با دستوررئیس‌جمهوری؛

یاسر هاشمی ،کوچکترین فرزند سردار سازندگی است. پدرش از همان روزهای ابتدای انقلاب در دل جناح‌‌بندی‌های رسمی نگنجید و گاهی مغضوب این جناح بود و محبوب آن دیگری، زمان برعکس و گاهی هر دو جناح از او حمایت می‌کردند. از دوران جوانی در کنار پدر، برادران و خواهران بزرگتر خود فعالیت‌های اجمتاعی خود را آغاز کرد اما از غافله سیاست عقب نماند هرچند که خیلی پا به پایش هم پیش نرفت، امرو با 46 سال سن، سابقه مدیر دفتری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سمت ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را در کارنامه دارد و البته همراهی با پدر در بسیاری از جلسات غیررسمی.برخلاف بسیاری از حرف و حدیث‌ها، درس‌خوانده دانشگاه علم و صنعت است و گویی اقتصاد را بر سیاست ترجیح می‌دهد، به طوری که در دوران ریاست «محمد دادکان» بر فدراسیون فوتبال، مشاور اقتصادی وی بود، در نخستین روزهای روی کار آمدن حسن روحانی در پاستور، با توجه به حمایت تمام قد آیت‌الله هاشمی از رئیس دولت‌ یازدهم جوانی یاسر هاشمی برخی شایعات مبنی بر احتمال حضورش در خیابان سئول (وزارتخانه ورزش و جوانان) به گوش رسید، شایعاتی که از همان روزهای اول هم باطل بودنشان قابل حدس بود.از سال گذشته که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دیار باقی شتافت تا به امروز، شایعات و حرف‌وحدیث‌های بسیاری درباره وی مطرح شده است؛ از وصیتنامه گمشده‌اش گرفته تا بررسی‌های شورای عالی امنیت ملی در مورد نحوه درگذشتش. با هدف بررسی بیشتر این موضوعات در ساختمان سعادت‌آباد پای حرف های فرزند کوچک خانواده در یکسالگی درگذشت پدر، نشستیم.مثال کتابی داستان از هر دری سخنی به میان آورد، گاهی از دانشگاه آزاد و تغییر جهتش گفت، گاهی نیز از ماجرای عجیب ممنوع‌الخروجی‌اش و البته از دستور رئیس‌جمهوری برای بازگشایی پرونده درگذشت هاشمی در شورای عالی امنیت ملی حرف زد، مشروح این اظهارات که توسط خبرگزاری پانا منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

  • یک سال از درگذشت آیت‌الله هاشمی می‌گذرد، این مدت برای شما چگونه بود و چقدر جای وی را در جامعه خالی دیدید؟

قطعا آسان نبود . دوران سختی است. رابطه پدر و فرزندی که بین ما و آیت‌الله هاشمی بود این مسئله را سخت‌تر می‌کند، علاوه بر این با توجه به اتفاقاتی که در محیط کار رخ می‌دهد و محروم شدن ما از مشورت گرفتن با وی، احساس خلأ عجیبی برایمان ایجاد شده است.اما واقعیت این است که با توجه به چیزی که در جامعه می‌بینیم احساس می کنیم آیت‌الله هاشمی هنوز زنده است، چراکه مرد م هنوز افکار وی را دنبال می‌کنند و به اندیشه ایشان توجه خاصی دارند. مانند انتخابات سال 96 که افکارش در همه جا حضور داشت و همین مسئله به روحیه ما بسیار کمک کرد. ما امیدواریم این نگاه و توجه به افکار آیت‌الله هاشمی و مشی اعتدالی که وی پایه‌گذار آن بود همچنان در جامعه رواج داشته باشد.

  • در زمینه سیاست چطور؟

در زمینه سیاست نیز در بسیاری موارد جای آیت‌الله را خالی دیدیم؛ چه در مسائل شخصی چه در مسائلی مانند دانشگاه آزاد. نبود وی در همین زمینه دانشگاه آزاد باعث بسیاری از اتفاقات شد. راستش مدام با خودم فکر می‌کنم که اگر آیت‌الله هاشمی بود باز هم این اتفاقات رخ می داد و این تصمیمات گرفته می‌شد یا خیر؟برای ما مهم است که بدانیم اگر آیت‌الله هاشمی حضور داشت در مسائل سیاسی و سیاست خارجی با توجه به تجربیات انبوهی که از گذشته با خود داشت چگونه تصمیم می‌گرفت. اما آنچه برای ما مشخص است این است که اگر امروز زنده بود بسیاری از مسائل مانند همین دانشگاه آزاد هرگز اتفاق نمی افتاد.

  • آخرین اخباری که از پروند ه درگذشت آیت‌الله هاشمی منتشر شد حاکی ازآن بود که به رغم پیدا شدن مواد رادیو اکتیو در پیکر ایشان، پرونده در شورای امنیت ملی بسته شده است؛ اکنون پرونده در چه وضعی است؟

من شنیده‌ام که شورای عالی امنیت ملی نامه‌ای برای رئیس‌جمهوری نوشته و ارسال کرده است مبنی براینکه پرونده درگذشت آیت‌الله هاشمی دراین شورا بسته شود، ولی رئیس‌جمهوری این مسئله را قبول نکرده و دوباره پرونده را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است.قاعدتا و بر اساس دستورالعمل پرونده باید دوباره باز شود.

  • یعنی رئیس‌جمهوری به بند خاصی از گزارش ایراد گرفته است؟

من بعید می‌دانم که رئیس‌جمهوری به بند خاصی از گزارش ایراد گرفته باشد، مطابق شنیده‌هایم کل محتوای گزارش را قبول نکرده است؛ شاید به این دلیل که احساس می‌کند لازم است بررسی‌های بیشتری انجام شود.

  • شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده پرونده را خوانده‌اید؟

چیزی از پرونده در اختیار ما قرار نگرفته است، اما قرار بود محسن به شورای عالی امنیت ملی برود و پرونده را مطالعه کند که احتمالا در همین هفته‌ها این اتفاق خواهد افتاد.

  • در ناآرامی‌های اخیر برخی بر این باور بودند که ریشه اصلی ممکن است به خارج از کشور باز گردد. شما به عنوان فرزند یکی از کارکشته‌ترین سیاست‌مداران این کشور که از ابتدای انقلاب در همه امور کشور نقش اساسی داشته است، تحلیلتان از این نا‌آرامی‌ها چیست؟

شنیده‌های من حاکی از آن است که شروع این اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر مبنای ضددولتی داشته و عده‌ای قصد داشتند با بهانه کردن مسائل اقتصادی به دولت ضربه بزنند. اینها شنیده‌های من است، اما اگر واقعیت داشته باشد موضوع دقیقا به امنیت ملی ما مربوط است و بانی این حرکات غیرقانونی باید جوابگو باشد.این عده اگر بخواهند چشم به روی دیگر مسائل ببندند و صرفا مشکلات را ببینند، حتی در صورتی که نیت خیرشان را هم قبول کنیم باید بگوییم که در اشتباه هستند، چون همه ما در مقابل مردم مسئولیم و هیچ‌کس نمی‌تواند توپ را در زمین دیگری بیندازد و اگر این اقدام را انجام دهیم مرتکب اشتباهی استراتژیک شده‌ایم. باید بپذیریم مشکلات جامعی در کشور وجود دارد. ما در همه حوزه‌ها از قوه قضاییه تا قوه مجریه و سایر حوزه‌ها دارای مشکل هستیم، بنابراین مردم حق دارند با نگاهی نقادانه به ما بنگرند. اگر قصد داریم و می‌خواهیم دچار وضعی بغرنج نشویم باید مشکلات را قبول کنیم و به دنبال راه‌حل باشیم.

  • یکی از سرسخت‌ترین مخالفان محمود احمدی‌نژاد به ویژه در انتخابات سال 1388، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. نامه‌ای که ایشان درباره احمدی‌نژاد منتشر کرد هنوز هم در بسیاری از محافل مورد توجه است و به آن استناد می‌شود. امروز محمود احمدی‌نژاد بسیاری از رفتارهایی که آیت‌الله پیش بینی آن را کرده بود انجام می‌دهد و شاید سوالی که ذهن بسیاری را مشغول می کند این است چرا باتوجه به تمام رفتارهای احمدی‌نژاد برخوردی متفاوت نسبت به دیگران با وی صورت می گیرد؟

این مسئله سوال من هم هست که این رفتار دوگانه نسبت به یک شیوه رفتار چه معنایی می‌تواند داشته باشد، رفتارهای احمدی‌نژاد کم‌نظیر است و شیوه نقد وی نیز بسیار متفاوت از دیگران است. احمدی‌نژاد با صراحت و به طور مستقیم صحبت‌هایش را بیان می‌کند و مردم را به شدت درگیر اتهامات ثابت‌نشده می‌کند.احمدی‌نژاد می‌خواهد با این رفتارهای پوپولیستی از مردم استفاده‌های شخصی و جناحی بکند یعنی با ایجاد تشنج در جامعه به دنبال رسیدن به اهداف خود است. بنابراین برای من هم این سوال وجود دارد که چرا با احمدی‌نژاد به رغم تمام این رفتارها برخوردی صورت نمی‌گیرد، در حالی که با رفتارهایی به مراتب کوچک‌تر و ساده‌تر برخوردهای بسیار متفاوت‌تری صورت گرفته است.

  • فکر می‌کنید اگر آیت‌‌الله در قید حیات بود این شیوه رفتاری احمدی نژاد را چطور تحلیل می‌کرد؟

ببینید، آیت‌الله هاشمی پیش‌بینی کرده بود که احمدی‌نژاد و دولتش به جایی خواهند رسید که حل کردن مشکلات آنها کار بسیار سختی خواهد بود و بسیار نگران بود که تمام یا بخشی از جامعه روحانیت خود را هزینه احمدی‌نژاد می‌کند. و حتی یک بار گفته بود «اجازه دهید من یک روحانی مخالف احمدی‌نژاد باشم تا پس‌فردا نگویند همه روحانیت خودش را هزینه احمدی‌نژاد کرد.»من فکر می‌کنم احمدی‌نژاد و طرز تفکرش به هیچ چیزی اعتقاد ندارد و فقط مسائل شخصی خودش را می‌بیند و در هر جهتی رنگ عوض می‌کند، مثلا زمانی دم از قانون می‌زند در حالی که خودش انبوه رفتارهای بی‌قانونی دارد یا در حوزه مالی به انبوه تخلفات متهم شده است، اما دم از تخلفات مالی دیگران می‌زند.جایگاه صحبت افراد باید جایگاه واقعی باشد، زمانی که احمدی‌نژاد در جایگاه ریاست جمهوری بود بسیاری از ظلم‌ها در حق مردم روا شد اما وی سکوت کرد اما زمانی که کار به دایره خودی‌ها رسید صدای فریادشان بلند شد.احمدی‌نژاد حق دفاع از خود و اطرافیانش را دارد. اما وظیفه دفاع از مردم را هم داشت. بنابراین اگر این رفتارها واقعی بود باید نسبت به همه اتفاقاتی که امروز خودش به آنها معترض است در گذشته موضع می‌گرفت. من اعتقاد دارم مواضع احمدی‌نژاد خیلی پایدار نیست و با کوچک‌ترین تغییر شرایطی تغییر می‌کند و ما در آینده شاهد رفتارهای متناقض با رفتارهای امروزش خواهیم بود.موضوع این است که آنهایی که قبلا ادعای بصیرت داشتند و هاشمی را به خاطر حمایت نکردن از احمدی نژاد بی‌بصیرت می‌خواندند امروز انگار رفتارهای احمدی‌نژاد را نمی‌بینند و سکوت اختیار کرده‌اند. به هر حال تف سربالاست. پدرم همیشه خاطره‌ای از پدربزرگ تعریف می‌کرد که حکایت امروز احمدی‌نژاد و حامیانش است . پدربرزرگ ما میرزاعلی کشاوز بود که در دوره‌ای در زمینی خارج ازده پسته می کاشت. اهالی ده به اومی‌گفتند که آنجا نرو چراکه آن زمین شوره‌زاراست اما میرزاعلی گوش نکرد و کار خودش را کرد. با توجه به اینکه دو،سه سال طول می‌کشد که پسته عمل بیاید بعد ازمدتی درخت‌های کاشته‌شده به بارننشست. پدردراین باره تعریف می‌کرد که ما می‌دیدیم چهره آمیرزاعلی درخانه تغییرکرده است اما به روی خودش نمی‌آورد. بعد از چند وقت اهالی آمدند وگفتند پسته‌هایی که درخارج از ده کاشته بودی چه شد؟ اهالی دیده بودند که پسته‌ها به بار ننشسته اما میرزاعلی به آنها می‌گفت من هنوزوقت نکردم که ببینم.این حکایت حامیان احمدی نژاد است. آنها نیز امروز قبول نمی‌کنند که اشتباه کردند و با سکوت و ندیدن خود اجازه می‌دهند احمدی‌نژاد کارش را بکند و هر کدام به نحوی حمایت دیروز خود را رد می‌کنند.

  • یک سال از درگذشت آیت‌الله هاشمی می گذرد و طی این مدت گمانه زنی‌ها و اظهارات بسیاری در خصوص وصیتنامه وی مطرح شده، طی این مدت نتوانسته‌اید وصیت‌نامه جدید را پیدا کنید یا خبر جدیدی به دست آورید؟

ما وصیت‌نامه جدید نداریم اما شواهدی داریم که آیت‌الله هاشمی وصیت‌نامه جدیدی داشتند مثلا قبل ازسفر به عراق (سال 80) نسبت به تجدید وصیت‌نامه‌اش بحث وحتی اقدام کرده است، مادرما در این باره می‌گوید یکی،دوبارپدررا مشغول نوشتن وصیت‌نامه دیده و حتی ایشان همان موقع که وصیت‌نامه خودشان را اصلاح می کرد، وصیت‌نامه والده را گرفته واصلاح کرده است. لذا شواهد ما این را می گوید وصیت‌نامه وجود دارد.این وصیت‌نامه پیدا نشد. ممکن است یک مقطعی آیت‌الله وصیت نامه‌اش را جایی دربین صفحات کتابی پنهان کرده باشد تا در آینده اصلاح کند، اما احتمال اینکه کسانی آن را برداشته باشند نیز وجود دارد.آیت‌الله هاشمی کشویی داشت که محرمانه بود و کلیدش فقط دست خود ایشان بود که بعد ازفوتشان خالی بود وچیزی داخلش نبود.چون فعلا چیزی نداریم خیلی در مورد آن بحث نمی‌کنیم، ممکن است وصیت‌نامه نیز داخل آن کشو بوده باشد، به هرحال ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم و هر جایی را که می‌توانستیم به دنبال وصیت‌نامه گشتیم و امیدواریم پیدا شود.

  • اخیرا خبری مبنی بر رفع ممنوع الخروجی‌تان شما منتشرشد؛ گویا دوباره ممنوع‌الخروج شده‌ اید؛ حقیقت دارد؟

بله ممنوع‌الخروج شده‌ام اما دلیلش را نمی‌دانم. پیشترنیزممنوع‌الخروج شده بودم و زمانی که دلیلش را پرسیدم پاسخی دریافت نکردم. ممنوع الخروجی قبلی پس ازمدتی برطرف شد اما اخیرا دوباره شنیده‌ام که ممنوع الخروج شده ام. مطابق شنیده هایم اکنون پنج عضو خانواده ما که در گذشته ممنوع الخروجیشان رفع شده بود، مجددا ممنوع‌الخروج شده‌اند.من و فائزه به همراه پسرفائزه، پسرمحسن و مهدی که درزندان است ممنوع‌الخروج هستیم اما مادرم،محسن وفاطمه ممنوع‌الخروج نیستند.

  • انتقادات زیادی در مورد عملکرد شهرداری و شورای شهر اصلاح‌طلب وجود دارد. برادر شما تنها عضو خانواده آیت الله هاشمی است که اکنون سمت رسمی دارد،عملکرد محسن هاشمی را به عنوان رئیس شورای شهر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اشراف محسن به مسائل شهری و شهرداری با توجه به تجربیات کاری‌اش در این زمینه بسیار خوب است و خودش هم ترجیح می داد که در شهرداری کارهای اجرایی انجام دهد، برای همین خو گرفتنش به حوزه نظارت که وظیفه اصلی شوراست، در ابتدا سخت بود. اما باتوجه به شرایطی که در آن زمان ایجاد شد و مخالفت شورای شهر با خروج اعضا، در نهایت محسن در شورا ماندنی شد .به هر حال باید پذیرفت برای شروع، کار متفاوتی بود اما اخیرا شنیده‌ام که اعضای شورا از نوع عملکرد و کارکرد پارلمان شهری راضی هستند.تلاش محسن این است که رابطه بین شورا و شهرداری رابطه‌ای متعادل و بر مبنای همکاری باشد، سیاست محسن این است که با ایجاد رابطه خوب بین شورا و شهرداری بتواند شورای شهری مطلوب که تصمیماتی صحیح می‌گیرد را تحویل دهد اما هنوز برای قضاوت بسیار زود است .

  • به عنوان سوال آخر، گفته بودید که قصد تبدیل خانه آیت الله هاشمی به موزه را دارید، این موضوع را پیگیری می‌کنید یا منصرف شده‌اید؟

ما برای موزه شدن خانه آیت‌الله هاشمی اقدام کرده‌ایم واکنون درمرحله طراحی،تابلوگذاری واقداماتی نظیرنورپردازی تهیه عکس و غیره و... است، اخیراً هم مجسمه حاج آقا که خیلی شبیه به آیت الله است،دراتاق ایشان گذاشته شده است.هدف ما این است که این موزه ظرف یک ماه آینده افتتاح شود اما خیلی عجله نداریم.



پيشخوان

پیشرفتی دیگر در صنعت برق کشور؛ محققان جوان ایرانی پس از ماه ها تلاش موفق شدند برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز را طراحی و تولید کنند، ترانسفورماتور غول پیکری که صد در صد از فناوری های داخلی تولید شده است. به گزارش خبرنگار ما؛ بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز تولید داخل دارای قدرت 385 مگاولت آمپر و با ردیف ولتاژ 420 کیلو ولت است که یک تیم 20 نفره گروه صنعتی ایران ترانسفو طی چهار ماه کار تحقیقاتی و مطالعات علمی موفق به طراحی و تولید آن شدند. ارسلان فتحی پور مدیر عامل گروه صنعتی ایران ترانسفو گفت: این ترانس های غول پیکر دارای ابعاد 16متر مربع (4 در 4) و وزن 330 تن هستند که برای نیروگاه های نسل جدید کلاس الف کاربرد دارد، نخستین دستگاه تولید این ترانس هم طی روزهای آینده در نیروگاه بندر عباس نصب خواهد شد. وی با بیان اینکه این پروژه بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت تولید داخلی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و بومی سازی دانش فنی تولید شده است،افزود: ترانسفورماتور سه فاز در واقع اولین ترانسی است که در ابتدای مدار تولید برق و در خروجی نیروگاه های تولید برق قرار می گیرند و نقش حیاتی در تولید برق نیروگاه ها و انتقال آنها به شبکه دارد. مدیر عامل گروه صنعتی ایران ترانسفو افزود: ترانسفورماتورهای سه فاز با استفاده از دانش فنی روز دنیا و با بکارگیری مرغوب ترین تجهیزات و مواد اولیه و با کیفیت برند جهانی تولید شده و قیمت هر یک از این ترانس های غول پیکر بالغ بر 4 میلیون دلار است که با تولید آن؛ از این پس دیگر نیازی به واردات آن نیست. فتحی پور گفت: وزارت نیرو برای بیست نیروگاه تولید برق کشور درخواست 20 ترانسفورماتور سه فاز داده است که بر این اساس از خروج 80 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. فتحی پور همچنین از تولید ترانسفورماتورهای بی صدا خبر داد و گفت: این ترانس ها دارای ابعادی در حدود 4 تا 2 متر با قدرت 160 مگاولت آمپری ، بدون کوچکترین صدایی و برای نصب در محل های مسکونی طراحی و تولید شده است. وی اضافه کرد: مرحله تست و نصب ترانسفورماتورهای بی صدا برای نخستین بار در استان گیلان انجام شد و در حال حاضر در مرحله تولید انبوه قرار دارد. مدیر عامل گروه صنعتی ایران ترانسفو در ادامه با اشاره به اینکه گروه ترانسفو ایران، بزرگترین و باسابقه ترین کارخانه تولید ترانسفورماتور های مختلف در منطقه خاورمیانه است،گفت: گروه صنعتی ایران ترانسفو در حال حاضر اصلی ترین تولید کننده و صادر کننده ترانس در صنعت برق در ایران و منطقه خاورمیانه است. مدیر عامل گروه صنعتی ایران ترانسفو افزود: این گروه با دارا بودن ۱۶ شرکت تابعه و اشتغال زایی ۵ هزار نفر بصورت مستقیم و بیش از ۲۰ هزار نفر بصورت غیرمستقیم، نقش بسیار مهمی در صنعت برق و اقتصاد کشور را ایفا می کند. وی با بیان اینکه در حال حاضر گروه ترانسفو ایران یکی از پنج شرکت بزرگ منطقه غرب آسیا است،تاکید کرد: چشم اندازی که برای گروه ترانسفو ایران طراحی شده، رسیدن این صنعت به۱۰ شرکت برتر دنیا است. گفتنی است در حال حاضر گروه صنعتی ایران ترانسفو در چهار گروه ترانسفورماتورهای ویژه، ترانسفورماتورهای فوق توزیع و قدرت و ترانسفورماتورهای راکتور فعال است و طی سال های گذشته متخصصان و محققان این گروه پس از سال ها تجربه موفق به دستیابی به تكنولوژي توليد انواع مختلف راكتور روغني از جمله راكتور شنت،راکتور سري و راکتور نقطه نوترال نیز شده بودند.



رئیس کل بیمه مرکزی جزئیات پوشش ‌بیمه نفتکش سانحه دیده را اعلام کرد

۷۰ درصد بیمه نامه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و ۳۰ درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ ایرانی است.به گزارش روزنامه تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی در مورد پوشش بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران در آب‌های چین گفت: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش 32 میلیون دلار بوده است.وی افزود: محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قراردادFOBبوده است، یعنی خریدار محموله را روی عرشه تحویل گرفته است. بر این اساس به احتمال قوی مسئولیت محموله برعهده خریدار کره‌ای است.

همتی در مورد جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: 30 درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که 20 درصد از سوی بیمه البرز و 10 درصد از سوی بیمه ملت است. از این 30 درصد نیز 50 درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: 70 درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است.

دکتر همتی تصریح کرد: همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.

رئیس کل بیمه مرکزی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی‌ که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به‌ عبارتی Total lost باشد، پرداخت حدود 10 میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود 5 میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود 5 میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌های عمر

پورکیانی مدیرعامل بیمه ایران گفت به منظور شفاف کردن عملیات مالی و اطلاع بیمه‌گذاران، به جای کسر بدهی مالیاتی از ارزش بازخرید بیمه‌نامه‌ها، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده مستقیماً از بیمه‌گذاران به همراه وجوه پرداختی آنان اخذ و مبلغی که پیش از این از ارزش بازخرید بیمه‌نامه آنان کسر شده بود، به شرایط قبل بر می‌گردد.

آقای پورکیانی ، درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌نامه‌های دارای ذخیره (عمر و پس انداز، زندگی مان و ...) اظهار کرد: صنعت بیمه با استناد به بخشنامه‌های سازمان امور مالیاتی کشور و بیمه مرکزی، ملزم به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌گذاران بیمه‌نامه‌های عمر است.

رییس هیات مدیره بیمه ایران درباره این بخشنامه‌ها که در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور آن را مقرر کرده بود توضیح داد: «نظر به ماهیت بیمه‌های عمر و پس‌انداز، صرفاً وجوه دریافتی شرکت‌های بیمه‌گر، بابت حق‌بیمه، مشمول عوارض خواهد بود و وجوه پرداختی بیمه‌گذاران که به حساب ذخیره پس‌انداز منظور می‌شود، در صورت تفکیک در دفاتر و اسناد و مدارک توسط شرکت‌های بیمه‌گر مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده نخواهد بود.

وی افزود: بر اساس بخشنامه بیمه مرکزی تحت عنوان «دستورالعمل نحوه شناسایی، ثبت و گزارشگری اقلام مربوط به بیمه‌های عمر و پس انداز» ، اقلام تشکیل‌دهنده بیمه‌نامه عمر دارای پس‌انداز تعیین و صرفاً وجوه سرمایه‌گذاری و پس‌انداز از شمول مالیات بر ارزش افزوده خارج و شرکت‌های بیمه مکلف شده‌اند مالیات بر ارزش افزوده سایر اقلام تشکیل‌دهنده حق بیمه مربوطه (شامل حق بیمه‌های خطر فوت، نقص عضو، بیماری‌های خاص و هرگونه پوشش بیمه‌ای دیگر) را در زمان فروش بیمه‌نامه از بیمه‌گذاران بیمه‌های عمر اخذ و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور
واریز کند.

وی اضافه کرد: به استناد ماده ۲۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده، شرکت بیمه ایران مکلف است با تهیه اظهارنامه مالیاتی، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده وصولی خود را پس از کسر مالیات‌های پرداختی، در مقاطع زمانی ۳ ماهه (هر فصل) به حساب خزانه‌داری کل کشور (حساب‌های سازمان امور مالیاتی کشور) واریز کرده و در واقع فقط وصول مالیات های مزبور و واریز آن به حساب سازمان امور مالیاتی توسط این شرکت صورت می پذیرد. بر این اساس اصولاً شرکت سهامی بیمه ایران اجازه قانونی برای نگهداری مبالغ مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده از بیمه‌گذاران را خارج از مهلت تعیین شده و یا تحت عنوان درآمد یا موارد مشابه دیگر به حساب‌های خود را ندارد.

ابزارهایی مثل «اینشورتک» باید معیشت نمایندگان فروش را به خطر نیندازد

دکتر کاردگر مدیرعامل بیمه آسیا در خصوص ویژگی های بازار بیمه در کشور گفت: بازار صنعت بیمه بدلیل نوپایی شرکت های خصوصی و داشتن سهم اندک در بازار، یک بازار رهبری قیمت بود نه یک بازار رقابتی، ما این دو را با هم اشتباه گرفته ایم. در آن شرایط شرکت های بیمه همه باید پیرو بیمه ایران بودند نه اینکه با بیمه ایران رقابت می‌کردند.

در واقع ریشه بروز دامپینگ همین موضوع است. اگر ما جنس بازار صنعت بیمه را می شناختیم مبتلا به دامپینگ نمی شدیم. بدتر از اینها اینکه بازار ما امروز هم رقابتی نیست بلکه برای خیلی از ریسک‌های بیمه با پدیده جنگ قیمت روبرو هستیم. به نظر باید یک فلش بک بزنیم و تا حدودی مسیر گذشته را اصلاح کنیم.

دکتر کاردگر همچنین در مورد راهکارهای رفع این مشکلات نیز گفت : در صنعت بیمه اگر درابتدا بیزینس پلن شرکت های نو تاسیس را با عملکرد آنها در یک دوره زمانی مثلا شش ماهه و یا یک ساله پس از آغاز فعالیت بررسی می کردند، قطعاً انحراف این شرکت‌ها مشخص می شد. اما این اتفاق میسر نشد تا اینکه امروز شرکت های بیمه کوچک ریسک صنعت بیمه را افزایش دادند تا جایی که رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس در روز بیمه اشاره فرمودند، امروز صنعتی که باید ریسک را پوشش دهد خود دچار ریسک است.

دکتر کاردگر در پاسخ به این سوال که به نظر شما نواقص سندیکای بیمه کدام است، اظهار داشت: اولاً سندیکای بیمه نیاز به ابزار دارد ثانیاً برای تقویت سندیکا لازم است دپارتمان‌های حقوقی و آی‌تی شکل گیرد. این چرخ ها در دنیا ساخته شده است و قرار نیست ما چرخ جدید بسازیم باید از روی همان چرخ ها الگوبرداری کنیم و بومی‌سازی صورت پذیرد.

یکی از مسائل مهم صنعت بیمه بکار گیری فناوری اطلاعات در این صنعت است و ایشان اشاره کردند ابزارهایی مثل اینشورتک طوری باید بکار گیری شود که معیشت نمایندگان فروش را به خطر نیندازد چون اساساٌ این ابزارها قرار است در خدمت رفاه بشر قرار گیرد نه باعث به تهدید انداختن معیشت آنها شود.

محصولات جدید بیمه آرمان در راه است

مدیرعامل بیمه آرمان از ارائه محصولات بیمه‌یی جدید این شرکت از جمله بیمه عیوب پنهان ساختمان، بیمه جنین، بیمه عدم النفع و...خبر داد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه آرمان، علیرضا بیانیان در آئین گشایش ساختمان جدید سرپرستی بیمه آرمان منطقه جنوب کشور در شیراز با اعلام این مطلب افزود: این بیمه‌های جدید فرصت‌های تازه‌ای را نیز برای مردم ایجاد خواهد کرد.

علیرضا بیانیان با بیان اینکه نخستین ساختمان خریداری‌شده بیمه آرمان در سطح کشور، در شیراز خریداری شده است، گفت: شیراز شهر شعر، شعور، ادب و علمای فرهیخته است و همواره در توسعه کشور نقشی بی‌بدیل ایفا کرده و در صنعت بیمه نیز پیشرو بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت بیمه آرمان در آینده، خاطرنشان کرد: مردم کشور عزیز ما این لیاقت را دارند که با آسودگی خاطر زندگی کرده و نگران آینده خود نباشند که در این راستا بیمه عمر و سرمایه گزاری آرمان، تضمینی برای این آینده مورد اعتماد است.

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان با بیان اینکه نمایندگی‌ها و کارگزاران بیمه از ارکان اصلی شرکت هستند، افزود: ادامه حیات شرکت‌های بیمه وابسته به این دو گزینه مهم است، به‌طوری‌که نمایندگان سفیران اجرایی و کارگزاران اداره کنندگان امور می‌باشند، ضمن اینکه کار ستادی نیز بر عهده پرسنل است.

بیانیان توجه به صدور بیمه‌نامه‌های خرد را بسیار مهم ارزیابی کرد و خطاب به نمایندگی‌های شرکت بیمه آرمان اظهار داشت: با توجه به وقایع اخیر و بالا بودن هزینه بیمه‌های کلان، در حال حاضر وقت مناسبی برای بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری است که نمایندگی‌ها باید در این راستا فعالیت بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بیمه آرمان بالابردن دانش فنی نمایندگی‌ها را از مأموریت‌های مهم شرکت دانست و تصریح کرد: با مدیریت جدیدی که در بخش نمایندگان گمارده‌ایم، به دنبال آموزش دقیق و علمی به نمایندگانمان در کل کشور هستیم چرا که اعتقاد داریم با دانش فنی بالا در صنعت بیمه می توان به موفقیت‌های بلندمدت دست یافت.

وی در مورد شعبات بیمه آرمان در سطح کشور نیز گفت: 41 شعبه در سطح کشور داریم که به‌جای ایجاد سرپرستی در استان‌ها، به دنبال اصالت دادن به شعبه‌ها هستیم، ضمن اینکه 650 نمایندگی نیز در کل کشور فعال است.

در ادامه هادی رئیس الذاکرین عضو هیات مدیره و معاون فروش و توسعه بازار بیمه آرمان نیز در سخنانی به وضعیت مناسب استان فارس در صنعت بیمه اشاره کرد و اظهار داشت: استان فارس سهم قابل قبولی را از حق بیمه داراست به‌طوری‌که 4.3 درصد از پرتفوی تولیدی متعلق به این استان است.

محمد کاسبان عضو هیات مدیره شرکت بیمه آرمان هم در این جلسه اظهار داشت: امروز همگان نگران پائین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور هستند که لزوم کار فرهنگی در این خصوص احساس می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نیز در این آئین با تأکید براهمیت بخش کارشناسی بیمه‌ها اظهار داشت: در بحث پرداخت خسارت‌ها باید بیمه‌ها بحث کارشناسی را قوی کنند و این مسئله با آموزش صحیح به کارشناسان امکان‌پذیر است.

غلام‌زاده افزود: امروز پرونده‌های جعلی و ساختگی بسیاری به‌ویژه در پرونده‌های تصادفات و ضرب‌وجرح شکل‌گرفته که اگر بیمه‌ها فاقد کارشناسان زبده و ماهر باشند، نخواهند توانست، متوجه ساختگی بودن حوادث شده، بنابراین هزینه‌های بسیاری را باید متحمل شوند.

شعبه کرمانشاه بیمه دانا موفق ترین شعبه در وصول مطالبات

با توجه به عملکرد مثبت بیمه دانا در استان کرمانشاه، نسبت خسارت صنعت بیمه در این استان 5 درصد کاهش یافته است.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، محسن رستم پور رئیس شعبه کرمانشاه بیمه دانا با تشریح عملکرد این شعبه در سال گذشته گفت: نسبت خسارت صنعت بیمه در استان کرمانشاه بدون احتساب سهم بیمه دانا 88 درصد و با احتساب سهم بیمه دانا 83 درصد است که نسبت خسارت استان را 5 درصد کاهش داده است.

وی گفت: با توجه به اختصاص 14 درصد سهم حق بیمه و 8.7 درصد خسارت استانی، عملکرد این شعبه نسبت خسارت حدود 52 درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به افزایش سهم حق بیمه استانی از 7.9 درصد در سال 1393 به 13.71 درصد در سال 1395و کاهش سهم استانی خسارت از 9.36 به 8.8 علی رغم افزایش 6 درصدی سهم حق بیمه در این مدت افزود: اختصاص 14 درصد از سهم پرتفوی استانی با نسبت خسارت 52 درصدی در سال 1395 و رعایت ترکیب پرتفوی بر اساس سند چشم انداز و اختصاص 27 درصد از سبد پرتفوی به بیمه های عمر از جمله عملکرد این شعبه در سال گذشته محسوب می شود.

رستم پور در پایان خاطر نشان کرد: تسویه، تعیین تکلیف و وصول مطالبات تا پایان سال 1395، وصول 99 درصد حق بیمه صادره، وصول تمامی فیش ها و چک های دریافتی از بیمه گزاران، وصول و تعیین تکلیف کلیه خسارات بازیافتی از دیگر اقدامات شعبه کرمانشاه در سال گذشته به شمار می رود.