ايران جزء ۲۰ کشور برتر حمل و نقل دريايي است
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در همايش دريا در مسير پيشرفت با اشاره به اين مطلب که در حال حاضر ظرفيت بنادر کشور ۲۱۷ ميليون تن است، گفت: در حوزه کشتيراني خوشبختانه جمهوري اسلامي‌ايران جزو کشورهاي سرآمد است و حداقل طي دو دهه اخير، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دريانوردي از نظر ناوگان تحت مالکين و ناوگان تحت‌پرچم بوده‌ايم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در سومين جشنواره ملي دريا؛ مسير پيشرفت، گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي قابل توجه کشور در حوزه دريا، بايد بيشتر و متمرکزتر به اين موضوع بپردازيم. بر اساس آخرين اندازه‌گيري طرح مديريت يکپارچه مناطق ساحلي، ما کشوري هستيم با ۵ هزار و ۷۰۰ کيلومتر ساحل (اعم از سواحل مستقيم دريا، سواحل پيرامون جزاير و رودخانه‌هاي قابل کشتيراني) و همه اين نقاط سرشار از فرصت هستند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: يکي از مهمترين بخش‌هاي استفاده از ظرفيت‌هاي دريا، بنادر تجاري هستند که بسيار به اقتصاد و ايجاد اشتغال به ويژه در نوار ساحلي کمک مي‌کنند و در حال حاضر بنادر کشور بالغ بر ۲۱۷ ميليون تن ظرفيت دارند که يک فرصت طلايي محسوب مي‌شود.
وي ادامه داد: در حوزه کشتيراني خوشبختانه جمهوري اسلامي‌ايران جزو کشورهاي سرآمد است و حداقل طي دو دهه اخير، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دريانوردي از نظر ناوگان تحت مالکين و ناوگان تحت‌پرچم بوده‌ايم.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: ناوگان شرکت ملي نفتکش ما امروز با افتخار از نظر ظرفيت بزرگترين ناوگان جهان محسوب مي‌شود و کشتيراني جمهوري اسلامي‌نيز يکي شرکت‌هاي توانمند جهان به شمار مي‌رود. در کنار اينها ما ناوگان‌هاي فعال کوچک و بزرگ متعددي داريم.
وي اضافه کرد: امروز جمهوري اسلامي‌ايران بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر دريانورد دارد که داراي گواهينامه شايستگي بر اساس نظامات کنوانسيون CCW هستند. از اين ميان ۲۰ هزار نفر شايستگي فعاليت بر روي ناوگان اقيانس‌پيما را به صورت نامحدود دارند.
راستاد يادآور شد: خوشبختانه ناوگان تحت‌حاکميت پرچم جمهوري اسلامي‌ايران توانسته در سال‌هاي اخير کاملا نياز خودش را به جذب نيروهاي دريانورد خارجي بر طرف کند و تا حد زيادي به استقلال برسد. فعاليت‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي براي باقي‌ماندن در ليست سفيد الحاق کنوانسيون STCW تا حد زيادي به اين مهم کمک کرد.
وي ادامه داد: امروزه ما با کشورهاي مختلفي توانسته‌ايم توافقنامه و تفاهمنامه شناسايي مدارک دريانوردي را منعقد کنيم و دريانوردهاي ما مي‌توانند روي ناوگان زير پرچم ساير کشورها فعاليت کنند. مدارک دريانوردان ما تا حدي معتبر هست که بعضا برخي کشورهاي مهم دريانوردي حاضر شده‌اند با ما به صورت يکجانبه تفاهم‌نامه شناسايي مدارک دريانوردان را منعقد کنند. يعني آنها شايستگي دريانوردان ما را پذيرفته‌اند اما براي ما هنوز اين مساله به اثبات نرسيده است.
وي افزود: يکي ديگر از بخش‌هايي که نياز به توجه جدي دارد صنايع‌دريايي کشور است. صنعت دريايي و خصوصا کشتي‌سازي يک زنجيره‌اي از شکوفايي را براي کشور ايجاد مي‌کند. کشورهايي هستند که تنها با اتکا به صنايع دريايي توانسته‌اند جزء کشورهاي ثرتمند جهان شناخته شوند. 
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: خوشبختانه جمهوري اسلامي‌توانسته در سال‌هاي اخير زيرساخت‌هاي صنايع‌دريايي را توسعه دهد اما هنوز براي بهره‌برداري بيشتر از اين زيرساخت‌ها بايد بيشتر تلاش کنيم. دو دهه قبل قابل تصور نبود که کشتي‌هاي ناوگان اقيانوس‌پيماي ما در کشتي‌سازي‌هاي داخلي حتي تعمير اساسي شود اما امروز تا حد زيادي وابستگي ما براي تعميرات اساسي به خارجي‌ها مرتفع شده است و اميدواريم اين وابستگي به صفر برسد.
وي افزود: در زمينه خدمات دريايي نيز حوزه گسترده‌اي داريم که مي‌توانيم به عنوان يک ظرفيت مهم به آن توجه کنيم که خوشبختانه دستاوردهاي خوبي داشته‌ايم خصوصا در حوزه فراساحل که قبلا به شناورهاي خارجي نيازمند بوديم اما امروزه تا حد زيادي به خوداتکايي دست يافته‌ايم.
راستاد ادامه داد: بخش شيلات نيز رو به رشد و رونق است و هم ناوگان صيادي و هم پروژه‌هايي که براي توسعه توليد آبزيان شکل گرفته‌اند تغييرات خوبي داشته‌اند و در کنار آن‌ها صيد فراساحلي نيز موفقيت آميز بوده است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: بخش ديگري که نياز به توجه دارد و کمتر به آن پرداخته شده است گردشگري دريايي است. ما در کشور، اقليم‌هاي متفاوتي را در سواحل‌شمالي و جنوبي با جاذبه‌هاي متنوع داريم که هم بازار داخلي خوبي دارند و مي‌توانند موجب جذب گردشگر خارجي شود.
وي اضافه کرد: چيزي که بايد امروز به آن توجه کنيم توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري دريايي است. ما در سواحل و بنادر کشور بايد ۱۲.۲۰ احداث کنيم تا گردشگري دريايي با کيفيت انجام شود. از سوي ديگر نياز داريم که ناوگان گردشگري دريايي ما توسعه يابد و ناوگان فعلي گردشگري دريايي ما کافي و مناسب نيست.
وي ادامه داد: در سازمان بنادر و دريانوردي ما از سال گذشته ما اهتمام جدي داشتيم که انگيزه کافي را براي سرمايه‌گذاران اين حوزه ايجاد کنيم و مکانيسم‌هاي حمايتي خودمان را اعمال کنيم. و به دنبال آن هستيم موانع پيش روي اين حوزه را برداريم و در آينده نزديک شاهد تردد خطوط کروز بين المللي به بنادر خودمان باشيم.
راستاد اظهار کرد: کمتر از دو دهه پيش ما شاهد تردد خطوط کروز بين المللي به بنادر کشور بوديم که خوشبختانه با وجود فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم تجريه خوبي را در اين زمينه داشتيم. امروز هم با ظرفيت‌هاي مناسب‌تري که در بنادر جنوبي کشور داريم اين آمادگي را داريم که با بهترين کيفيت به خطوط کروز بين المللي سرويس دهيم و اخيرا نيز مذاکراتي را در اين زمينه آغاز کرده‌ايم.
وي افزود: تاکنون ما انرژي کافي را براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري دريايي کشور به خارجي‌ها صرف نکرده‌ايم و بايد با يک عزم جدي و راهبرد مشترک اين مساله را در دستور کار قرار دهيم.
در پايان راستاد عنوان کرد: سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان مرجع دريايي حاکميتي کشور در حوزه دريانوردي آمادگي دارد تا از فعاليت‌هاي پژوهشي در اين حوزه حمايت کامل داشته باشد و به دنبال فناوري‌هايي هستيم که در داخل کشور توليد شوند. ما امروز نياز داريم که شناورهاي دريايي دوستدار محيط زيست باشند.


مديرکل استاندارد تهران از توقيف توليد ۱۰ برند بتن غيراستاندارد در ماه گذشته، در استان تهران خبر داد كه در اين راستا بتن آماده از واحد توليدي "محمد بابايي" در رباط کريم، بتن آماده با نام تجارتي "دنيابتن" در واحد توليدي رباط کريم، بتن آماده با نام تجارتي "خانه بتن نوين" در واحد توليدي اتوبان بابايي، بتن آماده در واحد توليدي "طالب سروش" در محدوده سه راه آدران، بتن آماده از واحد توليدي "دشت بهشت خليج" در محدوده بزرگراه فتح، بتن آماده با نام تجارتي "کوهستان صبا" در واحدي توليدي در شهريار ، بتن آماده با نام تجارتي "پژوهش" در واحد توليدي در محدوده بلوار پژوهش، بتن آماده از واحد توليدي "محمد صراف" و "اصغر ياحق" در محدوده سعيدآباد شهريار توقيف و متخلفان به دادگاه معرفي شدند.


بيست و دومين قطار گردشگري خارجي از صبح ديروز حرکت خود را از تهران آغاز کرد. طبق اعلام شرکت راه‌آهن، اين تور گردشگري که با نام «قلب ايران» حرکت خود را براي دومين بار در سال جاري آغاز کرده، با هدف بازديد گردشگران اروپايي، آمريکايي و آسيايي برنامه ريزي شده است. توريست‌هاي هفت کشور انگلستان، ايالات متحده‌امريکا، روسيه، آلمان، استراليا، فيليپين و نروژ مسافران اين قطار هستند و شهرهاي تهران، مشهد، کرمان، يزد، اصفهان، شيراز، سعادت شهر، کاشان، اراک، شوشتر، شوش، ورسک و پل سفيد ميزبان اين مسافران خارجي خواهند بود. ايران به دنبال آن است که با اتصال ريلي به مرزهاي خارجي امکان برقراري قطارهاي برنامه‌اي توريستي را به مبداهاي دور و نزديک در دستور کار قرار دارد .
محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: امسال به دليل نبود تقاضا براي جابجايي از سوي شرکت‌هاي کشتيراني، موضوع جابجايي زائران از طريق کشتي انجام نشد. تسهيل شدن تردد زائران از طريق مرز زميني دليل اصلي غير فعال شدن مسير حرکت زائران اربعين از طريق دريا در سال جاري بوده است. اداره کل بنادر و دريانوردي خوزستان در جهت ايجاد امکانات و تسهيلات مناسب براي زائران همکاري‌هايي را با ساير بخش‌ها داشته است ضمن آنکه دو موکب را براي خدمات رساني به زائران اربعين برپا کرده و امکاناتي نيز که براي تسهيل تردد زائران نياز بوده از سوي اداره کل بندر و دريانوردي خرمشهر تامين شده است.
رييس جمهور براجرای طرح پیشگام تاكيد كرد؛
گروه راه و مسكن: درحال حاضر بيش از يك سوم جمعيت شهرنشيني كشور در بافت‌هاي فرسوده و سكونتگاه‌هاي غير‌رسمي‌زندگي مي‌كنند، به عبارتي بيش از 19 ميليون نفر از جمعيت كشور در شرايط بدمسكني به سر مي‌برند، لذا با توجه به اقداماتي كه دولت تاكنون درخصوص بهسازي و نوسازي بافت فرسوده انجام داده است از جمله تخصيص تسهيلات بانكي با سود 8 درصد به انبوه سازان، نشان دهنده توجه جدي و مدون دولت به‌امر نوسازي و بهسازي بافت فرسوده و ارتقاي كيفيت زندگي حاشيه نشينان است، به‌طوري كه چندي پيش از سوي رييس جمهور دستورالعملي به وزارت راه وشهرسازي درخصوص برج سازي در بافت‌هاي فرسوده ابلاغ شد كه اجراي اين ابلاغيه در محله‌هاي قديمي‌شهر تهران شرايط خاص به خود را مي‌طلبد. به عبارت ساده‌تر بافت‌هاي ناکارآمد شهري به چهار گروه تقسيم مي‌شوند، يک گروه بافت‌هاي ميراث فرهنگي هستند که اين بافت‌ها جايگاه خاص به خود را دارند. گروه ديگر بافت‌هاي واجد ويژگي‌هاي فرسودگي يعني ريزدانگي، نفوذناپذيري و ناپايداري هستند كه در نفوذناپذيري بدين معنا است كه معابر کمتر از شش متر است يا در بحث ناپايداري سازه‌هاي ساختمان ديگر مقاوم در برابر حوادث نيستند. سومين بافت ناکارآمد بافت‌هاي حاشيه‌اي هستند که در اطراف شهرها قرار دارند به‌عبارتي در حاشيه شهر تهران کمترين استفاده از خدمات مهندسي در حوزه ساختمان انجام شده است، اما سکونتگاه‌هاي‌ غيررسمي، نوع چهارم از بافت‌هاي ناکارآمد هستند كه در سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌ساختمان‌هايي احداث شده که جنبه صنعتي و هويتي آن مشخص نيست، بااين اوصاف برخورد با بافت‌هاي چهارگانه ناکارآمد شهري نمي‌تواند يکسان باشد و هرکدام رفتار خاص به خود را مي‌طلبد. 
از سال 84 تا امروز مصوباتي درخصوص نوسازي و بهسازي بافت فرسوده ابلاغ شده است به عبارتي در سال ۱۳۸۴ شوراي عالي شهرسازي درخصوص بافت فرسوده مصوبه‌اي داشت و پس از آن در سال ۱۳۸۸ شوراي شهر مشوق‌هايي براي تجميع تصويب کرد. همچنين در سال ۱۳۹۲ ستاد بازآفريني شهري تشکيل شد، لذا فاصله زماني براي تصميم‌گيري در اين بافت‌ها نشان مي‌دهد که نگاه مديريتي و تخصصي در خصوص نوسازي و بهسازي بافت فرسوده وجود ندارد. به عبارت ساده تر فعال شدن ستاد بازآفريني بافت‌هاي ناکارآمد شهري در سال 92 عملكرد صحيح و كارشناسانه‌اي از سوي دولت يازدهم بود، اما به دليل اينكه در كنار تخصيص مشوق‌هايي از جمله اختصاص تسهيلات بانكي كم بهره براي نوسازي بافت فرسوده، صرفه اقتصادي قابل توجهي براي ورود انبوه‌سازان به بافت فرسوده و ناكارآمد شهري در نظر گرفته نشده است به همين جهت سرمايه‌گذاري در بافت‌هاي فرسوده شهري به ندرت مشاهده مي‌شود، بنابراين به عقيده بسياري از كارشناسان اقتصاد مسكن، دولت بايد يک بسته حقوقي، فني و اقتصادي جامع براي نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده تدوين کند، به عبارتي تمام راه حل‌ها بايد به صورت يک بسته کامل هماهنگ براي بافت‌هاي چهارگانه ناکارآمد در نظر گرفته شود، لذا با توجه به شرايط فعلي بافت‌هاي فرسوده و همچنين نياز اقتصادي کشور براي ايجاد رونق در بازار مسکن و ساختمان نوسازي اين مناطق با بهره‌گيري از يک الگوي توسعه‌اي بدون شک به عنوان يک فرصت محسوب شده و بايد مورد توجه قرار گيرد. در اين راستا طبق طرح پيشنهادي از سوي وزارت راه و شهرسازي مبني بر الگوي نوسازي و بازآفريني بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري و توليد مسکن محلي در مقياس بزرگ و همچنين تاکيدات رييس جمهوري، فاز اول طرح پيشگام با همکاري کم‌سابقه دولت و شهرداري پايتخت به اجرا درمي‌آيد به عبارتي طرح پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي (طرح پيشگام) مبني بر نوسازي و بازآفريني بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري و توليد مسکن محلي در مقياس بزرگ در پايتخت از سوي رييس جمهور تاييد و در مرحله‌اماده‌سازي براي اجرا قرار گرفت. 
جزئيات طرح پيشگام
براساس گزارش وزارت راه و شهرسازي جزییات طرح پيشگام بدين شرح است؛ در اين طرح ساخت ۵۵ هزار واحد مسکوني در بافت فرسوده تهران براي افق ۵ساله هدف‌گذاري شده است، به‌طوري‌که با شروع فاز اول طرح پيشگام، امکان تکرار اين ظرفيت براي هر سال وجود داشته و ساخت‌وساز در اين طرح با سه روش «محلي‌سازي»، «محله‌سازي مرحله‌اي» و «محله‌سازي جايگزين» انجام مي‌شود.
نوسازي از طريق پروژه‌هاي محلي متعارف و كم واحد
هدف اصلي روش اول تحت عنوان محلي‌سازي، نوسازي از طريق پروژه‌هاي محلي متعارف و کم‌ واحد و همچنين مقياس بزرگ با پراکندگي پروژه‌ها در عرض بافت است كه روش اول به مواردي از جمله ورود توسعه‌گر به محلات، مذاکره با مردم و توافق براي تجميع ۳ تا ۵ پلاك ناپايدار (۲۰۰ تا ۳۰۰ زمين حاصله)، امضاي قرارداد مشارکت و تعيين سهم الشرکه مالکين، تعريف پروژه‌هاي متعدد و پراکنده در بافت، اسکان موقت ساکنين، ساخته شدن پروژه‌ها و تحويل ۵۰ درصد واحدها به مشارکت کنندگان، پراکندگي پروژه‌ها به لحاظ مقطعي و هم گرايي در طول دوره نوسازي، گسترش تصاعدي تا نوسازي کل محله، راهبرد عملياتي پيشبرد طرح معاوضه (تبديل ستانده به نهاده مرحله بعدي)، در نظر گرفتن فضاهايي از تجميع پلاك‌ها به عنوان سرانه‌ها و خدمات عمومي‌و بازآفريني و اصلاح تدريجي بافت اشاره دارد.
 نوسازي از طريق تجميع بلوکي پلاك‌هاي فرسوده
روش دوم نيز تحت عنوان محله‌سازي مرحله‌اي با هدف نوسازي از طريق تجميع بلوکي پلاك‌هاي فرسوده و ناپايدار و راهبرد بازانتظام زمين (با تفکيک بلوك‌ها و قطعات محلي - پازل ساده) به مسائلي از قبيل تعريف مشارکت با ساکنين توسط توسعه‌گر، حل مساله اسکان موقت، اجرا در محلاتي که بازانتظام فضا منجر به بهره‌دهي بيشتر زمين شود، طراحي جديد براي عمليات؛ ضمن توجه به فضاهاي هويت بخش و تناسب‌هاي شهري لازم، طراحي الگوي شهري محله هدف با نگاه شروع عمليات مرحله‌اي از امکان پذيرترين قطعه، تعداد تجميع پلاك‌هاي فرسوده ( تعدادي که زمين مورد نياز براي عمليات يک قطعه يا بلوك مسکوني را فراهم سازد)، قابليت گسترش عمليات نوسازي به صورت تصاعدي، تبديل بخشي از قطعات به سرانه‌ها و فضاي عمومي‌يا باز، برطبق طرح و توجه به ضريب مشارکت و جانشيني املاك مردم تاکيد دارد.
 نوسازي از طريق ساخت شهرك‌ها
براساس الگوي طرح تدوين شده، روش سوم با عنوان محله‌سازي جايگزين نامگذاري شده است و مواردي چون نوسازي از طريق ساخت شهرك‌ها يا مجتمع‌هاي مسکوني براي جايگزيني مکاني- قرينه‌اي محلات به صورت همسايگي و پيشبرد عمليات نوسازي با استفاده ترتيبي از زمين‌هاي محلات قبلي براي محلات همسايه بعدي از اهداف اصلي آن محسوب مي‌شوند. 
ابعاد عملياتي طرح پيشگام در تهران
لازم به ذکر است که‌امکان‌پذيري اصل حاکم بر سه سطح به شمار رفته و هر سه عمليات به طور همزمان قابل اجرا هستند، اما از آنجايي که روش اول و دوم طرح پيشگام قابل جمع در بسياري از محلات هدف به ويژه در تهران و شهرهاي بزرگ است، براي اجراي طرح پيشگام در پايتخت انتخاب و مورد توجه قرار گرفته است. طبق اين برنامه ۲۰ هزار واحد مسکوني در قالب مجتمع‌هاي مسکوني و مجتمع‌هاي اسکان موقت و ۳۵ هزار واحد مسکوني در قالب پروژه‌هاي محلي اجرا شده و همزمان با آن اقداماتي براي انعقاد قراردادهاي آتي و تامين الزامات تکثير و همچنين نهادسازي براي تکثير طرح‌هاي مشابه در مناطق ديگر طي يک سال آينده نيز مورد توجه و اجرا قرار خواهد گرفت. همچنين طبق مطالعات صورت گرفته مواردي از جمله اسکان موقت، جلب مشارکت تمام ساکنين در مراحل اوليه، تعريف ضريب معاوضه مطلوب به نفع مردم، امکان کنترل و تنظيم تراکم مسکوني و تراکم جمعيتي (ساختاردهي تقاضا در راستاي هدف) و همچنين فراهم شدن بسته‌هاي اقتصادي براي ورود سرمايه‌گذاران خارجي از گلوگاه‌هاي اين طرح محسوب شده است و بايد در زمان اجرا مورد توجه قرار گيرد.

مديرعامل شرکت حمل‌ونقل ريلي رجا، آخرين وضعيت برنامه ريزي اين شرکت براي توسعه، بازسازي و نوسازي ناوگان مسافري رجا را تشريح کرد.
محمد رجبي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت ورود واگن‌هاي نوساز به ناوگان اين شرکت توضيح داد: درحال حاضر ما دو قرارداد مجزا با شرکت‌هاي واگن‌ساز پلور سبز و واگن پارس داريم که در مجموع از اين دو شرکت در سال گذشته ۱۸ واگن و در سال جاري نيز تاکنون ۱۲ واگن تحويل گرفته‌ايم. به گفته وي، طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته و در صورتي که مشکلي در جريان اجراي قرارداد رجا با اين واگن‌سازها به وجود نيايد، مي‌توان انتظار داشت تا اواسط سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ واگن نوساز جديد به ناوگان رجا اضافه خواهد شد. مديرعامل شرکت حمل‌ونقل ريلي رجا ادامه داد: با ورود اين واگن‌ها و با توجه به طرح راه‌آهن در خروج واگن‌هاي با سن بالا مي‌توان انتظار داشت ميانگين سني واگن‌هاي رجا دو سال ديگر کاهش پيدا کند. رجبي درباره شرايط فعلي اين واگن‌ها گفت: طبق برنامه‌ريزي راه‌آهن واگن‌هاي با سن بالا بايد از خط سير خارج مي‌شدند و از اين رو در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵، ۳۲۰ دستگاه واگن از مسير حرکت قطارهاي رجا خارج شد تا سن فعلي ناوگان به ۲۹ سال برسد که البته با طرح‌هاي فعلي امکان کاهش بيشتر آن نيز وجود خواهد داشت. وي درباره آخرين وضعيت بازسازي واگن‌هاي رجا نيز اعلام کرد: در حال حاضر در قالب سه قرارداد مجزا با بخش خصوصي بازسازي تعدادي از قطارهاي رجا در دست پيگيري است و انتظار داريم تا پايان سال ۱۳۹۷ نزديک به ۹۰ سالن بازسازي شود. در کنار آن در جريان اقدامات انجام گرفته تاکنون ۲۸ سالن از قطارهاي فعال رجا نيز بازسازي شده و به خط سير باز گشته‌اند. 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باید در بازآفرینی شهری به مسئله زلزله توجه کنیم، زیرا هر ۱۰ سال یک بار زلزله بیش از ۷ ریشتر در کشور اتفاق می افتد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از صدا و سیما، محمد شکرچی زاده درباره وضعیت استحکام ساختمان‌های کشور گفت: کیفیت ساختمان های کشور از جنبه های معماری، هویت فرهنگی و کالبدی باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شهرهای کشور در خطر زلزله است، تاکید کرد: باید ساختمان ها را با رویکرد حفظ هویت معماری اسلامی توسعه دهیم و از حیث سازه ای و پایایی ساختمان، در برابر حوادثی مانند زلزله ، مقاوم باشد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه دستورالعمل هایی را برای مقاوم سازی در برابر حوادثی مانند زلزله آماده کرده‌ایم ، تاکید کرد: فعالیت جدی را در بحث بازآفرینی شهری و مخاطرات طبیعی آغاز کردیم و برای بافت ها و بناهای تاریخی مسئله زلزله را مورد توجه قرار دادیم. شکرچی زاده ادامه داد: بنایی مانند ارگ بم با تاریخ چند هزار ساله در ۲۰ ثانیه فروریخت، بنابر این باید برای بازآفرینی منطقه تاریخی تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه ضوابطی را تهیه می کنیم تا بازآفرینی ها با در نظر گرفتن مسئله مقاومت در برابر زلزله باشد گفت: زلزله‌های مهمی از دهه ۴۰ اتفاق افتاد و ساختمان هایی که با مصالح خشتی بود، فرو ریخت و نوعی بدبینی به این نوع ساختمانها ایجاد شد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان اینکه در استانداردها و مقررات ملی اجازه نمی دهیم ساختمانی با خشت ساخته شود، تاکید کرد: در بازسازی های بعد از زلزله و نوسازی بافت های فرسوده که بنیاد مسکن انجام داد این امر را رعایت کردیم.
وی گفت: باید در بهسازی و ساخت و سازها به وجه فرهنگی و معماری توجه کنیم و مخاطرات طبیعی را هم مد نظر قرار دهیم. شکرچی زاده تصریح کرد : بازآفرینی ساختمان ها در شهر تاریخی یزد به ثبت جهانی یونسکو رسید و آنها بر اساس دستورالعمل ، بهسازی ها و بازآفرینی را انجام می دهند و حتی در ساختمان هایی که می خواهند بسازند ، می توانند از خشت های مقاوم استفاده کنند تا ویژگی بومی را ایجاد کند.
وی افزود: بسیاری از نقاط کشور مسئله جدی زلزله را دارد و در استان کرمان یا آذربایجان شرقی آثار فرهنگی ارزشمندی دیده می شود اما مخاطرات زلزله هم جدی است.


احتمال آتش سوزي روز گذشته در ايستگاه ري، موجب بروز تاخير در حرکت تعداد زيادي از قطارها شد و برنامه‌ريزي بسياري از مسافران اربعين را براي ادامه مسير با هواپيما يا قطار دچار مشکل کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مهر، در پي نشت گازوئيل و بروز احتمال وقوع آتش سوزي قطار باري در ايستگاه راه آهن ري که روز جمعه رخ داد، از شب جمعه تاکنون بسياري از قطارهاي مسافربري مسير شرق کشور مانند مشهد ـ تهران، نيشابور ـ تهران، خواف ـ تهران، قطارهاي حومه‌اي گرمسار و ورامين به تهران، شاهرود ـ تهران و ... دچار تأخيرهاي طولاني مدت شده‌اند. ازجمله اين موارد، تأخير ۴ ساعته قطار خواف ـ تهران شرکت رجا بود که در پي حريق روز جمعه ايستگاه ري به وقوع پيوست و سبب جا ماندن تعدادي از مسافران اين قطار از پرواز تهران ـ نجف و قطار تهران - خرمشهر و تهران - اهواز شد. اين در حالي است که بسياري از قطارهاي اين مسير قبل از حرکت از وقوع حادثه در نزديکي تهران خبر داشتند با اين حال بدون اطلاع دادن به مسافران، باعث ايجاد مشکلات بزرگي براي برخي از مسافران اين مسير شدند.
يکي از مسافران قطار خواف ـ تهران در گفت وگو با خبرنگار مهر با بيان اينکه تعدادي از مسافران اين مسير به دليل نبود بليت پرواز مشهد ـ نجف، مجبور شده بودند بليت سفر هوايي تهران ـ نجف را تهيه کنند و به دليل تأخير قطار از پرواز ساعت ۱۰ و نيم صبح روز شنبه جا ماندند.
وي ادامه داد: در بليت‌هاي مسير ريلي خواف ـ تهران ساعت رسيدن حدود ۶ صبح درج شده بود که با احتساب لزوم حضور مسافران سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه، محاسبه ما به گونه‌اي بود که به پرواز تهران ـ نجف مي‌رسيم با اين حال به دليل تأخير ۴ ساعته قطار خواف ـ تهران، تعدادي از مسافراني که بار کمتري داشتند يا با خانواده نبودند، مجبور شدند در ورامين پياده شده و با کرايه کردن خودروي سواري، خود را به فرودگاه‌امام خميني (ره) برسانند، اما متاسفانه پس از ورود به فرودگاه در ساعت ۱۰ صبح، متوجه شديم که کانتر اين پرواز بسته شده و هواپيما در حال مسافرگيري است.
وي با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي متعدد مسافران اين پرواز براي رسيدن به نجف در روز و ساعتي مشخص و مواجه نشدن با ترافيک سنگين مرز زميني مهران، تصريح کرد: چون از پرواز جا مانده‌ايم، براي عزيمت به نجف مجبور هستيم از اتوبوس استفاده کنيم، بنابراين علاوه بر اينکه پول بليت هواپيما براي مسير تهران ـ نجف ـ تهران به مبلغ يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست داده‌ايم، زمان زيادي را هم جهت تردد با اتوبوس به سمت مرز مهران از دست مي‌دهيم و براي رد شدن از گيت بازرسي مرزي و سپس تردد از مرز مهران به داخل خاک عراق و شهر کربلا نيز قطعا زمان زيادي بايد صرف کنيم.
اين شهروند خراساني خاطرنشان کرد: چرا مسئولان فني و مسافري شرکت راه آهن و همينطور شرکت رجا به مسافران، وقوع سانحه در ايستگاه ري را اطلاع نداده بودند؟ چه کسي زيان وارده به مسافران را پرداخت مي‌کند؟
وي همچنين از وجود تعداد زيادي مسافر ريلي مسير اهواز و خرمشهر خبر داد و گفت: تعداد زيادي از مسافراني قطار خواف- تهران، بليت قطار اهواز و خرمشهر را هم تهيه کرده بودند و قصد داشتند تا پس از رسيدن به تهران، از ايستگاه راه آهن تهران با قطار به مرز چزابه يا شلمچه بروند که به دليل تأخير به وجود آمده در حرکت قطار خواف- تهران، از قطار صبح امروز اهواز جا ماندند.
اين شهروند خاطرنشان کرد: پس از پرس و جوهاي فراوان از مسئولان متوجه شديم که برخي قطارها از مبدا شمال شرق کشور به مقصد تهران که قرار بود شب گذشته حرکت کنند، هنوز سير خود را آغاز نکرده‌اند و مسافران اين قطارها در ايستگاه‌هاي راه آهن مشهد- نيشابور و شاهرود سرگردان و بلاتکليف مانده‌اند.
به گزارش خبرنگار مهر، طبق آئين‌نامه حقوق مسافران قطار، شرکت راه آهن بايد ضمن عذرخواهي از مسافراني که در اين قطارها حضور داشتند، نسبت به جبران خسارات وارده به آن‌ها اقدام کند. در اين آئين‌نامه که در سايت وزارت راه و شهرسازي در دسترس است، درباره تأخير قطار و جا ماندن مسافر از ساير وسايل نقليه نظير کشتي، هواپيما و اتوبوس‌ آمده است: «چنانچه تأخير بيش از سه ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حرکت وسيله‌ بعدي، بيش از ۴ ساعت بوده و هر دو بليت به نام مسافر باشد، با ارائه‌ مدرک لازم به مديريت بازرگاني شرکت‌ اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بليت و ساير وسائل مسافرتي انجام مي‌شود.»