آخرين وضعيت حضور سهامداران خارجي در بورس تهران
مديرعامل بورس تهران گفت: صورتهاي مالي بايد با IFRSتطبيق داده شود تا سهامدار خارجي بتواند آن را تجزيه و تحليل کند. حسن قاليباف اصل در گفتگو با مهر در خصوص آخرين وضعيت کدهاي سهامداري خارجي در بورس تهران خاطرنشان کرد: تعداد کدهاي سهامداري خارجي در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايش داشته و در کنار آن، حجم معاملات نيز بيشتر شده است، به نحوي که برآوردها حکايت از افزايش ۳۰ درصد تعداد کدهاي سهامداري خارجي در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ دارد و حجم معاملات نيز رشد خوبي را تجربه مي‌کند. مديرعامل بورس تهران افزود: البته مالکيت سهامداران خارجي از ارزش بازار سرمايه ايران، بيش از ۵ درصد نيست که اين عدد بسيار کمي‌است و پتانسيل‌هاي بازار ايران بسيار بالا است؛ به خصوص اينکه مالکيت خارجي در برخي بورس‌هاي منطقه‌اي، بعضا به بيش از ۶۵ درصد مي‌رسد؛ يعني بالغ بر شصت و پنج درصد از سهام آنها، در دست سرمايه‌گذار خارجي است.
وي تصريح کرد: البته بعد از برجام، مراجعات خارجي‌ها براي دريافت کد سهامداري و مالکيت سهام به بورس تهران زياد بوده است و افزايش حجم معاملات و کدها هم اين را نشان مي‌دهد؛ ولي بحث‌هاي سياسي هم در اين مسير موثر بوده و بر حضور سرمايه‌گذار خارجي، اثر گذاشته است؛ به همين دليل اميدواريم با اجراي برجام، شاهد حضور بيشتر سرمايه‌گذاران خارجي براي خريد سهام شرکتهاي ايراني باشيم. قاليباف اصل با تشريح راهکارهاي افزايش سهم خارجي‌ها در معاملات بورس تهران خاطرنشان کرد: گام اول اين است که نيازهاي سهامدار و سرمايه‌گذار خارجي را برطرف کرده و تلاش کنيم امکان شفافيت براي سرمايه‌گذار خارجي را فراهم نماييم؛ البته با اجرايي شدن سيستم گزارشگري مالي بين المللي يا همان IFRS در شرکتهاي بزرگ، بانکها و بيمه‌ها اجباري شد؛ اين راهي است در جهت اينکه سرمايه‌گذار خارجي بيشتر انگيزه داشته باشد تا در بورس تهران حضور يابد؛ در واقع او بايد صورتهاي مالي را متوجه شود، بخواند و بتواند تحليل کند. وي از عضويت ايران در فدراسيون جهاني بورس‌ها و نيز فدراسيون بورس‌هاي اروپايي و آسيايي خبرداد و آن را راهي براي افزايش حضور ايران در بازارهاي خارجي و جذب سرمايه‌گذاران خارجي دانست. قاليباف اصل، با اشاره به جلسه اخير مديران بورس با وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: چند سالي است که در بورس تهران به دنبال اجراي حاکميت شرکتي هستيم که در جلسه اخير با وزير اقتصاد هم اين موضوع مطرح شد؛ چراکه اعتقاد ما بر اين است که اجراي حاکميت شرکتي کمک مي‌کند تا سرمايه‌گذار خارجي با اعتماد بيشتري در بازار سرمايه ايران حضور داشته باشد. ضمن اينکه شرکتها نيز بر اساس حاکميت شرکتي رتبه‌بندي شده و در ارتباط با آن نيز مکانيزمي‌طراحي و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده‌ايم.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب در دوره شش ماهه منتهي به 31 شهريور ماه 96 مبلغ 85 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داد و به 57 درصد از پيش بيني‌هايش رسيد.
به گزارش سنا، شرکت فولاد هرمزگان جنوب پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به 29 اسفندماه 96 را حسابرسي نشده مبلغ 150 ريال اعلام کرد و طي شش ماه با اختصاص 85 ريال سود به ازاي هر سهم معادل 57 درصد از پيش بيني‌هايش را محقق کرد.
گفتني است اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 90 ريال زيان معادل 111 درصد از کل پيش بيني‌هايش را پوشش داده بود.


شرکت معدني و صنعتي چادرملو اطلاعات و صورت‌هاي مالي ميان دوره‌اي شش ماهه منتهي به 31 شهريورماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه اي معادل 28 هزار و 215 ميليارد ريال منتشر کرد.
«کچاد» با انتشار صورت‌هاي مالي شش ماهه خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ سه هزار و 902 ميليارد و 283 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 116 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 11 درصد کاهش داشت.
اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 130 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داده است.


شرکت پتروشيمي‌پرديس اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره اي 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال را منتشر کرد. "شپديس" براي دوره 6 ماهه‌امسال به ازاي هر سهم 599 ريال سود خالص شناسايي کرد. اين شرکت براي دوره 6 ماهه سال گذشته به ازاي هر سهم يک هزار و 230ريال سود شناسايي کرده بود و براي امسال اين سود را در 6 ماهه 51 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داد.
همچنين سود انباشته پايان دوره براي 6 ماهه‌امسال 4ميليارد و 219 ميليون و 846 هزار ميليون ريال اعلام شده است. اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد کاهش داشته است.


دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري مطرح کرد؛
دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري گفت: اگر دولت بتواند به سياستگذاري پولي در خصوص نرخ بهره، نظم و نسخ دهد و سياست ارزي خود را شفاف اعلام کند، مي‌توان ابزارهاي متنوع جديدي را معرفي کرد.
سعيد اسلامي‌بيدگلي در گفتگو با مهر، تامين مالي را يکي از مهم‌ترين مشکلات پيش روي صنعت در کشور دانست و گفت: به دليل بالا بودن نرخ بهره تسهيلات بانکي در ايران، تداوم حيات بنگاه‌هاي اقتصادي با مشکل مواجه شده و اين در حالي است که استفاده از ابزارهاي نوين مالي موجود در بازار سرمايه، به موازات بازار پولي کشور توانسته در سال‌هاي اخير، بسياري از مشکلات استفاده کنندگان از اين ابزارها را مرتفع سازد.
دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران، يکي از راه‌هاي تامين مالي صنايع در بازار سرمايه را بسترهاي موجود در بورس کالا و ابزارهايي متنوعي دانست که در آن به کار گرفته مي‌شود و افزود: در حـال حاضـر در بـورس کالاي ايـران، محصـولات مختلـف در قالـب قراردادهـاي سـلف سـاختاريافته بـراي بازه‌هاي زمانـي مختلف با نظـر توليدکننـده در دوره‌هاي زماني منظم و بـا توجه بـه سياسـت‌هاي فـروش آنهـا ارايه مي‌شـوند؛ بر اين اساس، از زمـان شـروع بـه فعاليـت سـازمان کارگـزاران بورس فلـزات تهـران، قراردادهاي سـلف بر روي انـواع فلـزات مـورد معاملـه قـرار گرفتـه و توليدکننـدگان ايـن کالاهـا بـه دفعـات از آن بـراي تأميـن مالـي خود اسـتفاده کـرده‌اند. وي تصريح کرد: در حال حاضـر نيز ايـن قراردادهـا از محبوبيت خاصـي در بيـن توليدکننـدگان و عرضـه کننـدگان برخـوردار اسـت. ايـن قراردادهـا توسـط توليدکننـدگان تمامي‌کالاهاي قابـل عرضه در بورس جهـت تأمين مالي مورد اسـتفاده قرار مي‌گيرد. از طرفي اوراق سلف موازي استاندارد نيز به منظور تامين مالي بلندمدت توليدکنندگان از ديگر ابزارهاي بورس کالا به شمار مي‌رود. اسلامي‌بيدگلي، دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران گفت: تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي از مسير بورس کالا در اولويت اهميت اهداف و کارکردهاي اين بورس قرار دارد؛ البته آنچه در حال حاضر نياز اصلي اقتصاد و بازارهاي کالايي کشور است، حوزه شفافيت و ايجاد بازارهاست و عملاً ما به همان دليل تلاش مي‌کنيم که بورس کالا در تمام حوزه‌ها قوت بگيرد.
اسلامي‌بيدگلي افزود: با وجود فضاي غيرشفاف و ناسالم اقتصاد ايران، بورس کالا از معدود بازارهايي که از ابتداي فعاليتش همه‌امارهاي آن شفاف است، مي‌تواند با استمرار حمايت‌هاي دولت و فعالان اقتصادي و صنايع، به تنها مرجع جدي قيمت گذاري انواع کالا حتي در بازارهاي بين المللي تبديل شود و اين همان موضوعي است که اساساً زماني که بازار منسجمي‌براي يک کالا تشکيل شود، هم مصرف کننده و هم توليدکننده مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند.
اين کارشناس ارشد بازار سرمايه ادامه داد: از جمله نتايجي که اجراي آن مي‌تواند به همراه داشته باشد اين است که توليدکنندگان مي‌توانند از طريق ابزارهاي مختلف موجود در بورس کالا تامين مالي کنند. دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران بحث نخست براي توسعه بورس کالا را ايجاد بازار کالاهاي مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: در شرايط فعلي کشور ما تقريبا در همه حوزه‌ها به سمت نابازار حرکت کرده و همين عدم شفافيت‌ها به اقتصاد آسيب زده است؛ به اين ترتيب تقويت حضور کالاهاي مختلف در بورس کالا از موارد اصلي است که شفافيت را به اقتصاد کشور بازمي‌گرداند. وي در بيان بحث دوم براي پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد کشور گفت: دومين بحث اين است که بتوان براي بنگاه‌هاي اقتصادي فعال در کشور منابع مالي مورد نياز را تامين کرد. چراکه در دنيا ابزارهاي مالي براي تامين مالي بسيار متنوع بوده و اگر دولت بتواند کمي‌به سياست گذاري پولي کشور در خصوص وضعيت نرخ بهره نظم و نسخ دهد و سياست ارزي خود را شفاف اعلام کند، آن زمان مي‌توان ابزارهاي متنوع جديدي را در بورس کالا معرفي و اجرايي کرد. اسلامي‌بيدگلي به‌امکان جذب سرمايه گذاران خارجي و توسعه صادرت انواع کالا از بستر بورس کالا اشاره کرد و گفت: تحقق چنين امري از طريق حضور در نمايشگاه‌هاي بين المللي جهت معرفي فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي سرمايه گذاري در بازار سرمايه ايران است. بطوريکه بخشي از اين نمايشگاه‌ها بايستي به معرفي ماحصل فعاليت‌هاي سال‌هاي گذشته اختصاص يابد تا نتايج فعاليت‌ها در حوزه‌هاي مختلف براي مخاطبان به نمايش در آيد. ضمن اينکه مي‌تواند آغازي براي فعاليت‌هاي بعدي و توسعه بازار ما باشد. وي تاکيد کرد: اگر به دنبال ورود ايران به بازارهاي بين المللي و همچنين جذب و ورود سرمايه‌هاي خارجي به داخل کشور هستيم، بدون ترديد بازار سرمايه و همينطور بورس کالا بهترين و شفاف‌ترين مکان براي پوشش ريسک‌هاي موجود در کشور و ريسک‌هاي ناشي از عدم شفافيت است.


شاخص بورس در جريان معاملات امروز بازار سرمايه ۲۳ واحد رشد کرد. ديروز شنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران در نيم ساعت ابتدايي باز شدن معاملات تا رقم ۸۷ هزار و ۹۳۳ واحدي بالا رفت، اما در نهايت با روند نزولي مواجه شد و به رقم ۸۷ هزار و ۸۶۸ واحدي رسيد. همچنين شاخص کل هم‌وزن نيز با ۳۶ واحد رشد تا رقم ۱۷ هزار و ۵۶۱ واحدي بالا رفت. شاخص آزاد شناور نيز در طي معاملات روز گذشته با ۲.۳۷ واحد افت به رقم ۹۴ هزار و ۶۸۱ واحدي و شاخص بازار اول با ۱۱ واحد کاهش به عدد ۶۱ هزار و ۵۲۰ واحدي رسيد. اما شاخص بازار دوم با رشد ۱۹۹ واحد رقم ۱۹۱ هزار و ۸۴۷ واحدي را تجربه کرد.
ديروز در گروه فلزات اساسي عمده سهم‌ها با روند رو به کاهش در قيمت پاياني مواجه شدند. در اين گروه بيش از ۸۸ ميليون سهم به ارزش بيش از ۲۰ ميليارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. همچنين در گروه فرآورده‌هاي نفتي ۲۶ ميليون سهم به ارزش حدود ۱۲ ميليارد تومان در سه هزار و ۹۱۵ نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت. در اين گروه نيز روند قيمت‌ها عمدتا کاهشي بود و بيشتر نمادها کمتر از دو درصد شاهد افت قيمت پاياني بودند. امروز در گروه استخراج کانه‌هاي فلزي نيز روند قيمت‌ها به جز در معدود نمادهايي کاهشي بود. همچنين در گروه خودرو نيز شاهد افت قيمت پاياني در اکثر نمادها بوديم اما فعالان تالار شيشه‌اي امروز شاهد رشد يک دست قندي‌ها بودند. طوري که در اين گروه ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار سهم به ارزش بيش از ۴ ميليارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۸۶ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات رقم يک ميليارد سهم و اوراق مالي را رد کرد. آيفکس نيز ديروز با افت نيم واحدي همراه شد و در تراز ۹۷۴.۵ نشست. ارزش معاملات فرابورس ايران به رقم ۲۵۳ ميليارد تومان بالغ شد و حجم معاملات به ارزش ۲۸۲ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله رسيد. از جمله نمادهاي تاثيرگذار در آيفکس پتروشيمي‌مارون، پتروشيمي‌زاگرس و شرکت آهن و فولاد ارفع بودند.


يک کارشناس بازار سرمايه گفت: هر پديده‌اي مي‌تواند نقاط قوت و ضعف مختلفي را به طور همزمان داشته باشد. شهريار‌هاشمي‌مدير سرمايه‌گذاري‌هاي مهرگان تأمين پارس با بيان مطلب فوق درباره زيرساخت‌هاي مورد نياز براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي به سنا گفت: چابکي در ارائه زيرساخت حمايتي به سرمايه‌گذار کامل نيست و سرمايه‌گذار براي دستيابي به آن بايد مراحل طولاني و بروکراتيک را طي کند. وي در ادامه افزود: در حال حاضر اگر سرمايه‌گذاري مايل به دريافت پشتيباني‌هاي مندرج در قانون تشويق و حمايت هم نباشد، براي افتتاح حساب بانکي بايد يک فرايند 2 تا 3 ماهه را طي کند، در حاليکه اين مدت زمان در کشورهاي توسعه يافته براي دريافت مجوز فعاليت و تاسيس يک نهاد مالي نياز است. اين کارشناس بازار سرمايه خاطر نشان کرد: کندي روند زمينه‌هاي سرمايه گذاري باعث مي‌شود دسترسي براي طيف گسترده‎اي از سرمايه‌گذاران که مايل به انجام اين فرايندها نيستند محدود شود بنابراين ما بايد بتوانيم فرايند ورود منابع را به کمتر از 2 هفته کاهش دهيم. وي در ادامه به ظرفيت‌هاي ايران در جذب سرمايه گذاري خارجي اشاره کرد و گفت: ايران داراي زيرساخت نسبتاً مناسبي است و در حال حاضر از نظر تنوع، تمام ابزارهاي اصلي قابل ارائه به سرمايه‌گذاراند. سرمايه‌گذاران مي‌توانند در سهام شرکت‌ها، واحد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، اوراق بدهي، ابزارهاي مشتقه مانند معاملات آتي و اختيار خريد/فروش سرمايه‌گذاري کنند. اين مدير زير مجموعه هلدينگ مالي درباره استانداردهاي مورد نياز براي تبديل شدن بازار سرمايه ايران به بازار سرمايه بين‌المللي گفت: براي تبديل شدن بازار سرمايه ايران به يک بازار بين المللي بايد گزارشگري مالي در سطح شرکت‌ها و هم از منظر رگولاتوري براي يکسان نگاه داشتن استانداردها بين تمامي‌شرکت‌ها رشد پيدا کند. وي در ادامه افزود: براي مثال بارها چالش‌هاي پيوستن ما به اردوگاه IFRS مورد نقد و بررسي و تحليل قرار گرفته است. ليکن نکته اين است که کشورهاي ديگر هم همين مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند. بنا بر اين از تجربه کشورهاي در حال توسعه (کره، ترکيه و مالزي) مي‌توان نتيجه گرفت ارتقاي سطح استانداردها هر چند انرژي بر است ولي مي‌تواند آنقدرها هم زمانبر نباشد. هاشمي‌با اشاره به تغيير در ريزساختارهاي بازار سرمايه چون دامنه نوسان، حجم منبا، توقف معاملات و مانند آنها گفت: طبيعتاً مسير گسترش و توسعه بازار در ايران هم به مانند بسياري کشورها در حال طي شدن است و تا کنون قدم‌هاي بسيار خوبي در جهت محدود شدن دوره توقف نماد و افزايش دامنه نوسان انجام شده است و اين رويکرد مي‌تواند گام مهمي‌در جهت حرفه اي تر شدن بورس باشد. وي درباره چالش‌هاي احتمالي اتصال بازارهاي مالي به يکديگر گفت: هر پديده اي مي‌تواند نقاط قوت و ضعف مختلفي را به طور همزمان داشته باشد.