جان آترز
فايننشال تايمز
عمل بلندتر از حرف است . کبوتر يک کبوتر و باز يک باز است. ممکن است که در کوتاه مدت اين واقعيت‌ها را انکار کرد به خصوص در دنياي عجيب بانک‌هاي مرکزي جهان و بازي‌هاي ارتباطي آنها با بازار. اما در طولاني مدت اين امر غيرقابل انکار است. درنظر داشته باشيد که پس از هفته اي پرتلاطم در بانک‌هاي مرکزي جهان، تمامي‌بانک‌هاي مرکزي بايکديگر هماهنگ نيستند. در هفته گذشته بانک مرکزي اروپا از سياست محدود کردن خريد اوراق قرضه خبر داد که به معني افزايش نرخ بهره‌هاي بانکي و افزايش ارزش يورو است. بانک مرکزي انگليس نيز اقدام بر برداشتن محرک‌هاي اضطراري کرد و براي اولين بار نرخ بهره بانکي را افزايش داد با اين حال ارزش پوند و اوراق قرضه کاهش يافت. به طور خلاصه چنين بازيهاي ارتباطي معني دار هستند اما نه براي طولاني مدت. براي امتحان اين امر تصور کنيد سخنان صلح آميز در اعلام جنگ کردن چگونه خواهد بود. ديپلمات‌ها مي‌توانند مودبانه خشونت خود را ابراز نمايند. امري که ما را متوجه رويدادهاي اين هفته و انتخاب رئيس تازه فدرال رزرو مي‌کند. تصميم دونالد ترامپ براي جايگزيني جروم پاول به جاي جانت يلن يک تغيير بزرگ بود. آقاي پاول جزوي از هيئت فدرال بوده است و زماني به تصميم گيري خانم يلن درباره سياست گذاري مالي اعتراض کرده بوده است. پاول يک تاجر موفق است اما رد حضور يلن براي دومين دوره رياست توسط ترامپ امري مهم است.پاول جمهوريخواه با جديت درباره استقلال فدرال رزرو صحبت کرده است عملکردي که نشانه سياسي تر شدن اين سازمان خواهد بود. نگراني درباره نقدينگي نشانگر چهره کنوني بازارهاي مالي است که نسبت به آينده و چشم انداز اقتصادي نگران هستند. جايي که موتور رشد چين، منطقه يورو و آمريکا خوب بوده است. ريسکي که بانک‌هاي مرکزي انجام مي‌دهند نمي‌تواند از بحران جلوگيري کند. اين امر آزمايشي براي رئيس تازه بانک مرکزي آمريکا خواهد بود.
ترجمه : فاطمه مهتدي
عملیات روانی با طرح استعفا صورت گرفت؛
سعد حريري،‌ نخست وزير لبنان امروز در اقدامي‌غيرمنتظره استعفا کرد. استعفاي او خارج از کشور و درحالي که در عربستان حضور دارد سوالات زيادي را درباره نقش سعودي‌ها در اين استعفا ايجاد کرده است. به گزارش ايسنا، شبکه سعودي العربيه در خبري فوري از استعفاي سعد حريري نخست وزير لبنان خبر داد و لحظاتي بعد او در صفحه تلويزيون ظاهر شد و با ايراد اتهاماتي عليه ايران و حزب‌الله تلاش کرد دلايل استعفاي خود را "دخالت‌هاي ايران" وانمود کند.
حريري در اين سخنان گفت، فضا در لبنان شبيه فضاي حاکم بر کشور قبل از ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان است و اينکه احساس مي‌کند عده‌اي براي قتل او نقشه مي‌کشند. حريري گفت: ما هرگز نمي‌پذيريم لبنان اساس تهديد امنيت منطقه باشد. وي مدعي استفاده حزب‌الله لبنان از سلاح عليه لبناني‌ها و سوري‌ها شده و باعث ايجاد "مشکلات بسياري" براي لبناني‌ها شده است. او درباره دليل استعفايش "دخالت‌هاي ايران" را عامل اصلي اين اقدام خود اعلام کرده است. حريري مدعي شد: ايران تمايل زيادي براي نابودي جهان عرب دارد و هر جا که ايران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز مي‌کند. حريري گفت: با تمام تلاش خود براي حفظ بي‌طرفي لبنان در مسائل منطقه‌اما ايران مشکلاتي که هست را براي لبنان به ارمغان آورد. حزب‌الله به عنوان بازوي ايران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعاليت مي‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحميل کرده است. نخست وزير مستعفي لبنان مدعي شد: شري که ايران در منطقه مي‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت. حزب‌الله به عنوان عامل ايران با دخالتي که در ديگر کشورها مي‌کند مشکلات بسياري براي جهان عرب ايجاد کرده است. اخيرا ثامر السبهان، وزير سعودي در امور کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس گفته بود،‌ از اينکه دولت لبنان نسبت به مشارکت حزب‌الله در جنگ عليه عربستان سکوت کرده، تعجب مي‌کند.
حريري که به تازگي از عربستان به کشورش باز گشته بود بعد از توقف کوتاهي در بيروت بار ديگر به عربستان رفته و در همين کشور هم استعفايش را اعلام کرد. او حتي با رئيس جمهور لبنان که روي کار آمدن هر دوي آنها بر اساس يک توافق داخلي در لبنان بود، در اين باره سخن نگفته بود. رياست جمهوري لبنان اعلام کرد، ميشل عون، رئيس‌جمهور تماس تلفني را از سعد حريري دريافت کرده و حريري در اين تماس او را در جريان استعفايش گذاشته است.رياست جمهوري لبنان افزود:‌ عون منتظر بازگشت حريري به لبنان است تا از شرايط استعفايش بيشتر مطلع شود.
اين در حالي است که منابع وزارتي لبنان در اين باره گفتند، اعمال فشارهاي زيادي روي حريري براي اعلام استعفايش وجود داشته است.اين منابع افزودند، رياست جمهوري لبنان شديدا از شيوه اعلام استعفاي سعد حريري ناراضي است. اما رئيس‌جمهور هر آنچه لازم است براي ادامه حيات يک کشور دموکرات انجام خواهد داد.به گفته اين منابع، منابع وزارتي احتمال مي‌دهند ميشل عون، رئيس‌جمهوري لبنان سفرش را که قرار بود به کويت باشد، به تاخير بيندازد. وليد جنبلاط،‌ رهبر دروزي‌هاي لبنان در اين باره با بيان اينکه هرگز درباره استعفاي حريري نظر نمي‌دهد، گفت: لبنان کوچکتر و ضعيف‌تر از آن است که پيامدهاي اقتصادي و سياسي اين استعفا را تحمل کند و من همواره از دعوت کنندگان به مذاکره بين عربستان و ايران باقي خواهم ماند.
سليم جريصاتي،‌ وزير دادگستري لبنان نيز اظهار داشت:‌ استعفاي حريري مبهم و مشکوک بود چه به لحاظ زماني،‌ چه مکاني و چه مضمون دلايل استعفايش.
وئام وهاب، رئيس حزب توحيد عربي نيز درباره استعفاي حريري گفت:‌ استعفاي حريري در اين زمان بسيار تاسف بار است اما سوال اينجاست که چرا از رياض اعلام شد. آيا او در حصر خانگي است يا مجبور به استعفا شده است؟ اعلام استعفاي حريري از نخست وزيري لبنان خارج از کشورش و در دامان سعودي‌ها کاري بي‌سابقه‌ نه تنها براي لبنان بلکه در سراسر جهان است. بر همين اساس او در سخناني که از روي کاغذ با استرس و دقت مي‌خواند تمام دليل اين استعفا را ايران و حزب‌الله دانسته است؛ امري که فشار سعودهاي براي اتخاذ اين تصميم را به خوبي نشان مي‌دهد. بسياري از سخناني که حريري بر زبان جاري کرد پيشتر به اشکال گوناگون از حنجره مسئولان سعودي نيز شنيده شده از جمله اين سخن او که "شري که ايران در منطقه مي‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت" در واقع همان حرف‌هايي است که محمد بن سلمان، وليعهد عربستان چندي پيش عليه ايران مطرح کرد و به نوعي تلاش کرد به زعم خود با آن ايران را تهديد کند.
اين اقدام سعد حريري احتمالا بار ديگر لبنان را به ناآرامي‌هاي سياسي و امنيتي خواهد کشاند و به نظر مي‌رسد سعودي‌ها براي مرحله آتي در لبنان نقشه‌هايي در سر دارند به ويژه آنکه در زمان روي کار آمدن حريري که در طرف مقابل به رياست جمهوري ميشل عون، همپيمان حزب‌الله انجاميد، سعودي‌ها خود را بازنده بازي در لبنان مي‌ديدند.


روحانی در دیدار فرماندهان ارشد ارتش تاکید کرد؛
رييس جمهور با گراميداشت روز تاريخي 13 آبان و تبعيد امام راحل ، گفت: بخشي از سخنراني حضرت امام (ره) در چهارم آبان سال 43 به دفاع از عزت و استقلال ارتش اختصاص داشت و ايشان به طور همزمان عزت مردم و نيروهاي مسلح را از اهداف انقلاب اسلامي‌مي‌دانست. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار فرماندهان ارشد ارتش جمهوري اسلامي‌ايران افزود: از ديدگاه‌امام ، يکي از مهمترين مظاهر استقلال کشور ، استقلال نظامي‌است و در همين راستا در قانون اساسي نيز حفظ نظام ، استقلال کشور و تماميت ارضي از ماموريت‌هاي اصلي ارتش عنوان شده است.
رييس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينکه "ارتش بعد از انقلاب اسلامي‌در هر دو بعد اسلامي‌و مردمي‌بودن بسيار موفق عمل کرده است "، ادامه داد: نيروهاي مسلح بايد فراجناحي باشند و امروز بزرگترين سرمايه ارتش ، اعتماد عمومي‌و عدم وابستگي به جريان‌هاي سياسي است. روحاني با ذکر خاطراتي از رشادت و ايمان شهيدان ارتش در دوران دفاع مقدس از جمله شهيدان فکوري ، ستاري ، صياد شيرازي ، بابايي ، کشوري ، شيرودي و همچنين ياد مرحوم سرلشکر ظهير نژاد ، افزود: فداکاري و ايثار فرماندهان و پرسنل نيروهاي هوايي ، زميني ، دريايي و نيز هوانيروز و پدافند در دفاع مقدس که براي اولين بار در شکستن حصر آبادان جلوگر شد ، فراموش شدني نيست و ملت ايران قدردان صلابت ، نجابت ، سلامت و ايثار ارتش هستند.
رييس جمهور با اشاره به اينکه" ارتش در انقلاب ، دفاع مقدس و تاکنون سرافراز بوده و همواره مورد اعتماد امام راحل ، رهبري و ملت بوده و هست" ، تاکيد کرد: اقتدار عملياتي نيروهاي مسلح در گرو چابکي ساختار ، انضباط دروني و روزآمدي تجهيزات است.
 روحاني خاطرنشان کرد: دولت و مردم به ارتش به عنوان نيروهاي مسلح مومن و فداکار اطمينان دارند و دولت همچنان به حمايت خود از نيروهاي مسلح ادامه خواهد داد. رييس شوراي عالي امنيت ملي همچنين با اشاره به وظايف نيروهاي مسلح در قانون اساسي ، افزود: نيروهاي مسلح بايد در زمان صلح و در هر زمينه اي که دولت ضروري بداند، در کنار دولت باشند و در پيشبرد برنامه‌هاي قوه مجريه براي اداره کشور کمک کنند.


وزير کشور با تاکيد بر اين که مسئله اساسي در رابطه ايران و امريکا نه يک موضوع سياسي، اقتصادي يا هسته‌اي بلکه بر سر موضوع اسلام است، اظهار کرد: موضوع بدعهدي آمريکايي نه تنها برايشان هزينه‌هايي گزاف داشته که قضاوت‌هاي جهاني را نسبت به آنها تغيير داده است.به گزارش ايسنا،عبدالرضا رحماني فضلي در آيين تکريم و معارفه استاندار يزد موضوع رابطه ايران و امريکا را برخلاف برخي تحليل‌هايي که از روي غفلت انجام مي‌شود يک موضوع ساده سياسي، اقتصادي، فرهنگي يا علمي‌و تکنولوژيکي که در راس آن مسئله انرژي هسته‌اي قرار دارد، ندانست و اظهار کرد: موضوع اصلي در اين مقوله، اسلام است البته نه آن اسلامي‌که قبلاً در همين کشور با آمريکايي‌ها همراه بود و نه آن اسلامي‌که به توليد طالبان و داعش ختم مي‌شود، بلکه اسلامي‌که قدرت نفوذ در دل‌ها و قلوب جهانيان دارد و مي‌تواند عقل‌ها و دل‌ها را به تسخير خود در آورد.وي گفت: قطعاً آمريکا از قدرت نظامي، اقتصادي و علم و تکنولوژي ما نمي‌هراسد ‌چرا که شايد به مراتب بهتر و بيشتر آنها را داشته باشد ولي اين به اين معنا نيست که نبايد قدرت دفاعي، اقتصاد و علم خود را تقويت نکنيم چرا که اين امر نيز منطبق با اصول دين ماست.
وزير کشور تاکيد کرد: تنها راه کشورمان براي مقابل به استکبار مقاومت و استقامت روي اصول و اعتقاداتمان است و عقل و تفکر و تدبير اقتضا مي‌کند که تمام جنبه‌هاي قدرت را متناسب با اين اصول براي خودمان فراهم کنيم.


همزمان با فرا رسيدن ايام اربعين حسيني،ويژه برنامه "جلوه اشک" با حضوراستاد عباسعلي براتي پور،قاسم صرافان،حسين اسرافيلي، مصطفي محدثي خراساني و جمعي ازشاعران پيشکسوت آيين- مذهبي کشور روز دوشنبه 15 آبان در فرهنگسراي سرو برگزار مي‌شود.به گزارش روابط عمومي‌مراکز فرهنگي هنري منطقه شش ، بهنام خادم رييس فرهنگسراي سرو با اعلام اين خبر گفت: فرهنگسراي سرو با عنايات خاصه ائمه اطهار (ع) در نظر دارد به منظور گراميداشت ايام عزاداري سالار و سرور شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام، ويژه برنامه "جلوه اشک" را با حضور جمع کثيري از شاعران علاقه مند به خاندان عصمت و طهارت برگزار نمايد. خادم گفت: در اين برنامه که با حضور عباسعلي براتي پور، قاسم صرافان، حسين اسرافيلي، مصطفي محدثي خراساني، بهروز ياسمي، حميد رضا شکارسري و شاعران جوان علاقه مند به اشعار آييني برگزار مي‌شود، شاعران پيشکسوت تازه‌ترين اشعار خود را در رثاي آن امام بزرگوار قرائت خواهند کرد.رييس فرهنگسراي سرو با اشاره به حضور شاعران در اين برنامه افزود: در ويژه برنامه جلوه اشک شاهد هنرنمايي چهره‌هاي جوان شعر آييني کشورنيزخواهيم بود و دربخش پاياني ميزبان اجراهاي نواهاي عاشورايي توسط گروههاي مذهبي نوجوانان هستيم که درروزدوشنبه پانزدهم آبان ماه ازساعت 17 تا 19 در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي سرو گرد هم مي‌آيند.علاقه مندان براي شرکت در برنامه مي‌توانند به نشاني تهران ، خيابان وليعصر، بالاتر از پارک ساعي، فرهنگسراي سرو مر اجعه کرده و يا براي کسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن گوياي 88881879 تماس حاصل فرمايند.


شريعتمداري خبرداد:
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه اکتشافات انجام شده در معادن، گفت: اخيرا ذخاير سنگ آهن جديدي کشف شده که از نظر حجمي‌با کل ذخائر سنگ آهن ايران برابري مي‌کند.
به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري در آيين گشايش سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي معدن (کانمين ۲۰۱۷) با تاکيد بر لزوم موقعيت براي جذب سرمايه‌هاي داخلي براي توسعه حوزه معدن، اظهار کرد: اکتشاف، ايمني و به کارگيري سرمايه‌گذاري خارجي از مهم‌ترين اولويت‌هاي دولت دوازدهم در حوزه معدن است تا اين حوزه بتواند نقش خود را به عنوان يکي از محورهاي اصلي اقتصاد ايران ايفا کند.
وي با اشاره به اهميت به کارگيري از متخصصين و مغزهاي ارزشمند در حوزه معدن، گفت: با استفاده از افراد متخصص و دانشمندان اين رشته همراه با آموزش و بروزرساني آموزش در اين بخش بايد بتوانيم بهره‌وري حوزه معدن و ايجاد ارزش افزوده در آن را افزايش دهيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آخرين وضعيت اهداف فولادي، بيان کرد: زنجيره سنگ آهن بايد تا فولاد به تکامل برسد تا هدف ۵۵ ميليون تن فولاد که در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله ديده شده است تحقق يابد و اين موضوع حائز اهميت است بايد ۱۵ ميليون تن فولاد را وارد بازارهاي صادراتي کنيم چرا که بازار داخلي ما توان استفاده از همه اين ظرفيت را ندارد.
شريعتمداري همچنين با اشاره به آخرين اکتشافات انجام شده بر حوزه سنگ آهن، ادامه داد: اکنون با توجه به اکتشافاتي که صورت گرفته ذخائري در يزد به دست آمده که معادل کل ذخائر موجود سنگ آهن است و بايد تلاش خود را براي جذب سرمايه و بهره‌برداري از اين ذخائر به دست آمده انجام دهيم.
وي با اشاره به‌امار صادرات محصولات معدني در سال گذشته، گفت: در سال ۱۳۹۵، ۵.۵ ميليارد تومان صادرات مواد معدني اتفاق افتاد که نسبت به سال ۱۳۹۴، ۷ درصد رشد را تجربه کرد که البته به خاطر رکود بخش ساختمان دستخوش افت شده است که لازم است سياست‌هاي مناسب از سوي وزارت راه و شهرسازي اتخاذ شود تا با ايجاد تحرک در اين بخش رونقي در حوزه معادن و صنايع معدني نيز ايجاد شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اين که بخش معادن نياز به ورود به بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري خارجي دارد، اظهار کرد: براي توسعه و راه‌اندازي پروژه‌هاي بزرگ معدني نياز به سرمايه زيادي است که در اين مسير بايد سرمايه خارجي به قدر کافي جذب شود.
شريعتمداري در ادامه با اشاره به تسهيلات قابل ارائه به معادن کوچک و متوسط، عنوان کرد: معادن کوچک و متوسط مي‌توانند از اين پس از تسهيلات ۱۰ هزار ميليارد توماني نوسازي صنايع و ۱.۵ ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي با بهره کم نيز استفاده کنند تا رونق لازم در حوزه معدن به وجود بيايد.


محمد نیشابوری
m.neyshabory@gmail.com
«سعد الحريري» نخست‌وزيرمستعفي لبنان که هفته گذشته درسفري غيرمنتظره عازم عربستان شد،درپخشي زنده ازشبکه«العربيه» با اعلام استعفاي خوداظهارات بسيارتندي عليه ايران وحزب‌الله مطرح کرد.البته پيش ازاين هم چنين رفتارهايي را سعدحريري ازخود بروزداده بود.يادمان نرفته که چند سال پيش با سفربه ايران ودريافت خدمات مالي فراوان به محض ورود به بيروت همين رفتارهاي غيرسياسي وغيرديپلماتيک را ازخود بروزداده بود. سعدحريري چنان ناتوان ازاداره دولت مستقردربيروت است که طي يک سال گذشته بارها مورد نقد احزاب وپارلمان لبنان قرارگرفته است.نکته جالب دراعلام استعفاي اوحضوروي دررياض واعلام اين استعفا ازدل خاک عربستان است.ظاهرا اورياض را با بيروت اشتباه گرفته بود.اين جوان ناپخته درعرصه سياسي با سوارشدن برموج احساسات مردمي‌وسياسي بعد ازترورپدرش راه صد ساله سياست را يک شبه پيمود.بي تجربگي وي طي سال‌هاي گذشته بارها لبنان را درگيرحواشي سياسي وديپلماتيک درعرصه داخلي و بين الملل کرد.ظاهرا سعدحريري بهانه اي درخوربراي استعفا نداشته جزآنکه نسبت به ايران تهمت‌هاي ناروا بزند.اوخوب مي‌داند که اگرکمک‌هاي ايران نبود اکنون لبنان وهمه اراضي اش اکنون جزوسرزمين‌هاي اشغال شده رژيم اسراييل بود.حتي ارتش لبنان هم به اين حمايت واثرات آن اقراردارد. از سوي ديگراضطراب ودست پاچگي حريري درزمان اعلام استعفا دربرنامه زنده شبکه العربيه رياض حاکي ازآن بود که تحت فشارشديد حاکمان آل سعود قرارداشته است.آنها يابا تهديد وارعاب ويا با وعده حريري را وارد اين بازي دوسرباخت کرده‌اند.البته بايد به همه اين موارد بي سابقه بودن چنين رفتاري توسط يک مقام رسمي‌درعرصه جهاني را هم اضافه کرد.رسانه‌ها تا ساعت‌ها بعد ديدن وشنيدن سخنان حريري در بهت وحيرت بودند.اين نخستين باراست که يک مقام رسمي‌وبه عبارتي دومين مقام سياسي يک کشوردرپايتخت کشوري ديگراعلام استعفا مي‌کند.اگر چه حريري با همه حماقت‌هايش درتاريخ ماندگارخواهد شد اما اين رفتارنابخردانه روزشنبه براي هميشه ازاو چهره اي ناکارآمد وساده لوح را درعرصه سياسي به نمايش مي‌گذارد.ما درتاريخ ديده بوديم که مقام رسمي‌يک کشوردرحين سفرويا حضوردرکشوري ديگرتوسط مقام بالاترعزل شوند اما اينکه فردي با چنين جايگاه سياسي درپايتخت کشورديگراعلام استعفا کند در تاريخ سياسي جهان بي سابقه بوده است.اکنون بايد منتظر ماند و عواقب وخيم چنين تصميم ابلهانه اي را به نظاره نشست.

«تجارت» پرونده مفتوح یک بازار را بررسی می‌کند؛
گروه اقتصاد کلان - ایلیا پیرولی: بازار ارز در چهار سال گذشته، در دولت يازدهم تا حدودي روند باثباتي در پيش گرفت. اين بازار در 4 سال دولت قبل آبستن حوادث منحصر به فرد خود نشد. البته بازار ارز از آغاز دولت دوازدهم تاکنون، چند ماهي است که با تلاطم‌هاي سينوسي مواجه شده است و از روند پايداري برخوردار نيست. در اين ميان بار ديگر موضوع تک نرخي کردن ارز و از همه مهمتر راه‌اندازي بازار بورس ارز از مهمترين مباحث اين روزها شده است.
در اين‌باره، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، در هفته گذشته گفته بود که به زودي با بانک مرکزي براي راه‌اندازي بورس ارز مذاکره خواهيم کرد.
شاپور محمدي اين را هم گفته بود که بورس ارز به تصويب شوراي عالي بورس رسيده و منتظر تاييد نهايي آن از سوي بانک مرکزي هستيم.
البته به گفته اين مقام مسئول، مذاکره آينده با بانک مرکزي بر سر زمان اجراي اين موضوع است، چرا که اين بانک نيز بورس ارز را تاييد کرده است.
اين در حالي است که در دولت دهم نيز همان هنگام که تلاطم ارز به بالاترين نقطه خود رسيده بود؛ محمود بهمني، رئيس وقت بانک مرکزي؛ از راه‌اندارزي بورس ارز خبر داده بود. اما اين موضوع تنها در تئوري باقي ماند. حالا با گذشت بيش از شش سال بار ديگر راه‌اندازي بورس ارز از آرشيو بيرون آورده شده است. اينکه اين موضوع تا چه حد رنگ واقعيت به خود مي‌گيرد و اقتصاد درآينده شاهد عملياتي کردن آن خواهد بود، نکته‌اي است که مورد توجه فعالان اقتصادي، بانکي، و کارشناسان قرار گرفته است. اما مسئله‌ مهمتر که مورد بحث قرارگرفته و در همان زمان نيز محل مناقشه بين کارشناسان بود، ضرورت يا عدم ضرورت راه‌اندازي بورس ارز است. موضوعي که بايد به آن پرداخته شود و از زواياي مختلف آن را بررسي کرد.
افزايش نرخ ارز در اين دو سه ماه اخير، همه ذهن‌ها را به جند سال گذشته برد، آنجا که با وجود همه سياستگذاري‌هاي پولي و مالي توسط دولت دهم، باز هم روند تصاعدي نرخ ارز سقف اقتصاد آن روز را مثل لايه ازن سوراخ کرد و اقتصاد شاهد بود که اين نوع سياست‌گذاري‌ها نمي‌تواند بازار ارز را به ثبات برساند. اين عوامل باعث شد تا دولت وقت به اين نتيجه برسد که بايد براي کنترل نرخ ارز طرحي نو دراندازد و با تشريک مساعي اقدام موثري در اين زمينه اتخاذ کند.
لذا دولت وقت با تشکيل کميته‌اي متشکل از وزراي اقتصاد، صنعت، کشاورزي و رئيس کل بانک مرکزي و همچنين رئيس سازمان بورس براي خاتمه دادن به بحران ارزي کشور و ساماندهي بازار، تصميم به راه‌اندازي بورس ارز گرفت. طرحي که براساس آن قرار بود که بانک مرکزي، صادرکنندگان و همه دارندگان ارز در بورس، ارز خود را عرضه کنند.
برخي از اقتصاددانان بر اين عقيده بوده و هستند که راه‌اندازي بورس ارز مفيد خواهد بود، اگر سازوکار آن نيز مشخص شود. بنابر عقيده اين گروه از کارشناسان پولي و مالي، بايد در اين زمينه بسترهاي لازم فراهم شود. به عبارتي دولت بايد بتواند با ارائه نرخ شناور، عرضه و تقاضا را به عنوان معيار سنجش قيمت ارز قرار بدهد. بسياري از کارشناسان اقتصادي وضعيت امروز بازار ارز را مثل دوران دولت دهم و به خصوص سال‌هاي 90 و 91 دانسته و بر اين عقيده هستند که بازار گوياي واقعيت‌هاي موجود اقتصاد کشور است. به عبارتي اين بازار است که بهتر مي‌تواند تمامي‌برآيندهاي اقتصادي را به صورت شفاف بيان کند.از اين‌رو بسياري از تئوري‌هاي علمي‌فاصله بسياري با آنچه که در بازار روي مي‌دهد دارد. لذا اين بازار است که به اقتصاد کشور نشانه‌هاي منطقي و اصولي را يادآوري مي‌کند و براساس آن مي‌توانيم تئوري‌هاي علمي‌خود را منطبق با بازار بررسي کنيم.
اينکه اين روزها برنامه‌ريزان دولتي به خصوص وزارت اقتصاد به اين نتيجه رسيده است که فرآيند ارز را در بورس ارز راه‌اندازي و از طريق مکانيزم عرضه و تقاضا بازار ارز را متعادل کنند به اين دليل است که اصلي‌ترين عامل نوسانات نرخ ارز را در عدم کشش عرضه و تقاضا يافته‌اند.
در اين باره احمد حاتمي‌يزد، کارشناس بانکي، نسبت به اين تصميم خوش‌بين است، اما در پس اين خوش‌بيني نيز نگراني‌هايي درباره تبعات احتمالي اين مسئله نيز دارد و نمي‌تواند آن را پنهان کند. وي به تجارت مي‌گويد: اين تصميم مستلزم درک کردن کامل فضاي موجود و تجزيه و تحليل درباره آن است که اگر تحليلگران اقتصادي بانک مرکزي اين را هضم کرده باشند، مي‌توان به اجراي آن اميدوار بود.
به گفته حاتمي‌يزد، اجراي اين کار مستلزم زمان و پروسه طولاني مدت است که بايد بسترهاي آن به لحاظ تکنيکي و عملي آماده باشد. آماده شدن اين پروسه زمان‌بر بوده و نمي‌توان آن را شتابزده اجرا کرد. چرا که در صورت شتابزدگي در اين کار تبعات بسيار خطرناکي در انتظار اقتصاد ايران خواهد بود. لذا توصيه مي‌کنم دوستان ما در بانک مرکزي و وزارت اقتصاد در اين زمينه با کار کارشناسي و دقت لازم با درايت تصميم خود را اجرا کنند.
اين کارشناس بانکي ادامه مي‌دهد: رخدادهاي ارزي در اين مدت، دلايل داخلي ديگري هم داشته است. برنامه‌ريزان اقتصادي در چند سال گذشته براي اينکه کالاهاي داخلي مورد اقبال مردم قرار بگيرد هيچ کاري انجام نداده‌اند و نرخ ارز را به صورت دستوري مهار کرده‌اند. به عبارتي نرخ ارز را سرکوب کرده‌اند،که اين امر سياست‌گذاري نادرستي بوده است.
از سويي ديگر، گروهي از کارشناسان معتقدند قبل از هر اقدامي‌بايد ابهامات موجود در اين زمينه شفاف‌سازي شود، يعني اينکه آيا باز هم فرآيند کنترل قيمت ارز با راه‌اندازي بازار آن در بورس، بر عهده بانک مرکزي است يا به سازمان بورس يا ارکان آن سپرده خواهد شد؟
در اين‌باره آرمان فتحي، کارشناس بازار آتي بورس کالا، بر اين عقيده است که به دليل عدم بالانس تقاضا با عرضه، در اين بازار جديد سفته‌بازي و رانت حاکم خواهد شد.
وي معتقد است که به دليل ناتواني بسترهاي مالي و ارزي کشور، نمي‌توان تنها راه چاره را امکان فعاليت بازار الکترونيکي ارز دانست. اما در سطوح خرد مي‌توان با ايجاد بازارهايي در داخل امکان معاملات ارزي دلار و ريال را فراهم کرد. اين کارشناس اقتصادي گفته است: از آنجا که ايران در حال حاضر امکان حضور مستقيم در بازار جهاني ارز را ندارد، بهتر است که قبل از هر اقدامي‌براي ورود به اين بازار برنامه‌ريزي جامعي از سوي متوليان اقتصادي اتخاذ شود.
به نظر مي‌رسد استدلال بسياري از کارشناسان پولي و مالي کشور که در حدود شش، هفت سال پيش بيان کرده بودند، امروز نيز کماکان بر آن موضع خود پافشاري مي‌کنند، به گونه‌اي که معتقدند در شرايط حال حاضر اقتصاد کشور، بستر لازم براي ورود ارز به بورس فراهم نيست و اين موضوع بيشتر به يک سراب شبيه است.
به گفته آنها هرگونه شتابزدگي در اين کار، منجر به ايجاد پديده جديدي در اقتصاد کشور خواهد بود و بار ديگر سرنوشت اين بازار به بازارهاي شکست خورده ديگر گره خواهد خورد.


رئیس جمهور آمريکا راهی شرق آسیا شد؛
گروه بين الملل : دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درحالي سفر طولاني خود به آسيا را شروع مي‌کند که پرونده رابطه کمپين انتخاباتی خود با روسيه در جريان انتخابات آمريکا هر روز وارد مراحل تازه اي مي‌شود. ترامپ در اولين مقصد خود به ژاپن و سپس به کره جنوبي، چين، ويتنام و فيليپين خواهد رفت. اين سفر يازده روزه طولاني‌ترين سفر خارجي يک رئيس‌جمهور آمريکا به آسيا در ربع قرن گذشته عنوان شده است. آخرين باري که يک رئيس جمهور آمريکا سفري طولاني به آسيا داشته، به روزهاي پاياني سال ۱۹۹۱ باز مي‌گردد که جرج اچ.دبليو. بوش به سفري ماراتن مانند در شرق آسيا رفت و هنگامي‌که در ژاپن بود از فرط خستگي و در خلال يک جشن، از حال رفت. به گزارش واشنگتن پست ، سفر ترامپ استراتژي آمريکا در سياست خارجي خود در آسيا را واضح خواهد کرد. موضوعات امنيتي مرتبط با کره شمالي و منافع تجاري آمريکا در صدر دستور کاري رئيس جمهور آمريکا قرار دارد. در ده ماه اول رياست جمهوري ترامپ سخنان وي با تناقض بوده که باعث بي اطميناني رهبران آسيايي نسبت به عملکرد وي شده است. خروج آمريکا از توافق تجارت آزاد ترنس پاسيفيک نيز استراتژي اقتصادي آمريکا در آسيا را تغيير داد و باعث نگراني سرمايه گذاران در اين منطقه شد. سفر يازده روزه ترامپ با هدف شفاف کردن سياست خارجي آمريکا ، ايجاد فرصتي براي تقويت روابط آمريکا با آسيا ، ايجاد اتحادي محکم دربرابر کره شمالي و يافتن فرصتي براي مذاکره بيشتر درباره منافع تجاري آمريکا صورت گرفته است.
سايه پيونگ يانگ بر سفر ترامپ
سفر دونالد ترامپ به ژاپن و کره‌جنوبي در حالي آغاز شده که تنش ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ در چند ماه گذشته به اوج خود رسيده و باعث نگراني بسياري از رهبران جهان شده که از وقوع يک جنگ اتمي‌در هراسند. بر همين اساس، انتظار مي‌رود  ترامپ در خلال ديدارش از ژاپن و کره‌جنوبي، بر حمايت آمريکا از اين دو کشور در برابر تهديدهاي کره‌شمالي، تاکيدي مضاعف کند.اگر چه قرار نيست  ترامپ هم‌چون ژنرال جيمز متيس که چند روز پيش به کره‎جنوبي رفته بود از "منطقه غيرنظامي‌نظامي‌(دي.ام.زي)" در مرز کره‌جنوبي و کره‌شمالي ديدار کند اما گفته شده رئيس‌جمهور آمريکا براي ديدار با نيروهاي نظامي‌آمريکايي به پايگاه نظامي‌اين کشور در جنوب سئول خواهد رفت.رئيس جمهور آمريکا که عصر جمعه به همراه همسرش ملانيا در نخستين بخش سفرش از واشنگتن به‌هاوايي پراوز کرد، قرار است بعد از ژاپن و کره جنوبي به چين برود تا با شي جين‌پينگ، رئيس جمهوري اين کشور که به تازگي دوباره جايگاه خودش را ثبيت کرده است، ديدار کند و به احتمال بسيار زياد يک بار ديگر پکن را براي متوقف کردن برنامه هسته‌اي کره‌‎شمالي، تحت فشار بگذارد. اين درحالي است که کره شمالي اعلام کرد که تحريم‌هاي بي‌رحمانه پس از آخرين آزمايش اتمي‌اين کشور در ماه‌هاي اخير از جانب جامعه بين‌الملل نسل کشي محسوب مي‌شود.هيئت کره شمالي در مقر سازمان ملل در ژنو در بيانيه‌اي اعلام کرد: امروز تحريم‌هاي تحت رهبري آمريکا و اقدامات عليه کره شمالي نقض مداوم حقوق بشر و نسل کشي عليه مردم اين کشور است.هيئت پيونگ يانگ اعلام کرد، تحريم‌ها برخي کشورها را بر آن داشته تا مانع از کمک‌هاي پزشکي و دارويي و برخي امدادرساني‌ها براي کودکان و مادران در کشور شوند.اين درخواست‌ها براي توقف سريع تحريم‌ها عليه کره شمالي در حالي مطرح شده که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در آستانه آغاز سفر خود به آسيا از جمله چين، کره جنوبي و ژاپن به منظور کمک گرفتن از اين کشورها براي اعمال فشار بيشتر عليه کره شمالي براي متوقف کردن بحران اتمي‌است. ماه گذشته ميلادي آمريکا به صورت يکجانبه تحريم‌هاي را عليه هفت شخصيت حقيقي و سه شخصيت حقوقي کره شمالي اعمال کرد و گفت که اينها نقض کننده حقوق بشر از جمله کار اجباري هستند.
بي تمايلي به شرکت در اجلاس‌هاي اقتصادي منطقه
براساس برنامه‌ها قرار است در ويتنام دونالد ترامپ در مراسم اجلاس سران سازمان همکاري‌هاي اقتصادي آسيا-پاسفيک (اَپک) حضور يابد و از‌هانوي هم بازديد کند. تصميم به شرکت در اين اجلاس در واپسين لحظات از سوي کاخ سفيد اتخاذ شد. عدم تمايل اوليه ترامپ براي حضور در اين اجلاس باعث انتقادي وسيع شده بود. او در آخرين بخش سفرش به فيليپين خواهد رفت تا در اجلاس سران گروه آسه‌آن (انجمن ملل آسياي جنوب شرقي) در شهر مانيل حضور يابد.به گزارش اکونوميک تايمز، اجلاس اَپک باهدف بررسي دست آوردهاي اقتصادي و بحث درباره چالش‌هاي آينده منطقه آسيا پاسيفيک برگزار خواهد شد. موضوعاتي چون رشد اقتصادي ، منابع انساني و مالي و توسعه فن آوري ديجيتال مطرح خواهد شد. بي تمايلي ترامپ به حضور در اين اجلاس شايد برگرفته با شعار "اول آمريکا" وي و سياست حمايتگرايانه از توليد داخلي به جاي جهاني سازي باشد. درعين حال انتظار مي‌رود ترامپ با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در اين اجلاس ديدار داشته باشد. امري که اين اجلاس را پراهميت خواهد کرد. در زمان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا، ترامپ تمايل و اشتياق خود به ولاديمير پوتين را نشان داده بود و همين امر موجب قوت گرفتن موضوع دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا گرديد. نخستين ملاقات رهبران دو کشور در نشست گروه ۲۰ در ماه ژوئيه در آلمان انجام شده بود. ماه اوت آقاي ترامپ با بي‌ميلي مصوبه جديد کنگره درباره تحريم‌ها عليه روسيه را تاييد کرد. احتمال ملاقات رهبران آمريکا و روسيه در ويتنام در فضاي ادامه اختلافات دو کشور بر سر جنگ سوريه، بحران اوکراين ، توافق هسته اي ايران و ادامه تحقيق درباره ارتباط و مشاوران و نزديکان ترامپ با کرملين مطرح خواهد بود.
دردسر پرونده رابطه با روسيه
در آمريکا بار ديگر موضوع تماس‌هاي پنهاني اعضاي تيم انتخاباتي دونالد ترامپ با مقامات سياسي و امنيتي روسيه خبر اصلي رسانه‌ها شده است. نيويورک تايمز در گزارش جديدي که پيرامون اين موضوع منتشر کرده، از تماس‌هاي کارتر پيج، مشاور سياست ‌خارجي تيم انتخاباتي ترامپ با مقامات روسيه خبر داده است. تايمز گزارش کرد، پيج ايميلي را دست‌کم به يکي از مشاوران کمپين ترامپ ارسال کرده که در آن به توصيف ديدگاه خود پس از گفت‌وگوهايش با مقامات دولت روسيه و افراد ديگر پرداخته بود. اين خبر درحالي منتشر مي‌شود که دولت ترامپ به دنبال تغيير مسير تحقيقات مولر است. سه قانونگذار جمهوري‌خواه‌امريکا خواستار استعفاي رابرت مولر از شوراي ويژه تحقيقات درباره مداخله روسيه در انتخابات ۲۰۱۶ آمريکا شدند. جمهوري‌خواهان طرفدار دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا خواستار تحقيقات درباره اين توافق اورانيوم شده‌اند. آنها بر اين باورند که مولر طرفدار و حامي‌اوباما و هيلاري کلينتون، رقيب دموکرات ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ بوده است. نيويورک تايمز با اشاره به شهادت هفته اخير يک مشاور سياست خارجي کمپين انتخاباتي دونالد ترامپ در کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان، گزارش کرد که وي سال گذشته با مقامات دولت روسيه ملاقات کرده است. از سوي ديگر، مناسبات بين ترامپ و رکس ‌تيلرسون، وزير امور خارجه‌امريکا به سردي گراييده است. ترامپ در گفت‌وگويي با "فاکس‌نيوز" نسبت به عدم حمايت کافي از سوي برخي از مقامات وزارت امور خارجه‌امريکا از سياست‌هاي خود ابراز نارضايتي کرده است.ترامپ حتي در پاسخ به پرسشي درباره اينکه آيا تيلرسون تا پايان دوره زمامداري او مسئوليت وزارت امور خارجه را برعهده دارد يا خير، به سردي پاسخ داده است: «بايد منتظر ماند و ديد.». دردسر پرونده روسيه مي‌تواند دليل خوبي براي دور گزيدن رئيس جمهور آمريکا از مناقشات داخلي و سفر طولاني به آسيا باشد.


معاون نظارتي بانک مرکزي اعلام کرد؛
معاون نظارتي بانک مرکزي گفت: ۵ هزار ميليارد ريال خط اعتباري توسط بانک مرکزي براي پرداخت سپرده‌هاي تا ۲۰۰ ميليون تومان تعاوني منحله فرشتگان اختصاص داده شده است تا مجموع وجوه اختصاص داده شده براي بازپرداخت سپرده‌هاي سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان تا کنون بالغ بر ۲۰ هزار ميليارد ريال گردد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، فرشاد حيدري در تحريريه خبر ساعت ۲۱ شبکه يک سيما، تصريح کرد: با پرداخت سپرده‌هاي تا ۲۰۰ ميليون تومان، ۹۸ درصد سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان تعيين تکليف مي‌شوند و باقيمانده سپرده گذاران که داراي سپرده بيشتر از ۲۰۰ ميليون تومان هستند دو درصد از تعداد سپرده گذاران را شامل مي‌شود که به هريک از آنان "تا ۲۰۰ ميليون تومان" پرداخت مي‌شود.
معاون نظارتي بانک مرکزي خاطرنشان کرد: حسب درخواست نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، استانداران و ائمه جمعه، بانک مرکزي با صدور مجوز ۴۰ شعبه‌ جديد موسسه کاسپين براي دسترسي بهتر هموطنان گرامي‌موافقت کرد.
اين مقام مسئول بانک مرکزي با بيان اينکه براساس تصميم سران سه قوه، کميته اي براي تصميم گيري در خصوص سپرده گذاران تعاوني منحله فرشتگان ايجاد شده است، تصريح کرد: کميته منتخب در روز چهارشنبه مورخ ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۶ تشکيل جلسه داد و در اين جلسه با توجه به بازگشايي حسابهاي مسدود شده موسسه کاسپين حسب دستور رياست قوه قضاييه، بر تسريع در پرداخت سپرده‌هاي سپرده گذاران با مانده به ماخذ ۱۳۹۴.۶.۱ (تاريخ انحلال تعاوني) تا ۲۰۰ ميليون تومان تاکيد شد.
حيدري درخصوص ديگر مصوبه اين جلسه گفت: در اين جلسه مقرر شد باقيمانده سپرده‌هاي سپرده گذاران تا ۲۰۰ ميليون تومان که تاکنون به صورت علي الحساب ۹۰ درصد سپرده‌هاي خود را به ماخذ ۱۳۹۴.۶.۱ دريافت کرده‌اند، به ميزان ۱۰ درصد، پرداخت شود.
معاون نظارتي بانک مرکزي افزود: براساس مصوبات اين جلسه، مقرر شد به هر يک از سپرده گذاران داراي سپرده‌هاي بالاتر از ۲۰۰ ميليون تومان نيز مبلغ «تا ۲۰۰ ميليون تومان» پرداخت شود.
به گفته حيدري، بانک مرکزي براي تامين نقدينگي مورد نياز موسسه کاسپين براي پرداخت سپرده‌هاي سپرده گذاران ساير تعاوني‌هاي ساماندهي شده توسط موسسه، تصميمات لازم را اتخاذ کرده است.
معاون نظارتي بانک مرکزي درخصوص آخرين وضعيت ساماندهي تعاوني افضل توس گفت: از مجموع ۳۶۰ هزار سپرده گذار تعاوني غير مجاز افضل توس ۳۱۱ هزار نفر يعني ۸۷ درصدِ تعداد ِ سپرده گذاران تعيين تکليف شده‌اند.
حيدري در توضيح آخرين وضعيت ساماندهي تعاوني وحدت گفت: از مجموع ۳۹۰ هزار سپرده گذار تعاوني غير مجاز وحدت، ۲۷۰ هزار نفر يعني ۷۲ درصد ِ تعداد ِ سپرده گذاران تعيين تکليف شده‌اند.
وي افزود: براي تعيين تکليف باقيمانده سپرده گذاران تعاوني‌هاي منحله افضل توس و وحدت، پيشنهاد لازم توسط بانک مرکزي به کميته منتخب سران سه قوه ارايه شده است که نتيجه، پس از برگزاري جلسه کميته منتخب و بررسي پيشنهاد بانک مرکزي، اطلاع رساني خواهد شد.
حيدري در ارتباط با آخرين وضعيت ساماندهي تعاوني البرز ايرانيان نيز گفت: پرونده تعاوني غير مجاز البرز ايرانيان هم اکنون در مرجع قضايي با دقت تحت رسيدگي است. اين پرونده داراي پيچيدگي‌هاي زيادي است که رسيدگي به آن مستلزم دقت و صرف وقت زياد است. در صورتي که مرجع قضايي پس از اتمام رسيدگي و در صورت وجود دارايي، دستور انتقال دارايي‌هاي آن تعاوني به بانک تجارت را صادر کند، بانک مرکزي نسبت به تامين نقدينگي لازم براي بازپرداخت سپرده‌هاي سپرده گذاران، متناسب با دارايي‌هاي منتقل شده اقدام خواهد کرد.
معاون نظارتي بانک مرکزي درخصوص نحوه اطلاع رساني و زمان بندي پرداخت‌ها گفت: روز شنبه مورخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۶ برنامه پرداخت ۱۰ درصد باقيمانده سپرده‌هاي تا ۲۰۰ ميليون تومان که تاکنون ۹۰ درصد سپرده‌هاي خود را به صورت علي الحساب دريافت کرده‌اند و همچنين پرداخت مبلغ «تا ۲۰۰ ميليون تومان» به هر يک از سپرده گذاران داراي سپرده‌هاي بيشتر از ۲۰۰ ميليون تومان در وبسايت موسسه کاسپين اطلاع رساني خواهد شد.

همزمان با افزایش 25درصدی واردات صورت گرفت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: ساماندهي واردات خودرو به مرحله جديد خود رسيده است. آنطور که محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده طرح جديد براي واردات خودرو آماده شده و حالا روي ميز هيات دولت در انتظار تصويب اعضاي کابينه است. طي ماه‌هاي گذشته بسته شدن سامانه اينترنتي ثبت سفارش واردات خودرو حاشيه‌هايي را ايجاد کرده و حالا به نظر مي‌رسد که شمارش معکوس براي اتمام اين حاشيه‌ها آغاز شده است. آنطور که وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، هر زمان که طرح پيشنهادي به تاييد هيات وزيران برسد، ابلاغ و اجراي آن آغاز خواهد شد.
بسته شدن سايت ثبت سفارش براي واردات خودرو يکي از اولين چالش‌هاي ايجاد شده در دوره وزارت محمد شريعتمداري به‌عنوان وزير صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم بود. طرحي که بررسي‌ها نشان مي‌دهد که پيشينه آن به دولت يازدهم و دوران وزارت محمدرضا نعمت‌زاده برمي‌گردد. نعمت‌زاده از همان ابتداي دوره وزارت خود در دولت يازدهم ساماندهي موضوع واردات خودرو به کشور را يکي از برنامه‌هاي اولويت‌دار خود مي‌دانست. در چهارسال دولت يازدهم امکان واردات خودرو توسط واردکنندگان متفرقه گرفته شد و اجازه واردات خودرو تنها در اختيار شرکت‌هاي داراي مجوز و نمايندگان رسمي‌خودروسازان خارجي قرار گرفت و ورود خودروهاي خارجي تنها به شرط موجود بودن شرايط خدمات پس از فروش امکان‌پذير شد.
طرح جديد واردات خودرو در هيات دولت
روز گذشته وزير صنعت، معدن و تجارت از طرح جديدي براي واردات خودرو خبر داد. محمد شريعتمداري در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به مسدود شدن سايت ثبت سفارش واردات خودرو، اظهار داشت: اين طرح براي دولت قبل بوده است. اين عضو کابينه دولت دوازدهم ادامه داد: به همين جهت پيشنهاد جديدي با ضوابط مشخصي براي واردات خودرو تقديم هيات وزران شده است. وي تاکيد کرد: هر زمان که طرح پيشنهادي به تاييد هيات وزيران برسد، ابلاغ و اجرايي مي‌شود. وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان و درخصوص زمان ابلاغ طرح پيشنهادي جديد در زمينه واردات خودرو بيان داشت: نمي‌توان از طرف دولت زماني را براي اين امر بيان کرد، هر زمان در دستور قرار گيرد مراحل قانوني طرح طي خواهد شد.
افزايش 25 درصدي واردات خودرو
در همين حال طبق آمار تجارت خارجي در هفت ماهه‌امسال بيش از يک ميليارد دلار صرف واردات خودرو شده و به لحاظ تعداد 25 درصد رشد دارد. براساس آمار تجارت خارجي کشور در 7 ماهه‌امسال بالغ بر 24 هزار و 240 خودروي سواري با حجم سيلندر هزار و 500 سي سي تا 2 هزار سي سي به کشور وارد شده است. ارزش دلاري اين خودروها 625 ميليون و 2 هزار و 344 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 53.97 درصد به لحاظ ارزش،‌ رشد نشان مي‌دهد. سال گذشته در همين مدت 15 هزار و 763 خودرو وارد شده بود. براساس اطلاعات تجارت خارجي از گمرک طي اين مدت 14 هزار و 912 خودرو به حجم سيلندر 2 هزار تا 2500 سي‌سي به ارزش 403 ميليون و 245 هزار و 976 دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 96 دهم درصد کاهش نشان مي‌دهد. طبق اطلاعات موجود سال گذشته در همين مدت 15 هزارو 539 خودرو به کشور آمده است. در مجموع 39 هزار و 152 دستگاه خودروي سواري در 2 تعرفه مجزا به ارزش يک ميليارد و 28 ميليون 248 هزار و 320 دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.7 درصد رشد نشان مي‌دهد.
تراز منفي تجارت با رشد واردات خودرو
طبق آمار منتشره از سوي گمرک، واردات خودرو و قطعه نقش اساسي در تغيير معادلات تجارت خارجي در سال‌جاري داشته؛ به‌طوري‌که واردات خودرو و قطعات منفصله منجر به رشد کل واردات کشور در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته شده است. با اين حساب به صراحت مي‌توان گفت که براي اولين بار خودرو و قطعات منفصله نقش مهم و عمده‌اي در تجارت خارجي ايران ايفا کرده و روند صعودي واردات به کشور را منجر شده است. به‌دنبال روند صعودي واردات، برخي از کارشناسان دليل بسته شدن ثبت‌سفارش واردات خودرو طي هفته‌هاي گذشته را بي‌ارتباط با اين موضع نمي‌دانند و تاکيد دارند که در شرايط فعلي، مسوولان صنعتي کشور براي توقف بي‌رويه واردات خودرو ظاهرا چاره‌اي جز اقدام مذکور نداشته‌اند. 
آنطور که کارشناسان اقتصادي مي‌گويند، واردات خودرو از متهمان اصلي منفي شدن تراز تجاري ايران در سال‌جاري است. براساس اين گزارش اتفاقاتي که در عرصه واردات خودرو رخ داده، خود عاملي براي منفي شدن تراز تجاري ايران است. ساماندهي بازار خودروهاي وراداتي و اقداماتي از اين دست خود عاملي براي تسريع روند ترخيص خودروهاي وارداتي بود که پيش از اين ثبت سفارش آنها صورت گرفته بود.
ساماندهي بازار خودرو در راستاي اقتصاد مقاومتي
در همين ارتباط فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در توقف ثبت سفارش جديد براي واردات خودرو به کشور و آماده کردن طرح جديد در راستاي ساماندهي واردات را براساس سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌داند. فربد زاده مي‌گويد: دستورالعمل جديد واردات خودرو براي تصويب نهايي به هيات دولت ارسال شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز تا زمان تصويب و ابلاغ اين دستورالعمل ثبت سفارش جديد براي خودروها را متوقف کرده است. براساس دستورالعمل جديد واردات خودرو بايد به ازاي توليد اين محصولات در داخل صورت گيرد.
اين کارشناس صنعت خودرو همچنين ادامه داد: براساس طرح جديد پيش‌بيني شده براي واردات خودرو، خودروسازان خارجي در صورتي مجاز به صادرات محصولات خود به ايران خواهند بود که نسبت به ايجاد خط توليد خودرو و سرمايه‌گذاري در ايران اقدام کنند. به اين ترتيب شرکت‌هاي خودروساز خارجي که در ايران سرمايه‌‌گذاري نکرده‌اند، نمي‌توانند و توجيحي ندارد که خودروهاي خود را به صورت آماده به ايران صادر کند. زاوه با بيان اينکه‌اميدواريم دستورالعمل جديد واردات خودرو زودتر به تصويب هيات دولت رسيده و ابلاغ شود، تصريح کرد: هيچ توجيهي ندارد که خودروسازان بين‌المللي از مزيت‌هاي بازار ايران استفاده کرده و محصولات خود را به کشور صادر کنند، اما از سرمايه‌‌گذاري و در نتيجه اشتغال در ايران خودداري کنند. اگر طرح جديد به درستي اجرا شود، خودروسازان را ملزم به سرمايه‌‌گذاري در ايران و ايجاد ارزش افزوده و اشتغال در کشور مي‌کند.


در راهپیمایی باشکوه 13 آبان ماه صورت گرفت؛
مراسم ضد استکباري راهپيمايي ۱۳ آبان با حضور اقشار مختلف مردم به ويژه دانش‌آموزان و جمعي از مسئولان در مقابل لانه جاسوسي؛ سفارت پيشين آمريکا در تهران برگزار شد.
به گزارش ايسنا، راهپيمايان با شعارهاي مرگ بر آمريکا، مرگ بر اسرائيل، شعار هر مسلمان مرگ بر آمريکا و با در دست داشتن پلاکاردهايي که روي آنها تصاوير امام خميني(ره) قرار گرفته و در برخي ديگر از آنها شعارهاي من سپاهي هستم، آمريکا به معناي واقعي کلمه دشمن خبيث است و در دست داشتن پرچم‌هاي ايران در مقابل لانه جاسوسي آمريکا گردهم آمده و مراسم ۱۳ آبان را با فريادهاي مرگ بر آمريکا زنده کردند. پوسترها و بنرهاي بزرگ خيلج فارس به همراه کاريکاتورهايي از ترامپ در دست راهپيمايان مراسم ۱۳ آبان قرار داشت و با حمل پلاکاردهايي به اقدام رييس جمهور آمريکا در استفاده از واژه مجعولي به جاي واژه خليج فارس واکنش دادند و از او خواستند که به مطالعه تاريخ و جغرافيا بپردازد تا دچار چنين اشتباهات فاحشي نشود. تابوت مذاکره با آمريکا نيز توسط تعدادي از دانش آموزان حمل شد.
سياست‌هاي خصمانه بدون تغيير
نماينده تشکل‌هاي دانش‌آموزي مراسم ۱۳ آبان در بيانيه‌اي تاکيد کرد که در ۳۸ سالي که از اقدام دانشجويان در تسخير لانه جاسوسي مي‌گذرد، سياست‌هاي خصمانه‌امريکا هيچ تغييري نکرده است.در اين بيانيه دانشجويي اعلام شد که‌امريکا از هر ابزاري مانند تحريم‌هاي ظالمانه و غيره براي رسيدن به اهدافشان استفاده مي‌کنند و هر جا منافع آمريکايي ايجاب کند منافع مردم ساير کشورها را ناديده مي‌گيرند و همچنين در اين بيانيه به مذاکره با آمريکا و عهدشکني آنها در قبال مذاکره با ايران اشاره شد.
اعتراض به سياست‌هاي ترامپ 
در اين مراسم دبيرشوراي عالي امنيت ملي گفت: تا زماني که ملت ما حسيني و ايراني بمانند و به هويت ملي واعتقادي خود پايبند و وفادار باشد دشمنان قسم خورده و در راس آن آمريکاي جنايتکار دست از اين شرارت‌ها و دخالت‌ها بر نخواهند داشت.علي شمخاني با اشاره به اين که ملت ايران رکورد مقابله با توطئه‌هاي آمريکا در ذهن جهانيان، مسلمانان و مستضعفان را به نام خود ثبت کرده گفت: آمريکايي‌ها از اقدام براندازانه نظامي، تضعيف قدرت دفاعي، مخالفت با قدرت و پيشرفت اقتصادي و ايجاد بحران‌هاي امنيتي، فضاسازي‌هاي سياسي و ايجاد تنش با همسايگان براي تضعيف ايران استفاده کرده‌اند اما همه اينها نتيجه‌اي جز قوي‌تر شدن ايران نداشته است.وي گفت: علي رغم 4 دهه دشمني آمريکا عليه ايران و استفاده از ابزارهاي مختلف تهديد و تحريم، بدليل مقاومت جانانه مردم ايران در برابر سياستهاي خصمانه نظام سلطه مجموعه دشمنان اعتراف نموده‌اند که ايران از قبل قدرتمندتر شده است.شمخاني خاطرنشان کرد: آنچه براي ملت ايران عزت، اقتدار و جبران تحقير گذشتگان را ايجاد کرده به پشتوانه قدرت لايزال الهي بوده است.دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: ابزارهاي ناکارآمد آمريکا براي مقابله با کشور ما با اراده شکست ناپذير ملت ايران و رهبري بي مثال امام (ره) و مقام معظم رهبري در آوردگاه‌هاي متعددي چون حمله به طبس، کودتاي نوژه، 8 سال دفاع مقدس،پيشرفتهاي شگرف ايران دربخشهاي دفاعي، موشکي، فضايي و صنعت صلح آميز هسته اي و اقتدار روز افزون در منطقه وعرصه ديپلماسي فعال بين المللي همگي با شکست و هزيمت مواجه شده‌اما مسير دشمني آمريکا با ايران به دليل ذات کينه توزانه سردمدارن آن همچنان ادامه دارد.شمخاني افزود: اتحاد و اجماع در مسئولين جمهوري اسلامي‌و ارتباط وثيق حاکميت با مردم ضامن حفظ استقلال و تمرکز بيش از پيش بر پيگيري اولويتهاي اصلي کشور در ابعاد اقتصادي و بهينه‌سازي معيشت جامعه و ارتقاء توان دفاعي و اقتدار منطقه‌اي است.دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: در حالي که جامعه جهاني بر غير قابل مداکره بودن توافق چند جانبه برجام اجماع داشته و آژانس بين المللي انرژي اتمي‌به کرات پايبندي ايران به تعهداتش را تاييد نموده رييس‌جمهور آمريکا مسيري متفاوت را در پيش گرفته و با بي اعتنايي به همه قواعد و توافقات بين المللي در مسير اجراي برجام کارشکني مي‌کند.
شمخاني استفاده‌امريکا از ابزارهاي شکست خورده تهديد و تحريم بر عليه ايران را فاقد تاثير گذاري بر اراده جمهوري اسلامي‌ايران عنوان کرد و اظهار داشت: مسير حفظ و ارتقاء قدرت دفاعي ايران وبالندگي نيروهاي مسلح اعم از سپاه و، ارتش و بسيج و تداوم ايفاي نقش منطقه اي فعال در مبارزه با تروريسم و دفاع از ملت مظلوم منطقه غيرقابل تغيير است.دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: قدرت موشکي جمهوري اسلامي‌ايران برپايه ظرفيتهاي بومي‌وتجربيات 8 سال دفاع مقدس و در اوج تحريمهاي ظالمانه عليه کشور ما ايجاد شده و دانشمندان انقلابي ايران اسلامي‌نشان داده‌اند که هرگز پشت سد تحريمها متوقف نخواهند شد و آن را به فرصتي براي جهش به سطوح بالاتري از توانمندي و اقتدار تبديل خواهند کرد.شمخاني حضور گسترده و پرشور مردم مسلمان و انقلابي ايران در مراسم روز ملي مبارزه با استکبار جهاني در سال جاري را پاسخي معنادار به عربده جويي‌هاي ترامپ عنوان کرد و افزود: به طور قطع با توجه به سياستهاي غير معقول آغاز شده از سوي ترامپ در فاصله 13 آبان ماه سال 96 تا 13 آبان ماه سال 97شاهدافول يش از پيش جايگاه و نقش آمريکا در منطقه خواهيم بود.
قطعنامه پاياني راهپيمايي ۱۳ آبان
در پايان «قطعنامه تظاهرات سراسري يوم‌الله ۱۳ آبان روز ملي مبارزه با استکبار جهاني سال ۱۳۹۶» در 9 ماده خوانده شد که در بخشي از آن آمده است: ملّت قهرمان و بيدار ايران، علي‌رغم لبخندهاي فريبکارانه دشمنان مستکبر، روحيه استکبارستيزي خود را همواره حفظ نموده و با هوشمندي و بصيرت کامل و نفي هرگونه سلطه سياسي نظامي‌و اقتصادي بيگانگان، آمريکاي جنايتکار را همچنان دشمن شماره يک خود مي‌داند.همچنين آمده است: ما لفّاظي‌ها و لجن‌پراکني‌هاي توهين‌آميز رئيس جمهور منفور آمريکا نسبت به ملّت ايران و نهاد انقلابي سپاه پاسداران و به کارگيري واژه مجعول و غلط براي خليج هميشه فارس را شديدا محکوم مي‌کنيم.در ادامه با تاکيد بر اينکه ملّت ايران سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌را سد مستحکم در برابر نفوذ دشمنان و برهم زننده توطئه‌هاي استکبار در منطقه و خار در چشم آمريکا و رژيم نامشروع و جعلي اسرائيل و ضّد انقلاب مي‌داند آمده است: عيان شدن چهره بي‌نقاب آمريکاي جهانخوار در مقابله با انقلاب اسلامي‌و مردم ايران براي چندمين بار نشان داد که‌امريکا همچنان غيرقابل اعتماد است. 
در بخش ديگري آمده است: ماجراي برجام و بدعهدي‌هاي آمريکا و ادامه تحريم‌ها ثابت کرد که عزت و استقلال کشور، تنها در سايه اتکا به توانمندي‌ها و نيروها و ذخاير خويش است.