اورت روزنفيلد
سي ان بي سي
پادشــاه عربسـتان سعودي ناگهان دستور بازداشت چندين مقام قدرتمند و تجار خانواده سلطنتي را به جرم فساد مالي صادرکرد. هتل ريتز کارلتون روز شنبه کامل تخليه شد و گمانه زني درباره تبديل شدن اين هتل به محل بازداشت شاهزاده‌هاي بازداشت شده به راه‌انداخت. فرودگاه هواپيماهاي جت نيز بسته شد تا از فرار شاهزادگان ثروتمند به خارج جلوگيري شود. اگرچه مقامات سعودي بازداشتهاي اين هفته را بخشي از مبارزه با فساد مي‌دانند اما بسياري اين بازداشت‌ها را يک بازي قدرت توسط وليعهد شاهزاده محمد بن سلمان مي‌دانند. دراين ميان دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در ساعات پاياني شب سعي در جلب نظر پادشاهي عربستان به ارائه سهام آرامکو در وال استريت بود. ترامپ هم با محمد بن سلمان و هم شاهزاده الوليد بن طلال مرتبط است. بن سلمان به علاوه دعوت و برنامه ريزي سفر ترامپ به عربستان سعودي روابط نزديکي با جارد کوشنر داماد ترامپ برقرار کرده است.تنها چند روز پيش از بازداشت شاهزادگان سعودي، جارد کوشنر محرمانه به عربستان سفر کرد.رابطه ترامپ با شاهزاده بن طلال به دهه 90 بازميگردد. بين سال‌هاي 1991 تا 1995 زماني که ترامپ با مشکلات مالي در بخش املاک در چالش بود بن طلال به نجات وي آمد و هتل پلازا در نيويورک و يک قايق تفريحي را از ترامپ خريداري کرد. شاهزاده الوليد بن طلال يکي از اعضاي مشهور خاندان سعودي در جهان است اما اين به معني آن نيست که وي در داخل کشورش محبوب باشد .بن طلال يک سرمايه دار ميلياردر و مسئول هولدينگ سلطنتي است و خود داراي سهام زيادي در شرکت‌هايي چون توييتر و نيوز کورپ است . او به طور مداوم با شبکه‌هاي غربي مصاحبه مي‌کند و در ماه اکتوبر درباره واحد پولي بيت کوين و خودروهاي برقي صحبت کرده بود.اما اخيرا همه چيز بين اين دو ميلياردر با خصومت همراه شده است. در سال 2015 بن طلال درباره کمپين انتخاباتي ترامپ وي را مايه خجالت جمهوريخواهان و آمريکا خوانده بود. درمقابل ترامپ در توييت خود نوشته بود «بن طلال با پول بابا، سياستمداران آمريکايي را کنترل مي‌کند وقتي من انتخاب شوم هرگز نمي‌تواند چنين کاري را بکند». ايالت متحده‌امريکا دلايل زيادي براي علاقه به عربستان سعودي دارد از جمله نفت و نقش کليدي اين کشور در سياست خاورميانه. اما در روزهاي اخير ترامپ به موضوعي ديگر پرداخته و آن وال استريت است. ترامپ در تماس تلفني خواستار ارائه سهام شرکت نفتي آرامکو به بازار بورس آمريکا شد. امري که بسياري از بازارهاي جهان درانتظار رخ دادنش هستند. درحاليکه ترامپ روابط خود را با وليعهد عربستان گرم تر مي‌کند . بن سلمان ناگهان از گمنامي‌به قدرت رسيد و کنترل بيشترين بخش‌هاي عربستان را در دست گرفته است. اما اين رشد باعث ايجاد اختلاف ميان سعوديها خواهد شد. 
 ترجمه : فاطمه مهتدي
حسن صادقي
قائم مقام دبيرکل خانه کارگر
اين روزها مباحث متعددي در مطبوعات و شبکه‌هاي اجتماعي پيرامون وضعيت سازمان تأمين اجتماعي مطرح ميشود که لازم است در اين خصوص به مواردي اشاره نمود. يکي از ناگوارترين اتفاقاتي که در حوزه تأمين اجتماعي حادث شده اين است که نظام تصميم گيري و تصميم سازي کشور، به جاي بررسي آسيب‌ها و شناسايي عميق و عالمانه مشکلات صندوق تأمين اجتماعي و چاره جويي اصولي در اين رابطه بلاخص تمرکز بر روي قوانين و مقرراتي که مصوب مجالس گذشته و دولت‌هاي مختلف در بوجود آمدن بحران براي اين صندوق بين‌النسلي بوده که متأسفانه منتج به ناکارآمدي ساختاري اين سازمان شده است مداخلات آشکار و نهان اين کانونهاي قدرت بوده است، اما به نظر ميرسد اگر افزايش مداخله دولت و مجالس در امور اين سازمان بيمه اي کاهش پيدا کند و اگر مداخله اي هم بايد بشود بر اساس اصول و قاعده و محاسبات علم بيمه اي مبتني بر عدالت و تأمين بار مالي بين النسلي مربوط باشد، آنوقت ميتوانيم از سازمان تأمين اجتماعي انتظار پاسخگويي داشته باشيم. گرچه واضح و مبرهن است که راه جلوگيري از بروز و خارج شدن از بحران فعلي سازمان، انجام اصلاحات اساسي و سيستماتيک و همچنين پارامتريک و مهندسي جديد در شکل و قالب نظام چند لايه تأمين اجتماعي مي‌باشد تا از پيشرفت بحران فعلي و بحرانهاي آينده جلوگيري کند اما به نظر ميرسد از طرفي فکر اساسي براي کاهش شکل حمايتي سازمان که به صورت ذاتي بر عهده حاکميت و دستگاههاي دولتي است اقدام شود و همچنين از وارد کردن سازمان به تکاليفي خارج از قوانين با تصميمات سياسي و تحکمي؛ لذا مي‌بايست طبقه کارگر بعنوان صاحبان اين سرمايه خودآگاه شوند و به فکر راهکاري براي ماندگاري سازمان باشند. اين در حاليست که‌امروز کارگران هم با انواع تلاشها به دنبال بازنشستگي‌هايي که نشأت گرفته از همين قوانين حمايتي هستند از جمله قانون سخت و زيان آور که ما هم به ادامه آن مخالفتي نداريم. لاکن عوامل زيان آور مشاغل و عوامل سختي و دشواري کار بويژه در حوزه صدور و تمديد پروانه‌هاي صنعتي و استاندارد سازي و سالم محيط کار، منتج به زيان رساندن به جسم و روح کارگران و پرسنل و خسارت به صندوق تأمين اجتماعي ميگردد.
 زيباتر اينکه شرکتهايي که گواهينامه ISO دارند، حکم به سختي کار ميدهند که در دنيا و ساير ممالک در حال توسعه و پيشرفته اساساً شغل زيان آور را قبول ندارند و به رسميت نمي‌شناسند و فقط تمرکز آنان بر بخش کار سخت است. اما کارفرما را مکلف ميکنند که براي اين سختي کار ساعات کار را کم و کاهش دهند و حقوق کامل را هم پرداخت کنند.
لذا دائمي‌شدن برخي قوانين که اساساً و ذاتاً بايستي موقت باشند نظير قانون بازسازي صنايع يا قانون سخت و زيان آور منتج به اين شده تا کارخانه اي که بيش از چهل سال از عمر آن ميگذرد و ديگر توجيه اقتصادي ندارد و تاکنون چند نسل کارگران آن بازنشسته زودرس شده‌اند از نعمت همين قوانين به همين راه ادامه دهد و حاضر نباشد که تکنولوژي کارخانه را به روز کنند و آنرا به سطح توجيه فني و اقتصادي برسانند.
علت اين بي توجهي کارفرمايان به اين نظريه، دائمي‌شدن همين قوانين است که بصورت ذاتي ميبايست موقت باشد و اصلاح ساختاري تکنولوژي کارخانه و روزآمد کردن آنرا مرقون به صرفه تشخيص دهند تا متوسل شدن به اين گونه قوانين، لذا راه نجات منابع، اصلاحات و به روز کردن تکنولوژي است نه متوسل شدن به قوانين حمايتي تحميلي مجالس و دولتها به سازمان تأمين اجتماعي؛ از طرفي راه نجات سازمان نيز اصلاحات سيستماتيک و پارامتريک و مهندسي مجدد در قالب شکل دهي ساختار سه جانبه به صورت عملي است نه شعاري، و آينده روشن کارگران نيز استمرار بقاي تأمين اجتماعي براي آينده آنان و خانواده‌هايشان مي‌باشد نه وجود قوانيني سخت و زيان آور و ماده 10 اصلاح ساختار صنايع يا خريد سوابق بيمه اي که‌اميدوارم نگاه کارگران نيز به قوانين حمايتي تحميلي دولتها و مجالس تغيير کند و آنان واقف شوند که اينگونه قوانين قبل از اينکه به نفع آنان باشد در بلند مدت به ضرر آنها خواهد بود آنهم ضرر و زياني غير قابل جبران همانند صندوق فولاد. 

مشارکت ايران در شليک موشک از يمن به عربستان رد شد؛
کورش شرفشاهي: همه چيز از آنجا شروع شد که منابع نظامي‌يمني اعلام کردند که ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن موشک بالستيکي را به فرودگاه بين‌المللي ملک خالد در رياض شليک کردند و در پي اصابت اين موشک فعاليت فرودگاه ملک خالد مختل شد. پس از آن عربستان اعلام کرد: پدافند هوايي اين کشور يک موشک بالستيک شليک شده از يمن را در حوالي فرودگاه بين‌المللي ملک خالد، واقع در حومه رياض، پايتخت، رهگيري و سرنگون کرده است. 
اولين اتهام به ايران
در اين رابطه رئيس‌جمهور دولت مستعفي يمن ضمن محکوم کردن حمله موشکي يمن به عربستان مدعي دست داشتن ايران در اين حمله شد.به گزارش ايسنا، عبدربه منصورهادي رئيس‌جمهور دولت مستعفي يمن در پيامي‌به ملک سلمان، پادشاه عربستان مدعي شد: دولت و ملت يمن حمله جنايتکارانه شبه نظاميان حوثي و علي عبدالله صالح را که ايران در پشت آن قرار دارد محکوم مي‌کند.وي در اين پيام مدعي شد: مواضع عربستان تا ابد مورد تقدير و احترام تمام فرزندان يمني خواهد بود؛ زيرا عربستان با نيروهاي سرکش حوثي و صالح که برنامه‌ها و طرح‌هاي خصمانه ايران در منطقه را اجرايي مي‌کنند، مقابله کرد.منصور‌هادي مدعي شد: نسل‌هاي آينده يمن نيز حمايت عربستان از يمن از طريق جنگ عاصفه الحزم، رهبري ائتلاف عربي و مقابله با طرح‌هاي ويرانگر ايران در يمن و منطقه را فراموش نخواهند کرد.
پرتاب موشک کار ايران است
به دنبال آن دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا گفت که پرتاب موشک از يمن به عربستان، کار ايران بوده است. به گزارش تسنيم به نقل از بي بي سي وي گفت: سيستم‌هاي آمريکايي مستقر در عربستان سعودي اين موشک را ساقط کرده‌اند و در مورد تجهيزات آمريکايي افزود که هيچ کشوري قادر به توليد آنچه‌امريکا مي‌سازد نيست و اين تجهيزات در نقاط مختلف جهان استفاده مي‌شود.
رد ادعاي ترامپ
در اين رابطه وزير دفاع ايران مشارکت در اصابت موشک انصارالله يمن به فرودگاه عربستان را رد کرد.به گزارش ايسنا، امير حاتمي‌با اشاره به ادعاي مسئولين آمريکايي درباره مشارکت ايران در اصابت موشک انصارالله يمن به فرودگاه عربستان گفت: مگر کسي از آمريکا سوال مي‌کند که شما چه چيزي در اختيار عربستان قرار مي‌دهيد .وي افزود: بنا نيست هر اتفاقي در منطقه رخ داد امريکا ايران را متهم کند، البته از دشمن اين موارد بعيد نيست .وي ادامه داد: دشمن از هر فرصتي استفاده مي‌کند براي اتهام زني عليه ايران و قطعا ما اين مسئله را رد مي‌کنيم .
امکان انتقال موشک به يمن نيست
پس از آن فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به ادعاي مسئولين آمريکايي درباره مشارکت ايران در اصابت موشک انصارالله يمن به فرودگاه عربستان گفت: امکان انتقال موشک به يمن را نداريم. سرلشکر عزيز جعفري گفت: ترامپ حرف‌هاي غلط، بي اساس و دروغ زياد زده و اين مورد هم از اين دست حرف‌هاست .وي با بيان اينکه ترامپ به ايران تهمت زيادي زده است افزود: اصلا ما امکان انتقال موشک به آنجا را نداريم و موشک‌ها براي خودشان است که بازسازي و برد آن را زياد کرده‌اند و بدين وسيله انتقام خون شهداي مظلوم يمن را گرفته‌اند .فرمانده سپاه درباره استعفاي حريري از نخست وزيري لبنان گفت: استعفاي ايشان وقتي در رياض انجام مي‌شود بنا به سفارش صهيونيست‌ها و عربستاني‌ها چنين کاري را کرده تا بتواند خداي ناکرده لبنان را بهم بريزد.

دادستان تهران تاکيد کرد؛
دادستان تهران تجربه پليس در مقابله با کشف حجاب رانندگان در اتومبيل را از اين باب که در مرحله اول با ارائه تذکر از طريق سامانه پيامکي اقدام شد، موفقيت‌آميز خواند و در اتخاذ اين رويکرد پيش‌گيرانه در برابر ديگر مصاديق آسيب‌ها اظهار داشت: واکنش در برابر آسيب‌ها بايد مدبرانه باشد؛ زيرا آسيب‌هاي اجتماعي تا حد بسيار به مسائل فکري، فرهنگي و يا اقتصادي باز مي‌گردد. به عنوان مثال، حجاب تا حدي مرتبط با مسائل فکري و عقيدتي افراد است و فعاليت آرايشگاه‌ها با مسائل اقتصادي گره خورده که در رفع با آسيب‌هاي اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرد. جعفري دولت‌آبادي در خصوص اقدامات پزشکي مانند تتو و بوتاکس در آرايشگاه‌ها که زمينه آسيب به سلامت افراد را فراهم مي‌سازد، از اتحاديه صنف آرايشگاه‌هاي زنانه و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکي خواست ضمن برخورد با اين واحدهاي صنفي و تعطيلي آن‌ها، مراتب را گزارش نمايند. دادستان تهران در خصوص گزارش ارائه شده از سوي يکي از اعضاي جلسه مبني بر اخذ مبالغ کلان بابت آرايش عروس و پديده پرنسس‌ها که افرادي را آرايش و به عنوان ساقدوش ضميمه عروس مي‌نمايند، اين اقدامات را ترويج فرهنگ اشرافي‌گري دانست و افزود: ازدواج آسان جزء سياست‌هاي کشور است و ترويج چنين اقداماتي در جامعه، حتي اگر براي عده‌اي که پول دارند مباح باشد، اما به لحاظ ترويج فرهنگ اشرافيت، سرمايه‌داري و غربي مردود است و لذا از نهادهاي فرهنگي، سازمان تعزيرات حکومتي و اتحاديه صنف آرايشگرها مي‌خواهيم از هر اقدامي‌که عليه فرهنگ ازدواج و تسهيل آن باشد، جلوگيري نمايند. جعفري دولت‌آبادي اختصاص هشت بازرس از سوي اتحاديه صنف آرايشگرها براي نظارت بر واحدهاي اين صنف کافي را ندانست و ضمن تصريح به اين‌که ما با کارآفريني مخالف نيستيم، اظهار داشت: اتحاديه که مجوز فعاليت صادر مي‌کند بايد امر نظارت را هم بر عهده بگيرد.
مراسم ختم پدر سردار سليماني در مصلاي تهران برگزار شد.به گزارش ايسنا، در اين مراسم مسئولان کشوري و لشکري از جمله علي لاريجاني، اسحاق جهانگيري، سردار وحيد، سردار سلامي، حسين مرعشي، علي‌اکبر ناطق‌نوري، علي‌اکبر صالحي، امير موسوي، حجت‌الاسلام سعيدي، سيدحسين‌هاشمي، مرتضي بانک، مقيمي، شمخاني، قشقاوي، صادق خرازي، محسن رضايي، محمدباقر قاليباف، سردار رحيم‌صفوي، الياس حضرتي، محمود احمدي‌نژاد، سرلشکر جعفري، حسين شريعتمداري، محمد نهاونديان، حسين فريدون، احمد جنتي، علي ربيعي، سردار اشتري، محسني‌اژه‌اي، بادامچيان، حبيبي، سيدعلي خميني، محمدجواد ظريف، سرلشکر باقري، موحدي کرماني، علي عسکري، سردار پاکپور، سردار فدوي، محسن‌هاشمي، حيدر العبادي و... حضور يافتند.


با صدور بيانيه اي از سوي انجمن حمايت از مصرف کنندگان تشريح شد؛
انجمن حمايت از مصرف کنندگان اعلام کرد که مجوز فعاليت خود را از وزارت کشور دريافت کرده است .
به گزارش مهر، انجمن حمايت از مصرف کنندگان در پاسخ به مصاحبه سخنگوي سازمان حمايت مصرف کنندگان، توضيحي به اين شرح براي خبرگزاري ارسال کرده است: آقاي غلامرضا کاوه سخنگوي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان در تاريخ ۱۴ مهر ۱۳۹۶ در مصاحبه اي با آن خبرگزاري در مورد انجمن حمايت از مصرف کنندگان، حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني عنوان نمودند؛ «اين انجمن که خود را به عنوان متولي حمايت از مصرف کننده در جامعه معرفي کرده و در وزارت کشور به ثبت رسيده، از نظر سازمان حمايت مصرف ‌کنندگان و توليدکنندگان ناشناخته!!! است». براي آگاهي ايشان و ساير دست اندرکاران دولتي و شبه دولتي وابسته به سازمان حمايت که از بودجه عمومي‌ارتزاق ميفرمايند، انجمن حمايت از مصرف کنندگانحامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني، که با تلاش داوطلبانه اعضاي خود و بدون هيچ چشمداشتي فعاليت مي‌نمايد، توضيحات زير را به استحضار ميرساند:
۱) «انجمن حمايت از مصرف کنندگان» حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني است که در سال ۱۳۸۵ مستند به آيين نامه اجرايي تاسيس و فعاليت سازمانهاي مردم نهاد مصوب جلسه ۱۳۸۴/۳/۲۹ هيات محترم وزيران به شماره ۲۷۸۶۲ ت ۳۱۲۸۱ ه با گستره فعاليت در سطح ملي پروانه خود را از وزارت کشور دريافت نموده و با بيش از يازده سال سابقه به فعاليت خود ادامه ميدهد.
۲)«انجمن حمايت از مصرف کنندگان» حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني سازماني مردم نهاد و کاملا مستقل حامي‌مصرف کنندگان است و سال‌ها قبل از «قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان مصوب آبان ۱۳۸۸» و تشکيل انجمن‌هاي موضوع اين قانون (و تحت سرپرستي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان)، تاسيس و تشکيل شده است و هيچگونه رابطه ارگانيک با انجمن‌هاي موضوع قانون فوق الذکر ندارد.
۳) بر خلاف نظر سخنگوي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان، در هيچيک از مواد «قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان» نيآمده است که سازمان‌هاي مردم نهادي که پروانه فعاليت خود را از وزارت کشور دريافت نموده‌اند «بايد شناخته شده» آن سخنگوي محترم باشند.
۴) برخلاف نظر سخنگوي محترم، و بر اساس نص صريح ماده ۹ و ماده ۱۰ «قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان» مصوب آبان ۱۳۸۸، نظارت وسرپرستي سازمان حمايت، مشمول تشکل‌هايي است که پس از تصويب قانون مذکور و تحت نظر «شوراي عمومي‌موسس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف کنندگان» تاسيس و تشکيل شده‌اند. بر اين اساس، دايره اختيارات و صلاحيت سازمان مزبور آن مقام، شامل تمامي‌تشکل‌هاي مردم نهادِ فعال در امور مصرف کنندگان نمي‌باشد و به طريق اولي، سازمان مزبور نمي‌تواند و نبايد مانع فعاليت داوطلبانه، موثر و قانوني انجمن حمايت از مصرف کنندگان حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني که با مجوز وزارت کشور فعاليت قانوني خود را دنبال مي‌کند، باشد.
۵) «انجمن حمايت از مصرف کنندگان» حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني از سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان و سخنگوي و ديگر مسئولين آن انتظار دارد، بجاي تلاش براي از بين بردن اين انجمن، موثر و حقيقتا حامي‌مصرف کنندگان، وظايف قانوني خود را بدون هيچ چشمداشتي برعهده بگيرند و به ساماندهي سيصد تشکل وابسته تحت سرپرستي خود اقدام نمايند و آنها را از رخوت و تشتت و نابساماني که دامنگيرشان شده برهانند، به وظايف قانوني خود عمل نمايند و دفاع موثر، به روز و کارآمد از حقوق مصرف کنندگان را همراه با «انجمن حمايت از مصرف کنندگان» حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني برعهده بگيرند و از هرگونه فرافکني و شعار اجتناب ورزند. فعاليت‌هاي اجتماعي و حمايتي در راستاي استيفاي حقوق مصرف کنندگان ملک طلق سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان نيست و انديشه‌هاي بسته دولتي و شبه دولتي و غير رقابتي حاکم بر آن سازمان پاسخگوي نيازهاي روز مصرف کنندگان‌نمي‌باشند.
۶) «انجمن حمايت از مصرف کنندگان» حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني، تنها با تکيه بر تلاش داوطلبانه و امکانات بسيار ناچيز اعضا و بطور رايگان، به فعاليت خود ادامه ميدهد. اين انجمن از هرگونه بودجه و منابع مالي عمومي‌و دولتي محروم مي‌باشد. با اين حال، استقلال و حضور فعال انجمن ما در حمايت از مصرف کنندگان بر هيچ ناظر منصفي پوشيده نيست. «انجمن حمايت از مصرف کنندگان» حامي‌۸۰ ميليون مصرف کننده ايراني، از سخنگوي سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان انتظار دارد تا بيلان کاري سازمان متبوع خود و سيصد انجمن وابسته را در حمايت از حقوق مصرف کنندگان به اطلاع عموم برساند تا افکار عمومي‌را به قضاوت بنشيند.


انتصابات بی ضابطه در شهرداری صدای شورای شهر را هم درآورد؛
 گروه اجتماعي: انتصابات اخير محمدعلي نجفي، شهردار تهران براي مجموعه مديريت شهري با انتقادات اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر همراه شده است. هرچند طي هفته‌هاي گذشته بارها اين صحبت‌ها در رسانه‌ها و فضاي مجازي از سوي چهره‌هاي اصلاح‌طلب مطرح شده بود، اما اين مرتبه اين انتقادات در صحن شوراي شهر مطرح شد. عنوان انتقادات اعضاي شوراي شهر از انتصابات صورت گرفته توسط شهردار تهران در حالي مطرح مي‌شود که محسن‌هاشمي، رئيس شوراي شهر پايتخت مي‌گويد که اعضاي شورا در عزل و نصب‌هاي شهرداري نبايد دخالت کنند، ولي مي‌توانند نظر خود را در اين زمينه بدهند. در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران، محمد عليخاني گفت: آقاي نجفي اعلام کردند مصلحت شهر چيزي فراتر از تعلقات جناحي و گرايش‌هاي سياسي است. وي خطاب به نجفي شهردار تهران گفت: مصلحت شهر را شهروندانش همان کساني که 4 تا 6 ساعت در صف‌هاي طويل ايستادند و به تغيير، رأي دادند بهتر از هرکس ديگري تشخيص مي‌دهند. اين عضو شوراي شهر تهران ادامه داد: همان کساني که 21 اصلاح طلب را با رأي بي‌سابقه بالاي يک ميليون نفر به شوراي شهر فرستادند تا مطالبات شهر را برآورده‌ کنند بهتر مصلحت شهر را مي‌دانند. وي بيان داشت: نجفي بداند رأي مردم حق‌الناس است و نبايد به رأي مردم ظلم کند. عليخاني خطاب به نجفي ادامه داد: به رأي مردم ظلم نکنيد، از جوانان اصلاح طلب غافل نشويد و مردم را نااميد نکنيد، فرصت کم است و فرصت‌سوزي نکنيد.
حق‌شناس عضو ديگر شوراي شهر تهران گفت: اگر کارشناسان و مديران لايق مورد بي‌مهري قرار گرفته، اخراج يا پيش از موعد و به اجبار بازنشسته شدند، قرار نيست به بهانه‌هايي از اين دست، پشت درهاي مديريت شهري و آن هم تا اطلاع ثانوي بلاتکليف بمانند. به گفته حق شناس، از جمله مطالباتي که ساکنين پايتخت از نمايندگان شان در شوراي شهر پنجم دارند، ضرورت وفاي به عهد، شفافيت و پاسخگويي است. وي گفت: عمده‌ترين پاسخي که در روزها و هفته‌هاي اخير در قبال نقد انتصابات شهردار تهران شنيده مي‌شود آن است که «ديگران از رزومه‌ي مطلوبي برخوردار نيستند»! با اين همه سالاري عضو باسابقه شوراي پنجم قدري دير درخصوص انتصاب‌ها واکنش نشان داد و گفت: پاکدستي برخي مديران جديد شائبه دارد؛ نجفي در انتصاب‌هاي اخير شهرداري بايد تجديد نظر کند. وي ادامه داد: متاسفانه بعضا مديراني توسط آقاي نجفي و معاونانشان انتخاب شدند که اين افراد انطباق درستي با مطالبات مردم و گفتمان اصلاحات ندارند. فکر مي‌کنم که حداقل اگر ايشان با مديراني که به‌عنوان شهردار منطقه انتخاب کرده حداقل ۱۰ دقيقه يا يک ربع صحبت مي‌کرد، خيلي از آنها را انتخاب نمي‌کرد؛ اين در حالي است که جايگاه شهرداران مناطق در تحقق برنامه‌هاي مديريت شهري بسيار اساسي و موثر هستند. در همين حال محسن‌هاشمي؛ رئيس شوراي شهر تهران نيز پس از اتمام نوزدهمين جلسه شوراي شهر در رابطه با مصوبات شورا گفت: بحث کليات سياست‌هاي الزامي‌بودجه سال 97 در اين جلسه مطرح شد که با توجه به اهميت موضوع بايد با شهرداري تعاملي در اين زمينه برقرار شود و نظرات اعضاي شورا در اين مورد احصا شود تا اين فرآيند تسريع شود. وي افزود: کليات سياست‌هاي الزامي‌بودجه 97 شهرداري تهران نيز مورد بررسي قرار گرفت که با توجه به جزئيات مطرح شده در مورد آن و با اکثريت آرا اين موضوع به کميسيون برنامه و بودجه برگردانده شد تا هفته بعد مجددا در اين رابطه را‌ي‌گيري صورت گيرد. هاشمي‌در رابطه با حق شوراي شهر درخصوص دخالت در انتصابات شهرداري گفت:‌ شوراي شهر حق دخالت در انتصابات شهرداري را ندارد اما سوال جايز است. براساس يکي از بندهاي آيين‌نامه اعضاي شورا در عزل و نصب‌هاي شهرداري نبايد دخالت کنند ولي مي‌توانند نظر خود را در اين زمينه بدهند. وي تاکيد کرد:‌ انتصابات اخير که در شهرداري انجام شد مربوط به نظرات شخصي آقاي نجفي نبود و اين انتصابات در رده‌هاي سوم به بعد شهرداري و با نظر معاونان و مديران کل شهرداري بوده است که در اين مورد نيز بايد توجه بيشتري شود.


پشت پرده رفتار عجیب نخست وزیر مستعفی لبنان افشا شد؛
باید بپذیریم که استعفای سعدحریری جدی ترین شوک سیاسی در 24 ساعت گذشته بود به ویژه آنکه حریری در توجیه استعفایش اتهاماتی را متوجه ایران کرد که هیچ ربطی به مدیریت کوتاه مدت وی ندارد. اما همزمانی سفر حریری به عربستان و دیدارش با ولایتی می تواند تا حدودی اثبات کند که حریری چگونه بازی خورده است.
درخواست‌های دیکته شده سعودی‌ها
اما یک منبع آگاه نزدیک به ولایتی درباره استعفای نخست وزیر لبنان و محتوای مذاکرات محرمانه صورت گرفته بین مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب و سعد حریری گفت: نخست وزیر مستعفی لبنان  که پیش از این ملاقات به عربستان سفر کرده بود جهت انجام این دیدار به بیروت بازگشت و بلافاصله پس از استماع موضع تهران مجددا به ریاض رفت و در آنجا استعفای خود را از رسانه های عربی اعلام کرد.این منبع آگاه در خصوص این مذاکرات محرمانه فاش کرد: در این دیدار حریری با طرح درخواست سعودی ها از دکتر ولایتی خواسته که ایران دست از حمایت از مردم مظلوم یمن بردارد و روابط خود را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بهبود ببخشد.وی گفت: مشاور امور بین الملل رهبری نیز در پاسخ از حریری خواسته تا سعودی ها بمباران مردم بی گناه و حصر اقتصادی و دارویی این کشور را متوقف کنند تا مسیر گفتگو با ملت یمن باز شود.وی افزود: درخواست نابجای حریری و سعودی ها این بود که جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن، جانب حق را رها کند اما چون ناامید شدند بلافاصله سعد حریری را به ریاض فراخواندند تا وی استعفای خود را در خارج از خاک لبنان اعلام نماید.این منبع آگاه با اشاره به متن استعفای سعد حریری گفت: مشخص است که این متن از جانب سعودی ها به نخست وزیر مستعفی لبنان دیکته شده است.وی افزود: حریری به نیابت از سعودی ها امیدوار بود پس از سفر مشاور امور بین الملل رهبری به لبنان بتواند ایران را از مخالفت با اقدامات ضد بشری عربستان در یمن از جمله بمباران زنان و کودکان بی گناه یمنی و محاصره غذایی و دارویی این کشور منصرف کند، اما با پاسخ منفی کشورمان مواجه شد.این منبع آگاه با تاکید بر کمیاب شدن ضروری ترین داروها و مایحتاج غذایی در یمن گفت: همینک ۷۰۰ هزار نفر در یمن مبتلا به بیماری وبا شده اند. جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست دست از حمایت این مردم مظلوم بردارد.
سناریوی ایجاد تنش
از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اظهارات نخست وزیر مستعفی لبنان علیه ایران گفت: این استعفا و تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها، سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه است. بهرام قاسمی گفت: استعفای ناگهانی آقای حریری و بیان آن در کشوری دیگر نه تنها مایه تاسف و شگفتی است؛ بلکه نشان دهنده بازی ایشان در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده و برنده این میدان نه کشورهای عربی و اسلامی بلکه رژیم صهیونیستی است که حیات خود را در تنش "در" و "میان" کشورهای مسلمان منطقه تعریف کرده است.این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: تکرار اتهامات واهی و بی اساس صهیونیست ها، سعودی ها و آمریکایی ها علیه ایران‌ توسط نخست وزیر مستعفی لبنان، گواه این است که این استعفا نیز سناریوی جدیدی برای تنش آفرینی تازه در لبنان و منطقه است؛ اما بر این باوریم  مردم‌ مقاوم لبنان‌ از این مرحله نیز به راحتی عبور خواهند کرد.قاسمی تاکید کرد: ایران همواره خواستار حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه است و منافع خود را در امنیت، ثبات و رونق اقتصادی تمامی کشورهای همسایه و منطقه تعریف کرده و به همین‌ منظور مبارزه با ناامنی، بی ثباتی و گروههای افراطی و تروریستی را برای آرامش همه کشورها  در اولویت سیاست های منطقه ای خود قرار داده است.سخنگوی وزارت خارجه هرگونه اتهام دخالت ایران در لبنان را رد کرد و گفت: ایران همواره به استقلال و حفظ ثبات و آرامش این کشور احترام‌ گذاشته و آمادگی خود را برای همکاری با دولت لبنان در زمینه های مورد علاقه دو کشور اعلام نموده است.
استعفا با فشار عربستان 
در همین رابطه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: سعد حریری که چند سال پیش در گفت‌وگوی وحدت ملی با میشل عون و حزب‌الله به نخست‌وزیری رسیده و دوره‌ای توام با آرامش، ثبات و پیشرفت اقتصادی را در لبنان آغاز کرده بود، با فشار عربستان از نخست‌وزیری استعفا داد.محسن رضایی در اینستاگرام خود نوشت:اطلاعات به دست آمده از شروع یک ماجراجویی جدید توسط عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا حکایت دارد. با این همه مشکل این مثلث شوم این است که حتی دوستان‌شان هم به ایران نزدیک می‌شوند و در نتیجه مدیریت آنها را در منطقه تضعیف و خنثی می‌کنند.
فتنه انگیزی جدید آل سعود 
از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سعودی‌ها همواره به اختلافات داخلی لبنان دامن زده و بر افزایش اختلافات قومی و مذهبی داخل این کشور نیز تمرکز کرده اند. کمال دهقانی در گفت‌وگو با خانه‌ملت گفت: یکی از اشتباهات بزرگ سعودی ها در طول سال‌های گذشته دخالت در امور داخلی لبنان بوده که عمده جنگ های داخلی لبنان  ناشی از حمایت‌های سعودی از خانواده حریری بوده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: در چند سال گذشته به برکت وجود حزب الله و مقابله با دشمن مشترک محور مقاومت یعنی رژیم صهیونیستی، وحدت و انسجام خاصی در میان نیروهای داخلی لبنان ایجاد شد، به شکلی که مقاومت حزب الله و مردم لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی به عنوان الگویی در کشورهای عربی معرفی شد.
دهقانی با بیان اینکه این موفقیت‌ها چیزی نبود جز نتیجه اتحاد داخلی لبنان، متذکر شد: متاسفانه سعودی ها از این امر خوشحال نیستند و همیشه به دنبال تضعیف جبهه مقاومت بوده‌اند و در سوریه برای سرنگونی بشار اسد تلاش کردند و در عراق نیز نا منی ایجادکردن و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی این کشور را در دستور کار خود قرار دادند.
نماینده تفت و میبد با بیان اینکه در لبنان نیز شاهد این دخالت‌های سعودی‌ها هستیم، ادامه داد: داعش پدیده‌ای است که با حمایت‌های مالی مرتجعین منطقه و فعالیت دستگاه اطلاعاتی آمریکا شکل گرفته و امروز در حال از بین رفتن است به همین جهت دشمنان آرامش در منطقه تلاش می‌کنند تا در سوریه و لبنان فتنه‌های جدیدی ایجاد کنند. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه مسائل پیش آمده در کردستان عراق برای وحدت ملی عراق تهدیدی بود که از سوی مرتجعین و مستکبرین طراحی شده بود، گفت: استارت مرحله جدید این فتنه انگیزی‌ها با استعفای سعد حریری زده شد که ایجاد تفرقه و تهدید کردن لبنان نیز در آن جای دارد، پشت پرده مساله کردستان رژیم صهیونیستی بود ولی پشت پرده تنش در لبنان تحرکات عریستان سعودی است.


«تجارت» ضعف سیستم اقتصادی ایران در تامین مالی بنگاه های مالی را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان: نظام بانکی کشور جدای از اینکه در  باتلاق ناکارآمدی گرفتار آمده است، از موضوعی دیگر نیز رنج می‌برد، موضوعی که بر بیشتر بخش‌های مختلف اقتصای نیز تاثیرگذاشته است. « تنگنای اعتباری» یا به عبارتی کمبود نقدینگی در بازار پولی و رکود در بخش‌های مختلف، از جمله بازار سرمایه به صورت مستقیم بر تامین اعتبار بانک‌ها اثرگذار بوده است.
کافی نبودن سرمایه، نرخ‌های سود تسهیلات بین بانکی و نرخ اضافه برداشت از بانک مرکزی به عنوان مولفه‌های اصلی در کمبود اعتبارات بانکی نیز موثر هستند.
از این‌رو شناسایی مشکلات تنگنای اعتباری بانک‌ها در این روزها و ماه‌ها که دولت نیازمند تحرک جدی در اقتصاد است و می‌خواهد چرخ‌های تولید را به حرکت درآورد بسیار اهمیت دارد، چرا که دولت در این زمینه می‌تواند ضمن ریشه‌یابی موضوع گفته شده، بدون آنکه آسیبی به اقتصاد وارد سازد، راهکارهای جایگزین تامین مالی برای بانک‌ها را نیز بیابد.
به گفته کارشناسان امور بانکی و پولی، برای شناسایی و حل بحران اعتباری بانک‌ها، باید بازارهای مالی را توانمند کرد. آنها معتقدند که برای خروج از تنگنای اعتباری نیاز به نقدینگی است و این نقدینگی را می‌توان در بازارهای مالی جستجو کرد. 
این کارشناسان بر این باورند که در خروج از تنگنای اعتباری توجه به میزان نقدینگی و مشخص کردن میزان کسری نقدینگی در بازارهای پولی و مالی کشور از اولویت برخوردار است.
بر اساس پژوهشی که در پژوهشکده پولی و بانکی کشور توسط دو کارشناس این مرکز انجام گرفته است،آنها بر این موضوع تاکید دارند که برای تامین نقدینگی توجه به بازار بین بانکی و تعیین نرخ در آن بازارها بسیار مهم بوده و می‌توان بانک‌ها را به استفاده از منابع سایر بانک‌ها سوق داد.
بر اساس پژوهش صورت گرفته، وقوع تنگنای اعتباری بیشتر به علت کمبودهای مالی و سرمایه‌ای و کاهش کیفیت وام‌دهی بوده است.این موضوعات منجر به کاهش اعتبار دهی بانک‌ها شد.
کاهش در ارزش سرمایه بانک‌ها
کاهش در ارزش سرمایه بانک‌ها و تعیین شرایط سخت در مورد سرمایه آنها یکی از مهمترین دلایل ایجاد تنگنای اعتباری بوده است.
براساس پژوهش صورت گرفته توسط مهشید شاهچرا و فاطمه نوربخش، (استادیار گروه بانکداری و فاطمه نوربخش پژوهشگر گروه بانکداری) در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، توجه  به بازارهای بین بانکی و گسترش ابزارهای موجود در آن بسیار اهمیت دارد. بانک‌ها از طریق بازار بین بانکی می‌توانند بدون استفاده از اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، نیازهای مالی کوتاه مدت خود را تامین کنند. همچنین با گسترش ابزارها در بازار بین بانکی توسط بانک مرکزی، گام‌های موثری در زمینه کاهش تنگنای اعتباری برداشته خواهد شد. گسترش ابزارهای مالی در بازار بین بانکی می‌تواند نقش موثری در توسعه این بازار و رغبت بیشتر تامین مالی بانک‌ها از این بازار شود.
مدیریت ریسک در بانک‌ها
روش دیگری که می‌تواند در کاهش تنگنای اعتباری موثر واقع شود، مدیریت ریسک در بانک‌هاست. از آنجا که بانک‌ها در شرایط تنگنای اعتباری در بیشتر موارد نتوانسته‌اند به نحو موثری به مدیریت ریسک در زمینه ریسک نقدینگی و اعتباری بپردازند، لذا این امر باید توسط بانک مرکزی و آن هم از طریق تامین شرایط نظارت مناسب بر بانک‌ها و ایجاد اطمینان از مدیریت ریسک در آنها به صورت جامعی اجرا شود.
بر اساس پژوهش ارائه شده: بانک مرکزی باید با تدوین قوانین و مقررات، شرایط فعالیت بانک‌ها را تنظیم کرده و از این طریق ریسک‌های بالقوه را مدیریت می‌کند. 
بانک مرکزی بدین وسیله تدابیری را برای استمرار فعالیت‌های بانکی در محیطی با نظم و انضباط کافی و کارا را فراهم می‌کند. به هر حال، مجموعه الزامات سرمایه‌ای، مدیریت ریسک‌های اعتباری، عملیاتی  و بازار و کنترل‌های داخلی از جمله راهکارهای نظارتی بانک مرکزی است.
به منظور رفع تنگنای اعتباری در کشور می‌توان به ضرورت رعایت استانداردهای بین‌المللی به ویژه در زمینه کفایت سرمایه، الزامات نقدینگی و ریسک‌های اعتباری اشاره کرد که به دلیل عدم رعایت چنین استانداردهایی در سال‌های گذشته، ریسک‌های قابل توجهی به سپرده‌گذاران سیستم بانکی و به طور کلی اقتصاد کشور تحمیل شده است.
عوامل تاثیرگذار
کسری سرمایه و نقدینگی در بانک‌ها، کاستی‌های موجود در زمینه مدیریت بحران در بانک‌ها، اصلاح و تقویت قوانین و مقررات بانکی و بالا بودن مطالبات غیر جاری در بانک‌ها از عوامل مهم و تاثیرگذار در مسئله تنگنای اعتباری نظام بانکی در کشور هستند.
به طور کلی در بررسی تنگنای اعتباری کشور تنها به موضوع وام‌دهی و واسطه‌گری بانک‌ها نباید توجه کرد و موارد متعددی با گستردگی مفاهیم وجود دارند که قوانین و مقررت، ساختار و انطباق با قوانین و مقررات بین‌المللی شاید مهمترین آنها باشند.
کمبود منابع مالی برای وام‌دهی به سایر بخش‌های اقتصادی ناشی از کسری نقدینگی و کسری سرمایه در شبکه بانکی کشور است.  میزان برگشت پذیری تسهیلات به بانک یا به طور کلی دقیق‌تر حجم مطالبات غیر جاری سیستم بانکی نیز خود یکی از عوامل با اهمیت و موثر در ضعف نظام بانکی ایران در زمینه تامین مالی اقتصاد است.
علت ایجاد تنگنای اعتباری در کشور می‌تواند ترکیبی از دلایل بسیاری از جمله شرایط نامناسب کلان اقتصادی، فرهنگ اعتباری ضعیف و ضعف چارچوب نظارتی با قدرت اعمال قانون کم بانک مرکزی باشد.
نقش بانک مرکزی
بنابراین به طور کلی می‌توان بیان کرد که دو علت عدم توانایی بانک‌ها برای تامین منابع سایر بخش‌های اقتصادی و عدم نظارت موثر بانکی از طرف ناظر بانکی می‌تواند تاثیرات ویژه‌ای را بر تنگنای اعتباری در کشور ایجاد کند. و نقش بانک مرکزی در هر دو مورد بسیار موثر است.
از سویی دیگر پیش شرط رشد اقتصادی در ایران ثبات مالی و نظارت موثر بر بخش مالی است که نظارت موثر بر بخش مالی تاثیرپذیر از محیط مقرراتی و قانونی بوده و شامل قوانینی مانند قوانین شرکتی، قوانین ورشکستگی و قوانین مالکیت خوصی و حمایت از مصرف کننده است که در ایران برخی باید تدوین و برخی اصلاح شوند.
علاوه بر آن در نظارت موثر باید به استانداردهای بین المللی توجه داشت که در این باره فاصله قابل توجه نظام بانکداری کشور با استانداردهای حسابرسی و حسابداری بین المللی، کنترل‌های داخلی بین المللی و اصول لازم در زکینه کفایت سرمایه و نسبت‌های نقدینگی مورد توجه است. 
از این‌رو می‌توان تمهیداتی را در نظر داشت که بانک‌ها ملزم به بررسی کیفیت دارایی‌های خود تحت نظارت بانک مرکزی جهت تایید ماهیت و میزان مطالبات معوق و همچنین حسابرسی عملیاتی برای مشخص کردن دلایل بروز مطالبات معوق باشند.


ولیعهد عربستان دستور بازداشت ده‌ها مقام سیاسی و اقتصادی را صادر کرد؛
گروه بين الملل:  قدرت طلبي ملک سلمان و فرزندش محمد بن سلمان به مرحله اي تازه وارد شد که درآن شاهزادگان سعودي را به اتهام فساد از قدرت برکنار کردند. پادشاهي عربستان به بهانه مبارزه با فساد مالي، دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام سابق و فعلي را صادر کرد که برجسته‌ترين آنها وزير گارد ملي است. پادشاه سعودي همچنين وزير جديد گارد ملي را تعيين کرد. به گزارش شبکه اسکاي نيوز عربي، ترکي آل شيخ، رئيس شوراي اداره هيئت کل ورزش و مشاور دفتر پادشاهي در توييتر نوشت، صبح روز يکشنبه هيچ کس جان سالم به در نخواهد برد.وي تاکيد کرد، مقامات عربستان حمله‌اي بي‌امان عليه شاهزادگان، تجار و مسؤولان سعودي متهم به فساد آعاز کرده‌اند و فاسدان هيچ جايي در عربستان ندارند.رسانه‌هاي سعودي گزارش دادند، به دستور ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان ده‌ها مسؤول و شاهزاده و تاجر به اتهام‌هاي مختلف فساد بازداشت شده‌اند.براساس گزارش اين رسانه‌ها، کميته مبارزه با فساد ۱۱ شاهزاده را بازداشت کرده است. در بين بازداشت شدگان نام متعب بن عبدالله وزير گارد ملي برکنار شده، شاهزاده وليد بن طلال و شاهزاده ترکي بن عبدالله بن عبدالعزيز امير سابق رياض هم به چشم مي‌خورد. اين کميته همچنين چهار وزير کنوني و ده‌ها وزير سابق (که تعداد آنها سه مورد گفته شده) را بازداشت کرده است. اين کميته پرونده سيل‌هاي جده و پرونده تحقيقات درباره ويروس کرونا را مجددا باز کرده است. همچنين گزارش شده است، خالد التويجري، مدير سابق دفتر سلطنتي، عادل فقيه، وزير سابق کار و تجار برجسته از جمله صالح کامل و پسرش و وليد ابراهيم رئيس گروه "ام بي سي" و بکر بن لادن هم جزو بازداشتي‌ها هستند.اين تحولات بعد از گذشت کمتر از دو ساعت از دستور پادشاه براي اتخاذ گام‌هاي جديد در عربستان به بهانه مبارزه با فساد بود؛ به طوريکه پادشاه عربستان دستور تشکيل کميته مبارزه با فساد را تحت امر محمد بن سلمان صادر کرد.چهار وزير فعلي کابينه سعودي هم در فهرست بازداشت‌شدگان قرار دارند.
قدرت بيشتر وليعهد
پادشاه عربستان دستور تشکيل کميته مبارزه با فساد به رياست پسرش، محمد بن سلمان، وليعهد اين کشور را صادر کرد.رسانه‌هاي سعودي گزارش کردند، به موجب فرمان ملک سلمان بن عبدالعزيز آل سعود، اين کميته در خصوص موضوعات مربوط به فساد اموال عمومي‌فعاليت خواهد کرد.اعضاي اين کميته را هيئت نظارت و تحقيق، رئيس هيئت ملي مبارزه با فساد، رئيس ديوان نظارت عمومي، دادستان کل و رئيس سازمان امنيت عربستان تشکيل مي‌دهند.از جمله ماموريت‌هاي اين کميته مقابله با فساد و برخورد با دست‌اندازي به‌اموال عمومي‌اعلام شده است. به گزارش رويترز، اندک‌زماني پيش از برکناري و تغيير وزيران پيشين و بازداشت‌هاي گسترده، اعلام شد که رياست کميته تازه‌ تأسيس مبارزه با فساد به محمد بن سلمان، فرزند پادشاه و وزير دفاع عربستان سپرده شده است. محمد بن سلمان ماه ژوئن سال جاري ميلادي (۲۰۱۷) به وليعهدي عربستان سعودي منصوب شده بود. وليعهد و رئيس "کميته مبارزه با فساد" اختيارات وسيعي داده شده است. اين کميته مي‌تواند تحقيقاتي را به جريان بيندازد، قرار بازداشت صادر کند و نيز محدوديت‌هاي مسافرتي به وجود بياورد و يا دارايي‌هاي افراد را مسدود کند.سپتامبر گذشته نيز نهادهاي امنيتي عربستان ده‌ها نفر، از جمله چند روحاني پرنفوذ را بازداشت کرده بودند.محمد بن سلمان، وليعهد عربستان سعودي، اواخر اکتبر گذشته تاکيد کرده بود که کشورش مي‌خواهد به اسلام ميانه‌رو و اعتدال‌گرا بازگشته و نظام پادشاهي کشور را مدرنيزه کند.در دوران ولايتعهدي محمد بن سلمان جامعه عربستان شاهد تغييرات و اصلاحاتي نظير تغيير قوانين رانندگي به نفع زنان، آزادي ورود زنان به ورزشگاه‌ها، آزادي‌هاي مشروط براي موسيقي و اصلاحاتي در حوزه‌هاي اقتصادي بوده است. بسياري معتقدند اين تغييرات تنها ظاهري خواهد بود. ناظران مسايل عربستان اقدامات اصلاحي اين شاهزاده جوان را در راستاي تحکيم پايه‌هاي قدرت خودش ارزيابي مي‌کنند.
بازجويي از شاهزاده ميلياردر
شاهزاده وليد بن طلال، ميلياردر و مدير ارشد سعودي نيز که رهبري يک امپراتوري اقتصادي جهاني را در دست دارد، در ميان بازداشت‌شدگان است.يک مسئول برجسته عربستاني فاش کرد روند بازجويي از وليد بن طلال، شاهزاده ميلياردر و در بازداشت عربستاني و ابراهيم العساف، وزير دارايي سابق اين کشور در پرونده‌هاي فساد آغاز شده است.به گزارش خبرگزاري رويترز، اين مسئول عربستاني که خواست نامش فاش نشود، گفت وليد بن طلال ميلياردر عربستاني و مالک شرکت "القابضة" در ميان چهره‌هاي بازداشت شده است و او در حال حاضر توسط يک هيات جديد مبارزه با فساد تحت بازجويي است.اين منبع افزود: ابراهيم العساف، وزير دارايي سابق عربستان نيز اکنون در بازداشت بوده و تحت بازجويي قرار دارد.رويترز اعلام کرد که تا اين لحظه‌امکان برقراري ارتباط با اشخاص مذکور جهت اطلاع از صحت اين خبر حاصل نشده است. ملک سلمان بن عبدالعزيز، طي حکمي‌سلطنتي شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود، وزير گار ملي را از پستش برکنار کرد.پادشاه عربستان در حکمي‌شاهزاده خالد بن عبدالعزيز بن محمد بن عياف آل مقرن را به جاي شاهزاده متعب در پست وزير گارد ملي تعيين کرد.پادشاه عربستان همچنين محمد بن مزيد التويجري وزير اقتصاد و برنامه‌ريزي را به جاي عادل بن محمد فقيه وزير اقتصاد و برنامه‌ريز تعيين کرد. عادل بن فقيه از اين سمت کنار گذاشته شد.شاهزاده متعب فرماندهي گارد ملي را از پدرش يعني بهترين پسر ملک عبدالله بن عبدالعزيز به ارث برده بود و اين ارگان قدرت امنيت داخلي محسوب مي‌شود که از يگان‌هاي قبيله‌اي تشکيل شده است.ملک عبدالله پنج دوره گارد ملي را هدايت کرد و شاهزاده متعب آخرين عضو از نسل فرزندان ملک عبدالله بود که هنوز در يکي از مناصب عالي ساختار سلطنتي فعاليت مي‌کرد.با برکناري شاهزاده متعب و وزير اقتصاد قدرت وليعهد عربستان بيشتر شد. ملک سلمان همچنين سرلشگر فهد بن عبدالله الغفيلي را به درجه سرلشگر ستاد ارتقا داد و به عنوان فرمانده نيروي دريايي به جاي سرلشگر عبدالله بن سلطان السلطان تعيين کرد. السلطان نيز بازنشسته شد.
شليک موشک دوربرد به پايتخت عربستان سعودي
درحاليکه رياض درگير پاکسازي شاهزادگان مخالف است. ارتش يمن يک فروند موشک بالستيک دوربرد به فرودگاه بين المللي «ملک خالد» واقع در حومه پايتخت عربستان سعودي شليک کرد. منابع نظامي‌يمني اعلام کردند که ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن موشک بالستيکي را به فرودگاه بين‌المللي ملک خالد در رياض شليک کردند. در پي اصابت اين موشک فعاليت اين فرودگاه مختل شد.به گزارش سايت العهد لبنان، سازمان هواپيمايي عربستان اعتراف کرده است، اين موشک بالستيک ارتش وابسته به انصارالله يمن به محوطه فرودگاه ملک خالد در رياض اصابت کرده است.در پي اين حمله موشکي تمام پروازها در فرودگاه ملک خالد به تاخير افتادند.شبکه خبري الميادين نيز به نقل از منابع نظامي‌يمني اعلام کرد که ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن موشک بالستيک دوربردي را به فرودگاه بين‌المللي ملک خالد در رياض شليک کردند.به گفته اين منابع اين موشک با دقت بالا به هدف اصابت کرد. در همين راستا، محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله يمن گفت: ما بارها تأکيد کرديم که در واکنش به ادامه بمباران غيرنظاميان بي‌گناه پايتخت‌هاي کشورهاي متجاوز را با موشک‌هاي بالستيک هدف قرار خواهيم داد. ائتلاف عربي به حمله موشکي انصارالله اذعان و ادعا کرده که اين حمله مناطق غيرمسکوني در رياض را هدف قرار داد.


با انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید محقق شد؛
قیمت نفت اوپک چهارشنبه گذشته به علت میزان چشمگیر پایبندی اوپکی‌ها به تعهد خود برای کاهش تولید و انتظار برای تمدید این توافق، بالاترین قیمت سال 2017 برابر با 59.23 دلار را ثبت کرد.
به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه گذشته 11 آبان 1396 با 74 سنت کاهش نسبت به قیمت روز پیش از آن 58.49 دلار در هر بشکه فروخته شد.
سبد نفتی اوپک روز چهار شنبه گذشته (10 آبان) رکورد قیمت نفت اوپک در سال 2017 را شکست و به بشکه‌ای 59.23 دلار رسید.
روز چهارشنبه پس از اینکه آمارهای اوپک نشان داد که اعضای این سازمان به میزان چشمگیری به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند هستند و انتظار می‌رود که روسیه نیز به میزان گسترده‌ای توافق را حفظ کند، قیمت نفت در معاملات آن روز  به بالاترین رقم از نیمه سال 2015 رسید و 61.45 دلار در هر بشکه فروخته شد؛ به دنبال آن نیز قیمت نفت اوپک نیز رکورد ثبت کرد.
روند افزایشی قیمت نفت در روز جمعه نیز ادامه یافت به طوریکه قیمت نفت برنت به 62.07 دلار و نفت خام آمریکا به 55.64 دلار در هر بشکه، بالاترین رقم از جولای 2015 رسید.
از عوامل افزایش نفت خام آمریکا، خاموشی 8 دکل نفتی این کشور در هفته منتهی به 3 نوامبر عنوان شده است که بیشترین کاهش از می 2016 به شمار می‌رود. البته قیمت اوپک برای روز جمعه هنوز بر روی سایت این سازمان بروزرسانی نشده است که احتمال می‌رود رکورد جدید برای سال 2017 به ثبت برساند.
قیمت نفت از هفته دوم شهریور تاکنون به طور متوسط روند افزایشی داشته هرچند در برخی روزها قیمت نفت کاهش یافته اما این روند قیمت نفت برنت را به بالای 62 دلار و نفت خام آمریکا را بالای 55.5 دلار رسانده است.
این روند با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر پیش‌بینی افزایش چشم‌انداز تقاضا و همچنین پیش‌بینی اوپک برای افزایش تقاضا برای نفت این سازمان در سال آینده و همچنین شروع دوباره فعالیت پالایشگاه ها پس از تندباد هاروی و بروز نشانه هایی از تقویت تقاضا شروع و با احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک و کاهش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا ادامه یافت.
در این زمان قیمت نفت اوپک نیز روند افزایشی به خود گرفت و در نهایت در اول نوامبر  برابر با 10 آبان رکورد بیشترین قیمت این نوع نفت در سال 2017 را شکست و به 59.23 دلار رسید که از بالاترین قیمت پیشین 2.80 دلار بیشتر است.
پیش از این قیمت نفت اوپک در 26 سپتامبر به  56.43 دلار رسیده که بالاترین قیمت محسوب می‌شد.
کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2017، اول تیر ماه رقم خورده و به 42.58 دلار در هر بشکه رسیده بود.
متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به 3 نوامبر 2017  یعنی 12 آبان ماه برابر با 58.63 دلار در هر بشکه بوده است.
متوسط قیمت نفت در ابتدای سال 2017 تاکنون برابر با 50.76 دلار بوده است.
سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.


جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل خبر داد؛
به گفته بيژني، با اجراي پروژه کاستودين که اتصال بازار سرمايه ايران به يونان را دنبال مي‌کند، بازار سرمايه ايران به بيش از 30 بازار مهم دنيا متصل مي‌شود.
بهادر بيژني، جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل در گفتگو با سنا، در خصوص راهکارهاي بين المللي شدن بازار سرمايه گفت: بحث بين المللي شدن بازار سرمايه موضوعي فراتر از حضور يا جذب سرمايه گذار خارجي است.
وي افزود: بين المللي شدن بازار سرمايه فرآيندي است که براي تکيمل آن بايد قدم‌هايي برداشته شود؛ يکي از گام‌ها دسترسي دو جانبه است. به اين ترتيب که ما به بازارهاي بين المللي دسترسي داشته باشيم و برعکس اين موضوع نيز رخ دهد. همچنين تعامل و بالا بردن استانداردها مهم است. نقش ما در تصميم گيري‌هاي بين المللي جهاني نيز نکته ديگري است. علاوه بر اينها براي بين المللي شدن بازار سرمايه بايد به صورت فعالانه در اين مهم گام برداشت. اين مقام مسئول در سازمان بورس با تاکيد بر اينکه بايد در فرايند بين المللي شدن بازار سرمايه علاوه بر سازمان بورس، چهار بورس، سپرده گذاري و دو کانون نيز فعال باشند، گفت: همچنن لازم است شرکاي ما يعني وزارت اقتصاد، بانک مرکزي، اتاق بازرگاني ايران، سازمان خصوصي سازي، سازمان سرمايه گذاري و کمک‌هاي فني اقتصادي و مرکز مالي ايران هم در اين مهم دخيل شوند. وي در ادامه، نوآوري در محصولات جديد با رويکرد بين المللي را براي جذب سرمايه‌هاي خارجي مهم دانست و گفت: يکي ازمهمترين اين نوآوري‌ها، محصولات مالي اسلامي‌است که بايد براي آنها برنامه‌هايي وجود داشته باشد به طوري که براي علاقه مندان به بازار سرمايه ايراني، اسلامي‌بودن اين ابزارها محرز شود . بيژني بهبود استانداردها را نکته مهم ديگر براي بين المللي شدن بازار سرمايه دانست و افزود: براي بين المللي شدن بازار سرمايه تعامل با نهادهاي بين المللي نيز موضوع مهمي‌است. وي سپس در خصوص تعاملات بين المللي سازمان بورس توضيح داد و گفت: در اين راستا تلاش کرديم در آيسکو عضويت سازمان بورس را از حالت پيوسته به حالت عادي تغيير دهيم. در اين خصوص جلسات متعدد و مکاتبات زيادي انجام شده و در حال حاضر هم در تعامل با آيسکو هستيم تا عضويت ما ارتقا يابد. بيژني درخصوص جذب سرمايه گذار خارجي به عنوان يکي از مهمترين اهداف بين‌المللي شدن بازار سرمايه گفت: حجم سرمايه گذاري خارجي پس از اجراي برجام به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و حدود 4 برابر شده است که نشان مي‌دهد با بهبود شرايط بين المللي، توجه سرمايه گذاران خارجي به بازار سرمايه ايران افزايش يافته است. جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل، ارتباط با نهادهاي ناظر ساير بازارهاي بين المللي را يکي ديگر از راهکارهاي بين المللي شدن بازار سرمايه دانست و گفت: سازمان بورس در اين راستا چند بازار سرمايه را هدف گذاري کرده که يکي از آنها آلمان است، در سپتامبر سال گذشته با نهاد ناظر بازار سرمايه آلمان تفاهمنامه‌اي امضا و جلسات متعدي برگزار شد. دو ماه قبل نيز جلسه اي با مسولان بورس آلمان برگزار کرديم. بيژني همچنين از امضاي تفاهم نامه با نهاد ناظر بازار سرمايه هند خبر داد و گفت: در مذاکرات با نهاد ناظر هند موفق به تعريف پروژه‌هايي شديم که يکي از انها تعريف پلتفرم مشترک بورس کالاي ايران و بورس کالاي هند بود که در نمايشگاه بورس کيش افتتاح شد. وي در ادامه به چالش‌هاي پيش روي بين المللي شدن بازار سرمايه اشاره کرد و افزود: بسياري از اين چالش‌ها به بحث‌هاي بانکي مربوط مي‌شود که با همکاري بانک مرکزي قابليت حل شدن دارند. جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل با اشاره به موضوع کاستودين ادامه داد: يک بحث بانکي موضوع کاستودين است که در حال حاضر سپرده گذاري مرکزي در اين رابطه وارد مذاکره با يک برخي بانک‌هاي داخلي شده و درصدد هستند هرچه سريع‌تر اين پروژه را اجرايي کنند. به گفته بيژني، با اجراي پروژه کاستودين که اتصال بازار سرمايه ايران به يونان را دنبال مي‌کند، بازار سرمايه ايران به بيش از 30 بازار مهم دنيا متصل مي‌شود. سپرده گذاري اين پروژه را با تعريف کردن نقش بانک کارگزار و بحث‌هاي کاستودين پيگيري مي‌کند.
وي با اشاره به اينکه چنين برنامه‌هايي باعث تحول بازار سرمايه ايران مي‌شود، گفت: از ديگر چالش‌هاي پيش روي بين المللي شدن بازار سرمايه ايران عدم تعيين رتبه اعتباري کشور است که تحقق اين موضوع همکاري در سطح کل نهادهاي مالي کشور را نياز دارد. بيژني، نبود رتبه اعتباري کشور را يکي از موانع اصلي انتشار اوراق ارزي دانست و گفت: انتشار اوراق ارزي يکي از برنامه‌هاي سازمان بورس است ولي يکي از لوازم اين مساله، تعيين رتبه اعتباري کشور است که بعدها از تعيين رتبه اعتباري کشور به تعيين رتبه اعتباري شرکت‌ها و اوراق خواهد رسيد. اين بحث در کنار تعيين نوع ارز، نحوره انتقال به کشور، نحوه بازپرداخت اصل و سود اوراق نکاتي است که بايد با همکاري مسوولان بانک مرکزي حل شود و مي‌تواند در جذب سرمايه گذاري خارجي بسيار تاثير گذار باشد.


تجارت- محمد خادمي: طبق قانون اساسي کشورمان تحصيل درمراکز آموزشي دولتي به شکل رايگان است، اما در چند سال اخير کمتر مدرسه اي وجود دارد که هزينه اي درهنگام ثبت نام دانش آموزان ازاولياء دريافت نکند،هزينه‌هايي در قالب کمک به مدرسه که از 50 هزار تومان تا يک ميليون تومان ازخانواده‌ها درمناطق مختلف کشوردريافت مي‌شود، اما پرداخت هزينه ثبت نام اولين قدم براي پرداخت هزينه‌هاي ديگر است که بر دوش خانواده‌ها قرارمي‌گيرد، هزينه‌هايي که به شکل‌هاي مختلف ازسوي مدارس دريافت مي‌شود و در طول سال تحصيلي يک خانواده براي تحصيل فرزند دانش آموزش بايد حدوديک تا 3ميليون تومان هزينه کند، در اين گزارش به مناسبت 13 آبان روزدانش آموزنگاهي انداخته‌ايم به هزينه تراشي مراکز آموزشي براي اولياء دانش آموزان در طول سال تحصيلي که در ادامه مي‌خوانيد:
آماري از دانش آموزان و محيط‌هاي آموزشي
بر اساس آخرين آمار از وضعيت ثبت‌نام دانش‌آموزان نزديک به 13 ميليون نفر در مدارس کشور ثبت‌نام کرده‌اند؛ تعداد دانش‌آموزان دوره ابتدايي 7 ميليون و 629 هزار و 106 نفر، تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه اول دو ميليون و 991 هزار و 327 نفر، تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم يک ميليون و 944 هزار و 250 نفر، تعداد دانش‌آموزان مدارس استثنايي 59 هزار و 529 نفر و تعداد دانش‌آموزان پايه دهم 724 هزار و 994 نفر که 11.7 درصد دانش‌آموزان در رشته رياضي، 29.6 درصد در رشته تجربي، 26.8 درصد در رشته انساني، 15.4 درصد در فني‌وحرفه‌اي، 15.9 درصد در کاردانش و 0.6 درصد در رشته معارف مشغول به تحصيل هستند.از اين رو، تعداد 17 هزار و 318 مدرسه در مقطع ابتدايي و همچنين 41 هزار و 613 مجتمع آموزشي ابتدايي در کشور وجود دارد که رقم اين مقطع تحصيلي را 58 هزار و 931 مدرسه مي‌رساند.بر اين اساس، مجموع کلي مدارس دوره اول متوسطه اول (راهنمايي) 23 هزار و 387 مدرسه را نشان مي‌دهد، از اين تعداد، 9717 مدرسه و 13 هزار و 670 مجتمع دوره متوسطه اول (راهنمايي) در کشور وجود دارد.دبيرستان و يا دوره متوسطه دوم که در سالهاي انتهايي تحصيل دانش‌آموزان قرار دارد از اهميت ويژه اي برخوردار است.مجموعا در کشور 14 هزار و 813 مدرسه دوره متوسطه دوم (دبيرستان) در کشور وجود دارد، از اين تعداد 9506 دبيرستان و 5307 مجتمع آموزشي دبيرستاني در کشور وجود دارد.مطابق با اعلام مرکز آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش مجموعا 6983 هنرستان در کشور فعاليت دارد، بر اين اساس، تعداد 5996 هنرستان و 987 مجتمع هنرستاني به تفکيک در کشور فعاليت مي‌کند.بررسي آمارها حکايت از حضور 148 مدرسه ايراني در 83 کشور در سطح جهان دارد که از اين تعداد 10 مدرسه، مدرسه از راه دور و 138 مدرسه ديگر مدارس دولتي و غيردولتي هستند. در حال حاضر نزديک به 17 هزار دانش آموز دختر و پسر در اين مدارس به تحصيل مشغول هستند که در اين ميان برخي از مدارس در رقابت با مدارس خارجي موفق تر عمل مي‌کنند که از آن جمله مي‌توان به مدرسه توحيد در امارات و مدرسه ايراني در ابوظبي اشاره کرد.در مدارس استعدادهاي درخشان پسرانه کشور، 19 هزار و 106 دانش آموز در مدارس راهنمايي و 34 هزار و 926 دانش آموز در مدارس متوسطه تحصيل مي‌کنند و اين در حالي است که 17 هزار و 188 دانش آموز دختر در مدارس راهنمايي و 33 هزار و 928 دانش آموز دختر در مدارس متوسطه سمپاد مشغول به‌اموزش هستند.تعداد دانش آموزان اتباع خارجي محصل در مدارس ايراني که داراي مجوز حضور در کشورمان هستند نيز بخش ديگري از آمارهاي موجود را به خود اختصاص داده‌اند و در حال حاضر 329 هزار و 139 دانش آموز اتباع در کشورمان مشغول به تحصيل هستند.
از خريد برگ امتحان تا خريد هل کیلویی 120 هزارتوماني
براي اينکه از هزينه تراشي مدارس دولتي مطلع شويم گفتگويي با تعدادي از اولياي دانش آموزان انجام داده‌ايم که در ادامه مي‌خوانيد. «زهرا» مادر يکي از دانش آموزان در شهرک ضياآباد اسلام شهر در اين باره به خبرنگار «تجارت» مي‌گويد:« فرزندم در مقطع پيش دبستاني مشغول به تحصيل است، مدرسه از ما خواسته که هر روز براي فرزندمان شير تهيه کنيم و به مدرسه بياوريم، در صورتي که مدرسه دولتي است و در زمان ثبت نام به شکل اجباري 700 هزار تومان پول دريافت کرده، اما کوچک‌ترين خدمات در مدرسه را از والدين در خواست مي‌کنند.»
او ادامه مي‌دهد:« دانش آموزان اين مدرسه يک ساعت در هفته کلاس بازي با آبرنگ دارند، که براي اين نوع فعاليت هر خانواده بايد 50 هزار تومان هزينه کند، همچنين در ابتداي سال نزديک به 60 هزار تومان هزينه لباس فرم فرزندمان را به مدرسه پرداخت کرده‌ايم.»يکي ديگر از مادران دانش آموزان که خود را «رضايي» معرفي مي‌کند و ساکن منطقه 5 تهران است، به خبرنگار ما مي‌گويد:« مدرسه بنت الهدي و يحيي زاده به شکل دولتي اداره مي‌شوند، اما معلم بخواهد امتحان از دانش آموزان بگيرد برگه‌امتحاني را بايد اولياي دانش آموزان بخرند.»او ادامه مي‌دهد:« در اين دو مدرسه بيش از 400 دانش آموز ثبت نام کرده‌اند و هر يک از دانش آموزان در حدود 500 هزار تومان در قالب کمک به مدرسه پول داده‌اند که مبلغي حدود 200 ميليون تومان جمع آوري شده است، اما معلوم نيست اين مبلغ را مدرسه در چه حوزه اي در طول يکسال هزينه مي‌کند که براي يک برگ امتحاني بايد دانش آموز هزينه کند.»آن طور که اين اولياي دانش آموز مي‌گويد:« چند وقت پيش معلم فرزندم اعلام کرد که به روي برگ نقاشي با مواد خوراکي رنگ آميزي کنيد و مواد غذايي را با رنگ‌هاي مختلف به روي برگ‌ها بچسبانيد، در قسمتي از اين کار دستي بايد نزديک به 100 گرم هل استفاده مي‌شد، که مجبور شديم هل را که کيلويي 120 هزار تومان است تهيه کنيم، البته حبوبات مانند عدس، لوبيا، نخود نيز به کار برديم؛ که اين کار هم موجب اسراف در مواد غذايي مي‌شود و هم اينکه هزينه زيادي را به خانواده‌ها تحميل مي‌کند.»او ادامه مي‌دهد:« گاهي اوقات معلمان از دختران12 سال مي‌خواهند مواد غذايي مانند ترشي و مربا با مدل‌هاي گوناگون به عنوان فعاليت خارج از کلاس تهيه کنند، اين فعاليت براي درس حرفه و فن است، که در اين جا خانواده‌ها مجبورند چنين مواد غذايي را تهيه کنند.»از ديگر اوليايي که درد و دلش را با خبرنگار «تجارت» در ميان مي‌گذارد، «مجتبي» ساکن شهرک مريم در منطقه‌انديشه شهريار است، او مي‌گويد:« دو دختر دوقلو دارم و براي ثبت نام دو فرزندانم پيش از يک ميليون تومان پرداخت کرده‌ام، اما در اين يک ماه و نيمي‌که از سال تحصيلي مي‌گذرد مدرسه فرزندانم هزينه‌هايي را به دوش مان گذاشته است که برايمان سخت است، به طور نمونه ما به فرزندانمان صبحانه مي‌دهيم، اما مدرسه تمايل دارد که صبحانه بچه‌هايمان را در مدرسه تهيه کنيم و آن‌ها بدون حضور ما در مدرسه صبحانه شان را صرف کنند.»او مي‌افزايد:« اردو بردن دانش آموزان از سوي مدرسه نيز يکي ديگر از هزينه تراشي‌هاي مدارس براي خانواده‌هاست، اردو به سينما، باغ وحش، پارک، موزه و...که بايد هزينه اي حدود20 هزار تومان پرداخت کرد.»
از شيريني تا سکه طلا
«طيبه» از ديگر اوليايي است، که از شهرک کوزو شهر جديد پرند با خبرنگار ما ارتباط برقرار کرده است، او مي‌گويد:« از چند روز پيش مدرسه به ما اعلام کرده است که به مناسبت 13آبان روزدانش آموز پرچم کشورمان را براي جشن مدرسه براي فرزندمان تهيه کنيم، از همين سو هر يک از اولياء به شکل جداگانه به صورت متفاوت پرچم را تهيه کرده‌اند، در صورتي که در گذشته اين نوع خدمات برعهده مدرسه بوده است و روز دانش آموز مدرسه به هريک از دانش آموزان هديه يا يک شاخ گل اهدا مي‌کرد.»او ادامه مي‌دهد:« هر از گاهي مسئولان مدرسه تصميم مي‌گيرند که به مناسبت‌هاي ملي- مذهبي در مدرسه غذايي پخت شود و بين دانش آموزان و کادر مدرسه توزيع شود و هزينه اين نذري را از اولياء دريافت مي‌کنند، که بنده شاهد بوده‌ام که برخي از اولياء توان پرداخت 10تا20 هزار تومان براي اين برنامه را ندارند، مدرسه مي‌خواهد با اين کار دانش آموزان را از کودکي در فعاليت‌هاي اجتماعي فعال کنند، در صورتي که برنامه‌هاي زيادي وجود دارد و نيازي به توزيع غذا نيست.»آن طور که اين اولياء دانش آموز مي‌گويد:« آخر هفته معلم از يکي از دانش آموزان مي‌خواهد به تعداد دانش آموزان کلاس شيريني يا ميوه تهيه کند و اين کار به شکل سريالي از سوي اولياي ديگر دانش آموزان نيز انجام مي‌شود.»او ادامه مي‌دهد:« در روز معلم مدرسه از هر يک از اولياء دانش آموزان مي‌خواهد هزينه اي حدود 50تا 70 هزار تومان پرداخت کنند تا براي فعاليت يکسال معلم سکه طلا تهيه کنند، در صورتي که بسياري از خانواده‌ها توان چنين هزينه اي را ندارند و خودشان مي‌خواهند با يک شاخ گل از معلم فرزند شان تقدير کنند.»وي به تولد گرفتن در کلاس‌هاي درس نيز اشاره مي‌کند، مي‌افزايد:« گاهي اوقات کادر آموزشي مدرسه از اولياء مي‌خواهد تولد فرزندانشان را در محيط آموزشي و کلاس درس برگزار کنند، که خانواده‌ها مجبورند يک کيک بزرگ براي تمامي‌همکلاسي‌ها تهيه کنند.»يکي ديگر از اوليا دانش آموزان درمحله مهرآباد جنوبي مي‌گويد:« چند وقت پيش مدرسه فرزندم به ما اعلام کرده است براي درس علوم بايد گياهان مختلف کاشت کنند، هر يک از اولياء نزديک به 20 هزار تومان هزينه کرده‌اند، گلدان، نهال، بذر، خاک، کود و... را تهيه کرده‌اند و در آخر هم گلدان تهيه شده در مدرسه قرار مي‌گيرد.»او ادامه مي‌دهد:« گاهي اوقات مدرسه کاردستي‌هايي را از يک دانش آموز مقطع ابتدايي مي‌خواهد تهيه کند که به هيچ عنوان در شرايط ساخت اين دانش آموز نيست و در آخر اوليا بايد دست به کار شوند و اين کاردستي را تهيه کنند، به طور مثال چند وقت پيش مدرسه فرزندم اعلام کرد که بايد با چوب بستني خانه کوچک يا به عبارتي يک ماکت درست کنيم، ما نيز براي اينکه چوب بستني را تهيه کنيم آخر، سر از داروخانه در آورديم تا چوب بستني پزشکي تهيه کنيم که هر بسته را 10 هزار تومان خريداري کرديم و اولياء اين کار دستي را ساختند.»
وي ادامه مي‌دهد:« کتاب‌هاي کمک درسي نيز به تازگي وارد کتاب‌هاي درسي دانش آموزان شده است و معلمان خودشان به شکل جداگانه اقدام به خريد اين کتاب‌هاي کمک آموزشي مي‌کنند.»اين اولياء دانش آموز در پايان صحبت‌هايش مي‌افزايد:« کاردستي بايد به اين شکل باشد که از اشيايي که قابليت استفاده ندارند و در لوازم بازيافتي قرار دارند تهيه کرد، مانند بطري‌هاي نوشيدني‌ها نه اينکه اولياي دانش آموز هزينه زيادي براي هر کاردستي کنند.»
دريافت هزينه‌هاي عجيب وغريب ازاولياء
طبق تحقيقات خبرنگار«تجارت» دربرخي مدارس شهرتهران هردانش آموز بايد ماژيک مخصوص خودش را براي نوشتن درتابلو کلاس تهيه کند، چرا که مدرسه زير بار هزينه ماژيک نيزنمي‌رود و درلوازم التحريرهردانش آموزماژيک نيز وجود دارد.همچنين سال گذشته خبرگزاري فارس اعلام کرد مسئولين مدرسه اي درشهراردبيل جرايمي‌را ازدانش‌آموزان به عنوان حضورديرهنگام به مبلغ 100 تومان، درس نخواندن 500 تومان و ناخن نگرفتن 100 تومان،هد نزدن 100 تومان دريافت مي‌کنند تا ازاين محل بتوانند هزينه‌هاي مدرسه را به قول خودشان تامين کنند.


رئيس اتاق بازرگاني ايران مطرح کرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني ايران با سفير بلژيک در ايران و رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک ديدار کرد. در اين ديدار بود که رئيس پارلمان بخش خصوصي ايران اعلام کرد که افزايش مراودات اقتصادي ايران و بلژيک مشروط به تقويت مناسبات بانکي است. طرف بلژيکي نيز در صحبت‌هاي خود از اراده اين کشور براي بهبود روابط اقتصادي خود با ايران صحبت کرد و سفير بلژيک در ايران نيز گفت که لابي‌هاي بسيار زيادي با واشنگتن و پارتنرهاي مختلف انجام شده تا از توافق هسته‌اي محافظت شود.
براساس اين گزارش غلامحسين شافعي روز گذشته در نشست مشترک خود با رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک که با حضور سفير بلژيک در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، گفت: بلژيک به لحاظ آزادي تجاري، اقتصادي و مالي يک کشور شاخص در اتحاديه اروپا است و به همين دليل، برقراري ارتباطات تجاري فعالان اقتصادي ايران با کشور بلژيک از اهميت زيادي برخوردار است. وي با بيان اينکه بلژيک از بنيان‌گذاران اتحاديه اروپا است، اظهار داشت: وجود مقر ناتو و حضور بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در بلژيک، به برقراري جذابيت روابط تجاري با اين کشور مي‌افزايد. رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأکيد بر اينکه زمينه‌هاي همکاري ايران و بلژيک بسيار متنوع است، گفت: اين زمينه‌هاي همکاري مي‌تواند در خصوص پزشکي، صنعت خودروسازي، لوازم بهداشتي، مواد معدني، آهن، فولاد، نفت، گاز و پتروشيمي‌باشد. وي با اشاره به اينکه ايران يک برنامه وسيعي را براي نوسازي و بهسازي صنعت خود دارد، گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در کشور بلژيک، اين موضوع هم مي‌تواند يکي از محورهاي مهم مذاکرات و مناسبات اقتصادي بين دو کشور در آينده باشد. 
بلژيک جدي در اجراي تفاهم‌نامه‌هاي اقتصادي
شافعي اظهار داشت: در مورد استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و انتقال دانش‌ فني در زمينه طرح‌هاي نوين آبياري هم از آنجا که ايران به فکر استفاده از روش‌هاي نوين آبياري در کشاورزي مي‌تواند زمينه همکاري تجاري بيشتري را بين دو کشور فراهم کند. رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه در برنامه ششم توسعه کشور براي توسعه و بهسازي حمل و نقل ريلي پيش‌بيني‌هايي شده، گفت: در اين ارتباط هم فضاي برقراري روابط تجاري بين دو کشور فراهم است. وي با بيان اينکه پيش از اين تفاهمات زيادي بين دو کشور ايران و بلژيک به‌امضا رسيده، گفت: اجرايي شدن اين تفاهمات مي‌تواند سهولت فعاليت اقتصادي را براي فعالان اقتصادي دو کشور به وجود آورد، بنابراين فکر مي‌کنم بايد در کشور بلژيک در خصوص اجرايي شدن تفاهم‌نامه‌هاي قبلي، اقدامات جدي‌تري به عمل آيد. وي همچنين به موضوع برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور که از مدتي پيش تاکنون تشکيل نشده اشاره کرد و گفت: برگزاري اين کميسيون مي‌تواند زمينه‌ساز برنامه‌هاي اقتصادي دو کشور باشد.
مناسبات بانکي مبناي فعاليت اقتصادي
شافعي خطاب به سفير بلژيک در ايران گفت اميدوارم کمک کنيد اين کميسيون مشترک هرچه زودتر تشکيل شود. رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه مبناي اصلي حرکت فعالين اقتصادي دو کشور موضوع مناسبات بانکي و بيمه‌اي است، اظهار داشت: در اين زمينه کارهايي انجام شده، ولي بايد تلاش بيشتري صورت گيرد. بعضي از بانک‌هاي ما براي راه‌اندازي شعب خود در کشور بلژيک اعلام آمادگي کرده‌اند که اين کار مي‌تواند بخشي از مشکلات بانکي دو کشور را حل کند و من اميدوارم بلژيک در اين زمينه اقدامات جدي‌تري داشته باشد. وي اظهار داشت: در بعضي از فعاليت‌هاي اقتصادي بلژيک نقش بارانداز را ايفا مي‌کند، بنابراين براي ما جذاب است که از طريق بلژيک بتوانيم با ساير کشورهاي اروپايي در ارتباط باشيم، ضمن اينکه از طريق ايران هم مي‌توان سهل‌تر به کشورهاي منطقه دست پيدا کرد. وي همچنين از سفير بلژيک در ايران خواست تا در زمينه صدور رواديد براي فعالين اقتصادي ايران، تسهيلاتي را فراهم آورند.
لابي با آمريکا براي حفظ برجام
فرانسوا دُله، سفير بلژيک در ايران نيز در حاشيه نشست مشترک رئيس اتاق بازرگاني ايران و رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک در پاسخ به اين سؤال که آيا تمهيدي انديشيده شده که پس از 20 ماه از گذشت برجام روابط تجاري ايران و بلژيک گسترش يابد و متأثر از تصميمات کشورهاي فرامنطقه‌اي مثل آمريکا نباشد، گفت: ما هم در سطح اتحاديه اروپا و هم در سطح ملي با جديت در حال تعقيب اين موارد هستيم و اين اراده در هر دو سطح وجود دارد. سفير بلژيک در ايران اظهار داشت: در واقع، لابي‌هاي بسيار زيادي با واشنگتن و پارتنرهاي مختلف انجام شده تا از توافق هسته‌اي محافظت شود. وي افزود: حتي با فرض اينکه ممکن است فشارهاي فرامنطقه‌اي به اتحاديه اروپا وارد شود، اروپا در حال تمهيد راه‌هايي است که از منافع شرکت‌هاي خود در ايران محافظت کند. 
دُله در پاسخ به اين سؤال که چرا علي‌رغم اينکه يکي از بندهاي موافقتنامه هسته‌اي، تسهيل معاملات بانکي است، اما بعد از دو سال از موافقت هسته‌اي و برجام در اين رابطه تغييري ايجاد نشده، گفت:‌در اين راستا لازم است ضمانت‌نامه‌هايي در سطح دولتي و کشوري صادر شود براي اينکه شرکت‌هاي بلژيکي در ايران بتوانند فعاليت‌هاي خودشان را علي‌رغم اين مشکلات ادامه دهند. سفير بلژيک در ايران با بيان اينکه موافق است روابط بانکي بسيار سخت است، گفت: ولي نمي‌توان بانک‌ها را به درپيش گرفتن رويه‌اي اجبار کرد، به هر حال آنها ريسک‌هاي خودشان را دارند. علي‌رغم اينکه برقراري روابط بانکي در ابتدا کاملاً غيرممکن به نظر مي‌آيد، ولي بانک‌ها اين کار را با سختي انجام مي‌دهند.