روند افزايش قيمت نفت از سر گرفته شد
قيمت‌هاي نفت روز دوشنبه تحت تاثير انتظارات براي ادامه روند کاهش توليد عربستان سعودي و همچنين کاهش شمار دکل‌هاي حفاري جديد براي توليد نفت در آمريکا، افزايش يافت. به نقل از ايسنا، نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۱۹ سنت يا ۰.۴ درصد افزايش، نسبت به قيمت نهايي معاملات روز جمعه ۴۹.۴۸ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت که قيمت پايه براي بازار بين المللي است، با ۱۶ سنت يا ۰.۳ درصد افزايش، به ۵۵.۷۸ دلار در هر بشکه رسيد. نفت روز جمعه حدود دو درصد سقوط کرده بود و وست تگزاس اينترمديت به دليل نگراني‌ها نسبت به توليد بيش از حد به پايين ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. اما تحليلگران روز دوشنبه اظهار کردند که تعهد عربستان سعودي براي حمايت از بازار از طريق محدود کردن توليد، از کاهش بيشتر قيمت نفت جلوگيري خواهد کرد. بنادر نفتي، توليدکنندگان و پالايشگاه‌ها در لوييزيانا، مي‌سي‌سي‌پي و آلاباما که در آستانه رسيدن توفان نيت تاسيسات‌شان را تعطيل کرده بودند، روز دوشنبه در تدارک بازگشايي آنها بودند. شين چنل، کارشناس شرکت "اي اس ار ولث ادوايزرز" در اين باره به رويترز گفت: ما تقريبا مطمئن هستيم عربستان سعودي همچنان به حمايت از بازار نفت ادامه خواهد داد. غول نفتي دولتي آرامکو سرگرم برنامه ريزي براي عرضه حدود پنج درصد از سهام اين شرکت در سال آينده است.

ضرورت اقدامات فوق‌العاده براي حفظ ثبات بازار نفت در سال آينده
دبيرکل اوپک اظهار کرد توليدکنندگان نفت در روند تعادل مجدد بازار اشباع شده موفقيت يافته‌اند اما ممکن است براي حفظ روند احياي بازار، لازم باشد برخي تدابير فوق‌العاده در سال آينده انجام شود. به نقل از ايسنا، محمد باريکندو در کنفرانس "اينديا انرژي فروم" که از سوي سراويک در دهلي نو سازماندهي شده است، به خبرنگاران گفت: اين اتفاق نظر وجود دارد که روند تعادل مجدد بازار در جريان است اما براي استمرار اين روند در سال آينده ممکن است لازم باشد برخي تدابير فوق‌العاده اتخاذ شوند. وي درباره تدابير مذکور توضيحي نداد. عربستان سعودي و روسيه کمک کرده‌اند ميان اوپک و ۱۰ توليدکننده خارج از اين سازمان توافقي براي کاهش توليد به ميزان حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز امضا شود که تا پايان مارس سال ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد. بارکيندو اظهار کرد: رايزني‌هايي براي تمديد اين توافق پس از پايان مدت اجراي آن در مارس سال ۲۰۱۸ در جريان است و ممکن است توليدکنندگان بيشتري به اين توافق ملحق شوند.
وي همچنين گفت: نيجريه و ليبي که از حضور در اين توافق معاف شده بودند، پيشرفت‌هايي در بهبود توليد نفت داشتند که پس از آن ممکن است به اين توافق بپيوندند.


وزير انرژي امارات متحده عربي ابراز اميدواري کرد که توليدکنندگان ماه آينده در خصوص تمديد توافق کاهش توليد به تفاهم برسند.
به نقل از ايسنا، سهيل بن محمد المزروعي در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره دورنماي توافق براي تمديد پيمان کاهش توليد نفت گفت: ما اميدوار هستيم که نشست توليدکنندگان در نوامبر نشست خوبي باشد و رسيدن به توافق چندان دشوار نباشد. براساس گزارش رويترز، وزير انرژي امارات متحده عربي گفت: انتظار دارد بازار نفت در نيمه دوم سال احيا شود. وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا اعضاي جديد اين بار به توافق کاهش توليد خواهند پيوست، اظهار کرد: همه گزينه‌ها روي ميز است.


شرکت آرامکو در پي مشارکت در صنعت پالايش هند در سال آينده ميلادي است. به گزارش خبرگزاري رويترز از دهلي نو، امين ناصر، مدير عامل آرامکو اعلام کرد اين شرکت در حال مذاکره با چند پالايشگر هندي براي ايجاد يک پروژه مشترک در سال آينده ميلادي است. 
وي با اشاره به تمايل آرامکو براي ايجاد پروژه مشترک با پالايشگران هندي، نسبت به‌امضاي يک قرارداد در اين زمينه در سال آينده ميلادي ابراز اميدواري کرد و گفت: ما در حال مذاکره جدي هستيم. پيش از اين، وزير نفت هند اعلام کرده بود عربستان خواهان خريد سهام در پالايشگاهي با ظرفيت توليد روزانه يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه است.


استات اويل اعلام کرد، سال آينده ميلادي نيز به فعاليت اکتشافي در ايدرياي شمال ادامه مي‌دهد. به گزارش رويترز از اسلو، سخنگوي استات اويل اعلام کرد عمليات اکتشاف نفت اين شرکت نروژي در درياي بارنت در نزديکي قطب شمال در سال جاري ميلادي نااميد کننده بوده است، اما اين شرکت برنامه‌هاي قطعي براي حفر پنج چاه ديگر در اين منطقه در سال ۲۰۱۸ ميلادي دارد. آخرين چاه اکتشافي سال ۲۰۱۷ ميلادي استات اويل در درياي بارنت در منطقه کويجن سنترال نتوانست به ذخاير نفت و گاز دست يابد. از ميان پنج چاه اکتشافي استات اويل در درياي شمال در سال جاري ميلادي، تنها يکي از آنها به يک کشف کوچک نفتي منتهي شد.


افزايش 8/1 برابري صادرات از طريق قزاقستان نشان می‌دهد؛
منابع صنعتي اظهار کردند بزرگ‌ترين توليدکننده نفت روسيه خواهان افزايش عرضه نفت به چين از طريق قزاقستان از حدود ۱۰ ميليون تن در سال ۲۰۱۷ به ۱۸ ميليون تن (۳۶۰ هزار بشکه در روز) در سال است.
به نقل از نبض نفت؛ چنين افزايش چشمگيري ممکن است روند فروش نفت اورال به اروپا را در شرايطي که روسيه در راستاي توافق جهاني، توليد نفت خود را محدود کرده است، به ميزان قابل توجهي کاهش دهد. يک منبع آگاه از برنامه‌هاي روس‌نفت به رويترز گفت: ايگور سچين، مديرعامل روس‌نفت، مايل است عرضه نفت به چين را به ۱۳ ميليون تن در سال افزايش دهد و احتمال افزايش بيشتر به ۱۸ ميليون تن نيز وجود دارد. وي در ادامه افزود: هنوز تصميمي‌در سطح دولتي گرفته نشده است اما چنين اقدامي‌به معناي کاهش قابل توجه عرضه به اروپا خواهد بود. دو منبع ديگر صنعت نفت چنين برنامه‌هايي را تاييد کرده‌اند. توليد نفت روسيه به دليل پيمان جهاني براي کاهش توليد به ميزان حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز به منظور حمايت از قيمت‌ها، در حدود ۱۰.۹ ميليون بشکه در روز ثابت بوده است. روسيه طي سال‌هاي اخير به طور مستمر عرضه نفت به چين را افزايش داده است. مجموع عرضه نفت روس‌نفت به چين امسال به رکورد بالاي ۴۰ ميليون تن (۸۰۰ هزار بشکه در روز) خواهد رسيد. ايگور سچين در گذشته گفته بود که قصد دارد صادرات نفت اين شرکت به چين را به حداکثر يک ميليون بشکه در روز برساند. عمده عرضه نفت به چين از سوي روس‌نفت از طريق بندر کازمينو در انتهاي خط لوله سيبري شرقي-اقيانوس آرام انجام مي‌گيرد. بخشي نيز از طريق يک خط لوله ديگر به چين و باقي از طريق قزاقستان و راه‌آهن انجام مي‌شود. روسيه در ماه اوت، عربستان سعودي را کنار زد و براي ششمين ماه متوالي بزرگ‌ترين صادرکننده نفت به چين شد. واردات نفت خام چين از روسيه ماه گذشته ۴.۴۲۶ ميليون تن يا حدود ۱.۰۴ ميليون بشکه در روز بود که ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. روس‌نفت و شرکت CNPC در ژانويه در خصوص افزايش عرضه نفت از راه قزاقستان تا سال ۲۰۲۳ به توافق رسيدند که اين توافق براي عرضه ۹۱ ميليون تن نفت طي مدت ۱۰ سال است. اما وزارت انرژي قزاقستان اعلام کرده که روس‌نفت به طور رسمي‌براي افزايش حجم ترانزيت به چين درخواست نکرده است. بر اساس گزارش رويترز، روس‌نفت پس از اينکه شرکت خصوصي CEFC چاينا انرژي ۱۴.۲ درصد سهم به ارزش ۹.۱ ميليارد دلار در روس‌نفت خريداري کرد، روابطش با چين را تقويت کرد.


سخنگوي شرکت ملي گاز ايران:
سخنگوي شرکت ملي گاز ايران در آستانه فرارسيدن فصل سرد سال، بر ضرورت مديريت مصرف و رعايت نکات ايمني در مصرف گاز تاکيد کرد. به نقل از وزارت نفت، مجيد بوجارزاده بر ضرورت استفاده از لوازم گازسوز استاندارد و توجه ويژه به برچسب انرژي نصب شده روي اين لوازم تاکيد و افزود: مشترکان بايد از تبديل وسايل نفت سوز به گازسوز بپرهيزند و از نيروهاي متخصص، براي نصب وسايل گازسوز استفاده کنند. وي ضمن تاکيد بر استفاده از بخاري‌هاي استاندارد براي گرم کردن منازل و محل کار، اظهار داشت: اطمينان از سلامت کارکرد، استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، از راه‌هاي پيشگيري از خطر گاز منواکسيد کربن است که مشترکان بايد هنگام نصب وسايل گازسوز به‌ويژه بخاري گازي، از باز بودن مسير دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند، همچنين دقت کافي براي پيش بيني تبادل هوا و جريان اکسيژن کافي متناسب با نياز دستگاه‌ها و سامانه‌هاي گرمايشي نصب شده در محيط‌هاي مسکوني داشته باشند. سخنگوي شرکت ملي گاز ايران، ادامه داد: سرويس کردن کامل مجموعه سامانه‌هاي گرمايشي مجتمع‌هاي مسکوني به خصوص رسوب زدايي کوره‌ها و اطمينان از سلامت مشعل‌ها پيش از آغاز فصل سرد، استفاده از بست‌هاي فلزي و شيلنگ استاندارد و لوله‌هاي بخاري فلزي در نصب بخاري و لوازم گازسوز، جلوگيري از نصب دودکش‌هاي آکاردئوني و استفاده نکردن از يک شير گاز براي چند وسيله گازسوز، از ديگر نکاتي است که بايد به آن توجه شود. رئيس روابط عمومي‌شرکت ملي گاز ايران، ميزان درجه حرارت استاندارد در منازل در فصل سرد را ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتيگراد اعلام کرد. وي گفت: با آغاز فصل سرد سال، بر اثر بي احتياطي و رعايت نکردن اصول ايمني در استفاده از وسايل گرمايشي به ويژه بخاري و آبگرمکن، تعدادي از هموطنان جان خود را به علت مسموميت با گاز منواکسيدکربن از دست مي‌دهند .
مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي:
مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي گفت: ميانگين توليد نفت در ۶ ماه نخست امسال، بيش از ۱۸۱ هزار بشکه در روز و ميانگين توليد گاز، روزانه ۲۰۹ ميليون متر مکعب بوده است.
به نقل از وزارت نفت؛ رامين حاتمي‌گفت: شرکت نفت مناطق مرکزي، ۱۲ ميدان نفتي و ۱۳ ميدان گازي توسعه‎يافته، سه ميدان نفتي و سه ميدان گازي در دست توسعه و ۱۰ ميدان نفتي و ۱۶ ميدان گازي توسعه‎‎نيافته در اختيار دارد و تاکنون براي توسعه ميدان‎هاي چشمه‎خوش، دالپري، پايدار غرب، پايدار، دهلران، آبان و سومار اين شرکت، تفاهم‌نامه‎هايي با شرکت‎هاي داخلي و خارجي امضاء شده است.
مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي، درباره فعاليت‎هاي انجام شده در نفت مناطق مرکزي در سال ۹۵ توضيحاتي داد و از راه‎اندازي سيستم تصفيه پساب نمکزدايي دهلران، احداث خط لوله ۱۶ اينچ پارت A و B ميدان آذر و راه‎اندازي سيستم تلمبه‎هاي آتش نشاني واحد بهره برداري چشمه خوش به عنوان بخشي از اقدام‌هاي انجام شده در سال ۹۵ نام برد.
به گفته وي، ذخيره نفت قابل برداشت باقيمانده شرکت نفت مناطق مرکزي، بيش از سه ميليارد بشکه و ذخيره گاز قابل استحصال باقيمانده اين شرکت بيش از سه تريليون مترمکعب است. مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي در ادامه اين نشست، عملکرد شرکت‎هاي تابعه اين شرکت را نيز تشريح کرد و درباره شرکت بهره‎برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي گفت: حوزه فعاليت اين شرکت، توليد از ميدان‎هاي مستقل گازي در چهار منطقه عملياتي نار و کنگان، آغار و دالان، سرخون و پارسيان و توليد نفت از ميادين سروستان و سعادت آباد است که بر اين اساس در اين شرکت، پارسال به طور متوسط روزانه بيش از ۱۶۹ ميليون متر مکعب گاز، بيش از پنج هزار بشکه نفت و بيش از ۵۴ هزار بشکه ميعانات گازي توليد شده است.