنبه مورخ 27 مهر ماه 96 در محل شرکت واقع در 30 کيلومتري غرب يزد جاده اختصاصي فولاد آلياژي ايران روبروي نيروگاه خورشيدي برگزار خواهد شد حضور بهم رسانند تا در خصوص تصويب صورت‌هاي مالي سال (دوره) مالي منتهي به 30 اسفند ماه 95 تصميم گيري کنند.


به منظور تامین مالی صنعت خودرو صورت گرفته است؛
نجفي منش با بيان اينکه صنعت خودرو، چيزي نزديک 17 درصد در کل صنايع کشور سهم دارد و تقريبا حدود 60 درصد اين صنعت را هم قطعه سازي تشکيل مي‌دهد، گفت: از طرفي، صنعت خودروسازي ما حدود 3 درصد توليد ناخالص ملي را شامل مي‌شود و اين آمارها، ضرورت تنوع بخشي در نحوه تامين مالي اين صنعت را دوچندان کرده است.
محمدرضا نجفي منش در گفتگو با سنا، گفت: پيشنهاد ما همواره اين بوده که به قطعه‌سازان مجوز انتشار اوراق مشارکت را بدهند. اما در اين خصوص علي رغم آنکه مجوزهايي هم صادر شده، آنچنان که بايد و شايد موضوع عملياتي نشده است.
نجفي منش با بيان اينکه صنعت خودرو، نزديک 17 درصد از کل صنايع کشور سهم دارد و تقريبا حدود 60 درصد اين صنعت را هم قطعه سازي تشکيل مي‌دهد، گفت: از طرفي، صنعت خودروسازي ما حدود سه درصد توليد ناخالص ملي را شامل مي‌شود و اين آمارها، ضرورت تنوع بخشي در نحوه تامين مالي اين صنعت را دوچندان کرده است.
دبير انجمن توليد کنندگان قطعات خودرو افزود: يکي از مشکلاتي که اکثر صنايع ما از جمله صنعت خودرو و قطعه سازي دارند، مشکل مالي است. در اکثر کشورهاي دنيا در دو مقوله خودرو و مسکن، عمده نقدينگي از طريق درآمدهاي آتي مردم و وام‌هاي بلند مدت با بهره‌هاي کم تامين مي‌شود، به طوري که براي مسکن اين زمان را تا 40 سال هم در نظر مي‌گيرند يا در جايي مانند دبي، پول خودرو تنها با 3 درصد بهره بانکي تامين مي‌شود. نجفي منش افزود: در کشور ما تامين نقدينگي براي خريد خودرو همچنان دشوار است و بخش اعظم آن معمولا يا از طريق ليزينگ‌هايي که خود خودروسازان برقرار کرده‌اند يا از طريق ساير ليزينگ‌ها تامين مي‌شود.
وي ادامه داد: اشکال اين روش اين است که زماني که خود خودروساز تامين نقدينگي مي‌کند و به اصطلاح آن را اقساطي - مثلا دو يا سه ساله- مي‌فروشد، ميزان نقدينگي خودش به شدت پايين مي‌آيد و خودروساز را در انجام تعهدات بعدي با مشکل مواجه مي‌کند. دبير انجمن توليد کنندگان قطعات خودرو اظهار داشت: مشکل ديگر، نرخ گذاري و تعيين قيمت است. به طور کلي در دنيا، دولت‌ها در قيمت گذاري خودرو وارد نمي‌شوند ، اما در کشور ما دولت در قيمت گذاري نقش دارد و همين موضوع موجب مي‌شود تا در برخي موارد، اختلاف قيمت بين کارخانه و بازار شکل بگيرد که اين مساله، فقط به سود دلالان خواهد بود. نجفي منش گفت: براي حل اين موضوع دو پيشنهاد داريم. يکي اينکه دولت، دست از قيمت گذاري بردارد تا خودروساز بتواند در حاشه بازار با سود مناسب - و نه ضرر و زيان- بفروشد. دوم اينکه موسسات مالي يا ليزينگ‌ها فعال تر عمل کنند و پول خودروسازان را بدهند تا بعد با شرايط مناسب از مردم به اقساط دريافت کنند. دبير انجمن توليدکنندگان قطعات خودرو در خصوص تاثير تغييرات احتمالي نرخ ارز بر صنعت قطعه سازي هم گفت: تقاضاي ما اين است که اولا دلار تک نرخي و ثانيا واقعي شود؛ ضمن اينکه ميزان نرخ را هم بازار - و نه پول‌هاي بانک مرکزي و نفتي - تعيين کند. نجفي منش تصريح کرد: اين مساله، در کل به نفع صنعت داخلي و البته خودرو تمام مي‌شود و تنها در اين صورت است که صنعت قطعه سازي از تغييرات و نوسانات احتمالي نرخ ارز در امان خواهد بود.


در سومين روز معاملات بورس اوراق بهادار در اين هفته نمادهايي در گروه رايانه و فعاليت‌هاي وابسته به آن بيشترين تاثير کاهنده را روي دماسنج بازار سرمايه داشتند، اما در طرف مقابل خودرويي‌ها، فلزات اساسي و نفتي‌ها نسبت به روزهاي گذشته روند رو به رشدي را تجربه کردند. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات دوشنبه 17 مهر ماه 96 با افزايش 46 واحدي روي رقم 84 هزار و 611 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 16 واحدي عدد 17 هزار و 312 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 129 واحدي به رقم 91 هزار و 319 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 121 واحدي به رقم 58 هزار و 419 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 361 واحدي عدد 189 هزار و 42 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 7 واحدي به رقم 921 واحد رضايت داد. ديروز معاملات سهام در نماد ملي صنايع مس ايران با 36 واحد، پالايش نفت بندر عباس با 24 واحد و پالايش نفت تهران با 18 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي آسان پرداخت پرشين با 29 واحد، هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با 28 واحد و آسان پرداخت پرشين با 22 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي بيش از 257 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 622 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 51 هزار و 998 نوبت داد و ستد بود. اين در حالي بود که ارزش معاملات بازار نقد بورس بيش از 206 ميليارد تومان بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي گسترش صنايع پيام، اوراق اجاره دولت جمهوري اسلامي‌ايران در نماد اجاد 411، پشم شيشه ايران، سرمايه‌گذاري صنايع پتروشيمي، حق تقدم خريد سهام کارخانجات ايران مرينوس، بيمه کارآفرين از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل، نماد معاملاتي شرکت‌هاي فرابورس ايران، اوراق اجاره واسط مالي مرداد دوم بر روي نماد صدانا، اوراق مرابحه گندم متوقف شدند.  ديروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصصا دارد، اندکي بيش از 48 ميليون سهم بانک خاورميانه به ارزش بيش از 10.5 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت. در نماد معاملاتي صنايع پتروشيمي‌خليج فارس نيز اندکي بيش از 25 ميليون سهم اين شرکت به ارزش کمتر از 13 ميليارد تومان به کدهاي درون گروهي سهامدار عمده کد به کد شد. همچنين 20 ميليون سهم پتروشيمي‌جم به ارزش بيش از 16.5 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامداران عمده اين سهم جابجا شد. در پتروشيمي‌فجر نيز بيش از 14 ميليون سهم به ارزش بيش از 8 ميليارد تومان کد به کد شد.  همچنين 10 ميليون سهم پتروشيمي‌خراسان به ارزش بيش از 5 ميليارد تومان کد به کد شد.  در گروه خودرويي‌ها نيز ديروز سايپا و ايران‌خودرو به مدد بازارگرداني و معاملات دوطرفه و در محدوده صفر تابلو روي دامنه نوسان مثبت قيمتي قرار گرفتند.  در فرابورس ديروز 10 درصد از کل سهام شرکت آسيا سير ارس نيز به قيمت هر سهم 120 تومان عرضه اوليه شد که براي توکاريل به عنوان سهامدار عمده اين شرکت کوچک تأمين مالي بيش از 9.5 ميليارد توماني را در پي داشت.