اميد بروکسل به حل بن بست برگزيت
رهبران اتحاديه اروپا در نشست آتي بروکسل با هدف شکست بن‌بست در مذاکرات بريگزيت، تلاش دارند تا فرصت دوباره‌اي به نخست‌وزير انگليس بدهند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اروپايي‌ها اعلام خواهند کرد که پيشرفت کافي در مسائل خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا شامل لايحه خروج صورت نگرفته و حرکت در فاز دوم و برگزاري مذاکرات تجاري تا ماه دسامبر انجام نمي‌شود اما آنها در ژستي انسان‌دوستانه تلاش دارند به ترزا مي، نخست‌وزير انگليس فرصت دهند تا آماده‌سازي داخلي براي مذاکرات درباره آينده روابط با بريتانيا را آغاز کند.يک مقام ديپلماتيک اتحاديه اروپا گفت: هدف اين است که‌اندکي خوش‌بين‌تر باشيم و به لندن نشان دهيم که درها کاملا بسته نيست اما به طور کلي اين چيزي را عوض نمي‌کند.مذاکرات آتي بريتانيا درباره بريگزيت تحت سايه جنجال‌هاي اخير خواهد بود. جمعه ژان کلود يونکر، رئيس کميسيون اروپايي گفت "بريتانيا بايد بها بپردازد" و فيليپ‌هاموند، وزير خزانه‌داري بريتانيا اروپايي‌ها را "دشمن" خواند.

جايزه 10 ميليون دلاري براي استيضاح ترامپ
ناشر مجله «هاستر» براي ارائه اطلاعاتي که به استيضاح رئيس‌جمهوري آمريکا منجر شود، جايزه ۱۰ ميليون تعيين کرده است.به گزارش روسيا‌اليوم، «لري فلينت» تهيه‌کننده‌امريکايي و ناشر مجله‌هاستر در تلاش است با تعيين جايزه ۱۰ ميليون دلاري «دونالد ترامپ» را از رياست‌جمهوري برکنار کند.به‌همين منظور، براي پيشنهاد خود يک آگهي در شماره‌امروز- يکشنبه- «واشنگتن‌پست» منتشر کرده که يک صفحه تمام اين روزنامه را به خود اختصاص داده و اعلام کرده است که مبلغ ۱۰ ميليون دلار به هر کسي‌‌که با ارائه مدارک و شواهدي سبب استيضاح‌شدن ترامپ در مقام رياست‌جمهوري کمک کند، پرداخت خواهد کرد. فلينت رياست‌جمهوري ترامپ را «غير قانوني» خوانده و گفته است که ترامپ پس از ۹ ماه رياست‌جمهوري ثابت کرده که به گونه‌اي خطرناک براي اين پست نامناسب است.

اخراج غول‌هاليوودي از آکادمي‌اسکار 
اعضاي آکادمي‌علوم و هنرهاي سينما که نهاد برگزارکننده جوايز اسکار است پس از يک جلسه ويژه راي به اخراج‌هاروي واينستين، غول‌هاليوود، دادند. واينستين که فيلم‌هايش جوايز اسکار متعددي دريافت کرده‌اند، متهم به آزار جنسي گسترده بازيگران زن‌هاليوود است. آکادمي‌اسکار در بيانيه‌اي اعلام کرد راي‌گيري براي اخراج آقاي واينستاين با آراي مثبت بيش از دو سوم اعضاء به تصويب رسيده است. اين آکادمي‌حدود ۸ هزار عضو دارد که اکثر آنها از برجسته‌ترين دست‌اندرکاران صنعت سينماي جهان هستند. همزمان با گسترش پيدا کردن دامنه رسوايي‌هاي جنسي‌هاروي واينستين، زنان بيشتري قدم پيش گذاشته و از تجربه "تجاوز" و آزار جنسي توسط اين غول سينماي آمريکا سخن گفته‌اند. تعداد زنان افشاگر اکنون به 28 نفر رسيده و در ميان آنها نام‌هايي چون آنجلا جولي و گوئينت پالترو به چشم مي‌خورد.در پي بالاگرفتن تعداد شکايات، کميسرهاي پليس در نيويورک و لندن به دنبال جمع آوري شواهد و گفتگو با شاکياني هستند که در برخي موارد داستان آزارجنسي آنها به دهه ۸۰ ميلادي و يا سال ۲۰۰۴ باز مي‌گردد.

تلفات حمله انتحاري موگاديشو به بيش از 80 تن رسيد
تلفات انفجار انتحاري يک خودروي باري بمبگذاري شده در موگاديشو، پايتخت سومالي، ، به ۸۵ نفر افزايش يافت. گزارش‌ها حاکي است که بيش از ۶۰ نفر هم در اين بمبگذاري زخمي‌شده‌اند. اين انفجار، هتل سفاري را هدف قرار داد که در خياباني شلوغ در منطقه هودن واقع شده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، برخي شاهدان عيني گفته‌اند انفجار روز شنبه قوي‌ترين بمبگذاري بوده است که تاکنون ديده‌اند. مقام‌هاي سوماليايي نگرانند که‌امار تلفات باز هم افزايش يابد.محمد عبدالله محمد، رييس‌جمهوري سومالي، سه روز عزاي عمومي‌اعلام کرده و از مردم خواسته است تا براي ياري زخمي‌ها خون اهداء کنند.پليس گفته است که بسياري از قربانيان از شدت جراحات وارده در بيمارستان درگذشته‌اند.حکومت سومالي گروه الشباب که با القاعده ارتباط دارد را مسوول اين بمبگذاري معرفي کرده است. با اين حال، الشباب هنوز در اين زمينه مسووليتي قبول نکرده است. عبدالرحمن عمر، وزير اطلاع‌رساني سومالي، نيز گفته که اين بزرگترين بمبگذاري بوده که موگاديشو تاکنون شاهد آن بوده است. آسوشيتدپرس مي‌گويد که نيروهاي امداد نيمه شب شنبه با در دست داشتن چراغ قوه اقدام به جستجو براي بازماندگان احتمالي ويرانه‌هاي برجاي مانده از هتل سفاري کردند که بخش زيادي از آن تخريب شده است. اين هتل در نزديکي وزارت خارجه سومالي قرار دارد. افزون بر غيرنظاميان که بخش اصلي قربانيان را تشکيل مي‌دهند، شماري سرباز هم جان خود را از دست داده‌اند. 


سرایت رسوايي فولاد سازي «کوبه» به 500 شرکت ديگر
هايرو کوازاکي مدير اجرايي شرکت کوبه استيل اعلام کرد نزديک به 500 شرکت اطلاعات نادرست درباره کيفيت فولاد توليدي شرکت کوبه ژاپن را دريافت کرده‌اند. به گزارش ژاپن تايمز ، اين مدير با تاييد اشتباه در ارائه اطلاعات کيفيتي باعث نگراني در جهان شد و شهرت ژاپن به عنوان سازنده خوب فولاد زيرسئوال رفته است. مدير شرکت کوبه اعلام کرد شرکت هزينه تمامي‌مشترياني که از اين رسوايي تاثير گرفتند راپرداخت خواهد کرد. اين توليدکننده فولاد، فلزاتي را فروخته است که مقاومت آنها با استاندارد کيفي‌اي که به مشتريان خود وعده داده بود هم‌خواني نداشت و اين مشتريان فلزات خريداري شده را براي مصارفي از توليد خودرو تا هواپيما به کار گرفته‌اند. در روز يکشنبه هشدار داده شد که اين مساله مي‌تواند از ۱۰ سال گذشته آغاز شده باشد. شرکت‌هاي بوئينگ، تويوتا، نيسان و ديگر شرکت‌هاي مهم در تلاش و تقلا براي چک کردن امنيت محصولات خود هستند چراکه معلوم شده مواد اوليه آنها که از فلزات شرکت کوبه استيل ژاپن تهيه مي‌شده است.
مرگ سالمندن در آتش سوزي  کاليفرنيا  
بيشتر قربانيان آتش سوزي کاليفرنيا افراد سالمند 70 تا 80 ساله بودند. به گزارش لس آنجلس تايمز ، درجريان آتش سوزي کاليفرنيا 31 نفر کشته شدند و بر طبق گفته مقامات بيشتر قربانيان افراد پير بودند امري که نشانگر موقعيت شکننده و حساس آنهاست که قدرت فرار از آتش را نداشتند و زير آوار جان باختند. تعداد تلفات ناشي از آتش سوزي کاليفرنيا از مرز ۴۰ نفر فراتر رفته است. بيش از 10 هزار آتشنشان با حمايت تانکرهاي هوايي و بالگرد در حال مقابله با شعله‌هاي آتش هستند. جري براون فرماندار کاليفرنيا پس از بازديد از مناطق آسيب ديده در شهر سانتارزا گفت: اين واقعا يکي از بزرگترين تراژدي‌هايي است که کاليفرنيا با آن روبرو شده است. وسعت خرابي‌ها و نابودي‌ها غيرقابل باور است. اتفاق وحشتناکي است که هيچ کس نمي‌توانست تصور کند. اين آتش سوزي تاکنون منجر به تخريب بيش از 5700 ساختمان شده است.


 پيونگ‌يانگ در اقدامي‌جديد استراليا را به "وقوع فاجعه" تهديد کرده است. کره شمالي همچنين آمريکا و کره جنوبي را نيز تهديد کرده است که به تلي از خاکستر تبديل مي‌شوند. به گزارش کي‌سي‌ان‌اي کره‌شمالي به نقل از يک سخنگوي وزارت خارجه اين کشور گزارش داد: اگر استراليا همچنان به پيروي از آمريکا در اعمال فشار نظامي، اقتصادي و ديپلماتيک عليه کره‌شمالي به رغم هشدارهاي ما ادامه دهد، آنها نمي‌توانند جلوي وقوع يک فاجعه را بگيرند.اين وزارتخانه با تاکيد بر اينکه کره‌شمالي "مشارکت غير عقلاني" استراليا با واشنگتن را "اقدام خصمانه‌اي عليه جمهوري دموکراتيک خلق کره" مي‌داند، کانبرا را به "پيوستن کورکورانه به تحرکات نظامي‌و سياسي فريبکارانه‌امريکا" متهم کرد. در اين بيانيه خصوصا حمايت جولي بيشاپ، وزير امور خارجه استراليا از سياست‌هاي آمريکا مورد انتقاد قرار گرفته است. پيونگ‌يانگ معتقد است استراليا آماده است به‌امريکا و متحدانش به لحاظ نظامي‌کمک کند.کره‌شمالي همچنين دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا را "ديوانه پير" خوانده که "روز قيامت اين امپراتوري اهريمني را تسريع مي‌بخشد." رژيم کيم جونگ اون همچنين در هشداري شديداللحن گفت که "سرزمين آمريکا را به تلي از خاکستر" تبديل مي‌کند.
  با پايان ضرب الاجل تعيين شده از سوي حشد شعبي براي نيروهاي کرد در کرکوک، منابع محلي مي‌گويند اين نيروها شيعي ضرب الاجل خود را تمديد کرده‌اند. کردهانيز هشدار داده‌اند که هرگونه تحرک حشد شعبي را با شديدترين شکل ممکن پاسخ خواهند داد.به گزارش ايسنا به نقل از اسکاي نيوز، شنبه شب شهر کرکوک بي‌سابقه‌ترين حالت امنيتي خود در طول سه سال گذشته را گذراند و مسئولان اقليم کردستان و مقامات محلي در اين شهر اعلام بسيج عمومي‌کرده بود.شبه‌نظاميان حشد شعبي خواهان کنترل بر دو پايگاه نظامي‌در اطراف کرکوک(پادگان کيوان و پايگاه نيروي هوايي در کرکوک) و يکي از بزرگترين ميادين نفتي عراق در اين استان هستند که در نزديکي شهر طوزخرماطور واقع است و از زمان قدرت گرفتن داعش در شمال عراق، نيروهاي پيشمرگ کرد بر آنها سيطره دارند.گرچه دولت عراق تاکيد کرده که مناطق تحت تصرف کردها که پس از سال 2013 و در شرايط خاص ارتش عراق به دست پيشمرگ‌ها افتاده را بازپس خواهد گرفت اما سخنگوي دولت عراق تاکيد کرده که هيچ ضرب الاجلي در اين رابطه به کردها داده نشده است. بنا به گفته مسئولان پيشمرگ، تعداد زيادي از يگان‌هاي رزمي‌آنها از جمله يگان‌هاي نخبه که عموما در خارج از اقليم دوره‌هاي آموزشي ديده‌اند، به کرکوک اعزام شده‌اند تا براي دفاع از ميادين نفتي اين شهر وارد عمل شوند.


 رقه آخرين لحظات حضور حکومت خودخوانده داعش را تجربه مي‌کند در حالي که نيروهاي کرد سوريه ديروز اعلام کردند، عمليات تخليه داعشي‌ها به پايان رسيده‌اما جنگ با داعشي‌هاي باقي مانده ادامه دارد. همچنين سخنگوي ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که نيروهاي "سوريه دموکراتيک" کنترل ۸۵ درصد شهر رقه را در دست گرفته‌اند.به گزارش شبکه خبري العربيه، نيروهاي "سوريه دموکراتيک" امروز اعلام کردند، افراد مسلح خارجي داعش در رقه مانده‌اند و نيروهاي مورد حمايت واشنگتن افزوند، افراد مسلح داعش در حالي که غيرنظاميان را سپر انساني کرده و آنها را مجبور کرده‌ بودند به همراه‌شان به حومه دير الزور بروند از اين شهر خارج شدند.اين نيروها مي‌گويند، عمليات خارج کردن افراد داعش از رقه پايان يافته است.بزرگان عشاير رقه در بيانيه‌اي اعلام کردند، سران عشاير سازوکاري را تنظيم کردند که به اعضاي سوري داعش اجازه مي‌داد بعد از موافقت نيروهاي کرد سوريه رقه را ترک کنند. سران عشاير افزودند، از نيروهاي کرد سوريه خواسته‌اند خروج امن نيروهاي سوري داعش را فراهم کنند. هدف آنها کاهش خونريزي‌ها در رقه بوده است. از سوي ديگر، رايان ديلون، سخنگوي ائتلاف ضد داعش تحت رهبري آمريکا اعلام کرد که نيروهاي "سوريه دموکراتيک" توانستند ۱۵۰۰ غيرنظامي‌را از دست داعش در شهر رقه آزاد کنند. 
صندوق بين المللي پول: وام ایران را پرداخت می‌کنیم
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: درحاليکه رهبران اقتصادي و وزراي دارايي جهان در واشنگتن درباره چالش‌هاي اقتصاد جهاني گفتگو کردند به طور واضح سياست‌هاي ترامپ رئيس جمهور آمريکا با انتقادات مقامات اقتصادي همراه شد. مواضع تند و واهي رئيس جمهور آمريکا درباره ايران با مخالفت صندوق بين المللي پول روبرو شد. به گزارش بيزينس استاندارد، کريستين لاگارد، رئيس صندوق بين‌المللي پول اعلام کرد هيچ تغييري در سياست اين نهاد بين‌المللي در ارتباط با اختصاص وام و منابع مالي به ايران به دنبال سخنان ترامپ ايجاد نشده است. وي در يک کنفرانس خبري در واشنگتن در پاسخ به پرسشي در مورد سياست جديد دونالد ترامپ که شديدا از صدوق بين‌المللي پول و بانک جهاني خواسته است تا به ايران وام و منابع مالي اختصاص ندهند، گفت: «ما هيچ دليلي نمي‌بينيم که در راهبردي که از هيئت صندوق بين المللي پول دريافت کرده‌ايم، تغييري ايجاد کنيم و به فعاليت با همان روش پيشين ادامه مي‌دهيم .»لاگارد ادامه داد: «ما با 189 کشور عضو کار مي‌کنيم و ما تنها وقتي حمايت مي‌کنيم و وارد برنامه‌هاي مذاکراتي مي‌شويم که يک کشور از ما درخواست کند.» گفتني است، جمهوري اسلامي‌ايران هجدهمين سهامدار صندوق بين المللي پول بين کشورهاي عضو است.دونالد ترامپ در سخنان روز جمعه خود از صندوق بين المللي پول خواست تا ضمن بازنگري در سياست خود در قبال ايران، پرداخت وام به اين کشور را متوقف کند. اين رويکرد جديد ترامپ با اعتراض شديد بسياري از کشورها، نهادها و مقامات بين المللي و محافل سياسي مواجه شده است. فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بلافاصله در واکنشي قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام يک توافق دوجانبه نيست و به هيچ کشوري تعلق ندارد و رئيس جمهوري هيچ کشوري نمي‌تواند به آن پايان بدهد.کشورهاي فرانسه، آلمان و انگليس ، چين و روسيه نيز در بيانيه‌هايي از برجام دفاع کردند. 
تاکيد وزراي اقتصاد جهان بر همکاري مشترک 
در جريان نشست پاييزه گروه 20 در واشنگتن ، وزراي اقتصادي و دارايي جهان از بانک‌هاي مرکزي خواستند تا به سياست نرخ بهره‌هاي پايين تا حد ممکن ادامه دهند امري که توانسته وام گرفتن را جذابتر کند و به بهبود اقتصاد جهاني کمک کرده است.به گزارش واشنگتن پست ، صندوق بين المللي پول اعلام کرد که پس از گذشت هشت سال از بحران مالي "بهبود کامل نيست". نشست پاييزه اقتصادي در واشنگتن با هشدار درباره اينکه "جايي براي خوشنودي از خود نيست" اين درحالي است که 189 کشور عضو صندوق بين المللي پول با چالش‌هاي تازه در رشد اقتصاد جهاني و تهديدهاي گسترده از جمله حملات سايبري و تغييرات اقليمي‌روبرو هستند. نشست سران اقتصادي جهان همچنين در حاشيه خود با سياست "اول آمريکا" دونالد ترامپ برخورد کرد درحاليکه وزيرخزانه داري آمريکا استيون مينوچين از داشتن بحث‌هاي پربار با مقامات صندوق بين المللي پول و بانک جهاني نسبت به متعهد بودن به سياست‌هاي اين سازمان‌ها تاکييد کرد. وزير دارايي آلمان با انتقاد از سياست ترامپ نسبت به رويکرد رئيس جمهور آمريکا هشدار داد. وزير دارايي آلمان بدون نام بردن از دونالد ترامپ و سياست "اول آمريکا" نسبت به رشد سياست‌هاي ضد تجارت آزاد هشدار داد. وي در ادامه اظهاراتش از سياست‌هاي حفاظتي اقتصادي (حمايت از توليد داخلي در برابر واردات خارجي) هشدار داد و خواستار همکاري‌هاي تجاري نزديک‌تر ميان کشورها شد.او افزود: ما بايد درباره رشد کند و ضعيف تجارت جهاني و افزايش سياست ضد تجارت آزاد نگران باشيم.وزير دارايي آلمان افزود: تدابير حفاظتي اقتصادي کشورها مي‌تواند به رشد جهاني لطمه وارد کند. کشورها بايد با يکديگر براي تضمين ارائه فرصت‌هاي يکسان براي همه تلاش کنند. شويبله که‌امسال رياست گروه مالي جي 20 را برعهده دارد گفت: آلمان به مخالفت خود عليه تمام اشکال حفاظتي اقتصادي ادامه خواهد داد. دونالد ترامپ با شعار حمايت از توليد داخلي و کارگران آمريکايي از چندين معاهده تجاري خارج شده و با تجارت آزاد اعلام مخالفت کرده است. استيون منوچين درمقابل اظهار داشت ازمقامات صندوق بين المللي پول مي‌خواهد تا نسبت به نظارت بر سياست گذاريهاي اقتصادي توسط اعضايش ، مدافعي نيرومند باشد.دراين ميان صندوق بين المللي پول از بانک‌هاي مرکزي جهان خواست تا از بهبود اقتصاد جهاني حفاظت کنند و نسبت به هرگونه عقب نشيني هشيار باشند. قابل ذکر است مسعود کرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي ايران نيز در اجلاس پاييزه بانک جهاني و ديدار با مقامات عالي بانک جهاني و صندوق بين المللي پول در راس هياتي در واشنگتن حضور يافت و ديدار دوجانبه با وزرا و مقامات اقتصادي چند کشور، معاون و مديران گروه بانک جهاني، رئيس صندوق بين المللي پول و روساي بانک مرکزي حاضر در اجلاس از جمله برنامه‌هايي تعيين شده در دستور کار وزير اقتصاد کشورمان بود. نشست مشترک صندوق بين المللي پول (IMF) و گروه بانک جهاني (World Bank Group)، همه‌ساله در دو نوبت برگزار مي‌شود، که طي آن از تمامي‌رؤساي کل بانک‌هاي مرکزي و وزراي اقتصادي و دارايي کشورهاي عضو دعوت به عمل مي‌آيد.اجلاس بهاره در اواخر فروردين ماه و اجلاس پائيزه (سالانه) به‌طور معمول در اواسط مهرماه در واشنگتن برگزار مي‌گردد و هر سه سال يک بار نيز يکي از کشورهاي عضو به‌عنوان ميزبان اجلاس سالانه تعيين مي‌شود.از مهمترين نشست‌هاي اين اجلاس، مي‌توان به ميزگردهاي اقتصادي با حضور مقامات ارشد صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني، نشست وزرا و رؤساي کل گروه 24، نشست معاونين گروه 24، اجلاس کميته پولي و مالي بين المللي (IMFC) و کميته توسعه (DC) اشاره نمود.
نگراني از افزايش نرخ بهره فدرال رزرو 
به نظر مي‌رسد سياست گذاريهاي بانک مرکزي آمريکا از ديگر چالش‌هاي اقتصاد جهان باشد. صندوق بين المللي پول با اشاره به سياست‌هاي فدرال رزرو آمريکا درباره نرخ بهره اعلام کرد درجايي که تورم هنوز در سطح زيرهدف و شکاف توليدي همچنان وجود دارد سياست‌هاي مالي بايد به صورت قابل تنظيم باقي بماند.در ايالات متحده‌امريکا فدرال رزرو در سال جاري ميلادي دوبار اقدام به افزايش نرخ بهره بانکي سرمايه‌هاي کوتاه مدت کرده است امري که باعث کاهش ارزش اوراق قرضه و افزايش احتمالي نرخ بهره بانکي طولاني مدت شود. در اروپا نيز با توجه به عملکرد فدرال رزرو آمريکا،ارزش يورو افزايش داشته و انتظار مي‌رود بانک مرکزي اروپا سياست‌هاي درازمدت خود درباره خريد اوراق قرضه کشورهاي و محرک مالي خود را متوقف کند. چالشي که در ديدار بانک مرکزي در 26 اکتوبر به آن پاسخ خواهند گفت. طوفان‌هاي اخير آمريکا باعث شد قيمت حامل‌هاي انرژي و تورم بيش از انتظار در اين کشور افزايش يابد، احتمالاً بانک مرکزي نرخ سود بانکي را در آينده نزديک بالا مي‌برد. در ماه سپتامبر تورم در آمريکا بالاترين رشد خود را در 8 ماه گذشته تجربه کرد که اصلي‌ترين دليل آن افزايش قيمت بنزين در اين کشور بوده است. اين افزايش و تورم زمينه بيشتري را براي بالا بردن نرخ بهره دلار از سوي بانک مرکزي فدرال آمريکا در ماه دسامبر فراهم مي‌کند. علي‌رغم افزايش کلي تورم بدون در نظر گرفتن قيمت غذا و سوخت، تورم آمريکا تقريباً تغيير نکرده و هزينه‌ها و درآمدها در بخش توليد در آمريکا تغييري نکرده است. هم‌اکنون بانک مرکزي فدرال آمريکا با چالش جديدي در زمينه بالا بردن قيمت‌ها بدون ضربه زدن به رشد اقتصادي اين کشور مواجه است و اين در حالي است که روزبه‌روز احتمال بالا بردن نرخ بهره دلار توسط بانک مرکزي فدرال آمريکا افزايش مي‌يابد. در حال حاضر مقامات بانک مرکزي فدرال آمريکا در شرايط کاملاً پيچيده‌اي در تبيين سياست‌هاي پولي آمريکا قرار دارند؛ چراکه دولت ترامپ نيز در حال آماده‌سازي بسته محرک اقتصادي اين کشور براي اجراي آن است.


آسوشيتدپرس
اختلافات بين آمريکا و جهان در جريان نشست‌هاي اقتصادي بانک جهاني و صندوق بين المللي پول در واشنگتن به بيرون نشت کرد. افزايش اختلافات ميان ايالات متحده و ديگر کشورهاي جهان به نشست اقتصادي صندوق بين المللي و بانک جهاني نيز کشيده شد. دولت ترامپ نسبت به موسسات برتون وودز (بانک جهاني و صندوق بين المللي پول ) ديدگاهي تقليل يافته را نشان داد و تلاش‌هاي اين موسسات مالي براي گسترش فعاليت‌هايشان را رد کرد و با توجه به دستور کار"اول آمريکا" دونالد ترامپ از حملات خود به توافقات تجارت آزاد دفاع کردند. همزمان آمريکا به مانع تراشي بر گسترش حضور چين در بانک جهاني و صندوق بين المللي پول ادامه داد. دولت ترامپ عقايد خود را با رد افزايش سرمايه در بانک جهاني که با هدف مبارزه با فقر است به بيرون پاشيد. در اين نشست همچنين عملکردي براي تقويت ارائه وام از سوي صندوق بين المللي پول و افزايش سهميه اعضا مطرح نشد. به جاي آن استيون منوچين وزيرخزانه داري خطاب به بانک جهاني و صندوق بين المللي پول فعاليت آنها را ناکافي خواند و اظهار داشت تلاش آنها خرج بيش از حد به بار آورده است. موضع آمريکا درباره جهاني سازي در دولت آمريکا در ديدار وزراي گروه اقتصادي جي 20 و مقامات بانک‌هاي جهاني بار ديگر مطرح شد موضعي که از سوي وزير دارايي آلمان به چالش کشيده شد. روئساي بانک جهاني و صندوق بين المللي پول تمرکز را بر نياز به اصلاحات در کشورهاي براي بهبودي رشداقتصادي قراردادند اما در بيانيه مشترک اين دو موسسه و بسياري از کشورها به وضوح اختلافات خود با آمريکا را نشان دادند.
ترجمه : فاطمه مهتدي