خانه‌هاي‌خالي امسال مشمول ماليات مي‌شود 
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي اعلام کرد: خانه‌هاي خالي امسال مشمول ماليات مي‌شود. حامد مظاهريان در حاشيه همايش سياست‌هاي توسعه مسکن در خصوص اخبار ارائه شده به روزهاي اخير مبني بر کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن يکم به هشت درصد و افزايش مدت بازپرداخت به ۱۵ سال تصريح کرد: همان‌ طور که گفتم پيشنهاداتي در اين خصوص ارائه شده که هنوز به مرحله تصويب و اجرا نرسيده است. آنچه که در روزهاي اخير مطرح شد به نظر مي‌رسد به بدفهمي‌برمي‌گردد. مظاهريان تاکيد کرد: حدود 2.5ميليون خانه خالي در کشور وجود دارد که سهم شهر تهران حدود 490 هزار واحد است و نشان مي‌دهد قيمت خانه‌ها بالاتر از توان خريد مردم است.
معاون مسکن وزارت راه و شهرسازي، گفت: خانه‌هاي خالي امسال مشمول ماليات مي‌شود و در سال اول نيم درصد اجاره بها،سال دوم يک درصد اجاره بها و سال سوم نيز 1.5 درصد اجاره بها ، ماليات از خانه‌هاي اجاره‌اي دريافت مي‌شود تا مردم تشويق شوند خانه‌ها را براي اجاره وارد بازار کنند. با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالياتي هم گفتگوهايي شده است.
وي با اشاره به رشد پروانه‌هاي ساختماني  گفت: در شش ماه‌امسال اجاره‌بهاي مسکن 14.4 درصد در مقايسه با دوره مشابه پارسال افزايش پيدا کرده است. در اين مدت آمار پروانه‌هاي ساختماني 6درصد، معاملات مسکن 12 درصد و ارزش پول مبادله شده 22 درصد افزايش داشته است.
مظاهريان تاکيد کرد: بررسي‌هاي دوره 20 ساله  نشان مي‌دهد  که بهاي زمين 107 برابر، بهاي مسکن 76 برابر و اجاره‌بهاي خانه در تهران 61 برابر شده و تورم که شاخص مطالعه کننده است نيز 37 برابر شده است. در دوره 20 ساله بهاي زمين  سه برابر نرخ تورم، بهاي مسکن 2.2 برابر و اجاره بها 1.7 برابر نرخ تورم افزايش يافته است. معاون وزير راه و شهرسازي گفت: از سال 92 تاکنون افزايش بهاي مسکن 10.6 درصد، زمين 2 درصد و اجاره‌بها نيز 1.5 برابر شده است.

تهران يک سکونتگاه بحران‌خيز است
معاون برنامه ريزي شهرداري تهران گفت: برنامه سوم شهري پايتخت از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ طراحي شده است.  حجت الله ميرزايي در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن گفت: در دهه گذشته تورم بخش مسکن، ورود مهاجران و حجم بالاي ساخت و ساز، افزايش نقش خوابگاهي تهران، مسائل زيادي براي پايتخت ايجاد کرد. اگرچه مهاجرت پذيري تهران متوقف شده است اما اين مشکلات و چالش‌ها همچنان ادامه دارد. تهران درآمد سرانه اش به کل دنيا نزديک است. درآمد سرانه تهران ۵ برابر ديگر شهرهاست که عامل افزايش مهاجرت به اين کلان شهر شده است. معاون شهردار تهران افزود: تهران در سطح ملي از بالاترين سطوح برخورداري و فناوري‌هاي نوين شهري و شاخص‌هاي توسعه يافتگي برخوردار است اما در مقياس جهاني، شهري توسعه نيافته است. به خصوص در بخشهاي فناوري‌هاي نوين و جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي.
وي با بيان اينکه تهران نمونه کامل يک شهر کج توسعه يافته و ناموزون از نظر کالبدي است اظهار داشت: اولين چالش مسکن در تهران وجود بافت‌هاي ناکارآمد است که در يک برآورد بزرگ ۱۴ هزار هکتار و برآورد محدود ۶ هزار هکتار است. به گفته معاون برنامه ريزي شهردار تهران ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در اطراف اين کلان شهر، زمينه يک مهاجرت بزرگ و کارکرد ضد توسعه اي براي دو کلان شهر تهران و کرج ايجاد کرد. که در نتيجه با يک سکونتگاه بحران خيز مواجه شده‌ايم. معاون شهردار تهران رکود بخش مسکن را عامل درآمدهاي شهري تهران در سالهاي گذشته دانست و خاطرنشان کرد: درآمدهاي تهران به شدت وابسته به ساخت و ساز بود که با رکود فعلي اين درآمدها با محدوديت مواجه شده است. ضمن اينکه پيش فروش تراکم سيار در سالهاي گذشته، ماليه شهرداري تهران را با مشکل مواجه کرده است. سوداگري املاک در سالهاي قبل نيز توانسته چالش‌هاي جديدي براي اين شهر به وجود بياورد. ميرزايي از ديگر مشکلات شهري تهران را فساد سازمان يافته، فقدان شفاف سازي مديريت شهري، اطلاعات پرهزينه و خارج از دسترس، ناکارآمدي تشکل‌هاي صنفي مسکن و غيره ذکر و تأکيد کرد: بخش عمده اين چالش‌ها در تهران به سالهاي گذشته بازمي‌گردد. در حال حاضر در حال برنامه ريزي براي تهران با نام برنامه ريزي شهري تهران هستيم که فاصله سالهاي ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ را شامل مي‌شود. در اين برنامه شهري تأکيد بر توسعه محله محوري تهران شامل ۱۳۵۰ محله، گذر از برنامه ريزي کالبدي به برنامه ريزي چند وجهي، گذر از اقتصاد ساخت و ساز به اقتصاد دانش بنيان، واگذاري تصدي گري‌ها، شفاف سازي و همچنين تسهيل فعاليت بخش خصوصي گنجانده مي‌شود.

نياز ۱۰۰۰ ميلياردي براي رسيدگي به ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه
معاون وزير راه و رييس سازمان راهداري حمل و نقل جاده‌اي گفت: براي رسيدگي به ۱۵۰۰ نقطه پرحادثه، به ۱۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است. داوود کشاورزيان در حاشيه مراسم افتتاح ۳۵ مرکز مانيتورينگ استاني در سطح کشور در مورد شناسايي نقاط حادثه‌خيز اظهار کرد: يکي از پروژه‌هايي که سازمان راهداري و ادارات کل استاني پيگير آن هستند، شناسايي نقاط پرحادثه است و براين اساس ۳۰۰۰ نقطه را شناسايي کرديم که تصادفات در آن زياد رخ مي‌دهد. پس از انجام محاسبات ۱۵۰۰ نقطه به عنوان نقاط پرحادثه شناسايي شد. براي اصلاح اين نقاط بالغ بر ۱۰۰۰ ميليارد اعتبار نياز است ولي در کوتاه مدت همکاران ما تلاش کردند تا با اطلاع‌رساني و هشدارها از ميزان حادثه در اين نقاط بکاهد. اين کار تا حدودي هم موثر واقع شد ولي به معني اين نيست که در اين نقاط تصادفي رخ نمي‌دهد. اگر بخواهيم به گونه‌اي عمل کنيم که علاوه بر رسيدگي به نقاط پرحادثه بخش‌هاي مستعد حادثه را نيز ايمن‌سازي کنيم، اعتبار سنگين‌تري نياز داريم و اميدواريم دولت بتواند در اين زمينه کمک کند. کشاورزيان در پاسخ به اين سوال که چقدر از ۱۰۰۰ ميليارد اعتبار مورد نياز تامين شده است؟ گفت: در سال‌هاي گذشته از نظر اعتبارات عمراني در تنگناي سياسي بوديم و تلاش سازمان اين است که از منابع اعتبار داخلي و مختصر منابعي که از سازمان برنامه و بودجه بهره ببرد اما واقعيت اين است که نيازها بيش از اين منابع است.

سازمان هواپيمايي کشوري،اسامي‌دفاتر خدمات مسافرت هوايي مجاز به فروش بليت پروازهاي اربعين حسيني را اعلام کرد. رضا جعفرزاده اظهارداشت: دفاتر خدمات مسافرت هوايي پيام توسعه صبا، تک ستاره، بهشاد گشت سفيران، سفير آسمان ملل، کاريار، آدم و حوا، سورينت پرواز، نسيم بهشت امين، محراب گشت سبز، دنياي ديدني، آسمان پرستاره، سفرهاي کيش، راه تمدن پارسيان، گيتي رز و بعثت کيش، شمسا، مهد براق، نهرين پرواز (تهران)، شاد شرق، پيشگامان، رهبال آسمان، (مشهد)، پرستيژ تور (اصفهان)، پرشين پرواز کوير (يزد)، همگامان سفر قشم (شيراز)، دفاتر خدمات مسافرت هوايي مجاز به فروش بليت پروازهاي اربعين در مسير نجف و بغداد به شمار مي‌روند. 
مديرکل فرودگاه‌هاي استان خوزستان، جزئيات برخورد يک دستگاه خودروي حمل بيمار با يک فروند هواپيما در فرودگاه اهواز را تشريح کرد. محمدرضا رضايي در گفت و گو با مهر با اشاره به حادثه برخورد يک دستگاه خودروي حمل بيمار با هواپيماي مسافربري در فرودگاه اهواز اظهار کرد: اين خودرو حمل بيمار با دماغه هواپيما برخورد کرده و باعث بروز خسارت‌هايي به هواپيما شده است. اين هواپيما به علت نقص فني در فرودگاه متوقف شده بود و خودروي حمل بيمار با آن برخورد کرد. بعد اين برخورد، هواپيما به خودروي سوخت رسان که در حال سوخت رساني در منطقه عقب اين هواپيما بود، برخورد کرده و باعث برور خسارت در قسمت بال آن نيز شد. 
ناوگان نوين هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران "هما" از پنجشنبه ۲۰ مهر، پروازهاي منطقه‌اي و توسعه‌اي خود را از استان هرمزگان آغاز مي‌کند و ۱۰ مقصد جديد پروازي با محوريت بندرعباس، شامل جزيره ابوموسي، چابهار، ايرانشهر، زاهدان، اهواز، کرمان، اصفهان، شيراز، جزيره کيش و عسلويه است. هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد: ناوگان هواپيماهاي ATR که پس از حدود ۲۰ سال به صورت نو خريداري و ۶ فروند آن وارد کشور شده است از پنجشنبه هفته جاري فعاليت‌هاي منطقه‌اي خود را از مبدا بندرعباس به ۱۰ مقصد آغاز کرده و نخستين پرواز آن به جزيره ابوموسي خواهد بود. 
توسعه راه آهن با تمرکز بر کريدورهاي بين‌المللي اولويت اصلي دولت دوازدهم است
تجارت- سوگندالسادات چاوشی: راه‌آهن، محور توسعه اقتصاد مقاومتي محسوب مي‌شود، از اين جهت كه با توسعه و تكميل شبكه راه‌آهن ‌كشور حجم ترانزيت كالاي ايران به ساير كشورها در راستاي افزايش درآمد‌هاي ارزي افزايش قابل توجهي پيدا مي‌كند، به عبارت ساده‌تر طبق بررسي‌هاي انجام شده از سال 1990 تا 2016 ميلادي، ارزش ترانزيت کالا از طريق ‌خطوط ريلي از کمتر از 6 تريليون دلار در سال به بيش از 19 تريليون دلار در جهان رسيده است، بنابراين با توجه به اينکه ايران يکي از پل‌هاي ارتباطي قطب‌هاي اقتصادي جهان در آسيا و اروپا محسوب مي‌شود، بدون شك با برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري مدون و جدي در حوزه حمل و نقل ريلي مي‌تواند به يکي از کشورهاي مهم ترانزيت کالا و حمل بار در جهان تبديل شود. به همين جهت شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران در جهت توسعه صنعت ريلي كشور انعقاد تفاهمنامه و قرار‌دادهاي متعدد با ساير كشورهاي جهان را در دستور كار خود قرار داده است تا نقش مهمي‌در ترانزيت شرق به غرب و شمال به جنوب و بالعکس داشته باشد. همچنين براساس قوانين و سياست‌هاي کلي کشور، سهم 30 درصدي بار و 20 درصدي مسافر بر عهده راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران است که براي دستيابي به اين دو هدف بايد اقدامات جدي و مدوني انجام شود، لذا توسعه و تکميل شبکه راه‌آهن با تمرکز بر کريدورهاي بين‌المللي، راه‌آهن قطار پرسرعت، برقي‌سازي خطوط ريلي، استفاده گسترده از فناوري اطلاعات و ايجاد تحول ساختاري در صنعت ريلي کشور از جمله اقدامات اساسي براي دستيابي به اهداف تعيين ‌شده است.
رشد 117 درصدي صادرات ريلي از زاهدان به پاکستان 
براساس آمار رسمي‌كشور، در 6 ماهه نخست سال جاري 14 هزار و 733 تن کالا از طريق‌خطوط ريلي به كشور پاکستان صادر شده است که نسبت به ۶ هزار و 781 تن سال قبل از آن رشد 117 درصدي را نشان مي‌دهد. به‌گفته مجيد ارجوني مديرکل راه آهن جنوب شرق، ميزان ترانزيت کالا اين خط ريلي به ۶ هزار و ۲۶ تن در 6 ماهه نخست سال جاري رسيده است که رشد 186 درصدي را نشان مي‌دهد. همچنين با واردات ۶ هزار و ۲۷۸ تن کالا در 6 ماهه نخست امسال از پاکستان به ايران از طريق خط ريلي زاهدان _کويته، به رشد 5 درصدي رسيده است. در 6 ماهه نخست سال جاري تعداد 60 رام قطار در اين خط ريلي تردد داشته که نسبت به 35 رام قطار سال قبل از آن، رشد 71 درصدي را نشان مي‌دهد. سيمان، قير، گوگرد، گل سرخ و فوتس اويل عمده کالاهاي صادراتي توسط اين خط ريلي به پاکستان به شمار مي‌رود و عمده کالاهاي وارداتي در اين مسير شامل کنجد و برنج خوراکي و عمده کالاهاي ترانزيتي شامل گوگردخام مي‌‌شود.
جذب فاينانس‌ براي توسعه ريلي ايران
براساس برنامه ششم توسعه کشور بايد بيش از 3/25 درصد از منابع مالي مورد نياز براي تحقق رشد ۸ درصدي اقتصاد از محل سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي و تامين مالي خارجي يعني فاينانس تامين شود و در اين برنامه متوسط ساليانه جذب تامين مالي خارجي حدود 30 ميليارد دلار از طريق فاينانس و سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي حدود 20 ميليارد دلار هدف گذاري شده است. 
به منظور توزيع ۵۵ ميليارد دلار فاينانس مصوب شده در قانون بودجه سال 96، هيچ سقفي براي هيچ يک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها مشخص نشده است و تاکنون تکليف بيش از ۳۰ ميليارد دلار از اين فاينانس‌ها، مشخص شده است. تا امروز وزارت راه و شهرسازي براي ۱۰ تا ۱۲ ميليارد دلار از اين فاينانس‌ها پروژه‌هايي كه بيشتر مربوط به صنعت ريلي‌ مي‌شود را معرفي کرده است.
پس از انعقاد برجام،شرکت بيمه اعتبار صادراتي سايناشور کشور چين حدود 1.9ميليارد يورو يعني معادل 2.5 ميليارد دلار براي ساخت راه ‌آهن تهران - قم – اصفهان خطوط اعتباري به ايران اختصاص داده‌ است. همچنين اگزيم‌ بانک چين حدود 1.7ميليارد دلار براي برقي کردن راه‌ آهن تهران - مشهد اختصاص داده است. قرارداد تامين فاينانس ۱.۲ ميليارد يورويي براي برقي سازي راه‌آهن گرمسار – اينچه برون با ونش اکونوم بانک روسيه نهايي شده است.‌ همچنين پيگيري‌ها براي نهايي شدن وام ۵۰۰ ميليون دلاري از کشور آذربايجان براي تامين مالي پروژه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در حال ادامه است. 
به گفته مسئولان، در آينده نزديک فاينانس سه ميليارد يورويي با آلماني‌ها نهايي خواهد شد که ۱.۷ ميليارد يورو از اين فاينانس به پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي مربوط است. به عبارتي براي برقي کردن خط راه آهن تهران – اصفهان، سيگنالينگ راه آهن تهران – مشهد، خريد هفت دستگاه لکوموتيو برقي و انتقال اين تکنولوژي‌ها از فاينانس آلماني استفاده خواهد شد.  همچنين پروژه‌اي که وزارت راه و شهرسازي براي استفاده از فاينانس 5 ميليارد يورويي اگزيم بانك کره جنوبي معرفي کرده است، ساخت راه آهن برقي اصفهان – اهواز به صورت دوخطه است. پروژه‌ ديگري که تعريف شده ساخت راه آ‌هن چابهار- زاهدان است. در اين راستا با شرکت ژاپني جايکا مذاکراتي شده است و در پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه منطقه مکران از فاينانس ۱۰ ميليارد دلاري ژاپني‌ها استفاده خواهد شد. مذاکره با ايتاليا براي راه آهن سريع السير تهران به اراک درحال انجام است و تا پايان امسال نهايي مي‌شود. همچنين براي استفاده از فاينانس كشور اتريش تامين ريل پيشنهاد شده است، زيرا اتريشي‌ها يکي از ريل‌سازان مطرح در دنيا هستند و مي‌توانند بخشي از نياز ريلي كشور را تامين کنند.
تعليم 700 نفر در دوره‌هاي آموزش صنعت ريلي
توسعه و تکميل شبکه راه‌آهن و برقي‌سازي خطوط ريلي از نيازهاي اصلي راه‌‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران محسوب مي‌شود و براي رفع اين نياز‌ها همکاري گسترده با سرمايه‌گذاران خارجي ضرورت دارد، اما هر نوع همكاري با ساير كشورها بايد براساس انتقال دانش فني باشد به همين منظور صبح ديروز سه‌شنبه ( 18 مهر 96) براي توسعه همکاري‌هاي مشترک، قرارداد سه جانبه‌اي ميان دانشگاه علم و صنعت ايران با شرکت راه آهن و دانشگاه ايتاليا در زمينه برگزاري دوره‌هاي آموزشي مشترک به‌امضا رسيد. براساس تفاهمنامه‌اموزشي سه جانبه، 700 نفر از کارشناسان و دانشجويان دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، آموزش‌هاي تخصصي مي‌بينند. به گفته سيد سعيد فاضل رييس دانشکده مهندسي راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، در اين دوره‌هاي تخصصي فوق پيشرفته کارکنان با سابقه 10 سال يا بيشتر راه آهن که داراي پست سازماني و مدرک تحصيلي باشند زير نظر اساتيد و کارشناسان راه‌آهن ايتاليا با آخرين تحولات اين صنعت به‌صورت تئوري و عملي آشنا مي‌شوند. اين دانشجويان در 20 دوره‌اموزشي دو تا چند روزه و روزانه 6 ساعت آموزش ديده و مدرک معتبر دانشگاه علم و صنعت و راه آهن ايتاليا را دريافت مي‌کنند. ايمني، ارائه خدمات به مسافران و IT از جمله دروس ارائه‌شده در اين دوره‌ها هستند. در‌صنعت راه آهن همواره مشتري مداري يک اصل اساسي است و در همه فعاليت‌ها بايد به خواسته مشتري اهميت جدي داده شود و بنابراين آنچه در اين دوره‌ها بر آن تاکيد شده اين است که چگونه مي‌توان رضايت مشتري را به عنوان مسافر يا صاحب کالا از روش‌هاي مختلف تامين کرد.
لزوم تحول اساسي و جدي در صنعت ريلي كشور
صبح ديروز در نشست خبري برگزاري دوره‌هاي آموزشي سه جانبه با ايتاليا و دانشگاه علم و صنعت كه در دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار شد، نورالله بيرانوند معاون برنامه‌ريزي و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران اعلام كرد كه سرعت بالاي حمل بار از طريق راه آهن يکي از مزاياي استفاده از خطوط ريلي است و براي حمل يک محموله با کشتي بين دو قاره به 56 روز زمان نياز است درحالي‌که همان محموله با ريل مي‌تواند در مدت 12 روز جابجا شود. تحولات اقتصاد جهاني و فناوري از يک سو و نقش محدود راه آهن ايران در جابجايي بار و مسافر از سوي ديگر دو عامل مهم لزوم تحول اساسي و جدي در صنعت ريلي کشور است، به همين دليل در سال‌هاي اخير اقدامات زيادي در اين زمينه شکل گرفته و همکاري مشترک با راه آهن‌هاي ديگر از جمله روسيه و ايتاليا انجام شده است. هم‌اکنون دانشجويان زيادي در دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت مشغول يادگيري تحولات بنيادين صنعت ريلي از طريق مدرسان ايتاليايي هستند و اميدواريم با تزريق اين دانشجويان به بدنه راه آهن و شرکت‌هاي همکار و متصل، صنعت ريلي ايران متحول شود. راه‌آهن حمايت خود را از همکاري‌هاي دانشگاهي اعلام مي‌کند و همچنين اميدواريم اين دوره‌هاي آموزشي تداوم پيدا كند و براي طراحي دوره‌هاي آموزشي ديگر با ايتاليا و ديگر کشورهاي صاحب فناوري آمادگي کامل داريم. همکاري‌ها بايد با انتقال دانش فني باشد و انتقال دانش فني، يکي از ارکان و شروط ايران براي همکاري‌هاي دوجانبه با ديگر کشورها است. ايتاليا تجربه بسيار خوبي در زمينه‌هاي مختلف و از جمله توسعه خطوط پرسرعت ريلي و توسعه منابع انساني دارد و زمينه همکاري مشترک در چنين عرصه‌هايي و حتي قطارهاي حومه‌اي نيز به‌خوبي فراهم است.
تمايل ايتاليا براي همکاري با ايران در بخش ايمني ريلي
همچنين در اين نشست خبري، چينگولاني مدير پروژه‌هاي بين‌المللي راه‌آهن ايتاليا از آمادگي اين کشور براي همکاري با ايران خبر داد و اعلام كرد كه سخت‌افزارهايي چون ناوگان، ايستگاه‌ها و سکوها براي راه‌آهن حياتي است و بايد اين سخت‌افزار در اختيار مسافراني باشد که از اين خطوط استفاده مي‌کنند. شرکت راه‌آهن ايتاليا علاقه دارد که در امور اجرايي به‌ويژه در بخش ايمني با شرکت راه‌آهن ايران همکاري داشته باشد. با توجه به رشد سريع فناوري‌هاي مرتبط با راه‌آهن در ايتاليا در سال‌هاي اخير زمينه‌هاي همکاري ما با ايران در زمينه‌هايي چون سرويس‌هاي موبيليتي فراهم است.


عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي گفت: مسکن مهر مي‌خواست به مردم کمک کند، اما وقتي نتيجه اين مداخله ۷۶۰ درصد افزايش قيمت زمين و ۵۰۰ درصد قيمت مسکن است اين چه کمکي است؟ ممکن است تک خانوار استفاده‌اي کند، اما به صورت ملي، نتيجه اين مداخلات معکوس خواهد بود. آخوندي در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن اظهار کرد: آنچه بايد بپذيريم پذيرش تغيير و سکونت جمعيت شهري در ايران است، اما به نظر مي‌رسد هنوز از اين موضوع يک تصور واقعي نداريم. به همين دليل انتظارات از بخش مسکن در حوزه‌هاي مختلف از بهره بردار و سياست‌گذار فاصله‌هاي زيادي از هم دارد. روند مهاجرت به شدت کندشده است و در حوزه جمعيت شهري به يک تعادل جمعيتي نسبي رسيده‌ايم. اين پيام اصلي است که اگر قبول کنيم تمام ساختار سياست‌گذاري جابه جا مي‌شود. جمعيت حدود سه ميليوني تهران به ۸.۷ ميليون نفر رسيده است. نکته بسيار مهم اين است که بدانيم روند تحول جمعيت چگونه است. تهران جاذب‌ترين بخش جمعيت بوده است. دقيقا در اوج زماني که شهرفروشي در تهران در جريان بوده است که ۷۶۰ هزار پروانه ساختماني صادر شده است، جمعيت تهران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ حدود ۴۸۰ هزار نفر رشد کرده است. اين نشان مي‌دهد درست است که اين شهر پايتخت است و از نظر تصورات ذهني و آمار دهه ۵۰ ، ۶۰ و ۷۰ نشان مي‌دهد رشد بسيار بالا بوده است اما اين رشد مراحل نهايي خود را طي مي‌کند. درحال حاضر جمعيت پذيري شهر تهران بدون اينکه واحد جديدي ساخته شود حدود ۱۰.۵ ميليون است، در حالي که ۸.۷ ميليون نفر جمعيت دارد. وزير راه و شهرسازي درخصوص علامت دهي غلط سياست‌گذاران به حوزه مسکن با ارايه‌اماري از دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم گفت: بيشترين مداخلات دولت در حوزه مسکن در سال‌هاي ۱۳۸۴تا ۱۳۹۲ انجام شد که در تاريخ ايران بي‌سابقه است. بيشترين آمار شهرفروشي نيز در همين دوره است. دوره‌اي که عرضه به اوج مي‌رسد بايد انتظار داشته باشيم که قيمت به حضيض برسد ولي قيمت زمين در تهران طي سال‌هاي ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ بالغ بر ۸.۶ برابر يعني ۷۶۰ درصد رشد داشت. طي دوره ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ رشد قيمت زمين دو صدم درصد يعني در حد صفر بوده است. قيمت مسکن در شهر تهران سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ بالغ بر ۶ برابر شد يعني ۵۰۰ درصد رشد. قيمت مسکن در سال‌هاي ۱۳۹۲تا ۱۳۹۵ بالغ بر ۱.۱ برابر شده يعني ۱۰ درصد رشد. وقتي ۷۶۰ درصد تورم در قيمت زمين و ۵۰۰ درصد تورم قيمت مسکن داشته باشيم، آيا زندگي مردم بهتر مي‌شود يا مردم را در وضعيت عزلت قرار مي‌دهيم؟ آخوندي اظهار داشت: از ديگر سياست‌هاي اين وزارتخانه، افزايش قدرت خريد خانه اولي‌ها با استفاده از حساب پس انداز مسکن يکم بوده است که تسهيلات از محل اين صندوق، قدرت خريد خانوارها را شش برابر مي‌کند.تا امروز ۲۸۲ هزار نفر در ايران، افتتاح حساب پس انداز مسکن يکم داشته‌اند که اين امر، معناي آن است است که ۲۸۲ هزار نفر داريم که قطعا تسهيلات خواهند گرفت و وارد بازار مسکن خواهند شد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه از اين پس ديگر از نظر مکان ساخت و ساز، به حاشيه شهرها منتقل نمي‌شويم، ادامه داد: خانه سازي را در بافت‌هاي فرسوده دنبال کرده و به ازاي ساخت هر يک واحد مسکن خوب، يک واحد مسکن بد از بين خواهد رفت. در غير اين صورت، اختلاف طبقاتي در جنوب و شمال شهر افزايش يافته که در حال حاضر در تهران اين اختلاف پنج برابر است.
عضو کميسيون عمران مجلس گفت: کليد مشکل مسکن در ايجاد تعادل ميان مباحث بالادستي مسکن مانند رشد جمعيت شهري و مهاجرت و مسائل از اين دست خواهد بود. سيد کمال الدين شهرياري در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با بيان اينکه ايران از نظر مسکن چه به لحاظ کيفي و چه کمي‌جزء بهترين کشورها قرار دارد گفت: قبل از انقلاب، بعد از آمريکا رتبه دوم سرانه مسکن در دنيا را داشته است ولي در حال حاضر در بخش مسکن با مشکلات زيادي روبرو هستيم. نماينده مردم دشتي و تنگستان در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: وزير راه و شهرسازي آمار تعداد واحدهاي مسکوني موجود در کشور را ۲۵ ميليون و معاون مسکن اين وزارتخانه نيز آن را ۲۷ ميليون اعلام کرده است در حالي که تعداد خانوارها ۲۴ ميليون خانواده است. اما در هر دو صورت دو ميليون واحد مسکوني خالي و دو ميليون مسکن دوم داريم. شهرياري ادامه داد: بنابراين تعداد واحد‌هاي مسکوني از خانوارها کمتر است که از عدم تناسب بين عرضه و تقاضا برمي‌گردد. عضو کميسيون عمران مجلس تصريح کرد: مشکل مسکن در فيزيک ساخت و ساز در بخش مسکن نيست بلکه در اقتصاد مسکن است. براي حل اين مشکل بايد شهرسازي و مشکلات بالادستي مسکن را حل کرد. وي درباره مشکلات بالادستي مسکن گفت: مباحثي همچون رشد جمعيت، جمعيت شهري، جمعيت روستايي، مهاجرت، توازن منطقه اي، اقتصاد شهري، اقتصاد روستايي، برنامه ريزي مسکن، حاشيه نشيني، جامعه هدف، تفکيک جامعه هدف و ...ازمهمترين مسائل بالادستي بخش مسکن هستند که به دليل غفلت از آنها در برنامه ريزي مسکن در سالهاي گذشته با مشکل بخش مسکن در حال حاضر مواجه شديم. شهرياري با اشاره به‌امار اولين سرشماري نفوس و مسکن در ايران در سال ۱۳۳۵ اظهار داشت: براساس اين سرشماري جمعيت ايران ۱۹ ميليون نفر بود که ۱۳ ميليون نفر جمعيت روستايي و ۶ ميليون نفر جمعيت شهري محاسبه مي‌شد. به اين معنا که تناسب جمعيت شهري به روستايي ۳۰ به ۷۰ بود. اما در سرشماري سال ۹۵، اين نسبت عکس شد و تناسب جمعيت شهري به روستايي ۷۰ به ۳۰ درصد است. عضو کميسيون عمران ادامه داد: در سال ۱۳۳۵، تعداد شهرهاي ايران ۱۹۹ شهر بود که در حال حاضر به ۱۳۰۰ شهر افزايش يافته است. چه کسي گفت که بايد اين اتفاق بيفتد اين نسبت جمعيت شهري به روستايي را چه فرد يا دستگاهي طراحي و کنترل کرد. آيا الزامات ۱۳۰۰ شهر در کشور و تمهيدات موردنظر براي آمادگي براي رسيدن به اين جمعيت انديشيده شده بود. وي با اشاره به قانون تعاريف شهرسازي اظهار داشت: براساس اين قانون، تعداد زيادي از روستاهاي کشور به شهر تبديل شدند. اگر در حال حاضر جمعيت کشور را به تعداد شهرها تقسيم کنيم، به طور متوسط جمعيت هر شهر رقمي‌بين ۴۵ تا ۴۶ هزار نفر خواهد بود اما جمعيت پايتخت ۲۰۰ برابر متوسط جمعيت شهري کشور است. شهرياري خاطرنشان کرد: شهرداران تراکم فروخته‌اند و با استفاده از درآمد آن اتوبان همت را ساخته‌اند. بعد ديدند اتوبان همت به دليل افزايش جمعيت قفل شد، باز هم تراکم فروختند و نيايش را ساختند و اين روند بارها و بارها ادامه داشت. به طوري که به جمعيت شهرها در طي سالهاي گذشته اضافه واز جمعيت روستاها کاسته شد. به گونه اي که در حال حاضر نسبت جمعيت شهري ايران به روستايي آن از کشورهايي مانند سوئيس و هلند نيز بيشتر است.