صعود ۱۳۱ واحدي شاخص کل بازار سرمايه
دماسنج بازار سرمايه ايران براي دومين روز پياپي در اين هفته روند افزايشي را تجربه کرد و به رقم ۸۵ هزار و ۶۹۴ واحدي رسيد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات يکشنبه 23 مهر ماه 96 با افزايش 131 واحدي روي رقم 85 هزار و 394 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 35 واحدي عدد 17 هزار و521 واحد را به نمايش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 147 واحدي به رقم 92 هزار و 360 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 100 واحدي به رقم 59 هزار و 117 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 243 واحدي عدد 189 هزار و 970 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 4 واحدي به رقم 930 واحد رضايت داد. ديروز معاملات سهام در نماد فولاد مبارکه با 26 واحد ، پالايش نفت تهران با 22 واحد و صنعتي و معدني گل گهر با 17 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي آلومينيوم ايران با 10 واحد، معدني و صنعتي چادرملو با 9 واحد و داده گستر عصر نوين با 8 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 108 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 433 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 43 هزار و 765 نوبت داد و ستد بود. ديروز همچنين آگهي عرضه اوليه سهام شرکت شير پاستوريزه پگاه آذربايجان شرقي به روش ثبت سفارش براي امروز دوشنبه در بازار دوم فرابورس منتشر شد. ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 7 ميليون سهم پالايش نفت اصفهان به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان کد به کد شد، در پتروشيمي‌شيراز نيز 5.5 ميليون سهم به ارزش کمتر از 1.5 ميليارد تومان کد به کد شد. همچنين 5 ميليون سهم پالايش نفت تهران به ارزش بيش از يک و نيم ميليارد تومان و 5 ميليون سهم داده‌گستر عصر نوين به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شدند. در عين حال 4 ميليون سهم فيبر ايران به ارزش کمتر از 2.5 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شد. بر اساس اين گزارش ديروز بورس تهران در حالي شاهد معاملات کم حجم و اغلب رخوت‌آور در کليت معاملات بازار سهام بود که همزمان با بازارگرداني ضعيف برخي حقوقي‌ها در گروه‌هاي پالايشي و معدني اما تک‌سهم‌هاي پيشرو فولادسازان را در کانون توجه خريداران سهام قرار داد همزمان در گروه خودرويي‌ها نيز امروز سايپا همچنان با معاملات پرحجم، اما در محدوده صفر تابلو همراه بود.  چشم‌انداز خاکستري اقتصاد ايران باعث شده تا اغلب معامله‌گران بر روي تک سهم‌هاي برخوردار از رانت خبر تمرکز کنند، با اين همه همچنان جريان نقدينگي در بازار ترجيح مي‌دهد تا روشن شدن چشم‌انداز بازار سرمايه در پارک بماند.


شرکت سرمايه گذاري سبحان در دوره شش ماهه منتهي به 31 تيرماه 96 مبلغ 116 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد. به گزارش سنا، سرمايه گذاري سبحان طي شش ماه مبلغ ۱۵۰,۷۴۸ميليون ريال سود خالص داشت و بر اين اساس مبلغ 116 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 34 درصد کاهش داشت.
گفتني است اين شرکت در شش ماهه سال مالي قبل مبلغ 117 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود.
با احتساب سود انباشته ابتداي سال مبلغ 237 ميليارد و 674ميليون ريال سود انباشته پايان دوره در حسابهاي اين شرکت منظور شد.


شرکت مديريت انرژي اميد تابان هور اطلاعات و صورت‌هاي مالي ميان دوره اي 9 ماه منتهي به پايان شهريور 96 براي سال مالي منتهي به پايان آذرماه 96 را منتشر کرد.
«وهور» گزارش عملکرد 9 ماه براي سال مالي منتهي به پايان آذرماه 96 را اعلام کرد.
"وهور" در دوره 9 ماهه منتهي به پايان شهريور 96 به ازاي هر سهم سود خالص 77 ريالي با سرمايه 4 هزار ميليون ريال محقق کرده است. اين شرکت با سرمايه 2300 ميليون ريالي براي دوره 9 ماهه سال مالي قبل به ازاي هر سهم 15 ريال سود محقق کرده بود. به اين ترتيب 49 درصد کاهش در گزارش 9 ماهه ثبت شده است.


شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با سرمايه ثبت شده 50 هزار ميليون ريال صورت وضعيت پورتفوي يک ماه منتهي به پايان تير ماه 96 را منتشر کرد.
به گزارش سنا، شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس در ابتداي تير ماه سهام تعدادي از شرکت‌هاي بورسي را با بهاي تمام شده 30 ميليارد و 771 ميليون و 585 هزار ميليارد ريال به ارزش 83 ميليارد و 229ميليون و 207 هزار ريال در اختيار داشته است.
در پايان تيرماه سال جاري بهاي تمام شده پرتفوي اين شرکت 6 ميليارد و 156 ميليون ريال و ارزش بازار اين شرکت‌ها 3ميليارد و 918 ميليون و 624 هزار ريال کاهش يافته است.


سلطانی‌نژاد خبر داد؛
مديرعامل بورس کالا در همايش بزرگ تجارت ايران و عراق با بيان اينکه حرکت از بازار سنتي به سمت بازار مدرن ضروري است، عنوان کرد: بورس کالاي ايران آماده است تا در سناريوهاي مختلف به سمت ايجاد بورس کالايي مشترک ميان ايران و عراق اقدام کند.
به نقل از فارس، حامد سلطاني‌نژاد مديرعامل بورس کالا در همايش بزرگ تجارت ايران و عراق با اشاره به ظرفيت‌هاي بازارهاي کالايي در دو کشور، گفت: فعالان بازار همواره در بازارهاي سنتي از چالش‌هاي مختلفي رنج مي‌برند و اين در حالي است که دنياي امروز به سمت تجارت مدرن حرکت مي‌کند.
وي با بيان اينکه تضمين کيفيت همواره يکي از چالش‌هاي اصلي بازارهاي سنتي بوده است، گفت: در دنياي امروز تجارت بر مبناي تأمين مالي و تجهيز بهينه منابع مالي صورت مي‌گيرد. در بازارهاي مدرن فرصت بيشتري براي فعالان بازار ارائه مي‌شود که با گسترش افقي بازار براي افزايش کالاها و يا توسعه عمودي آن با هدف ارائه خدمات بيشتر به فعالان بازار صورت مي‌گيرد.
به گفته وي، در تجارت مدرن امروز مي‌توان با حجم پول کمتري تجارت‌هاي بيشتري داشت و اين موضوع باعث مي‌شود تا ناگزير به حرکت از بازار سنتي به سمت بازار مدرن باشيم. 
سلطاني‌نژاد با بيان اينکه بورس کالاي ايران مي‌تواند در ايجاد بازار شفاف عادلانه و مدرن ميان دو کشور ايران و عراق کمک کند، عنوان کرد: بازار مدرن کالايي با تضمين کيفيت و کاهش هزينه‌ها مي‌تواند باعث توسعه بازارها شود. 
اين مقام مسئول افزود: توسعه بازار سرمايه عراق در حوزه اوراق بهادار به کمک سازمان بورس در دستور کار قرار گرفته و اين در حالي است که بايد از هم اکنون در زمينه توسعه بازار کالايي از طريق توافق‌هاي B2B گام‌هاي مؤثري برداشت.
وي با بيان اينکه بورس کالا يکي از بسترهاي بازارهاي B2B ميان دو کشور ايران و عراق است، عنوان کرد: کشور عراق مي‌بايست به سمت توليدات صنعتي به جاي کالاهاي مصرفي حرکت کند، B2B باعث پوشش و دسترسي بيشتر ذينفعان بازارها مي‌شود و بستري براي بازاريابي است.
مديرعامل بورس کالا با بيان اينکه اگر در بستر مدرن کالايي مکاني همچون بورس طراحي شود کالاها مي‌توانند از کيفيت، استاندارد، اصالت و همه مزايايي که در بازارهاي B2B ارائه مي‌شوند برخوردار شوند، گفت: در بورس کالا تضاميني براي معاملات اخذ و در عين حال استمرار در عرضه کالا نيز از ديگر خصوصيات آن است. بورس کالا يک بازار فيزيکي است و در کنار آن بازار مالي قوي که‌امکان فروش بلندمدت کالاها را فراهم مي‌کند را ايجاد مي‌کند. براي توسعه اين امر نيازمند يک سري ابزارها و نهادهايي هستيم که در بورس کالا وجود دارد که شامل معاملات نقدي، بلندمدت، سلف استاندارد و غيره است. سلطاني‌نژاد با بيان اينکه بورس کالا بازاري پررونق در ايران است، گفت: سال گذشته ارزش معاملات اين بازار به 81 هزار و 700 ميليارد تومان معادل 6.5 درصد از حجم کل توليد ناخالص داخلي ايران رسيده است و روند ظرفيت کالا در اين بازار نيز در حالي رو به افزايش است که سال گذشته 35 ميليون تن انواع کالا شامل محصولات فلزي، غذايي، پتروشيمي‌و فرآورده‌هاي کلينکر سيمان معامله شده است.
وي با ارائه 5 سناريو براي همکاري مشترک با کشور عراق، گفت: تجار عراقي مي‌توانند ضمن عرضه کالاي خود در رينگ داخلي بورس کالايي ايران از مزاياي اين بازار برخوردار شوند و يا مي‌توان از طريق رينگ صادراتي اين بازار کالاهاي ايراني به عراق صادر شود. در عين حال پذيرش انبارها نيز مي‌تواند با عرضه کالاهايي از استاندارد که در مرز کشور عراق و يا مناطق آزاد ايجاد شود. مديرعامل بورس کالا، افزود: همچنين مي‌توان با ايجاد رينگ صادراتي اختصاصي براي تجار عراقي در بورس کالا و همچنين ايجاد يک نمايندگي و يا شعبه‌اي در کشور عراق براي بورس کالا زمينه همکاري ميان دو کشور را در حوزه بورس کالا افزايش داد. همچنين مي‌توان با ايجاد بورس کالايي مشترک ميان دو کشور ايران و عراق از معاملات سنتي به سمت معاملات مدرن حرکت کرد.  سلطاني‌نژاد در خاتمه، گفت: با ايجاد بورس‌هاي مشترک ميان دو کشور چالش‌هايي همچون اخذ تضامين و يا درگيري‌هاي حقوقي نخواهيم داشت و بايد از فرصت فعلي به خوبي استفاده کرد. اصالت و تضمين کيفيت و تأمين اعتبار در بستر بورس کالا مي‌تواند رخ دهد و ارائه اين ظرفيت‌ها هم اکنون از طريق وب‌سايت عربي بورس کالاي ايران جهت ارائه به تجار کشور عراق در دسترس است.


رييس کميته توسعه سازمان و مديريت هلدينگ ميدکو با تشريح سرمايه گذاري بيش از ۲۰۰ ميليارد توماني اين هلدينگ در حوزه ICT، از جهش توليد در سال آينده خبر داد. به نقل از سنا، محمدجعفر اکرام جعفري با اشاره به 3 روش ارائه کنترل مالي، کنترل برنامه ريزي و کنترل استراتژي در تمامي‌هلدينگ‌ها گفت: اين هلدينگ صنعتي در دسته سوم قرار مي‌گيرد و استانداردها بر اساس بخش مرکزي تدوين و ابلاغ مي‌شود. اين مقام مسئول با اشاره به دارايي 4.5 هزار ميليارد توماني در بورس و سرمايه گذاري بيش از 12 هزارميليارد توماني روي زمين گفت: رشد و کارايي ميدکو مرهون مديريت ساختاري است. با توجه به وجود شرايط بحراني و مالي و همچنين تحريم‌ها و ضعف در بخش مديريت که حلقه مفقوده مغفول مانده در ايران است، اين هلدينگ توانسته 108 هزار شغل مستقيم ايجاد کند که در نوع خود بي سابقه است. وي با اشاره به ايجاد 27 انجمن خبرگي فعال در حوزه مديريت دانش اظهار داشت: در حوزه ICT براي اولين بار در ايران پروژه ميدآرپي(MIDRP) راه‌اندازي شده که مجموع سرمايه گذاري در آن بيش از 200 ميليارد تومان است که از اين مبلغ،120 ميليارد تومان در حوزه زير ساخت هزينه شده و تزريق مابقي سرمايه به ساير بخش‌ها بصورت تدريجي در برنامه سالانه نوشته و انجام مي‌شود. اکرام جعفري افزود: اين پروژه با همکاري گروه ايراني فناپ جهت تهيه نرم افزاري براي ايجاد سيستم يکپارچه اطلاعاتي تعريف شده که درمجموعه اين سيستم‌ها،211 فرايند طراحي و مستقر مي‌شود.مدت زمان درنظر گرفته شده براي اين پروژه 6 سال است که تا به حال 2.5 سال آن سپري شده است. وي با تاکيد بر اينکه در پروژه مذکور از شرکت بين المللي پوسکو بعنوان ناظر و تحويل گيرنده کار بهره برديم،گفت: با توجه به اينکه اين شرکت در اکثر کشورها حضور دارد،قابليت مقايسه با نرم افزارهايي از جمله اوراکن را دارد ودر تحقيقات صورت گرفته 100 درصد نيازها را (خلاف نمونه‌هاي خارجي پوشش 80 درصدي)پوشش داده و به تدريج مستقر مي‌شود.