اشرف غني خواستار افزايش فشار به پاکستان
 رئيس جمهور افغانستان اظهار کرد، ارتش اين کشور بدون حمايت آمريکا، حتي شش ماه هم نمي‌تواند فعاليت کند. رئيس جمهور افغانستان همچنين اشاره کرد که ۲۱ نهاد تروريستي در کشورش فعاليت دارند.در حال حاضر به دنبال اقدامات تروريستي طالبان و داعش، افغانستان با شرايط سياسي بي‌ثبات و مسائل امنيتي روبه‌رو است.محمداشرف غني، همچنين در ديدار با اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل در کابل خواستار افزايش فشارها بر پاکستان شد. براساس اطلاعيه‌اي که دفتر اشرف غني منتشر کرده، رئيس جمهوري افغانستان "شواهدي" را از "آموزش و تمويل گروه‌هاي تروريستي به شمول گروه داعش در خارج از افغانستان" در اختيار هيئت قرار داده است. غني افزوده که در مناسبات منطقه‌اي از کشورهاي آسياي ميانه، روسيه، چين و ايران نام برده و گفته که کشورش در بخش روابط اقتصادي با اين کشورها دست‌آوردهاي خوبي داشته، اما تلاش‌ها براي بهبود روابط با پاکستان در همکاري‌هاي منطقه‌اي "نتيجه‌اي دربرنداشته است". رئيس جمهوري افغانستان ضمن تاکيد بر مذاکرات صلح بين افغان‌ها، از "صلح" دولت خودش "با دولت پاکستان" نيز سخن گفته، اما توضيح بيشتري در اين مورد ارائه نکرده است.

آمادگي کويت براي ميزباني نشست بين‌المللي بازسازي عراق
صندوق توسعه اقتصادي عربي کويت آمادگي خود را براي ميزباني نشست بين المللي بازسازي عراق اعلام کرد.به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، اين صندوق در بيانيه‌اي اعلام کرد: مرحله آتي اقتضا مي‌کند که دولت عراق و جامعه جهاني درباره برنامه مشترکي براي تضمين امنيت و ثبات در کشور در درازمدت به توافق برسند. اين برنامه درباره حمايت از همبستگي ملي و بازگرداندن اعتماد مردم به نهادهاي کشور است.در اين بيانيه آمده است: هدف اين کنفرانس بسيج کردن حمايت‌هاي بين المللي از طرح بازسازي و توسعه عراق و تقويت همکاري ميان طرف‌هاي اهدا کننده داخلي و نهادهاي توسعه بين المللي است. اين کنفرانس تلاش خواهد کرد تا حمايت مالي را از منابع مختلف براي کمک به عراق جهت بازسازي و توسعه در مرحله مابعد داعش جذب کند.اين صندوق اعلام کرد که اين نشست تحت نظارت صباح الاحمد الصباح، امير کويت برگزار خواهد شد.

 تظاهرات‌  در تونس از سر گرفته شد
منابع خبري از آغاز مجدد تظاهرات‌هاي خشونت‌آميز در شهر «تونس»، پايتخت جمهوري تونس، در اعتراض به تدابير رياضتي دولت بعد از فروکش کردن دامنه اعتراضات در دو روز گذشته خبر داده‌اند. گزارش‌هاي رسانه‌هاي بين‌المللي حاکي است پليس براي متفرق کردن ده‌ها نفر از جوانان معترض تونسي که در اعتراض به افزايش ماليات‌ها تظاهرات کرده‌ بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. قبل از خشونت‌آميزشدن اعتراضات، صدها نفر روز يکشنبه در پايتخت تونس به مناسبت هفتمين سالگرد خلع «زين‌العابدين بن علي» از قدرت با برگزاري تظاهرات‌هايي مسالمت‌آميز اعتراضشان به گراني و تدابير رياضتي دولت را اعلام کرده بودند. وزارت کشور تونس از دست‌گيري دست‌کم 800 نفر تا کنون به اتهام خرابکاري و توسل به خشونت، از جمله پرتاب بمب‌هاي دستي به سمت مراکز پليس خبر داده است. قيمت سوخت و برخي کالاهاي مصرفي در تونس اخيراً افزايش يافته است.  

ترامپ : من نژادپرست نيستم
رئيس‌جمهوري آمريکا در پي جنجال بر سر اظهارات توهين‌آميز او که کشورهاي آفريقايي را «چاله مستراح» خوانده، گفته است که نژادپرست نيست. به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي انتشار اظهارات توهين‌آميز «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا در مورد مهاجران آفريقايي، ترامپ، به خبرنگاران گفت: «هرگز با فردي که به اندازه من کم‌ترين نشاني از نژادپرستي در او وجود ندارد، مصاحبه نکرده‌ايد.»ترامپ به خبرنگاران در نيويورک گفت: «من نژادپرست نيستم. آماده‌ام براي حمايت از مهاجراني، که به ايالات متحده آمريکا آمده‌اند، توافق کنم.»اين اولين بار است که رئيس‌جمهوري آمريکا مستقيما به اتهام نژادپرستي در اين زمينه واکنش نشان مي‌دهد.اين جنجال زماني شروع شد که گزارش‌هايي در رسانه‌هايي آمريکايي منتشر شد که براساس آن، ترامپ در جلسه‌اي در کاخ سفيد با حضور جمهوري‌خواهان و دمکرات‌ها پرسيده بود: «چرا اين همه آدم از اين کشورهاي چاله‌مستراح به اينجا مي‌آيند؟»  


ائتلاف آلمان اروپا را تغيير شکل مي‌دهد
توافق دو حزب سياسي  آلمان براي تشکيل ائتلاف بزرگ ، نشانه‌هايي از يک تغيير در دستور کار سياسي اتحاديه اروپا را منعکس مي‌کند.اگر دوحزب دموکرات مسيحي و سوسيال دموکرات بتوانند اين ائتلاف را به نتيجه برسانند تغييري راديکالي را بايد انتظار داشت.بخش مربوط به آينده اتحاديه اروپا با فشارهاي آلمان به پيش مي‌رود.در آخرين ائتلاف آلمان که درسال 2013 رخ داد هيچ اشاره کلي به اروپا نشده بود و موضوعات بزرگ در آن زمان درآمد ملي بود اما در توافقات هفته گذشته اروپا اولويت دستور کار ائتلاف بود. اين امر بسيار فراتر از همکاري با اصلاحات اقتصادي منطقه يورو است که از سوي امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه مطرح شده است.اين امر به طور خاص شامل بودجه منطقه يورو در حمايت از صندوق اقتصاد کلان و اصلاحات ساختاري است. به نظر مي‌رسد مکانيسم ثبات اروپايي و چتر نجات مالي بخشي از بودجه اتحاديه اروپا خواهد بود. صندوق اقتصادي کلان اکنون با ورود سوسياليست‌ها به درون اتحاديه اروپا خواهد رفت و احتمالا کنترل اين برنامه در دست آلمان خواهد بود. اين ائتلاف سياسي در آلمان همچنين باعث تقويت پارلمان اروپايي براي کنترل دموکراتيک منطقه يورو است. آنچه مشهود است سختگيري در مسير است. همچنين توافق دو حزب براين امر و همچنين توافق 19 اعضاي ديگر منطقه يورو براي اصلاحات هنوز مشخص نيست. اما اين ائتلاف نشانگر ورود به دوره‌اي تازه با محوريت سياست است.


سايه غيبت چين در اجلاس کانادا محسوس است؛
گروه بين الملل:  وزراي امور خارجه ۲۰ کشور جهان سه‌شنبه در حالي براي بررسي وضعيت کره شمالي از طريق فشارهاي اقتصادي و ديپلماتيک در ونکوور حضور مي‌يابند که چين به عنوان عامل کليدي در حل بحران در اين نشست غيبت دارد. به گزارش خبرگزاري رويترز، نشست ونکوور به ميزباني کانادا و ايالات متحده در حالي برگزار مي‌شود که نشانه‌هايي از کاهش تنش حتي به صورت موقت در شبه جزيره کره مشهود است.اخيرا دو کره براي نخستين بار در دو سال گذشته مذاکراتي را برگزار کردند و پيونگ يانگ نيز اعلام کرده در صورت مساعد بودن شرايط ورزشکاران خود را به المپيک زمستاني کره‌ جنوبي اعزام مي‌کند.با اين حال آمريکا و برخي کشورها مي‌گويند که جامعه بين‌الملل بايد به دنبال راه‌هايي با هدف گسترش طيف تحريم‌ها عليه پيونگ يانگ به دليل انجام برنامه‌هاي اتمي‌کره شمالي باشد.برايان بوک، مدير سياست گذاري وزارت خارجه آمريکا گفت: شواهدي مبني بر کمپين اعمال فشار حداکثري از سوي ايالات متحده عليه کره شمالي وجود دارد و ما کاملا آن را احساس مي‌کنيم.وي در گفت‌وگوي خبري در واشنگتن اعلام کرد که وزراي امور خارجه ۲۰ کشور از جمله رکس تيلرسون، وزير امور خارجه ايالات متحده به بررسي چگونگي تقويت امنيت دريايي در آب‌هاي اطراف کره شمالي به منظور رهگيري کشتي‌هايي که تلاش مي‌کنند تحريم‌ها عليه اين کشور را دور بزنند، مي‌پردازند.
 همچنين اين نشست با هدف بررسي متوقف کردن منابع مالي براي کره شمالي برگزار مي‌شود.نشست ونکوور در حالي برگزار مي‌شود که چين به عنوان عامل مهم و تاثيرگذار بر کره شمالي غايب است.
در همين حال سخنگوي وزارت خارجه چين در يک نشست خبري گفت: برگزاري چنين نشست‌هايي که بدون حضور طرف‌هاي مهم شبه جزيره کره صورت مي‌گيرد درحقيقت کمکي به يافتن راه حل مناسب درباره اين مساله نمي‌کند. کشورهاي ديگري که در اين نشست حضور دارند ژاپن و کره‌ جنوبي هستند که جز متحدان اصلي آمريکا عليه پيونگ يانگ محسوب مي‌شوند. براساسا گزارش رويترز، اين ديدار با هدف خلع سلاح هسته‌اي کره شمالي صورت گرفته است. رهبر کره شمالي کيم جونگ اون تاکنون هيچ نشانه‌اي از تمايل به تسليم شدن به تقاضاي آمريکا نيست. دراين ميان وزير خارجه انگليس خواستار اتحاد جامعه بين‌المللي عليه برنامه هسته‌اي کره‌شمالي شد. به گزارش اسپوتينگ، «بوريس جانسون» وزير خارجه انگليس خواستار وحدت جامعه بين‌المللي عليه برنامه هسته‌اي کره‌شمالي و تشديد فشارها عليه اين کشور شد. جانسون پيش از سفر به کانادا براي شرکت در نشستي درباره کره‌شمالي، در گفت‌وگو با روزنامه استاندارد، گفت: «برنامه هسته‌اي غيرقانوني کره‌شمالي تهديدي براي ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي است. 
جامعه بين‌المللي بايد در رويکرد خود متحد باشد. تحريم‌ها عليه اين کشور برقرار هستند اما ما نيازمند فشار ديپلماتيک بر نظام کيم جونگ اون هستيم». پيونگ‌يانگ آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشک بالستيک انجام مي‌دهد که نقض قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد به شمار مي‌رود و به تشديد تنش‌ها در شبه جزيره کره منجر شده است. رهبر کره‌شمالي اخيرا گفته بود که پيونگ يانگ مشکلات غيرقابل تحملي ندارد؛ اين مشکلات مي‌تواند يک دهه يا يک قرن کامل تحريم از سوي دشمنان باشد .ترس جنگ بين دو کره با شروع مذاکرات درباره اولمپيک زمستان کاهش پيدا کرده است و حتي دونالد ترامپ به نظر نسبت به ديپلماسي تمايل نشان داده و از سخنان توهين آميز و تهديد کيم جونگ اون فاصله گرفته است.کاخ سفيد همچنين از خبر توقف ارسال واردات سوخت چين به کره شمالي استقبال کرد. اما مقامات آمريکا معتقدند افراد تندرو در دولت ترامپ نصبت به مذاکرات کره شمالي بدبين هستند. 
استقرار ناوهاي آمريکايي در شبه جزيره کره
آمريکا در آستانه برگزاري بازيهاي المپيک زمستاني در کره جنوبي، بمب افکن‌هاي رادارگريز، يک ناو هواپيمابر ديگر و يک کشتي آبي خاکي جديد در اطرف شبه جزيره کره مستقر مي‌کند. مقامات نظامي‌آمريکا اعلام کردند: اين تحرکات در راستاي اقدامات معمول و در جهت به روز کردن برنامه نظامي‌آمريکا در شبه جزيره کره است.
 اين تحريکات در حالي انجام مي‌گيرد که آمريکا مانورهاي گسترده نظامي‌خود با سئول را به بعد از بازيهاي المپيک زمستاني در کره جنوبي به تعويق انداخته است.وزارت اتحاد کره جنوبي در بيانيه خود اعلام کرد، نماينده‌اي از جانب وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگري براي انجام اين مذاکرات پيرامون چشم‌اندازهاي اعزام گروه اجراي هنري به المپيک زمستاني کره جنوبي فرستاده خواهد شد. اين مذاکرات ميان دو کره، در "کاخ صلح" در طرف کره جنوبي منطقه غيرنظامي‌شده "پانمونجوم" و "عمارت تونگيل" در طرف کره شمالي اين منطقه صورت مي‌گيرد. قابل ذکر است روزنامه نيويورک تايمز در مطلبي از آماده شدن بي صداي ارتش آمريکا براي جنگي ناخواسته خبر داد. 
درارتش آمريکا افسران و نيروها به آرامي‌خود را آماده جنگ با کره شمالي مي‌کنند ولي اميدوارند اين جنگ رخ ندهد.ماه گذشته در منطقه نظامي‌کالوريناي شمالي 48 هليکوپتر آپاچي اقدام به تمرين کردند.در نوادا نيز 119 سرباز نيروي هواپيمايي مانور نظامي‌برگذار کردند.
گفت‌وگوها با سئول روز چهارشنبه برگزار مي‌شود 
پس از نخستين گفت‌وگوي رسمي‌اين دو کشور بعد ازحدود دو سال و در ميانه تنش‌ها ميان آنها بر سر برنامه تسليحات هسته‌اي کره شمالي، اوايل اين هفته، مقامات کره شمالي و جنوبي اظهار کردند، براي انجام مذاکرات در خصوص حل مشکلات و جلوگيري از درگيري اتفاقي توافق کرده‌اند. کره‌شمالي خواستار مذاکره با کره‌جنوبي براي اعزام تيم ورزشي اين کشور به المپيک زمستانه پيونگ چانگ در تاريخ هفدهم ژانويه
 شده است.
 به گزارش رويترز، وزارت وحدت کره‌جنوبي اعلام کرد که کره‌شمالي خواستار آن شده است که مذاکرات بر سر اعزام تيم ورزشي اين کشور به بازي‌هاي المپيک زمستانه «پيونگ چانگ» چهارشنبه آينده در روستاي آتش‌بس برگزار شود.مقام‌هاي اين وزارت‌خانه روز دوشنبه عنوان کردند که در حال بررسي اين موضوع هستند که آيا اين درخواست کره شمالي را بپذيرند يا نه. کره‌شمالي خواستار آن شده است که اين مذاکرات چهارشنبه هفته جاري در روستاي آتش‌بس «پانمونجوم» برگزار شود.
 اين روستا دو کره را از يکديگر جدا مي‌کند. درخواست کره‌شمالي پس از آن مطرح شد که دو کره هفته گذشته دربار اعزام تيم ورزشي کره‌شمالي به بازي‌هاي زمستانه المپيک در کره‌جنوبي با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کردند. اين بازي‌ها فوريه آينده برگزار خواهد شد. اين نخستين ديدار و گفت‌وگوي رسمي‌دو کره در دو سال اخير بوده است. اين نشست در ميان تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌اي و موشکي کره‌شمالي برگزار شد. کره‌شمالي همچنين به دنبال آن است که هيات بزرگي را به المپيک زمستانه کره‌جنوبي اعزام کند. کره‌جنوبي همچنين به دنبال آن است که تيم زنان‌هاکي روي يخ مشترکي را با کره‌شمالي در اين بازي‌ها تشکيل دهد. آغاز مذاکرات بين دو کره مي‌تواند تنها راه توقف تنش‌ها در شبه جزيره و جلوگيري از فاجعه جنگ شود.تحريم‌هاي شوراي امنيت عليه کره شمالي که از سوي آمريکا ارائه شد باعث شده تا اين کشور با کمبود واردات سوخت روبرو شود.


حضور داوطلبانه دانشجويان پزشکي دربيمارستانها با افزايش سرما در انگليس
 با توجه به کمبود نيروهاي پزشکي در بيمارستان‌هاي انگليس و بحران سرما ، دانشگاه‌هاي پزشکي ازدانشجويان سال پنجم و ششم خود خواسته‌اند تا به عنوان داوطلب در بيمارستان‌ها فعاليت کنند. به گزارش گاردين،انجمن پزشکي انگليس اعلام کرد استفاده از دانشجوياني که قابليت کافي را ندارند به ضرر بيمار است و بيمارستان مي‌توانند با جرايم قانوني روبرو شوند.
بحران کمبود پزشک به دليل برنامه کاهش بودجه و نيرو وزارت بهداشت اين کشور در فصل زمستان است. تنها دو روز پس از شروع بحران سرماي هوا در انگليس در 4 ژانويه وزارت بهداشت و درمان اين کشور ده‌ها هزار عمل جراحي را لغو کرد. امري که باعث فشار به بخش‌هاي اورژانس شد.
 اين وزارت در سال‌هاي اخير با فشار بسياري روبرو شده است و بسياري از بيمارستان‌ها با آشوب و کمبود پزشک روبرو شدند.اين درحالي است که تعداد بيماران به دليل سرماي هوا بيشتر 
شده است.
ميزان تجارت در چين 
 با توجه به رشد صادرات چين و تقويت واردات تجارت خارجي چين درسال 2017 به 4 تريليون دلار رسيده است. چين با رشد 14.2 درصدي در تجارت خارجي روبرو شده است. به گزارش چاينا ديلي، رشد اقتصاد جهاني در سال گذشته نيز در اين افزايش تاثير گذار بوده است. اگرچه واردات چين در ماه دسامبر با کاهش روبرو شد اما تقاضاي داخلي براي کالاهاي وارداتي در طول سال بالا بوده است.اشتهاي جهاني براي کالاهاي توليد چين ازجمله وسايل الکترونيکي و ديگر اقلام باعث رشد 7.9 درصدي صادرات شده است.
اقتصاددانان تخمين زده‌اند که رشد واردات چين در ماه دسامبر به دليل قيمت‌ها بوده است.مازاد تجارت در چين به 54 ميليارد دلار در سال 2017 رسيد.انتظار مي‌رود نرخ تورم نيز در چين امسال تحت کنترل باشد. 

بيش از صد کشته و زخمي‌در انفجارهاي عراق
 وزارت کشور عراق ديروز از حملات انتحاري به ميداني در بغداد خبر داد که ده‌ها کشته و زخمي‌برجاي گذاشت. به گزارش سايت سومريه نيوز، وزارت کشور عراق ديروز اعلام کرد، اين انفجارها در ميدان الطيران در مرکز بغداد در حالي رخ داد که عاملان انتحاري گروهي از کارگران در اين ميدان هدف قرار داده بودند. آمار نهايي اين حملات ۲۶ کشته و ۹۵ زخمي‌اعلام شد.سعد معن، سخنگوي وزارت کشور عراق اعلام کرد، بعد از اطمينان از اطلاعات دريافتيم که دو انفجار رخ داده که به واسطه دو عامل انتحاري انجام شده است.وي افزود: تکه‌هاي بدن قربانيان انفجارها در نزديکي محل انفجار مشاهد شده است.نيروهاي امنيتي که مسيرهاي نزديک به محل انفجار را بسته بودند اين مسيرها را باز کردند.حيدر العبادي، نخست وزير عراق نيز بعد از نشست امنيتي در بغداد دستور تحت پيگرد قرار دادن بقاياي تروريست‌ها و مجازات آنها را صادر کرد.دفتر اطلاع‌رساني نخست وزير عراق اعلام کرد، نخست وزير و فرمانده کل نيروهاي مسلح عراق با فرماندهان امنيتي و اعضاي سازمان‌هاي اطلاعاتي در فرماندهي عمليات بغداد تشکيل جلسه داد. اين دفتر افزود، اين نشست شامل صدور دستوراتي در زمينه تحت پيگرد قرار دادن گروه‌هاي تروريستي و بقاياي داعش و حفظ امنيت شهروندان بود.
ارتش سوريه در آستانه محاصره النصره و داعش
 ارتش سوريه و هم‌پيمانانش در آستانه محاصره گروه مسلح داعش و جبهة النصره در حومه‌هاي ادلب، حلب و حماة هستند.به گزارش سايت النشره، ارتش سوريه و هم‌پيمانانش همزمان با پيشروي از حومه جنوبي ادلب به سمت شرق و از جنوب حلب به سمت ادلب، در حال محاصره گروه‌هاي مسلح داعش و جبهة النصره در حومه‌هاي ادلب، حلب و حماة هستند.فعالان مخالف دولت سوريه به نقل از ديده‌بان حقوق بشر اين کشور گزارش دادند، براي محاصره تجمع‌هاي جبهة النصره و داعش در منطقه‌اي شامل حدود ۷۸ روستا و حومه‌هاي حلب، حماة و ادلب تنها يک روستا ميان نيروهاي دولتي که در حال پيشروي از سمت حلب هستند و نيروهاي دولتي موجود در شرق ادلب فاصله است.ارتش سوريه پس از پيشروي چشمگير از حومه جنوبي حلب به سمت نيروهاي موجود در نزديکي فرودگاه نظامي‌ابوضهور و اطراف آن در حومه شرقي ادلب، توانست دامنه کنترل خود را بر اين منطقه گسترش دهد.همچنين نيروهاي ارتش از جنوب حلب به سمت حومه شرقي ادلب پيشروي کردند و در حال محاصره بقاياي نيروهاي النصره و داعش در اين منطقه هستند. نيروهاي النصره در ۳۵ روستا در حومه جنوبي حلب، بخش‌هايي از حومه شمال شرقي حماة و شرق ادلب در مجاورت مرزهاي اداري حلب و گروه تروريستي داعش محاصره خواهند شد.

 احتمال شکل‌گيري اتحاد اروپايي عليه ترامپ 

پس از انجام تظاهرات ضد ترامپ در سوئيس که ميزبان اجلاس جهاني اقتصاد در داووس است اکنون احتمال شکل گيري اتحادي عليه رئيس جمهور آمريکا در اين نشست جهاني قوت گرفته است. آنگلا مرکل در نظر دارد در مجمع جهاني اقتصاد در داووس، با امانوئل ماکرون، رئيس جمهور فرانسه، در مورد چگونگي برخورد با ديدگاه‌هاي رئيس جمهور ايالات متحده، وارد مذاکره شود. اين امر مي‌تواند بار ديگر مرکل را بر عرصه بين المللي بازگرداند زيرا مرکل به مدت چند ماه درگير تحولات داخلي آلمان و مذاکرات تشکيل دولت بوده و همين امر وي را از تحولات جهاني دور کرده است.ترامپ از زمان به قدرت رسيدن همواره موضع ضد اتحاديه اروپا و حتي مخالف سياست‌هاي آنگلا مرکل در پذيرش مهاجران داشته است و اين مواضع به تنش‌ها و مشاجراتي بين دو رهبر انجاميده است. شواهد نشان مي‌دهد که روابط ميان آمريکا و اتحاديه اروپا، پس از روي کار آمدن دونالد ترامپ به طور بي سابقه‌اي دچار واگرايي شده است.اين امر براي امانوئل ماکرون که قرار است در تاريخ ۲۴ ژانويه يعني ۲ روز قبل از ترامپ در داووس سخنراني کند نيز يک فرصت محسوب مي‌شود. ماکرون و ترامپ در يک سال گذشته تنش‌هاي نامحسوسي را با يکديگر داشته‌اند و اليزه تلاش کرده تا خود را از سايه کاخ سفيد خارج کند.