آغاز ثبت‌سفارش واردات خودرو براي غيرنمايندگي‌ها
رييس انجمن واردکنندگان خودرو از آغاز مجدد ثبت سفارش واردات خودرو براي شرکت‌هاي غيرنمايندگي رسمي‌پس از دو روز وقفه خبر داد. فرهاد احتشام‌زاد اظهار کرد: از صبح روز گذشته (دوشنبه) سايت ثبت سفارش براي شرکت‌هاي واردکننده غيرنمايندگي رسمي، مجددا فعال شد و امکان ثبت سفارش براي اين دسته از واردکنندگان وجود دارد. وي خاطرنشان کرد: در پيگيري‌هاي صورت گرفته دليل توقف دو روزه ثبت سفارش واردات خودرو براي شرکت‌هاي غيرنمايندگي رسمي‌را متوجه نشديم اما به هر حال صرف برطرف شدن مشکل مهم است زيرا فعال بودن واردکنندگان غيررسمي‌در کنار نمايندگي‌هاي رسمي‌خودروسازان خارجي، مثبت بوده و باعث افزايش رقابت و تعديل قيمت‌ها در اين بازار مي‌شود.

ايجاد 450 هزار شغل در بخش صنعت در سال 97
مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي گفت: طرحي در وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر ايجاد 450 هزار شغل به صورت ضربتي درسال 97 تهيه و تدوين شده که براساس تقسيم‌بندي صورت گرفته حدود 80 هزار شغل در مجموعه صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي است. صادق نجفي با بيان اينکه در نواحي صنعتي به تدريج تعداد واحدهاي صنعتي کوچک و تخصصي ايجاد مي‌شود، گفت: اين اقدام در نهايت منجر به پويايي، ماندگاري و رونق روستاها خواهد شد. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين ادامه داد: در حال حاضر و با توجه به شرايط موجود لزوم برنامه‌ريزي صحيح درخصوص مصارف صنايع بيش از گذشته احساس مي‌شود.

ثبت کيفيت توليد و بهبود صادرات در 9 ماهه 96
رئيس کنفدراسيون صادرات ايران گفت: بررسي تجارت خارجي کشور در 9 ماهه امسال حاکي از رونق گرفتن توليد و بهبود کيفيت صادرات کشورمان را به همراه داشته است. محمد لاهوتي افزود: بررسي آمار تجارت خارجي کشور در 9 ماهه امسال، رشد منفي 2 درصدي صادرات در همسنجي با مدت مشابه پارسال ثبت شد؛ اين در حالي است که تراز تجاري در اين مدت منفي پنج هزار و 900 ميليارد دلار را نشان مي‌دهد. رئيس کنفدراسيون صادرات کشور همچنين تصريح کرد که امروز در مقوله واردات نيز کشورهاي صاحب نام و مطرحي از جمله آلمان، کره جنوبيي و ژاپن در فهرست 10 کشور نخست قرار گرفته‌اند.







«تجارت» از زيان‌هاي تغييرات سليقه‌اي بخشنامه های دولت گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: هر ساله در ايام پاياني سال تعرفه واردات براي انواع کالا و مواد اوليه براي سال جديد با بازي گرفتن (مشارکت) تشکل‌ها، مجامع و نهادها وضع و ابلاغ مي‌شود. چون وضع تعرفه با ملاحظاتي صورت مي‌پذيرد، در طول سه دهه اخير نتوانسته موجب توسعه و رشد اقتصادي کشور، رفع بيکاري، بهره‌وري مناسب از عوامل توليد و... گردد. اقداماتي تکراري که هميشه با چالش شديد در جلسات مواجه است، بايد اين اقدام براساس سياستي رقابتي، حمايتي و ثابت وضع و اعلام گردد. به اعتقاد کارشناسان اعلام تعرفه‌هاي پنج‌ساله علاوه بر کاهش کليه هزينه‌هاي دولت و عدم تشکيل جلسات بيهوده با صرف زمان طولاني، فرصتي را به توليدکنندگان، تجار و فعالان مي‌دهد تا حداقل برنامه‌هاي خود را با يک چشم‌انداز پنج‌ساله تنظيم و به مورد اجرا درآورد و از روزمرگي، هرج و مرج و بي‌ثباتي نجات يابند. با اين همه در مورد برخي از محصولات مشاهده شده که تعرفه‌هاي فصلي وضع شده است. در تمام سال‌هاي گذشته يکي از بهانه‌هاي وضع تعرفه، حمايت از توليد داخلي است. حالا برخي از توليدکنندگان داخلي اعلام مي‌کنند که طي سال‌هاي گذشته تغيير و در موارد زيادي کاهش تعرفه واردات موجب شده تا زيان بزرگي به توليدکنندگان داخلي وارد آيد. درحالي‌که هنوز توليدکننده داخلي به دنبال وضع تعرفه واردات است و از رقابتي شدن توليد مي‌ترسد.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد که تعرفه‌ها در کشور ما متاسفانه حالت سياسي به خود گرفته و به اعتقاد کارشناسان اقتصادي بايد شيوه درست را جايگزين اين نگاه کرد. به اين معني که بايد در وضع تعرفه‌ها با کشورهاي مختلف به صورت گزينشي عمل کرد. وقتي کشوري براي توسعه مبادلات تجاري خود با ايران تعرفه‌هايش را کاهش مي‌دهد ما نيز بايد در مقابل براي آنها تعرفه‌هاي خود را کاهش دهيم. اما ما در ايران براساس تشخيص سياسي خود تعرفه‌اي را وضع مي‌کنيم که فلان کالا به کشور وارد نشود مگر با تعرفه‌اي که ما براي آن تعيين مي‌کنيم.
کنترل واردات براي حمايت توليد داخل 
در همين حال سيدجواد حسيني‌‌کيا، عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگو با خانه ملت، درخصوص حمايت از توليد ملي با استفاده از نظام تعرفه‌اي، اظهار داشت: قطعا کاهش واردات کالاها با قاچاق رابطه مستقيم دارد، هرچه تعرفه واردات افزايش پيدا کند موجب قاچاق بيشتري مي‌شود. اين نماينده مجلس با بيان اينکه نمي‌توان تعرفه واردات کالا را رها کرد زيرا با کاهش تعرفه واردات توليدات داخلي از عرصه رقابت خارج مي‌شوند و خسارت جبران ناپذيري به توليد داخلي زده مي‌شود، گفت: اقدام جدي که مي‌توان در اين زمينه انجام داد مبارزه جدي با قاچاق کالا است و بايد شدت آن را افزايش دهيم. حسيني‌کيا در پايان با اشاره به اينکه برخي از قوانين ما نيازمند اصلاح هستند، خاطرنشان کرد: بايد با نظام تعرفه‌اي واردات را کنترل و از توليدات داخلي حمايت کنيم، اعمال برخي از تعرفه‌ها براي کنترل بازار است. از طرف ديگر برخي خلاف نظر اين نماينده مجلس را دارند. به اعتقاد برخي از فعالان حوزه تجارت وضع ديوار تعرفه نمي‌تواند راهکار مناسبي براي حمايت از توليدات داخلي باشد. به اعتقاد اين گروه بالا بردن تعرفه به معني رشد قاچاق است که اين موضوع عامل اصلي‌تر و مهم‌تري در ضربه زدن به واحدهاي توليدي است. زماني تعرفه بالا به واحدهاي توليدي کمک مي‌کند که قاچاق رشد نکند. همچنين زماني تعرفه فايده دارد که کشور مقابل هم براي کالاهاي ما تعرفه بالا وضع کند.
افزايش تعرفه‌ها راه درستي نيست
در اين ميان برخي از فعالان اقتصادي نيز معتقدند که کاهش واردات کالاي مصرفي، تنها با توانمندسازي توليد داخلي براي رقابت با محصولات خارجي امکان‌پذير خواهد شد. عليرضا مناقبي، رئيس مجمع واردات در گفتگو با تسنيم اظهار داشت: همه سياست‌هاي تجارت خارجي بايد بر مدار منافع ملي کشور تنظيم شود و در اين خصوص نيازمند يک بازنگري کلي در همه ابعاد هستيم. 
مناقبي اضافه کرد: بايد در فضاي کاملا عادلانه و آينده نگرايانه، به صورت واضح و آشکار مشخص شود که کدام واردات و کدام توليد در مسير منافع ملي قرار دارد. وي ادامه داد: البته چنين فرايندي نيازمند ساز و کار دقيقي است که صد البته نقش بخش خصوصي در اين ميان حائز اهميت است و بايد از تجربيات شکل گرفته در تشکل‌هاي صنفي و تخصصي بهره‌برداري شود و صرفا به دانسته‌هاي مردان دولتي اکتفا نشود. مناقبي ادامه داد: کاهش واردات کالاي مصرفي، تنها يک راهکار دارد و آن هم توانمندسازي توليد داخلي براي رقابت با محصولات خارجي است. ولي نکته اين است که برخي مي‌خواهند بدون تحمل سختي‌هاي توليد باکيفيت، محصول خود را در بازار عرضه کنند و اين در جهان فرارقابتي امروز نشدني است.
مشکل توليدکنندگان فقط واردات نيست
در همين راستا ابوالفضل روغني‌گلپايگاني، رئيس کميسيون صنايع اتاق ايران در گفتگو با خبرنگار «تجارت» درباره اهميت حمايت از توليد داخلي توسط سياست‌هاي اقتصادي دولت مي‌گويد: بارها براي کمک به توليد و صنايع کوچک و متوسط اقدام شده که پرداخت تسهيلات براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط در قالب طرح رونق از اين نوع حمايت‌ها به حساب مي‌آيند. اين يکي از راه‌هايي است که دولت يازدهم و دوازدهم براي رونق توليد در پيش دارد. اين عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ادامه داد: از طرف ديگر دولت مي‌خواهد با سياست تعرفه‌اي از توليد داخلي حمايت کند؛ اما همه اين سياست‌ها در نهايت ناقص است و به هدف مورد نظر نمي‌رسد.
روغني گلپايگاني در ادامه گفت: در همه جاي دنيا دولت‌ها مي‌خواهند از توليد داخلي خود حمايت کنند، اما هيچ دولتي تعرفه‌ها را به‌صورت سليقه‌اي بالا و پايين نمي‌برد. ديگر کشورهاي جهان براي تغيير تعرفه مطالعه جامعي را انجام داده‌اند. اما با ابزار تعرفه در کشور رانت ايجاد مي‌کنيم و نتيجه رانت حمايت از توليد نيست، بلکه گسترش اقتصاد زيرزميني است. تعرفه تنها ابزار حمايت از توليد نيست؛ ما بايد به وجوه متعدد از توليد حمايت کنيم. روغني گلپايگاني ادامه داد: توليدکنندگان فقط به دليل واردات مشکل ندارند بلکه مشکلات توليد از جنس ديگري است. به گفته رئيس کميسيون صنايع اتاق ايران، موانع بزرگ ديگري بر سر راه توليدکنندگان داخلي وجود دارد که شايد ارتباط چنداني به اين دولت هم نداشته و ريشه‌اي چندين ساله داشته باشد؛ موانعي مانند نحوه تعامل نظام بانکي با توليد، تنگناهاي قانون کار، تأمين اجتماعي، بيمه، ماليات، قوانين و مقررات واردات، بهره‌وري و نرخ ارز. اين عضو اتاق بازرگاني ادامه مي‌دهد: موانع بسيار متعدد و پيچيده‌اي وجود دارد که وقتي در کنار هم قرار مي‌گيرند واحدهاي توليدي را زمين‌گير مي‌کنند؛ مثلاً در مورد مشکلات نظام بانکي کشور، واحد صنعتي کشور چند ماه قبل، در نامه‌اي پيشنهادهايي را به بانک مرکزي براي انجام اصلاحات در نظام بانکي کشور ارائه کرده‌اند که از جمله مهم‌ترين موارد مطرح در اين زمينه اصلاح نرخ بهره بانکي، وثيقه پرداخت تسهيلات و موضع ذي‌نفع واحد که بانک‌هاي کشور در اين مورد مشکلات اساسي را براي بنگاه‌هاي توليدي ايجاد کرده‌اند. رکود در بنگاه‌هاي کوچک و متوسط کاملاً محسوس است.


مشاوره مجلس و دولت از بخش خصوصي حوزه خودرو کشور
رئيس انجمن صنفي واردکنندگان خودرو به‌عنوان مشاور در بدنه تصميم‌گيري و قانون‌گذاري کشور انتخاب شد. در اتفاقي نادر ميثم رضايي، رئيس انجمن صنفي واردکنندگان خودرو و يکي از فعالان بخش خصوصي به‌عنوان مشاور خودرويي کميسيون اصل 90 مجلس انتخاب شده است که اين مهم در جاي خود مي‌تواند يک قدم مثبت براي استفاده از مشاوره و تجارب بخش خصوصي باشد. اما اين حرکت مثبت با انتخاب ميثم رضايي به‌عنوان عضوي از اعضاي «شوراي انديشه ورزي وزارت صنعت» از سوي محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه پيدا کرده است. بي‌شک اين اقدامات فقط يک آغاز براي استفاده از نظرات بخشي است که تا به حال براي تصميم‌گيري‌ها کمتر مورد مشورت قرار مي‌گرفتند و حال مي‌تواند با عملکردي قوي موجب ارتقاي اين حضور و رشد بخش خصوصي در بدنه تصميم‌گيري کشور شود.

حقوق دولتي وصول شده معادن 2.3 برابر شد
صدور پروانه بهره‌برداري و جواز تأسيس در هشت ماهه امسال به ترتيب 7.3 و 13.8 درصد افزايش داشت. پروانه‌هاي اکتشاف معادن صادر شده در اين مدت 27.9 درصد افزايش پيدا کرد و حقوق دولتي وصول شده معادن 2.3 برابر شد. به گزارش شاتا، با توجه به گزارش وضعيت شاخص‌هاي بخش صنعت، معدن و تجارت، در هشت ماهه امسال سه هزار و 708 فقره پروانه بهره‌برداري با ميزان سرمايه‌گذاري بيش از 198 هزار و 804 ميليارد ريال و اشتغال 62 هزار و 96 نفر صادر شده که به ترتيب 7.3، 33.6 و 24.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشته است. از سوي ديگر در بازه هشت ماهه امسال 12 هزار و 181 فقره جواز تاسيس با پيش‌بيني سرمايه‌گذاري بيش از يک ميليون و 284 هزار ميليارد ريال و پيش‌بيني اشتغال 279 هزار و 898 نفر صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتيب 13.8 درصد ، 45.8 درصد و 20.3 درصد رشد نشان مي‌دهد. در بخش معدن 560 فقره پروانه اکتشاف، 294 فقره گواهي کشف و 407 فقره پروانه بهره‌برداري صادر شده است. پروانه اکتشاف نسبت به دوره قبل 27.9 درصد افزايش و گواهي کشف و پروانه بهره‌برداري به ترتيب 6 و 13 درصد کاهش داشته است. ميزان حقوق دولتي وصول شده معادن در 8 ماهه سال 96 حدود 518 ميليارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.3 برابر شده است.

حضور اقتصاددانان خارجي در همايش بين‌المللي صنعت خودرو
دبير علمي‌پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران از حضور اقتصاددانان خارجي از کشورهايي همچون فرانسه، آلمان، ايتاليا، اسپانيا، کره و چين در اين همايش خبر داد. اميرحسن کاکايي در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: در همايش امسال براي اولين بار علاوه بر خودروسازان و قطعه‌سازان مطرح بين‌المللي از اقتصاددانان برجسته جهان نيز براي حضور در اين همايش دعوت کرده‌ايم. وي با بيان اينکه تاکنون اقتصاددانان و مسئولان صنعتي از کشورهايي همچون فرانسه آلمان، ايتاليا، اسپانيا، کره و چين مقالاتي را براي ارائه در اين همايش ارسال کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنين يک اقتصاددان ايراني – آمريکايي نيز در اين همايش حضور و سخنراني خواهد داشت. دبير علمي‌پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران ادامه داد: تمرکز همايش امسال در حوزه "زنجيره تامين قطعات خودروي رقابت‌پذير" است و بيشتر مقالات علمي‌نيز با اين محوريت ارسال شده است. وي افزود: مسوولان ارشد خودروسازان مطرح بين‌المللي از جمله مرسدس بنز، فولکس‌واگن، پژو، رنو و سيتروئن نيز در اين همايش حضور خواهند داشت.

تداوم کاهش 2 درصدي توليد معادن مس جهان
ميزان توليد معادن مس جهان طي 9 ماهه سال 2017 ميلادي، همچنان با کاهش 2 درصدي مواجه بود. اين در حالي است که ظرفيت توليد فلز سرخ افزايش يافته است. به گزارش ايميدرو، تازه‌ترين گزارش گروه مطالعات بين‌المللي مس حاکي است: ميزان توليد معادن مس جهان از ابتداي ژانويه تا پايان سپتامبر 2017 ميلادي، به حدود 14 ميليون و 709 هزار و 200 تن رسيد. رقم مدت مشابه سال 2016 ميلادي، 15 ميليون و 64 هزار و 500 تن بود. از اين ميزان، 8 ميليون و 85 هزار و 400 تن مربوط به قاره «آمريکا»، 3 ميليون و 122 هزار و 300 تن «آسيا»، يک ميليون و 414 هزار و 100 تن «آفريقا»، يک ميليون و 338 هزار و 500 تن «اروپا» و 748 هزار و 900 تن مربوط به «اقيانوسيه» بوده است. در همين مدت، ظرفيت معادن مس جهان به 18 ميليون و 156 هزار تن رسيد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (17 ميليون و 534 هزار تن)، حاکي از رشد 3.5 درصدي است. بنا به اين گزارش، توليدکنندگان جهاني مس طي 9 ماهه سال جاري ميلادي، 17 ميليون و 495 هزار تن مس تصفيه شده توليد کردند. همچنين قيمت جهاني مس به دلايلي نظير تضعيف دلار، کاهش موجودي انبارها و کمبود عرضه جهاني، به حدود 7105 دلار در تن رسيده است.

آغاز فروش اينترنتي کوييک سايپا
قائم مقام مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در حوزه بازاريابي و فروش گفت: فروش اينترنتي خودروي کوييک جديدترين محصول سايپا از امروز (سه شنبه 26 دي) آغاز مي‌شود. به گزارش سايپانيوز، سيدعليرضا محمودي با بيان مطلب فوق اظهار کرد: گروه خودروسازي سايپا در راستاي توسعه محصول و پاسخ به نياز بازار، فروش اينترنتي خودروي اتوماتيک کوييک را با شرايط متنوع و ظرفيت محدود از 26 دي سال‌جاري آغاز مي‌کند. وي خاطرنشان کرد: کوييک داراي گيربکس اتوماتيک CVT، فرمان برقي، کروز کنترل، استارت دکمه‌اي و سيستم ورود بدون کليد، مولتي مديا و دوربين دنده عقب، سيستم پايش فشار باد تايرها، سيستم کنترل صوتي روي فرمان و ساير امکانات و آپشن‌هاي جانبي ديگر است که در بين خودروهاي توليد داخل از ويژگي‌هاي کم‌نظيري برخوردار است. محمودي تاکيد کرد: متقاضيان توجه داشته باشند که مبلغ ثبت‌نام را صرفا به حساب بانکي شرکت سايپا واريز کنند. وي تصريح کرد: با توجه به ظرفيت محدود، بديهي است پس از تکميل ظرفيت فرآيند فروش اينترنتي کوييک متوقف خواهد شد.


وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستاي کاهش وضعيت آلودگي هواي کلان‌شهرها مکلف به انجام ماموريت ضربتي تعريف شده توسط هيات دولت شده است. هر ساله با نزديک شدن به فصول پاياني سال شاهد افزايش ميزان آلودگي هوا در کلان‌شهرها به ويژه پايتخت هستيم که مسائل و مشکلات متعددي را براي مردم به وجود آمده و اقدامات کوتاه‌مدت و مقطعي از جمله تعطيلي مدارس يا طرح زوج و فرد از درب منازل در اين رابطه اثرگذار نبوده است. بنابر اعلام مسئولان بيش از ۸۵ درصد آلودگي هواي پايتخت مربوط به وسائل نقليه اعم از موتورسيکلت‌ها، خودروهاي سواري فرسوده و نيز وسائل حمل و نقل عمومي‌آلاينده است. همچنين رقمي‌بيش از ۱۰ درصد آلودگي هواي تهران به صنايع آلاينده مربوط مي‌شود، اما آنچه کارشناسان و مسئولان به آن تاکيد دارند ميزان بيش از حد آلايندگي هوا توسط وسائل نقليه است. در همين راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از بررسي گزارش توسط هيات دولت وضعيت آلودگي هواي کلان‌شهرها و اقدامات انجام شده دراين رابطه و نيز تعيين ماموريت‌ها به منظور بهبود شرايط نامساعد موجود مکلف شده است با همکاري وزارتخانه‌هاي کشور، راه و شهرسازي و نيز سازمان برنامه و بودجه طرح بهسازي و نوسازي ضربتي ناوگان حمل و نقل عمومي‌کلان‌شهرها را با استفاده از حداکثر توان توليد داخل و بهره‌گيري از ابزارهاي مالي و سرمايه‌ گذاري قانوني ارائه کند. براساس گزارشي که ايسنا منتشر کرده است محمد شريعتمداري و وزارتخانه متبوعش موظف شده‌اند تا ماموريت ضربتي که توسط دولت براي ارائه طرح بهسازي و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌کلان‌شهرها تعريف شده است را در اولويت قرار دهند و از حداکثر توان و ظرفيت توليد داخل به منظور اجراي اين ماموريت استفاده کنند. براساس اين گزارش ‌انتظار مي‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت با حرکت در مسير عملياتي ساختن ماموريت محول شده توسط هيات دولت به منظور کاهش چالش‌هاي پيش‌رو در بحث آلايندگي هوا طي سال‌هاي آينده اقدام کند و با ارائه طرحي اثرگذار و مطلوب بهسازي و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌کلان‌شهرها را در دستور کار قرار دهد. اين گزارش اضافه مي‌کند يکي ديگر از تکاليف محول شده به اين وزارتخانه استفاده حداکثري از توان توليد داخل با بهره‌گيري از ابزارهاي مالي و سرمايه‌ گذاري قانوني است که نشان مي‌دهد هيات دولت تاکيد ويژه‌اي بر توليد داخلي داشته و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته است که حداکثر الزامات مربوطه را در اين بخش از خارج وارد کند.


دبير انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اينکه توليدات صنعت قطعه‌سازي داخلي به لحاظ کيفيت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجي است، گفت: بايد براي حمايت از قطعه‌ساز داخلي تعرفه واردات قطعات خودرو به کشور افزايش پيدا کند. محمدرضا نجفي‌منش در گفتگو با تسنيم، با انتقاد از آمار بالاي واردات قطعات منفصله خودرو به کشور، اظهار داشت: براي محدود کردن واردات قطعات خودرو به کشور بايستي تعرفه قطعات وارداتي را افزايش داد. وي افزود: همانطور که مقام معظم رهبري و مسئولين بارها تاکيد کرده‌اند صنعت گرفتار آفت مونتاژکاري شده و بايد از رويه مونتاژکاري در صنعت خودرو و قطعه‌سازي جلوگيري کرد. نجفي‌منش با تأکيد بر اينکه بايد صنعت از رويه مونتاژکاري فاصله بگيرد، گفت: اين امر زماني محقق خواهد شد که آمار واردات قطعات خودرو به کشور محدود شود. دبير انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اينکه توليدات صنعت قطعه‌سازي داخلي به لحاظ کيفيت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجي است، افزود: بايستي طي يک برنامه مدون آمار واردات قطعات خودرو به کشور را محدود کرد. نجفي‌منش ادامه داد: طي برآوردي که صورت گرفته است بين 50 تا 55 درصد از حجم بازار قطعات در اختيار قطعه‌ساز داخلي بوده که بايستي حجم بيشتري از بازار در اختيار قطعه‌ساز داخلي قرار گيرد.


رييس خانه معدن ايران از همکاري اين تشکل معدني، ايميدرو، ميدکو، گلگهر و معاونت معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت براي فعال‌سازي ۵۰۰ معدن کوچک و متوسط و ايجاد ۴۲۵ هزار فرصت شغلي مستقيم و غيرمستقيم خبر داد. محمدرضا بهرامن در گفتگو با ايسنا، گفت: خانه معدن يکي از اهرم‌هاي تفاهم‌نامه احياي معادن کوچک و متوسط است که از ديگر مجموعه‌هايي که در اين طرح ورود کردند، مجموعه تهيه و توليد مواد معدني (ميدکو) است که اعلام کرده در معادن غيرآهني ورود خواهد کرد. وي اضافه کرد: مجموعه معدني گلگهر با هدف تامين مواد اوليه فولادي خود به اين طرح ورود کرده و به شکل خاص معادن آهني را حمايت مي‌کند. اين فعال معدني با اشاره به نحوه‌ سرمايه‌‌گذاري در اين طرح‌ها، گفت: سياست براي احياي اين واحدهاي زمين مانده معدني استفاده از ابزارهاي موجود است و قرار بر اين است که اين معادن براي از سرگيري فعاليت‌هاي خود منابع مالي لازم را جهت احياء از ميدکو و گلگهر دريافت کنند. بهرامن گفت: بازپس گيري منابع پرداخت شده براي شروع به کار مجدد واحدهاي معدني مدنظر به صورت دريافت مواد معدني خواهد بود و در حقيقت قصد داريم با ايجاد بازار، اين معادن را در ادامه فعاليت همراهي کنيم.


در نهمين مسابقه ملي بهره‌وري مطرح شد
نهمين مسابقه ملي بهره‌وري ايران با حضور اعضاي هيات رئيسه و اعضاي کميسيون‌هاي اتاق بازگاني، صنايع و معادن وکشاورزي ايران و تهران و همچنين مديران 300 بنگاه اقتصادي کشور برگزار شد. به گزارش روزنامه تجارت از ستاد خبري نهمين مسابقه ملي بهره‌وري، نهمين جشنواره ملي بهره‌وري با هدف اشاعه فرهنگ مديريت بهره‌وري و افزايش توان رقابت‌پذيري بنگاه‌هاي اقتصادي با قدرداني از بهره‌ورترين مديران ارشد شرکت‌هاي ايراني برگزار شد. اين مسابقه ملي در 5 رويداد «مسابقه ملي بهره‌وري»، «مسابقه ملي بهينه کاوي»، «مسابقه ملي تجربه‌هاي موفق»، «مسابقه بهترين محل براي کار» و «مسابقه برترين توان اجرا» برقرار مي‌شود که در نهايت، رقابت اصلي ميان360 شرکت برگزيده انجام شد.
برنامه‌اي براي رشد بهره‌وري نداريم
حسين سلاح‌ورزي، نايب رئيس اتاق بازرگاني در جشنواره ملي بهره‌وري گفت: قرار است ۲.۸ رشد اقتصادي کشور از بهره‌وري کسب شود اما هنوز برنامه‌‌اي در اين خصوص نداريم. او توضيح داد: اميدوارم رئيس‌جمهور قول خود درباره جراحي قتصادي را اجرايي و زمينه رانت‌ها را کنترل کند تا شاهد رشد بهره‌وري از سوي بخش خصوصي در ايران باشيم.
سودآوري صنعت بانکداري در اقتصاد ايران ادامه دارد
فرشيد شکرخدايي، دبير نهمين جشنواره ملي بهره‌وري گفت: متوسط ارزش افزوده صنعت بانکداري نشان مي‌دهد اين صنعت تا سال ۹۵ سودآورترين صنعت کشور بوده است. شکرخدايي با اشاره به روند انتخاب شرکت‌هاي برتر گفت: محاسبه بهره‌وري براي همه شرکت‌ها يک هديه به شرکت‌هاست که بدون هيچ هزينه و با استانداردهاي جهاني انجام مي‌شود. او ادامه داد: الزام ما صورت‌هاي مالي حسابرسي شده بوده که با درخواست شرکت‌ها انجام مي‌شود. شکر خدايي همچنين خبر داد: در سال‌هاي آينده سامانه داوري بازنگري اساسي خواهد شد و تعداد داوران به بالاي 10 هزار نفر خواهد رسيد، تا در کنار راه‌اندازي انتشارات جشنواره و همکاري با پايگاه خبري رتبه آنلاين اطلاع‌رساني در حوزه بهره‌وري ايران تغييرات محسوسي رخ دهد.
ضرب آهنگ کند رشد بهره‌وري 
حسن فروزان فرد، دبيرکميته علمي‌جشنواره ملي بهره‌وري با انتقاد از عقب‌ماندگي‌ها در حوزه بهره‌وري ايران گفت: در حوزه بهره‌وري خيلي عقب‌تر از آن چيزي هستيم که حتي ما در برنامه‌ها پيش‌بيني کرده‌ايم از همين رو بايد تحولي اساسي در اين بخش ايجاد شود. وي افزود: با ديجيتالي شدن فضاي کسب و کارها و هوشمندي ابزارها در عمل انقلاب صنعتي چهارم آغاز شده است و ديگر مي‌توانيم بگوييم که اين ابزارها ما را اداره مي‌کنند. وي تاکيد کرد: درباره موضوعي حرف مي‌زنيم که هم‌اکنون در حال اجراست و شروع شده و به زودي به سراغ همه ما خواهد آمد. حسن فروزان‌فرد نيز حاضر در اين رويداد با اشاره به نامطلوب بودن ضرب آهنگ رشد بهره‌وري در ايران گفت: در حوزه بهره‌وري خيلي عقب‌تر از آن چيزي هستيم که حتي ما در برنامه‌ها پيش‌بيني کرده‌ايم. 33 درصد رشد از نظر بهره‌وري پيش‌بيني کرده‌ايم اما اين عدد موجود در برنامه توسعه، براساس متوسط در کشورهاي درحال توسعه لحاظ شده که هيچ‌گاه به آن دست پيدا نکرديم. 
سهم‌مان از انقلاب چهارم صنعتي را بايد بگيريم
دکتر محمدي، رييس سازمان مديريت صنعتي در نهمين جشنواره ملي بهره‌وري با بيان اينکه بايد سهم ايران از انقلاب صنعتي چهارم گرفته شود گفت: شرکت‌هاي بهره‌ور و برگزيده با تلاش تمام افرادشان توانسته‌اند اين مهم را محقق کنند و بايد الگويي براي ديگر شرکت‌ها باشند. او با اشاره به اينکه بايد خودمان اينده‌مان را در دست بگيريم، افزود: اگر موضوع بهره‌وري را مورد توجه قرار ندهيم ديگران آينده ما را تعيين خواهند کرد.