مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان با بيان اينکه تا کنون شرکت داخلي به صورت مکتوب متقاضي اپراتوري بندر شهيد بهشتي نبود، گفت: در تمام درآمدهاي حاصل از واردات و صادرات، ترانزيت کالا در بندر شهيد بهشتي سهم ايران از هنديها بيشتر است البته به غير از بخش ترانشيب که در پايان قرارداد سهم ايران افزايش مييابد.
بهروز آقايي در گفتگو با ايلنا درباره واگذاري اپراتوري بندر شهيد بهشتي چابهار به سرمايه گذاران هندي، اظهار داشت: از آنجا که با سرمايه گذاران هندي قرارداد BOT منعقد کردهايم و هند مسئوليت تامين تجهيزات اين بندر است، طبيعي است که اولويت ما براي واگذاري اپراتوري بندر شهيد بهشتي هنديها باشند.
وي ادامه داد: اگر هنديها تمايلي به اپراتوري اين بندر نداشته باشند براي جذب شرکتهاي داخلي هيچ محدوديتي نداريم.
مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان در پاسخ به اين که آيا در حال حاضر در کنار گزينه سرمايه گذاران هندي، متقاضي داخلي هم براي اپراتوري بندر شهيد بهشتي چابهار وجود دارد، گفت: تقاضاي قابل توجهي وجود دارد به اين معنا که تاکنون شرکتي از داخل کشور به صورت مکتوب تقاضاي اپراتوري اين بندر را نکرده است. وي افزود: به هر حال اولويت ما اپراتوري هنديها به دليل شکل قراردادمان با ين سرمايه گذاران در اين پروژه است.به دنبال اين هستيم که سرمايه گذاري هنديها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.
آقايي درباره درآمد سالانه هندي از فعاليت در بندر شهيد بهشتي در مدت 10 سال مورد قرارداد، اظهار داشت: طبق قرارداد از هر ميزان کالايي که وارد اين بندر کند، سهمياز ترانزيت و ترانشيپ آن متعلق به ايران و بخشي هم براي هنديها خواهد بود.
اين مقام مسئول ادامه داد: سهم ايران از درآمدهاي صادرات و واردات 60 درصد است. در بخش ترانزيت هم همين نسبت وجود دارد يعني ايران سهم 60 درصدي و هند سهم 40 درصدي خواهد داشت. که البته در 5 سال دوم قرارداد سهم 60 درصدي ايران افزايش پيدا ميکند.
آقايي با اشاره به سهم ايران و هند در بخش درآمدهاي حاصل از ترانشيپ کالا گفت: در بخش ترانشيپ سهم ايران 40 درصد و سهم هنديها از درآمدهاي اين حوزه 60 درصد است که البته در 5 درصد دوم قرارداد سهم ايران در اين بخش هم افزايش مييابد.
يکشنبه گذشته فاز اول بندر شهيد بهشتي چابهار ملقب به دروازه ملل با حضور رييس جمهوري و ساير مقامات ملي و منطقه اي به افتتاح رسيد. در حال حاضر ظرفيت اين بندر در فاز اول 8.5 ميليون تن است که پس از اجراي طرح توسعه، ظرفيت اين بندر به 85 ميليون تن ارتقا پيدا ميکند.