دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش شد
فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه‌ای امیر سرتیپ محمدحسین دادرس را به جانشینی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری را به معاونت هماهنگ‌کننده ارتش و امیر دریادار حسین خانزادی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. این احکام بنا به پیشنهاد فرمانده کل ارتش و نظر به تعهد و تجربه و شایستگی افراد صادر و از تلاش‌های امیر سرتیپ پوردستان، سرتیپ محمدحسین دادرس و امیر دریادار حبیب‌الله سیّاری در مسئولیتهای قبل قدردانی و تشکر به عمل آمد.

خودشیفتگی ترامپ کار دستش می دهد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشور گفت: فکر نمی‌کنم آمریکا بخواهد به‌طور رسمی از برجام خارج شود. آنان برجام را نگه می‌دارند و فشارها و تحریم‌ها را به‌ویژه در مسائل منطقه‌ای و دفاعی کشورمان بیشتر خواهند کرد.کمال خرازی در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون اظهارات ترامپ و تحریم‌های اخیر کشورمان توسط آمریکا، اظهار کرد: صحبت‌های رییس جمهور آمریکا برخاسته از وضعیت روانی او است.وی افزود: او انسان خودشیفته‌ای است و فکر می‌کند هر چه می‌گوید حق، درست و بهترین ایده برای دنیا محسوب می‌شود. البته مخالفان بسیاری در دنیا به خصوص در بین فرهیختگان دارد.وزیر خارجه اسبق کشورمان ادامه داد: ترامپ، مخالفان جدی بسیاری در میان کشورهای اروپایی و حتی در آمریکا دارد و این نوع برخورد و کلام ترامپ و مواضعی که اتخاذ می‌کند، شأن ریاست جمهوری آمریکا را پایین آورده است.خرازی به اقدامات ایران در برابر چنین مواضعی اشاره و خاطرنشان کرد: در برابر چنین رویدادی، ما سیاست‌ها و راهبردهای خودمان را پیش خواهیم گرفت که همان ایستادگی و مقاومت است.وی اضافه کرد: فکر نمی‌کنم آمریکا بخواهد به طور رسمی از برجام خارج شود. آنان برجام را نگه می‌دارند و فشارها و تحریم‌ها را به ویژه در مسائل منطقه‌ای و دفاعی کشورمان بیشتر خواهند کرد و تحریم‌های اخیر برخی ایرانیان نیز در همین راستا بوده است و طبیعتاً ما نیز در برابر چنین فشارهایی باید مقاومت و ایستادگی کنیم.

ایران مانع خونریزی در عراق شد
دبیرکل جنبش نجبای عراق گفت: ورود ایران به موضوع (همه‌پرسی) کردستان عراق راه‌حلی مسالمت‌آمیز ایجاد کرد.به گزارش ایسنا، اکرم الکعبی در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان گفت: ورود جمهوری اسلامی ایران و حاج قاسم سلیمانی به مسئله عراق و گفت‌وگوی او با تمام اطراف باعث به وجود آمدن راه‌حل مسالمت‌آمیز شد.وی افزود: ورود ایران در این مسئله از به وجود آمدن خونریزی جلوگیری کرد و فرزندان عراق با قومیت‌های مختلف را محفوظ نگه داشت.

برجام نتیجه زحمات شبانه روزی است 
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: دولت این کشور همواره از برنامه جامع اقدام مشترک دفاع کرده چراکه برجام محصول و نتیجه زحمات شبانه روزی است که باید حفظ شود.بنیاد حسین‌اف در گفت و گو با ایرنا به نشست سران کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان و دیدارهای دو جانبه حسن روحانی و الهام علی اف اشاره کرد و گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان از چهارسال گذشته در حال توسعه است و رییس جمهوری دو کشور در این مدت 10بار دیدار کرده اند که از این ملاقات ها پنج بار در باکو بوده است که خیلی مهم است.سفیر جمهوری آذربایجان به لغو دریافت روادید ایران برای اتباع جمهوری آذربایجان اشاره کرد و ادامه داد: از سال 2010 دولت ایران به صورت یک طرفه دریافت روادید را برای مردم جمهوری آذربایجان لغو کرد، دو سال گذشته نیز بنا به دستور رییس جمهوری آذربایجان قیمت روادید برای مردم ایران کاهش یافت و تسهیلاتی نیز برای صدور آن در نظر گرفته شد.

نظارت نمایندگان مجلس بر عملکرد شوراها 
رئیس هیات نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای استان فارس گفت: مجلس نباید در انتخابات شوراها نظارت کند ولی بعد از برگزاری انتخابات، نمایندگان باید بر عملکرد شوراها نظارت داشته باشند.محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص انتخابات و عملکرد شوراها، گفت: شوراها از جنس مجلس و قوه مقننه است علی رغم این شوراها در زیر مجموعه دولت تعریف می شود در صورتی که قانون باید اصلاح شود. وی با بیان اینکه مکانیزم انتخابات را نیز باید به شورای نگهبان دهیم، بیان کرد: شوراها در سراسر کشور جزء مجموعه قوه مقننه هستند و مجلس باید در راستای اهداف شوراها و خدمات شوراها سیاست گذاری کند.وی افزود: نظارت بر انتخابات شوراها باید به شورای نگهبان داده شود و خود شوراها نیز در بدنه قوه مفننه تعریف شوند.

حضور «احمد توکلی» در دادگاه
جلسه رسیدگی به اتهامات احمد توکلی مدیر سایت الف، در دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد.به گزارش ایسنا، احمد توکلی پس از خروج از دادگاه به ایسنا گفت: شاکی اصلی این پرونده معاون دادستان کل و مسئول کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مدعی‌العموم است.وی افزود: اتهام مطرح شده در پرونده این بود که در سایت الف کامنت‌های مردم درج شده که به زعم آن‌ها مجرمانه بوده است.

رئیس کمیته امداد گفت: متاسفانه امروز برخی‌ها در سمت‌های سیاسی که قرار می‌گیرند، دیانت فراموش‌شان می‌شود.حقیقتا از زمان مدرس به ما گفته اند «سیاست ما عین دیانت ماست» و رفتار و کردار مرحوم عسگراولادی مصداق همراهی سیاست و دیانت بود. آن بزرگوار سیاست و دیانت را با جان آمیخت. به گزارش فارس، سید پرویز فتاح با اشاره به ویژگی یتیم‌نوازی حضرت علی(ع)،گفت: گرچه خلق حسن و انقلابی گری انسان را بالا می برد اما آنچه انسان را عرشی می کند، امداد گری است همانطور که همه امیرالمومنین(ع) را با یان ویژگی می شناسند.آن مرحوم نیز این ویژگی را از امام علی(ع) آموخت و از مسئولیت‌هایی که می‌توانست داشته باشد، کمیته امداد و همنشینی با یتیمان را برگزید.


نماینده اصلاح‌طلب شیراز با اشاره به تشکیل فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس گفت: پس از بحث و بررسی فراوان و پیرو طرح مطالبات شهروندان در سال‌های اخیر که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از گذشته نیز نمود یافت، فراکسیون حقوق شهروندی با هدف پیگیری مسائل مربوط به حقوق زنان، اقوام، مذاهب، اصحاب رسانه و فعالان سیاسی، با حدود ۵۰ عضو تشکیل شده است. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده به‌عنوان رییس، قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند و فاطمه سعیدی نماینده تهران به‌عنوان نواب رییس، پارسایی سخنگو، پروانه سلحشوری نماینده تهران و محمد کاظمی نماینده ملایر هم به‌عنوان دبیران فراکسیون انتخاب شدند.


رییس دفتر رییس جمهور گفت: دولت در بحث کنترل قیمت بلیت‌ پروازها از مبدا ایران به نجف برای ایام اربعین ورود کرده و برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی در جهت کنترل قیمت‌ها انجام می‌گیرد.به گزارش ایسنا، محمود واعظی با بیان این‌که اجتماع عظیم اربعین برای کسانی که به دنبال ایجاد تفرقه میان شیعیان هستند پیام ویژه‌ای دارد، گفت: امیدواریم زائران ایرانی به خوبی به کشور عراق سفر کنند و به زیارت بپردازند و در امنیت کامل به کشور بازگردند.وی گفت: اجتماع کربلا نماد وحدت و همدلی میان شیعیان است و نشان می‌دهد که ایران می‌تواند ثبات منطقه را خود حفظ کند و امسال برخلاف سال گذشته مردم با ویزا در مرزها حضور پیدا کرده‌اند.


پشت پرده رفتار عجیب نخست وزیر مستعفی لبنان افشا شد؛
باید بپذیریم که استعفای سعدحریری جدی ترین شوک سیاسی در 24 ساعت گذشته بود به ویژه آنکه حریری در توجیه استعفایش اتهاماتی را متوجه ایران کرد که هیچ ربطی به مدیریت کوتاه مدت وی ندارد. اما همزمانی سفر حریری به عربستان و دیدارش با ولایتی می تواند تا حدودی اثبات کند که حریری چگونه بازی خورده است.
درخواست‌های دیکته شده سعودی‌ها
اما یک منبع آگاه نزدیک به ولایتی درباره استعفای نخست وزیر لبنان و محتوای مذاکرات محرمانه صورت گرفته بین مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب و سعد حریری گفت: نخست وزیر مستعفی لبنان  که پیش از این ملاقات به عربستان سفر کرده بود جهت انجام این دیدار به بیروت بازگشت و بلافاصله پس از استماع موضع تهران مجددا به ریاض رفت و در آنجا استعفای خود را از رسانه های عربی اعلام کرد.این منبع آگاه در خصوص این مذاکرات محرمانه فاش کرد: در این دیدار حریری با طرح درخواست سعودی ها از دکتر ولایتی خواسته که ایران دست از حمایت از مردم مظلوم یمن بردارد و روابط خود را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بهبود ببخشد.وی گفت: مشاور امور بین الملل رهبری نیز در پاسخ از حریری خواسته تا سعودی ها بمباران مردم بی گناه و حصر اقتصادی و دارویی این کشور را متوقف کنند تا مسیر گفتگو با ملت یمن باز شود.وی افزود: درخواست نابجای حریری و سعودی ها این بود که جمهوری اسلامی ایران در موضوع یمن، جانب حق را رها کند اما چون ناامید شدند بلافاصله سعد حریری را به ریاض فراخواندند تا وی استعفای خود را در خارج از خاک لبنان اعلام نماید.این منبع آگاه با اشاره به متن استعفای سعد حریری گفت: مشخص است که این متن از جانب سعودی ها به نخست وزیر مستعفی لبنان دیکته شده است.وی افزود: حریری به نیابت از سعودی ها امیدوار بود پس از سفر مشاور امور بین الملل رهبری به لبنان بتواند ایران را از مخالفت با اقدامات ضد بشری عربستان در یمن از جمله بمباران زنان و کودکان بی گناه یمنی و محاصره غذایی و دارویی این کشور منصرف کند، اما با پاسخ منفی کشورمان مواجه شد.این منبع آگاه با تاکید بر کمیاب شدن ضروری ترین داروها و مایحتاج غذایی در یمن گفت: همینک ۷۰۰ هزار نفر در یمن مبتلا به بیماری وبا شده اند. جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست دست از حمایت این مردم مظلوم بردارد.
سناریوی ایجاد تنش
از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اظهارات نخست وزیر مستعفی لبنان علیه ایران گفت: این استعفا و تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها، سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه است. بهرام قاسمی گفت: استعفای ناگهانی آقای حریری و بیان آن در کشوری دیگر نه تنها مایه تاسف و شگفتی است؛ بلکه نشان دهنده بازی ایشان در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده و برنده این میدان نه کشورهای عربی و اسلامی بلکه رژیم صهیونیستی است که حیات خود را در تنش "در" و "میان" کشورهای مسلمان منطقه تعریف کرده است.این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: تکرار اتهامات واهی و بی اساس صهیونیست ها، سعودی ها و آمریکایی ها علیه ایران‌ توسط نخست وزیر مستعفی لبنان، گواه این است که این استعفا نیز سناریوی جدیدی برای تنش آفرینی تازه در لبنان و منطقه است؛ اما بر این باوریم  مردم‌ مقاوم لبنان‌ از این مرحله نیز به راحتی عبور خواهند کرد.قاسمی تاکید کرد: ایران همواره خواستار حفظ صلح و ثبات در کشورهای منطقه است و منافع خود را در امنیت، ثبات و رونق اقتصادی تمامی کشورهای همسایه و منطقه تعریف کرده و به همین‌ منظور مبارزه با ناامنی، بی ثباتی و گروههای افراطی و تروریستی را برای آرامش همه کشورها  در اولویت سیاست های منطقه ای خود قرار داده است.سخنگوی وزارت خارجه هرگونه اتهام دخالت ایران در لبنان را رد کرد و گفت: ایران همواره به استقلال و حفظ ثبات و آرامش این کشور احترام‌ گذاشته و آمادگی خود را برای همکاری با دولت لبنان در زمینه های مورد علاقه دو کشور اعلام نموده است.
استعفا با فشار عربستان 
در همین رابطه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: سعد حریری که چند سال پیش در گفت‌وگوی وحدت ملی با میشل عون و حزب‌الله به نخست‌وزیری رسیده و دوره‌ای توام با آرامش، ثبات و پیشرفت اقتصادی را در لبنان آغاز کرده بود، با فشار عربستان از نخست‌وزیری استعفا داد.محسن رضایی در اینستاگرام خود نوشت:اطلاعات به دست آمده از شروع یک ماجراجویی جدید توسط عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا حکایت دارد. با این همه مشکل این مثلث شوم این است که حتی دوستان‌شان هم به ایران نزدیک می‌شوند و در نتیجه مدیریت آنها را در منطقه تضعیف و خنثی می‌کنند.
فتنه انگیزی جدید آل سعود 
از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سعودی‌ها همواره به اختلافات داخلی لبنان دامن زده و بر افزایش اختلافات قومی و مذهبی داخل این کشور نیز تمرکز کرده اند. کمال دهقانی در گفت‌وگو با خانه‌ملت گفت: یکی از اشتباهات بزرگ سعودی ها در طول سال‌های گذشته دخالت در امور داخلی لبنان بوده که عمده جنگ های داخلی لبنان  ناشی از حمایت‌های سعودی از خانواده حریری بوده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: در چند سال گذشته به برکت وجود حزب الله و مقابله با دشمن مشترک محور مقاومت یعنی رژیم صهیونیستی، وحدت و انسجام خاصی در میان نیروهای داخلی لبنان ایجاد شد، به شکلی که مقاومت حزب الله و مردم لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی به عنوان الگویی در کشورهای عربی معرفی شد.
دهقانی با بیان اینکه این موفقیت‌ها چیزی نبود جز نتیجه اتحاد داخلی لبنان، متذکر شد: متاسفانه سعودی ها از این امر خوشحال نیستند و همیشه به دنبال تضعیف جبهه مقاومت بوده‌اند و در سوریه برای سرنگونی بشار اسد تلاش کردند و در عراق نیز نا منی ایجادکردن و دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی این کشور را در دستور کار خود قرار دادند.
نماینده تفت و میبد با بیان اینکه در لبنان نیز شاهد این دخالت‌های سعودی‌ها هستیم، ادامه داد: داعش پدیده‌ای است که با حمایت‌های مالی مرتجعین منطقه و فعالیت دستگاه اطلاعاتی آمریکا شکل گرفته و امروز در حال از بین رفتن است به همین جهت دشمنان آرامش در منطقه تلاش می‌کنند تا در سوریه و لبنان فتنه‌های جدیدی ایجاد کنند. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه مسائل پیش آمده در کردستان عراق برای وحدت ملی عراق تهدیدی بود که از سوی مرتجعین و مستکبرین طراحی شده بود، گفت: استارت مرحله جدید این فتنه انگیزی‌ها با استعفای سعد حریری زده شد که ایجاد تفرقه و تهدید کردن لبنان نیز در آن جای دارد، پشت پرده مساله کردستان رژیم صهیونیستی بود ولی پشت پرده تنش در لبنان تحرکات عریستان سعودی است.


یک عضو شورای شهر تهران گفت: نباید به بهانه مبارزه با امریکا فضای کشور را امنیتی کرد. به گزارش ایسنا، زهرا صدراعظم نوری در جلسه علنی شورای شهر تهران با اعلام اینکه دو رویکرد درسپهرسیاسی کشور درجریان است افزود: در رویکرد اول ، مبارزه با امریکا درقالب گفتارها ورفتارهای شعارگونه، احساساتی وتبلیغاتی چه درعرصه داخلی و چه درعرصه بین المللی است و تلاش براین است که همه مشکلات و نارسایی ها از قبل و بعد از انقلاب به امریکا نسبت داده شود، این رویکرد درپناه بزرگ نمایی، حتی رقبای سیاسی خود را در داخل به بهانه های سازش با امریکا سعی دارد از ساختار قدرت بیرون براند و ناکارامدی سیاست ها و عملکردهای مدیریتی خود را به پای امریکا بنویسد و حوادثی همچون عهدشکنی امریکا درموضوع برجام و هسته ای را بهانه ای برای تخریب رقیب و تخطئه همه دستاوردهای برجام نماید و برطبل رویکرد پوپولیستی خود ادامه دهد گویا کشور و ملت را برای یک جنگ همه جانبه با امریکا آماده می نماید. وی افزود: در رویکرد دوم، مبارزه با امریکا، نه با شعار و هیاهو وتبلیغات، بلکه با عمل و رفتارمسئولانه و متکی برتوانمندی های داخلی برای کارآمد نمودن نظام جمهوری اسلامی درمقابل تهدیدهای خارجی است. مطالعات، بررسی‌ها و تجارب بیش از چند دهه درایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی نشان می دهد که آنچه توانایی مقابله ملت بزرگ ایران را درمقابل بدخواهی وکینه توزی بیگانگان بیمه می‌کند، استقلال ایران در ابعاد اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی از یک سو و تامین آزادی های قانونی برای همه شهروندان ایران و پرهیز از سیاست‌های دوگانه وتبعیض آمیز نسبت به اقوام، اقلیت ها و تامین حقوق برابر برای همه ایرانیان از سوی دیگر است. این عضو شورای شهر تهران گفت: امروز دولت و ملت ایران مفتخر است که درعرصه های قدرت نظامی از توان بازدارندگی بالایی برخوردار است و با بهره گیری از تجربه هشت سال دفاع مقدس، خود را چنان توانمند نموده است که تصور حمله نظامی به ملت ایران را صفر کرده است، اما آیا درعرصه مدیریت و برنامه ریزی، چنین قابلیتی درکشور ایجاد شده است، چه میزان منابع و هزینه درکشور به دلیل ضعف و ناتوانی مدیران تلف شده و می شود؟ آیا حیف و میل اموال مردم دربرخی سازمان ها و دستگاه‌ها، کار آمریکاست، آیا نهادینه شدن فساد در ساختار مدیریتی کشور نتیجه مداخله امریکاست؟ ایا نابسامانی در مدیریت شهرها به ویژه کلانشهرها معلول مداخله آمریکاست؟ آیا توسعه نامتوازن شهری و مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها و ایجاد مشکلات عدیده، کار شیطان بزرگ است؟ آیا گسترش آسیب های اجتماعی، فقر، فساد و فحشاء و دهها معضل دیگر که زندگی شهروندان تهرانی را مختل نموده است و بالاخره چالش ها و معضلات محیط زیست از جمله الودگی هوا، ترافیک، تولید و جمع آوری غیر متعارف پسماندهای عادی و  ویژه و... که روزانه ده ها شهروند تهرانی را به کام مرگ می فرستد می توان گفت کار آمریکایی هاست؟   
صدراعظم نوری افزود: بنظر می رسد وقت آن رسیده قدری با خود و با مردم صادق باشیم و ضعف ها و ناتوانی ها و بی کفایتی های خود را به آمریکا و عواملش در منطقه نسبت ندهیم، وقت آن رسیده که با رفتارهای دوگانه، مردم را فریب ندهیم و سعی نکنیم با ظاهرسازی، تبلیغات و ژست های ضد امریکایی، ضعف ها وناتوانی های خود را موجه جلوه دهیم.



دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: آقای عسگراولادی بعد از نتیجه انتخابات ۸۸، وقتی که کاندیدای «خیرالموجودین» ایشان از میان کاندیداها رأی آورد و وقتی آن فرد، پنج، شش روز بعد از انتخابات مطالبی را مطرح کرد، گفت که این فرد فاصله‌اش با دیانت و خدایش زیاد شده است. به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر در مراسم گرامیداشت درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی ، با بیان اینکه "مرحوم عسگراولادی در رأس فعالیت‌هایش، تدین را مورد توجه قرار می‌داد"، گفت: در سال ۸۸ که آن موضوعات پیش آمد که نمی‌خواهم واردش شوم، آقای عسگراولادی چندین روز بعد از نتیجه انتخابات، وقتی که کاندیدای «خیرالموجودین» ایشان از میان کاندیداها رأی آورد و وقتی آن فرد، پنج، شش روز بعد از انتخابات مطالبی را مطرح کرد، آقای عسگراولادی گفت که این فرد فاصله اش با دیانت و خدایش زیاد شده است. چراکه او در بیان دیدگاهش ملاحظات مرسوم را مبنا قرار نمی‌داد. وی افزود: از ایشان در ۱۰ سال آخر عمرش مدام می‌شنیدم که می‌گفت من آفتاب لب بام هستم و باید آنچه را که وظیفه‌ام می‌دانم، انجام دهم و در مکاتباتی که با دبیرکل حزب رقیب داشت بارها از سوی همفکرانش و هم حزبی‌هایش مورد سؤال و ایراد قرار گرفت که چرا چنین کاری را انجام می‌دهی و ایشان پاسخ می‌داد که این وظیفه من است و حتی یک بار در جلسه حزب مؤتلفه مطرح کرد که من امشب به اینجا آمده‌ام تا همه شما از من اعلام برائت کنید و اگر این کار را بکنید هم من باز معتقدم که به وظیفه‌ام در زمان مناسب عمل کرده‌ام. باهنر با بیان اینکه "عسگراولادی در دوران پیش از انقلاب یکی از معدود افراد تاثیرگذار بود که پشت سر امام راحل حرکت می‌کرد"، اظهار کرد: شاید موردی پیدا نمی‌شد که در دوران پیش از انقلاب کسی باشد و فکر کند اگر امروز پشت امام حرکت می‌کند فردا نماینده مجلس می‌شود، فرماندار می‌شود، امام جمعه می‌شود یا مردم سلامشان را گرمتر پاسخ می‌دهند. 
معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با نادرست خواندن این پیش‌فرض که رییس‌جمهوری پس از انتخابات گردش به راست کرده است، گفت روحانی باهوش‌تر از آن است که گردش به راست کند و رییس‌جمهور تا پایان عمر دولت به مردم نیاز دارد. مصطفی تاجزاده در گفت‌وگو با ایلنا،با بیان این‌که علت عدم امکان گردش به راست روحانی روشن است، خاطرنشان کرد: به هر حال ۲۴ میلیون شهروند ایرانی به روحانی رای داده‌اند. از طرفی انتخاب کسانی که در این انتخابات به رییسی رای دادند، هرگز روحانی نخواهد بود و هر چقدر هم روحانی گردش به راست کند، تاثیری در رای آن‌ها ندارد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که به نظر می‌رسد بخشی از ۱۸ میلیون شهروندی که اساساً در انتخابات شرکت نکردند، از روحانی، خاتمی و جریان اصلاحات عبور کرده‌اند، یادآور شد: با این حساب اگر روحانی به‌دنبال به‌دست آوردن رای این ۱۸ میلیون نفر باشد، عملاً باید بیش از پیش به سمت جریان اصلاحات گردش کند.
وی همچنین با بیان این‌که کشور هم‌اکنون با مشکلات اساسی و مهمی دست به گریبان است، گفت: معتقدم این مشکلات در کشور بیشتر از آن است که رییس‌جمهوری احساس کند که دیگر نیازی به مردم و رای شهروندان ندارد و اتفاقاً امروز روحانی بیش از هر زمان دیگری نیازمند مردم و حمایت جامعه است.
معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: احساس نیاز روحانی به مردم در شرایط کنونی به‌قدری زیاد و اساسی است که ممکن نیست احساس کند که می‌تواند مستقل از این حمایت به کار خود بپردازد و احیاناً بخواهد به سمت راست گردش کند.


دبیرکل حزب اسلامی کار:
مدتی است سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد جنجال ساز شده است. از سو شورای نگهبان تاکید دارد که سپنتا نباید به عنوان نماینده مردم در شورا حضور داشته باشد و از سوی دیگر بیشتر شخصیتها و صاحبنظران تاکید دارند که سپنتا باید به فعالیت خود در شورای شهر یزد ادامه دهد. اما در این رابطه دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: همانطور که تمام جناح‌های سیاسی کشور خواهان رسیدگی به پرونده عضو زرتشتی شورای شهر یزد شده‌اند، خوب است تا این پرونده به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شود.
حسین کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با پرونده سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد اظهار کرد: در مسئله پیش آمده موضع تمام جناح‌های سیاسی کشور این است که هر چه سریعتر تصمیم درستی درباره پرونده عضو زرتشتی شورای شهر یزد گرفته شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایشان در دوره قبل هم عضو شورای شهرشان بوده‌اند، نباید مشکل خاصی برای حضور مجددشان ایجاد می شد. ما فرض می کنیم که موضع گیری اخیر شورای نگهبان بر این اساس است که یک اقلیت نباید بر مسلمان برتری پیدا کند و بر آن حاکم شود.
کمالی گفت: اگر این فرض را قبول کنیم در مجلس نمایندگان اقلیت‌های دینی همین وضع را دارند با این تفاوت که در مجلس تصمیمی که یک نماینده اقلیت می گیرد برای همه مردم کشور لازم الاجرا می شود، اما در شورای شهر تنها برای مردم یک شهر آن تصمیم اجرایی می شود. وی گفت: نمایندگان در شوراهای شهر و روستا و مجلس وکیل مردم هستند. این موضوع نه تنها در مجالس بلکه در موارد اقتصادی ما هم حکم می کند. مثلا نمی شود گفت که یک کارخانه‌دار مسیحی نباید کارگران مسلمان داشته باشد. به طور کلی باید نگاه درست تری به مبانی فقهی تسلط غیرمسلمان بر مسلمان داشته باشیم.
دبیرکل حزب اسلامی کار اظهار کرد: میرسلیم پیشنهاد درستی ارائه دادند و گفته‌اند که این موضوع می تواند از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام برطرف شود. ما امیدواریم که شرایط طوری مهیا شود که اقلیتهای دینی از حقوق اجتماعی خود محروم نشوند.