ارائه نقشه راه صادرات قطعه‌سازان به مجلس و وزارت صنعت
دبير انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازي کشور از ترسيم نقشه راه صادرات قطعه‌سازي کشور خبر داد و گفت: در افق 1404، صادرات 6 ميليارد دلار هدف‌گذاري شده در حالي که هم‌اکنون کل صادرات قطعه‌سازي کشور کمتر از 200 ميليون دلار است که اختلاف فاحشي با هدف‌گذاري ترسيم شده دارد به همين منظور برنامه‌اي درخصوص نقشه راه صادرات قطعه‌سازي در کشور تدوين و به به مجلس و وزارت صنعت و معدن ارائه شده است. آرش محبي‌نژاد در گفتگو با خبر خودرو اظهار داشت: در صورتي که طبق برنامه تدوين شده حرکت شود و مطابق با پيش‌نيازهاي تعريف شده اقدام شود انتظار مي‌رود در آينده نزديک صادرات خوبي را در صنعت قطعه‌سازي کشور شاهد باشيم. وي با توجه به ضرورت توسعه همکاري‌ها و توانمندسازي قطعه‌سازي، از برخي مذاکرات قطعه‌سازان ايراني با قطعه‌سازان آلماني و فرانسوي خبر داد و گفت: در جريان برگزاري نمايشگاه بين‌المللي اکيپ اتو پاريس که در حوزه قطعه‌سازي و خدمات پس از فروش برگزار گرديد انجمن تخصصي صنايع همگن قطعه‌سازي ايران با حضور در اين نمايشگاه ضمن معرفي توانمندي‌هاي صنعت قطعه‌سازي ايران، مذاکراتي خوبي با قطعه‌سازان آلماني، فرانسوي و انگليسي داشت. وي با اشاره به برخي توافقات قطعه‌سازان ايراني با همتايان فرانسوي گفت: هياتي از قطعه‌سازان ايراني در سفري که اخيرا به فرانسه داشت طي بازديدي از شرکت‌هاي رنو و پژو، مذاکراتي با قطعه‌سازان اين دو شرکت و انجمن قطعه‌سازان فرانسه داشت در جريان اين سفر بازديدي از قطعه‌سازان برتر فرانسوي صورت گرفت و درخصوص قراردادهاي جديد خودروسازي در ايران و مباحث داخلي‌سازي و تامين قطعات در ايران توافقات کلي انجام شد.

استانداردهاي جديد خودرو در تراز اتحاديه اروپاست
معاون سازمان ملي استاندارد ايران تاکيد کرد: استانداردهاي 85 گانه خودرو در تراز استانداردهاي اتحاديه اروپاست. جهانبخش سنجابي شيرازي به تکليف خودروسازان براي رعايت 85 استاندارد خودرويي اشاره و اعلام کرد : در حال حاضر 53 استاندارد اجباري وجود دارد که تا ابتداي دي سال آينده به 85 مورد ارتقا مي‌يابد و خودروهايي که بتوانند در آن زمان مجوز شماره‌گذاري دريافت کنند، يعني 85 استاندارد مورد نظر را رعايت کرده‌اند و حتي مي‌توانند در صورت وجود بازار رقابتي صادر هم بکنند. وي افزود: اين استانداردها در تراز استانداردهاي اتحاديه اروپاست و ممکن است براي برخي خودروسازان رعايت استانداردهاي مورد نظر به صرفه نباشد و با توقف خط توليد از چرخه خارج شوند. سنجابي تصريح کرد: از نظر مشتريان ، انتظارات از خودرو ايراني برآورده نمي‌شود و رعايت استانداردها لازمه بالا بردن کيفيت است اما اگر خودرويي استانداردها را در دستور کار قرار دهد به معناي داشتن کيفيت بالا نيست هرچند که لازمه اين اتفاق است. معاون ارزيابي کيفيت سازمان ملي استاندارد ايران گفت : سازمان به دنبال رتبه‌بندي کيفي محصولات داخلي است و خودرو يکي از اين محصولات است که‌اميدواريم تا قبل از سال 1400 تحقق يابد.

اختلاف نظر قطعه‌سازان داخلي با ايکاپ
دبير انجمن سازندگان قطعات خودرو با انتقاد از اينکه هنوز قطعه سازان از جزئيات قراردادهاي خارجي خودروسازان اطلاع چنداني ندارند، گفت: قطعه سازان معتقدند نبايد پول قالب قطعات خودروهاي فرانسوي را پرداخت کنند. مازيار بيگلو در گفتگو با تسنيم، با اشاره به اينکه براي داخلي سازي محصول پژو 2008 حدود 64 قرارداد با شرکت ايکاپ منعقد شده است، اظهارداشت: روند داخلي سازي اين محصول با سرعت در حال انجام است اما امروز اختلاف نظر قطعه سازان با ايکاپ در توليد قالب خودروهاي فرانسوي توليد مشترک است. وي با بيان اينکه قطعه سازان معتقدند نبايد پول قالب قطعات خودروهاي فرانسوي را پرداخت کنند، افزود: در حال حاضر با وساطت وزارت صنعت مشغول رايزني با ايکاپ براي رفع اين موضوع هستيم. علاوه بر اين در بخش خودکفايي توليد اين خودروها هم مواردي مطرح شده که در حال بررسي آن با ايکاپ هستيم. دبير انجمن سازندگان قطعات خودرو با انتقاد از اينکه هنوز قطعه سازان از جزئيات قراردادهاي خارجي خودروسازان اطلاع چنداني ندارند، تصريح کرد: اين در حالي است که قطعه سازان در توليد و افزايش ساخت داخل خودروهاي توليد مشترک نيازمند اطلاعات لازم هستند تا براساس آنها برنامه ريزي کنند. بيگلو اضافه کرد: علاوه بر اين موضوعات بحث حقوقي قراردادهاي خارجي خودروسازان هم هنوز شفاف نيست.

افزايش واردات خودروهاي با حجم موتور پايين
آمار گمرک ايران حاکي از کاهش واردات خودروهاي با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سي‌سي و افزايش واردات خودروهاي با حجم موتور کم‌تر از ۲۰۰۰ سي‌سي نسبت به سال گذشته است. به گزارش ايسنا، براساس تازه‌ترين آمار گمرک از تجارت خارجي هفت‌ماهه ايران در سال جاري، در اين مدت در مجموع يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار خودرو به همراه قطعات منفصله به ايران وارد شده است. در اين ميان، ۴۸ هزار و ۶۶۷ دستگاه انواع خودروي سواري به ارزش يک ميليارد و ۲۹۹ ميليون دلار وارد ايران شده که ورود چهار دستگاه خودرو از جمله يک دستگاه بي‌ام‌و ايکس ۴ و سه دستگاه خودروي رنو کولئوس از ايالات متحده‌امريکا از نکات جالب واردات خودرو در سال جاري است. بر اساس اين گزارش، در هفت‌ماهه نخست سال جاري ۱۴ هزار و ۹۱۲ دستگاه خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سي‌سي به ارزش ۴۰۳ ميليون و ۲۴۵ هزار دلار به ايران وارد شده است. اين در حالي است که در سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۳۹ دستگاه خودرو به ارزش ۴۰۷ ميليون دلار در اين طبقه به کشور وارد شده بود که‌امار حاکي از کاهش واردات اين دست خودروها به ايران است. اما در سوي ديگر تعداد خودروهاي با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سي‌سي در اين مدت ۲۴ هزار و ۲۴۰ دستگاه به ارزش ۶۲۵ ميليون دلار بوده است و با توجه به واردات ۱۵ هزار و ۷۶۳ دستگاه خودرو به ارزش ۴۰۶ ميليون دلار از اين نوع در مدت مشابه سال گذشته، واردات اين نوع خودروها با افزايش ۵۳ درصدي روبرو بوده است.

عضو هيئت رئيسه کميسيون صنايع مجلس با بيان اينکه افزايش قيمت خودرو قطعا بايد با توافق شوراي رقابت صورت بگيرد و نبايد حق مشتري در اين بين ضايع شود، گفت: دلايل افزايش قيمت تيبا ۲ بايد اطلاع‌‌رساني شود. سيدجواد حسيني‌‌کيا در خصوص افزايش قيمت برخي محصولات گروه خودروسازي سايپا از جمله تيبا2 طبق بخشنامه اين شرکت به نمايندگي‌هاي فروش، اظهار داشت: افزايش قيمت خودرو قطعا بايد با توافق شوراي رقابت صورت بگيرد و نبايد حق مشتري در اين بين ضايع شود. وي با بيان اينکه نرخ خودرو در شوراي رقابت مورد بحث قرار مي‌گيرد، گفت: با توجه به تورم و تقاضا در بازار شوراي رقابت اقدام به قيمت‌گذاري خودرو مي‌کند.


يک عضو فعال در صنعت قطعه‌سازي کشور معتقد است که همچنان بالاي 60 درصد از بازار قطعات يدکي را قطعات بي‌کيفيت و تقلبي تشکيل مي‌دهد. جعفر نصيري اظهار داشت: در حال حاضر برخي از قطعه‌سازان فاقد مجوز به صورت زير پله‌اي قطعات بي‌کيفيت را توليد و به بازار after market عرضه مي‌کنند. وي تصريح کرد: متاسفانه بسياري از اين قطعات بدون رعايت هرگونه استاندارد و کيفيتي توليد و در بازار قطعات يدکي عرضه مي‌کنند. وي خاطرنشان کرد: در شرايطي که اوضاع نقدينگي بسياري از واحدهاي توليدي بسيار نگران کننده است و از سويي امکان ايجاد کارخانجات جديد براي بسياري از متقاضيان ورود اين صنعت وجود ندارد.


رئيس کميسيون معدن خانه اقتصاد با بيان اينکه هيچ برنامه‌اي براي حمايت از معادن ذغال‌سنگ وجود ندارد گفت: بايد مشخص شود ايميدرو در مذاکره با طرف‌هاي خارجي در حوزه ذغال سنگ چه دستاوردي داشته است. سعيد صمدي با اشاره به اينکه متأسفانه‌امروز تکنولوژي اکثر معادن ذغال سنگ حداقل براي 50 سال گذشته است، اظهار داشت: در حال حاضر هيچ برنامه اي براي حمايت از معادن ذغال سنگ وجود ندارد. فقط مسئولين به اعلام برنامه‌هاي مختلف مي‌پردازند اما در عمل خبري از بهبود اوضاع نيست. رئيس کميسيون معدن خانه اقتصاد همچنين خاطرنشان کرد: در 5 سال امسال ظرفيت توليد معادن ذغال سنگ 50 درصد کاهش يافته است.


دست خالي ایران از بازارخودرو همسایه شرقی؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: بهبود وضعيت تجارت و تثبيت حضور کالاهاي ايراني در بازارهاي کشورهاي همسايه از مهمترين اولويت‌هاي اقتصادي دولت است. بررسي‌هاي گزارش‌هاي مربوط به حوزه صادرات هم نشان مي‌دهد که بازارهاي کشورهاي منطقه در ميان مهمترين مقاصد صادرات کالاهاي کشورمان هستند. هرچند براساس گزارش‌هاي موجود، مهمترين اقلام صادراتي ايران در کشورهاي منطقه و همسايه‌ها مربوط به کالاهاي مصرفي است، اما طي سال‌هاي گذشته برنامه‌ريزي‌هايي براي بهبود وضعيت صادرات کالاهاي سرمايه‌اي و صادرات خدمات به ساير کشورها نيز صورت گرفته است. با اين همه هرچند طبق برنامه‌ريزي‌ها صادرات خودرو به کشورهاي همسايه به ويژه عراق و افغانستان از برنامه‌هاي خودروسازان است، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که حداقل در بازار افغانستان به‌عنوان يکي از مهمترين بازار محصولات ايراني، خودروسازان نتوانسته‌اند موفقيت زيادي به دست آورند و اين بازار بيشتر در اختيار برندهاي ديگر جهان مانند تويوتا قرار گرفته است. در همين ارتباط محمدمهدي جوانمرد قصاب، رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت در گفتگو با ايسنا با تاکيد بر لزوم توجه به بازار افغانستان به عنوان بازاري ماندگار اظهار کرد: در حال حاضر سهم ايران از بازار خودروي اين کشور صفر است، چرا که صادرات خودروي ايران استراتژي مناسبي براي ورود به کشورهاي همسايه ندارد.
جوانمرد قصاب به ارائه توضيحاتي درباره وضعيت صادرات و واردات افغانستان پرداخت و گفت: بازار افغانستان براي ايران بازاري ماندگار است که بايد به آن توجه ويژه‌اي داشت. وي با بيان اينکه حدود ۱.۵ تا سه ميليون افغاني در ايران سکونت دارند، توضيح داد: اين افراد درآمد خود را براي خانواده‌شان در افغانستان مي‌فرستند يا جنس‌هاي ايراني را براي خانواده خود خريداري مي‌کنند. از سوي ديگر در شرايطي مانند تحريم‌ها و مشکلات نقل و انتقال مالي، اين کشور انتخاب مناسبي براي انجام صادرات محسوب مي‌شود.
ايران از افغانستان چه مي‌خرد؟
رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه در افغانستان توليد چنداني براي صادر کردن به ايران وجود ندارد، افزود: بر همين اساس صادرات اين کشور به ايران در اغلب موارد به محصولات حوزه کشاورزي و گاه سنگ‌هاي کار نشده و مرمر و تراورتن محدود مي‌شود که رقم آن در قياس با صادرات ايران به افغانستان بسيار پايين محسوب مي‌شود. جوانمرد قصاب با تاکيد بر اينکه بخش قابل توجهي از صادرات افغانستان به ايران به محصولاتي مانند کنجد مربوط مي‌شود، ادامه داد: همچنين در موارد متعدد شاهد صادرات ميوه‌هاي افغانستان به ايران هستيم و انار، سيب‌، انگور يا چلغوز از اين کشور وارد ايران شود که اين محصولات در بسياري موارد ارگانيک بوده و کيفيتي مناسب دارند.
بازار افغانستان درحال آب رفتن
رايزن تجاري سابق ايران در افغانستان همچنين عنوان کرد: در سال جاري ما به اهداف تعيين شده‌ در حوزه صادرات رسيده و شايد پنج تا شش درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشتيم اما بايد توجه داشت که در اين سال‌ها به دليل کاهش کمک کشورهاي مختلف، بازار کوچک شده و حفظ سهم قبلي در اين بازار کاري دشوار محسوب مي‌شود. وي با بيان اينکه براي سال جاري پيش‌بيني مي‌شود صادرات به افغانستان در نهايت پنج درصد نسبت به سال گذشته تغيير داشته باشد، افزود: با توجه به نزديکي فرهنگي دو کشور نوع مصرف افغان‌ها با کشور ما سازگارتر بوده و علاوه بر آن با توجه به هزينه‌هاي حمل و نقل کمتري که براي ايران و پاکستان وجود دارد، رقابت در اين بازار براي کشورهايي مانند چين سخت‌تر مي‌شود بر همين اساس اکنون در حوزه‌هايي مانند مواد غذايي، لوازم برقي يا شوينده ما جزو صادرکننده‌هاي اصلي اين کشور به شمار مي‌رويم؛ هر چند که در حوزه پوشاک بازار اين کشور دست چين است. رئيس ميز افغانستان در سازمان توسعه تجارت همچنين عنوان کرد: اکنون بازارهاي متعددي براي صادرکنندگان ايجاده شده و با توجه به اينکه افغانستان شرايط ويژه‌اي داشته و ممکن است در آن قيمت کالاي صادراتي نسبت به ساير کشورها، کمتر باشد برخي صادرکنندگان اقبال کمتري نسبت به اين کشور نشان مي‌دهند اما به هر حال بايد توجه داشت که بازار افغانستان بازاري ماندگار محسوب شده و سالياني دور در ارتباط با ايران بوده است.
وضعيت صادرات خودرو به افغانستان
جوانمرد قصاب در پاسخ به سوالي درباره وضعيت صادرات خودرو به افغانستان گفت: اکنون بازار خودروي ايران استراتژي مدوني براي ورود به کشورهاي همسايه ندارد و با توجه به اينکه قيمت‌هاي ما در اين حوزه منطقي نيست سختي‌هاي متعددي در اين راه ايجاد مي‌شود. اکنون واردات خودروي افغانستان از ايران صفر است و پيشنهاد ما آن است که براي ورود به اين حوزه بر صادرات قطعات تمرکز شود، چراکه بيش از ۹۵ در صد بازار خودروي افغانستان در دست تويوتا قر ار دارد و در چنين شرايطي توليدکنندگان خودروي ما امکاني براي رقابت نخواهند داشت. البته بايد توجه داشت که از خودروهاي تويوتا نيز حدود ۸۰ درصد آنها جزو خودروهاي فرسوده اين شرکت محسوب مي‌شوند. رايزن تجاري سابق ايران در افغانستان در بخش پاياني صحبت‌هاي خود اظهار کرد: لازم است ما در حوزه محصولات پتروشيمي‌نيز جايگاه ويژه‌اي در اين کشور داشته و تغيير نگرش دهيم، چرا که بايد محصولات صادراتي ما از سمت مواد اوليه به محصولات داراي ارزش افزوده تغيير کند بر همين اساس در ارديبهشت ماه سال جاري اولين نمايشگاه افغان پلاست را در اين کشور برگزار کرديم که با توجه به استقبال خوب صورت گرفته قرار بر آن است که دومين نمايشگاه نيز بهمن ماه سال جاري در حوزه پتروشيمي، مواد پلاستيکي و صنايع مربوطه برگزار شود.


رئيس اتاق بازرگاني ايران مطرح کرد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته غلامحسين شافعي، رئيس اتاق بازرگاني ايران با سفير بلژيک در ايران و رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک ديدار کرد. در اين ديدار بود که رئيس پارلمان بخش خصوصي ايران اعلام کرد که افزايش مراودات اقتصادي ايران و بلژيک مشروط به تقويت مناسبات بانکي است. طرف بلژيکي نيز در صحبت‌هاي خود از اراده اين کشور براي بهبود روابط اقتصادي خود با ايران صحبت کرد و سفير بلژيک در ايران نيز گفت که لابي‌هاي بسيار زيادي با واشنگتن و پارتنرهاي مختلف انجام شده تا از توافق هسته‌اي محافظت شود.
براساس اين گزارش غلامحسين شافعي روز گذشته در نشست مشترک خود با رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک که با حضور سفير بلژيک در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد، گفت: بلژيک به لحاظ آزادي تجاري، اقتصادي و مالي يک کشور شاخص در اتحاديه اروپا است و به همين دليل، برقراري ارتباطات تجاري فعالان اقتصادي ايران با کشور بلژيک از اهميت زيادي برخوردار است. وي با بيان اينکه بلژيک از بنيان‌گذاران اتحاديه اروپا است، اظهار داشت: وجود مقر ناتو و حضور بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در بلژيک، به برقراري جذابيت روابط تجاري با اين کشور مي‌افزايد. رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأکيد بر اينکه زمينه‌هاي همکاري ايران و بلژيک بسيار متنوع است، گفت: اين زمينه‌هاي همکاري مي‌تواند در خصوص پزشکي، صنعت خودروسازي، لوازم بهداشتي، مواد معدني، آهن، فولاد، نفت، گاز و پتروشيمي‌باشد. وي با اشاره به اينکه ايران يک برنامه وسيعي را براي نوسازي و بهسازي صنعت خود دارد، گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي موجود در کشور بلژيک، اين موضوع هم مي‌تواند يکي از محورهاي مهم مذاکرات و مناسبات اقتصادي بين دو کشور در آينده باشد. 
بلژيک جدي در اجراي تفاهم‌نامه‌هاي اقتصادي
شافعي اظهار داشت: در مورد استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و انتقال دانش‌ فني در زمينه طرح‌هاي نوين آبياري هم از آنجا که ايران به فکر استفاده از روش‌هاي نوين آبياري در کشاورزي مي‌تواند زمينه همکاري تجاري بيشتري را بين دو کشور فراهم کند. رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه در برنامه ششم توسعه کشور براي توسعه و بهسازي حمل و نقل ريلي پيش‌بيني‌هايي شده، گفت: در اين ارتباط هم فضاي برقراري روابط تجاري بين دو کشور فراهم است. وي با بيان اينکه پيش از اين تفاهمات زيادي بين دو کشور ايران و بلژيک به‌امضا رسيده، گفت: اجرايي شدن اين تفاهمات مي‌تواند سهولت فعاليت اقتصادي را براي فعالان اقتصادي دو کشور به وجود آورد، بنابراين فکر مي‌کنم بايد در کشور بلژيک در خصوص اجرايي شدن تفاهم‌نامه‌هاي قبلي، اقدامات جدي‌تري به عمل آيد. وي همچنين به موضوع برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور که از مدتي پيش تاکنون تشکيل نشده اشاره کرد و گفت: برگزاري اين کميسيون مي‌تواند زمينه‌ساز برنامه‌هاي اقتصادي دو کشور باشد.
مناسبات بانکي مبناي فعاليت اقتصادي
شافعي خطاب به سفير بلژيک در ايران گفت اميدوارم کمک کنيد اين کميسيون مشترک هرچه زودتر تشکيل شود. رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه مبناي اصلي حرکت فعالين اقتصادي دو کشور موضوع مناسبات بانکي و بيمه‌اي است، اظهار داشت: در اين زمينه کارهايي انجام شده، ولي بايد تلاش بيشتري صورت گيرد. بعضي از بانک‌هاي ما براي راه‌اندازي شعب خود در کشور بلژيک اعلام آمادگي کرده‌اند که اين کار مي‌تواند بخشي از مشکلات بانکي دو کشور را حل کند و من اميدوارم بلژيک در اين زمينه اقدامات جدي‌تري داشته باشد. وي اظهار داشت: در بعضي از فعاليت‌هاي اقتصادي بلژيک نقش بارانداز را ايفا مي‌کند، بنابراين براي ما جذاب است که از طريق بلژيک بتوانيم با ساير کشورهاي اروپايي در ارتباط باشيم، ضمن اينکه از طريق ايران هم مي‌توان سهل‌تر به کشورهاي منطقه دست پيدا کرد. وي همچنين از سفير بلژيک در ايران خواست تا در زمينه صدور رواديد براي فعالين اقتصادي ايران، تسهيلاتي را فراهم آورند.
لابي با آمريکا براي حفظ برجام
فرانسوا دُله، سفير بلژيک در ايران نيز در حاشيه نشست مشترک رئيس اتاق بازرگاني ايران و رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني بلژيک در پاسخ به اين سؤال که آيا تمهيدي انديشيده شده که پس از 20 ماه از گذشت برجام روابط تجاري ايران و بلژيک گسترش يابد و متأثر از تصميمات کشورهاي فرامنطقه‌اي مثل آمريکا نباشد، گفت: ما هم در سطح اتحاديه اروپا و هم در سطح ملي با جديت در حال تعقيب اين موارد هستيم و اين اراده در هر دو سطح وجود دارد. سفير بلژيک در ايران اظهار داشت: در واقع، لابي‌هاي بسيار زيادي با واشنگتن و پارتنرهاي مختلف انجام شده تا از توافق هسته‌اي محافظت شود. وي افزود: حتي با فرض اينکه ممکن است فشارهاي فرامنطقه‌اي به اتحاديه اروپا وارد شود، اروپا در حال تمهيد راه‌هايي است که از منافع شرکت‌هاي خود در ايران محافظت کند. 
دُله در پاسخ به اين سؤال که چرا علي‌رغم اينکه يکي از بندهاي موافقتنامه هسته‌اي، تسهيل معاملات بانکي است، اما بعد از دو سال از موافقت هسته‌اي و برجام در اين رابطه تغييري ايجاد نشده، گفت:‌در اين راستا لازم است ضمانت‌نامه‌هايي در سطح دولتي و کشوري صادر شود براي اينکه شرکت‌هاي بلژيکي در ايران بتوانند فعاليت‌هاي خودشان را علي‌رغم اين مشکلات ادامه دهند. سفير بلژيک در ايران با بيان اينکه موافق است روابط بانکي بسيار سخت است، گفت: ولي نمي‌توان بانک‌ها را به درپيش گرفتن رويه‌اي اجبار کرد، به هر حال آنها ريسک‌هاي خودشان را دارند. علي‌رغم اينکه برقراري روابط بانکي در ابتدا کاملاً غيرممکن به نظر مي‌آيد، ولي بانک‌ها اين کار را با سختي انجام مي‌دهند.


معاون وزير صنعت معدن و تجارت با اشاره به سابقه همکاري طولاني بين سايپاديزل و ولووتراکس گفت: با همکاري ولوو خواهيم توانست بخشي از بازارهاي منطقه را در آينده نزديک پوشش دهيم و اين موضوع يکي از سياست‌هاي دولت و وزير صنعت معدن و تجارت است و همچنين يکي از اهداف تشکيل شرکت جوينت ونچر ميان سايپاديزل و ولووتراکس مي‌تواند تحقق همين امر باشد. به گزارش سايپانيوز محسن صالحي نيا با بيان مطلب فوق اظهار کرد: تاکيد وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان دستگاه سياستگذار در صنعت خودرو، افزايش کيفيت و کميت در توليدات خودروهاي تجاري است که البته با توجه به برند بسيار خوب و معتبر ولوو موضوع کيفيت حل شده است وليکن مواردي مانند افزايش داخلي سازي، صادرات به عنوان پايگاه منطقه اي، ارتقاي خدمات پس از فروش و توليد با حداقل هزينه‌هاي اقتصادي محورهاي همکاري مشترک با ولووتراکس خواهد بود.
معاون امور صنايع وزير صنعت معدن و تجارت به اشاره به حضور مديرعامل ولووتراکس در ايران تصريح کرد: اين حضور نشانه خوب و مثبتي از عزم شرکت ولوو به منظور توسعه فعاليت‌هاي اين شرکت در کشورمان است. وي گفت: اگر بخواهيم افزايش ساخت داخل در توليدات مشترک سايپاديزل و ولووتراکس به مرز 50 درصد برسد لازم است توانمندي‌هاي بيشتري در بخش قطعه سازي کشور براي توليد شاسي و بخشي از قواي محرکه داشته باشيم که انتظار داريم شرکت ولووتراکس براي رسيدن به اين هدف يک نقشه کلي ارائه دهد و با سايپاديزل به تفاهم برسد. صالحي‌نيا در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل تجاري و باري کشور و ضرورت توليد محصول متناسب با استاندارد يورو 6 افزود: سياست دولت درخصوص نوسازي ناوگان فرسوده خودروهاي تجاري با داخلي سازي حداقل 30 درصد، اعمال مزيت‌هايي از نظر نرخ تعرفه ورودي است و انتظار داريم شرکت سايپاديزل و ولووتراکس سهم بيشتري در زمينه نوسازي ناوگان با توجه به کيفيت بالاي محصولات مشترک توليدي داشته باشند. وي خاطرنشان کرد: در طرح نوسازي ناوگان فرسوده خودروهاي تجاري بايد طي پنج سال، 85 هزار دستگاه خودروي فرسوده نوسازي شود که نوسازي سالانه بيش از 15 هزار دستگاه، ظرفيت بسيار خوبي براي کسب سهم بازار خودروهاي تجاري است. معاون امور صنايع وزير صنعت معدن و تجارت اظهاري اميدواري کرد: با توجه به اختصاص يارانه از سوي وزارت نفت براي جايگزيني خودروهاي فرسوده، ولووتراکس و سايپاديزل بتوانند سهم بيشتري در اين خصوص کسب کنند. وي تاکيد کرد: به عنوان سياستگزار صنعت خودرو علاقه منديم علاوه بر توليد خودروهاي تجاري، توليد اتوبوس‌هاي مسافري نيز از سوي شرکت ولوو توسعه يابد که با توجه به علاقه مندي طرف خارجي، اين امر ميسر خواهد شد.
مديرعامل سايپاديزل در جريان اين نشست از آمادگي براي گسترش همکاري با ولووتراکس خبرداد و گفت: بيش از 30 سال است که با شرکت ولووتراکس همکاري مشترک داريم و آماده توسعه اين همکاري هستيم. رسول محمدصادقي تاکيد کرد: در ماه‌هاي آينده با همکاري يک بانک سوئدي، نسبت به جذب فاينانس مالي با بهره کمتر از 10 درصد براي خريداران محصولات برند ولوو اقدام خواهيم کرد که آغاز فصل مشترک جديد همکاري با ولوو خواهد بود. وي اظهار کرد: در زمينه توليد محصول با افزايش سهم داخلي سازي، ارتقاي خدمات پس از فروش و توسعه صادرات برنامه‌هاي جديدي با همکاري ولووتراکس به اجرا در خواهيم آورد. وي با بيان اين مطلب که سهم داخلي سازي خودروهاي برند ولوو در حال حاضر در سايپاديزل 21 درصد است، افزود: اين سهم در سال 97 به 30 درصد افزايش مي‌يابد و در فازهاي بعدي تا 50 درصد نيز افزايش خواهد يافت. محمدصادقي در ادامه تصريح کرد: در زمينه خدمات پس از فروش نيز توافق لازم صورت گرفته تا در بخش‌هاي آموزش نيروي انساني، به روز رساني تجهيزات تعميرگاهي و تامين به موقع قطعات يدکي به اهداف مدنظر دست يابيم. مديرعامل سايپاديزل گفت: در بستر توليد خودرو ميان سايپاديزل و ولووتراکس توافق کرديم که ايران به عنوان پايگاه منطقه اي توليد و صادرات در خاورميانه، شمال آفريقا و کشورهاي CIS شناخته شود.


وزير صنعت، معدن و تجارت ۲۰ درصد از شرکت‌هاي دانش بنيان تاييد شده را صنعتي دانست و گفت: راه‌اندازي فناوري‌هاي نوين و نوين‌سازي فعاليت‌هاي موجود بايد به صورت هم‌زمان در دستور کار قرار بگيرد و در استفاده از اين گونه فعاليت‌ها موضوع مهم اشتغال نيز فراموش نشود. به گزارش شاتا، محمد شريعتمداري در جلسه مشترک با معاون علمي‌و فناوري رييس‌جمهوري با تأکيد بر تأثير فعاليت‌هاي دانش بنيان و فناورانه در توليد و اشتغال به خصوص در حوزه‌هاي صنعتي، افزود: بايد سهم استفاده از منابع موجود کشور را به حداقل برسانيم و به سمت فعاليت‌هاي دانش بنيان، فناورانه و کسب و کارهاي نوين مانند استارت آپ‌ها با هدف دستيابي به بهره روي بيشتر حرکت کنيم. وي با اعلام اينکه ۲۰ درصد از شرکت‌هاي دانش بنيان تاييد شده موجود در کشور به صورت ۱۰۰ درصد صنعتي هستند، تصريح کرد: از معاونين ذيربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ام تا فعاليت‌هاي خود را در اين حوزه براي حمايت از اين‌گونه فعاليت‌هاي نوآورانه بيشتر کنند. شريعتمداري حرکت در مسير فعاليت‌هاي دانش بنيان و کسب و کارهاي نوين را يک نياز و ضرورت براي کشور توصيف کرد و گفت: به حمايت و همکاري معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري نياز داريم، تا بتوانيم فعاليت‌هاي خود را بر اين پايه استوار کنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت با تأکيد بر تأثيرگذاري ورود فناوري‌هاي نوين در زمينه اکتشاف معادن و پهنه‌هاي معدني، تصريح کرد: در حوزه اينترنت اشيا و موضوع شهرک‌هاي صنعتي هوشمند نيز استفاده از اين‌گونه روش‌ها مؤثر خواهد بود. شريعتمداري شروع فناوري‌هاي نوين و نوين سازي فعاليت‌هاي موجود را دو اولويت استفاده از فعاليت‌هاي دانش بنيان و فناورانه دانست و يادآور شد: در همه صحنه‌ها بايد به موضوع اشتغال توجه کرد و در استفاده از فناورري‌هاي نوين نيز اين موضوع نبايد فراموش شود. وي همچنين تاکيد کرد: بنگاه‌هاي حوزه صنعت، معدن و تجارت براي ايجاد ارزش افزوده و بهره وري بيشتر در تمامي‌مراحل فعاليت خود از مديريت عمليات تا نرم افزارهاي مورد استفاده و نيروي انساني مي‌توانند از فناوري‌هاي نوين بهره مند شوند و وضعيت بهتري به دست آورند. سورنا ستاري، معاون علمي‌و فناوري رييس جمهور نيز در اين جلسه با اعلام اينکه در دو سال گذشته بيش از ۲ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي در حوزه فناوري جذب شده، افزود: بروکراسي اداراي و سيستم تأمين مالي دو مشکل شرکت‌هاي دانش بنيان و کسب و کارهاي فناورانه است که بايد مورد توجه بيشتري قرار بگيرد.