گيدئون راکمن
فايننشال تايمز
درحاليکه تهديد جنگ کره رو به افزايش است در اين هفته اجلاس آمريکا و چين در پکن برگزار مي‌شود ، اجلاسي که ميتواند مهمترين ديدار در دهه‌هاي اخير باشد.بسياري از کارشناسان معتقدند تهديد‌هاي رئيس جمهور آمريکا به حضور نظامي‌عليه پيونگ يانگ و سخنان "خشم و آتش" دونالد ترامپ درباره فعاليت‌هاي هسته اي کره شمالي موضوع اصلي اين اجلاس است. اما بحران کره همچنين خطر بزرگي براي چين خواهد بود. اگر جنگ شروع شود، چين در جبهه اصلي آن قرارخواهد داشت و با حملات هسته اي و موج آوارگان روبرو خواهد شد که باعث تغيير توازن قدرت در منطقه خواهد شد. اين خطرات گزينه‌هاي مختلفي را در جلوي کارشناسان چيني قرارداده است. برخي معتقدند چين و آمريکا بايد درعمليات مشترک نظامي‌عليه کره شمالي متحد شوند. برخي ديگر معتقدند سياست واشنگتن به سوي فاجعه حرکت مي‌کند و زمان آن رسيده که پکن به طور رسمي‌روابطش را با آمريکا قطع کند.در اين ميان شي جينپينگ رئيس جمهور چين به دنبال بازسازي ديپلماسي از طريق سياست " توقف درمقابل توقف" است. اين ايده به اين صورت است که کره شمالي توسعه سلاح هسته اي را درمقابل توقف مانورهاي نظامي‌آمريکا متوقف خواهد کرد. اين امر در تئوري به نظر ايده خوبي مي‌رسد اما در عمل نه کره شمالي و نه‌امريکا به توقف سياست خود تمايل دارند.با توجه به اين واقعيت ، چيني‌ها بايد از جايگزيني راديکال استفاده کنند که شامل اعمال تحريم عليه کره شمالي است از سويي ديگر مقامات پکن معتقدند چين بايد براي بازگشت تاثيرگذاري در کره شمالي روابطش را با پيونگ يانگ بازسازي کند حتي اگر به معني دشمني با آمريکا باشد.کره شمالي داراي 40 تا 60 سلاح هسته اي است و درصورت جنگ خطر براي چين و کشورهاي کره جنوبي و ژاپن نيز وجود خواهد داشت. چين نميتواند به عنوان يک ناظر ساکت باقي بماند و درحاليکه توسعه سلاح هسته اي کره شمالي روبه رشد است بيکار ماندن در يک گوشه نمي‌تواند گزينه خوبي باشد. 
ترجمه : فاطمه مهتدي
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
مطابق بند (ج) ماده 1 از دستورالعمل انتشار اوراق بهادار اجاره، شخص باني نهادي است که براي تامين مالي خود دست به انتشار اوراق بهادار مي‌زند. شخص باني مي‌‌بايست شخص عمومي‌دولتي يا شرکت تجاري باشد که اشخاص حقوقي عمومي‌دولتي شامل موسسات دولتي و نيز وزارتخانه‌ها هستند و شرکت تجاري نيز شرکتي است که با موضوع انجام فعاليت تجاري تشکيل شده باشد که مطابق ماده 4 قانون محاسبات عمومي‌کشور تشکيل مي‌شود. مطابق ماده 2 دستورالعمل انتشار اوراق اجاره، شرکت تجاري بايد شرکت سهامي‌يا تعاوني باشد. اشخاص حقوق عمومي‌غيردولتي نيز به شرطي اجازه انتشار اوراق بهادار را دارند که‌امکان انتشار اوراق توسط آنها و نيز صلاحيت مالي آنها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تاييد شده باشد.
به هر حال باني به تنهايي اين امکان را ندارد که اوراق بهادار منتشر کند و بايد از طريق نهادي واسط اقدام به انتشار اوراق بهادار کند که اين نهاد واسط به لحاظ حقوقي وکيل شخص باني در خصوص انتشار اوراق اجاره به حساب مي‌آيد. به تناسب اينکه چه نوع اوراق بهاداري مدنظر است؛ باني اوراق بهادار اسلامي‌نقش متفاوتي و جدايي از ديگر اوراق بهادار دارد. باني در اوراق بهادار اجاره نقش مستاجر، در اوراق مضاربه نقش مضارب يا عامل، در اوراق مرابحه نقش خريدار اقساطي و در ساير اوراق به تناسب، نقش حقوقي مخصوص به آن اوراق را ايفا مي‌نمايد.
در اوراق اجاره؛ «باني» به عنوان مستاجر شناخته مي‌شود اما تمام تکاليف و وظايف و نيز حدود اختياراتي را که يک مستاجر در قرارداد اجاره ممکن است داشته باشد، ندارد و يا اينکه اين اختيارات متفاوت است. به همين دليل اگرچه در قرارداد اجاره، مستاجر در نگهداري از عين مستاجره‌امين است و تنها در صورتي که تلف عين مستاجره به دليل قصورش باشد، مسئول در جبران خسارت است، ولي باني در قرارداد اجاره موجود در فرآيند انتشار اوراق اجاره اين تعهد را مي‌دهد تا در هر صورت عين مستاجره تلف شد، مسئول جبران خسارت آن، خودش باشد. البته به منظور حمايت از سرمايه‌گذاران در اوراق اجاره اقداماتي مانند تعيين ضامن و بيمه دارايي در نظر گرفته شده است تا در صورتي که دارايي شد، دست دارنده اوراق حداقل از اصل سرمايه خودش کوتاه نباشد.

دادستان تهران خبرداد؛
دادستان تهران با انتقاد از برخي رسانه‌ها که با برجسته نمودن جنبه‌هاي منفي در مبارزه با فساد اقتصادي، از اقدامات مثبت قوه قضاييه در مقابله با فساد غفلت مي‌نمايند، اظهار داشت: طي چند سال اخير پرونده‌هاي مهمي‌از سوي قضات دادسراي تهران به سرانجام رسيده و به عنوان مثال دادسراي جرايم اقتصادي طي سه سال اخير ميلياردها تومان در پرونده‌هاي تحت رسيدگي يا اجراي احکام صادره وصول کرده است.
عباس جعفري دولت‌آبادي افزود: اين آمار نشان مي‌دهد يک ناحيه از دادسراي تهران تا چه حد در رد مال و وصول جزاي نقدي از محکومان اقتصادي موفق بوده است. دادستان تهران به سرانجام رساندن پرونده‌هاي مهم را مويد عزم قوه قضاييه در مبارزه با فساد دانست.
دادستان تهران از جمله تدابير دادسراي تهران در افزايش کيفيت رسيدگي به جرايم عليه‌امنيت را، تخصصي نمودن رسيدگي به جرايم گروهک‌ها به‌ويژه گروهک تروريستي داعش اعلام نمود و با اظهار اين که تا کنون براي چهار قاضي دادسراي تهران ابلاغ ويژه جهت رسيدگي به جرايم اعضاي گروهک داعش صادر گرديده، اظهار داشت: تلاش دادسرا بر تخصصي نمودن رسيدگي به جرايم ساير گروهک‌ها مانند پژاک و منافقين است تا با قدرت و سرعت بيشتري چنين متهماني شناسايي و محاکمه شوند. دادستان تهران در خصوص پرونده اقدام گروهک تروريستي داعش نسبت به مجلس شوراي اسلامي، از شناسايي و دستگيري ۲۳ متهم مرتبط با اين پرونده و رسيدگي به اتهامات آن‌ها در ناحيه ۳۳ دادسراي تهران خبر داد و ضمن تشکر از سرپرست اين دادسرا، در خصوص پرونده ديگري که اخيراً در خصوص اعضاي گروهک داعش به دادسرا ارسال شده، اظهار داشت: اين پرونده موضوع اتهامات اشخاصي است که با خانواده‌هايشان به قصد پيوستن به گروهک داعش از ايران خارج شده و از راه ترکيه به سوريه رفته بودند و پس از عقب راندن گروهک داعش از خاک سوريه، به‌ناچار به ايران بازگشته‌اند؛ وي اظهار داشت: اکثريت اين افراد زناني هستند که شوهرانشان جزو سربازان گروهک داعش بوده و در جنگ به هلاکت رسيده يا دستگير شده‌اند. دادستان تهران با اعلام اين که پرونده اين افراد به دادسراي شهيد مقدس ارجاع شده است، در خصوص نحوه اقدامات زنان دستگير شده افزود: اين‌ها با علم به اين که داعش گروهي مسلح و معاند است، با اخذ وجه و دستمزد به خدمت اين گروهک درآمدند و حين دستگيري، وجوه قابل توجهي از آن‌ها کشف شده است. جعفري دولت‌آبادي هم‌چنين از تاييد حکم اعدام يک عضو گروهک داعش در ديوان عالي کشور خبر داد و در خصوص اقدامات اخير شمار معدودي در حمله به بانک‌ها و برخي اماکن عمومي‌اظهار داشت: حمله به بانک‌ها و احراق اماکن عمومي، جرم عليه‌امنيت است؛ زيرا به قصد مقابله با نظام محقق مي‌شود و به اين‌‌گونه جرايم در دادسراي شهيد مقدس رسيدگي مي‌شود.
دادستان تهران افزود: از خانواده‌ها مي‌خواهيم جوانان خود را کنترل کنند تا گرفتار فراخوان‌هاي فضاي مجازي جهت اقدام عليه‌امنيت نشوند. دادستان تهران در خصوص پرونده اتهامي‌مدير سايت الف و اظهارات وي، ضمن رد توجيهات نامبرده که با هدف غير مقصر نشان دادن خود ارائه گرديده گفت: مدير تارنما مسووليت کليه مطالب مندرج در آن و از جمله کامنت‌هاي ذيل هر مطلب را بر عهده دارد و چنان‌چه مفاد کامنت‌ها واجد وصف مجرمانه باشد، همانند متن قابل تعقيب است. جعفري دولت‌آبادي اظهارات توکلي را مويد تلاش وي براي القاي اين مطلب دانست که قوه قضاييه و دادستاني تهران مخالف آزادي بيان و حقوق مطبوعات است. دادستان تهران با اشاره به پرونده‌هاي متعددي که طي ساليان اخير عليه مدير سايت «الف» مفتوح و مورد محکوميت نيز داشته است، گفت: متهم در اين لايحه آورده است «اينجانب در بهار ۱۳۹۴ به اتهامات مشابهي محاکمه و متاسفانه پرونده به محکوميت ناحق من ختم شده‌ است»؛ پرونده‌هاي متعددي عليه مدير سايت «الف» در دادسراي تهران مفتوح گرديده که برخي از آن‌ها تا کنون به نتيجه نرسيده و حکم محکوميت نيز داشته است و چنين شمار گسترده‌اي از شکايات عليه نامبرده، نشان از بي‌توجهي در نقض قوانين کشور و حقوق اشخاص دارد. به‌علاوه برخي کامنت‌ها که مستند اعلام جرم شده در پرونده موجود است که مويد اتهام مدير مسوول سايت «الف» است و دادستاني تهران پس از صدور حکم دادگاه کيفري (يک) و ابلاغ آن اظهارنظر خواهد کرد. جعفري‌ دولت‌آبادي از تشکيل پرونده اتهامي‌يک باند کلاهبرداري از طريق تشکيل پرونده تصادفات صوري و دريافت خسارت‌ از شرکت‌هاي بيمه در دادسراي بعثت خبر داد و اظهار داشت: اعضاي اين باند به صورت سازمان يافته موفق شد‌ه‌اند با ايجاد تصادف‌هاي صوري از صندوق بيمه اجباري و شرکت‌هاي بيمه، چندين ميليارد تومان به عنوان خسارت و ديه دريافت کنند.

جهانگيري در جلسه شوراي عالي اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 تاکید کرد؛
معاون اول رييس جمهور با اشاره به گزارش رييس سازمان خصوصي سازي درباره نتايج حاصل از ارزيابي عملکرد شرکت‌هاي واگذار شده توسط آن سازمان به بخش خصوصي، اين گزارش را مفيد و مثبت ارزيابي کرد و با بيان اينکه خصوصي سازي يکي از سياست‌هاي قطعي نظام است، گفت: لازم است دراين زمينه آسيب شناسي انجام شود تا مشخص شود که موانع پيش روي خصوصي سازي و واگذاري چيست و آيا اين برنامه مطابق انتظارات اجرا شده است يا نه؟
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در جلسه شوراي عالي اجراي سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي با تاکيد بر اهميت بررسي و ارزيابي عملکرد شرکت‌هاي واگذار شده، خاطر نشان کرد: ارزيابي عملکرد اين شرکت‌ها و مقايسه روند اداره اين بنگاه‌ها پيش و پس از واگذاري نشان مي‌دهد که آيا واگذاري‌ها موفق بوده‌اند يا نه؟
وي از دبيرخانه شورا خواست جلسه اي با حضور نمايندگان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزي و اتاق بازرگاني و ديگر بخش‌هاي مرتبط برگزار و با آسيب شناسي واگذاري‌هاي انجام شده، روند انجام کار خصوصي سازي را مورد ارزيابي قرار دهند.
جهانگيري با تاکيد بر اينکه خصوصي سازي بايد با سلامت کامل انجام شود، تصريح کرد: همه دستگاهها و ارکان نظام بايد براي تحقق سياست‌هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و اجراي مناسب خصوصي سازي همکاري و تمام تلاش خود را بکار گيرند.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به اقدامات دولت تدبير و اميد براي بهبود عملکرد خصوصي سازي و روند واگذاري‌ها، اظهار داشت: از ابتداي دولت يازدهم تصميم گيري شد که هيچ واگذاري در قالب رد ديون انجام نشود.
رييس سازمان خصوصي سازي هم در اين جلسه با تاکيد بر اينکه در جريان اجراي برنامه خصوصي سازي و واگذاري‌ها، تمام مزايده‌ها مطابق قانون انجام شده است، گفت: سازمان خصوصي سازي از هر گونه نظارت استقبال مي‌کند و با اطمينان اعلام مي‌نمايد که در روند واگذاري‌ها حتي يک مورد تخلف و فساد صورت نگرفته است.در اين جلسه که وزير امور اقتصادي و دارايي،‌ دادستان کل کشور، رييس کل بانک مرکزي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، رييس سازمان بازرسي کل کشور و رييس اتاق بازرگاني نيز حضور داشتند، رييس سازمان خصوصي سازي گزارشي از نتايج حاصل از ارزيابي عملکرد شرکت‌هاي واگذار شده توسط آن سازمان ارائه کرد و افزود: مقايسه نتايج کلي حاصل از اجراي مدل ارزيابي عملکرد براي 92 شرکت مورد بررسي براي دوره 3 سال قبل از واگذاري و همه سالهاي پس از واگذاري نشان مي‌دهد در معيارهاي بررسي شده، 51 درصد از شرکت‌ها رشد عملکرد داشته‌اند.


بالگرد شاهزاده سعودی به دستور بن سلمان ساقط شد؛
رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي از دست داشتن محمد بن سلمان در حادثه کشته‌شدن شاهزاده منصور بن مقرن معاون امير منطقه عسير خبر دادند.
به گزارش تسنيم، رسانه‌هاي سعودي روز يکشنبه از سقوط بالگرد حامل مقامات ارشد سعودي از جمله معاون امير منطقه عسير خبر داده بودند که در نتيجه آن منصور بن مقرن معاون امير اين منطقه مرزي و چند نفر ديگر کشته شدند. در پي اين حادثه گمانه‌زني‌هايي درباره علت اين حادثه در فضاي مجازي و ميان فعالان سعودي مطرح شده است، از جمله آنها سعد الفقيه از معارضان سعودي مقيم خارج عربستان به اين نکته اشاره کرد که ميان مردم اين موضوع که احتمالاً منصور بن مقرن ترور شده است، دهان به دهان پخش مي‌شود.
اما در اين ميان رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي از عمدي بودن حادثه سقوط اين بالگرد خبر داده‌اند به‌طوري که يديعوت آحارونوت نوشته است يک جنگنده سعودي، بالگرد حامل شاهزاده منصور بن مقرن معاون امير منطقه عسير را هدف قرار داده و سبب سرنگوني آن شده است. به‌نوشته اين روزنامه، اين شاهزاده سعودي در حال تلاش براي فرار از عربستان بوده که بالگردش هدف حمله جنگنده سعودي قرار گرفته است.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه بند T برجام، یک بند مربوط به دسترسی‌ها نیست، گفت: بازرسان آژانس به تمام مکان‌های مورد نیاز بازرسی در ایران دسترسی دارند.
به گزارش ایسنا، یوکیو آمانو در گفت‌وگو با فایننشال تایمز، گفت: بازرسان آژانس قادر بوده‌اند تا از مکان‌های نظامی بازرسی کنند و نقش این سایت‌ها در برنامه نظارتی آژانس بیش از حد اغراق آمیز جلوه داده شده است.
وی که قرار است در واشنگتن با نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دیدار کند، گفت که می خواهد سوءتفاهم‌ها درباره توافق هسته‌ای را برطرف کند.
مدیرکل آژانس تصریح کرد: ایران اکنون تحت سخت‌ترین توافق راستی‌آزمایی در جهان قرار دارد. ما تا امروز توانسته‌ایم بگوییم که تمامی تعهدات این کشور در حال اجرایی شدن است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مقامات ایرانی پیشنهاد داد که اگر آنها یک اعلامیه پایه‌ای در ارتباط با بند T  در توافق هسته‌ای ارائه دهند، بسیار مفید خواهد بود. این بند مانع از استفاده و توسعه فناوری‌های موسوم به استفاده‌های دو گانه در ایران می شود.
آمانو افزود: بند T یک بند مربوط به دسترسی نیست بلکه مربوط به ابزارهای دارای استفاده دو گانه است و ما از طریق پروتکل الحاقی این بند را راستی‌آزمایی می‌کنیم. وی گفت: اگر ایران پروتکل الحاقی را به تصویب برساند، به گونه‌ای که به طور دائمی و نه موقت اجرا شود، کمک خواهد کرد. شفافیت بیشتر در ارتباط با بند T نیز مفید خواهد بود اما این منوط به امضا کنندگان توافق است که درباره بخش‌هایی که می خواهند آن را سخت‌تر کنند، تصمیم بگیرند.
از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی در مرکز ویلسون با تاکید بر اینکه آژانس نقش کلیدی در حصول برجام داشت، بار دیگر تایید کرد: تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام به طور کامل در حال اجرا شدن است.
آمانو با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد، بار دیگر تاکید کرد که ایران به تعهداتش در این توافق عمل می کند.


تجارت موضوع «پیمانهای پولی» را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان: همه می‌دانند که اقتصاد ایران در دوره تحریم با افت نسبتا شدیدی مواجه شد و انتظار می‌رفت که با رفع تحریم اقتصادی بتواند به مسیر رشد خود باز گردد. کاهش شدید قیمت نفت در سال 1394 و ماندگاری قیمت نفت در ارقام پایین نشان از آن داشت که دیگر نمی‌توان به افزایش درآمدهای حاصل از صادرات منابع نفت و گاز امید بست. تنها روزنه امید در این بخش از محل افزایش صادرات نفت بود که در سال 1395 محقق شد و ایران توانست با باز پس‌گیری بازارهای نفتی خود رشد اقتصادی بالایی را در آن سال تجربه کند. از همه مهمتر اینکه نرخ ارز همواره یکی دغدغه‌های مهم دولتمردان، صادرکنندگان، واردکنندگان، تولیدکنندگان و مردم بوده است. نوسان‌های سینوسی نرخ ارز در طول این سال‌ها آنچنان عرصه را بر اقتصاد تنگ کرده است که نبض تولید در بیشتر مواقع از تپش ایستاده است. حالا  مسئله‌ای که این روزها مطرح است این بوده که برای عبور از تحریم‌های جدید و نوسان‌های نرخ ارز باید با کشورهایی که حجم مبادلات ارزی گسترده‌ای وجود دارد، دلار را از مبادلات فی‌مابین حذف و پول‌های رایج دو کشور متبوع را به عنوان معیار قرار داد. این در حالی است  که بسیاری از اقتصاددانان این موضوع را نوعی فرافکنی و در عین حال نگاه سطحی دانسته و آن را در بلندمدت برای اقتصاد کشور ناکارآمد می‌دانند. این گروه از اقتصاددانان بر این باورند که حذف دلار از مبادلات ارزی کشور در حال حاضر تهدید خواهد بود چرا که هنوز زیرساخت‌های ارزی و از همه مهمتر ساختاری اقتصاد اصلاح نشده است و باید در این زمینه بازنگری جدی به عمل آید. از سویی دیگر به دلیل عدم رقابت‌پذیری محصولات تولیدی کشور نمی‌توان به افزایش صادرات امیدوار بود و باید به انتظار واردات گسترده از سوی کشورهایی بود که با آنها پیمان‌های پولی دو جانبه بسته شده است.
اقتصاددانان بر این باورند که به دلیل آنکه کشورهایی که با ایران مبادلات تجاری دارند دارای تولید با کیفیت‌تر هستند و مزیت رقابت‌پذیری تولیدات آنها بیش از تولیدات کشورایران است و همچنین اقتصاد آنها از رشد خوبی برخوردار بوده است لذا نمی‌توان در بلندمدت به پیمان‌های دو جانبه ارزی با آنها امیدوار بود.
از طرفی آنها در گروه‌های اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی با دیگر کشورهای جهان هستند که این موضوع نیز بر مزیت رقابت‌پذیری اقتصادشان بر اقتصاد ایران می‌افزاید.
*کارکردهای مثبت جایگزینی دلار در کوتاه مدت با شرایط ویژه
هرچند که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی، هدف اصلی از پیمان‌های تجاری تسهیل تجارت بین دو طرف است که در مرحله اول پول سوم در تجارت بین دو کشور متبوع را از بین می‌برد. اما بر اساس آنچه که گفته شد از آنجا که تحریم‌های تجاری به وسیله ابزارهایی صورت می‌گیرد که خارج از حیطه انگیزه پیمان‌هاست، لذا مادامی که یک پیمان تجاری نتیجه برد– برد نداشته باشد تداوم آن امکان‌پذیر نیست. چرا که در بستر یک تحلیل هزینه - فایده عمده کشورها انگیزه‌ای برای ادامه روابطی که تحریم‌ها را با محدودیت مواجه می‌کند با کشور تحریم شده ندارد.
کارشناسان معتقدند یک تفاوت کلی بین ابزار مورد نیاز برای رفع محددیت‌های تجاری ناشی از تحریم‌ها و اهداف پیمان‌های تجاری وجود دارد که باعث می‌شود این پیمان‌ها در شکستن تحریم‌ها به بن بست بخورند.
در ایران موضوع پیمان‌های پولی دو جانبه به صورت جدی از اواسط سال 93 کلید خورد. و در هنگام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه نمایندگان مجلس ماده 4 این لایحه را که بر مبنای این موضوع تدوین شده بود، تصویب کردند.
در حال حاضر ایران می‎تواند با کشورهای چین، هند، کره، ترکیه، امارات، تایوان، پاکستان و روسیه پیمان پولی دو جانبه ببندد.
براساس آمار تجارت خارجی ایران در سال 2015 اگر با 7 کشور پیمان پولی امضا می‌کرد این امکان وجود داشت که بیش از 60 درصد از کل واردات کشور به صورت دوجانبه تسویه شود. و نیازی به ارزهای واسط مانند دلار و یورو نباشد.
به طور مثال،  بر این اساس ایران می توانست تا سقف 16 میلیارد دلار، ترکیه 6/3 میلیارد دلار، روسیه  معادل 239 میلیون دلار ،هند معادل 1/4 میلیارد دلار، کره جنوبی معادل 3/2 میلیارد دلار ، ژاپن معادل 287 میلیون دلار و تایوان معادل 336 میلیون دلار ب صورت دوجانبه تسویه پولی داشته باشد.
از دو زاویه کارکرد پیمان‌های پولی برای کشوری مثل ایران اهمیت دارد. از آنجا که ایران از سال 2008 با تحریم چرخه دلار از سوی آمریکا مواجه و عملا دلار از مبادلات خارجی ایران جذف شد با توجه به امکان تجریم مجدد آمریکا در آینده، عاقلانه‌ترین اقدام این که وابستگی خود را به این نظام پولی کاهش داده و دلار را از مبادلات خود حدف کند. از سویی دیگر یکی از مشکلات اقتصاد ایران، افزایش چشمگیر نرخ ارز به ویژه دلار است. یکی از آسان‌ترین ابزاری که بانک مرکزی می‌تواند از طریق آن با افزایش نرخ دلار به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی در مبادلات خارجی مقابله کند و از تاثیرات تورمی آن بکاهد، استفاده از پیمان‌های پولی دو جانبه به کشورهایی است که روابط تجاری بیشتری با ایران دارند لذا ایران می تواند در میان مدت با کشورهای اصلی طرف تجاری خود پیمان تجاری خود پیمان پولی ببندد تا بتواند 80 درصد از مبادلات خود را بدون نیاز به دلار و پورو انجام دهد.  به ویژه آنکه پیمان‌های پولی دو جانبه، تاثیرات زیادی بر جایگاه پول ملی، کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی، توسعه تجارت دو جانبه و مانند آن دارد. 
کاهش هزینه انتقال ارز، کاهش نوسانات نرخ ارز- کاهش تقاضا برای دلار، کاهش مشکلات تحریم بانکی و از همه مهمتر بین‌المللی کردن پول ملی و افزایش مقاومت اقتصاد در برابر تلاطم‌های تجارت خارجی از کارکردهای این نوع پیمان البته در کوتاه مدت و با شرایطی ویژه است.
به هر حال این نوع سیاست‌گذاری زمانی می‌تواند به اقتصاد و تولید کشور کمک کند که حجم واردات را کالاهای سرمایه‌ای تشکیل داده باشد و دولت نیز خطوط اعتباری نیز برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کند.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این نوع پیمان‌ها خود نوعی تهدید  محسوب می‌شوند چرا که اگر موارد گفته شده رعایت نشود نمی‌توان به این موضوع خوش‌بین بود و باید شاهد حذف بازارهای بین‌المللی صادراتی اقتصاد کشور بود.


هشدار عضو شوراي شهر درباره خشک کردن عمدی درختان يک باغ
گروه اجتماعي: روز گذشته اعضاي شوراي شهر پايتخت ميزبان رئيس اتاق اصناف ايران بودند. علي فاضلي ديروز به جلسه شوراي شهر تهران رفت و درباره وضعيت اصناف فعال در تهران صحبت‌هايي را مطرح کرد. او گفت که بيش از ۶۰ هزار واحد صنفي بدون پروانه کسب نيز در سطح شهر فعاليت مي‌کنند. طبق صحبت‌هاي مطرح شده از سوي رئيس اتاق اصناف ايران ۱۸ درصد از اصناف تهران در بخش توليدي و ۵۶ درصد در بخش توزيع و مابقي در بخش خدمات فعاليت مي‌کنند. همچنين به گفته فاضلي يکي از آفت‌هاي نظام صنفي، حضور خيل دست‌فروشان است و در بخش زيباسازي نيز لطمات زيادي به بخش صنفي وارد شده است. 
فاضلي در ادامه صحبت‌هاي خود به وضعيت نامشخص کسبه پاساژ پلاسکو اشاره کرد و با بيان اينکه بيش از ۱۱ ماه از حادثه پلاسکو  گذشته و متاسفانه به وضعيت اين کسبه رسيدگي نمي‌شود، گفت: هر روز تعدادي از کسبه کارآفرين در مقابل بنياد يا اتاق اصناف و يا در مقابل پلاسکو تجمع مي‌کنند. او همچنين با بيان اينکه هميشه در کنار نمايندگان شهري تهران هستيم، پيشنهاد داد: بايد کارگروه مشترکي بين شوراي شهر و اتاق اصناف شکل بگيرد تا راهگشاي مشکلات پيش رو باشد.
در پاسخ به اين صحبت‌هاي مطرح شده از سوي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران بود که در حاشيه جلسه شوراي شهر تهران، محسن‌هاشمي، رئيس اين شورا درخصوص ساخت پلاسکوي جديد گفت: يکي از موضوعاتي که شوراي شهر پنجم به آن اهتمام ويژه داشت، موضوع ساخت و ساز و حل مشکل پلاسکو بود که اين موضوع را با جديت دنبال کرده و با همه دست اندرکاران امر همچون بنياد مستضعفان، شهرداري، معاونت شهرسازي و ... در مورد ساخت و ساز در محل پلاسکو جلسه گذاشته و نظر همه را جويا شديم.
‌هاشمي‌با اشاره به موضوع کسبه پلاسکو و ساخت و ساز در محل ساختمان قديمي، گفت: سازمان ميراث فرهنگي نسبت به حريم بناهاي تاريخي در پي ساخت ساختمان جديد درمحل پلاسکو نگران است و با اين حال شوراي شهر پنجم تصميم گرفت که براي حل سريع مشکلات کسبه پلاسکو و براي آنکه بهانه‌اي دست ديگران ندهد، نظر خود را در خصوص ساخت و ساز در حد حقوق مکتسبه ارائه دهد.
رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه متاسفانه برخي از مسئولان توپ را در زمين شهرداري انداخته و مي‌گفتند که شهرداري اجازه ساخت و ساز نمي‌دهد، گفت: حالا شوراي شهر پيشنهاد خود را به شهرداري اعلام کرده تا وضعيت اين ساختمان در بلاتکليفي نباشد و از شهردار تهران نيز توقع مي‌رود که اين گونه پرونده‌ها را به نتيجه برساند. 
وي افزود: نظر شورا اين است که حداقل بر اساس مقدار حقوق مکتسبه، ساختمان ساخته شود و حالا اگر اين پيشنهاد رد يا تاييد و يا تغيير کند بر عهده ما نيست و بايد معاونت شهرسازي و شهردار نيز نظر خود را اعلام کنند. او در پاسخ به اين سوال که نظر شورا در تضاد با نظر ميراث فرهنگي است، گفت: ممکن است تعارضاتي در اين زمينه وجود داشته باشد اما قانون داريم که بايد حقوق مکتسبه نيز رعايت شود و اميدواريم راه حلي در اين زمينه پيدا شود تا مشکلات مردم مرتفع شود.
روز گذشته و در بيستمين جلسه شوراي شهر تهران، اعضاي اين شورا پس از ارائه گزارش رئيس اتاق اصناف تهران بر حمايت خود از اصناف تاکيد کردند.
 زهرا نژادبهرام عضو هيات رئيسه شوراي شهر با بيان اينکه سه قانون در حوزه اصناف داريم، عنوان کرد: حمايت‌هاي لازم از اصناف انجام شده‌اما با وجود جايگاه اصناف و وجود 300 هزار شبکه، براي ساماندهي و رفع مشکلات اصناف انجام نشده است. وي گفت: در اين ميان دست‌فروشاني هم مورد کم توجهي قرار گرفته و با موضوع دست‌فروشان بانگاه حذفي نگاه شده آست. نژادبهرام تاکيد کرد: اتاق اصناف نگاه بالنده به اصناف داشته باشد و اصناف در حال از بين رفتن را حمايت و صنوف را ساماندهي کنند. وي گفت: اتاق اصناف به فضايي تبديل شده که تصميمات آن ضمانت اجراي کمتري دارد.
مسجد جامعي عضو ديگر شورا نيز خاطرنشان کرد: شورا و اصناف نکات مشترک زيادي دارد. وي با بيان اينکه پيشنهاد ايجاد موزه اصناف را در گذشته ارائه کرده بوديم، خاطرنشان کرد: اين پيشنهادات در گذشته اجرايي نشد، وي ابراز اميدواري کرد در دوره جاري که نگاه تعاملي حاکم است، از اصناف حمايت شود. وي تاکيد کرد: شهرداري براساس قانون بايد اصنافي که سر و صدا، دود و .. توليد مي‌کنند را تعطيل کند، گفت: در تدوين اين آيين‌نامه‌ها کمتر اصناف دعوت شده که پيشنهاد مي‌شود در تدوين آيين‌نامه‌ها نظر اصناف اخذ شود.
همچنين مجيد فراهاني، رئيس کميته بودجه و نظارت شوراي شهر تهران در اين جلسه گفت: ابتدا از صنوفي که با پرداخت عوارض ارزش افزوده کمک شاياني به تامين درآمدهاي پايدار شهري مي‌کنند تشکر مي‌کنيم. وي ادامه داد: وظيفه ما به‌عنوان شوراي شهر و شهرداري، تسهيل‌گري فعاليت صنوف و حمايت از اتحاديه صنوف است به ميزاني که صنوف بتوانند فعاليت‌هاي خود را با شفافيت و راحتي بيشتر انجام دهند به همان ميزان سهم اداره و نحوه اداره شهر آسان‌تر راحت خواهد بود. به گفته فراهاني بحث صنوف مهمترين بخش موضوع ارزش افزوده است.
حاشيه‌هاي خشک کردن عمدی درختان يک باغ
با اين همه صحبت‌هاي مطرح شده پيرامون ساماندهي وضعيت اصناف در پايتخت تنها موضوع مطرح شده در جلسه روز گذشته شوراي شهر نبود و مطرح شدن حرف‌هايي درباره خشک کردن و آتش‌سوزي عمدي در يکي از باغات حاشيه‌هايي به همراه داشت و يک عضو شوراي شهر تهران نسبت به خشک کردن درختان باغ عقاب محله اراج در واقع در منطقه يک تذکر داد. زهرا نژادبهرام روز گذشته در تذکر پيش از دستور خود با اشاره به تخريب باغ 3000 متري در محله اراج، گفت: اين باغ وقف زائران حسيني شده که مملو از درختان مثمر و غيرمثمر شده که متاسفانه مالک اين باغ نسبت به نگهداري از اين باغ 3000 متري کوتاهي مي‌کند. 
وي با بيان اينکه شبکه آب‌رساني اين باغ براساس سلسله قنوات بالادستي است که متاسفانه سال‌هاست لايروبي نشده، گفت: سازمان مالک اين باغ علاقمند است که زمين اين باغ را از فضاي سبز به کاربري مسکوني بدل کند و حتي در مديريت شهري قبلي نيز تفاهم‌نامه دو طرفه براي تغيير کاربري امضاء شده بود که ناتمام باقي ماند.
عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته آتش سوزي مشکوکي در اين باغ اتفاق افتاد، گفت: عدم آبياري باغ توسط مالک و همچنين تبديل قسمتي از باغ به محل تخليه نخاله‌هاي ساختماني سوال برانگيز است و اين در حاليست که مالک در مقابل اقدام شهرداري براي آبياري کارشکني مي‌کند. 
نژادبهرام افزود: لازم است شهرداري تهران در اسرع وقت اين گزارش را به مقامات قضايي اعلام کند تا لغو مالکيت باغ و در اختيار قرار گرفتن اين باغ به نفع مردم در دستور کار قرار گيرد.


همزمان با محاصره کامل یمن صورت گرفت؛
 گروه بين الملل :  درگيري ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي و يمن به سطحي رسيده که سازمان ملل از وقوع فاجعه انساني در اين کشور هشدار داده است. در حالي که حملات ائتلاف به رهبري عربستان سعودي به مردم يمن ادامه دارد، خبرها حاکي از بازداشت خانگي «عبدربه منصور‌هادي» رئيس‌جمهور مستعفي و فراري يمن در عربستان سعودي است. آسوشيتدپرس گزارش داد: «مقامات يمني گفتند که عربستان سعودي طي چند ماه اخير مانع از بازگشت رئيس‌جمهور يمن، پسران و مقامات نظامي‌دولت او (به يمن) شده است؛ اقدامي‌که نشانه‌اي از اين است که رهبر در تبعيد چقدر در جنگي که به نام او توسط ائتلاف به رهبري سعودي انجام شده، شديدا تضعيف شده است». مسئولان يمني تاکيد کردند، عبدربه منصور‌هادي و تعدادي از وزيرانش در اقامت اجباري در عربستان هستند. ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي، دوشنبه دستور بسته شدن تمامي‌مرزهاي يمن را داد. اين اقدام پس از حمله موشکي حوثي‌ها به رياض انجام شده است. ائتلاف عربي اگرچه ورود و خروج کاروان‌هاي امدادرساني و تيم‌هاي بشر‌دوستانه را بلامانع دانسته ولي از نهادهاي بين‌المللي و همچنين "از هيئت‌هاي ديپلماتيک خواسته است که در مناطقي که تحت کنترل دولت قانوني يمن نيست، حاضر نشوند". سازمان ملل از کشتي‌هاي تجاري در دو بندر الحديده و الصليف در غرب يمن که در کنترل نيروهاي وابسته به جنبش انصارالله و نيروهاي علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين يمن هستند، خواست فورا اين دو بندر را ترک کنند. به گزارش خبرگزاري آناتولي ترکيه، تيم تحقيقات و بازرسي‌ سازمان ملل در دفتر خود در جيبوتي که مسؤول بازرسي کشتي‌هاي تجاري است که به سوي بنادر يمن در حرکت هستند، طي پيامي‌به کشتي‌هاي تجاري در بنادر غرب يمن اعلام کرد، اين کشتي‌ها بايد دو بندر الحديده و الصليف در غرب يمن را بدون معطلي ترک کنند.در متن اين پيام آمده است با توجه به شرايط امنيتي فعلي در يمن به ويژه در اين دو بندر واقع در درياي سرخ تمامي‌کشتي‌ها بايد منطقه الحجز و بندرهاي الصليف و الحديده را ترک کرده و به بندري ديگر بروند.در ادامه نامه مذکور آمده است، اين هشدار در راستاي حفظ امنيت اين کشتي‌ها، کادر و کالاهاي موجود در آنها صادر شده است. اين تيم در ادامه اطلاعات بيشتري درباره ماهيت تهديدات احتمالي براي کشتي‌هاي مذکور ارائه نکرد. اين هشدار تنها يک روز پس از مسدود شدن موقت تمامي‌گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي يمن توسط ائتلاف عربي به يمن به رهبري عربستان اتخاذ شد. وزير خارجه انگليس در تماس تلفني با وليعهد عربستان درخصوص حمله موشکي انصارالله يمن به فرودگاه رياض گفتگو کرد.به گزارش خبرگزاري عربستان "واس" گزارش داد که بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس در تماس تلفني‌اش با محمد بن سلمان، وليعهد عربستان اقدام انصارالله در شليک موشک بالستيک به فرودگاه "ملک خالد" رياض را محکوم کرد.جانسون در اين تماس بر ايستادگي انگليس در کنار عربستان در رويارويي با تهديدهاي امنيتي تاکيد کرد.همزمان، وليعهد عربستان در راستاي ادامه فرافکني‌هاي خود نسبت به تجاوزات عربستان در يمن، مدعي شد که "نظام ايران در مجهز کردن حوثي‌ها به موشک‌ها دست دارد که اين امر يک تعدي نظامي‌مستقيم از سوي نظام ايران به حساب مي‌آيد و اين اقدام را مي‌توان از اقدامات جنگي عليه عربستان به حساب آورد!"
هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه در يمن
دفتر حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به وقوع فاجعه در يمن از عربستان خواست گذرگاه‌ها را باز کند.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني نسبت به حملات ائتلاف عربي در صنعا، درباره وقوع فاجعه در يمن به دليل بسته شدن تمامي‌گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي توسط عربستان هشدار داد.اين دفتر از عربستان خواست براي رسيدن کمک‌هاي بشردوستانه به يمن گذرگاه‌ها را بازگشايي کند.اين سازمان نسبت به عمليات بمباران ائتلاف عربي به رهبري عربستان ابراز نگراني کرد.اين دفتر اعلام کرد که درباره اين مساله که آيا بستن گذرگاه‌هاي يمن مجازات دسته جمعي غيرقانوني به حساب مي‌آيد، تحقيق خواهد کرد چراکه اگر شريان امدادرساني به يمن بازگشايي نشود اين مساله براي هفت ميليون يمني که با گرسنگي مواجه هستند، فاجعه بار خواهد بود.سازمان جهاني بهداشت نيز اعلام کرد، محاصره ائتلاف عربي عليه يمن تلاش‌ها براي مبارزه با وبا در يمن را با مشکل روبه‌رو مي‌سازد.از سوي ديگر، مارک لوکوک، نماينده دبيرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه گفت: شوراي امنيت چهارشنبه درباره اوضاع يمن تشکيل جلسه مي‌دهد.لوکوک افزود: در اين نشست شوراي امنيت به بررسي آخرين تحولات انساني يمن مي‌پردازد و نسبت به بستن گذرگاه‌هاي زميني، هوايي و دريايي يمن ابراز نگراني خواهد کرد.اين مسؤول سازمان ملل اظهار داشت: طرف‌هاي درگير بايد از مانع تراشي در امدادرساني به نيازمندان امتناع کنند.وي افزود: بايد هر چه سريعتر گذرگاه‌ها از جمله فرودگاه صنعا و بندر حديده باز شوند.اين مقام سازمان ملل گفت: آژانس‌هاي انسان دوستانه بي‌طرف و مستقل هستند اما کارمندانش با مانع‌هايي در مسير امدادرساني روبه‌رو هستند. سازمان ملل متحد اخيرا هشدار داد 10 ميليون يمني با قحطي و گرسنگي دسته و پنجه نرم مي‌کنند که نيم ميليون نفر از آنها کودکان زير پنج سال هستند و به شدت از سوء تغذيه رنج مي‌برند. اين در حالي است که سازمان برنامه جهاني غذا اعلام کرد در سال جاري شمار شهروندان يمني که نياز به کمک دارند به بيست ميليون نفر افزايش يافته است. منابع وابسته به سازمان بهداشت جهاني اعلام کردند که موارد افراد مبتلا به بيماري وبا در يمن از ۹۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.
بحران قطر وارد مرحله جديدي شد 
درحاليکه ائتلاف وارد تنش بيشتر با يمن شده است ، بحران شوراي همکاري خليج فارس با قطر نيز وارد مرحله جديدي شده و حکايت از گشايش قريب‌الوقوع و آشتي ميان عربستان و دوحه با نظارت آمريکا و با شروطي دارد که از سوي تمامي‌طرف‌ها مورد قبول واقع شود.به گزارش الوطن العربي، منابع آمريکايي اعلام کردند که تلاش براي يافتن راهکار سريع بحران قطر با شوراي همکاري خليج فارس به يک مسئله ضروري تبديل شده است به ويژه اينکه شوراي همکاري خليج فارس با چالش‌هايي روبروست و کشورهاي عربي همچنان با خطر تروريسم روبرو هستند.اين منابع اعلام کردند: دليل نزديک شدن به تحقق آشتي ميان عربستان و قطر با نظارت آمريکا، اقدامات ديپلماتيک جدي‌اي است که‌امريکايي‌ها از طريق سفرهاي دوره‌اي خود از رياض به دوحه و برعکس داشتند.
حمايت ترامپ از پادشاه عربستان
درحاليکه حملات عربستان سعودي به کشورهاي منطقه و ملت‌هاي مستقل افزايش ميابد و يا تحريم‌هاي سخت عليه آنها اعمال مي‌شود، رئيس جمهور آمريکا زبان به ستايش از آل سعود گشاده و در تمجيد رفتارهاي به اصطلاح ضدفساد پادشاه و وليعهد عربستان گشوده است .رئيس‌جمهور آمريکا از موج بازداشت‌ها در عربستان سعودي درپي تصويب "قانون مبارزه با فساد" حمايت کرد. دونالد ترامپ تاکيد کرد که به پادشاه و وليعهد عربستان سعودي اعتماد کامل دارد. رئيس جمهوري آمريکا در توئيتر خود نوشت: "به ملک سلمان و وليعد، محمد بن سلمان اطمينان فراوان دارم؛ آنها مي‌دانند چه مي‌کنند." آقاي ترامپ در اشاره به بازداشت شماري از شاهزادگان و افراد سرشناس در عربستان به اتهام فساد، افزوده است: "بعضي از کساني که با آنان برخورد شديد مي‌شود کساني هستند که براي سال‌ها کشورشان را دوشيده‌اند." انتشار نظرات دونالد ترامپ در توئيتر نخستين واکنش دولت آمريکا به بازداشت‌هاي اخير افراد سرشناس در عربستان سعودي است و پيش از آن مقامات دولتي آمريکا در اين مورد اظهار نظري نکرده بودند. گفته مي‌شود که محمد بن سلمان و جارد کوشنر، داماد و مشاور رئيس جمهوري آمريکا، روابط بسيار دوستانه‌اي دارند.

«تجارت» از کسب و کار بدون سرمايه اما با درآمد بالا گزارش مي‌دهد؛
تجارت_ محمد خادمي: شغل‌هاي سيار در صنف‌هاي گوناگون ساليان سال است که در شهرها وجود داشته است و افرادي از اين طريق امرار معاش مي‌کردند، افراد با در اختيار داشتن کوله باري از ابزار و تجهيزات و محصولات شغلشان راهي کوچه و خيابان‌هاي شهري مي‌شدند تا بتوانند روزيشان را به دست آورند، برخي از اين شغل‌ها روزگاري رونق داشتند؛ مانند نفت فروشان، خريداران ضايعات، آب حوض کشان اما رفته رفته اين شغل‌ها رو به فراموشي رفت، با اين وجود دوره گردي و سيار بودن برخي از شغل‌ها همچنان پا برجاست.
مشاغل سيار اين روزها کسب و کار خوبي را براي خود به دست آورده‌اند، به طوري که برخي از اين مشاغل با تکنولوژي به روز شده‌اند و خدمات شان را از طريق نرم افزارهاي تلفن همراه( اپليکيشن) در هر زمان از شبانه روز و در هر نقطه اي از شهر انجام مي‌دهد.
شغل‌هاي سيار اين روزها به بيش از يک صد صنف رسيده است و ارائه هر نوع خدمت به مردم را برعهده دارند، در اين گزارش نگاهي انداخته‌ايم به مشاغل سيار که اين روزها در کلانشهر تهران بيشتر به چشم مي‌خورد.
کارواش سيار
از جالب‌ترين مشاغلي که به شکل سيار در تهران فعاليت دارد، کارواش سيار است، به طوري که ديگر نيازي نيست رانندگان خودروها براي شستشوي داخل و بيرون خودروشان به مراکز کارواش در سطح شهر مراجعه کنند، بلکه با تماس تلفني افرادي هستند که ابزارآلات کارواش را به محل خودرو شما انتقال مي‌دهند و در همان محيط اقدام به نظافت خودرو مي‌کنند.در جهان امروز ذائقه‌ها براي خدمات تغيير کرده، اغلب تمايل دارند با استفاده از ابزار‌هاي هوشمند مانند تلفن همراه و با اتصال به اينترنت دسترسي آسان تري به جاذبه‌ها ، امکانات و خدمات پيدا کنند تا بتوانيد در وقت و زمان هزينه‌هاي خود صرفه جويي کنند.در صورتي که بخواهيد خودررو خود را به سرعت تميز نماييد و در زمان و هزينه‌هاي خود صرفه جويي کنيد و به دور از ترافيک شهري باشيد از سرويس خدمات آنلاين شستشوي خودرو استفاده کنيد فقط کافيست در تلفن همراه خود اپليکيشن‌هاي کار را اجرا و از تمامي‌خدمات ارايه شده استفاده کنيد.
پنجره دوجداره
اين روزها به قدري آلودگي صوتي در شهرها زياد است که برخي شهروندان براي اينکه در واحدهاي مسکوني شان از شر صداي خودروها در امان باشند، اقدام به نصب کردن پنجره‌هاي دوجداره مي‌کنند، که اين موضوع باعث شده که شغل در و پنجره سازي سيار در سطح شهر زياد شود، اين افراد با موتور سيکلت در معابر شهر به گشت و گذار مي‌پردازند و برخي از آنها پاتوق شان در پارک‌ها و بوستان‌هاست. آنها نصب توري در و پنجره‌ها را نيز انجام مي‌دهند.
کليد سازي 
در برخي از محلات شهر تهران به دليل حجم جابه جايي مستاجر واحدهاي مسکوني شغل کليد سازي رونق خوبي دارد، اما در اين حال اجاره مغاز براي اين صنف بسيار گران تمام مي‌شود، به همين منظور شغل کليد سازي و خدمات قفلي در برخي از محلات به شکل سيار ارائه خدمات مي‌دهند.اين شغل سيار بيشتر در محلات شمالي شهر به دليل بالا بودن اجاره مغازه صورت مي‌گيرد و کليد سازان با يک خودرو وانتي در معابر به دنبال مشتري مي‌گردند.اين افراد از اتحاديه مجوز سيار بودن دريافت مي‌کنند و به شکل 24 ساعته پاسخگوي مشتريان هستند.
گل کاران سيار
حتما در سطح شهر سه چرخه‌هايي را مشاهده کرده‌ايد که گل و کود را در قسمت حمل بار خود گذاشته‌اند و در گوشه اي از خيابان به آرامي‌در حال تردد هستند، اين افراد به شکل سيار مشغول به شغل باغباني و گل کاري هستند، تا بتوانند حياط و باغچه کاري خانه‌هاي مسکوني را انجام دهند.اوج فعاليت اين افراد اسفندماه به دليل زمان هرس درختان و فصل بهار به دليل رويش گياهان است. 
کفاشي سيار
از ديگر مشاغل سيار که اين روزها در شهر تهران ارائه خدمات مي‌دهند، کفاشي سيار است، افرادي که مي‌خواهند کفش شان را مورد تعمير قرار دهند يا اينکه کفششان نياز به واکس زدن دارد، مي‌توانند به شکل تلفني درخواست کفاش در محله مورد نظر کنند."محمدعلي حسن خاني" معروف به "علي واکسيما" اولين واکسي تلفني و سيار تهران است که با خودرويي به شکل يک کفش زنانه که توسط خودش طراحي و ساخته شده است در سطح شهر تهران به ارائه خدمات کفاشي مي‌پردازد، بعد از آن رفته رفته تعداد کفاشي‌هاي سيار افزود شده است.
کافي شاپ سيار
برخي با ايده‌هاي خلاقانه به دنبال کسب و کار جديد هستند، کاف شاپ‌هاي سيار نيز از ديگر مشاغل سيار است که اين روزها در سطح شهر مشاهده مي‌کنيم، صاحبان اين شغل يک خودرو ون را به شکل يک کافي شاپ کوچک طراحي مي‌کنند و در محيط‌هاي پر رفت و آمد شهروندان قرار مي‌دهند و اقدام به خدمات دهي به مراجعه کنندگان مي‌کنند.برخي ديگر در اين خودرو‌ها اقدام به تهيه ساندويچ مي‌کنند و برخي ديگر چاي، قهوه و آبميوه را براي مشتريانشان آماده مي‌کنند.شايد مدت زيادي از جا افتادن کافه گردي و سردرآوردن کافه‌هاي سيار در دل هر کوچه نگذشته باشد اما در اين مدت شاهد توسعه کافي شاپ‌ها با دکوراسيون‌هاي مختلف، ايده‌هاي جديد، سبک‌هاي متفاوت و بسياري موارد ديگر بوده‌ايم. شايد يکي از دلايل اين توسعه و پيشرفت، اداره اين مکان‌ها به دست جواناني است که از خلاقيت‌ها و نيروي جواني خود به بهترين شکل ممکن استفاده مي‌کنند.
پمپ بنزين سيار
ديگر نيازي نيست در زمان اتمام بنزين خودروتان از رانندگان خودروهاي عبوري درخواست بنزين کنيد، چرا که به تازگي نرم افزار(اپليکشن) پمپ بنزين سيار راه‌اندازي شده است.شرکت پخش فراوده‌هاي نفتي اقدام به سامانه سوخت رساني سيار کرده است. اين کار با اپليکيشني که طراحي شده انجام مي‌شود. اگر بنزين ماشين شما در خيابان تمام شد، در فضاي مجازي مي‌توانيد درخواست سوخت کنيد.
آرايشگاه سيار
با ايده کسب و کار جديد ديگر نيازي نيست براي اجاره‌ي يک مکان هزينه‌ي گزافي پرداخت کنيد. به راحتي با تعويض دنده‌ي اتومبيل‌تان به محل مشتري مي‌رسيد و مي‌توانيد انواع خدمات آرايش و پيرايش مو، کاشت ناخن، خدمات زيبايي و غيره را ارائه دهيد.برخي از مشتريان آرايشگران سيار لوازم پيرايشي مانند ماشين اصلاح، قيچي، شانه و...را به شکل شخصي استفاده مي‌کنند. 
موسيقي سيار
گروه‌هاي موسيقي متشکل از جوانان نوازنده در پارک‌ها، ميادين، ورودي پاساژها و پياده‌روها به شکلي خودانگيخته و ناگهاني گرد هم مي‌آيند و به اجراي قطعات ايراني و فرنگي مي‌پردازند. برخي ديگر نيز به شکل انفرادي مشغول به نواختن مي‌کنند. اين کنسرت‌ها رخدادي تازه است از خياباني‌شدنِ قالب‌ها و فرم‌هايي از موسيقي زيرزميني و غير مجاز طبقه‌بندي مي‌شوند،گروه متشکل از چند نوازنده با سطح کارايي و اجرايي نسبتاً خوب و گاه غافلگير کننده– بدون هيچ برنامه‌ريزي و اطلاع رساني خاص در گوشه‌اي از خيابان بساط موسيقي خود را پهن مي‌کنند. اين افراد مشتريان شان را به شکل گذري به دست مي‌آورند و در آمدشان را از اندک اندک پول عابران پياده بدست مي‌آورند.
نان فروشي
برخي از افراد نان‌هاي سنتي و محلي را از شهرهاي گوناگون کشور بار خودروهاي وانت دارشان مي‌کنند و در محلات مختلف پايتخت بساط مي‌کنند به فروش مي‌رسانند.آن‌ها شب را در خودرو شان مي‌خوابند و 2تا3 روز زمان مي‌برد تا نان‌ها را به فروش برسانند، گاهي اوقات نان فروشان به شکل سيار با خودروشان در معابر شهر تردد مي‌کنند تا مشتري براي نان‌ها پيدا کنند.


در نشست مشترک با رییس سازمان بازرسی مطرح شد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز گذشته اتاق ايران ميزبان ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي کل کشور بود. او ديروز در نشست صبحانه کاري اعضا و هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران حاضر شد و درباره بلاي کارت‌هاي بازرگاني صوري يا به اصطلاح يک‌بار مصرف براي اقتصاد کشور گلايه کرد و خواستار ساماندهي سريع‌تر اين کارت‌ها در کشور شد. سراج با اشاره به حدود و وظايف سازمان بازرسي کل کشور عنوان کرد: سازمان بازرسي براساس اصل 174 قانون اساسي تشکيل شد و داراي قدمتي 108 ساله است. يکي از وظايف اين سازمان نظارت بر اجراي صحيح قوانين در دستگاه‌هاي اداري است. سازمان بازرسي زير نظر مسقيم رييس قوه قضاييه قرار دارد.
رييس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اينکه نحوه کار سازمان بازرسي به سه شکل بازرسي مستمر، بازرسي فوق العاده و بازرسي موردي انجام مي‌شود، تصريح کرد: بازرسي مستمر شامل بازرسي‌اي مي‌شود که در طول سال بازرسان از وزارت خانه‌ها بازديد مي‌کنند. بازرسي فوق العاده هم شامل آن قبيل بازرسي‌هايي مي‌شود که به دستور مقام معظم رهبري، رييس جمهور و يا رييس قوه قضاييه باشد و در نهايت بازرسي‌هاي موردي که مربوط به تقاضاي مردم و کساني است که اعلام مشکل مي‌کنند و سازمان بازرسي به صورت موردي به آنها ورود مي‌کند. سراج با بيان اينکه تا کنون بيش از 48 هزار تماس مردمي‌از طريق فضاي مجازي و شماره تماس 136 ثبت شده است، اظهار کرد: طبق قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد ما وظيفه داريم ظرف مدت يک ماه گزارش‌ها را به شاکي اعلام کنيم، البته اين اعلام گزارش به معناي اعلام نتيجه نهايي نيست بلکه شامل نحوه رسيدگي به پرونده و وضعيت شکايت است. با توجه به اينکه پيشگيري، ضد فسادي و آمبودزماني از وظايف اصلي سازمان بازرسي است، سعي داريم پيشگيري را به ساير موارد ترجيح دهيم؛ اما اگر به نتيجه رسيديم که هشدارها و تذکرهاي ما نتيجه‌اي به همراه ندارد برخورد قاطع خواهيم داشت. وي با بيان اينکه در شأن نظام ما نيست که فساد در اين سطح قرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حوزه‌امبودزمان با 11 کشور تفاهم نامه‌امضا کرديم که منجر به تبادل تجربيات و اطلاعات مي‌شود. اين تفاهم نامه‌ها با کشورهاي اروپايي، آسيايي، آفريقايي و ... امضاء شده است. در رابطه با فساد قصد توجيه ندارم اما کشور ما 8 سال دوره سخت جنگ را تحمل کرد، تمام جهان با ما جنگيد و پس از اين شرايط تحريم‌ها را براي ما وضع کرد. نبض اقتصاد در دست شما است و بايد دست به دست هم دهيم تا فساد را ريشه کن کنيم و ما دست کمک را به سمت شما دراز مي‌کنيم.
رييس سازمان بازرسي کل کشور با اشاره به موردي که سال‌ها پيش در فرودگاه مهرآباد در خصوص تاجران و بازرگانان فرش اتفاق افتاده بود، گفت: بنا بر شرايط حاکم در آن دوران تعدادي از بازرگانان شريف را مي‌شناختم که فرش ابريشم را مي‌بردند اما نمي‌توانستند آن‌ها را بفروشند و مجبور بودند ابريشم‌ها را مرجوع کنند. تعدادي از آنها کار تجارت را رها کردند و در دشت‌هاي قزوين کشاورزي مي‌کنند. فشار روي بازرگان سالم سنگين است و برخي ناخودآگاه به سمت کار خلاف گرايش پيدا مي‌کنند. ما مي‌توانيم به کمک هم کاري انجام دهيم. وي با بيان اينکه کارت‌هاي بازرگاني يک بار مصرف و صوري پدر اقتصاد را درآورده است، عنوان کرد: ان شاءالله پيرو اين جلسات بتوانيم کارت‌هاي بازرگاني صوري را از سيستم بازرگاني خارج کنيم تا صبحانه اي که خورديم حلال باشد. جايگاه فعلي بازرگان و تجار در کشور ما جايگاه و شأن اصلي آنها نيست. برخي افراد شايد چاره‌اي نداشته باشند. به همراه هم چرايي استفاده از اين کارت‌ها را درک کنيم. بازرگان و صادرکننده واقعي بايد رتبه اول را داشته باشد در حاليکه اين موضوع در کشور ما قابل مشاهده نيست.
هشدار درباره شيوع فراگير فساد و رانت
همچنين رئيس اتاق بازرگاني ايران با هشدار نسبت به شيوع فراگير فساد و رانت تاکيد کرد: فساد اداري رشد سرانه توليد ناخاص داخلي يک کشور را مي‌تواند از يک تا ۸ درصد کاهش دهد و در جاهايي که فساد اقتصادي وجود دارد رانت خواري نسبت به توليد سود‌آور مي‌شود. غلامحسين شافعي گفت: يکي از مشکلاتي که فعالان بخش خصوصي با آن مواجه هستند فساد و رانت است و شيوع فراگير فساد و رانت در کشور اين موضوع را متوجه همه مسئولين کرده که مبارزه با فساد و رانت بايد در اولويت کار سازمان‌هاي مربوطه باشد. رييس اتاق بازرگاني ايران افزود: فساد پيامدهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي گسترده اي دارد و مي‌تواند مسير رشد اقتصادي را منحرف کند. وي افزود : براساس مطالعات فساد اداري رشد سرانه توليد ناخاص داخلي يک کشور را مي‌تواند از يک تا 8 درصد کاهش دهد و در جاهايي که فساد اقتصادي وجود دارد رانت خواري نسبت به توليد سود آور مي‌شود.
شافعي اظهار داشت: افزايش فعاليت‌هاي زيرزميني موجب بي ثباتي در کشور، اختلال در سرمايه گذاري بلند مدت، انحراف استعدادها، صدمه جدي به اعتماد عمومي‌و شديدا روحيه فعالان اقتصادي درستکار را تضعيف مي‌کند و لطمه جبران ناپذيري به اقتصاد ايران مي‌زند. وي با اشاره به وضعيت فضاي کسب و کار کشور گفت: به دليل در هم پيچيدگي قوانين و مقررات هرگونه حرکت سازنده و مثبت را از فعالان اقتصادي گرفته و مديران پر تلاش در بنگاه‌هاي خود حدور 80 درصد دقت آنها صرف حل مشکلات به دليلي اين در هم پيچيدگي‌ها مي‌شود. رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: مشکلات دست و پاگيري که در قوانين و مقررات وجود دارد، نه تنها باعث بروز مشکلاتي براي يک فعال اقتصادي در آغاز کار و شکل‌گيري کارش مي‌شود، بلکه آن فعال اقتصادي اگر بخواهد بنگاه خود را هم تعطيل کند، باز هم با اين مشکلات دست به گريبان است. رئيس اتاق بازرگاني ايران در مورد کارت‌هاي بازرگاني گفت: اقداماتي براي اين کارت‌ها و ساماندهي آن توسط اتاق ايران آغاز و در حال انجام است و مي‌خواهيم به اين موضوع فيصله دهيم، زيرا اين موضوع محيط کار را براي تجار ما هم مشکل کرده است.