سکوت شکنان شخصيت سال مجله تايم
مجله تايم که هرسال شخصيت سال خود را انتخاب مي‌کند، اينبار به جاي يک نفر، چند نفر را انتخاب کرده و آنها را «سکوت شکنان» ناميده است. اشاره تايم از سکوت شکنان، به کساني است که سال ۲۰۱۷ که عليه آزار و اذيت جنسي لب به سخن گشودند و با اين کار به عنوان صداي نهضت #Me Too در شبکه اجتماعي به اطلاع رساني درباره آزاردهندگان جنسي پرداختند. تصوير اين نسخه از مجله شامل يک بازيگر سينما، خواننده پاپ، و يکي از مهندسين شرکت حمل و نقل اينترنتي اوبر است. طي سال گذشته، بعد از طرح شدن ادعاي زناني مبني بر آزار و جنسي از سوي کارفرمايان و افراد صاحب نفوذ، اين هشتگ به مرور فراگير شد و باعث شد تا عده زيادي عليه اغلب اين مردان اظهارات تکان دهنده اي بيان کنند. بعد از اين بود که افرادي مانند‌هاروي واينستين، کوين اسپيسي در عالم سينما و چارلي رز و مت لاور در دنياي رسانه به خاطر آنچه آزار و اذيت جنسي عنوان شده بود، مشاغل خود را از دست دادند. حتي چند سناتور و عضو کنگره‌امريکا نيز با اتهامات زناني تحت فشار براي کناره گيري قرار گرفتند.

نخست وزير لهستان استعفا کرد
حزب حاکم لهستان در بيانيه‌اي اعلام کرد، بئاتا شدوا، نخست وزير اين کشور از سمتش استعفا کرده و قرار است وزير دارايي دولت جانشين او شود. به گزارش سي.ان.ان حزب حاکم "قانون و عدالت" لهستان در بيانيه‌اي گفت: با توجه به تغيير چالش‌ها در داخل و خارج لهستان ما نياز به «تصحيح ترکيب دولت از جمله رهبران آن» داشتيم. طبق اين بيانيه قرار است ماتئوس موراويکي، وزير دارايي لهستان جانشين شدوا در نخست وزيري شود.
 در عين حال چند منبع خبري به رويترز گفتند موراويکي به اين دليل به نخست وزيري انتخاب شده که حزب قانون و عدالت را هر چه بيشتر براي انتخابات آتي آماده کند. شدوا در بيانيه‌اي در توئيتر، گفت: از همه به خاطر حمايت از من تشکر مي‌کنم و اين دو سال براي من باورنکردني بود و اينکه در اين سمت به لهستان و مردمش خدمت کردم موجب افتخار است. 

استعفای سومین سناتور آمریکایی با ادامه موج آزار جنسی در کنگره
سومين نماينده کنگره‌امريکا هم به دليل بدرفتاري جنسي از سمتش استعفا کرد. اين بار يک نماينده جمهوري‌خواه تصميم گرفته تا به دليل گرفتار شدن در رسوايي جنسي از سمت خود کناره‌گيري کند. ترنت فرنکز که نماينده ايالت آريزوناي آمريکاست در پانزده سال گذشته عضو مجلس نمايندگان بوده است. گزارش شده که فرنکز ديداري با رئيس مجلس نمايندگان داشته و وقتي پل راين موارد اتهامي‌را براي او برشمرده فرنکز آنها را کتمان نکرده است.
 پيشتر نيز روز پنجشنبه سناتور دموکرات " ال فرنکن" اعلام کرده بود که از سمت خود کناره‌گيري مي‌کند. در هفته جاري نيز يک نماينده دموکرات مجلس نمايندگان هم که بيش از پنجاه سال در کنگره‌امريکا بوده به دليل رسوايي جنسي از سمت خود استعفا کرد.
 در ماه‌هاي اخير و در پي رو شدن تعرض‌هاي جنسي پي‌درپي‌هاروي واينستين، تهيه کننده‌هاليوود، بسياري از زنان غربي شروع به افشاي تجاوزها و آزارهاي جنسي مردان قدرتمند و سرشناس عرصه هنر و سياست عليه خود کردند. اين روند در نهايت منجر به کناره‌گيري بسياري از اين مردان از قدرت شد. پل راين در بيانيه‌اي نوشته که از آقاي فرنکز خواسته بود تا استعفا کند. ترنت فرنکز، محافظه‌کار و عضو کميسيون راست‌گرايان مجلس نمايندگان است. او نخستين جمهوري‌خواهي است که بابت تعرض جنسي از سمت خود کناره‌گيري مي‌کند. گزارش شده که نماينده ديگري از حزب جمهوري‌خواه‌امريکا در اين وضعيت قرار دارد اما هنوز نگفته که از سمتش کنار مي‌کشد يا نه. اين نماينده "بليک فارنتولد" نام داشته و متهم است که نه تنها همکارش را مورد تعرض قرار داده بلکه او را تهديد هم کرده که شکايت نکند. به گزارش بي.بي.سي، به جز اينها فردي ديگري نيز کانديداي سناي آمريکا شده که متهم به آزار و اذيت دختران نوجوان شده است. 
وي که "روي مور" نام داشته و کانديداي سنا از ايالت آلاباما شده اتهام‌هايش را رد کرده است. با وجود آنکه جمهوري‌خواهان پيشتر از او خواسته بودند از رقابت‌ها کنار بکشد اما با اعلام حمايت دونالد ترامپ از او، حالا به او کمک مالي هم مي‌کنند. در حالي که ال فرنکن با اتهام‌هاي مشابه سنا را ترک مي‌کند، نمايندگان حزب دموکرات مي‌پرسند که چرا مور از دور کنار نمي‌رود. 
با اين وجود جمهوري‌خواهان، دموکرات‌ها را متهم مي‌کنند که مخصوصا هم‌حزبي‌ خود را به خارج شدن از سنا واداشتند تا جلوي ورود روي مور به سنا را بگيرند. آنها مي‌گويند که دموکرات‌ها بيش از اينکه به فکر حقوق زنان باشند در فکر بازي سياسي هستند.

 اخراج دوازده هزار  نيروي کار جنرال الکتريک
شرکت بزرگ جنرال الکتريک با لرزه‌هاي شديد در صنعت انرژي جهاني روبروست و در آخرين رويکرد براي حفظ توازن اقدام به اخراج 12 هزار تن از نيروهاي کاري خود در بخش برق کرد و نيروهاي خود را به 18 درصد کاهش داد. به گزارش فايننشال تايمز،اين خبر نشانه تلاش اين شرکت براي تنظيم با بازار انرژي است. بازارهاي نفت و گاز با کاهش قيمت ضعيف شده‌اند و شرکت جنرال الکتريک مجبور به کاهش قيمت خدماتش شده است. جنرال الکتريک در حالي از تعديل نيرو خبر داده که زيمنس، رقيب آلماني اين شرکت به دنبال تغيير رويکرد جهاني از سوخت‌هاي فسيلي به منابع تجديدپذير انرژي نظير باد و انرژي خورشيدي، ۶۹۰۰ موقعيت شغلي را حذف مي‌کند. تصميم جنرال الکتريک براي سرمايه‌گذاري ۹.۷ ميليون يورويي در کسب و کار انرژي شرکت فرانسوي "آلستوم" را روشن مي‌کند. اين قرارداد مجموعه کسب و کار نيروي جنرال الکتريک را با افزودن توانمندي‌هاي بخار و هسته‌اي به کسب و کار توربين‌هاي گاز طبيعي اين شرکت کامل کرد. با اين حال اين خريد مصادف با زماني شد که تقاضا براي نيروگاه‌هاي جديد در رقابت با سيستم‌هاي بادي و خورشيدي کمتر شد.
مسابقه ونزوئلا براي بقا
درحاليکه تورم کشور ونزوئلا را با آشوب روبرو کرده است کمبود مواد غذايي و دارو باعث شده تا مردم هر روز درتلاش براي زنده ماندن باشند. به گزارش نيويورک تايمز،بحران اقتصادي باعث شده تا تمامي‌طبقات اجتماعي اقتصادي ونزوئلا با مشکل روبرو شوند.جمعيت 30 ميليون نفري اين کشور با تورم بسيار بالاي 800 درصدي در چالش است. براساس پيش بيني‌هاي صندوق بين المللي پول درسال آينده قيمت مصرف کنننده به بيش از دوهزاروسيصد درصد خواهد رسيد. قيمت مواد غذايي بسيار افزايش يافته است و خدمات اجتماعي و درماني کاهش شديد داشته است دراين ميان نرخ جرم و جنايت در اين کشور روبه افزايش است.


 ترزا مي، نخست وزير بريتانيا و ژان کلود يونکر، رئيس کميسيون اروپا بامداد ديروز در بروکسل با يکديگر ديدار و توافق‌هاي حاصل شده در اولين دور از مذاکرات برکسيت را تاييد کردند. اين ديدار ۷ صبح به وقت غرب اروپا انجام شد. آنها سپس با حضور در يک نشست خبري، از پيشرفته‌ايي که در جريان اولين دور مذاکرات طولاني برکسيت حاصل شده بود ابراز رضايت کردند. به گفتۀ خانم مي‌و آقاي يونکر از مهمترين توافقات در اين دور از مذاکرات، حمايت از حقوق شهروندان بريتانيايي ساکن ديگر کشورهاي اتحاديۀ اروپا و متقابلا، شهروندان اتحاديۀ اروپا ساکن در بريتانيا بود. آنها اعلام کردند که به اين افراد حق انتخاب داده خواهد شد؛ به اين معني که اروپايي‌هاي ساکن بريتانيا مي‌توانند همچنان در اين کشور باقي مانده و به کار و تحصيل و زندگي خود ادامه دهند و تمام حقوق آنها از جمله حق برخورداري از امکانات بهداشت و درمان و حقوق بازنشستگي محفوظ خواهد ماند. بنا بر اعلام يونکر مقرر شده است که براي انجام امور اداري مربوط به تعيين وضعيت اسکان شهروندان هر دو طرف، آسان‌ترين روند اجرايي ممکن در نظر گرفته شود. از ديگر توافقات مهم در اين دور از مذاکرات، تعيين تکليف مرز مناقشه‌برانگيز ميان ايرلند شمالي و جمهوري ايرلند بود. 
 مذاکراتي با حضور نمايندگان شماري از کشورها در پاريس براي حمايت از سعد حريري، نخست‌وزير لبنان که اخيرا استعفاي خود را پس گرفت برگزار مي‌شود. اين مذاکرات ديروز با حضور نمايندگان ۵ کشور عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد، آلمان، ايتاليا و مصر برگزار شد. هدف از اين نشست به گفته ديپلمات‌ها، "مشروعيت‌بخشي" به نخست‌وزيري سعد حريري است. در نشست پاريس، آقاي حريري نيز حضور داشت و امانوئل مکرون، رئيس‌جمهوري فرانسه اين نشست را افتتاح کرد. رئيس‌جمهور فرانسه در نشست گروه بين‌المللي حاميان لبنان تأکيد کرد که اين کشور به حمايت‌هاي بين‌المللي نياز دارد. امانوئل ماکرون، رئيس‌جمهور فرانسه در آغاز نشست گروه بين‌المللي حاميان لبنان در پاريس گفت: اين نشست بسيار مهم است؛ به اين دليل که لبنان دوره پرتنشي را پشت سر گذاشته و سعد حريري استعفاي خود را پس گرفته است. اين اقدام با حمايت ميشل عون، رئيس‌جمهور لبنان اتخاذ شده که گام مثبتي براي ثبات اوضاع اين کشور است. وي در کنفرانس مطبوعاتي با سعد حريري، نخست‌وزير لبنان گفت: لبنان با تهديداتي روبروست که بايد براي مقابله با آن از اين کشور حمايت بين‌المللي به عمل آيد. عوامل محلي و تنش‌هاي منطقه‌اي دليل بحران اخير در لبنان است.
 کنگره حزب سوسيال دمکرات آلمان موافقت مشروط خود را با مذاکره درباره‌امکان شرکت در دولت با احزاب دمکرات مسيحي و سوسيال مسيحي اعلام کرد. اولين ديدار ميان اين احزاب احتمالا هفته آينده انجام خواهد شد. مارتين شولتس، رهبر حزب سوسيال دمکرات آلمان از حزب خود چراغ سبز براي مذاکره با احزاب دمکرات مسيحي و سوسيال مسيحي را براي بررسي شرايط شرکت در دولت ائتلافي گرفت. از ۶۰۰ نفر که در کنگره اين حزب در برلين شرکت کرده بودند، اکثريت راي به شروع مذاکرات براي اين منظور دادند. مذاکراتي که تصميم‌گيري در باره نتايج آن و شرکت يا عدم شرکت در ائتلاف همچنان به اراده جمعي حزب وابسته خواهد بود. در حال حاضر، همچنان سه گزينه در مقابل آلمان قرار دارد؛ تشکيل يک دولت ائتلافي، يا يک دولت اقليت و يا انتخابات مجدد. مذاکرات سوسيال‌دمکرات‌ها با احزاب مسيحي به رهبري خانم مرکل معطوف به تشکيل يک دولت ائتلافي خواهد بود. سوسيال‌ دمکرات‌ها در انتخابات سپتامبر گذشته شکستي تاريخي را تجربه کردند. از اين رو اعلام کردند که ديگر ائتلاف با احزاب مسيحي را ادامه نخواهند داد و به اپوزيسيون خواهند رفت. اما شکست مذاکرات احزاب مسيحي با دو حزب کوچکتر سبزها و ليبرال‌ها عملا سه راه بيشتر از سه راه يادشده باقي نگذاشت. 
درپی اعلام شدن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صورت گرفت؛
گروه بين الملل: تصميم رئيس جمهور آمريکا براي انتقال سفارت اين کشور از تل آويو به بيت المقدس و رسميت شناختن اين شهر به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي ، موجي از خشم را در ميان فلسطينيان برانگيخت و بيشتر کشورهاي جهان ازجمله انگليس ، فرانسه،آلمان ، چين ، روسيه ، ترکيه آنرا محکوم کرده‌اند.بسياري از کارشناسان سياسي معتقدند تصميم ترامپ تنش در خاورميانه را شدت مي‌بخشد و مذاکرات صلح خاورمیانه را مختل می کند.
تشکر نتانياهو و حمله رژيم صهيونيستي به غزه
دراين ميان نخست وزير رژيم صهيونيستي در فايلي ويديوئي از شهر اشغالي قدس، اعلام اخير ترامپ و به رسميت شناخته شدن شهر اشغالي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي او را از لحاظ اهميت برابر "بيانيه بالفور" دانست. به گزارش ايسنا، بنيامين نتانياهو که در يکي از تپه‌هاي قدس ايستاده بود و از پشت سرش شهر قدس ديده مي‌شد، تصريح کرد: "در تاريخ صهيونيسم لحظات بزرگي وجود دارد: بيانيه بالفور، تاسيس کشور، آزاد سازي قدس و اظهارات روز چهارشنبه ترامپ." نتانياهو که روز چهارشنبه تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا را تاريخي توصيف کرده بود، در اين ويدئو خاطر نشان کرد: "به او گفتم: دوست من آقاي رئيس جمهور، تو در آستانه تاريخ سازي هستي و او چهارشنبه تاريخ را نوشت... اين لحظه، لحظه اتحاد بود و باعث خوشحالي ما؛ اعم از راستگرا و چپگرا، سکولار و متدين شد. قدس مايه خوشحالي ماست." ديروز ارتش اسرائيل اعلام کرد که دو منطقه را در غزه هدف حملات هوايي و توپخانه‌اي خود قرار داده است.به گزارش شبکه اسکاي نيوز، در بيانيه ارتش رژيم صهيونيستي آمده است: همزمان با حملات توپخانه‌اي به دو منطقه در نوار غزه، جنگنده‌هاي نيروي هوايي نيز اين اهداف را هدف موشک‌هاي خود قرار دادند. حمله در پاسخ به شليک چند موشک از اين مناطق به سوي اسرائيل بود که يکي از آنها در داخل اسرائيل فرود آمد.تنش ميان رژيم صهيونيستي و مبارزان فلسطيني بعد از تصميم دونالد ترامپ براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي بالا گرفته است. روز گذشته نيز درگيري‌هاي شديدي ميان جوانان فلسطيني با نظاميان صهيونيست در بيشتر شهرهاي کرانه باختري درگرفت که بيش از 100 فلسطيني در آن زخمي‌شدند. 
تظاهرات درسرتاسر جهان
 در پي به رسميت شناخته شدن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي دونالد ترامپ، سرتاسر جهان عليه اين اقدام بپا خواست و حمايت خود را از قدس و فلسطين اعلام کرد. به گزارش شبکه فلسطين اليوم، تظاهرکنندگان در کشورهاي مختلف جهان ضمن اعلام مخالفت با اقدام دونالد ترامپ همبستگي خود را با مردم فلسطين اعلام کردند. مردم کشورهاي جهان از روز پنجشنبه تظاهرات گسترده را آغاز کرده و در بسياري از کشورهاي جهان اين تظاهرات همچنان ادامه دارد. هزاران تن ديروز در مالزي و اندونزي اقدام آمريکا درباره قدس رامحکوم کردند. تظاهرکنندگان ضمن سر دادن شعارهايي عليه‌امريکا و اسرائيل همبستگي خود را با مردم فلسطين اعلام کردند.نيروهاي امنيتي اين دو کشور تدابير امنيتي شديدي را در اطراف سفارت آمريکا اتخاذ کردند. مردم بحرين در تعدادي از شهرهاي اين کشور عليه‌امريکا بپا خاسته و حمايت خود را از قدس و فلسطين اعلام کردند. ساکنان استان صعده يمن ديروز عليه اقدام ترامپ دست به تظاهرات زده و حمايت خود را از مردم فلسطين و قدس اعلام کردند. ديروز تظاهرات گسترده‌اي در عراق ، اردن، لبنان ، ترکيه ، در حمايت از مردم فلسطين و حکوميت اقدام ترامپ برگزار شد در شهر نيويورک نيز تظاهرات گسترده‌اي عليه اقدام دونالد ترامپ برگزار شد. در آلمان نيز صدها تن از اقليت‌هاي عربي و اسلامي‌در تظاهراتي در مقابل سفارت آمريکا در برلين شرکت کردند. صدها تن در شهرهاي اسلام آباد، کراچي، پيشاور و چند شهر ديگر پاکستان با برگزاري تظاهرات مخالفت‌ خود را با اقدام ترامپ اعلام کردند.
اعتراض گسترده رهبران جهان به تصميم ترامپ
تصميم گيري ترامپ با موجي از اعتراض و انتقاد سران کشورهاي جهان روبرو شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واکنش به تصميم ترامپ مبني بر به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از اين تصميم حمايت نمي‌کند. فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم با صدور بيانيه‌اي صريحا اعلام کرد که اتحاديه اروپا "نگراني جدي" درباره تصميم ترامپ دارد. موگريني ضمن فراخوان طرفين به "آرامش و خويشتن‌داري" گفت ازديدگاه اروپا بیت‌المقدس بايد همزمان پايتخت رژیم صهیونیستی و کشور مستقل فلسطيني باشد.رئيس جمهوري تونس در اعتراض به مواضع اخير ترامپ در قبال قدس، سفير آمريکا در کشورش را احضار کرد. به گزارش النشره، باجي قائد سبسي، رئيس جمهوري تونس، ضمن اعلام مخالفت کشورش با به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل از سوي ترامپ، سفير آمريکا در کشورش را احضار کرد.ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه نگراني جدي خود را نسبت به تصميم امريکا براي به رسميت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پايتخت رژیم صهیونیستی ابراز کردند.به گزارش اسپوتنيک به نقل از دفتر مطبوعاتي کرملين، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه نگراني جدي خود را نسبت به تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهور امريکا براي به رسميت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پايتخت رژیم صهیونیستی ابراز کردند.در خبرنامه کرملين آمده است: « هر دو طرف نسبت به تصميم امريکا براي به رسميت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پايتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتش از تل آويو به بیت‌المقدس نگراني جدي خود را ابراز کردند. چنين اقدامات روند صلح خاورميانه را مختل ميسازد.» رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه در گفت‌وگويي تلفني با پاپ فرانسيس، رهبر مسيحيان کاتوليک جهان با او درباره اقدام اخير دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي مذاکره کرد. پاپ در يک سخنراني چند ساعت قبل از اقدام جنجالي ترامپ در قبال شهر قدس خواهان آن شده بود که همه به قطعنامه‌هاي سازمان ملل در قبلا شهر قدس احترام بگذارند.اردوغان و پاپ فرانسيس با تاکيد بر اينکه شهر قدس براي هم مسلمان‌ها، هم يهوديان و هم مسيحيان مقدس است بر لزوم اجتناب از هرگونه اقدامي‌براي تغيير وضع موجود در قدس تاکيد کردند.
تشکيل جلسه شوراي امنيت 
در پي تصميم شوم ترامپ درباره قدس، فلسطين از آمريکا در شوراي امنيت سازمان ملل شکايت کرد. رياض منصور ناظر دائم فلسطين در سازمان ملل گفت که کشورش شکايتي عليه‌امريکا درباره قدس تقديم شوراي امنيت کرد. در پي انتقال سفارت آمريکا در سرزمين‌هاي اشغالي به قدس و بر انگيخته شدن احساسات ميليون‌ها مسلمان، شوراي امنيت سازمان ملل ديروز براي بررسي موضوع تشکيل جلسه داد. به گزارش شبکه اسکاي نيوز، جلسه دیروز شوراي امنيت با درخواست 8 کشور بوليوي، مصر، فرانسه، ايتاليا، سنگال، سوئد، اروگوئه و انگليس برگزار خواهد شد و قرار است تبعات تصميم جنجالي دونالد ترامپ در عملي کردن انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي را بررسي کند. سخنگوي سازمان ملل با اعلام اين خبر گفت که نيکولاي ملادينف، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در مذاکرات صلح خاورميانه در اين جلسه گزارشي از وضعيت قدس و شرايط جاري به شورا ارائه مي‌کند. در پي اقدام ترامپ، فلسطين به شکل رسمي‌براي اين کار از آمريکا به شوراي امنيت شکايت کرده است و نامه‌هايي به رئيس مجمع عمومي‌و رئيس دوره‌اي شوراي امنيت نوشته است. سفير فلسطين در سازمان ملل در اين نامه‌ها با محکوم کردن اقدام غير قانوني ترامپ، از شوراي امنيت خواسته تا اين "موضوع بغرنج را به سرعت و بر اساس تعهد به وظايفش حل و فصل کند و تصميمات بين‌المللي را در مورد آن به اجرا درآورد."


ژان پير لاندو
فايننشال تايمز
در فوريه سال 2010 ولفگانگ شوبل ، وزير سابق دارايي آلمان پيشنهاد تشکيل يک صندوق پولي اروپايي را داد امري که به سرعت از سوي دولت فرانسه و شرکاي اروپايي رد شد. امسال آقاي شوبل که اکنون سخنگوي پارلمان آلمان است بار ديگر اين ايده را مطرح کرده است و اين اشتباه بزرگي خواهد بود اگر شرکاي آلمان براي دومين بار آنرا ناديده گيرند. اروپا نيازمند يک صندوق پولي مخصوص خود است تا قابليت جذب شوک را بيشتر کند. منطقه پولي يورو تقريبا درسال 2011 و 2012 با سقوط ربرو شد. بازارهاي نوظهور با چنين توقف‌هايي آشنا هستند که حرکت سرمايه متوقف مي‌شود.مکانيسم ثبات اروپايي يا برنامه کمک مالي براي مبارزه با بحران مالي ايجاد شد درعين حال مکانيسم ثبات اروپايي را به يک صندوق واقعي پولي اروپايي تبديل کرد که سه تغيير بايد توسط اين صندوق معرفي شود. درابتدا مکانيسم ثبات اروپايي بايد دسترسي مستقيم به بخش مالي بانک مرکزي اروپايي داشته باشد.درحال حاضر برنامه کمک اضطراري درون منطقه يورو از بودجه‌هاي ملي کشورهاي عضو است. مکانيسم ثبات اروپايي از بازارهاي سرمايه وام ميگيرد. بسياري با ايده استفاده صندوق پولي اروپايي از بانک مرکزي اروپا مخالف هستند.دومين کارمعني کردن شرايط در درجات مختلف رياضت مالي براي کشورهاي دريافت‌کننده کمک است. درنهايت مکانيسم ثبات اروپايي بايد اجازه دهد تا تصميم گيري توسط اکثريت متخصص گرفته شود. زيرا حمايت مالي برگرفته از بودجه ملي خواهد بود و در زمان بحران اين گروه مي‌توانند تصميم گيري به اتفاق آرا را سرعت بخشند. اعضاي منطقه پولي يورو بايد تصميم بگيرند که افزايش مقاومت مالي همانند بهبود اقتصادي اهميت دارد.
 ترجمه: فاطمه مهتدي