اجرای پروژه‌های مشترک برقی ایران و ژاپن در کشور ثالث
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل خواستار اجرای پروژه های مشترک برقی ایران و ژاپن در کشورهای ثالث شد و افزود: شبکه برق ما امروزه به تمامی کشورهای همسایه متصل شده است.
به نقل از وزارت نیرو، علیرضا دائمی، در سمینار همکاری های مشترک ایران و ژاپن با اشاره به همکاری مشترک میان دو کشور در زمینه فعالیت های نیروگاهی گفت:‌ این همکاری در گذشته منجر به کاهش گازهای مضر شده و افزایش راندمان انرژی را در پی داشته است.
وی با تاکید بر اینکه کشور ژاپن در ایران معروف به استفاده بهینه از منابع و انتقال دانش فنی است گفت:‌ ما امروزه در کشور خود نیازمند استفاده از دانش فنی روز در زمینه بهره وری و مدیریت صحیح منابع هستیم.
دائمی با بیان اینکه کشور ایران دارای ظرفیت های بالای در زمینه دسترسی به منابع گاز، انرژی خورشیدی و بادی، نیروی کار متخصص و شرکت های مناسبی است تصریح کرد:‌ در مذاکرات میان شرکت های دو کشور لازم است که به اجرای پروژه های مشترک در کشورهای ثالث نیز توجه شود. امروزه کشورهای همچون عراق و سوریه نیازمند توسعه زیرساخت هستند بنابراین حضور در چنین کشورهای موقعیت مناسبی برای انجام پروژه های مشترک خواهد بود.
وی بازتوانی نیروگاه ها را امری جدی دانست و افزود: شبکه برق ما امروزه به تمامی کشورهای همسایه متصل شده و در تلاش برای تقویت مراودات بخش انرژی خود هستیم.
دائمی با تاکید بر اینکه همکاری صلح آمیز کشورها با یکدیگر عاملی برای زندگی مسالمت آمیز ملت ها در کنار یکدیگر خواهد بود خاطرنشان کرد:‌ امروزه تمامی مولفه های زندگی همچون حمل و نقل و ارتباطات با انرژی مرتبط است و باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشیم.
قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل زمینه فعالیت در حوزه انرژی های نو و تجدیدپذیر را بسیار گسترده ارزیابی کرد و افزود:‌ براساس برنامه ششم توسعه باید پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و بادی جدید در کشور ایجاد شود و ظرفیت تولید برق در کشور را به شدت افزایش دهیم.
وی بر لزوم توجه هر چه بیشتر به امر بهره وری و کیفیت تاکید کرد و گفت: امیدواریم با برپایی چنین نشست های مشترکی بتوانیم در کنار یکدیگر به همکاری های میان دو کشور به خوبی ادامه دهیم.
ژاپن، میزبان مهندسان ایرانی
همچنین  حمیدرضا تشیعی رئیس مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو، در این سمینار با تاکید بر اینکه روابط ۱۳۰ ساله میان دو کشور، حاکی از نظر مثبت کشور ما نسبت به توان فنی و مهندسی ژاپن دارد، عنوان کرد: با تعاملات انجام شده، امروز شاهد برگزاری سومین همایش مشترک با JCCME (مرکز همکاری های ژاپن و خاورمیانه) در حوزه آب و برق و اولین همایش در صنعت برق با حضور دست اندرکاران بخش دولتی و خصوصی دو کشور هستیم.
وی یادآور شد: خوشبختانه از سال ۹۰ که همکاری با JCCME در بخش آبفا آغاز شد، شاهد دستاوردهای مهمی از جمله اعزام ۴۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان این حوزه در ۶ زمینه تخصصی مختلف، به منظور ارتقای سطح دانش کارشناسان ایرانی با فناوری ژاپنی و همچنین برنامه ریزی انجام یک پروژه نمونه به صورت پایلوت در حوزه کاهش هدررفت آب در یکی از شهرهای ایران با کمک موسسه جایکا بوده ایم. 
این مقام مسئول در وزارت نیرو ادامه داد: با توجه به سند همکاری مشترکی که اردیبهشت ماه سال جاری، در محل وزارت اقتصاد و صنایع ژاپن بین مرکز توسعه صادارت و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو و مرکز همکاریهای خاورمیانه ژاپن، منعقد گردید، مقرر شد این همکاری مشترک در صنعت برق نیز بسط پیدا کند.
تشیعی با اشاره به مذاکرات و هماهنگی های بین دو مرکز، گفت: مقرر شد تا از ظرفیت برپایی نمایشگاه صنعت برق، برای شروع همکاری دو طرف استفاده شود. بدین منظور بر اساس برنامه ریزی انجام شده، همایش اختصاصی توسط JCCME در پایان روز نخست نمایشگاه برق با حضور 
شرکت های مادر تخصصی توانیر- برق حرارتی- ساتبا- آب نیرو و همچنین دست اندرکاران بخش خصوصی برق برگزار شود تا حاضران به معرفی فرصت های موجود جهت همکاری با طرف ژاپنی بپردازند.
رئیس مرکز توسعه صادرات وزارت نیرو افزود: همچنین در این نشست شرکت های ژاپنی نیز به معرفی اولیه خود خواهند پرداخت تا زمینه های صحبت های رودرو بین طرفین نیز فراهم شود.
وی با اشاره به پتانسیل سرمایه پذیری ۱۰ میلیارد دلاری صنعت برق ایران خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک در حوزه های سرمایه گذاری و اجرای پروژه های نیروگاهی- سامانه های انتقال و توزیع- هوشمندسازی- بهره وری انرژی- انرژی های تجدیدپذیر و پروژه های برقابی و همچنین تولید مشترک کالاها و تجهیزات متنوع صنعت برق با هدف انتقال دانش و فناوری به کشور جهت رفع نیازهای داخلی و حضور مشترک در بازارهای منطقه ای، درصدد افزایش همکاری های مشترک شرکت های ایرانی و ژاپنی هستیم.
طبق گفته این مقام مسئول، همچنین براساس توافقات نیز ظرف ۱۰ روز آینده نخستین گروه ۳۰ نفره از مدیران و کارشناسان توانیر به منظور آشنایی با دانش و فناوری صنعت برق ژاپن به این کشور اعزام خواهند شد و در نظر است این دوره ها، در زمینه های مختلف صنعت برق ادامه یابد.
افزایش ظرفیت تولید برق با استفاده از سرمایه خارجی
همچنین هیرویاسو کوبایاشی، سفیر ژاپن در ایران در این سمینار با اشاره به افزایش تقاضا برای انرژی در ایران، با بیان اینکه دولت ایران درصدد است تا ظرفیت برق خود را به شکل چشمگیری افزایش دهد، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید این امر مهم را با استفاده از سرمایه گذاری خارجی محقق کند.
وی با تاکید بر اینکه ژاپن در تلاش است با به کارگیری فناوری های روز دنیا، الکتریسته را برای کشورهای در حال توسعه فراهم کند، ادامه داد:‌ صنایع ژاپنی سابقه خوبی در برق دنیا دارند و بدین منظور، به همکاری برقی میان دو کشور نیز بسیار خوشبین هستیم.
کوبایاشی با اشاره به مذاکرات میان رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر ژاپن در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت:‌ بر اساس برنامه ریزی انجام شده، در تلاش برای تقویت همکاری برقی میان دو کشور از طریق ارائه فناوری های پیشرفته در بخش تولید- توزیع و انتقال این انرژی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ادامه مذاکرات بین ایران و ترکمنستان درمورد تخلف این کشور در بستن شیر گاز روی ایران خبر داد.
حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ترکمنستان در زمستان سال گذشته شیر گاز خود را روی ایران بست، اظهار کرد: مذاکرات با این کشور درمورد این موضوع ادامه دارد و ایران هنوز برای شکایت کردن زمان دارد. امیدواریم در این فاصله بتوان این مشکل را با مذاکره برطرف کرد.
وی افزود:از زمانی که ترکمنستان شیر گاز خود را روی ایران بست تا زمانی که به این کشور اعلام کردیم می خواهیم کایت کنیم ۶ ماه گذشته و فرصت این کشور هنوز تمام نشده است.


بورس انرژی دیروز میزبان عرضه بیش از ۷۰۰۰ تن فرآورده پالایشگاهی است. به نقل از بورس انرژی، حجم کل معاملات صورت‌ گرفته روز شنبه ۳۶۲۰ تن به ارزش بیش از ۶۴ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال بود. در داد و ستدهای دیروز یکشنبه نیز کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال ۴۰۲، حلال ۴۱۰ و حلال ۴۰۴ پالایش نفت شیراز، حلال ۴۰۴ و آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز و نفتای سنگین پالایش نفت تهران در رینگ داخلی و حلال ۴۰۲، حلال ۴۰۴، آیزوریسایکل و آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل عرضه شد. بورس انرژی دیروز شاهد عرضه‌ انواع فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت پالایش نفت شیراز در رینگ داخلی و بین‌الملل بود.


مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از پایان عملیات بارگیری جکت مشعل ۱۳C این فاز از یارد صدرا خبر داد.
پیام معتمد گفت: جکت سه پایه مشعل موقعیت C به وزن ۴۴۶ تن و ارتفاع ۶۹ متر روز شنبه به‌وسیله جرثقیل دریایی HL-۵۰۰۰ بر بارج آرتمیس بارگیری شد.
معتمد با اشاره به عملیات بارگیری و مهاربندی پایل‌های این جکت به وزن ۴۶۲ تن که هفته گذشته روی همین بارج پایان یافته است، گفت: با پایان عملیات مهاربندی این جکت در صورت مساعد بودن هوا عملیات نصب توسط شناورهای شرکت صدرا انجام خواهد شد. نصب این جکت را گام موثری برای پایان پروژه دریایی این طرح است.

با انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید محقق شد؛
قیمت نفت اوپک چهارشنبه گذشته به علت میزان چشمگیر پایبندی اوپکی‌ها به تعهد خود برای کاهش تولید و انتظار برای تمدید این توافق، بالاترین قیمت سال 2017 برابر با 59.23 دلار را ثبت کرد.
به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه گذشته 11 آبان 1396 با 74 سنت کاهش نسبت به قیمت روز پیش از آن 58.49 دلار در هر بشکه فروخته شد.
سبد نفتی اوپک روز چهار شنبه گذشته (10 آبان) رکورد قیمت نفت اوپک در سال 2017 را شکست و به بشکه‌ای 59.23 دلار رسید.
روز چهارشنبه پس از اینکه آمارهای اوپک نشان داد که اعضای این سازمان به میزان چشمگیری به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند هستند و انتظار می‌رود که روسیه نیز به میزان گسترده‌ای توافق را حفظ کند، قیمت نفت در معاملات آن روز  به بالاترین رقم از نیمه سال 2015 رسید و 61.45 دلار در هر بشکه فروخته شد؛ به دنبال آن نیز قیمت نفت اوپک نیز رکورد ثبت کرد.
روند افزایشی قیمت نفت در روز جمعه نیز ادامه یافت به طوریکه قیمت نفت برنت به 62.07 دلار و نفت خام آمریکا به 55.64 دلار در هر بشکه، بالاترین رقم از جولای 2015 رسید.
از عوامل افزایش نفت خام آمریکا، خاموشی 8 دکل نفتی این کشور در هفته منتهی به 3 نوامبر عنوان شده است که بیشترین کاهش از می 2016 به شمار می‌رود. البته قیمت اوپک برای روز جمعه هنوز بر روی سایت این سازمان بروزرسانی نشده است که احتمال می‌رود رکورد جدید برای سال 2017 به ثبت برساند.
قیمت نفت از هفته دوم شهریور تاکنون به طور متوسط روند افزایشی داشته هرچند در برخی روزها قیمت نفت کاهش یافته اما این روند قیمت نفت برنت را به بالای 62 دلار و نفت خام آمریکا را بالای 55.5 دلار رسانده است.
این روند با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر پیش‌بینی افزایش چشم‌انداز تقاضا و همچنین پیش‌بینی اوپک برای افزایش تقاضا برای نفت این سازمان در سال آینده و همچنین شروع دوباره فعالیت پالایشگاه ها پس از تندباد هاروی و بروز نشانه هایی از تقویت تقاضا شروع و با احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک و کاهش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا ادامه یافت.
در این زمان قیمت نفت اوپک نیز روند افزایشی به خود گرفت و در نهایت در اول نوامبر  برابر با 10 آبان رکورد بیشترین قیمت این نوع نفت در سال 2017 را شکست و به 59.23 دلار رسید که از بالاترین قیمت پیشین 2.80 دلار بیشتر است.
پیش از این قیمت نفت اوپک در 26 سپتامبر به  56.43 دلار رسیده که بالاترین قیمت محسوب می‌شد.
کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2017، اول تیر ماه رقم خورده و به 42.58 دلار در هر بشکه رسیده بود.
متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به 3 نوامبر 2017  یعنی 12 آبان ماه برابر با 58.63 دلار در هر بشکه بوده است.
متوسط قیمت نفت در ابتدای سال 2017 تاکنون برابر با 50.76 دلار بوده است.
سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.


با آغاز عملیات جلوگیری از هدر رفت آب سد لار صورت می‌گیرد
بختیاری گفت: بزودی عملیات جلوگیری از فرار آب سد لار توسط قرارگاه خاتم آغاز شده و 160 میلیون متر مکعب حقابه به تهران باز می گردد.
محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در گفتگو با ایلنا درباره برنامه جلوگیری از فرار آب سد لار اظهار داشت: کار مطالعاتی فرار سد لار از سوی مشاورین بین المللی انجام شده و عملیات اجرایی آن بزودی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء شروع می شود.
وی مدت زمان عملیات جلوگیری از فرار آب سد لار را 5 سال عنوان کرد و افزود: در این رابطه علاوه بر علاج بخشی سد سازه هایی نیز جهت انتقال آب به تهران احداث خواهد شد و به این ترتیب آبی را که از دسترسی خارج می شود به تهران باز می گردانیم.
بختیاری حقابه تهران را از فرار آب سد لار را 160 میلیون متر مکعب ذکر کرد و درباره برنامه تعریف منابع آبی جدید در تهران توضیح داد: در این خصوص برخی پروژه ها مطرح است  که از جمله آنها خط دوم طالقان به تهران مطرح است، اما فعلا در مرحله مطالعاتی است.
وی تاکید کرد: واقعیت اینکه مصرف آب در تهران از نرم کشوری بالاتر است بنا بر  این باید روی صرفه جویی و میزان بهره وری کار کرد.
سد لار در حوضه آبریز دریای خزر و در زیرحوضه هراز - قره سو بر روی رودخانه لار با سطح حوزه آبریزی به مساحت 675 کیلومتر مربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 481 میلیون مترمکعب احداث شده است. از نظر جغرافیایی سد لار در فاصله 75 کیلومتری تهران و 100 کیلومتری آمل قرار دارد. این سد از نوع خاکی همگن با ارتفاع 107 متر از پی و 105 متر از کف رودخانه دارای حجم مخزن 960 میلیون متر مکعب است. طول تاج سد 1150 متر و عرض تاج 13 متر است. علیرغم گذشت نزدیک به 30 سال از آبگیری سد لار اهداف اصلی طرح به دلیل فرار آب به طور کامل محقق نشده است.
برآورد بلند مدت (25 ساله) نشان می دهد که حداقل فرار آب از مخزن سد لار 3 مترمکعب در ثانیه و حداکثر آن حدود 13 مترمکعب در ثانیه است. متوسط فرار آب این سد در طول سال حدود 7 مترمکعب در ثانیه برآورد می شود. از اینرو، به طور متوسط در یک 24 ساعت، حدود 605 هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می کند. این رقم در طول یکسال رقمی بین 220 میلیون مترمکعب تا 250 میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می شود که رقم بسیار بزرگی است. هیچ سدی در دنیا تاکنون این میزان فرار آب نداشته و در این خصوص سد لار رکورد فرار آب را در بین سدهای دنیا از آن خود کرده است.
به نظر می رسد بهره برداری از سد لار با وجود فرار آب به یک رویه معمول بدل شده است. در بازه زمانی اواسط فروردین تا پایان مرداد آب نشت کرده از سد لار که به صورت چشمه هایی در پایین دست جریان می یابد به کشاورزی در دشت مازندران تخصیص پیدا می کند و در دوره غیر کشاورزی در دشت مازندران، آب نشتی از دریاچه لار بدون استفاده به دریا می‌ریزد.
در طرح علاج بخشی سد لار مقرر شده است تا با جمع آوری آب از چشمه های پایین دست و محل های فرار آب، تونلی به طول 29 کیلومتر جهت انتقال فرار آب سد لار به سد لتیان احداث شود.


روند رو به رشد توسعه گازرسانی به نقاط دور و نزدیک کشور، در برنامه ششم توسعه تداوم خواهد داشت و بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان این برنامه، ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص می‌یابد.
به نقل از وزارت نفت، سعید مومنی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز درباره سرمایه‌گذاری در بخش توسعه گازرسانی طی برنامه ششم توسعه، گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تنها در بخش توزیع گاز سرمایه‌گذاری خواهد شد. این سرمایه گذاری مربوط به شهرها و روستاهای محروم از نعمت گاز و بخش‌های توسعه ای شهرهای گازرسانی شده است.
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ ، بر اساس اقتصاد مقاومتی برای ۹۰۰ هزار خانوار عملیات گازرسانی انجام شد، اظهار کرد: این تعداد در سال ۹۷ به ۸۵۰ هزار خانوار، در سال ۹۸ به ۸۰۰ هزار خانوار و در سال ۹۹ به ۷۳۰ هزار خانوار می رسد که باید زیر پوشش گازرسانی قرار گیرند.
مومنی درباره تعداد شهرهایی که گازرسانی می شوند، توضیح داد: تا پایان امسال، ۴۶ شهر گازرسانی می‌شوند، در سال ۹۷ تعداد ۳۱ شهر، در سال ۹۸ تعداد ۲۰ شهر و در سال ۹۹ تعداد ۱۹ شهر گازرسانی می‌شوند. در سال ۹۷ تعداد ۲ هزار و ۹۳۶ روستا، در سال ۹۸ تعداد ۲ هزار و ۶۰۲ روستا و در سال ۹۹ تعداد ۳ هزار و ۱۰۷ روستا از نعمت گاز بهره مند می‌شوند.  طی برنامه ششم توسعه، ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار علمک نصب خواهد شد، عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۵۸ شهر و ۴ میلیون خانوار آغاز می‌شود که این برنامه تا سال ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت. میزان مصرف گاز در بخش صنایع و خانگی طی برنامه ششم به ۷۴۲ میلیارد مترمکعب و در بخش نیروگاهی به بیش از ۳۹۵ میلیارد مترمکعب برسد.


رئیس ساتبا اعلام کرد؛
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران با اشاره به اینکه 4.1 میلیارد دلار تقاضای خارجی برای توسعه تجدیدپذیرها در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است، گفت: از این بین 1.5 میلیارد دلار عملیاتی و 400 میلیون دلار نیز به بهره‌برداری رسیده است.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، سید محمد صادق‌زاده در حاشیه برپایی هفدهمین نمایشگاه بین المللی برق با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به خیز جهانی برخورداری کشورها از سهم بیشتر تجدیدپذیرها برای سبد حامل های انرژی های گفت: بسیاری از کشورها در تلاشند تا در آینده بتوانند 100 درصد انرژی خود را از تجدیدپذیرها تامین کنند چرا که این نوع از انرژی به مرور ارزان تر و دسترسی به آن راحت تر می شود.
وی آینده ایران و جهان را در گرو توسعه تجدیدپذیرها دانست و افزود: امروزه انرژی های فسیلی توسعه بسیار خوبی در دنیا پیدا کرده و به نقاط نهایی خود نزدیک می شود به طوری که هم اکنون دو هزار و 500 محصول از گاز طبیعی و نفت به دست می آید که ارزش افزوده این محصولات قطعا بسیار بیشتر از احتراق و سوزاندن گاز و نفت خواهد بود.
معاون وزیر و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران بر لزوم استفاده بهینه تر از منابع ملی تاکید کرد و افزود: امروزه در دنیا به گاز و نفت دیگر به عنوان منبعی برای سوزندان نگاه نمی شود بلکه در تلاش هستند از خورشید و باد به عنوان منابع پاک و ارزان تر برای تامین انرژی استفاده کنند. آیندگان ما را نخواهند بخشید اگر از منابع به صورت غیربهینه استفاده کنیم.
صادق زاده انرژی های تجدیدپذیر را یک منبع صادرات و کسب درآمد ملی برشمرد و گفت: انرژی های تجدیدپذیر نه تنها برای تامین مصارف داخلی بلکه به جهت غنای که در کشور ما در زمینه تجدیدپذیرها وجود دارد می توان آن ها را تبدیل به برق و برای تامین نیاز سایر کشورها صادر کنیم.
وی با تاکید بر اینکه براساس قانون برنامه ششم توسعه بایستی پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب و بهره برداری شود، خاطرنشان کرد: در چند ماه نخست اجرای این برنامه ظرفیت تجدیدپذیرهای کشور به بیش از 400 مگاوات رسیده که مطمئنا با ادامه چنین روندی و اتکای به توان بخش خصوصی برنامه تکلیفی مجلس در زمینه تجدیدپذیرها محقق خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران تاکید کرد: هم اکنون دو هزار و 100 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با بخش خصوصی منعقد شده که از این بین 700 مگاوات آن که مربوط به نیروگاه های روی زمین بوده در حال ساخت است و هشت هزار مگاوات پروانه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر نیز از سوی بخش خصوصی دریافت شده است.
صادق زاده در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: با روندی که امروزه در زمینه تجدیدپذیرها شکل گرفته اطمینان دارم که پنج هزار مگاوات نیروگاه تکلیفی وزارت نیرو در زمان مقرر محقق خواهد شد مگر اینکه در این مسیر اتفاقات غیرمترقبه ای رخ بدهد.
وی ادامه داد: یکی از نگرانی های ما مربوط به بسته قانونی است که مجلس برای این حوزه تصویب کرده و باید به صورت یکجا اجرا شود. با وجود اینکه قانون برنامه وزارت نیرو را متعهد به انجام برنامه یاد شده کرده ولی منابع مالی لازم آن را نیز در قانون دائمی خود مشخص کرده است.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران تصریح کرد: براساس بند سه ماده 12 قانون اساسنامه ساتبا و ماده پنج قانون حمایت ازصنعت برق بایستی مبلغی به عنوان عوارض برق برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها از مشترکان برق دریافت شود.
صادق زاده ادامه داد: براساس برآورد صورت گرفته مبلغ جمع آوری شده در این بخش در حدود هزار و 100 میلیارد تومان خواهد بود که بیش از 500 میلیارد تومان آن دریافت و در حساب خزانه نگهداری می شود. براساس قانون بایستی 100 درصد این مبلغ به توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها اختصاص پیدا کند ولی نگرانی ما از بابت آن است که این مسیر منحرف و منابع مالی این بخش به سایر حوزه ها اختصاص پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون تنها 34 میلیارد تومان از سوی خزانه در اختیار سازمان ساتبا قرار گرفته است، بیان کرد: این رقم در مقابل 500 میلیارد تومانی که از سوی مردم دریافت شده بسیار ناچیز است و نمی تواند با سیاست های کلی که مجلس برای توسعه تجدیدپذیرها در نظر گرفته هماهنگی داشته باشد. هم اکنون از طریق مجاری قانونی پیگیر تخصیص این منابع هستیم تا منابعی که از سوی مردم پرداخت می شود مجددا به سوی مردم بازگردد.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران با تاکید بر اینکه بد اجرا شدن قانون نه تنها برای ما بلکه مورد قبول قانون گذار هم نیست، اضافه کرد: مسلما اگر همگان پایبند به قانون باشند مسیر توسعه کشور به خوبی محقق خواهد شد.
صادق زاده با تاکید بر اینکه به طور متوسط تعرفه ای 370 تومانی برای تولید هر کیلووات تجدیدپذیر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: قراردادهای خرید تضمینی این بخش نیز 20 ساله است و هر ساله متناسب با تورم نیز افزایش پیدا می کند همچنین نرخ بازگشت سرمایه برای بهترین حالت چهار سال و برای بدترین وضعیت هشت سال در نظر گرفته شده است.
وی افزود: امروزه نرخ خرید برق تولیدی از نیروگاه های زیست توده(زباله سوز) سه هزار و 700 ریال است در حالی که ما برق را به مشترکان 700 ریال می فروشیم و سه هزار ریال بر کیلووات ساعت برای این بخش یارانه می پردازیم.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران ادامه داد: وزارت نیرو به عنوان مجموعه ای که مسئول تامین برق کشور است مشارکت سه هزار ریالی را برای هر کیلووات ساعت به عنوان مشوق مثبتی برای توسعه این حوزه در نظر گرفته است اما مشکل محیط زیست و دفع بهداشتی زباله ها بر عهده شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست و این مجموعه ها نیز باید نقش خود را در این بخش به خوبی ایفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به تنهایی قادر به توسعه نیروگاه های زیست توده نیست و ارگانی همچون شهرداری به عنوان متولی سامان دهی پسماندهای شهری کشور بایستی وظیفه خود را در این بخش به خوبی اجرا و مشارکت بیشتری در این حوزه داشته باشند.
صادق زاده اظهار کرد: در حال حاضر پنج نیروگاه زیست توده با ظرفیت 10.5 مگاوات در حال فعالیت هستند که برق آن ها را به صورت تضمینی خرید و ماهیانه مبالغ آن را پرداخت می کنیم به طوری که دراین بخش هیچگونه بدهی به نیروگاه های مربوطه وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو متولی دفع بهداشتی زباله نیست، خاطرنشان کرد: با این وجود وزارت نیرو یارانه بسیار خوب و کافی برای این حوزه در نظر گرفته است ولی انتظار داریم شهرداری با توجه به مسئولیتش فعالیت بسیار بیشتری حتی از وزارت نیرو در این بخش داشته باشد. اگر حمایت های لازم از سوی دستگاه های مرتبط با این بخش صورت بگیرد مطمئنا تمام زباله های کشور تبدیل به برق خواهد شد.
رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران با تاکید بر اینکه برای تامین منابع مالی توسعه تجدیدپذیرها از توان داخل و خارج کشور استفاده می کنیم، گفت: شرایط کاملا مساوی برای این بخش در نظر گرفته ایم و تبعیضی بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی وجود ندارد که همین امر باعث شده در زمینه تجدیدپذیرها تقاضاهای خوبی شکل بگیرد.
صادق زاده با اشاره به اینکه 4.1 میلیارد دلار تقاضای خارجی برای توسعه تجدیدپذیرها در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است، گفت: از این بین 1.5 میلیارد دلار عملیاتی و 400 میلیون دلار نیز به بهره برداری رسیده است.