ايران جزء ۲۰ کشور برتر حمل و نقل دريايي است
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در همايش دريا در مسير پيشرفت با اشاره به اين مطلب که در حال حاضر ظرفيت بنادر کشور ۲۱۷ ميليون تن است، گفت: در حوزه کشتيراني خوشبختانه جمهوري اسلاميايران جزو کشورهاي سرآمد است و حداقل طي دو دهه اخير، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دريانوردي از نظر ناوگان تحت مالکين و ناوگان تحتپرچم بودهايم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در سومين جشنواره ملي دريا؛ مسير پيشرفت، گفت: با توجه به ظرفيتهاي قابل توجه کشور در حوزه دريا، بايد بيشتر و متمرکزتر به اين موضوع بپردازيم. بر اساس آخرين اندازهگيري طرح مديريت يکپارچه مناطق ساحلي، ما کشوري هستيم با ۵ هزار و ۷۰۰ کيلومتر ساحل (اعم از سواحل مستقيم دريا، سواحل پيرامون جزاير و رودخانههاي قابل کشتيراني) و همه اين نقاط سرشار از فرصت هستند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: يکي از مهمترين بخشهاي استفاده از ظرفيتهاي دريا، بنادر تجاري هستند که بسيار به اقتصاد و ايجاد اشتغال به ويژه در نوار ساحلي کمک ميکنند و در حال حاضر بنادر کشور بالغ بر ۲۱۷ ميليون تن ظرفيت دارند که يک فرصت طلايي محسوب ميشود.
وي ادامه داد: در حوزه کشتيراني خوشبختانه جمهوري اسلاميايران جزو کشورهاي سرآمد است و حداقل طي دو دهه اخير، ما همواره جزو ۲۰ کشور برتر کشور در حوزه دريانوردي از نظر ناوگان تحت مالکين و ناوگان تحتپرچم بودهايم.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: ناوگان شرکت ملي نفتکش ما امروز با افتخار از نظر ظرفيت بزرگترين ناوگان جهان محسوب ميشود و کشتيراني جمهوري اسلامينيز يکي شرکتهاي توانمند جهان به شمار ميرود. در کنار اينها ما ناوگانهاي فعال کوچک و بزرگ متعددي داريم.
وي اضافه کرد: امروز جمهوري اسلاميايران بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر دريانورد دارد که داراي گواهينامه شايستگي بر اساس نظامات کنوانسيون CCW هستند. از اين ميان ۲۰ هزار نفر شايستگي فعاليت بر روي ناوگان اقيانسپيما را به صورت نامحدود دارند.
راستاد يادآور شد: خوشبختانه ناوگان تحتحاکميت پرچم جمهوري اسلاميايران توانسته در سالهاي اخير کاملا نياز خودش را به جذب نيروهاي دريانورد خارجي بر طرف کند و تا حد زيادي به استقلال برسد. فعاليتهاي سازمان بنادر و دريانوردي براي باقيماندن در ليست سفيد الحاق کنوانسيون STCW تا حد زيادي به اين مهم کمک کرد.
وي ادامه داد: امروزه ما با کشورهاي مختلفي توانستهايم توافقنامه و تفاهمنامه شناسايي مدارک دريانوردي را منعقد کنيم و دريانوردهاي ما ميتوانند روي ناوگان زير پرچم ساير کشورها فعاليت کنند. مدارک دريانوردان ما تا حدي معتبر هست که بعضا برخي کشورهاي مهم دريانوردي حاضر شدهاند با ما به صورت يکجانبه تفاهمنامه شناسايي مدارک دريانوردان را منعقد کنند. يعني آنها شايستگي دريانوردان ما را پذيرفتهاند اما براي ما هنوز اين مساله به اثبات نرسيده است.
وي افزود: يکي ديگر از بخشهايي که نياز به توجه جدي دارد صنايعدريايي کشور است. صنعت دريايي و خصوصا کشتيسازي يک زنجيرهاي از شکوفايي را براي کشور ايجاد ميکند. کشورهايي هستند که تنها با اتکا به صنايع دريايي توانستهاند جزء کشورهاي ثرتمند جهان شناخته شوند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: خوشبختانه جمهوري اسلاميتوانسته در سالهاي اخير زيرساختهاي صنايعدريايي را توسعه دهد اما هنوز براي بهرهبرداري بيشتر از اين زيرساختها بايد بيشتر تلاش کنيم. دو دهه قبل قابل تصور نبود که کشتيهاي ناوگان اقيانوسپيماي ما در کشتيسازيهاي داخلي حتي تعمير اساسي شود اما امروز تا حد زيادي وابستگي ما براي تعميرات اساسي به خارجيها مرتفع شده است و اميدواريم اين وابستگي به صفر برسد.
وي افزود: در زمينه خدمات دريايي نيز حوزه گستردهاي داريم که ميتوانيم به عنوان يک ظرفيت مهم به آن توجه کنيم که خوشبختانه دستاوردهاي خوبي داشتهايم خصوصا در حوزه فراساحل که قبلا به شناورهاي خارجي نيازمند بوديم اما امروزه تا حد زيادي به خوداتکايي دست يافتهايم.
راستاد ادامه داد: بخش شيلات نيز رو به رشد و رونق است و هم ناوگان صيادي و هم پروژههايي که براي توسعه توليد آبزيان شکل گرفتهاند تغييرات خوبي داشتهاند و در کنار آنها صيد فراساحلي نيز موفقيت آميز بوده است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: بخش ديگري که نياز به توجه دارد و کمتر به آن پرداخته شده است گردشگري دريايي است. ما در کشور، اقليمهاي متفاوتي را در سواحلشمالي و جنوبي با جاذبههاي متنوع داريم که هم بازار داخلي خوبي دارند و ميتوانند موجب جذب گردشگر خارجي شود.
وي اضافه کرد: چيزي که بايد امروز به آن توجه کنيم توسعه زيرساختهاي گردشگري دريايي است. ما در سواحل و بنادر کشور بايد ۱۲.۲۰ احداث کنيم تا گردشگري دريايي با کيفيت انجام شود. از سوي ديگر نياز داريم که ناوگان گردشگري دريايي ما توسعه يابد و ناوگان فعلي گردشگري دريايي ما کافي و مناسب نيست.
وي ادامه داد: در سازمان بنادر و دريانوردي ما از سال گذشته ما اهتمام جدي داشتيم که انگيزه کافي را براي سرمايهگذاران اين حوزه ايجاد کنيم و مکانيسمهاي حمايتي خودمان را اعمال کنيم. و به دنبال آن هستيم موانع پيش روي اين حوزه را برداريم و در آينده نزديک شاهد تردد خطوط کروز بين المللي به بنادر خودمان باشيم.
راستاد اظهار کرد: کمتر از دو دهه پيش ما شاهد تردد خطوط کروز بين المللي به بنادر کشور بوديم که خوشبختانه با وجود فراهم نبودن زيرساختهاي لازم تجريه خوبي را در اين زمينه داشتيم. امروز هم با ظرفيتهاي مناسبتري که در بنادر جنوبي کشور داريم اين آمادگي را داريم که با بهترين کيفيت به خطوط کروز بين المللي سرويس دهيم و اخيرا نيز مذاکراتي را در اين زمينه آغاز کردهايم.
وي افزود: تاکنون ما انرژي کافي را براي معرفي جاذبههاي گردشگري دريايي کشور به خارجيها صرف نکردهايم و بايد با يک عزم جدي و راهبرد مشترک اين مساله را در دستور کار قرار دهيم.
در پايان راستاد عنوان کرد: سازمان بنادر و دريانوردي به عنوان مرجع دريايي حاکميتي کشور در حوزه دريانوردي آمادگي دارد تا از فعاليتهاي پژوهشي در اين حوزه حمايت کامل داشته باشد و به دنبال فناوريهايي هستيم که در داخل کشور توليد شوند. ما امروز نياز داريم که شناورهاي دريايي دوستدار محيط زيست باشند.