دستگاه ديپلماسي جلوي دندان گردي طرف عراقي را بگيرد
عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت مذاکره وزارت خارجه با فرودگاه نجف براي پايبندي به تعهدات جهت ادامه پرواز ايرلاين‌هاي ايراني، گفت: چشم پوشي از دندان گردي طرف عراقي زياده خواهي بيشتر آن‌ها را در پي دارد. سيدهادي بهادري با يادآوري افزايش قيمت سوخت در فرودگاه نجف از 98 سنت به 1 دلار و 42 سنت و همچنين افزايش هزينه عوارض گمرکي مسافران از 100 هزار دينار عراقي به 150 هزار دينار، گفت: توقف پروازها براي مقابله با دندان گردي طرف عراقي بهترين تصميم در برهه زماني فعلي است. ادامه پروازها به نجف در شرايط فعلي به زياده خواهي طرف عراقي منجر شده و به نفع کشور نيست، لذا وزارت خارجه و همچنين دستگاه ديپلماسي ايران بايد در اين زمينه ورود کرده و اجازه اين نوع زياده خواهي‌ها را به طرف عراقي ندهند. در سال‌هاي اخير دستگاه ديپلماسي ايران در زمينه مراودات سياسي بهترين سياست را با همسايگان و کشورهاي منطقه اتخاذ کرده است، متاسفانه ضعف مراودات اقتصادي و عملکرد کم رنگ رايزن‌هاي اقتصادي تاکنون مشکلات عديده اي را رقم زده که زياده خواهي فرودگاه نجف نمونه اي از اين موارد است. بهادري با اشاره به سفر بيش از 2 ميليون ايراني به عتبات عاليات در اربعين حسيني(ع)، به خبرگزاري خانه ملت گفت: در ايام مختلف زوار ايراني 40 دلار عوارض به کشور عراق پرداخت مي‌کنند که اين ميزان براي زائران بي شماري که به اين کشور سفر مي‌کنند بسيار است از اين رو انتظار مي‌رود طرف عراقي دست به زياده خواهي نزند. از سر گيري پرواز ايرلاين‌هاي ايراني به فرودگاه نجف نيازمند رايزني و مکاتبات پي در پي است. تيم ديپلماسي کشور ما همانگونه که در بسياري از حوزه‌ها توانسته فتوحات بسيار کسب کند بايد در زمينه اقتصادي نيز با برگزاري نشست‌هايي مراودات را توسعه دهد.  عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه اگر طرف عراقي هزينه‌هاي سفر به عتبات عاليات را باز هم افزايش دهد سفر به عراق از سوي ايرانيان به علت ارادات آن‌ها به اهل بيت متوقف نخواهد شد، گفت: در اين زمينه وظيفه مسئولان ايستادگي در مقابل زياده خواهي طرف عراقي است زيرا کوتاه‌امدن در مقابل دندان گردي آن‌ها به طور حتم باز هم با افزايش هزينه‌ها در ساير حوزه‌ها رقم خواهد خورد.

تامين منابع مالي راه‌آهن گرگان - گنبد - کلاله‌امسال نهايي مي‌شود
معاون برنامه ريزي وزير راه و شهرسازي از تعيين تکليف تامين منابع مالي براي اجرايي شدن طرح ملي راه آهن گرگان- گنبد- کلاله به عنوان بخشي از راه آهن گرگان- مشهد تا پايان سال جاري خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايرنا، امير اميني عصر روز پنجشنبه ( 9 آذرماه 96) درحاشيه بازديد از برخي جاده‌هاي مواصلاتي گنبدکاووس بويژه جاده ترانزيتي موسوم به نفت، به خبرنگاران گفت: يکي از منابع پيش بيني شده براي اين امر، افزايش فايناس خارجي طرح برقي کردن راه آهن گرمسار به اينچه برون از يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار به يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار است. درصورت موافقت با افزايش ۱۰۰ ميليون دلاري فايناس خارجي برقي کردن راه آهن گرمسار به اينچه برون توسط شرکت روسي، عمليات اجرايي راه آهن گرگان - گنبد - کلاله اجرايي مي‌شود. درصورت عدم موافقت با افزايش فاينانس که دستور و پيشنهاد وزير راه و شهرسازي نيز است، از ديگر منابع فايناس براي اجرايي کردن راه آهن گرگان - گنبد - کلاله استفاده مي‌شود و درنهايت تا پايان امسال وضعيت تامين منابع مالي اين پروژه نهايي مي‌شود. معاون برنامه ريزي وزير راه و شهرسازي به اعتبارات امسال حوزه احداث راه‌هاي کشور نيز اشاره کرد و گفت: از مجموع ۸۱ هزار ميليارد ريال اعتبارات نقدي و اوراق مشارکت تاکنون ۵۵ هزار ميليارد ريال آن تخصيص و پرداخت شده است. معاون برنامه ريزي وزير راه و شهرسازي به جاده ترانزيتي موسوم به نفت گنبدکاووس نيز اين شهر را به مرز اينچه برون متصل مي‌کند اشاره کرد و گفت: براي اين محور که نقش مهمي‌در حوزه حمل و نقل ترانزيتي دارد و با اجراي آن صرفه جويي خوبي در سوخت مي‌شود حدود ۶۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است. تلاش داريم اين جاده با مشارکت ۵۰ درصدي هر يک از وزارتخانه‌هاي نفت و راه و شهرسازي اجرا شود.

برگزاري اجلاس کريدور جنوب – غرب در گرجستان
جلسه پنج جانبه کميته هماهنگي کريدور ترانزيتي جنوب – غرب با حضور مقام‌هاي ريلي ايران، آذربايجان، اوکراين، گرجستان و لهستان در تفليس ، پايتخت گرجستان برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از دفتر امور بين الملل راه آهن، تاسيس کريدور جنوب – غرب به ابتکار راه‌آهن‌هاي ايران، آذربايجان و گرجستان در اوايل سال ۲۰۱۷ ميلادي با هدف حمل بار از جنوب شرق آسيا، هندوستان، کشورهاي حاشيه خليج فارس به اروپا و بالعکس آغاز شده و مورد استقبال کشورهاي مسير قرار گرفت كه در اين راستا جلسه کميته هماهنگي مربوط به توسعه مسير حمل و نقل بين المللي کريدور ترانزيتي جنوب - غرب با حضور مقام‌هاي ريلي ايران، گرجستان، لهستان، آذربايجان و اوکراين در شهر تفليس گرجستان برگزار شد. بر اساس اين گزارش، در اين جلسه مشترک که پيرو اجلاس پيشين سران ريلي کشورهاي مذکور در تهران برگزار شد، طرف‌ها بر سر اين موارد به توافق رسيدند: تصويب مقررات گروه کاري در خصوص توسعه مسير حمل و نقل بين المللي مسير جنوب – غرب، تعيين تعرفه‌هاي حمل کانتينري براي سال ۲۰۱۸ميلادي، بررسي موضوع تعيين نرخ‌هاي رقابتي حمل محصولات با واگن و راه‌اندازي وب سايت کريدور براي پشتيباني اطلاعاتي مسير حمل و نقل بين المللي جنوب – غرب. لازم به ذکر است دو کشور ايران و آذربايجان قرار است در راستاي راه‌اندازي ايستگاه آستارا در ايران، تا پيش از پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي تعرفه‌هاي حمل و نقل ميان ريلي در قلمرو دو کشور را مورد بررسي قرار دهند. 


وزير راه وشهرسازي در اولين ساعات پس از زلزله ۶.۱ دهم ريشتري صبح جمعه "هجدک" کرمان، در تماس تلفني با مدير کل راه و شهرسازي اين استان، آخرين وضعيت زلزله استان کرمان را جويا شد و دستورات لازم را براي امدادرساني و کمک به زلزله زدگان صادر کرد. آخوندي با بررسي آخرين وضعيت منازل مسکوني و راه‌هاي ارتباطي مناطق زلزله زده بر آمادگي بخش‌هاي مختلف وزارت راه و شهرسازي براي کمک رساني و رسيدگي فوري به وضعيت اين مناطق تاکيد کرد. به گفته مديرکل راه و شهرسازي استان کرمان بلافاصله پس از وقوع زمين لرزه، اکيپ‌هاي راهداري و مديريت بحران به منطقه اعزام شده‌اند. همچنين مديرکل بنياد مسکن استان کرمان گفت: به حدود 1500 واحد مسکوني خسارت وارد شده است.


اسماعيل نجار رييس سازمان مديريت بحران کشور با اعلام اين خبر که‌امادگي تهران در برابر زلزله‌اي بزرگ بسيار ناچيز است، گفت: ساختار سازمان مديريت بحران کشور بايد تقوبت شود تا در ايفاي نقش و رسالت خود با کمبودها و مشکلات مواجه نباشد. زلزله تهران امنيت ملي را به مخاطره مي‌اندازد. امروز دانش امکان پيشگيري و آمادگي در برابر زلزله را فراهم کرده است و ميزان آسيب پذيري موجود كشور در برابر زلزله پذيرفته نيست. مشكلات کاستي‌هاي حوزه نظارت در امر ساخت و ساز و کمبود نيروي انساني ماهر در بخش اجرا بايد در ابعاد ساخت و سازهاي دولتي و بخش خصوصي حل شود تا کيفيت و عمر مفيد ساختمان‌ها به ويژه ساختمان‌هاي عمومي‌ارتقا پیدا کند. 


سعيد رسولي عضو هيات مديره راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران گفت: بر اساس توافقي که در گذشته ميان طرف ايراني و عراق شکل گرفته بود، قرار بود تا ايران پل مورد نياز طرح را بسازد و طرف عراقي نيز قطعه ۳۲ کيلومتري طرح را انجام دهد، اما با توجه به اينکه طرف عراقي اعلام کرده که‌امکان انجام آن را ندارد، قرار است تا اين مسير را ايران اجرا کند و طرف عراقي هزينه‌هاي آن را بپردازند، لذا اتصال مرز شلمچه به کشور عراق براي راه آهن كشور داراي اهميت است و تلاش مي‌کنيم تا اتصال ريلي ميان ايران و عراق هرچه سريعتر برقرار شود. در راستاي عقد قرارداد به منظور ساخت اين پل و خط آهن ۳۲ کيلومتري، مذاکراتي با بنياد مستضعفان صورت گرفته و اين نهاد، پيشنهادي براي انجام آن ارائه کرده است.


شاهراه شماره یک حمل و نقل کشور تا 4 سال آینده به بهره برداري كامل مي‌رسد
گروه راه و مسكن: وزرات راه و شهرسازي در 100 روز نخست فعاليت خود، بهره‌برداري از ۵۴ کيلومتر آزادراه در استان‌هاي اصفهان، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. همچنين تکميل و بهره‌برداري از 237 کيلومتر بزرگراه با اعتبار ۹۲۰ ميليارد تومان يکي ديگر از اقدامات انجام شده در حوزه زيرساخت‌هاي وزارت راه و شهرسازي بوده است. به عبارت ساده‌تر وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل نقلي ريلي و جاده‌اي كشور در 100 روزه نخست آغاز به كار دولت دوازدهم، خطوط ريلي ارتباط دهنده سه مركز استان كرمانشاه، رشت، اروميه و خواف را به شبكه ريلي كشور به طول ۱۳۴ كيلومتر تكميل كرده و ۵۴ كيلومتر آزادراه شامل آزادراه غربي اصفهان به‌ طول ۱۴كيلومتر و قطعات ۱ و ۲ آزادراه تبريز _ اروميه به طول ۴۰ کيلومتر را به بهره برداري رسانده است. همچنين در اين مدت زمان وزارت راه و شهرسازي ۲۳۷ کيلومتر بزرگراه و راه اصلي با اعتباري بالغ بر ۹۲۰۰ ميليارد ريال شامل احداث ۱۸۰کيلومتر بزرگراه با اعتباري معادل ۷۸۰۰ ميليارد ريال و احداث۸۷ کيلومتر راه اصلي با اعتباري معادل ۱۴۰۰ميليارد ريال تکميل و بهره‌برداري كرده است و ظرفيت و احداث خطوط حومه‌اي ريلي به ميزان ۳۶ کيلومتر، بهسازي ۲۹ کيلومتر و نوسازي ۲۱ کيلومتر خطوط ريلي افزايش پيدا كرده است.
ايران؛‌هاب ترانزيتي منطقه 
يکي از ظرفيت‌هاي مهم براي رشد اقتصادي و توليد و اشتغال، بحث جايگاه ترانزيتي كشور در بخش‌هاي مختلف است،لذا با نهايي شدن دو پروژه‌ ريلي اتصال بندر شهيد بهشتي چابهار به شبكه راه آهن سراسري كشور و خط آهن قزوين _ رشت_ آستارا، شبکه راه‌آهن ايران به بسياري از مرزهاي مهم اقتصادي و سياسي در بخش‌هاي مختلف منطقه وصل خواهد شد و اين موضوع مقدمات تبديل شدن ايران به‌هاب ترانزيتي منطقه را بيش از هر زمان ديگري فراهم مي‌کند. درحال حاضر اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و به راه‌آهن سراسري كشور مطرح است که اين پروژه در دولت يازدهم کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر به پيشرفتي ۲۵ درصدي رسيده است و به گفته مسئولان اين طرح تا پايان دولت دوازدهم به بهره‌برداري كامل مي‌رسد. همچنين فاز نخست پروژه راه‌آهن قزوين – رشت و آستارا در مراحل پاياني خود قرار دارد و طبق اعلام رييس جمهور تا پيش از اتمام سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد. فاز دوم اين طرح هم به يک ميليارد دلار هزينه نياز دارد که با سرمايه‌گذاري ۵۰۰ ميليون دلاري كشور آذربايجان کار ساخت آن پيگيري مي‌شود و به گفته مسئولان اين پروژه هم تا پايان كار دولت تكميل خواهد شد. 
اتصال بزرگراهي شيراز به عسلويه تا پايان دولت دوازدهم
يكي از پروژه‌هايي كه در حال حاضر در دستور كار وزارت راه و شهرسازي در حوزه توسعه حمل و نقل جاده‌اي كشور قرار دارد، پروژه بزرگراهي شيراز _ عسلويه است كه بنا بر گفته مسئولان اين پروژه كه باعث تسهيل ارتباط ميان پارس جنوبي و مناطق اصلي و مرکزي ايران مي‌شود تا پايان دولت دوازدهم به بهره برداري كامل مي‌رسد. در اين راستا محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت راه‌هاي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در تشريح جديدترين جزييات از وضعيت اتصال بزرگراهي عسلويه به شيراز، گفت: حدفاصل شيراز تا عسلويه يک پروژه 350 کيلومتري تعريف شده است که تاکنون 160 کيلومتر آن به پايان کار اجرايي خود رسيده است و زيربار ترافيک قرار دارد. بخش‌هاي باقي مانده نيز يا در مرحله اجرا به سر مي‌برند يا گام‌هاي نهايي براي تعيين برنده مناقصه آن و آغاز پروژه برداشته شده است.  وي با اشاره به کليد خوردن يک بخش 13.5 کيلومتري دراين مسير، اظهار کرد: اين محدوده که از منطقه کوار به فيروزآباد ساخته مي‌شود يکي ديگر از دشوارترين بخش‌هاي عمراني است که براي تکميل آن به ساخت هفت دستگاه تونل و يک پل بزرگ احتياج خواهد بود. کل سرمايه‌‌گذاري اين بخش که نزديک به 140 ميليارد تومان اعتبار مي‌خواهد از سوي دولت و در قالب قوانين بودجه سنواتي تزريق مي‌شود و پيش‌بيني ما اين است که اين محور تا 36 ماه آينده به بهره برداري نهايي برسد. کدخدازاده درباره ديگر بخش‌هاي اجرايي باقي‌مانده در اين پروژه نيز توضيح داد: در حال حاضر اين پروژه ميان شيراز تا فيروزآباد پيگيري مي‌شود که در کنار اين قطعه جديد کار در قطعات اول و دوم اين طرح نيز پيگيري شده و انتظار داريم در آينده نزديک به بهره‌برداري برسد. همچنين محور عسلويه به جم نيز افتتاح مي‌شود و بدين ترتيب بخش‌هاي مهمي‌از کار نهايي شود و مي‌توان انتظار داشت تا آخر کار دولت دوازدهم اتصال بزرگراهي به عسلويه از مسير شيراز نهايي شده و براي مردم قابل استفاده باشد. تاکنون نزديک به 120 ميليارد تومان منابع مالي به اين پروژه تزريق شده و انتظار داريم براي تکميل کار به 150 ميليارد تومان اعتبار ديگر نياز باشد.
 توسعه سواحل درياي جنوب با اجراي کريدور شماره يک 
يکي از محورهاي اصلي در توسعه سواحل درياي عمان و خليج فارس، راه ساحلي خوزستان به سيستان و بلوچستان و سپس بندر چابهار است که به عنوان کريدور شماره يک حمل و نقل کشور مطرح است و در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد. طول اين کريدور بزرگراهي يک‌هزار و ۷۶۰ کيلومتر است که استان‌هاي بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و خوزستان از آن بهره‌مند مي‌شوند، بدون شك با اتصال اين کريدور به مرزها و بنادر کشور از جمله بندر چابهار سياست توسعه سواحل مکران، افزايش ترانزيت و تراکم جمعيت در شهرهاي ساحلي محقق مي‌شود. در اين راستا خير الله خادمي‌مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در بازديد از کريدور بزرگراهي از بوشهر به هرمزگان تا عسلويه، گفت: دو پروژه کريدور شماره يک و کريدور شماره 10 به عنوان کريدورهاي منسجم در کشور هستند. دو سال گذشته ساخت دو کريدور در لايحه بودجه رديف اعتباري گرفته است که يکي از اين دو پروژه، کريدور شماره يک يا همان کريدور بزرگراهي جنوب کشور (حاشيه خليج فارس) به طول حدود 1760 کيليومتر است که از شلمچه شروع مي‌شود و از استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سيستان بلوچستان مي‌گذرد و به بندر چابهار متصل مي‌شود. بخش عمده‌اي از اين کريدور از استان بوشهر عبور مي‌کند به عبارتي حدود 400 کيلومتر از اين کريدور از استان بوشهر مي‌گذرد که خوشبختانه در اين استان تنها 40 کيلومتر از آن باقي مانده است و اميدواريم در محدوده استان‌هاي بوشهر و خوزستان هم تا پايان سال بخش‌هاي عمده‌اي از اين کريدور به بهره‌برداري برسد، البته بايد چند تقاطع غير همسطح و کنارگذر در برخي از شهرهاي اين محور ساخته شود که احداث آن‌ها در اولويت‌هاي بعدي قرار دارند و در مراحل بعدي ساخته مي‌شوند. ادامه عمليات ساخت کريدور شماره يک در استان هرمزگان در حال انجام است. در استان سيستان و بلوچستان هم حد فاصل بندرعباس به سمت جاسک و در جاسک به سمت چابهار عمليات باند دوم از اين کريدور در حال انجام است و احداث پل‌هاي بزرگ در بندرعباس به سمت چابهار در حال ساخت است.
 افزايش تراکم جمعيتي در شهرهاي ساحلي
وي با اشاره به نقش اين کريدور در رونق اقتصادي منطقه، گفت: به طور قطع ساخت کريدور شماره يک در رونق اقتصادي مراکز صنعتي و نفتي منطقه موثر است و مي‌تواند باعث افزايش تراکم جمعيتي در شهرهاي ساحلي شود. کريدور حاشيه خليج فارس مي‌تواند زير ساخت اساسي اين منطقه براي رونق اقتصادي و توسعه ترانزيت در منطقه باشد كه‌اميدواريم اين کريدور سه تا چهار سال آينده به بهره برداري كامل برسد تا در طول سواحل درياي خليح فارس و عمان يک بزرگراه‌ايمن و مناسب براي تردد مردم و توسعه صنايع و نفتي و ترانزيت داشته باشيم. معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه طبق برنامه 200 کيلومتر از اين کريدور بايد تا پايان سال به طور رسمي‌به افتتاح برسد، ادامه داد: بخش‌هايي از اين 200 کيلومتر در استان‌هاي بوشهر و خوزستان زير بار ترافيک رفته است و مابقي آن به طول 100 کيلومتر در استان هرمزگان قرار دارد و بخشي از آن در غرب و شرق بندر عباس آماده افتتاح است. براي احداث اين کريدور در سال جاري 140 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده بود كه با توجه اهميت آن و دستور مقام معظم رهبري درباره توسعه سواحل مکران 380 ميليارد تومان ديگر از محل اسناد خزانه اسلامي‌به اين پروژه تخصيص داده شد که ابلاغ اعتبار شده است. وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر 55 درصد اين کريدور به صورت اتوبان ساخته شده و زير بار عبور رفته و مابقي بخش‌هاي اين کريدور داراي پيشرفت فيزيکي است، تاکيد کرد: اميدوارم بتوانيم اين کريدور به طول 1760 کيلومتر را 3 تا 4 سال آينده به طور کامل به بهره برداري برسانيم. براي استفاده بهتر از اين کريدور بايد علاوه بر اينکه آن را بين بنادر و مراکز جمعيتي ارتباط دهيم، به صورت اتصال آنتني بين مناطق مهم از جمله اتصال آن به بندر چابهار هم از طريق ريل و هم جاده استفاده کنيم. 


عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در بخش مسکن بررسي شد
رشد ۶.۲ درصدي بخش مسکن در هفت ماهه نخست سال جاري، ادعاي رييس جمهور مبني بر اينکه بخش مسکن از رکود خارج شده را تاييد مي‌کند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، رييس جمهور در ارايه عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم اعلام کرد که بخش مسکن در شش ماهه نخست امسال با رشد مواجه شده است. در اين خصوص آمارهاي رسمي‌نيز اين مساله را اثبات مي‌کند.
بعد از اينکه بخش مسکن رشد منفي ۱۴ درصد را در سال گذشته تجربه کرد، در زمستان ۱۳۹۵ به رشد ۴ درصد رسيد و سپس در هفت ماهه ابتداي سال جاري رشد ۶.۲ درصد را تجربه کرد.
شرايط موجود حاکي از آن است که برخي اقدامات دولت براي کمک به تقاضاي مسکن از جمله کاهش نرخ سود تسهيلات مسکن يکم به ۹.۵ درصد و اوراق "تسه" به ۱۷.۵ درصد تاثير نسبي بر بازار مسکن داشته و باعث افزايش ۶.۳ درصدي تعداد معاملات و افزايش ۶.۵ درصدي قيمت مسکن در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.
از سوي ديگر با توجه به اينکه بخش مسکن با ۳۰۰ حرفه و صنعت در ارتباط است رونق اين بخش مي‌تواند تاثير مثبتي در عملکرد بخش‌هاي مرتبط داشته باشد. بخش مسکن با پايان دولت دهم به دليل عملکرد اقتصادي آن دولت که تاثير خود را بر جهش قيمت دلار از ۹۰۰ تومان به حدود ۴۰۰۰ تومان، افزايش نرخ تورم به ۴۰.۴ درصد، افزايش قيمت نهاده‌هاي ساختماني، رشد ۷۰۰ درصدي قيمت زمين و ۵۰۰ درصدي قيمت مسکن گذاشت، وارد رکود شد که هنوز به طور کامل به رونق نرسيده‌اما نشانه‌هاي پيش رونق آن در نيمه اول سال جاري بروز يافت.
البته بخش مسکن هنوز نسبت به سه بازار رقيب از بازدهي کمتري برخوردار است. بررسي تغييرات قيمت‌ها در ۴ بازار موازي نشان مي‌دهد که طي هفت ماهه ابتدايي امسال ميزان افزايش شاخص بورس، فراتر از رشد قيمت دلار، سکه و مسکن بوده است. بورس با ۱۱.۶ درصد سوددهي در هفت ماهه نخست امسال، پربازده‌ترين بازار رايج ايران در اين دوره زماني بوده است. بازدهي بازار سکه‌امامي‌تا پايان مهرماه سال جاري معادل ۷.۹ درصد بوده است. تغييرات قيمت دلار معادل ۷ درصد برآورد شده است. بازار مسکن در شش ماهه نخست سال جاري بازدهي ۶.۲ درصدي را تجربه کرده است.
فروردين ماه‌امسال تاثير شرايط انتخاباتي منجر به کاهش ۸.۵ درصدي معاملات مسکن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل شد، در ارديبهشت ماه ۶.۴ درصد رشد کرد، در خردادماه ۰.۸ درصد کمتر شد، در ماه آغازين فصل تابستان نيز معاملات ۲.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود، در مردادماه ۶.۲ درصد بالاتر قرار گرفت، در شهريورماه شاهد افزايش ۹.۷ درصدي بوديم، در مهرماه رشد ۳۴.۴ درصدي تعداد معاملات نسبت به ماه مشابه قبل به ثبت رسيد و در آبان ماه معاملات مسکن ۱۸.۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش يافت.
شرايط موجود حاکي از آن است بعد از نوسانات بهاري، گروه موسوم به متقاضيان تجهيز شده به تسهيلات "تسه" و "مسکن يکم" در تابستان وارد بازار مسکن شده‌اند که به رشد تدريجي معاملات کمک کرده‌اند.
از سوي ديگر بجز بانک مرکزي، دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي نيز ماهيانه به صورت جداگانه گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را ارايه مي‌کند. طبق گزارش مهرماه اين وزارتخانه، در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۶ قيمت مسکن شهر تهران ۴.۵۸ ميليون تومان در هر متر مربع بوده که ۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ افزايش يافته است. از سوي ديگر ارزش کل معاملات ۴۱ هزار و ۶۲۰ ميليارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸ درصد افزايش يافته است. اين اعداد حاکي از آن است که صرف‌نظر از رشد قيمت مسکن که بر اساس اين آمار هنوز ۱.۵ درصد پايين‌تر از نرخ تورم قرار دارد، گردش مالي ايجاد شده در بخش مسکن ۱۰.۱ درصد نسبت به سال قبل افزايش يافته است.

معاون وزير راه و شهر سازي با اعلام اين خبر که روز يکشنبه( ۱۲ آذرماه 96) با حضور رييس جمهوري و مقامات سيزده کشور فاز نخست بندر شهيد بهشتي چابهار افتتاح خواهد شد، گفت: تخليه و بارگيري کالاهاي غيرنفتي ۶.۴ درصد و کالاهاي نفتي ۴.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
به گزارش روزنامه تجارت، محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي در نشست رسانه‌اي که ظهر روز پنجشنبه ( ۹ آذرماه 96) در محل سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شد، گفت: بندر شهيد بهشتي چابهار يکي از بزرگترين پروژه‌هاي توسعه‌اي محسوب مي‌شود که توانسته ظرفيت بندر شهيد بهشتي را از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن يعني به بيش از سه برابر افزايش دهد. بندر چابهار حلقه واسطه‌اي بين کشورهاي جنوب شرق آسيا، آسيا ميانه و افغانستان است. بندر چابهار به‌هاب ترانزيتي در منطقه تبديل مي‌شود و به واسطه اهميتي که اين پروژه دارد تاکنون سيزده کشور اعلام آمادگي کردند تا در افتتاح بندر شهيد بهشتي چابهار که يکشنبه با حضور رئيس جمهوري ايران برگزار مي‌شود، حضور يابند. توسعه بندر چابهار موتور محرک توسعه اقتصادي کشور به ويژه جنوب شرق است و فعاليت‌هاي بندري مي‌تواند ارزش افزوده و اشتغال فراواني در جنوب شرق ايران ايجاد کند. محدوديت قبلي که وجود داشت اين بود که بادهاي فصلي در حدود چهار ماه بندر شهيد بهشتي چابها را در بر مي‌گرفت و در آن بندر فاقد حوضچه آرامش بوديم که هم اکنون حوضچه ايجاد شده است و طول موج شکن در آن بندر به يک هزار و ۴۷۰ متر رسيده است. 
راستاد از ديگر ويژگي‌هاي توسعه بندر چابهار را، توجه به مساله زيست محيطي در اجراي پروژه عنوان کرد و افزود: در بخشي از مرحله اول اجراي اين طرح، ۳۲ هزار کلوني مرجاني تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست، به منطقه ديگري منتقل شد که به مدت دو سال نيز، موفقيت آميز بودن اين طرح از سوي سازمان بنادر و سازمان حفاظت محيط زيست، پايش شد که اقدام موثري در حفاظت از محيط زيست دريايي بود.
وي به تاسيس ۵ کيلومتر دايک حفاظتي و ۱۵.۸ دهم ميليون متر مکعب لايروبي از بستر دريا براي استحصال اراضي اشاره کرد و گفت: اين مساحت براي استفاده از بارانداز بندر ايجاد شده است؛ همچنين هزار و ۷۰۰ متر اسکله براي پهلوگيري کشتي‌هاي کانتينري، فله بر و چند منظوره احداث شده است.
مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي، گفت: بندر شهيد بهشتي چابهار يکي از بنادري است که شاخص‌هاي مهم و زيرساخت‌هاي لازم را براي واردات، صادرات، ترانزيت و ترانشيپ دارد و تا کنون سه کشتي حامل گندم از مبدا هندوستان به مقصد افغانستان در اين بندر تخليه و بارگيري شده است. ما به محدوده بندر اکتفا نکرديم و افزايش پس کرانه‌هاي بندر به مساحت ۴۵۰ هکتار و تملک اين مقدار زمين در دست انجام است که در آن‌ها مراکز لجستيکي ايجاد خواهد شد. در رابطه با اپراتوري بندر چابهار سرمايه گذاري ۸۵ ميليون دلاري براي تجهيز بندر به صورت BOT در حال انجام است که شرکت‌هاي هندي آن‌را انجام خواهند داد. منابعي که از طريق صندوق توسعه ملي براي توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار پيش بيني شده ۴۰۳ ميليون دلار است که به يک شرکت ايراني با سود ۴ درصد و در قالب قرارداد DLT و براي خريد تجهيزات بندري تخصيص داده شده است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: تا پايان آبان ماه‌امسال، ۶۶ ميليون و ۲۸۶ هزار و ۷۰۶ تن کالاي غيرنفتي در کليه بنادر کشور تخليه و بارگيري شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۸ ماهه ابتداي ۹۵) ۶.۴ درصد رشد نشان مي‌دهد. از اين ميزان تخليه و بارگيري، سهم واردات غير نفتي ۲۰ ميليون ۴۵۴ هزار و ۸۴ تن بود که ۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است؛ ضمن اينکه ۳۳ ميليون و ۳۰۲ هزار تن انواع کالاي غيرنفتي صادرات داشتيم که ۶.۶ درصد بيشتر از هشت ماهه نخست پارسال، به شمار مي‌رود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ترانزيت سه ميليون و ۷۰۸ هزار و ۴۴۱ تن کالاي غيرنفتي از بنادر کشور که ۲۴.۱ درصد رشد نسبت به هشت ماهه سال قبل را نشان مي‌دهد، تصريح کرد: در اين مدت، دو ميليون و ۲۶۸ هزار و ۴۹ تن کالا ترانشيپ شده که ۶۸.۴ درصد رشد داشته است.
مديرعامل سازمان بنادر در خصوص تخليه و بارگيري کالاهاي نفتي اظهار داشت: در هشت ماهه ابتداي سال جاري، ۳۱ ميليون و ۸۷۹ هزار و ۹۰۷ تن محموله نفتي تخليه و بارگيري شد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نيم درصد کاهش داشته است. همچنين سهم واردات محموله‌هاي نفتي، دو ميليون و ۲۷۸ هزار و ۷۷۳ تن بود که ۱۵.۳ درصد رشد نشان مي‌دهد. صادرات نفتي نيز در اين مدت، ۱۵ ميليون و ۴۷۱ هزار و ۶۸ تن بود که ۷.۷ درصد کاهش داشته است. به طور کلي در اين هشت ماه، ۹۸ ميليون و ۱۴۶ هزار و ۶۱۳ تن انواع کالاي نفتي و غيرنفتي از بنادر کشور تخليه و بارگيري شد که سهم کالاهاي ترانزيتي يک ميليون و ۶۷۳ هزار و ۸۵۶ TEU بوده و معادل ۲۹.۸ درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.
وي درخصوص بانکرينگ و اقداماتي که سازمان بنادر و دريانوردي در بندر شهيد بهشتي چابهار در دستور کار دارد، گفت: سازمان بنادر و دريانوردي از سرمايه گذاري‌هاي بانکرينگ با اعطاي مشوق حمايت مي‌کند. مذاکراتي با شرکت نفت و انجمن بانکرينگ به منظور سوخت رساني به کشتي‌ها از بنادر در حال انجام است که در صدد افزايش آن هستيم. پيش بيني مي‌کنيم ظرفيت بندر شهيد بهشتي چابهار را تا سال ۱۴۰۹ (۲۰۳۰ ميلادي) به ۸۰ ميليون تن برسانيم که طبيعتا رسيدن به اين ظرفيت تا سال اعلام شده منوط به اين است که شرايط به گونه اي رقم بخورد تا هدف گذاري محقق شود. 
مدير عامل سازمان بنادر و دريانوردي، گفت: مشوق‌هاي درنظر گرفته شده براي حمل کالا از بندر شهيدبهشتي چابهار را ۳۰ درصد تخفيف در عوارض بندري عنوان کرد و گفت: در رابطه با اپراتورها و سرمايه گذاري در پس کرانه‌هاي بندر شهيد بهشتي مشوق‌هاي مناسبي در دستور کار داريم. در بندر چابهار، سرمايه گذاري در قالب پتروشيمي‌در حال انجام است که براي آينده بنده بسيار مهم است.