رهبر انقلاب بر احيا و ترويج فريضه ديني تاکيد کردند؛
بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره قرآن و علوم انساني که در تاريخ يک خرداد ۹۶ برگزار شده بود، در محل اين همايش در قم منتشر شد. به گزارش ايسنا، حضرت آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار، رجوع به قرآن کريم و پاسخ‌ يافتن براي مسائل گوناگون فکري، عملي، سياسي و اجتماعي از جمله موضوع مهم علوم انساني را بسيار ضروري خواندند و گفتند: در برخي شاخه‌هاي علوم انساني، سابقه چند صد سال مطالعه و نقادي در دنيا وجود دارد و پيش‌نياز ورود به علوم انساني و جدا کردن آن از ريشه‌هاي غيرديني يا ضدديني و اتصال به منشأ قرآني و وحياني، تسلط کامل بر کارها و پيشرفت‌هاي انجام‌ شده در جهان است.
رهبر انقلاب اسلامي‌با تاکيد بر انجام پژوهش و تحقيقات در قالب کارگروهي و همچنين لزوم همکاري مراکز و گروه‌هاي مختلفي که در موضوع هدايت علوم انساني به سوي آموزه‌هاي اسلامي‌در حال تحقيق و فعاليت هستند، افزودند: علاوه بر محققان داخلي، برخي متفکران جهان اسلام در حال مطالعه و پژوهش در خصوص علوم انساني اسلامي‌هستند که بايد مراکزي همچون جامعة‌المصطفي با شناسايي اين افراد و آثارشان، زمينه همکاري و همبستگي متقابل را در سطح وسيع بين‌المللي شکل بدهند. ايشان همچنين با تأکيد بر افزايش کيفيت پژوهش‌هاي علمي‌و ابراز اميدواري در خصوص توليد مقالات راهگشا و پر مغز در کنگره قرآن و علوم‌ انساني، برخي آثار و توليدات فضلاي جوان و نوانديش قم را بسيار با ارزش، اميدوارکننده و نويدبخش آغاز يک حرکت عمومي‌و رو به جلو در پژوهش‌هاي حوزوي دانستند.
زکات در سرلوحه برنامه‌ها
همچنين حضرت آيت الله خامنه‌اي در پيامي‌به اجلاس سالانه‌ي زکات با اشاره به جايگاه برجسته و اهميت والاي اين فريضه، از کم‌کاري در امر اقامه‌ي زکات انتقاد و تأکيد کردند: نظام جمهوري اسلامي‌بايد اين فريضه‌ي بزرگ را در سرلوحه‌ي برنامه‌هاي خود قرار دهد. در متن پيام رهبر انقلاب اسلامي‌آمده است:فراهم‌سازي همايش سالانه براي ترويج زکات را بايد يکي از بزرگ‌ترين توفيقات الهي و نشانه‌ فضل و رحمت پروردگار به جمهوري اسلامي‌دانست. اهميت والاي اين فريضه‌ بزرگ که مکرّراً در قرآن در کنار نماز از آن ياد شده است، ايجاب مي‌کرد که بسيار پيش از اين به اقامه‌ آن پرداخته شود. ما مسئولان نظام جمهوري اسلامي‌بايد از کم‌کاري خود در اين باره‌امرزش خداوند را طلب کنيم و به عفو او پناه بريم. اکنون که به همّت برخي عزيزان، چند سالي است موضوع زکات پيگيري مي‌شود، لازم است مسئولانِ همه‌ بخش‌هاي مرتبط دولتي، همکاري همه‌جانبه‌ خود را مبذول دارند. قرآن در ستايش مجاهدان راه حق، کارکرد آنان را پس از پيروزي، اقامه‌ صلات و ايتاء زکات و امر به معروف و نهي از منکر مي‌داند و در حقيقت، نخستين و مهم‌ترين وظايف آنان را در هنگام تشکيل حکومت معين مي‌کند. اين جايگاه برجسته‌ زکات است. نظام جمهوري اسلامي‌براي تحقّق احکام اسلامي‌و تشکيل مجتمع اسلامي‌پديد آمده است، پس بايد اين فريضه‌ بزرگ را در سرلوحه‌ برنامه‌هاي خود گذارد. بايد اعتراف کنيم که در اين زمينه کار تحقيقاتي و معرفتي نيز در سطح نياز و ضرورت انجام نگرفته است. بحث فقهي زکات، امروز مي‌تواند آفاق گسترده‌تري از همه‌ آنچه در کتب گذشتگان هست، در پيش چشم باحثان و محقّقان بگشايد. فريضه‌ زکات در صدر اوّل، پس از هجرت به مدينه تشريع شده، در حالي‌که عنوان زکات در آيات مکّي قرآن کريم بارها تکرار گرديده است. نکاتي از اين قبيل که ما را به ژرف‌انديشي در اين مقوله‌ مهم فرامي‌خواند، کم نيست. به هر حال اميد است نهضت احيا و ترويج زکات در همه‌ سطوح به کارکردهاي شايسته‌ خود منتهي شود و برکات بي‌پايان آن شامل مردم ما و کشور ما و نظام مقدّس جمهوري اسلامي‌گردد.از جناب آقاي قرائتي و ديگر دست‌اندرکاران صميمانه سپاسگزارم.


وزيرارتباطات وفناوري اطلاعات:با افزايش هزينه برخورد مي‌شود
وزير ارتباطات وفناوري اطلاعات درباره تعرفه‌هاي جديد اينترنت ثابت گفت: اگر تعرفه‌هاي ارائه‌شده توسط شرکتي هزينه‌هاي مشترک نهايي را افزايش دهد،توسط رگولاتوري پيگيري و اصلاح خواهد شد و موارد مردودي تا يکشنبه اعلام مي‌شوند.به گزارش ايسنا، محمدجواد آذري جهرمي‌درصفحه توييتر خود با اشاره به جداول تعرفه‌هاي اينترنت ثابت که توسط برخي شرکت‌هاي ارائه‌دهنده‌ي سرويس اينترنت پرسرعت منتشر شده است، نوشت: اگر جداول منتشرشده باعث گران شدن سرويس‌هاي ثابت شده باشد، از طرف سازمان تنظيم مقررات مردود شناخته خواهد شد.وي همچنين درباره بررسي اين تعرفه‌ها وعده داد:جداول منتشرشده در حال بررسي است و تا صبح يکشنبه موارد مردودي احتمالي اعلام خواهند شد.وزيرارتباطات و فناوري اطلاعات در صفحه اينستاگرام خود نيز خاطرنشان کرد: يکي ازاهداف مدل تعرفه جديد، ايجاد رقابت بين شرکت‌ها به منظورارائه خدمات مناسب‌تر و با قيمتي رقابتي‌تر به مشترکين نهايي بوده است. اگر تعرفه‌هاي ارائه‌شده توسط شرکتي بخواهد هزينه‌هاي مشترک نهايي را افزايش دهد، موضوع توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي پيگيري و اصلاح خواهد شد.تبديل اينترنت حجمي‌به غيرحجمي‌پيش از اين در دولت يازدهم توسط محمود واعظي مطرح شده‌اما به دليل اعتراضاتي که نسبت به تعرفه‌هاي اعلام‌شده وجود داشت، متوقف شد. اين موضوع در دولت جديد توسط آذري جهرمي‌پيگيري شده و مقرر است تعرفه‌هاي‌ جديد که توسط کميسيون تنظيم مقررات مصوب شده از دهم آذر اجرايي شود.با وجود اين همچنان اعتراضاتي به اين تعرفه‌ها وجود دارد که وزير جوان وعده اصلاح و مقابله با افزايش هزينه براي مشترکين را داده است. در نهايت به نظر مي‌رسد بايد تا اعمال اين تغييرات منتظر ماند؛ اينکه آيا کاهش هزينه‌اي که وزير ارتباطات از آن سخن مي‌گويد عملي شده و يا اعتراض کاربران افزايش خواهد يافت.
اجراي تعرفه‌‌هاي جديد اينترنت از دهم آذر
رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام کرد: در محاسبه مقدار آستانه مصرف منصفانه ماهيانه يا ميزان تبادل ترافيک مجاز در ماه در تعرفه‌هاي اعلامي‌شرکت‌هاي ارائه کننده خدمات اينترنت، ترافيک داخلي و بين‌الملل بصورت ترکيبي لحاظ مي‌شود.به گزارش روابط عمومي‌سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي حسين فلاح جوشقاني با اشاره به اينکه تعرفه‌‌هاي جديد اينترنت ثابت به صورت غير حجمي‌از دهم آذر اجرا مي‌شود، افزود: در محاسبه آستانه مصرف منصفانه، ميزان مصرف ترافيک داخلي نصف ترافيک بين‌الملل لحاظ خواهد شد.وي در تشريح نحوه محاسبه ترافيک داخلي و بين الملل گفت: به عنوان نمونه چنانچه آستانه مصرف منصفانه ۲۰ گيگابايت اعلام شده باشد و مشترک صرفاً از ترافيک داخلي استفاده کند ارائه دهنده سرويس بايد در محاسبات خود ترافيک داخلي را به گونه اي محاسبه کند که مشترک بتواند حداقل ۴۰ گيگا بايت استفاده کند و چنانچه مشترک صرفاً ترافيک بين الملل استفاده کند ميزان استفاده تا ۲۰ گيگابايت خواهد بود.فلاح درباره محاسبه ترافيک مشترکاني که هم از ترافيک داخلي و هم از ترافيک بين الملل استفاده مي‌کنند، تصريح کرد: چنانچه استفاده مشترک هم از ترافيک داخل و هم از ترافيک بين الملل باشد، ارايه کنندگان خدمت بايد محاسبه را بر مبناي مجموع ميزان مصرف داخلي و بين الملل انجام داده و در اين موضوع نيز، نصف بودن ميزان محاسبه مصرف داخلي را رعايت کنند.رييس رگولاتوري افزود: ارائه کنندگان خدمات نبايد تا رسيدن به آستانه مصرف منصفانه بر مبناي روش فوق هيچ محدوديتي براي ترافيک داخلي و بين الملل اعمال کنند.وي تاکيد کرد: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي بر مبناي اين روش، بر عملکرد دارندگان پروانه نظارت مي‌کند و چنانچه در اجرا، اين روش رعايت نشود موضوع را به کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات منعکس کرده و اقدام لازم را در چارچوب مقررات براي اصلاح روش انجام خواهد داد.
ماهانه ۱۳۰ گيگابايت با سرعت ۱۶ مگ
شرکت مخابرات ايران، تعرفه‌هاي جديد اينترنت خود را ازحداقل سرعت ۵۱۲ کيلوبيت‌برثانيه با حجم۱۴ گيگابايت ماهانه وحداکثر سرعت ۱۶ مگابيت‌برثانيه با حجم ۱۳۰ گيگابايت اعلام کرد.‌ تعرفه‌هاي جديد غيرحجمي‌اينترنت ثابت ازدهم آذرماه اجرايي مي‌شود و در اين راستا، شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت تعرفه‌هاي رقابتي خود را اعلام‌کرده‌اند.محمدرضا بيدخام -سخنگوي شرکت مخابرات ايران- با اشاره به اعمال تعرفه‌هاي جديد اينترنت پرسرعت غيرحجمي‌اين شرکت بر اساس اصول سرعت‌محوري، کاهش هزينه مشتريان، تفکيک ترافيک داخلي و بين‌الملل و رعايت مصرف منصفانه گفت: تعرفه‌هاي جديد در حوزه دسترسي ارتباطات ثابت در راستاي اجراي مصوبه 266 سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي و در جهت بهبود کيفيت خدمات عرضه شده است. وي با بيان اينکه اين تعرفه‌ها با توجه به نياز مشتريان طراحي و با بررسي‌هاي کارشناسي تدوين شده که متعاقبا اجرايي خواهد شد، افزود: تعرفه‌ي سرويس‌هاي غيرحجمي‌بر اساس يک سقف مصرف منصفانه (Fair usage policy) مشخص شده که تعيين اين سقف حجم براي کاربر به منظور ايجاد رقابت بيشتر و به نفع کاربران به اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي سپرده شده است.جدول تعرفه‌هاي جديد اينترنت پرسرعت شرکت مخابرات ايران در شکل زير آمده است:



 












مصرف اينترنت همراه را کنترل کنيد
گوگل هم با معرفي يک اپليکيشن جديد اندرويدي، به کاربران اين امکان را مي‌دهد تا از ميزان و نحوه مصرف اينترنت همراه گوشي يا موبايل ديتاي خود آگاه شوند.به گزارش ايسنا، به نقل از وب سايت phonearena ، از آنجا که کاربران در بسياري از کشورهاي جهان مبالغ و هزنه‌هاي هنگفتي را براي استفاده از اينترنت همراه يا موبايل ديتا مي‌پردازند، اطلاع از ميزان و نحوه استفاده از آن مي‌تواند براي بسياري از کاربران، کاربردي و لازم به شمار بيايد.شرکت گوگل در اين راستا، يک اپليکيشن اندرويدي به نام ديتالي (Datally) به منظور آگاهي کاربران از ميزان استفاده از موبايل ديتا معرفي کرده است . اين اپليکيشن به کاربران اجازه مي‌دهد که ميزان مصرف اينترنت خود را به صورت ساعتي، روزانه، هفتتگي و يا ماهانه مشاهده کنند و از کم يا زياد بودن مصرف آن اطلاع يابند . گوگل قصد دارد بدين وسيله کاربران را از پرداخت مبالغ هنگفت مبني بر مصرف اينترنت با تعرفه آزاد برهاند.اين اپليکيشن در صورتي که حجم اينترنت کاربر رو به اتمام و پايان باشد، مصرف اينترنت آزاد را مسدود مي‌کند و در صورت نزديکي به يک شبکه اينترنت بي سيم واي فاي ، کاربر را از وجود آن مطلع مي‌کند.بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده توسط گوگل، اين غول تکنولوژي پس از طي مراحل آزمايشي اين اپليکيشن در فيليپين که در چند ماه گذشته انجام شده است، از امروز اپليکيشن ديتالي را در فروشگاه اينترنتي و آنلاين خود ، پلي استور گوگل ، در دسترس عموم کاربران در سراسر جهان قرار داده است.اين اپليکيشن مفيد و کاربردي در نسخه‌هاي 5 به بالاي سيستم عامل اندرويد گوشي‌هاي هوشمند قابل دانلود و نصب است.

آمار کسب‌وکارهاي اينترنتي استاني اعلام شد
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين نمودار کسب‌وکارهاي اينترنتي در کشور را با دسته‌بندي استاني منتشر کرد.به گزارش ايسنا، محمدجواد آذري جهرمي‌در صفحه اينستاگرام خود، با انتشار نمودار کسب‌وکارهاي اينترنتي از منبع مرکز توسعه تجارت الکترونيک ايران، گفت: شور جوانان تحصيل‌کرده اين مرز و بوم با موانع بسياري مواجه است که اگر اين موانع رفع شوند، جمهوري اسلامي‌ايران پرچم‌دار انقلاب صنعتي چهارم در منطقه خواهد بود.وي در ادامه نوشت: رفع عقب‌ماندگي ۱۲ ساله کشور در عرصه ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات در مدت فشرده چهارسال اخير اگر چه همواره با اعتراضاتي مواجه بوده، اما از ديدگاه توسعه اشتغال و رفع بيکاري که مادر اکثر مشکلات فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي کشور است، نقش بي‌بديلي داشته است.وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر لزوم رفع موانع اين کسب‌وکارها خاطرنشان کرد: شور جوانان تحصيل‌کرده اين مرز و بوم البته با موانع بسياري مواجه است که اگر اين موانع رفع شوند، جمهوري اسلامي‌ايران پرچم‌دار انقلاب صنعتي چهارم در منطقه خواهد بود؛ رويايي که کشورهاي منطقه با گوي‌هاي جادوئي و حمايت سران استکبار جهاني به دنبال تحقق آن براي خود هستند.

 


انتقاد رئيس مجلس شوراي اسلامي‌از نحوه حمايت از بخش صادرات
گروه صنعت، معدن و تجارت: انتقاد از نحوه تخصيص مشوق‌هاي صادراتي از سوي دولت حالا تبديل به يکي از چالش‌هاي پيش روي واحدهاي توليدي صادرات‌محور شده است. در حالي که مسئولان مختلف دولتي در صحبت‌هاي خود همواره از اهميت حمايت از رونق صادرات به‌عنوان يکي از مهمترين برنامه‌هاي دولت در بخش اقتصاد صحبت مي‌کنند، اما آنطور که مشخص است هنوز هم مشکلات و کاستي‌هاي زيادي در اين زمينه موجود است تا جايي که علاوه بر بازرگانان، اين روزها برخي نمايندگان مجلس و حتي رئيس قوه مقننه هم به صف منتقدان اين موضوع پيوسته‌اند.
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در سفر به حوزه انتخابيه خود در استان قم، روز پنجشنبه در همايش تجليل از صادرکنندگان برگزيده اين استان با تاکيد بر لزوم حمايت دائمي‌از صادرکنندگان، گفت: افتخار بزرگي است که در جمع صادرکنندگان حاضر شده و صحبت‌هاي خوب و متنوع آنان در اين جلسه مطرح شد. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: درباره نحوه توليد کشور اشاره داشتند که محصولات ايراني اغلب گران توليد مي‌شوند. وي با اشاره به هزينه بالايي که در فيش برق يکي از توليدکنندگان آمده، گفت: بايد اين موضوعات بررسي شود و با پشتيباني از صادرات اين بخش سامان يابد. البته بخشي از صحبت‌ها درباره روش‌هاي نوين صادراتي است که اين موضوع نيز صحيح است.
لاريجاني تصريح کرد: در اين جلسه نماينده بخش خصوصي مشکلات سازمان‌هاي دولتي را مطرح و نماينده بخش‌هاي دولتي نيز مشکلات بخش خصوصي را مطرح کردند، اين در حالي است که هر کدام بايد مسائل کار خود را بگويند. در هر صورت برخي از امور در مدت کمي‌قابل رفع است، ولي بعضي از امور به زمان نياز دارد. رئيس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: تا صادرات کشور راه نيفتد، وضع اقتصاد تغيير نمي‌کند و بايد ايده رونق صادرات همواره مدنظر باشد. موضوع ديگر که اشاره شد بخش امنيت اقتصادي است که اين موضوع نيز حرف درستي است و بايد توليدکنندگان احساس کنند که بخش‌هاي اصلي از آنها حمايت مي‌کنند، چراکه حمايت از توليدکننده افتخار بزرگي محسوب مي‌شود.
لاريجاني ادامه داد: توليدکننده رکن اصلي کشور است و اگر توليدکنندگان آسايش رواني نداشته باشند، اقتصاد سامان نمي‌يابد. وي تاکيد کرد: در جلسه سران قوا، بر روي حمايت از بخش توليد تاکيد شد و در اين راستا بايد سند امنيت اقتصادي تدوين شود تا همه بدانند که در پوشش اين امنيت مي‌توانند به توسعه توجه کنند و اين موضوع پيگيري خواهد شد. در هر صورت صادرکنندگان نبايد احساس تحقير داشته باشند و اگر در مسائلي دغدغه دارند بايد در قالب سند امنيت اقتصادي لحاظ شود، چراکه صادرات راه نجات کشور است. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر لزوم توجه به مشوق‌هاي صادراتي افزود: خيلي از کشورها براي راه‌اندازي موتور صادرات از صادرکنندگان حمايت مي‌کنند، مشوق‌هاي صادراتي در کشور پنچر است، مشوق‌ها يک‌ساله هستند لذا صادرکنندگان دل قرصي ندارند و اگر سازمان برنامه و بودجه نيز با کمبود منابع مالي روبرو شود، منابعي که براي مشوق‌هاي صادراتي در نظر گرفته به بخش‌هاي ديگر اختصاص مي‌دهد.
لاريجاني افزود: در جلسه با وزير صنعت، معدن و تجارت نيز اين موضوع را مطرح کردم که بايد از صادرات پشتيباني دائمي‌شود و اين موضوع در بودجه کشور منعکس شود و در اين راستا پيشنهاد‌هايي مانند لزوم اعمال تعرفه بر واردات برخي از کالاها مطرح شد. همچنين به يکي از کميسيون‌هاي تخصصي مجلس تاکيد داشتم که در اين رابطه طرحي را آماده کنند چراکه اين‌گونه طرح‌ها بار مالي نيز ايجاد نمي‌کند و اگر دولت لايحه ندهد مي‌تواند در قالب طرح پيگيري شود. وي با تاکيد بر لزوم اينکه بايد پشتيباني از صادرات يک امر دائمي‌باشد، افزود: وزارت صنعت و اتاق بازرگاني پيشنهادهاي خود را در راستاي حمايت دائمي‌از صادرات ارائه دهد. صادرات استان قم نيز بايد بيش از مقدار فعلي باشد، هرچند که کارهاي خوبي صورت گرفته، اما نياز به جهش بيشتر وجود دارد.
رئيس قوه مقننه کشورمان تصريح کرد: برخي از محصولات توليدي براي صادرات به کشورهايي مانند افغانستان و عراق خوب است، اما اينکه فقط به بازارهاي اطراف توجه کنيم، نگاه خوبي نيست، بلکه بايد رويکرد فراگير باشد و در اين راستا مي‌توان به بازار روسيه نيز توجه کرد، در حال حاضر با روس‌ها از روابط خوبي برخورداريم و به صورت اجمالي نيز آنان علاقه‌مند به مبادلات اقتصادي هستند ولي بازار صادرات ما رونق ندارد و تنها يک الي دو شرکت در روسيه حضور موفقي دارند. لاريجاني در اين رابطه افزود: اينکه مکانيزم جديدي بايد در صادرات مدنظر باشد، نکته خوبي است و حتي آن دو شرکتي که در زمينه صادرات به روسيه موفق هستند، حدود يک سال و نيم بر روي روش‌هاي صادراتي کار کردند، در هر صورت صادرات به صورت سنتي تغيير کرده، البته با اين حرف‌ها نمي‌خواهم توپ را به زمين بخش خصوصي بيندازم، بلکه اين حرف‌ها خيرخواهانه است. وي افزود: نکته ديگر اينکه صادرات فرش براي قم بسيار مهم بوده و در اين راستا تبليغات مهم است و صادرکنندگان ممکن است استعداد تبليغات را نداشته باشند که در اين بخش مي‌توان از ظرفيت مشوق‌هاي صادراتي استفاده کرد و بايد در دوره گذار براي صادرات حمايت‌هاي لازم صورت گيرد.
لاريجاني بيان کرد: بايد به مشکل بالا بودن هزينه توليد توجه شود، البته به دليل اينکه‌امور ديواني در کشور پرخرج است، آنان براي رفع مشکل به بخش توليد گير مي‌دهند، چراکه همه کارشان کمتر است و هم نياز به منابع مالي دارند. يک فرهنگي نيز در کشور وجود دارد که مي‌گويند دولت بايد بر هر کاري نظارت کنند، اما بايد بدانيم که دولت انباردار و تاجر خوبي نيست و از يکصد سال پيش اين مشکل تغيير نکرده است. شهيد مدرس نيز در آن زمان گفت که دولت تاجر و کاسب خوبي نيست و امروز بعد از يکصد سال اين موضوع بايد تکرار شود، اوايل انقلاب نيز يک نگاه نيمچه سوسياليستي بود و باري را به دولت اضافه کرد و اين در حالي است که دولت بايد کوچک شود، البته با توجه به حجم بالاي کارکنان دولت اين موضوع زمان‌بر است. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي به مردم خوب است، افزود: ۱۰ سال از اجراي قانون اصل ۴۴ مي‌گذرد و در اين راستا مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام ارزيابي‌هايي انجام داده‌اند. در هر صورت دولت‌ها اصل ۴۴ را سقط جنين کردند و اين موضوع به صورت صحيح اجرا نشد و هدف، رقابت، اقتصاد مردمي‌و کاهش قيمت‌ها محقق نشده و مثلاً يک نيروگاه در قالب رد ديون به وزارت دفاع يا بنياد شهيد ارائه شد که اگر دست وزارت نيرو باقي مي‌ماند بهتر بود، در هر صورت بايد الزاماتي ايجاد شود و اشکالات برطرف شود و اگر اين‌چنين نشود، مجازاتي در نظر گرفته شده است. لاريجاني با بيان اينکه صادرات بايد برجسته شود، افزود: دوستان اتاق بازرگاني همراه با ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط پيشنهاد‌ها مدون خود را در راستاي تقويت توليد و صادرات ارائه دهند تا در بودجه سال ۹۷ لحاظ شود و بخش‌هايي که نياز به قانون دائمي‌دارند، از طريق طرح يا لايحه مدنظر قرار گيرند، چراکه اصطلاحاً اين رفت و برگشت‌ها بين ما و بخش خصوصي مي‌تواند به رفع مشکلات منتهي شود. وي با بيان اينکه ما موظف به‌اميدوار بودن هستيم، گفت: ان‌شاءالله خدا کمک مي‌کند و کشور روز به روز با اميد و تلاش توسعه خواهد يافت. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد: درخصوص لايحه دولت براي تفکيک وزارتخانه به نماينده دولت گفته‌ام به شرطي با اين تفکيک موافقت مي‌شود که در بخش بازرگاني ثقل کارها بر روي توسعه صادرات باشد، وگرنه کار خيلي ارزشمند نخواهد بود.


بررسی «تجارت» از تناقض بین واقعیات و میزان اعلامی توسط دولت نشان داد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: گسترش نرخ بيکاري، ناکارآمدي فضاي کسب‌و کار، افت رتبه شاخص جهاني ايران در کسب‌و کار، همه و همه گوياي يک موضوع مشخص است؛ « عدم سياست‌گذاري مشخص براي اشتغال و انحصار اقتصاد به وسيله خام‌فروشي و تجاري‌سازي». اين در حالي است که دولت مستقر مثل دولت‌هاي گذشته با تعاريف خود و با استفاده بسياري از تبصره‌ها و آيين نامه‌هاي دستوري هر ازگاهي از افزايش ميزان اشتغال در کشور خبر مي‌دهد. عادتي که هيچ‌گاه دولت‌ها فراموش نکردند. 
اما به راستي، چرا دولت مذکور و دولت‌هاي پيشين اقدام به‌امارسازي مي‌کنند. آمارهايي که بيشتر يادآور فيلم خانه‌اي روي آب است. همان فيلمي‌که در تلاش بود شخصيت اصلي فيلم را بر خلاف افکار و عقايدش نشان دهد.
و شايد شيبه به بازي با آمارهاي کاغذي فوتبال باشد وقتي تيمي‌به در اجرا ديگر بختي براي صعود ندارد، اما روي کاغذ کورسوي اميدي برايش وجود دارد با هزاران احتمال.
حالا دولت دوازدهم به تبعيت از دولت يازدهم و دولت‌هاي گذشته‌امارهايي را ارائه مي‌کنند که تنها مي‌توان به آنها لقب کاغذي ناميد؛ به عبارتي دولت مذکور در تلاش است که در مواجهه با آمارهاي بي‌سابقه بيکاري، سندي را ارائه دهد که برابر با اصل آن باشد، اما ديگر غافل از آن است که‌امروزه نمي‌توان با فرار رو به جلو، رفتار پوپوليستي خود را به پيش راند.
افزايش سالانه 940 هزار نفر به فارغ االتحصيلان بيکار، به معناي نبود تناسب در بازار کار و و آموزش نيروي انساني است. موضوعي که در بازار کار به خوبي مي‌توان آن را مشاهده کرد.
از طرفي، وقتي در بسياري از شاخص‌هاي اقتصادي رکود تعميق يافته و هنوز نشانه‌هاي مثبتي براي احياي آن وجود ندارد، اين پرسش مطرح مي‌شود که چگونه مي‌توان بدون رونق اقتصادي، شاهد کاهش ميزان بيکاري بود؟!
نکته قابل تآمل اينکه در اين دو سه سال اخير که کشور با رشد اقتصادي مواجه بوده است، تنها و تنها به يک علت عمده اتفاق افتاده است و آن هم خام‌فروشي نفت وگاز کشور بوده است؛ آن هم پس از رفع تحريم‌هاي نفتي ناشي از برجام بوده است. حالا چگونه مي‌توان ادعا کرد که کشور با افزايش اشتغالزايي مواجه بوده است، در حالي‌که همه‌امارها حکايت از افزايش رشد انحصار و سلطه بازار خام‌فروشي بر اقتصاد کشور بوده است. همه کارشناسان اقتصادي از مکاتب مختلف اقتصادي، به صورت مشترک بر اين موضوع تاکيد دارند تا زماني که سرمايه از طريق خام‌فروشي نفت و گاز به دست بيايد هيچ‌گاه بخش‌هاي ديگر اقتصادي از جمله بخش‌هاي مياني و خرد اقتصاد با رونق مواجه نخواهند شد. لذا با اين اوصاف نبايد دلخوش به‌امارهايي باشيم که رکود در درون تک تک سلول‌هاي بخش‌هاي آن رسوخ کرده است. همه مي‌دانند که ايجاد اشتغال تنها و تنها از طريق توليد ايجاد مي‌شود.
وقتي پيشران‌هاي اقتصادي از جمله مسکن بدون رونق است، اين پرسش مطرح مي‌شود چگونه وقتي توليد در اغما است، کاهش نرخ بيکاري را انتظار داشت؟!
حتي براساس آمارهاي ارائه شده بخش خودرو نيز زمين‌گير شده است و اين بخش که زماني نيز سهمي‌در اشتغال ايفا مي‌کرد، حالا نيروي کار خود را به صورت‌هاي مختلف تعديل کرده و هر از گاهي کارکنان آن دست به اعتراض‌هاي مختلف مي‌زنند.
کارشناسان اقتصادي بر اين عقيده‌اند مادامي‌که، « پالايشگاه‌ها، ‌پتروشيمي‌ها، فلزات اساسي مانند فولاد و صنايع معدني مانند سيمان، سياست‌گذاري‌ها را گروگان خود گرفته‌اند. خودرو، ‌فولاد، ‌سيمان و پتروشيمي‌لابي دارند و در سياست‌گذاري‌ها حاضرند، نبايد انتظار داشت که رشد اقتصادي همراه با اشتغالزايي را در اقتصاد شاهد باشيم.»
از سويي ديگر بخش خصوصي نيز به معناي واقعي در کشور فعال نيست. به عبارتي اصلا بخش خصوصي واقعي در کشور اگر هم وجود داشته باشد نمي‌تواند در برابر انحصارگرايي که در اقتصاد کشور ايجاد شده است، تاب بياورد، لذا آنچه که اکنون در اقتصاد مشاهده مي‌شود، حضور گسترده انحصارگرايان موسوم به بخش خصوصي است. بخشي که با پشتوانه دولت‌ها از رشد بخش‌هاي مولد جلوگيري کرده و براي سودآوري بيشتر بخش‌هاي غيرمولد را گسترش داده است. نشان به آن نشان که سهم بخش خدمات در توليد ناخالص داخلي از حجم عمده‌اي برخوردار بوده است. کافي است که با مراجعه به‌امارهاي گمرک به راحتي مشاهده کرد که چگونه تراز تجاري ايران منفي شده است و سمت واردات در اين هشت ماهه‌امسال با افزايش چشمگيري مواجه بوده است. به قول دکتر حسين راغفر، کارشناس اقتصادي، دولت اکنون با تعارضات و بي‌برنامه‌گي مواجه شده است و با وجود اينکه تمايلي به اين کار ندارد اما به ناچار از سوي گروهي انحصار طلب، به گوشه رينگ اقتصاد چسبيده است. اين اقتصاددان در اين باره در مصاحبه‌اي به ما گفته است:« ما با تعارض منافع با دولت روبه‌رو هستيم و گويي بعضي از مقامات در وزارتخانه‌ها نمايندگي كارتل‌ها در وزارتخانه‌ها هستند كه لازم هم نيست سمت و نام آنها را ببريم چون كاملاً نزد مردم شناخته شده هستند. مشكل ما محصول تفكري است كه بعد از جنگ بر اقتصاد ايران مستولي شد. نمي‌شود شما سياست‌هاي تعديل اقتصادي را دنبال كنيد و در عين حال با همان ابزارهاي سياست‌هاي تعديل اقتصادي به حل مشكل بپردازيد. نوع نگاه غالب در دولت كنوني همين است. البته وقتي با آقايان خصوصي صحبت مي‌كني خودشان قبول دارند كه فساد و ملاحظات سياسي وجود دارد. از سوي ديگر بدنه كارشناسي دولت آنقدر ضعيف شده است كه گاهي مسئله را درست تشخيص نمي‌دهد كه بخواهد درمان درست را پيشنهاد و اجرا كند و نسخه‌هاي برخاسته از نبود شناخت كافي مشكلات نيز مسائل را پيچيده‌تر كرده است.»
از زاويه‌اي ديگر اگر به واکاوي آمارسازي دولت‌ها و دولت مذکور در حوزه نرخ بيکاري بپردازيم، بهتر است که به عقب برگرديم. براساس بررسي‌هاي کارشناسي شده از سوي دکتر حسين راغفر، بعد از انقلاب تنها در ميانه دهه هفتاد هجري شمسي نرخ بيکاري تک رقمي‌شده است و درهمه سال‌هاي اخير نرخ بيکاري دو رقمي‌و بالاي 10 درصد بوده است. از سال 1384 و با آغاز دوران احمدي‌نژاد، اين نرخ جهش يافت و به 15 درصد نيز رسيد.آمارهاسي که ارائه مي‌شود دور از واقعيت است چرا که سياست‌هاي اشتغالزايي دولت غالبا نتيجه يکساني داشته و دستاورد آن ايجاد اشتغال نبوده است، بلکه حفظ شرايط موجود بوده است. اين را آمارهاي واقعي حکايت مي‌کنند.
 در اين باره دبير کل اتاق تعاون ايران مي‌گويد:«توسعه اشتغال در کشور را نيازمند نگاه صادراتي مي‌داند و تاکيد دارد که هرچه فضاي کسب و کار بهتر شود به همان نسبت اشتغال مولد و پايدار به وجود مي‌آيد».
به نقل از ايسنا، ماشاءاله عظيمي‌اظهار کرد: «سالانه بيش از يک ميليون نفر وارد بازار کار مي‌شوند و اگر بخواهيم به هدف‌گذاري ايجاد يک ميليون شغل در سال دست پيدا کنيم بايد ۷۰ درصد بودجه کل کشور را هزينه کنيم».
وي افزود:« در سال‌هاي گذشته شايد براي ايجاد يک شغل ۵۰ ميليون تومان سرمايه‌گذاري مي‌کرديم ولي اين رقم اکنون به ۲۰۰ ميليون تا ۳۰۰ ميليون تومان رسيده است».
«در چنين ساختاري كه اهميت بخش‌هاي مختلف اقتصادي در سرمايه‌گذاري و بازدهي آن چنين نمودي دارد و خريد و فروش پول و در مرحله بعد مسكن بيشترين سود را دارد توليد شكل نمي‌گيرد».
به هر حال آمارسازي دولت را مي‌توان خانه‌اي بر روي آب ناميد که تنها يک معنا را براي اقتصاد و جامعه تداعي مي‌کند و آن هم ارائه سندهاي خيالي براي فرار به جلو.


16.5 ميليون تومان هزينه براي 110 ميليون تسهیلات
با توجه به روند معاملات اوراق تسهيلات مسکن در فرابورس ايران، قيمت اين اوراق طي روزهاي گذشته شاهد روند نزولي بوده و هر برگ از آن در برخي از نمادها تا 75 هزار تومان داد و ستد مي‌شود. با اين حساب زوج‌هاي تهراني بايد براي دريافت 110 ميليون تومان وام مسکن به علاوه وام جعاله، 16 ميليون و 500 هزار تومان هزينه کنند. به نقل از ايسنا، در روزهاي گذشته قيمت اوراق (تسه) تسهيلات مسکن نسبت به هفته‌هاي گذشته روند نزولي در پيش گرفته و برخي از تسه‌ها تا 74 هزار و 200 تومان کاهش قيمت يافته‌اند. در آخرين روز معاملاتي فرابورس ايران بيشترين قيمت تسه را امتياز تسهيلات مسکن فروردين ماه 1396 به خود اختصاص داد و تسه تير ماه 1395 به قيمت هر برگ 72 هزار و 836 تومان داد و ستد شد. اين در حالي است که در هفته‌هاي گذشته قيمت هر برگ از امتياز تسهيلات مسکن به حدود 77 هزار تومان مي‌رسيد؛ اما در اين روزها معاملات اين اوراق در فرابورس ايران نشان از روند کاهشي در قيمت پاياني تسه‌ها دارد. در نتيجه اگر قيمت هر برگ تسه را 75 هزار تومان در نظر بگيريم با توجه به اينکه زوج‌هاي تهراني براي دريافت وام ۱۰۰ ميليون توماني مسکن بايد ۲۰۰ برگه تسهيلات مسکن خريداري کنند، آنان بايد ۱۵ ميليون تومان صرف خريد اين ۲۰۰ برگ کنند. اين مبلغ با احتساب ۱۰ ميليون تومان وام جعاله که بابتش بايد ۲۰ برگ بهادار به قيمت يک ميليون و 500 هزار تومان از اوراق تسهيلات مسکن را خريداري کنند، در مجموع براي دريافت وام ۱۱۰ ميليون توماني مسکن حدود ۱۶ ميليون و 500 هزار تومان‌ مي‌شود. همچنين زوج‌هاي غير تهراني که در شهرهايي با جمعيت بيشتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعيت زندگي مي‌کنند، مي‌توانند تا سقف ۸۰ ميليون تومان وام بگيرند که براي گرفتن اين مبلغ بايد ۱۶۰ ورق بهادار خريداري کنند که با اين حساب بايد ۱۲ ميليون تومان بابت خريد اين اوراق بپردازند که با احتساب يک ميليون و 500 هزار تومان اوراق وام جعاله، در مجموع براي دريافت وام ۹۰ ميليون توماني بايد ۱۳ ميليون و 500 هزار تومان پرداخت کنند. علاوه بر اين زوج‌هاي ساکن در ساير شهرهاي با جمعيت زير ۲۰۰ هزار نفر مي‌توانند براي گرفتن ۶۰ ميليون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خريداري کنند که بايد ۹ ميليون تومان بابت خريد اوراق بپردازند که براي دريافت ۱۰ ميليون تومان ديگر بابت وام جعاله بايد يک ميليون و 500 هزار تومان بپردازند. اين زوج‌ها در مجموع براي دريافت وام ۷۰ ميليون توماني بايد ۱۰ ميليون و 500 هزار تومان بپردازند. مجردهاي تهراني نيز مي‌توانند تا سقف ۶۰ ميليون تومان و غير زوج‌هايي که در مراکز استان‌هاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارند تا سقف ۵۰ ميليون تومان و در نهايت غير زوج‌هاي ساکن در ساير مناطق تا سقف ۴۰ ميليون تومان وام دريافت کنند که به ترتيب هر کدام بايد ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهيلات مسکن را از فرابورس ايران خريداري کنند. با اين حساب مجردهاي تهراني بايد براي خريد اين اوراق ۹ ميليون تومان، افراد ساکن در مراکز استان‌هاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت مبلغ ۷ ميليون و 500 تومان و افراد گروه سوم مبلغ شش ميليون تومان پرداخت کنند. البته اين افراد در صورت تمايل براي دريافت وام ۱۰ ميليون توماني جعاله بايد مبلغ يک ميليون و 500 هزار تومان ديگر هم بپردازند.


وزير خارجه کشورمان در اجلاس قلب آسيا شرکت کرد؛
هفتمين اجلاس قلب آسيا با حضور250 نماينده از 40 کشور و سازمان بين المللي امروز در باکو پايتخت جمهوري آذربايجان برگزار مي‌شود .
رئيسان جمهوري آذربايجان و افغانستان و وزيران امورخارجه ايران، پاکستان، هند، ترکيه و افغانستان، همچنين معاونان وزيران امورخارجه قرقيزستان، قزاقستان، تاجيکستان، ترکمنستان، نماينده ويژه چين و روسيه در امور افغانستان، مقامات ارشد عربستان، امارات متحده عربي و نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور آسيا مرکزي از شرکت کنندگان اين اجلاس هستند.
در اين اجلاس همچنين نماينده ويژه نخست وزير انگليس در امور افغانستان، نماينده وزارت امورخارجه‌امريکا در امور آسياي جنوبي و مرکزي و هيات بلند پايه وزارت امورخارجه ژاپن ، اسپانيا ، نروژ ، ايتاليا ، کانادا ، فرانسه ، فنلاند ، لهستان ، مصر و سوئد نيز حضور دارند .
وزير امور خارجه کشورمان در اين اجلاس تاکيد کرد که مناقشه در افغانستان راه حل نظامي‌ندارد و در اين زمينه نياز به يک استراتژي جامع ومفصل است. محمدجواد ظريف گفت: اگر استراتژي جامعي در اين زمينه وجود نداشته باشد ، رسيدن به صلح پايدار امکان پذير نخواهد بود .وي افزود: افغانستان در سال‌هاي اخير دستاوردهاي خوبي در زمينه مختلف داشته ولي با تجاوز خارجي و تهديد داعش روبرو بوده است.وي با اشاره به اينکه داعش تهديد جدي براي ثبات و امنيت منطقه و افغانستان است ، افزود: جلوگيري از اين تهديد با تلاش مشترک همه کشورهاي منطقه‌امکان پذير است .وزير خارجه کشورمان بر ضرورت ادامه تلاش‌ها براي براي برقراري صلح در افغانستان تاکيد کرد.ظريف گفت :ايران در زمينه مقابله با قاچاق مواد مخدر به اروپا ، با افغانستان همکاري مي‌کند .وي افزود: بايد براي يافتن راه حل اساسي براي ريشه کني مواد مخدرتلاش کنيم و مردم را از قرباني شدن حفظ کنيم .ظريف گفت : براي رسيدن به اين هدف و ريشه کني مواد مخدر ، راهي جز تقويت اقتصاد افغانستان وجود ندارد.وي با اشاره به توسعه حمل و نقل ريلي در منطقه گفت : افغانستان با استفاده از ظرفيت‌هاي ايجاد شده مي‌تواند به بنادر بين المللي دسترسي پيدا کند.ظريف تصريح کرد که ايران در کنار افغانستان است و در برقراري ثبات در اين کشور حمايت مي‌کند.
همچنين ظريف در جمع خبرنگاران درباره اهداف اين اجلاس و ديدارهاي انجام شده در آن، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران از همان ابتدا در اين اجلاس شرکت کرده و ما همواره حضور فعال داشته‌ايم. آنچه براي ما مهم است مالکيت دولت افغانستان و رهبري دولت افغانستان در تمام تلاش‌ها براي صلح و ثبات و پيشرفت در افغانستان است که ايران از همان ابتدا بر آن تاکيد داشته است.ظريف گفت: سياست جمهوري اسلامي‌ايران ضرورت مقابله با تروريسم با رهبري دولت افغانستان، ضرورت توجه به پديده داعش در افغانستان که اين روزها در حال گسترش است و توجه به سياست‌هاي بسيار خطرناک داعش براي تفرقه ميان اقشار مختلف مردم افغانستان و سياست درستي که دولت افغانستان در اين زمينه به کار گرفته و به علاوه بحث ضرورت همکاري براي مقابله با موادمخدر است که من در اين اجلاس و در دفعات قبل بر آن تاکيد کرده‌ام.
وزير خارجه درباره صحبت‌هايش با فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مبني بر اينکه اروپا بايد يک تعهد عملي در خصوص پايبندي به برجام بدهد، گفت: همانطور که تاکيد کرده‌ام اروپايي‌ها و خانم موگريني تا به حال در اعلام مواضع بسيار قاطع عمل کرده و مواضع بسيار خوبي اتخاذ کرده‌اند. در اقدامات عملي هم ما در ماه‌هاي گذشته شاهد اقدامات گسترده‌تر اروپا در زمينه همکاري‌هاي بانکي و تامين مالي بوده‌ايم. وي با اشاره به سفر يک هيات اروپايي در هفته گذشته به ايران، گفت: ما همچنين شاهد سفر هيات اروپا براي مذاکره بر سر همکاري در حوزه هسته‌اي و کشاورزي بوديم. اميدوار هستيم که اين همکاري‌ها ادامه پيدا کند. وزير امور خارجه کشورمان افزود: البته در صحبت‌هاي روز گذشته‌مان با خانم موگريني توجه ويژه‌اي به موضوع سوريه داشتيم با توجه به اجلاس سوچي که به تازگي برگزار شد، وي را در جريان اين مذاکرات و برنامه‌هايي که براي برقراري صلح در سوريه هست، قرار دادم. همچنين درباره برقراري صلح در منطقه، سياست‌هاي خطرناک عربستان در يمن و به علاوه لبنان بحث و گفت‌وگو کرديم.
ظريف در پاسخ به سوال ديگري درباره نگاه غرب به مذاکرات سه‌جانبه ايران، ترکيه و روسيه در سوچي براي حل مساله سوريه، بيان کرد: ما مذاکرات‌مان در سوچي را در تقابل و تعارض با ساير تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل بحران سوريه نمي‌بينيم و معتقديم که اين روشي بسيار خوب براي رسيدن به راه‌حلي است که مورد قبول همگان است.
رييس خانه احزاب درکنگره سراسري حزب دانش آموختگان ايران؛
دومين کنگره حزب همبستگي دانش‌آموختگان ايران با حضور شخصيتهاي سياسي و صاحب نظران برگزار شد.
در اين کنگره رئيس دوره‌اي خانه احزاب گفت: دچار عقب‌افتادگي شديم که عامل اساسي آن خودِ ما هستيم و براي توسعه‌يافتگي بايد از يک مرحله به مرحله ديگر برويم و روابط خود را با جهان مديريت کنيم و تخاصم را کاهش دهيم و نوعي رفاقت را با ملت‌ها برقرار کنيم تا به آن توسعه‌اي که نياز داريم برسيم.به گزارش ايلنا، حسين کمالي با اشاره به بحث تحزب در کشور گفت: هيچ‌گاه يک انتخابات براساس برنامه نداشته‌ايم تا بر آن اساس سياست‌هايي که اعلام مي‌کنيم و از مردم راي کسب کرده‌ايم را عملي کنيم و هميشه فردي يا سياستي يا روشي را معرفي مي‌کنيم اما برنامه‌اي که معطوف به توسعه شود ارائه نشده است.وي با اشاره به دو انتخابات اخير مجلس و شوراي شهر اظهار داشت: در دو انتخابات اخير مجلس و شوراي شهر برنامه داريم و به مردم گفتيم اگر انتخاب شديم اين اهداف را در زمينه سياست، اقتصاد و فرهنگ دنبال خواهيم کرد اما اکنون دو سال از مجلس شوراي اسلامي‌گذشته و آنهايي که به وعده‌هاي ما راي دادند، منتظر محقق شدن آنها هستند.دبيرکل حزب اسلامي‌کار ايران افزود: در شوراي شهر هم برنامه‌هايي را اعلام کرديم و اخباري که از درون مجموعه مي‌رسد اين است که در حال کار کردن هستند اما براساس برنامه‌ريزي‌اي که اعلام کرديم نيست.کمالي با تاکيد بر اينکه بايد نسبت به همه مسائل جامعه اهميت قائل باشيم، تصريح کرد: کار شهرداري صرفا بزک کردن و زيبايي نيست و وظايف بيشتري دارد که بايد وضعيت آب و هوا رسيدگي شود. اصولا سيستمي‌که براي آب‌رساني در آب شرب داريم در دنيا اينگونه استفاده نمي‌کنند.وي با بيان اينکه وقتي از توسعه انساني صحبت مي‌کنيم به معناي حق انتخاب است، خاطرنشان کرد: توسعه انساني يعني حق داشته باشيم که در زمينه فرهنگي، اقتصادي، سياسي و فيلدهاي مختلف انتخاب کنيم.رئيس دوره‌اي خانه احزاب با بيان اينکه بايد براي توسعه انساني برنامه‌ريزي‌هاي دقيق داشته باشيم، ابراز داشت: کساني که براي اقتصاد پايه‌ريزي مي‌کنند آيا برنامه‌اي براي پيشرفت‌هاي دنيا در زمينه صنعت و ديگر مسائل تدابيري انديشيده‌اند که تا ۲۰ سال ديگر ما از اين پيشرفت‌ها عقب نمانيم؟کمالي با اشاره به حزب‌گرايي در کشور بيان کرد: ‌کمتر رئيس‌جمهوري را از اول انقلاب تاکنون ديده‌ام که زمان انتخابات از احزاب کمک نگيرد و بعد از آن نگويد که حزبي نيست و فراجناحي عمل مي‌کند. درست است که رئيس‌جمهور بايد خود را در خدمت همه گروه‌هاي جامعه بداند اما اينکه اصل مطلب را نفي کند مطلوب نيست.وي اضافه کرد: احزاب اگر برنامه داشته باشند به سمت رقابت مي‌روند که منجر به توسعه مي‌شود و به تخريب يکديگر نمي‌پردازند و بايد احزاب از شرايط کنوني عبور کنند و از روش‌هاي پيشين فاصله بگيرند.اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاکيد بر اينکه بايد برنامه ارائه شود و براساس آن در جامعه حرکت کنيم، يادآور شد: هر حرکت سياسي فاقد برنامه‌ريزي نمي‌تواند نتيجه مثبت در جامعه داشته باشد و برنامه‌ها بايد با يکديگر به رقابت بپردازند.کمالي ادامه داد: دچار عقب‌افتادگي شديم که عامل اساسي آن خودِ ما هستيم و براي توسعه‌يافتگي بايد از يک مرحله به مرحله ديگر برويم و روابط خود را با جهان مديريت کنيم و تخاصم را کاهش دهيم و نوعي رفاقت را با ملت‌ها برقرار کنيم تا به آن توسعه‌اي که نياز داريم برسيم.
کمرنگ‌شدن پاسخگويي 
در ادامه يک استاد دانشگاه تهران گفت: هرچه به توسعه سياسي نزديک مي‌شويم، نقش احزاب را بيشتر حس مي‌کنيم و بزرگ‌ترين خلل ناهنجاري که در جمهوري اسلامي‌به وجود آورده ، کمرنگ شدن و نبود عنصري به‌عنوان پاسخگويي است. صادق زيباکلام گفت: با توجه به تاکيداتي که نسبت به فعاليت حزبي مي‌شود در ايران حدود ۱۰ درصد فعاليت حزبي داريم. در هر کشوري که توسعه سياسي در آن شکل نگرفته باشد ، فعاليت حزبي هم در آن وجود ندارد.وي با بيان اينکه توسعه سياسي در کشورهاي توسعه‌يافته حدود ۹۰ درصد است، اظهار کرد: در ترکيه، بنگلادش و پاکستان هم احزاب نقش بسزايي دارند و ما از اين کشورها عقب‌مانده‌تر هستيم و ميزان نقش احزاب در فرآيند مديريت کشور حدود 5 درصد است.اين استاد علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: در ايران پاسخگويي وجود ندارد و يا آن‌قدر کمرنگ است که مي‌توان از آن صرف‌نظر کرد و اساس و بنيان دموکراسي به عزل و نصب حکومت، راي مستقيم مردم، محدوديت قدرت حکومت به قانون وابسته است.وي ادامه داد: براي به دست آوردن راي مستقيم مردم به صورت با واسطه از طريق شوراي نگهبان مي‌توان دست يافت اما پاسخگو بودن به نمايندگان و قانون در قبال سياست‌ها را نمي‌توان استخراج کرد.اين استاد دانشگاه افزود: بسياري از سياست‌هاي کلان که در کشور بعد از انقلاب اتفاق افتاده است، هيچ‌گاه مورد نقد و بررسي قرار نگرفته است و فرض بر درست بودن اتفاقاتي نظير اشغال سفارت آمريکا و جنگ تحميلي است؛ حال آن‌که اين موارد نيز بايد نقد و بررسي انجام شود و در ديگر سياست‌ها هم همين‌گونه است.وي با اشاره به بحث سياست‌ هسته‌اي گفت: سياست اصلاح‌طلبان در مقابل بحث هسته‌اي کج‌دار و مريز بود و به‌گونه‌اي کار را جلو بردند که کشور وارد تنش و آسيب نشود که البته بعد از روي کار آمدن احمدي‌نژاد وي اين را خيانت خواند.زيباکلام افزود: احمدي‌نژاد سياست جديدي را در پيش گرفت و در آن دوران هسته‌اي حق مسلم ما و همه چيز مملکت بود و در تمام مسائلي که به اجرا درآمد آيا کسي اين سياست ‌را نقد و بررسي کرد؟ آيا مجلس از مسوولان براي مذاکرات هسته‌اي و سياست‌هايي که در پيش گرفتند سوال کرد؟ و اکنون چه شده است مساله‌اي که اين قدر ضرورت داشت رها شده است؟وي با اشاره به تاسيس فوردو گفت: در آن ايام فوردو ايجاد شد و حدود ۶۰ و بعضاً ۸۰ متر به زير زمين رفتيم و چند ميليارد دلار خرج احداث آن شد اما اکنون فوردو انباري است و ۱۹ هزار سانتريفيوژي که ساختيم ۱۵ هزار تا از آنها در اين انباري قرار دارد.زيباکلام گفت: در سال ۹۴ که بحث برجام شروع شد سانتريفيوژهايي بود که چند برابر سانتريفيوژهاي توليد شده ما بود و حال که آنها را انبار کرديم، کارايي امروز آنها يک بيست‌ودوم کارايي تکنولوژي روز است. حال بايد ببينيم در ۱۰ سال ديگر که قرار است از آنها استفاده کنيم کجاي تکنولوژي قرار داريم و اين حاصل پاسخگو نبودن است و مجلس بايد اين مسائل را طلب کند.
زيباکلام با اشاره به بحث توسعه سياسي گفت: اگر احزاب و پارلمان نيرومند نباشد، پاسخگويي به وجود نمي‌آيد و درباره اين‌که چرا پاسخگويي وجود ندارد، بايد بگوييم که علت اين است که دغدغه نمايندگان مجلس در طول نمايندگي، اين است که احياناً ردصلاحيت نشوند.
توسعه سياسي بدون احزاب شوخي است
از سوي ديگر مصطفي کواکبيان با اشاره به بحث توسعه سياسي گفت: دنيا به اين نتيجه رسيده که بهترين راه توسعه، توسعه متوازن است يعني پايه‌هاي توسعه فرهنگي - اقتصادي بايد همراه با توسعه سياسي هم باشد.وي ضمن برشمردن مباني توسعه سياسي تصريح کرد: مشارکت مردم، شايسته‌سالاري، پاسخگو کردن حکومت، نظارت بر عملکردها و نقد و بررسي، امکان عزل دست‌اندرکاران از مباحث توسعه سياسي مباني توسعه سياسي هستند. در بحث احزاب اينکه مردم بايد در مشارکت سياسي ورود کنند، کار‌ويژه‌اي است که بايد به دنبال آن باشند اما نبايد به صورت فصلي مورد توجه قرار گيرد بلکه بايد به صورت سيستماتيک و نهادينه شده باشد.دبيرکل حزب مردمسالاري با بيان اينکه در جهت تقويت سياسي بايد شايستگان را پرورش دهند و همچنين به دنبال پاسخگو کردن دست‌اندرکاران باشند که ايجاد دولت در سايه وظيفه ذاتي احزاب است، خاطرنشان کرد: نقد بر عملکرد هم معنادار است و احزاب بايد بتوانند رسانه قوي داشته باشند که مسئولان و دست‌اندرکاران را به نقد بکشند و اگر توسعه سياسي بخواهد محقق شود احزاب تنها ابزار آن است.کوابيان افزود: اگر احزاب را جدي نگيريم، توسعه سياسي يک شوخي است و بالطبع توسعه کشور با مشکل مواجه مي‌شود.
نظام پارلماني منهاي نظام حزبي 
در همين رابطه الياس حضرتي بر اهميت تحزب در کشور تاکيد کرد و گفت: تا زماني که به اهميت اين مسئله توجه نکنيم، راه به جايي نمي‌بريم.وي گفت: آقاي کواکبيان اين تيتر است. «جدي بودن يا نبودن؛ مسئله اين است» ما در بحث تشکيل حزب و در ادامه تشکيل نظام پارلماني که بدون تحزب تنها يک شوخي است.
اين عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي ادامه داد: ما انقلابي بسيار ارزان کرديم. يک بار در روزنامه اعتماد نوشتيم در ۱۵ سال مبارزات اتقلابي تعداد ۲۰۲۰ شهيد داديم که به ما گفتند چرا اين آمار را منتشر کرديد، گفتيم تکذيب کنيد، گفتند درست است اما نبايد مطرح مي‌شد و تاکيدم اين است که ما ۲۰۲۰ شهيد داديم بدون اينکه بدانيم حکومت کردن چقدر جدي است و چه پيچيدگي‌هايي دارد.
حضرتي با ذکر خاطره‌اي تصريح کرد: در خاطرات يکي از باهوش‌ترين سياستمداران کشور آيت‌الله‌هاشمي‌آمده است که وقتي در دفتر آقاي صباغيان يک منشي از وي مي‌پرسد، نامه را پاراف کرديد، مي‌پرسد پاراف چيست! چراکه ايشان عمرشان را در مبارزه گذاشته بودند و با اصطلاحات اداري آشنا نبود. وي با بيان اينکه نظام پارلماني منهاي نظام حزبي بيشتر به شوخي شبيه است، خاطرنشان کرد: شما چه آدم‌هاي با تجربه ببريد، چه به قول آقاي رهامي‌اشخاصي با کارنامه سفيد را در مجلس ببريد، تفاوتي نمي‌کند. چرا که بايد برنامه و پشتوانه حزبي داشته باشد.
سعيد قليچي روزنامه‌نگار Saeedg6@gmail.com
با امضاي قراردادهاي صنعت خودرو و ورود سرمايه‌گذاران و شرکاي خارجي به اين صنعت آنچه دستاورد نخست اين اقدام خواهد بود، تنوع توليد در بازار است. به طور قطع با امضاي قراردادهاي جديد و تنوع توليد بازار آنچه به نياز اصلي مصرف‌کننده تبديل مي‌شود، نرخ است؛ گزينه‌اي که تنها ملاک براي انتخاب يک خودرو خواهد بود اما آنچه تاکنون از رونمايي‌هاي فعلي برآمده نشان از خودروهايي با قيمت‌هاي بالاي ۵۰ ميليون تومان است که اين قيمت‌ها نياز مصرف‌کننده را تأمين نخواهد کرد. از آنجا که يکي از شاخص‌هاي اثرگذار بر قيمت، تيراژ توليد است بايد واردکنندگاني که اقدام به سرمايه‌گذاري در زمينه توليد در ايران کرده‌اند را به افزايش تيراژ با هدف سودآوري و کاهش نرخ تمام‌شده محصولات ملزم کرد. در اين شرايط توليد سودآور خواهد بود و از سوي ديگر نياز بازار نيز تأمين خواهد شد. توجه به اين نکته ضروري است که تيراژ توليد خودرو بايد به‌اندازه‌اي افزايش يابد که علاوه بر رفع نياز مصرف‌کنندگان داخلي بتوان به مقوله صادرات پرداخت و از اين طريق زمينه ورود صنعت خودرو ايران به بازارهاي جهاني را فراهم کرد.
در اين شرايط واردکنندگان مي‌توانند با همکاري و مشارکت طرف‌هاي خارجي به سرمايه‌گذاري در زمينه توليد خودرو بپردازند در غير اين صورت داخلي‌سازي فرآيند توليد، زمان‌بر بوده و سودآوري چنداني براي کشور نخواهد داشت و اگر واردکنندگان خواستار استفاده از تخفيف تعرفه‌هاي گمرکي براي سرمايه‌گذاري باشند اين امر ارزش افزوده چنداني براي صنعت خودرو ايران به دنبال نخواهد داشت. اين روند نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري واردکنندگان در توليد خودرو بايد حساب‌شده و بر اساس استراتژي‌هاي مشخص و کارشناسانه باشد تا افزايش تيراژ توليد و ارتقاي سطح کيفي محصولات را به دنبال داشته باشد. بررسي روند موجود نشان مي‌دهد صنعت خودرو ايران همچنان نيازمند حمايت و استفاده از فناوري‌هاي نوين توليد است بنابراين الزام واردکنندگان به سرمايه‌گذاري در زمينه توليد با برنامه‌ريزي‌هاي از پيش تعيين‌شده راهکاري مؤثر در تحقق اين امر است. کارشناسان معتقدند که مشکل قطعه‌سازي با وجود فعال بودن بخش خصوصي متأثر از رفتار خودروسازان است و ضعف عملکرد در اين زمينه بر صنعت قطعه تأثير مستقيم مي‌گذارد. در بحث مشارکت هم اين امر بستگي زيادي به خودروساز دارد زيرا در همکاري‌هاي خود با نشان‌هاي خودروسازي خارجي مي‌توانند صنعت قطعه داخل را براي تأمين قطعات موردنياز به آنها معرفي کنند؛ موضوعي که بارها از سوي فعالان اين صنعت عنوان شده است. درحال‌حاضر بخشي از قطعه‌سازان که مزيت نسبي در توسعه واحدهاي صنعتي خود دارند، مي‌توانند با هدف صادرات با قطعه‌سازان مطرح بين‌المللي مشارکت داشته باشند و عمده محصول خود را صادر کنند. قطعه‌سازان مي‌توانند ضمن تأمين بازار داخل برخي نيازهاي بازارهاي بين‌المللي را نيز پوشش دهند و چرخه توليد خود را کامل کنند. عقد مشارکت‌هاي بين‌المللي با توجه به مزيت‌هاي نسبي به‌ويژه در تأمين مواد اوليه بستر خوبي براي صادرات در صنعت قطعه خواهد بود که ضرورت دارد برنامه‌اي جامع از سوي انجمن‌ها براي اين امر مهم تدوين شود.اگر سياست‌گذاري کلان صنعت خودرو مانند بسياري از صنايع داخلي در دست دولت باشد منعي ندارد.
با اجماع ۱۴ عضو اوپک تصويب شد
۱۴ عضو اوپک در يکصد و هفتاد و سومين نشست عادي اين سازمان بار ديگر توافق نوامبر ۲۰۱۶ را براي ۹ ماه ديگر تمديد کردند و در پايان براساس تصميم اعضا، توليد نفت ليبي و نيجريه نبايد از سقف توليد سال ۲۰۱۷ فراتر رود.
وزيران نفت و انرژي کشورهاي عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست پشت درهاي بسته بر سر تمديد توافق ماه نوامبر اين سازمان مبني بر کاهش يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه اي توليد نفت در بازه زماني ۹ ماهه تا پايان سال ۲۰۱۸ به اجماع رسيدند.
در همين حال قرار بر اين شد که ليبي و نيجريه که از توافق کاهش عرضه معاف هستند از سقف توليد خود در سال ۲۰۱۷ فراتر نروند.
الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه پيش‌تر موافقت خود را با تمديد توافق تا پايان سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود.
اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه) تصميم گرفتند ميزان توليد خود را به سطح ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند.
۱۰ روز پس از نشست وزيران نفت و انرژي اوپک، توليدکنندگان عضو اوپک و غيراوپک در وين گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌اي از سوي کشورهاي غيرعضو اوپک نيز مورد توافق شد. 
توافق کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک از ژانويه ۲۰۱۷ اجرايي شد و در نشست ۱۷۲ اين سازمان، وزيران نفت و انرژي اوپک بار ديگر تصميم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمديد شود و پس از آن کشورهاي غيرعضو اوپک در نشستي مشترک با اعضاي اين سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهاني کاهش عرضه شدند.
زنگنه: مي‌دانيم چگونه با تحريم‌هاي يکجانبه‌امريکا کنار بياييم
به گزارش شبکه خبري سي ان بي سي، بيژن زنگنه، وزير نفت، روز پنجشنبه، نهم آذرماه پيش از آغاز صدو هفتاد و سومين نشست سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) گفت: توافق (کاهش توليد نفت) اوپک کوتاه است و قراردادهاي ما پيش از سه سال آينده به توليد نمي‌رسند و اين دو مورد با هم تضادي ندارند.
وي همچنين درباره تأثير احتمال افزايش تحريم‌هاي آمريکا ضد ايران، گفت: براي ما تحريم‌هاي شوراي امنيت اهميت دارند، نه تحريم‌هاي آمريکا؛ ما و ديگر کشورهاي جهان مي‌دانيم که چطور با تحريم‌هاي يکجانبه‌امريکا ضد ايران کنار بياييم.
وزير نفت افزود: اين تحريم‌ها منافع شرکت‌هاي آمريکايي را تهديد مي‌کنند و نمي‌توانم درک کنم چرا شرکت‌هاي نفتي آمريکايي نمي‌توانند وارد بازار ايران شوند.
زنگنه با اشاره به اين که تحريم‌هاي آمريکايي بيشتر ضد شرکت‌هاي نفتي اين کشور هستند، گفت: آنها نمي‌توانند در بزرگترين پروژه‌هاي نفتي جهان در ايران در غرب کارون، آزادگان، آب تيمور، منصوري و يادآوران، مشارکت داشته باشند؛ ما به ميلياردها دلار سرمايه و فناوري نياز داريم و هيچ مشکلي براي حضور شرکت‌هاي آمريکايي در پروژه‌هاي صنعت نفت ايران نداريم.
وي همچنين با اشاره به مذاکره ايران با چند شرکت نفتي بين‌المللي، ابراز اميدواري کرد که تا پايان امسال قراردادهايي با اين شرکت‌ها امضا شود.
سياست عربستان تاثيري بر سياست‌هاي داخلي ايران ندارد
زنگنه در حاشيه يکصد و هفتاد و سومين نشست عادي اوپک در گفت‌و‌گو با شبکه خبري سي ان ان (CNN) درباره اين که آيا شما موافق تمديد توافق کاهش عرضه اوپک تا پايان سال ۲۰۱۸ هستيد،‌ اظهار کرد: هيچ مشکلي با تمديد توافق اوپک نداريم و ترجيح مي‌دهيم اين توافق تمديد شود.
وي درباره اين که آيا توليد نفت ايران تنها به دليل توافق اوپک زير چهار ميليون بشکه در روز باقي مانده است يا اين که برنامه داريد توليد را از اين هم بيشتر کنيد،‌ پاسخ داد: ما به تصميم‌هاي اوپک پايبند هستيم. البته اين موضوع را هم در نظر داشته باشيد که ظرفيت توليد يک موضوع است و ظرفيت عرضه به بازار موضوعي ديگر. اين دو موضوع با يکديگر متفاوت هستند.
وزير نفت در پاسخ به اين سوال که آيا توافق بين ايالات متحده‌امريکا با عربستان سعودي سبب شده است که سرمايه‌گذاري‌ها در کشور شما کاهش يابد يا متوقف شود،‌ پاسخ داد: عربستان سعي دارد که براي سرمايه گذاري در ايران خلل ايجاد کند، اما هم اکنون شرايط به خوبي پيش مي‌رود، اما اميدوارم برنامه براي محدود کردن ايران در آينده نداشته باشند.
يکصد و هفتاد و سومين نشست کشورهاي صادرکننده نفت پنجشنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذرماه) در مقر اين سازمان در وين در حال برگزاري است، سومين نشست مشترک اوپک و غيراپک بعدازظهر پنجشنبه برگزار شد.
 صادرات نفت خام ايران به روسيه آغاز شد
همچنين زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: اوپک هر زمان احساس کند، مي‌تواند نشست فوق العاده برگزار کند، البته تا کنون هيچ پيشنهادي در اين باره ارائه نشده است.
احتمال سفر هيئت عراقي به تهران براي نهايي کردن سوآپ نفت ميدان‌هاي کرکوک
وزير نفت درباره علاقه‌مندي شرکت روسنفت براي توسعه برخي ميدان‌هاي نفتي ايران گفت: روسنفت چند تفاهم‌نامه (براي مطالعه طرح توسعه ميدان‌هاي آب تيمور و منصوري) با ايران امضا کرده و قرار است برنامه جامع توسعه را در اختيار شرکت ملي نفت بگذارد که در صورت توافق به‌امضاي قرارداد نهايي مي‌انجامد.
زنگنه درباره سوآپ نفت خام در درياي خزر با اشاره به اين که هم اکنون روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه در اين منطقه سوآپ مي‌شود، تصريح کرد: ظرفيت افزايش رقم سوآپ به بيش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز وجود دارد. 
وي درباره زمان عملياتي شدن سوآپ روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت ميدان‌هاي استان کرکوک عراق به ايران، پاسخ داد: احتمال مي‌رود هفته آينده يک هيئت عراقي براي نهايي کردن اين توافق به ايران سفر کند.
غرب کارون اولويت نخست براي توسعه ميدان‌هاي نفتي ايران
زنگنه در پاسخ به پرسشي در باره اين که آيا فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ايران به روسيه به مرحله عملياتي رسيد؟ تصريح کرد: نخستين محموله نفت صادراتي ايران در ماه نوامبر به روسيه صادر شد.
وي درباره اين که آيا توسعه ميدان‌هاي خزر اولويت ايران است، ‌پاسخ منفي داد و افزود: هم اکنون نخستين اولويت ما توسعه ميدان‌هاي مشترک در غرب کشور است. توسعه ميدان‌هاي خزر در اولويت بعدي است. 
وزير نفت درباره اين که انتظار ايران براي توليد نفت از خزر چه ميزان است، تصريح کرد: آغاز توليد از اين ميدان در درجه نخست و پس از آن مقدارش براي ما مهم است. 
بيش از ۲.۵ ميليون بشکه نفت صادر مي‌کنيم
وي در پاسخ به پرسشي درباره آخرين ميزان توليد نفت خام، ميعانات گازي و صادرات نفت خام و ميعانات گازي هم اظهار کرد: ايران هم اکنون روزانه سه ميليون و ۸۰۰ تا سه ميليون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام توليد مي‌کند. ميزان توليد ميعانات گازي ايران روزانه بيش از ۴۰۰ هزار بشکه است، ايران هم اکنون روزانه بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و ميعانات گازي صادر مي‌کند.
وزير نفت درباره اين که کداميک از قراردادهاي نفتي ايران با شرکت‌هاي خارجي به مرحله‌امضا نزديک شده است،‌ افزود: مذاکرات براي امضاي چند قرارداد در حال انجام است. مذاکرات ميدان منصوري بسيار خوب جلو مي‌رود،‌ مذاکرات طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي،‌ ميدان آذر،‌ ميدان آزادگان،‌ ميدان آب تيمور و ميدان چنگوله نيز خوب پيش مي‌رود.
يکپارچگي اوپک
زنگنه تمديد توافق کاهش عرضه نفت اوپک را نشانه اتحاد و همبستگي اعضاي اين سازمان و همکاري با کشورهاي غير عضو اوپک دانست و درباره مازاد عرضه هم اظهار کرد: در يکسال اخير حدود ۱۸۰ ميليون بشکه از سطح ذخيره سازي‌هاي نفت کاهش يافته است و در ادامه هم کاهش خواهد يافت.
وزير نفت گفت: اعضاي اوپک نمي‌خواهند براي مصرف کنندگان نفت مشکل ايجاد کنند، اما نوسان‌هاي قيمت نفت نه به نفع توليد کنندگان و نه به نفع مصرف کنندگان است.
رئيس دوره‌اي اوپک: همکاري توليدکنندگان نفت به ثمردهي نزديک شده است
همچنين خالد الفالح، وزير انرژي عربستان و رئيس دوره‌اي نشست اوپک، در سخنراني آيين گشايش رسمي‌نشست ۱۷۳ اين سازمان اعلام کرد: توليدکنندگان نفت عضو و غير عضو اوپک به تحقق اهداف توافق جهاني کاهش توليد نفت نزديک شده‌اند.
وي گفت: در نشست پيشين ما در ماه مه‌امسال، مشخص بود که تلاش بيشتري لازم است و در نتيجه، توافق جهاني کاهش توليد نفت ۹ ماه ديگر تمديد شد.
رئيس دوره‌اي اوپک افزود: تحولات بازار از آن زمان تاکنون نشان داد که تصميم به تمديد توافق، درست بوده است؛ آمارها نشان دهنده واکنش مثبت بازار بوده‌اند.
به گفته الفالح، سطح ذخيره سازي مازاد نفت در کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري‌هاي اقتصادي (او ئي سي دي) در ماه مه ۲۸۰ ميليون بشکه بود، اما اکنون با ۵۰ درصد کاهش، ۱۴۰ ميليون بشکه است.
وي همچنين اعلام کرد برآوردها نشان مي‌دهند سطح ذخيره‌سازي شناور نفت از ماه ژوئن امسال تا کنون ۵۰ درصد کاهش يافته و سطح ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي نيز به ميانگين پنج ساله خود بازگشته است.
وزير انرژي عربستان همچنين اعلام کرد در بازارهاي آتي نفت خام براي هر دو شاخص برنت و دبليو تي آي، براي نخستين بار از سال ۲۰۱۴ ميلادي تا کنون شرايط وارونگي حاکم است که نشان مي‌دهد بازار به تدريج به سوي وضعي متوازن‌تر حرکت مي‌کند.
الفالح گفت: در مجموع ثبات بازار بهبود يافته و جو رواني حاکم در بازار بهتر شده؛ روند بازگشت توازن شتاب يافته است و ذخيره‌سازي‌ها روند کلي کاهشي دارند.
وي اعلام کرد که اين نتايج مطلوب، نتيجه پايبندي بيش از ۱۰۰ درصدي مجموع ۱۲ عضو اوپک است که توافق کاهش توليد را امضا کرده بودند. به گفته وي، با وجود کم کاري بعضي از اعضا، در مجموع اعتبار اوپک بالاتر رفته است.
رئيس دوره‌اي اوپک گفت: همه توليدکنندگان از اين وضع بهبود يافته، سود برده‌اند.
با اين همه، الفالح هشدار داد با وجود دستاوردهاي مثبت ياد شده، اين سازمان تازه توانسته به نيمي‌از هدف تعيين شده خود در کاهش سطح ذخيره‌سازي نفت دست يابد، در حالي که بازار در حال ورود به فصل افت تقاضا تا نيمه دوم سال ۲۰۱۸ ميلادي است.
تعهدات اوپک و کشورهاي غيرعضو اوپک
۱. اوپک تصميم خود را که در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ اتخاذ شد، تثبيت مي‌کند.
۲. توافق جهاني کاهش توليد نفت به اين وسيله اصلاح مي‌شود تا براي کل سال ۲۰۱۸ ميلادي و از ماه ژانويه سال ۲۰۱۸ ميلادي اجرايي شود و همزمان پايبندي کامل و به موقع اوپک و کشورهاي امضاءکننده غير عضو اوپک همسو با کاهش داوطلبانه و توافقي تعهد مي‌شود.
۳. با توجه به ابهام‌هاي عمدتاً مربوط به عرضه و تا حدي رشد تقاضا، قصد بر اين است که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ ميلادي، فرصت اقدامات اصلاحي بيشتر بر اساس شرايط مسلط بازار و پيشرفت‌هاي به دست آمده در جهت بازگشت دوباره توازن به بازار نفت در آن زمان، در نظر گرفته خواهد شد.
۴. آذربايجان، بحرين، قزاقستان، مالزي، مکزيک، عمان، روسيه، سودان و سودان جنوبي، همچنان به اصلاح توليد نفت خود به طور داوطلبانه و تدريجي ادامه مي‌دهند.
۵. متعهد مي‌شوند که تعهد کامل خود در قالب توافق جهاني کاهش توليد نفت به طور انفرادي و جمعي را محقق کنند.
۶. همکاري خود را در قالب يک چهارچوب پويا و شفاف، شامل نظارت مستمر، تحليل و دورنماهاي مشترک براي ثبات پايدار بازار در ميان مدت و کوتاه مدت در جهت سود توليدکنندگان و مصرف کنندگان، تقويت کنند.
۷. از تمديد شرح وظايف کميته مشترک وزارتي نظارت شامل الجزاير، کويت، ونزوئلا و عربستان و دو کشور امضاکننده غير عضو اوپک يعني روسيه و عمان به رياست عربستان و روسيه و برخوردار از کمک کميته مشترک فني در دبيرخانه اوپک حمايت مي‌کند تا اين کميته وزارتي به دقت وضع پايبندي به توافق جهاني کاهش توليد نفت را بررسي کند و به نشست اوپک و غير اوپک گزارش دهد.
۸. استمرار و همکاري خودجوش در قالب نشست‌هاي منظم نهادينه شده در سطح فني و وزارتي را تضمين کنند.
شاگردان کي‌روش با اسپانيا، پرتغال و مراکش هم‌گروه شدند
مراسم قرعه‌کشي رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال برگزار شد و ۳۲ تيم حاضر در اين رقابت‌ها حريفان خود را شناختند.
در حالي که تقريبا شش ماه تا آغاز بيست و يکمين دوره رقابت‌هاي جام جهاني باقي مانده است، ديروز (جمعه) آيين قرعه‌کشي رقابت‌هاي جام جهاني روسيه برگزار شد و ۳۲ تيم حاضر در اين رقابت‌ها حريفان خود را شناختند.
گروه بندي جام جهاني روسيه لحظه به لحظه تکميل شده است.
گروه A: روسيه، اروگوئه، مصر، عربستان
گروه B: پرتغال، اسپانيا، ايران، مراکش
گروه C: فرانسه، پرو، دانمارک، استراليا
گروه D: آرژانتين، کرواسي، ايسلند، نيجريه
گروه E: برزيل، سوئيس، کاستاريکا، صربستان
گروه F: آلمان، مکزيک، سوئد، کره‌جنوبي
گروه G: بلژيک، انگليس، تونس، پاناما
گروه H: لهستان،‌ کلمبيا، سنگال، ژاپن
حواشي:
گوي حاوي نام روسيه ميزبان جام جهاني به عنوان تيم نخست گروه A از گلدان خارج شد.
مهمانان ويژه مراسم به نوبت به روي صحنه‌امدند تا قرعه‌کشي را انجام دهند. ميروسلاو کلوزه گفت: کاپ جام جهاني فوق العاده ويژه است و کسب اين جام اهميت و اعتبار بسيار زيادي دارد. وقتي تابستان آن را کسب کردم به اين مهم پي بردم. خيلي از فوتباليست‌هاي بزرگ اين جام را فتح کردند. بلند کردن اين جام يک لحظه جادويي در زندگي‌ام بود.
ميروسلاو کلوزه کاپ جام جهاني گذشته را تحويل مقامات روسي داد تا تابستان آينده به تيم قهرمان داده شود.
جياني اينفانتينو پس از رئيس جمهور روسيه براي حاضران صحبت کرد. رئيس فيفا گفت: افتخار خيلي بزرگي براي من است که اين‌جا هستم و قرعه کشي جام جهاني را تجربه مي‌کنم. به همه شما خوش آمد مي‌گويم و مي‌دانم که شور و شوق زيادي بين شما است که نتيجه قرعه کشي را بدانيد.
او ادامه داد: روسيه کشوري بزرگ با مردمان خونگرم است و مطمئن هستم همه کساني که به اين‌جا مي‌آيند اين خونگرمي‌را حس خواهند کرد. علاوه بر آن روسيه کشور فوتبالي خيلي خوبي هم است و به خوبي خودش را براي جام جهاني آماده کرده است و اين را از ورزشگاه‌هاي بزرگ اين کشور مي‌توانيم تشخيص دهيم. رئيس فيفا ادامه داد: تابستان آينده رقابت بزرگي را شاهد خواهيم بود و تمام ۳۲ تيمي‌که به جام جهاني رفتند با شايستگي به اين مهم رسيدند و حضور شايسته‌اي داشتند. اين‌جا اسطوره‌هاي زيادي هستند. فوتبال به اين اسطوره‌ها از جمله پله و مارادونا تعلق دارد. همراه با رييس جمهور پوتين شرايطي براي لذت بردن از فوتبال تابستان آينده فراهم خواهيم کرد. مراسم با سخنراني ولاديمير پوتين آغاز شد. رئيس جمهور روسيه ضمن خوش‌آمد گويي به مهمانان حاضر در مراسم ابراز اميدواري کرد که جام جهاني روسيه به بهترين شکل ممکن انجام شود و همچنين اعلام کرد تمامي‌اقدامات لازم براي يک جام جهاني خوب تدارک ديده شده است. روسيه هميشه کشور فوتبالي بوده و بازيکنان زيادي در تاريخ خود داشته است.
سباستين پين فايننشال تايمز
نخست وزير انگليس بايد درباره لغو سفر دونالد ترامپ به لندن در ماه ژانويه تصميم گيري کند. هميشه احتمال به هم خوردن رابطه ترزا مي‌و دونالد ترامپ وجود داشت. زماني که ترزا مي‌از ترامپ حمايت کرد. اين امر واضح بود که اين ريسک به راحتي مي‌تواند اثر معکوس داشته باشد. تصميم رئيس جمهور آمريکا به توييت سه ويديو گروه راست افراطي"اول بريتانيا" باعث خشم بسياري در دوسويه اقيانوس آتلانتيک شده است با افزايش فشار کابينه و حزب کارگر نخست وزير انگليس چاره اي جز محکوم کردن توييت‌هاي ترامپ نداشت اما ترامپ فشار خود را دوبرابر کرد و شبانه در توييتي از نخست وزير انگليس انتقاد کرد.بنابراين اکنون انگليس در رابطه به اصطلاح بخصوص خود با آمريکا دچار اختلاف شده است. خانم ترزا مي‌همانند مايکل تورنبل نخست وزير استراليا علاقه خود را به رئيس جمهور آمريکا از دست داده است. قابل توجه است که درگيري با ترامپ باعث تقويت موقعيت خانم ترزا مي‌در انگليس و در ميان متحدان اروپايي خواهد شد. تصميم وي به استقبال از رئيس جمهور آمريکا با ترس از حملات نمايندگان پارلمان و انتقاد بسياري از رهبران جهان همراه شده است. درصورت لغو سفر ترامپ به انگليس اين عملکرد نشان دهنده آن است که انگليس پس از برگزيت از صحنه جهاني عقب نشيني نکرده است. حمايت ترزا مي‌از حکم منع ورود مسلمانان 6 کشور به‌امريکا هنوز هم غيرعقلاني به نظر مي‌رسد. با توجه به شکست ترزا مي‌در انتخابات او بايد رويکرد سردتري را نسبت به رئيس جمهور آمريکا برگزيند. مردم انگليس علاقه اي به سفر ترامپ ندارند و بنابراين لغو اين سفر مي‌تواند براي ترزا مي‌حمايت راي دهندگان را داشته باشد اما وي مي‌تواند اين امر را با دعوت از ترامپ به مرحله اي بد از نظر ديپلماتيک بکشاند.
ترجمه : فاطمه مهتدي