رتبه ۹۶ ایران در صنعت لجستیک جهان
پل‌مه با اعلام این خبر که ایران در زمینه لجستیک با ۱۶ پله ارتقا به رتبه ۹۶ دست یافته است، گفت: بانک جهانی کشورها را از نظر شاخص عملکرد ترانزیتی به گروهایی به شرح کشورهای برتر لجستیکی و کشورهای دارای لجستیک منسجم و کشورهای دارای عملکرد نسبی و کشورهای ضعیف طبقه بندی می‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت، مسعود پل‌مه در همایش بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک اظهار داشت: موقعیت سوق الجیشی ایران در منطقه خاورمیانه به لحاظ قابلیت تبدیل به هاب لجستیکی به منظور برقراری ارتباط تجاری بین آسیا- بخشی از افریقا با اروپا- ارتباط زمینی و دریایی با ۱۵ کشور و الزام  مواصلاتی ۱۲ کشور محصور در خشکی متکی به دسترسی سرزمینی از ایران- وابستگی اقتصادی کشورهای CIS و حوزه قفقاز به آب های آزاد از طریق خاک ایران- توجه به نقش سیاسی و اقتصادی روسیه در معادلا و موازنات بین‌المللی و استراتژیک بودن دسترسی این کشور از طریق ایران- وجود زیرساخت‌های پایه‌ای لجستیکی اعم از ریل و جاده و بنادر و سایر عوامل ویژگی های جمهوری اسلامی ایران در عرصه لجستیک محسوب می‌شود. رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران افزود: اهمیت لجستیک از جایی نشات می‌گیرد که علاوه بر تامین نیازهای کشور نقش مهمی در برقراری تجارت جهانی بین کشورها ایفا می کند.
به گفته وی طبق برآوردهای مستند ۹۰ درصد زمان گردش کالا در فرایندهای لجستیکی انجام می شود. این چرخه نشانگر نقش بسیار مهم لجستیک و به خصوص رقابت‌پذیری خدمات لجستیکی است.پل مه بیان داشت: ترانزیت در واقع تنها یکی از مهمترین مصادیق وابسته به مسائل پیش گفته است و نا گفته پیداست  که جایگاه جغرافیای سیاسی ایران در تحقق و تداوم ترانزیت کالاهای مورد نیاز  کشورهای هم‌جوار چگونه خواهد بود و چه منافع پویا و کارآمد از لحاظ درآمدزایی، اشتغال‌زایی و از لحاظ عدم وابستگی به دنبال خواهد داشت.دبیر همایش حمل و نقل لجستیک خاطرنشان کرد: لجستیک می‌تواند به عنوان یک صنعت مستقل اشتغال‌زا و درآمدزا مطرح باشد که علاوه بر تامین نیاز بنگاه های داخلی قادر به ارائه خدمات زنجیره ای برای طیف گسترده ای در منطقه و جهان خواهد بود.پل مه با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که بالقوه یک کشور تجاری -لجستیکی محسوب می شود تصریح کرد: ایران در زمینه لجستیک با ۱۶ پله ارتقا به رتبه ۹۶ دست یافته است اما به لحاظ عملکرد لجستیکی فاصله بسیاری با چشم‌انداز ایران دارد. بانک جهانی کشورها را از نظر شاخص عملکرد ترانزیتی به گروهایی به شرح کشورهای برتر لجستیکی و کشورهای دارای لجستیک منسجم و کشورهای دارای عملکرد نسبی و کشورهای ضعیف طبقه بندی می‌کند.وی افزود: بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی ایران جزو کشورهایی با عملکرد نسبی دسته بندی می شود که این گروه شامل کشورهایی با درآمد متوسط و پایین هستند که محدودیت‌های لجستیکی در بعد قوانین مواجه هستند. این در حالی است که کشورهای رقیب ایران در منطقه نظیر کشور امارات در رتبه ۱۳ و قطر در رتبه ۳۰ در گروه کشورهای قوی قرار دارند و ترکیه با رتبه ۳۴ در گروه  کشورهای لجستیک منسجم قرار دارد.رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج زیرشاخص های شاخص عملکرد علی رقم وجود پتانسیل ها بهترین رتبه لجستیکی در این زیرشاخص ها رتبه ۷۲ در زیرساخت‌های لجستیکی است و پایین ترین مربوط به تحویل به موقع کالا رتبه ۱۱۶ – توانایی در تعقیب کالا  در رتبه ۱۱۱ و کارایی در فرایندهای ترخیص رتبه ۱۱۰ است.وی ادامه داد: طبق برآوردهای مستند و میدانی سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در ایران ۱۲ درصد است در حالی که میانگین جهانی ۶ درصد است. شاخص‌های بخش لجستیکی مدرن شامل زیرساخت‌ها فقط نیست بلکه مهم چگونگی مهم نبودن این زیرساخت‌ها و شرایط ایجاد ارزش افزوده بای مشتریان است.پل مه با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی رقبای ایران خاطرنشان کرد: ایجاد انواع هاب‌های لجستیکی مانند بنادر خشک و مراکز لجستیک با هدف ایجاد یکپارچگی در زیرساخت های حمل و نقل و بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس در شیوه های کم هزینه تر مانند حمل و نقل ریلی- ارائه انواع خدمات ارزش افزوده در زمینه منتاژ سبک- ارائه خدمات لجستیکی تخصصی- ایجاد شرکت های لجستیکی در قالب طرفهای سوم و چهارم- توجه ویژه به حمل و نقل کانتینری و حمل و نقل چند وجهی- به کارگیری سیستم های ردیابی و رهگیری کالا جزو این اقدامات است.  در صورت غفلت دیری نمی‌پاید که کشورهایی که از سوی ما جدی گرفته نمی‌شوند از ما پیشی خواهند گرفت.

جزئیات فرآیند ورود ۱۵ فروند بویینگ جدید به ایران
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ایر آخرین وضعیت مذاکرات این شرکت با هواپیماساز بویینگ برای ورود ۱۵ فروند هواپیمای جدید به ایران را تشریح کرد.محمود شکرآبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نخستین صحبت‌های ما با بویینگ مربوط به اجلاس چند ماه قبل یاتا در مکزیک می‌شود که در جریان آن صحبت‌های ابتدایی مطلوبی میان دو طرف شکل گرفت.وی ادامه داد: پس از آن نمایندگان شرکت بویینگ به ایران آمدند و با نهایی شدن فاز نخست مذاکرات دوجانبه توافق‌نامه‌ای برای خرید ۱۵ فروند هواپیمای بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ به امضا رسید و بنا شد بویینگ گام‌های بعدی برای دریافت مجوزهای لازم را پیگیری کند.مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ایر با بیان اینکه در حال حاضر این توافق در مرحله اخذ مجوزهای لازم از دولتمردان ایالات متحده آمریکا قر ار دارد، تاکید کرد: بویینگ اعلام کرده خود تمام فرآیندهای مربوط به دریافت مجوز در حوزه فروش هواپیما و کلیه برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی را پیگیری می‌کند و از این رو ما منتظر نهایی شدن این مرحله از کار خواهیم بود.شکرآبی درباره زمان‌بندی احتمالی نهایی شدن این توافق و تبدیل آن به قرارداد نیز توضیح داد: آنچه در برنامه‌های دو طرف قید شده مربوط به ژانویه ۲۰۱۸ می‌شود و ما امیدواریم در صورتی که مشکل خاصی به وجود نیاید، این قرارداد در همان زمان به مرحله نهایی خود برسد.وی درباره امکان سنگ‌اندازی دولت آمریکا در فرآیند فروش هواپیما به ایران نیز تصریح کرد: با توجه به نیاز شرکت بویینگ برای نهایی کردن قراردادهای جدید و مشکلات اقتصادی که این شرکت با آن مواجه است، قطعا استفاده از بازارهایی مانند ایران اولویت جدی به حساب می‌آید و شانس آن بسیار پایین است که سیاستمداران آمریکایی بتوانند سنگ‌اندازی جدیدی در این رابطه داشته باشند. ما فکر می‌کنیم که بویینگ با توجه به نیازی که به این عرصه دارد، خود پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد و این قرارداد طبق زمان‌بندی‌های صورت گرفته نهایی می‌شود.

چنانچه مترو هشتگرد به بهره‌برداری برسد اقبال برای ۱۰ هزار و احد فاقد متقاضی مسکن مهر هشتگرد بالا می‌رود و ۳۵ درصد از بار ترافیک آزادراه تهران ـ کرج ـ قزوین کاسته خواهد شد. شهر جدید هشتگرد در مسیر پرترددترین شریان اصلی کشور قرار دارد و از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک شهر مهم برخوردار است اما با توجه به مشکلات ترافیکی و آماده نشدن خط ریلی هنوز مورد اقبال مردم قرار نگرفته است. مترو هشتگرد روزهای پایانی را طی می‌کند و اگر تنها ۶۰ میلیارد تومان کمک دولتی دریافت کند مابقی رقم برای تکمیل آن که حدود ۹۰ میلیارد تومان است توسط پیمانکار تامین خواهد شد. 
آخرین وضعیت ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای نجف و بغداد نشان‌دهنده آن است که هنوز تعدادی از پروازهای ایرانی به مقصد نجف و بغداد در روزهای منتهی به اربعین حسینی ظرفیت پذیرش مسافر جدید دارند و نرخ‌ها نیز طبق مصوبات سازمان هواپیمایی اجرایی می‌شود. مسافران متقاضی سفر عتبات عالیات باید برای خرید بلیت به آژانس‌های مجاز مراجعه کنند. با وجود آنکه هنوز مشکل بالا بودن قیمت خدمات فرودگاهی در فرودگاه نجف حل نشده اما فعلا ایرلاین‌های ایرانی پروازهای خود را به دو شهر نجف و بغداد ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد تصمیمات قطعی در این زمینه به پس از ایام اربعین موکول شود.
محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور صورت گرفته است از پیش بینی سرمایه گذاری سه هزار میلیاردی در بنادر خبرداد. با توجه به اینکه بنادر مدرن امروزی، تنها به‌ جای اینکه تغییردهنده مدل حمل‌ و نقل باشند،حلقه‌های زنجیره یکپارچه جهانی لجستیک هستند. به‌ عنوان مراکز لجستیک نیاز است سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شود. مصداق تفکیک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در بنادر کشور به صورتی است که زیرساخت‌های بندری و حوضچه‌های آرامش، موج‌شکن‌ها و اسکله توسط بخش دولتی انجام می‌شود .


وزیر راه و شهرسازی مزایای ایجاد فضای رقابتی با كریدورهای بین‌المللی را تشريح کرد؛
گروه راه و مسكن: امروزه توجه به مزیت‌های نسبی كشور ديگر رخوت‌آور و اغواگرانه است به عبارت ساده تر هم‌اكنون بسياري از مسئولان به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی ايران غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند، بنابراين تكيه به مزیت‌های رقابتی بسيار ضرورت دارد به طوري كه بايد افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی از سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازي قرار گيرد. 
صبح ديروز يكشنبه ( 14 آبان 96) عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما، طی سخنرانی برگزاری این گونه همایش‌ها را نمونه یك همكاری واقعی بین بخش خصوصی و دولت دانست و گفت: قطعا برگزاری چنین همایش‌هایی جهت ارزیابی سیاست‌گذاری‌ها، بررسی مشكلات و پیدا كردن راه‌حل‌های درست برای توسعه در كشور خواهد بود كه امیدواریم این همایش نیز به نتایج بسیار خوبی برسد. همچنین در وزارت راه وشهرسازی در كنار فدراسیون جلساتی برای پیگیری و به نتیجه رساندن دستاوردهای این جلسه برگزارخواهیم كرد.
 رویكردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی
آخوندی در تشریح رویكردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان كرد: هرگاه در ایران پیرامون ارتباط و حمل ونقل سخن می‌گوییم بلافاصله به سراغ موقعیت ژئوپولیتیك و مزیت‌های نسبی آن در این زمینه می‌رویم. درست است كه ایران در چهار راه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است و در این حوزه از سمت جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریای خزر ارتباط داشته و همچنین به كشورهای آسیای میانه و اروپا نیز متصل است. كشور ما فاصله نزدیكی به دریای مدیترانه و سیاه دارد و همچنین كشور چین به عنوان مركز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیك است كه همگی این موارد در كنار هم موقعیت استراتژیك كم‌نظیری را به ایران داده است.
وی با تاكید براینكه مزیت نسبی به هیچ وجه كفایت رفع مشكلات و ارتقای شرایط در این حوزه را نمی‌كند گفت: بدون شك باید به دنبال مزیت‌های رقابتی بوده و شرایط را برای ایجاد رقابت با سایر كریدورهای بین‌المللی فراهم كنیم.
وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام كرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.
لزوم حرکت به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری 
آخوندی ادامه داد: زمانی كه به سمت مزیت‌های رقابتی حركت می‌كنیم تمام شاكله ذهنی و منطق تصمیم‌گیری ما تحت تاثیر قرار گرفته و باید تغییر كند. بنابراین ما در كنار ایجاد زیرساخت‌های فیزیكی اعم از بندر، جاده، ریل و... باید به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری همچون قوانین، مقررات باثبات، تعهد به ایفای قراردادها، پایداری به قوانین، حاكمیت قانون، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و داشتن توانایی كاركرد در سطح جهانی كه مسائل واقعی و اصلی ما هستند برویم.
این مقام مسئول با اشاره به این نكته كه این تغییر انگاره ذهنی در بخش حمل ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین به سر می‌برد، گفت: همچنان شاهد هستیم كه آمارهای به دست آمده در بخش ترانزیت به میزان زیربناها برمی‌گردد. من با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم اما تجربه به ما آموخته است كه ایجاد زیربنا به تنهایی كفایت نمی‌كند. در این حوزه از بین‌ بردن قوانین دست و پاگیر ایجاد بنادر و سایر زیرساخت‌های فیزیكی هوشمند، رقابت در قیمت، رقایتی بودن فضای بازار، كنترل بخش‌های انحصارگر و ایجاد فضا برای استارت‌آپ‌ها در حوزه حمل ونقل است كه دارای اهمیت خواهد بود.
وی اهمیت به موارد مذكور را دلیل اصلی ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارتخانه دانست و افزود: این معاونت جهت تمركز در شبكه‌سازی، امور نرم‌افزاری، بازنگری قوانین، بررسی فرآیندها، توجه به زنجیره تامین و شناسایی حلقه‌های ضعیف در این زنجیره و همچنین توجه به بخش خصوصی راه‌اندازی شده و این مسیر را رهبری می‌كند.
 ضرورت هوشمندسازی حوزه‌‌هاي حمل ونقل
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام كرد: تصور می‌كنیم در روزگار مدرن حمل ونقلی كه دارای سیستم هوشمند نباشد قطعا امكان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد پس هوشمندسازی حمل ونقل در حوزه‌هاي جاده، هوا، ریل و دریا اصلی‌ترین نكته ما در این مسیر به شمار می‌رود.
به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به شمار می‌رود كه ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور كار قرار دارد. اینكه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقلی باید امكان ردیابی بار، مسافر و هر كانتینری در لحظه وجود داشته باشد حرف درستی است كه ما نیز باید به آن توجه كرده و این بخش را تكمیل كنیم. هرچند در این مسیر گام‌های بلندی را برداشته‌ایم ولی هنوز نمی‌توانیم ادعای رقابت با بهترين‌های دنیا را در این حوزه داشته باشیم.
لزوم دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات
وی بحث دسترسی آزاد به اطلاعات را دومین نكته مورد اهمیت وزارت راه و شهرسازی در این دوره دانست و گفت: فكر می‌كنیم در لجستیك جدید كه مشخصات آن مبتنی بر اطلاعات لحظه‌ای است اصل دسترسی آزاد به شهروندان و فعالان اقتصادی اصلی‌ترین كاری است كه ما باید در وزارتخانه آن را انجام دهیم.
وابستگی آینده حمل و نقلی جهان به كسب و كارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی
وزیر راه و شهرسازی در این راستا ادامه داد: حدود یك ماه و نیم گذشته تمام مدیران خود را مكلف كردم تا هر شهروند و فعال اقتصادی كه به هر دلیلی به اطلاعات نیاز دارد در صورتی كه اطلاعات محرمانه‌ای نباشد باید در اختیار قرار دهد زيرا ماده اولیه فعالیت كسب و كارهای نوپا، اطلاعات لحظه‌ای بوده و به همین دلیل اصل دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارتخانه باید به صورت جدي دنبال شود.
آخوندی ضمن اعلام حمایت وزارت راه وشهرسازی از شكل‌گیری كسب وكارهای نوپا در كشور بیان كرد: شاید برخی از فعالان اقتصادی قدیمی با این موضوع موافق نبوده و موانع اجتماعی نیز برای شكل‌گیری این كسب و كارها در كشور وجود داشته باشد، اما به تصور من آینده حمل ونقلی جهان به كسب‌وكارهای نوپا مبتنی بر اطلاعات بین‌المللی وابستگی دارد و اگر ما می‌خواهیم كه شاهد رشد ترانزیت در ایران بوده و از موقعیت رقابتی خوبی در این حوزه برخوردار باشیم باید این موضوع را عملیاتی كنیم كه خوشبختانه گام‌های اولیه آن برداشته شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اهمیت بحث اقتصاد مقیاس در این حوزه اعلام کرد: زمانی که می‌خواهیم باری را از یک قاره به قاره دیگر از دالان ایران عبور دهیم در نهایت نیاز به بنگاه‌هایی داریم که بتوانند در مقیاس جهانی کار کنند، بنگاه‌هایی که قطعا نمی‌توانند دولتی بوده و باید توسط بخش خصوصی اداره شوند.
این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت امکان شکل‌گیری سرمایه در این حوزه بیان کرد: خوشبختانه باید بگوییم که شاید امکان تشکیل کسب و کارهای متحد استراتژیک بتواند در این دوره بخش زیادی از موضوع را حل کند، در این راستا امیدوارم که این همایش منجر به شکل‌گیری این اتحاد بین ایران و سایر کشورها شده و بحث اقتصاد مقیاس در رابطه با ایران را نیز ایجاد کند. ممکن است در این مسیر گزارش‌های بسیاری از ایجاد زیرساخت‌های محتلف توسط دستگاه‌های گوناگون داده شود ولی نکته مهم در این زمینه خوانش فعالان اقتصادی و حمل و نقلی در این میان بوده که عمدتا نیز از اقدامات همین فعالان اقتصادی برگرفته می‌شود.
به گفته آخوندی همفکری با فعالان حمل و نقلی در ایران، شناسایی موانع و ارزیابی شرایط جهت رفع مشکلات و تنگناهای موجود در حوزه کارکرد بخش خصوصی یکی از رویکردهای ما در زنجیره تأمین و لجستیک به شمار می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه اگر تنوانیم شاخص LPI را در کشور ارتقا دهیم سرمایه‌گذاری‌های ما در زمینه زیرساخت با نرح بهره‌وری بسیار کمی مواجه خواهد بود گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال موفقیت و ارتقای شاخص عملکردی در بخش حمل و نقل کشور بوده و به همین دلیل مدیریت کریدور را به عنوان تدبیر جدیدی در این بخش اتخاذ و به کار گرفته‌ایم تا ضمن شناسایی تنگناهای موجود در این این محورها به حل و رفع آن‌ها بپردازیم.
وزیر راه و شهرسازی رسیدن به یک اتفاق نظر در حوزه رقابت در کشور را امری ضروری در بخش حمل و نقل دانست و گفت: در کشور ما از بخش خصوصی بسیار صحبت می‌شود ولی به واقع باید به دنبال معنای حقیقی این واژه بگردیم، بخش خصوصی به معنای یک محیط کسب و کار ۱۰۰ درصد رقابتی است که از این طریق بهترین خدمت را با کمترین قیمت به بهره‌برداران ارائه می‌کند، ولی این در حالی است که در کشور ما قیمت‌ها به شدت دست کاری شده و همچنان صدا و سیما بحث چگونگی قیمت‌گذاری و کنترل آن‌ها را  از سوی دولت ترغیب می‌کند.
آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفت
وی در این باره افزود: خوشبختانه اخیرا بحث آزادسازی قیمت‌ها در قانون مورد توجه قرار گرفته و در حمل و نقل جاده‌ای و هوایی نیز به مرحله اجرا رسیده است ولی همچنان شاهد وجود مخالفت‌هایی نسبت به آن از سوی افکار عمومی هستیم، باید بگوییم که این مسئله مورد اجماع ملی قرار نگرفته و بسیاری از افراد هنوز به دنبال مداخلات دولت در بازار قیمت‌گذاری هستند، امری که به شدت با اهداف شکل‌گیری و فعالیت بخش خصوصی مغایرت دارد. مداخله دولت در قیمت، فضای رقابتی را از بین می بردو نتیجه این مداخلات این شد که ایران ارزان ترین سوخت دنیا را دارد. آخوندی با اشاره به این مطلب که مداخله دولت در قیمت‌ها تنها بازار مکاره‌ای است که دارای ذی‌نفعان متعدد بوده گفت: همواره با ورود دولت به این بخش برخی از فعالان بخش خصوصی و مردم سود برده و برخی دیگر زیان می‌بینند به همین دلیل این اقدام به عنوان مانع اصلی در جهت توسعه و ترانزیت عمل کرده و بدون شک امکان رشد بخش خصوصی را نیز به صورت جدی می‌گیرد.
فضای رقابتی؛ لازمه اصلی ایجاد حمل و نقل پایدار
عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود خروج دولت از بخش قیمت‌گذاری و ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت بخش خصوصی را مهمترین خواسته این بخش دانست و گفت: بدون شک بخش خصوصی باید اینگونه فکر کرده و از رقابت کامل حمایت کند چراکه رقابت ناقص در بلند مدت به نفع بخش خصوصی نخواهد بود. آخوندی وجود یک فضای رقابتی را لازمه اصلی ایجاد حمل و نقل پایدار در کشور دانست و افزود: در وزارت راه و شهرسازی در کنار مباحث مربوط به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی به بحث حمل و نقل و لجستیک به مفهوم زنجیره تأمین، شبکه‌سازی، محیط حقیقی کسب و کار، شبکه تبادل اطلاعات، مهارت، حمایت از منافع معرف کننده و عرضه کننده، سرعت، دقت و امنیت که از بحث‌های زیرساخت‌های نرم‌افزاری به شمار می‌روند نیز توجه داشته و امید داریم تا بتوانیم به کمک فعالان بخش خصوصی آن را پیش ببریم. خوشبختانه امکان گسترده‌ای از روابط را در بندر چابهار(سواحل مکران) ایجاد کرده و امروز شاهد ورود دومین محموله باری از سمت هند به افغانستان بودیم، هرچند که به تصور من این اتفاق و بندر چابهار کافی نبوده و ما باید ضمن توجه به تداوم این زنجیره تأمین شرایط لازم برای ورود فعالان اقتصادی در زجیره لجستیک را فراهم کنیم.
امکان لجستیکی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر امکان لجستیکی خوبی تا حد ۱۱ هزار هکتار در بندر امام خمینی (ره) ایجاد شده که امکان هرگونه فعالیت در این حوزه را فراهم می‌کند. در بندرعباس نیز ۲۴۰۰ هکتار اولیه تجهیز و به دنبال فراهم کردن تجهیزات ۲۴۰۰ هکتار دوم هستیم که وضعیت مشابه آن در بندر شمال نیز در حال انجام و پیگیری است. عضو کابینه دولت دوازدهم وجود ۱۴ هزار هکتار در فرودگاه امام خمینی (ره) در نزدیکی تهران را فرصت مناسبی برای کسب و کار سبز و مطابق با محیط زیست مبتنی بر نرم‌افزار در حوزه لجستیکی دانست و افزود: در حال حاضر وجود ۱۵۰۰هکتار منطقه آزاد و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه شرایط بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل ایجاد کرده است که ما نیز از ورود این فعالان استقبال می‌کنیم. وی با تاکید براین نکته که بندر شهید رجایی و بنادر دریای خزر و همچنین مناطق لجستیکی واقع در حوزه‌های ریلی و جاده‌ای فرصت خوبی برای ورود بخش خصوصی به وجود آورده است گفت: به اعتقاد من موقعیت جغرافیایی ایران اگر با قدرت رقابتی خود تلفیق شود یکی از بخش‌های پیشتاز توسعه اقتصادی را پدید خواهد آورد، به همین دلیل من از شما درخواست می‌کنم تا در این حوزه گام‌های جدی و بزرگ برداشته و بدانید که دولت به طور تمام قد از توسعه صنعت و لجستیک حمایت کرده و به اقتصاد رقابتی اعتقاد دارد و همچنین به هیچ وجه به دنبال قیمت‌گذاری در بازارها نیست.


معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در اولین همایش بین المللی لجستیک به تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای بهبود وضعیت لجستیک در ۵ گام پرداخت و گفت: در حال حاضر آیین نامه مربوط به مراکز لجستیک در حال بازنگری است و امیدواریم به تصویب برسد. به گزارش روزنامه تجارت، مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در اولین همایش بین‌المللی لجستیک که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت لجستیك، اظهار داشت: پس از تشکیل معاونت حمل ونقل در وزارت راه و شهرسازی بلافاصله کارگروه لجستیک با حضور بخش دولتی و خصوصی و انجمن لجستیک تشکیل و جلسات آن هر دو ماه یکبار برگزار شد.
وی افزود: در گام دوم شمای کلی از ترانزیت کشور و منطقه ترسیم و ابهامات شناسایی شد و طرح تهیه شده در حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا همه دست اندرکاران متوجه شوند باید برای بهبود شرایط دست به دست هم دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات بعدی بیان داشت: پس از ارائه طرح مکان یابی مراکز لجستیکی آغاز شد که امروز شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه هستیم. در گام آخر مشوق‌های سرمایه‌گذاری تهیه شد که پس از تایید وزیر راه و شهرسازی اعلام می شود.معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۶۶ مشکل در حوزه ترانزیت کالا فهرست شد، گفت: مشکلات مربوط به دولت و بخش خصوصی و قوانین و مقررات شناسایی شد و سپس به رفع آن‌ها اقدام شد. خوشبختانه بخشی از این مشکلات برطرف شده است و می توانیم مسیر را ادامه دهیم و در حال حاضر آیین‌نامه مربوط به مراکز لجستیک در حال بازنگری است و امیدواریم به تصویب برسد.مکان یابی مراکز لجستیکی از طریق مدل ریاضی در حال بررسی است.
تقی زاده با اشاره به انتخاب مدیر برای هر یک از کریدورهای عبوری از ایران تصریح کرد:  برای هر یک از کریدورها باید یک مدیر کریدور انتخاب شود که اولین مدیرکل برای کریدور شمال-جنوب انتخاب شد و به زودی مدیرکل‌های کریدورهای ترکیه- ایران- قطر و جاده ابریشم نیز انتخاب خواهند شد.
رئیس شورای سیاست گذاری این همایش در پایان به پتانسیل‌های موجود در شورای عالی هماهنگی ترابری اشاره کرد و گفت: دست اندرکاران حوزه حمل و نقل و لجستیك باید در نظر داشته باشند که ظرفیت مطرح شدن مشکلات در شورای عالی هماهنگی ترابری وجود دارد.


سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مذاكره با مشاوران خارجی در حوزه حمل ونقل هوایی را یكی از رویكردهای اصلی این شهر فرودگاهی در مسیر جهانی شدن و رسیدن به اهداف بین‌المللی اعلام كرد و گفت: ما از این طریق توانستیم تاكنون بخش زیادی از عملیات اجرایی این شهر فرودگاهی را انجام داده و تا چند ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آن‌ها باشیم. به گزارش روزنامه تجارت،كوروش فتاحی سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی طی سخنرانی در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك ایران با تاكید بر اهمیت و نقش چشمگیر شركت شهر فرودگاهی در حوزه لجستیك و حمل ونقل بیان كرد: بدون شك این شهر فرودگاهی براساس منطق‌های موجود در بخش رشد اقتصادی و حمل ونقل و لجستیك در كشور تشكیل شد. فرودگاه امام خمینی در ۳۵ كیلومتری كلانشهر تهران ساخته و با هدف رونق و فعالیت‌های هوانوردی كشور شروع به كار كرد، اما از آنجایی كه محور تفكر وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم فراتر از فعالیت‌های هوانوردی بود به حوزه عملیاتی جدیدتری در صنعت حمل ونقل هوایی ورود پیدا كردیم. فتاحی با بیان اینكه ایجاد ارتباطات گسترده جهت كاهش هزینه‌های عملیاتی بخش حمل ونقل هوایی هدف اصلی ما از ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی بود گفت: در این راه تلاش كردیم تا امكانات گوناگونی را برای مشتریان این حوزه فراهم كنیم. در حقیقت وجود تحریم‌های علیه ایران باعث شد تا علاوه بر ما سایر شركت‌های خارجی نیز از فرصت‌های مطلوب موجود در این شهر فرودگاهی غافل بمانند، چراكه شرایطی در این منطقه فراهم بود كه بدون شك شركت‌های خارجی در عدم استفاده از آن بیشتر از ما متضرر شدند. سرپرست شركت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: ما به این شهر فرودگاهی به صورت جهانی فكر كرده و آمادگی مشاركت با تمامی شركت‌های خارجی فعال در این حوزه را داریم. وی در این باره افزود: كلانشهر فرودگاهی امام خمینی علاوه بر فرودگاه دارای منطقه آزاد، منطقه ویژه و لجستیك قوی است كه هم‌اكنون در حال آماده سازی آن هستیم. این مقام مسئول مذاكره با مشاوران خارجی در حوزه حمل ونقل هوایی را یكی از رویكردهای اصلی این شهر فرودگاهی در مسیر جهانی شدن و رسیدن به اهداف بین‌المللی اعلام كرد و گفت: ما از این طریق توانستیم تاكنون بخش زیادی از عملیات اجرایی این شهر فرودگاهی را انجام داده و تا چند ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آن‌ها باشیم. خوشبختانه تاكنون از ۲۰ كمپانی بین‌المللی حرفه‌ای برای فهم نیازهای این شركت‌ها مشاوره گرفتیم تا بتوانیم ضمن شناسایی نیازمندی‌های عملیاتی و زیرساخت‌های قوانین آن‌ها به طور دقیق احتیاجات این شركت‌ها را در شهر فرودگاهی فراهم كرده و شاهد ورود آن‌ها به این حوزه باشیم. فتاحی با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص تشكیل هاب‌های لجستیكی در ایران از سوی وزارت راه وشهرسازی بیان كرد: شركت شهر فرودگاهی امام خمینی نیز به مطالعه در این خصوص پرداخته و اقدامات خوبی را انجام داده است. به طور مثال این شهر فرودگاهی از حمل ونقل چندوجهی به عنوان یكی از مشخصه‌ هاب‌های لجستیكی برخوردار بوده و علاوه بر دسترسی به فرودگاه دارای اتوبان و خط ریلی نیز هستند.