نخستين حمله پهپادي آمريکا به مواضع داعش در سومالي
آمريکا کمپين نظامي‌خود در سومالي عليه داعش را در سال جاري ميلادي با استقرار تعداد بيشتري از نيروها افزايش و روز جمعه نيز دو حمله پهپادي به شبه نظاميان اين گروه تروريستي صورت داد.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، سخنگوي فرماندهي نيروهاي آمريکايي در آفريقا اعلام کرد، نيروهاي آمريکايي با هماهنگي دولت فدرال سومالي سوم نوامبر دو حمله هوايي به مواضع داعش در شمال شرق کشور داشتند و تعدادي از افراد مسلح اين گروه‌ را از پاي درآوردند. در جريان اين دو حمله پهپادي هيچ غيرنظامي‌در نزديکي آن قرار نداشت. اين حملات براي هدف قرار دادن تروريست‌ها بود و باعث کشته شدن تعدادي از آنها نيز شد. سخنگوي بخش آفريقايي پنتاگون نيز به آسوشيتدپرس گفت که اين نخستين حمله پهپادي در سومالي در سال جاري ميلادي محسوب مي‌شود. اين حملات براي مقابله با تهديدهاي داعش در سومالي صورت گرفته‌اند. براساس آمارهاي اداره خبرنگاري تحقيقي مشخص شد که‌امريکا در عمليات ۲۰۱۷ خود در سومالي ۱۷ بار حمله هوايي عليه داعش داشته که منجر به کشته شدن ۳۸ تا ۴۲ تن شده است.

بررسي حکم جلب رهبر برکنار شده کاتالونيا دادستاني بلژيک اعلام کرد در حال بررسي حکم جلب اروپايي صادر شده توسط اسپانيا براي رهبر کاتالونيا است. کارلس پوجدمان و چهار نفر از وزيران دولت محلي کاتالونيا در بلژيک هستند.دفتر دادستاني فدرال بلژيک گفته است پيش از آن که اين حکم در اختيار قاضي تحقيق داده شود، اين نهاد حکم صادر شده از سوي اسپانيا را مورد مطالعه قرار خواهد داد.قرار است تصميم اوليه در اين باره تا ۱۵ روز آينده گرفته شود اما اين روند ممکن است هفته‌ها طول بکشد.اين قاضي تصميم خواهد گرفت آقاي پوجدمان و همراهانش بازداشت شوند يا نه.آقاي پوجدمان مي‌گويد او براي فرار از عدالت به بلژيک نرفته است.قاضي که براي رهبر کاتالونيا حکم جلب اروپايي صادر کرده، پيشتر هشت وزير سابق دولت او هم را هم روانه زندان کرده بود.آقاي پوجدمان گفته است تا زماني که دولت اسپانيا تضمين نکند از دادگاهي عادلانه برخوردار خواهد شد، به کشور بر نخواهد گشت.

روسيه به تحريم‌هاي کانادا پاسخ داد
در واکنش به اقدامات ضدروسي کانادا و تحريم ۳۰ تبعه اين کشور مسکو اعلام کرد ورود دهها کانادايي به خاک روسيه را ممنوع خواهد کرد. به گزارش راديو آزاد اروپا، ماريانو راخوي، سخنگوي وزارت خارجه روسيه گفت: ليست ما بلند خواهد بود تعداد زيادي از اسامي‌در آن است. وي افزود: انتشار فهرست۳۰ نفره از سوي کانادا اين سوال را به وجود مي‌آورد که اتاوا از انجام اين کار چه هدفي دارد؟ آيا آنها واقعا فکر مي‌کنند که مي‌توانند روسيه را تحت فشار بگذارند يا اينکه تنها مي‌خواهند جاه‌طلبي‌هاي سياسي خود را برآورده کنند؟ در همين حال سفارت روسيه در اتاوا نيز بيانيه‌اي منتشر کرد و اين تحريم‌ها را کاملا بيهوده تلقي کرد. دولت کانادا روز جمعه براساس قانون عدالت براي قربانيان مقام‌هاي خارجي فاسد که به قانون مگنتينسکي نيز شهرت دارد ۳۰ شهروند روس را در ليست تحريم‌هاي خود قرار داد. علاوه بر شهروندان روس ، ۱۹ تن از ونزوئلا از جمله نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهور اين کشور و شهرونداني از سودان جنوبي نيز در اين فهرست هستند. تعداد کل اين افراد ۵۲ تن اعلام شده است.

دریافت گزارش 31 مورد تعرضات جنسي از کارمندان سازمان ملل 
سازمان ملل نيز موضوع پيگيري شکايات مربوط به تعرضات جنسي را در دستور کار خود قرار داده است. شماري از کارکنان سازمان ملل متهم به تعرض و آزار جنسي شده‌اند. سازمان ملل متحد روز جمعه رسما از تشکيل پرونده عليه عده‌اي از کارکنان خود خبر داد. گفته مي‌شود تنها بين ژوئيه تا سپتامبر سال جاري ۳۱ مورد شکايت در اين زمينه تحويل مقامات مسئول شده است. در ۱۴ مورد رسما پرونده تشکيل شده و موضوع از منظر حقوقي در دست پيگيري است. مسئولان سازمان ملل اعلام کرده‌اند که موارد ديگر را نيز بررسي خواهند کرد. حدود نيمي‌از شکايات صورت گرفته مربوط به همکاران UNCHR (کميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان) مي‌شود. ۱۲ مورد ديگر نيز به نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل مستقر در کشورهاي ديگر مربوط مي‌گردد.دبيرکل سازمان ملل، آنتونيو گوترش اعلام کرده است که از تداوم چنين پديده‌اي در بين کارکنان نهاد تحت مسئوليت خود غمگين و متاثر است. 
 صدمه «برگزيت» به خانواده‌هاي فقير انگليسي
عدم دستيابي به توافق درباره برگزيت ميان انگليس و اتحاديه اروپا سالانه ضرري 930 پوندي به خريد خانواده‌هاي فقير خواهد زد. به گزارش گاردين خانواده‌هاي فقير و بيکار به سختي از هزينه‌هاي برگزيت صدمه خواهند خورد. سالانه 930 پوند به سبد خريد خانواده‌هاي متوسط انگليسي افزوده خواهد شد. براساس تحقيقات تازه بدون توافق درست بين اتحاديه اروپا و انگليس خانواده‌هاي فقير و افراد بيکار بيشترين ضرر را خواهند کرد. مواد غذايي و لبني ، البسه و کفش با افزايش قيمت همراه خواهند شد. براساس تحقيق موسسه اقتصاد ملي با توجه به فشارهاي تورم که با افزايش نرخ بهره بانکي بيشتر خواهد شد خانوارهاي متوسطط انگليسي با مشکل روبرو خواهند شد. مذاکرات برگزيت در اين هفته در بروکسل ادامه خواهد يافت اما دولت به دنبال انتشار طرحي تجاري براي تعيين تعرفه مالياتي بر واردات اروپايي است که ممکن است با قوانين سازمان تجارت جهاني در تعارض باشد.
طرح مالياتي آمريکا با هدف ضربه به شرکت‌هاي چندمليتي 
طرح اصلاح ماليات دولت ترامپ با هدف فشار بر روي شرکت‌هاي چند مليتي سعي در جلوگيري از توافقاتي که به منافع آمريکا توسط گروه‌هاي خارجي صدمه مي‌زند جلوگيري کند. به گزارش فايننشال تايمز،شرکت‌هاي خارجي هدف اين طرح بوده که از سوي نمايندگان جمهوريخواه ارائه شده است.لابي کنندگان که از اين طرح استقبال کردند به دنبال کاهش ماليات از 35 درصد به 20 درصد هستند. امري که باعث ضربه به شرکت‌هاي زنجيره اي جهاني و شرکت‌هاي چندمليتي خارجي خواهد شد.اين طرح همگام با استراتژي "اول آمريکا" پيشرفت. درمقابل فرانسه به دنبال اعمال فشار به اتحاديه اروپا براي افزايش ماليات براي شرکت‌هاي فن آوري آمريکا از جمله گوگل و اپل است تلاش جمهوريخواهان براي اصلاحات مالياتي تاثير محدودي بر ماليات اروپا بر شرکت‌هاي آمريکايي خواهد داشت.


روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط در گزارشي نوشت، شهر بوکمال سوريه و مناطق اطراف آن به بزرگترين مرکز تجمع داعشي‌ها تبديل شده است، ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيز اعلام کرد که احتمالا بيش از ۱۰۰۰ داعشي دراين منطقه مستقر شده‌اند. اين روزنامه فرامنطقه‌اي در گزارش خود نوشت، شهر بوکمال سوريه که در مرز با عراق واقع شده است، پس از آزادسازي شهر ديرالزور و کنترل نيروهاي عراقي بر شهر قائم، اکنون به بزرگترين مرکز تجمع داعشي‌ها در دو کشور عراق و سوريه تبديل شده است.ديده‌بان حقوق بشر سوريه نيز به نقل از منبع خود در منطقه بوکمال اعلام کرد، پس از کنترل نيروهاي عراقي و حشد شعبي بر گذرگاه ارتباطي ميان قائم و بوکمال، ورود خودروها و تجهيزات داعش از منطقه قائم عراق به بوکمال بسته شده است. رامي‌عبد الرحمان، مدير اين مرکز در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکيد کرد: تنها آمار تاييد شده آن است که تعداد داعشي‌هاي مستقر در البوکمال بالغ بر ۱۰۰۰ تن است.همزمان نيروهاي امنيتي، حشد شعبي و عشاير عراق به عمليات آزادسازي مناطق باقي مانده در غرب استان الانبار ادامه مي‌دهند. حيدر العبادي، نخست وزير عراق روز جمعه آزادي شهر قائم را اعلام کرد، همزمان اين نيروها به پيشروي خود به سوي راوه و عنه که آخرين مناطق در عراق است که داعشي‌ها هنوز در آنجا حضور دارند، ادامه مي‌دهند.


 نماينده ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که بغداد ليست رسمي‌را از افرادي که حکم قضايي عليه آن‌ها صادر شده براي اربيل فرستاده و از مسئولان کرد خواسته شده هرچه سريع تر اين افراد را تحويل مراجع قضايي دهند.به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، جاسم محمد جعفر البياتي، نماينده ائتلاف دولت قانون گفت: دولت بغداد تصميم دارد جنايتکاران و کساني را که حکم قضايي عليه آن‌ها صادر شده و در اقليم کردستان هستند به بغداد بازگرداند. ليستي شامل اسامي‌اين افراد براي اقليم کردستان عراق فرستاده شده است.وي افزود: اقليم کردستان بايد اين افراد را به دادگاه‌ها يا به وزارت کشور عراق تحويل دهد تا قانون در حق آن‌ها اجرا شود. هرگونه تأخير يا تعلل در اين مسئله به دولت فدرال اين اجازه را خواهد داد که با زور آن‌ها را بازداشت کند.البياتي گفت: صدها تن هستند که حکم قضايي عليه آن‌ها صادر شده و به اقليم کردستان عراق گريخته‌اند و از آنجا به عنوان پناهگاه‌امن و منبري عليه دولت فدرال استفاده مي‌کنند. اکنون زمان آن رسيده که دستگاه قضايي قدرت خود را در داخل اقليم کردستان نيز نشان دهد و دادگاه‌هاي اين اقليم به دستگاه قضايي در بغداد مرتبط شوند.تعدادي از مسئولان سياسي و نمايندگان پارلمان عراق بارها اقليم کردستان را به پناه دادن به افراد تحت تعقيب از سوي دستگاه قضايي عراق و متهمان در پرونده‌هاي تروريستي متهم کرده‌اند.


 سازمان ملل اعلام کرد، پناهجويان روهينگايي داراي سوء تغذيه حاد، با خطر مرگ بر اثر اين مشکل قابل پيشگيري و قابل درمان مواجه هستند.به گزارش خبرگزاري آناتولي، سازمان ملل درباره سوء تغذيه حاد در ميان کودکان روهينگايي در بنگلادش هشدار داد. شمار مبتلايان به سوء تغذيه در مقايسه با آمار پيشين، دست‌کم دو برابر رشد داشته است.صندوق کودکان سازمان ملل (يونيسف) در بيانيه‌اي اظهار کرد: داده‌هاي اوليه در ارزيابي غذايي که هفته گذشته در اردوگاه پناهجويان کوتوپالونگ در "کوکس‌بازار" بنگلادش صورت گرفت، حاکي از شيوع 7.5 درصدي سوء تغذيه حاد در ميان کودکان روهينگايي است و رشد دو برابري اين آمار از ماه مه را نشان مي‌دهد.به گفته يونيسف، نزديک به 60 درصد از تازه‌ترين روهينگايي‌هايي را که به بنگلادش مهاجرت کرده‌اند، کودکان تشکيل مي‌دهند.ادوارد بيگبدر، نماينده يونيسف در بنگلادش، اعلام کرد: مبتلايان به سوء تغذيه حاد، اکنون با خطر مرگ بر اثر اين بيماري قابل پيشگيري و قابل درمان روبه‌رو هستند. طي 48 ساعت گذشته، در حدود 4000 پناهجوي روهينگايي از ميانمار به بنگلادش مهاجرت کرده‌اند. سازمان بين‌المللي امور پناهجويان (IOM) نيز در بيانيه‌اي گفت، اين پناهجويان، دچار آسيب‌هاي متعددی بودند و در منطقه ممنوعه ميان بنگلادش و ميانمار در فضاي باز مستقر شده‌ بودند. 
رئیس جمهور آمريکا راهی شرق آسیا شد؛
گروه بين الملل : دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درحالي سفر طولاني خود به آسيا را شروع مي‌کند که پرونده رابطه کمپين انتخاباتی خود با روسيه در جريان انتخابات آمريکا هر روز وارد مراحل تازه اي مي‌شود. ترامپ در اولين مقصد خود به ژاپن و سپس به کره جنوبي، چين، ويتنام و فيليپين خواهد رفت. اين سفر يازده روزه طولاني‌ترين سفر خارجي يک رئيس‌جمهور آمريکا به آسيا در ربع قرن گذشته عنوان شده است. آخرين باري که يک رئيس جمهور آمريکا سفري طولاني به آسيا داشته، به روزهاي پاياني سال ۱۹۹۱ باز مي‌گردد که جرج اچ.دبليو. بوش به سفري ماراتن مانند در شرق آسيا رفت و هنگامي‌که در ژاپن بود از فرط خستگي و در خلال يک جشن، از حال رفت. به گزارش واشنگتن پست ، سفر ترامپ استراتژي آمريکا در سياست خارجي خود در آسيا را واضح خواهد کرد. موضوعات امنيتي مرتبط با کره شمالي و منافع تجاري آمريکا در صدر دستور کاري رئيس جمهور آمريکا قرار دارد. در ده ماه اول رياست جمهوري ترامپ سخنان وي با تناقض بوده که باعث بي اطميناني رهبران آسيايي نسبت به عملکرد وي شده است. خروج آمريکا از توافق تجارت آزاد ترنس پاسيفيک نيز استراتژي اقتصادي آمريکا در آسيا را تغيير داد و باعث نگراني سرمايه گذاران در اين منطقه شد. سفر يازده روزه ترامپ با هدف شفاف کردن سياست خارجي آمريکا ، ايجاد فرصتي براي تقويت روابط آمريکا با آسيا ، ايجاد اتحادي محکم دربرابر کره شمالي و يافتن فرصتي براي مذاکره بيشتر درباره منافع تجاري آمريکا صورت گرفته است.
سايه پيونگ يانگ بر سفر ترامپ
سفر دونالد ترامپ به ژاپن و کره‌جنوبي در حالي آغاز شده که تنش ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ در چند ماه گذشته به اوج خود رسيده و باعث نگراني بسياري از رهبران جهان شده که از وقوع يک جنگ اتمي‌در هراسند. بر همين اساس، انتظار مي‌رود  ترامپ در خلال ديدارش از ژاپن و کره‌جنوبي، بر حمايت آمريکا از اين دو کشور در برابر تهديدهاي کره‌شمالي، تاکيدي مضاعف کند.اگر چه قرار نيست  ترامپ هم‌چون ژنرال جيمز متيس که چند روز پيش به کره‎جنوبي رفته بود از "منطقه غيرنظامي‌نظامي‌(دي.ام.زي)" در مرز کره‌جنوبي و کره‌شمالي ديدار کند اما گفته شده رئيس‌جمهور آمريکا براي ديدار با نيروهاي نظامي‌آمريکايي به پايگاه نظامي‌اين کشور در جنوب سئول خواهد رفت.رئيس جمهور آمريکا که عصر جمعه به همراه همسرش ملانيا در نخستين بخش سفرش از واشنگتن به‌هاوايي پراوز کرد، قرار است بعد از ژاپن و کره جنوبي به چين برود تا با شي جين‌پينگ، رئيس جمهوري اين کشور که به تازگي دوباره جايگاه خودش را ثبيت کرده است، ديدار کند و به احتمال بسيار زياد يک بار ديگر پکن را براي متوقف کردن برنامه هسته‌اي کره‌‎شمالي، تحت فشار بگذارد. اين درحالي است که کره شمالي اعلام کرد که تحريم‌هاي بي‌رحمانه پس از آخرين آزمايش اتمي‌اين کشور در ماه‌هاي اخير از جانب جامعه بين‌الملل نسل کشي محسوب مي‌شود.هيئت کره شمالي در مقر سازمان ملل در ژنو در بيانيه‌اي اعلام کرد: امروز تحريم‌هاي تحت رهبري آمريکا و اقدامات عليه کره شمالي نقض مداوم حقوق بشر و نسل کشي عليه مردم اين کشور است.هيئت پيونگ يانگ اعلام کرد، تحريم‌ها برخي کشورها را بر آن داشته تا مانع از کمک‌هاي پزشکي و دارويي و برخي امدادرساني‌ها براي کودکان و مادران در کشور شوند.اين درخواست‌ها براي توقف سريع تحريم‌ها عليه کره شمالي در حالي مطرح شده که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در آستانه آغاز سفر خود به آسيا از جمله چين، کره جنوبي و ژاپن به منظور کمک گرفتن از اين کشورها براي اعمال فشار بيشتر عليه کره شمالي براي متوقف کردن بحران اتمي‌است. ماه گذشته ميلادي آمريکا به صورت يکجانبه تحريم‌هاي را عليه هفت شخصيت حقيقي و سه شخصيت حقوقي کره شمالي اعمال کرد و گفت که اينها نقض کننده حقوق بشر از جمله کار اجباري هستند.
بي تمايلي به شرکت در اجلاس‌هاي اقتصادي منطقه
براساس برنامه‌ها قرار است در ويتنام دونالد ترامپ در مراسم اجلاس سران سازمان همکاري‌هاي اقتصادي آسيا-پاسفيک (اَپک) حضور يابد و از‌هانوي هم بازديد کند. تصميم به شرکت در اين اجلاس در واپسين لحظات از سوي کاخ سفيد اتخاذ شد. عدم تمايل اوليه ترامپ براي حضور در اين اجلاس باعث انتقادي وسيع شده بود. او در آخرين بخش سفرش به فيليپين خواهد رفت تا در اجلاس سران گروه آسه‌آن (انجمن ملل آسياي جنوب شرقي) در شهر مانيل حضور يابد.به گزارش اکونوميک تايمز، اجلاس اَپک باهدف بررسي دست آوردهاي اقتصادي و بحث درباره چالش‌هاي آينده منطقه آسيا پاسيفيک برگزار خواهد شد. موضوعاتي چون رشد اقتصادي ، منابع انساني و مالي و توسعه فن آوري ديجيتال مطرح خواهد شد. بي تمايلي ترامپ به حضور در اين اجلاس شايد برگرفته با شعار "اول آمريکا" وي و سياست حمايتگرايانه از توليد داخلي به جاي جهاني سازي باشد. درعين حال انتظار مي‌رود ترامپ با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در اين اجلاس ديدار داشته باشد. امري که اين اجلاس را پراهميت خواهد کرد. در زمان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا، ترامپ تمايل و اشتياق خود به ولاديمير پوتين را نشان داده بود و همين امر موجب قوت گرفتن موضوع دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا گرديد. نخستين ملاقات رهبران دو کشور در نشست گروه ۲۰ در ماه ژوئيه در آلمان انجام شده بود. ماه اوت آقاي ترامپ با بي‌ميلي مصوبه جديد کنگره درباره تحريم‌ها عليه روسيه را تاييد کرد. احتمال ملاقات رهبران آمريکا و روسيه در ويتنام در فضاي ادامه اختلافات دو کشور بر سر جنگ سوريه، بحران اوکراين ، توافق هسته اي ايران و ادامه تحقيق درباره ارتباط و مشاوران و نزديکان ترامپ با کرملين مطرح خواهد بود.
دردسر پرونده رابطه با روسيه
در آمريکا بار ديگر موضوع تماس‌هاي پنهاني اعضاي تيم انتخاباتي دونالد ترامپ با مقامات سياسي و امنيتي روسيه خبر اصلي رسانه‌ها شده است. نيويورک تايمز در گزارش جديدي که پيرامون اين موضوع منتشر کرده، از تماس‌هاي کارتر پيج، مشاور سياست ‌خارجي تيم انتخاباتي ترامپ با مقامات روسيه خبر داده است. تايمز گزارش کرد، پيج ايميلي را دست‌کم به يکي از مشاوران کمپين ترامپ ارسال کرده که در آن به توصيف ديدگاه خود پس از گفت‌وگوهايش با مقامات دولت روسيه و افراد ديگر پرداخته بود. اين خبر درحالي منتشر مي‌شود که دولت ترامپ به دنبال تغيير مسير تحقيقات مولر است. سه قانونگذار جمهوري‌خواه‌امريکا خواستار استعفاي رابرت مولر از شوراي ويژه تحقيقات درباره مداخله روسيه در انتخابات ۲۰۱۶ آمريکا شدند. جمهوري‌خواهان طرفدار دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا خواستار تحقيقات درباره اين توافق اورانيوم شده‌اند. آنها بر اين باورند که مولر طرفدار و حامي‌اوباما و هيلاري کلينتون، رقيب دموکرات ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ بوده است. نيويورک تايمز با اشاره به شهادت هفته اخير يک مشاور سياست خارجي کمپين انتخاباتي دونالد ترامپ در کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان، گزارش کرد که وي سال گذشته با مقامات دولت روسيه ملاقات کرده است. از سوي ديگر، مناسبات بين ترامپ و رکس ‌تيلرسون، وزير امور خارجه‌امريکا به سردي گراييده است. ترامپ در گفت‌وگويي با "فاکس‌نيوز" نسبت به عدم حمايت کافي از سوي برخي از مقامات وزارت امور خارجه‌امريکا از سياست‌هاي خود ابراز نارضايتي کرده است.ترامپ حتي در پاسخ به پرسشي درباره اينکه آيا تيلرسون تا پايان دوره زمامداري او مسئوليت وزارت امور خارجه را برعهده دارد يا خير، به سردي پاسخ داده است: «بايد منتظر ماند و ديد.». دردسر پرونده روسيه مي‌تواند دليل خوبي براي دور گزيدن رئيس جمهور آمريکا از مناقشات داخلي و سفر طولاني به آسيا باشد.


جان آترز
فايننشال تايمز
عمل بلندتر از حرف است . کبوتر يک کبوتر و باز يک باز است. ممکن است که در کوتاه مدت اين واقعيت‌ها را انکار کرد به خصوص در دنياي عجيب بانک‌هاي مرکزي جهان و بازي‌هاي ارتباطي آنها با بازار. اما در طولاني مدت اين امر غيرقابل انکار است. درنظر داشته باشيد که پس از هفته اي پرتلاطم در بانک‌هاي مرکزي جهان، تمامي‌بانک‌هاي مرکزي بايکديگر هماهنگ نيستند. در هفته گذشته بانک مرکزي اروپا از سياست محدود کردن خريد اوراق قرضه خبر داد که به معني افزايش نرخ بهره‌هاي بانکي و افزايش ارزش يورو است. بانک مرکزي انگليس نيز اقدام بر برداشتن محرک‌هاي اضطراري کرد و براي اولين بار نرخ بهره بانکي را افزايش داد با اين حال ارزش پوند و اوراق قرضه کاهش يافت. به طور خلاصه چنين بازيهاي ارتباطي معني دار هستند اما نه براي طولاني مدت. براي امتحان اين امر تصور کنيد سخنان صلح آميز در اعلام جنگ کردن چگونه خواهد بود. ديپلمات‌ها مي‌توانند مودبانه خشونت خود را ابراز نمايند. امري که ما را متوجه رويدادهاي اين هفته و انتخاب رئيس تازه فدرال رزرو مي‌کند. تصميم دونالد ترامپ براي جايگزيني جروم پاول به جاي جانت يلن يک تغيير بزرگ بود. آقاي پاول جزوي از هيئت فدرال بوده است و زماني به تصميم گيري خانم يلن درباره سياست گذاري مالي اعتراض کرده بوده است. پاول يک تاجر موفق است اما رد حضور يلن براي دومين دوره رياست توسط ترامپ امري مهم است.پاول جمهوريخواه با جديت درباره استقلال فدرال رزرو صحبت کرده است عملکردي که نشانه سياسي تر شدن اين سازمان خواهد بود. نگراني درباره نقدينگي نشانگر چهره کنوني بازارهاي مالي است که نسبت به آينده و چشم انداز اقتصادي نگران هستند. جايي که موتور رشد چين، منطقه يورو و آمريکا خوب بوده است. ريسکي که بانک‌هاي مرکزي انجام مي‌دهند نمي‌تواند از بحران جلوگيري کند. اين امر آزمايشي براي رئيس تازه بانک مرکزي آمريکا خواهد بود.
ترجمه : فاطمه مهتدي