هيچ کس به دولت آمريکا اعتماد نخواهد کرد
وزير امور خارجه ايران با بيان اينکه برجام هنوز يک پيروزي ديپلماسي است، گفت: هيچکس از اين پس در مذاکرات بلند مدت به دولت آمريکا اعتماد نخواهد کرد.به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف که حدود دو سال براي حصول توافق هسته‌اي تلاش کرد، تاکيد دارد که اين توافق همچنان يک پيروزي ديپلماسي به شمار مي‌آيد چراکه تمام طرف‌هاي توافق غير از آمريکا به‌طور قوي پاي توافق ايستاده‌اند.ظرف در گفت‌وگو با سي‌بي‌اس نيوز گفت که تصميم رئيس جمهور آمريکا براي تائيد نکردن توافق هسته‌اي اعتبار آمريکا در عرصه بين‌الملل را تضعيف مي‌کند.وي تصريح کرد: هيچ‌کس ديگري از اين پس در مذاکرات بلندمدت به‌امريکا اعتماد نخواهد کرد، زيرا طول هر تعهدي، مدت زمان هر تعهدي از الان به بعد، با هر دولتي در آمريکا يادآور دوران اين رئيس جمهور (دونالد ترامپ) خواهد بود.وزير خارجه کشورمان در مورد تاثير تغيير موضع دولت آمريکا در قبال توافق هسته‌اي بر توافقات اخير دولت ايران با بوئينگ گفت: ايران با شرکت‌هاي آمريکايي سر جدال ندارد.ظريف درباره اينکه آيا امکان ايجاد روابط بهتر با دولت فعلي آمريکا وجود دارد، گفت: معتقدم که دولت ترامپ، چشمهايش را به واقعيت‌هاي منطقه بسته است. ما معتقديم براي آمريکا و دولت ترامپ مهم است که اين اختلال شناختي خود درباره منطقه ما را تصحيح کند.وي در ادامه گفت که سخنراني ترامپ درباره ايران را به صورت زنده تماشا کرده و از طريق همتايان اروپايي‌اش از محتواي سخنراني آگاه بوده، به همين دليل صحبت‌هاي ترامپ براي او غافلگيرکننده نبوده است.

تقويت احتمال جنگ با اظهارات ترامپ 
وزير خارجه آلمان گفت: اگر قرار است توافق‌ها اينطور نابود شود چرا ديگران به دنبال سلاح هسته‌اي نروند؟ از طرفي در صورتي که‌امريکا از توافق هسته‌اي خارج شود خطر بروز يک جنگ در نزديکي اروپا را افزايش خواهد داد.به گزارش ايلنا از رويترز «زيگمار گابريل» به راديو «دويچلندونک» آلمان گفت که ترامپ در حالي که دولت آمريکا درگير بحران کره شمالي است سينگال «خطرناک و سختي» مخابره کرده است. گابريل گفت: نگراني عمده من اين است که چه اتفاقي در ايران يا با ايران خواهد افتاد؟ نقطه نظر آمريکا منحصر به مساله ايران باقي نخواهد ماند؛ بلکه ديگران هم در جهان به اين فکر خواهند افتاد که اگر قرار است توافق‌ها اينطور از بين برود آيا به سمت دستيابي به سلاح هسته‌اي بروند يا نه؟وي تاکيد کرد که بچه‌هاي ما و نوه‌هاي ما در جهاني به مراتب خطرناک‌تر بزرگ خواهند شد.

مصاديق «رانت» مشمول عناوين مجرمانه شود
يک حقوقدان در خصوص اينکه آيا نيازمند تصويب قانوني درباره رانت هستيم، گفت: رانت و يا رشوه غير مستقيم واقعيت تلخي است که داراي ابهام قانوني بوده و به نظر من در جهت تقويت اقدامات پيشگيرانه و نظارتي در اين خصوص بايد قانونگذاري شود و مصاديق رانت مشمول عناوين مجرمانه شود.عليرضا آذربايجاني در گفت‌وگو با ايسنا در رابطه با تاکيد مقامات قضايي در خصوص مبارزه با فساد و اينکه اقدامات سازمان بازرسي کل کشور تا چه‌اندازه کمک کننده به اين امر بوده است، گفت:‌ به طور قطع اگر سازمان از طريق دوائر تخصصي و به شرط استفاده از متخصصين در موارد خاص مثل امور پولي، آموزش عالي، شرکت‌ها و غيره فعاليت مستمر نمايد در جهت جلوگيري از وقوع تخلف و برخورد با فساد موثر است.

تکذيب ديدار عارف با خاتمي‌درباره انتخابات 
روابط عمومي‌دفتر محمدرضا عارف خبر مربوط به ديدار خصوصي رئيس فراکسيون اميد با حجت‌الاسلام سيدمحمد خاتمي‌درباره انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ را تکذيب کرد. به گزارش ايسنا، در اين اطلاعيه‌امده است:«در پي انتشار خبري در يکي از روزنامه‌هاي کشور مبني بر ديدار خصوصي دکتر محمدرضا عارف با حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي‌پيرامون حضور در انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ و تماس‌هاي مکرر اصحاب رسانه با دفتر دکتر عارف پيرامون صحت و سقم اين خبر به اطلاع مي‌رساند طي هفته‌هاي اخير هيچگونه ديدار و ملاقات خصوصي بين دکتر عارف و جناب آقاي خاتمي‌صورت نگرفته است و در ديدارهاي عمومي‌هم تاکنون هيچگونه صحبتي پيرامون انتخابات آينده از جمله انتخابات ۱۴۰۰ انجام نشده است. به باور دکتر عارف در مقطع فعلي اولويت همه از جمله فعالان سياسي و رسانه‌اي بايد اهتمام به حل مشکلات کشور و مردم و حمايت از دولت محترم براي عملياتي کردن برنامه‌هاي خود باشد و طرح مسائلي همچون انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ انحراف از مسائل اصلي کشور است. ضمن تکذيب اين خبر و نقل قول‌هاي صورت گرفته در آن، مجدداً از رسانه‌هاي محترم درخواست مي‌شود اخبار مربوط به دکتر محمدرضا عارف را صرفاً از طريق دفتر ايشان دنبال کنند.


نماينده خاش در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: گزافه‌گويي‌ها، تهديدهاي ترامپ و تحريم‌هاي آمريکايي‌ها هيچ تاثيري بر پيشرفت‌هاي ايران نخواهد داشت.‌علي کرد در گفت‌وگو با ايسنا افزود: دخالت در امور کشور بزرگ ايران، تروريست خواندن سپاه و ملت ايران و زير سئوال بردن مفاد برجام از سوي رئيس جمهور آمريکا اوج دشمني ترامپ را نشان مي‌دهد.وي بيان کرد: ملت ايران در چهار دهه اخير سخت‌ترين فشارها و جنگ و تحريم را تحمل کرده‌اند و قطعا مقابل زورگويي‌هاي دشمنان خواهند ايستاد.کرد ادامه داد: ايران از هر جهت در مقابل تهديدها و فشارهاي دشمنان و در راس آمريکا ايستادگي مي‌کند. وي گفت: ملت ايران به سادگي از حقوق خود دست نمي‌کشند.
عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس با انتقاد از مواضع ضدايراني ترامپ، گفت: اقدام اخير آمريکا جديد نيست و ٣٩سال است که ايران و ملت ايران را تحريم کرده لذا اينکه اينگونه حرف بزند، تأثيري در وضعيت اقتصادي ايران نخواهد داشت. همچنين آمريکا بعد از تصويب برجام هيچ اقدام عملي براي رفع تحريم‌ها نکرده است و عملا براي ايران از سوي آمريکا دستاوردي نداشته است تا اين حرف‌ها را اثرگذار بدانيم. محمدعلي پورمختار به خانه‌ملت گفت: دونالد ترامپ اراجيفي عليه ملت بزرگ ايران اسلامي‌و مسئولين درخصوص برجام و تحريم‌ها چون اعمال تحريم‌هاي جديد، جلوگيري ازگسترش اقتدار موشکي، محدودسازي سپاه واعمال تحريم، خليج عربي خواندن خليج فارس و بازبيني برجام توسط کنگره را مطرح کرد.
نماينده بابل در مجلس گفت: اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي رمز پايداري نظام در مقابل زياده خواهي‌هاي آمريکا است.به گزارش ايسنا، حسين نيازآذري تحريم‌هاي ظالمانه‌امريکا را نشانه دشمني و منش ضدبشري دولت اين کشور اعلام کرد، گفت: ايران با مذاکرات برجام نشان داد که در چارچوپ معاهدات بين المللي به دنبال برخورداري از حق قانوني خود در استفاده صلح آميز هسته اي است و درمقابل دشمنان قسم خورده کوتاه نمي‌آيد.وي گفت: برجام يک قرارداد دو طرفه ميان ايران و آمريکا نيست که قابل مذاکره يا نقض باشد بلکه يک موافقتامه بين المللي مصوب شوراي امنيت سازمان ملل است و خروج از آن اعتبار نداشته‌امريکا را در جهان از بين مي‌برد و حقانيت ايران را ثابت مي‌کند.
اجرای دقیق توافق هسته‌ای شرط تعهد ایران به پروتکل الحاقی؛
رييس سازمان انرژي اتمي‌تاکيد کرد: فقط در چارچوب مواردي مانند پروتکل الحاقي که متعهد هستيم، عمل مي‌کنيم آن هم تا زماني که برجام هست.
به گزارش ايرنا، علي اکبر صالحي با رد مطالبه نابحق و غيرقانوني ترامپ در خصوص بازرسي از مراکز نظامي‌کشورمان گفت: ما به موافقت نامه پادمان و پروتکل الحاقي متعهديم، البته تا زماني که برجام پابرجا باشد چون اين پروتکل هنوز به تصويب مجلس نرسيده است و آن را داوطلبانه اجرا مي‌کنيم.
معاون رئيس جمهوري تاکيد کرد: ما به موارد بازرسي مندرج در برجام نيز متعهديم و در اين چارچوب به تعهداتمان عمل مي‌کنيم اما خارج از اين چارچوب قطعا به هر خواسته ديگري عمل نخواهيم کرد و از آن تمکين نمي‌کنيم همچنان که تاکنون اينگونه عمل کرده‌ايم.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين درباره بسته شدن پرونده بازرسي از مراکز نظامي‌کشورمان پس از بازديد آمانو از سايت پارچين گفت : از ابتدا سه بار از اين سايت نظامي‌بازديد شده است . دو بار در اوايل و يکبار هم همين اواخر که پرونده بسته شد و آخرش ديدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود.
صالحي افزود: در اين بازديد نمونه گيري و آزمايش کردند و به جايي نرسيدند و نظر ايران تأمين و حقانيت موضع کشورمان تاييد شد.
وي بار ديگر تاکيد کرد: فقط در چارچوب مواردي مانند پروتکل الحاقي که متعهد هستيم عمل مي‌کنيم آن هم تا زماني که برجام هست. چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد اجراي اين پروتکل نيز قطعاً متوقف مي‌شود زيرا با توقف برجام ، اجراي آن بي معني خواهد بود.
صالحي افزود: درخصوص بازرسي‌ها در چارچوب موافقت نامه پادمان مانند ديگر اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي‌و نيز در چارچوب تعهدات برجام متعهديم البته تا زماني که اين توافق پابرجاست.
وي تاکيد کرد : صرفا در اين چارچوب اجازه بازرسي مي‌دهيم و شيوه‌ها و نحوه بازرسي در اين چارچوب نيز روشن است که طبق قاعده اي بايد عمل شود و ما فقط در آن چارچوب و قاعده عمل مي‌کنيم. رئيس سازمان انرژي اتمي‌درباره تدابير اين سازمان درصورت لغو برجام تاکيد کرد : يقين داشته باشيد علاوه بر اين که پل‌هاي پشت سرمان را خراب نکرديم ، پل‌هاي متعددي را هم ساخته‌ايم.
صالحي هشدار داد : اگر روزي مسئولان نظام به عللي ببينند که برجام ديگر منفعتي براي کشورمان ندارد و براي از سرگيري غني سازي 20 درصد در فردو تصميم بگيرند ، چهار روزه مي‌توانيم غني سازي 20 درصد را آغاز کنيم؛ خودشان مي‌فهمند يعني چه.
وي افزود: همان طور که آقاي روحاني اعلام کرد خيلي از فعاليت‌ها را مي‌توانيم در بازه زماني ساعتي بازگرديم و محدوديت‌ها را برگردانيم ؛ از سرگيري برخي فعاليت‌هاي ديگر چند ماه و برخي فعاليت‌ها تا حداکثر يک سال و دو سه ماه طول مي‌کشد. صالحي گفت : البته ما مي‌خواهيم برجام همچنان بدون خدشه پيش برود و فعاليت‌هاي فني در حوزه هسته اي اعم از اکتشاف و استخراج ، تحقيق و توسعه ، ساخت نيروگاه‌هاي جديد و استفاده از فناوري هسته اي در حوزه سلامت، کشاورزي و صنعت به خوبي پيش مي‌رود.
وي در عين حال هشدار داد: ما نمي‌خواهيم وارد ميدان چالشي شويم و اعلام مي‌کنيم که ما را وادار به عکس العمل نکنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين با اشاره به سفر اخيرش به ايتاليا و انگليس گفت: در ديدار با مقامات اين کشورها گفتم شايد آقايان علاقمندند که ما را آشفته و تحريک کنند که تصميمات مطابق ميلشان بگيريم اما يقين بدانند که تصميمات ما براساس احساسات و عواطف نيست بلکه براساس هدفمندي، هوشياري، عقلانيت و حکمت و مصلحت است. صالحي با بيان اين که مي‌دانيم اين بازي را چگونه پيش ببريم، ابراز اميدواري کرد: طرف مقابل سر عقل بيايد و ديگران را به مشکل نياندازد.
معاون رئيس جمهوري با تقبيح سخنان اخير رئيس جمهور امريکا گفت : سخنان او ناپسند و رکيک بود و بسيار زشت است که رئيس جمهور کشوري ديدگاه‌هايش را در اين قالب بيان کند.
صالحي افزود: واقعاً مردم امريکا از داشتن چنين رئيس جمهوري شرمنده‌اند که نتوانست در شأن رئيس جمهور موضوعات را مطرح کند و هر چند موضوعات اختلافي باشد بيان رئيس جمهور و رئيس کشور اقتضا مي‌کند که در چارچوب نزاکت باشد ؛ جاي تأسف است که رئيس جمهور امريکا اين گونه سخن گفت.
وي گفت : البته از بعد ديگر جاي خوشحالي دارد که اين شخصيت متأسفانه از جهات مختلف فاقد اطلاعات لازم است و حتي جغرافياي جهان را به درستي نمي‌شناسد همچنان که هنوز نمي‌داند که خليج فارس با هزاران سال سابقه خليج فارس است.
رئيس سازمان انرژي اتمي‌، سخنان رئيس جمهور امريکا را نابجا، سخيف، اتهام و آکنده از دروغ دانست و افزود : البته آقاي روحاني به زيبايي و با رعايت کامل ادب سياسي ، پاسخ کوبنده اي به سخنان بيهوده آقاي ترامپ داد.
صالحي افزود: اتحاديه اروپا يکپارچه از ايران حمايت و از امريکا انتقاد کردند؛ البته بايد صبر کنيم و ببينيم که سير تحولات به چه صورت است اما اين نشان از حقانيت ايران دارد.
صالحي افزود: اقدام ترامپ که به نفع ما تمام شد به کار بردن عبارت جعلي براي خليج هميشه فارس بود که سبب انسجام ملي شد زيرا حتي مخالفان نظام متوجه حقانيت جمهوري اسلامي‌شدند.
وي اضافه کرد: حتي مخالفان نظام دانستند مواضع نظام از 40 سال قبل تاکنون درست بود و طرف مقابل نابحق مي‌گويند اما آنقدر سخن نابحقشان را زيبا جلوه مي‌دانند که خيلي‌ها اغوا شده بودند اما اکنون ديگر حقيقت روشن شده و اين کار جمهوري اسلامي‌را راحت کرد.
وي افزود: زمان بازگرداندن بسياري فعاليت‌هاي هسته اي به حالت قبل و حتي فراتر از آن در بازه زماني 'ماه ' است و يک موردش، موضوعي است که رهبر معظم انقلاب درخصوص غني سازي صد هزار سو در مدت يک سال و نيم فرمودند. اين يعني امکانات بالقوه اي براي تحقق اين هدف وجود دارد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌همچنين درباره‌امادگي اين سازمان براي مقابله با تصميم احتمالي امريکا براي خروج از برجام تا 60 روز آينده تاکيد کرد : کار ما لحظه اي است، ما که نمي‌خوابيم و 60 روز ديگر بخواهيم بيدار شويم، آمادگي که مي‌گوييم لحظه اي است.
وي افزود: فقط اراده مسئولان را مي‌طلبد که دستور بدهند که چه اقدامي‌را آغاز کنيم؛ ما همه اين سناريوها را در سازمان انرژي اتمي‌مدنظر قرار داديم و با عرضه کلياتش در هيات نظارت بر برجام درباره آن توافق کرديم.

لاريجاني در ديدار با رييس پارلمان ارمنستان:
رييس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اين که توافق هسته‌اي به‌‌صورت مکرر توسط آمريکا نقض مي‌شود، گفت: کشورهاي ۱+۵ مخالف اقدامات آمريکا هستند.
به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در ديدار با آرا بابلويان رييس پارلمان ارمنستان گفت: ارمنستان کشور دوست و همسايه ايران است و سطح همکاري‌ها و روابط مناسبي بين دو کشور وجود دارد.وي بر ضرورت فعال کردن تجار ارمنستان تاکيد کرد و گفت: سطح روابط اقتصادي و تجاري دو کشور زمينه‌هاي لازم براي گسترش را دارد؛ به‌خصوص مي‌توان با فعال کردن تجار دو کشور به گسترش رابطه تجاري در کشور اميدوار بود.رييس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اميدوارم آلودگي رود ارس توسط ارمنستان بررسي و برطرف شود و ادامه مشکل رود ارس براي دو کشور آسيب زا است.لاريجاني ادامه داد: نقش ارمنستان در صلح و ثبات منطقه مفيد بوده است و اکنون در شرايط آشفتگي‌هاي پيش آمده توسط آمريکا همبستگي‌هاي منطقه بسيار مفيد و موثر خواهد بود.رييس مجلس شوراي اسلامي‌همچنين به گسترش روابط اقتصادي به خصوص در حوزه‌هاي انرژي تاکيد کرد.وي به مذاکرات دوساله هسته‌اي کشورمان اشاره کرد و گفت: اخيراً آمريکا به صورت مکرر توافقنامه هسته‌اي را نقض مي‌کند؛ هرچند ساير کشورهاي ۱+۵ مخالف اقدامات آمريکا هستند اما اين رفتار آمريکاييان براي جهان مشکل‌ساز خواهد شد.نماينده مردم قم در مجلس گفت: استدلال آمريکاييان اين است که توافق هسته‌اي با روش قبلي بوده و تعهدي براي دولت جديد به وجود نمي‌آورد با اين استدلال کودکانه حتي قوانين اقتصادي هم نمي‌تواند بين کشورها شکل بگيرد.
در اين ديدار رييس پارلمان ارمنستان نيز با ابراز خوشحالي از سخنان لاريجاني در نشست امنيتي منطقه گفت: نقش ايران در صلح و ثبات منطقه همواره تعيين کننده و کمک خوبي براي ايجاد صلح پايدار در منطقه بوده است.وي گفت: ايجاد منطقه آزاد اقتصادي مورد موافقت دو کشور مي‌تواند روابط اقتصادي في مابين را تقويت کند.رييس پارلمان ارمنستان به ارتباط کشورش با ايران اشاره کرد و خواستار گسترش آن به خصوص در عرصه‌هاي اقتصادي و تجاري شد و از فعال شدن تجار ارمنستان استقبال کرد.وي افزود: ايجاد منطقه آزاد اقتصادي که مورد موافقت دو کشور قرار گرفته است، مي‌تواند روابط اقتصادي دو کشور را تسريع بخشد.رييس پارلمان ارمنستان خواستار فعال شدن گروه‌هاي دوستي پارلماني دو کشور شد و گفت: از شما دعوت مي‌کنم در سفري به ارمنستان از کشور ما بازديد و گفت‌وگوهايي با يکديگر داشته باشيم.بابلويان درخصوص انتقال انرژي ابراز علاقه کرد و گفت: ساختارهاي اين همکاري فراهم شده است اما بايد در اجراي توافقات تسريع شود.رييس پارلمان ارمنستان توافق هسته‌اي کشورمان را يک توافق بين‌المللي دانست و نه يک توافق بين چند کشور و گفت: در طول مذاکرات سخت هسته‌اي همواره مسائل را پيگيري مي‌کرديم و بعد از اين توافق ارمنستان نيز يک نفس راحت کشيد، ما همواره نگران شما بوديم.بابلويان به مشکلات پيش آمده و تک‌روي‌هاي آمريکا اشاره و تاکيد کرد: اين مسئله هم حل خواهد شد اما مشکلاتي ايجاد خواهد کرد. ارمنستان همواره سياست موضع پايداري نسبت به ايران دارد و از ايران حمايت کرده است.رييس پارلمان ارمنستان گفت: ارمنستان کشور کوچکي است اما صداي خودش را در افکار عمومي‌بلند کرده است، هم براي خودش و هم براي حق همسايگان خود.بابلويان به مناسبات فرهنگي دو کشور اشاره کرد و گفت: زندگي صلح آميز و راحت پيروان اديان مختلف در دو کشور ارمنستان و ايران دوره دانش افزايي براي ساير کشورها است. در ارمنستان مسجدهاي مسلمانان وجود دارد و آنها در کنار شهروندان ساير اديان زندگي مسالمت آميزي دارند. در ايران نيز کليساهاي زيادي وجود دارد و پيروان اديان مختلف در کنار يکديگر زندگي خوب و راحتي دارند.


رئيس شوراي اسلامي‌شهر تهران با بيان اينکه‌امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند صدايي واحد در داخل کشور هستيم گفت: اکنون که ترامپ با اقدامي‌نسنجيده به ملت و تمدن ايراني توهين کرده و يک واژه جعلي را در مورد خليج هميشه فارس بکار برده، بايد از اين فرصت براي تعميق وحدت ملي و يکپارچگي در برابر زورگويي و زياده خواهي نظام سلطه جهاني استفاده کنيم. به گزارش ايرنا، محسن‌هاشمي‌در سيزدهمين جلسه علني شوراي شهر تهران افزود: معمولا روساي جمهوري ايالات متحده از ايجاد بحران با يک کشور خارجي براي تحت شعاع قرار دادن مشکلات داخلي خود استفاده مي‌کنند. وي اظهار کرد: البته مواضع و رفتارهاي غيرمنطقي ترامپ در خصوص برجام و ايران، اعتبار بين المللي و پايبندي اين کشور به تعهدات را زيرسئوال برده و انتقادات بسياري عليه رييس جمهوري آمريکا به دنبال داشته است.
رييس شوراي اسلامي‌شهر تهران با اشاره به تضعيف موضع بين المللي امريکا در ايجاد چالش با جمهوري اسلامي‌ايران افزود: به همان اندازه که مواضع شتابزده و نسجيده ترامپ براي آمريکا تهديد محسوب مي‌شود، براي ايران فرصتي براي تعميق وحدت ملي و توسعه روابط بين المللي نظام است.


رييس کميته‌امنيت اقتصادي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: آمريکايي‌ها به‌خوبي دريافته‌اند که مشکل اساسي ما مربوط به مباحث اقتصادي است و براي رفع مشکلات معيشتي و بحران بيکاري در ميان جوانان، نيازمند جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي هستيم؛ بنابراين فکر مي‌کنند اگر جلوي ورود سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به کشور را بگيرند، ما را به‌نوعي فلج کرده و کاري کنند که در چندسال آينده دچار بحران‌هاي بيشتري در حوزه اقتصادي و اجتماعي شويم.
محسن علوي در گفت‌وگو با ايلنا، با تاکيد بر اين‌که هدف اصلي آمريکا از اين جار و جنجال رسانه‌اي القاي اين مسئله است که ايران فاقد امنيت لازم براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي است، يادآور شد: متاسفانه عده‌اي داخل کشور نيز دانسته يا نادانسته در راستاي همين اهداف آمريکا اقدام کردند و لازم است به اين دوستان نيز گوشزد کنيم که هوشيارتر عمل کنند.
وي افزود: با اين حال باوجود فرصت‌هاي مغتنم در مسير جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در کشورمان، اعتماد کافي احساس نمي‌شود که از طرفي به‌خاطر برخي اختلافات داخلي در کشور و مسائل و مباحث قضايي کشورمان است و از ديگر سو به‌دليل سياست‌هاي خصمانه ايالات متحده اين اعتماد در معرض خطر قرار گرفته است.

رضايي در ديدار با سفير آلمان در تهران:
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه خليج فارس يک ارزش ملي است و چه موافقان و چه مخالفان به خليج فارس علاقه دارند، افزود: ما عاقبت خوبي براي آقاي ترامپ نمي‌بينيم، اينکه به يک توافق بين المللي پشت پا بزند، رفتاري زشت است و نوعي اهانت و تمسخر ساير کشورها به ويژه ۵ کشور ديگر طرف مذاکره ايران به حساب مي‌آيد. آقاي ترامپ با اين اظهارات، سرنوشت خوبي نخواهد داشت. به گزارش ايسنا، محسن رضايي در ديدار با ميکائيل کلور برشتولد، سفير آلمان در ايران، با اشاره به اظهارات ضد ايراني دونالد ترامپ گفت: مواضع ترامپ به يک مشکل جهاني تبديل شده که قطعا براي اروپا نيز دردسر ايجاد مي‌کند. او اينک در يک طرف منازعات منطقه قرار گرفته و درگيري را از سطح دولت‌ها به مسائل اختلافي ميان ملت‌ها کشانده است. هيچ يک از روساي جمهور آمريکا تا کنون از واژه مجعول خليج ع رب ي استفاده نکرده بودند. رضايي خاطر نشان کرد: ما خويشتندارانه و با تدبير رفتار مي‌کنيم، ولي اگر کسي خيال خامي‌در باره ايران در سر داشته باشد، درمقابل او خواهيم ايستاد. آقاي ترامپ با وجود اينکه بلوف‌هاي بسياري زده، اما احتمالا مشاورانش درباره اقتدار نيروهاي مسلح ما به او اطلاعاتي داده‌اند که موجب شده بخشي از رفتار ترامپ در مقايسه با اتهامات سابق وي حالت عقب نشيني داشته باشد.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: در عين حال فرستادن بررسي توافق به کنگره هم نوعي عقب نشيني محسوب مي‌شود، زيرا کنگره نمي‌تواند از برجام بيرون بيايد. احتمالا در کنگره تحريم‌هاي جديدي وضع مي‌کنند، اما خروج از برجام برايشان بسيار مشکل است.رضايي در خصوص روابط ايران و آلمان گفت: موضوع آلمان و روابطش با ايران حاکي از ارتباطي تاريخي و ويژه است. مردم ما تصور خوبي از آلمان دارند که با منفعت دو سويه همراه بوده و از آلمان انتظار داريم همکاري‌هاي اقتصادي خود را در امور بانکي و صنعتي با ايران گسترش دهد.
سفير آلمان نيز ضمن قدرداني از ديدگاه‌هاي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: ديگراني هستند که نزد دولتمردان آمريکا، تبليغات ضد ايراني و ذهنيت سازي مي‌کنند.