احساس خطر آمريکا از ارز نفتي ونزوئلا
دولت آمريکا اعلام کرد که معاملات مربوط به ارز ديجيتال مبتني بر نفت ونزوئلا، مشمول تحريم‌هاي ايالات متحده ضد اين کشور آمريکاي جنوبي خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از رويترز، وزارت خزانه‌داري آمريکا هشدار داد که معاملات مربوط به «پترو» که ارز ديجيتال مبتني بر نفت ونزوئلاست، مصداق نقض تحريم‌هاي ايالات متحده ضد اين کشور عضو اوپک به شمار مي‌آيد. پيش از اين نيکولاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا اعلام کرده بود دولت او ۱۰۰ ميليون «پترو» صادر مي‌کند. طبق اين طرح، هر پترو معادل يک بشکه نفت ونزوئلا خواهد بود. يکي از اهداف ارائه اين ارز، دور زدن تحريم‌هاي آمريکا بود. 

رمزگشايي از جعبه سياه سانچي در هفته آينده
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: وضعيت شناسايي پيکرهاي جانباختگان کشتي سانچي بزودي مشخص و در هفته آينده جعبه سياه کشتي با حضور مقام‌هاي کشورهاي مرتبط رمزگشايي خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد جمعه شب در آيين بزرگداشت شهيد سيد ابوذر نظامي‌از جانباختگان کشتي سانچي در روستاي ميانخره شهرستان دشتي استان بوشهر از مردم خواست اخبار مرتبط با حادثه کشتي سانچي و بررسي‌هاي کارشناسي در اين مورد را تنها از رسانه‌هاي ملي و رسمي‌کشور دنبال و به شايعه‌هاي بي پايه و اساس افراد مغرض توجه نکنند. در همه روزهاي حادثه نفتکش سانچي درتلاش و دريافت کمک‌هاي بين المللي براي نجات سرنشينان آن بوديم.

انتصاب سرپرست شرکت مديريت شبکه برق ايران
در پي حکمي‌از سوي "آرش کردي" رئيس مجمع عمومي‌شرکت سهامي‌مديريت شبکه برق ايران، "داود فرخزاد" به عنوان سرپرست اين شرکت منصوب شد. به موجب اين حکم، فرخزاد از تاريخ 26 دي 1396 با اختيارات کامل مديرعامل در جايگاه سرپرستي شرکت مديريت شبکه و جانشين "همايون حائري" مدير عامل پيشين اين شرکت قرار گرفت.  حائري از مديريت شبکه برق ايران به عنوان شرکتي دانش بنيان ياد کرد که در آن افراد در همه زمينه‌ها از سطح دانش و تخصص بالايي برخوردار هستند. مديرعامل پيشين شرکت مديريت شبکه برق ايران در ادامه گفت: در شرکت مديريت شبکه روحيه همدلي و همبستگي بالايي چه در کار و چه در روابط انساني وجود دارد.


جنگ خورشيدي ميان چين و آمريکا بالا مي‌گيرد؟
رييس جمهور آمريکا ماه جاري فرصت دارد تا به تجارت چين آسيب بزند اما در نهايت، ممکن است مشاغل آمريکايي ضربه ببينند. به گزارش ايسنا به نقل از "سي ان ان ماني"، دونالد ترامپ قرار است پيش از پايان ژانويه درباره وضع تعرفه‌هاي تنبيهي روي واردات پنل‌هاي خورشيدي که عمده آن از چين است، تصميم بگيرد. رييس جمهور آمريکا همواره در خصوص تجارت به خصوص در ارتباط با چين موضع گيري شديدي داشته است. با اين‌همه صنعت خورشيدي آمريکا اميدوار است ترامپ در اين قضيه مانند ساير موارد آتش بس دهد. يک گروه تجاري بزرگ هشدار داده است اين تصميم به جاي حمايت از شرکت‌هاي آمريکايي، ممکن است به قيمت ده‌ها هزار شغل آمريکايي تمام شود. ديويد باي واتر، مديرعامل شرکت انرژي تجديدپذير "ويوانت سولار" در اين باره گفت: تعرفه‌هاي پيشنهادي، حمله مستقيمي‌به کارکنان آمريکايي و صنعت خورشيدي پررونق اين کشور است.
دعواي قديمي
آمريکا يکي از بزرگترين بازارهاي جهان براي انرژي خورشيد به شمار مي‌رود و در فناوري‌هاي کليدي آن پيشگام است. کارشناسان مي‌گويند در سال‌هاي اخير چين از سازندگان تجهيزات خورشيدي خود از طريق وام‌هاي ارزان و يارانه حمايت کرده است. اين امر هزينه‌ها را کاهش داده و به سرازير شدن پنل‌هاي خورشيدي ارزان به بازارهايي مانند آمريکا و اروپا منجر شده است. به گفته ادوارد باربيه، استاد اقتصاد دانشگاه کلرادو، برخي از سازندگان خورشيدي آمريکا قادر به رقابت با واردات ارزان قيمت نيستند. اين امر باعث شد دولت اوباما پنج سال قبل تعرفه‌هايي را براي واردات برخي از محصولات خورشيدي چين وضع کند و در سال ۲۰۱۴ آنها را افزايش داد. اما اين تعرفه‌ها تاثير چنداني نداشتند. طبق گزارش شرکت "گرين تک مديا"، حدود ۹۰ درصد از تاسيسات خورشيدي در آمريکا همچنان از پنل‌هاي وارداتي استفاده مي‌کنند که اکثر آن ساخت شرکت‌هاي چيني است. واردات چيني با وجود موانع تجاري، همچنان ارزانتر هستند.

نارضايتي سازندگان آمريکايي
اين اختلاف دوباره شدت گرفته است. دو سازنده پنل خورشيدي آمريکايي سال گذشته به کميسيون تجارت بين‌المللي آمريکا شکايت برده و مدعي شدند واردات ارزان از چين به کسب و کار آنها ضربه زده است. اين کميسيون اکنون تعرفه‌هايي به ميزان حداکثر ۳۵ درصد را براي واردات تقريبا همه پنل‌هاي خورشيدي به آمريکا پيشنهاد کرده است. ترامپ تا ۲۶ ژانويه براي تصميم گيري درباره وضع اين تعرفه‌ها فرصت دارد. تعرفه‌هاي جديد گسترده تر از تعرفه‌هاي فعلي خواهند بود و براي قطعات بيشتري نسبت به تعرفه‌هاي دوران اوباما اعمال مي‌شوند و مشمول واردات از همه کشورها خواهند شد. اما کارشناسان مي‌گويند تعرفه‌ها به شکل واضحي چين را هدف گرفته‌اند. آمريکا سال گذشته مدعي شد که شرکت‌هاي چيني تاسيسات توليدي خود را در کشورهاي ديگر گشوده‌اند تا موانع تجاري را دور بزنند.

دستاورد تعرفه‌هاي تنبيهي براي آمريکا
صنعت خورشيدي آمريکا نسبت به تعرفه‌هاي جديد اکثرا مخالف است. شرکت‌هاي آمريکاي سازندگان پنل را رها کرده و به نصب آنها و ساير خدمات مرتبط متمرکز شده‌اند. اکثر اين شرکت‌ها از پنل‌هاي وارداتي از کشورهاي ديگر به خصوص چين استفاده مي‌کنند. به گفته ويليام برگر، مديرعامل شرکت سان نووا - يکي از سه شرکت‌ خورشيدي بزرگ آمريکا-، اين تعرفه‌هاي غيرمنطقي استقلال انرژي آمريکا، صنعت خورشيدي شکوفا و رقابت را تحليل خواهد برد. طبق گزارش آژانس بين‌المللي انرژي تجديدپذير، رشد مشاغل در اين صنعت ۱۷ بار سريع‌تر از مجموع اقتصاد آمريکاست. انجمن صنايع انرژي خورشيدي برآورد کرده که افزايش تعرفه‌ها ممکن است هزينه پنل‌ها را دو برابر کرده و ۹۰ هزار شغل آمريکايي را به خطر بياندازد. حدود ۴۰ هزار نفر در توليد پنل خورشيدي در آمريکا کار مي‌کنند. شرکت‌ها در اين بخش از صنعت خورشيدي موافق چنين تعرفه‌هايي هستند. يورگن اشتاين، مديرعامل "سولار ورلد امريکاس" – يکي از دو شرکتي که به کميسيون تجارت آمريکا شکايت برده است- اظهار کرد تعرفه‌هاي جديد صنعت را به سرمايه‌گذاري بيشتر در توليد و نوآوري تشويق خواهد کرد. وي ادعاي انجمن صنايع انرژي خورشيدي درباره به خطر افتادن هزاران شغل آمريکايي را رد و اعلام کرد اگر ترامپ تعرفه‌ها را افزايش دهد، شرکتش صدها نفر را بلافاصله استخدام خواهد کرد.

فرجام دعوا
کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند که ترامپ تعرفه‌هاي بالاتر براي واردات خورشيدي را تصويب خواهد کرد. رييس جمهور آمريکا نسبت به کسري تجاري عظيم کشورش با چين مکررا ابراز نارضايتي کرده است. به گفته جوناس ناهم، استاديار انرژي در دانشگاه جان‌هاپکينز، ترامپ واقعا به صنعت خورشيدي اهميت نمي‌دهد. اين تنها راه موثر براي ترامپ براي چسباندن آن به چين است که محبوب وي است. اما اين اقدام ممکن است به تلافي جويي چين عليه منافع تجاري آمريکا منجر شود و مجموعه‌اي از تدابير را از سوي دو طرف بدنبال داشته باشد.

ايران آماده گسترش همکاري ‌گازي با ارمنستان است
مديرعامل شرکت ملي گاز گفت: افزون بر قرارداد تهاتر گاز و برق ميان ايران و ارمنستان، تهران نيز آماده گسترش همکاري‌هاي گاز با ايروان است. به گزارش مهر به نقل از وزارت نفت، حميدرضا عراقي، درباره صادرات گاز ايران به کشور ارمنستان گفت: قرارداد صادرات گاز ايران به ارمنستان و دريافت برق از اين کشور به نسبت يک به سه تنظيم شده است. بر اين اساس به ازاي هر يک ميليون مترمکعب گازي که ايران صادر کند، بايد سه کيلووات ساعت برق از سوي ارمنستان وارد کشور شود. معاون وزير نفت در امور گاز درباره احتمال افزايش حجم صادرات گاز ايران به ارمنستان توضيح داد: ايران براي افزايش حجم صادرات گاز خود مشکلي ندارد، خطوط لوله انتقال گاز نيز ظرفيت کافي براي اين افزايش را دارند، اما طرف ارمني توان تامين برق بيشتر را ندارد و اگر بخواهد گاز بيشتري را مطابق اين قرارداد دريافت کند، در ازاي آن بايد برق بيشتري تحويل دهد. عراقي با بيان اين‌که مقرر شده مذاکراتي ميان ايران و ارمنستان درباره افزايش صادرات گاز انجام شود، تصريح کرد: بخش خصوصي يا دولتي ارمنستان مي‌تواند با ايران براي دريافت بيشتر گاز مذاکره کند. اگر آنها گاز بيشتري بخواهند و توانايي پرداخت پول گاز را داشته باشند ما هم زودتر مي‌توانيم حجم صادرات گاز را افزايش دهيم و نظر ما نيز بر همين روش است.


عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس در گفتگو با «تجارت» تاکید کرد؛
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌ گفت: واقعيت اين است که در حوزه مجلس هم خيلي به صورت جدي مطالبه‌اي نبوده که مثلا برنامه دولت براي مديريت منابع آب حداقل براي يک مدت زمان 20 ساله چيست؟ گروه انرژي – مجتبي آزاديان: علي ابراهيمي‌عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم شازند در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار روزنامه تجارت در خصوص راهکارها و برنامه‌هاي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي براي جلوگيري از تشديد بحران آب و نيز اقدامات خانه ملت در اين زمينه اظهار داشت: مي‌توان اقرار کرد که چند سالي هست که وارد بحران آب شده‌ايم و همه مسئولين از نمايندگان مجلس در حوزه قانونگذاري گرفته تا کارشناسان و ... همه تاکيدشان بر استفاده بهينه از منابع آب و کنترل و مديريت آب‌هاي سطحي است اما واقعيت اين است که هنوز عليرغم اينکه مسئولين بر وقوع بحران آب واقف هستند، اقدامات در اين خصوص به صورت خيلي جدي و برنامه‌محور نيست و متاسفانه اقداماتي که در حوزه مهار آب‌هاي سطحي و مديريت منابع آب داريم بر اساس بودجه سنواتي يا حتي برنامه ششم توسعه، به يک شکلي آن را به محل اعتبارات دولتي وصل مي‌کنيم که آن هم خودش با توجه به اينکه هم از نظر تخصيص و هم از نظر ميزان مناسب نيست، نمي‌تواند ما را به هدف مورد نظر برساند. ابراهيمي‌ادامه داد: ما يک مطالعه دقيق و عميق مي‌خواهيم که بر اساس آمايش سرزمين بتوانيم مصرفي که در حال حاضر داريم را هم در حوزه کشاورزي و هم در حوزه صنعت و آب شرب و ... درست مديريت کنيم. در حقيقت متاسفانه به شکلي داريم رفتار مي‌کنيم که انگار يک کشور کاملا پرآب هستيم در صورتي که در جاهاي ديگر دنيا که ميزان بارندگي‌شان چندين برابر ماست، هم شبکه‌هاي آب شهري آنها و هم بحث کشاورزي و صنعت‌شان به اين شکل و به اين حالت افراطي‌گري و سخاوتمندانه نيست و هنوز در کشورمان صنايع خيلي بزرگي مانند پتروشيمي‌ها، پالايشگاه‌ها و نيروگاه‌ها که مصرف آب زيادي دارند را داريم که همچنان تکيه‌شان بر منابع آب از سفره‌هاي آب زيرزميني است و بدون اينکه يک ذره به فکر استفاده از پساب‌ها و ... باشند. اينها نقاط ضعفي است که تنها به اينکه نمايندگان يا دولت و ... کاري را انجام دهند، مرتبط نيست و به طور کلي بايد اقدام شاخصي در اين زمينه مشاهده کنيم و فقط داشتن نيت و گفتن آن کافي نيست.
 قانون تنها روي کاغذ است و توان اجراي آن وجود ندارد
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي‌به قانونگذاري خانه ملت اشاره کرد و با ذکر اين نکته که بخش زيادي از موارد الزام براي اجراي برنامه‌ها به خانه ملت بازمي‌گردد، گفت: نقطه شروع اساسي و بنياني اين امر به مجلس بازمي‌گردد منتها ما همين اسناد بالادستي هم که در حال حاضر داريم اشاره بر استفاده از روش‌هاي نوين آبياري، نه حتي مثلا در بحث آب، بلکه در ساير جاها مانند انرژي‌هاي تجديدپذير، را امکانپذير کرده است و بستر قانوني آن تقريبا فراهم است اما قانون به صِرف نوشتن آن نيست، بايد قابليت اجرا هم داشته باشد، وقتي مجبوري آن را به منابع درآمدي کشور وصل کني، اين محدوديت همچنان وجود خواهد داشت، يعني عملا قانون تنها روي کاغذ است. در اجرا، توان اجراي آن وجود ندارد.
در بخش صنايع؛ بحران مصرف آب بسيار عميق است
وي افزود: همين الان پايتخت نزديک به 10 ميليون ساکن دارد اما واقعيت اين است که هنوز آب بهداشتي، شستشو، نظافت و شرب همگي طي يک شبکه در اختيار و دسترس مردم قرار مي‌گيرد، در صورتي که ما جزو کشورهايي هستيم که در دسته بندي خشک و نيمه خشک قرار گرفته ايم، ما بايد مصرف آب شرب مان با ساير مصارف جدا مي‌شد ولي وقتي که يکي دو سال بارندگي پشت سر هم ميبينيم، به صورت افراطي شروع به مصرف مي‌کنيم. وقتي رفتار کشورمان به عنوان يک کشور نيمه خشک از رفتار يک کشور پرباران افراطي‌تر است، چنين اتفاقي رخ مي‌دهد و بحران به وجود مي‌آيد، مثلا در بخش صنايع، پتروشيمي‌ها را جايي تاسيس کرده‌ايم که هيچ دسترسي به آبهاي آزاد ندارند و فقط دسترسي به منابع آب زيرزميني دارند، و نه فکري روي کنترل آبهاي سطحي کرده‌اند و نه از فاضلاب شهرهاي اطراف استفاده مي‌کنند. اينها جزو مواردي است که ديگر به خود قانون برنمي‌گرد؛ اجرايش بايد کليد بخورد، ضمن اينکه آنقدر مشکلات اين موضوع وسيع است که بايد از يک نقطه در حد محدود هم که شده، دريغ نکنيم و شروع کنيم.
 نگاه اردکانيان به مسائل؛ نگاهي علمي‌است
نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه اين گفتگو در خصوص اقدامات اردکانيان وزير نيرو در زمينه پيگيري بحران آب اظهار داشت: اردکانيان در اين مقطع هنوز در حال شروع کار است و خيلي ارزيابي دقيقي نمي‌توان از ايشان داشت ولي آنچه که سابقه ايشان نشان مي‌دهد، نگاه وي به مسائل نگاهي علمي‌است و اين نکته مثبتي است چراکه ما واقعا نبايد به صورت انفعالي عمل کنيم. بنده هم چندين بار به ايشان گفته‌ام که حتما يک بررسي و سرکشي به نحوه مصرف آب در صنايع کشورمان داشته باشند. با توجه به اينکه آنها درآمدزا هستند، بايد حتما تغيير رويه دهند و اينکه مي‌گويند مثلا بيش از 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزي است و 10 درصدصنعت خيلي مهم و تاثيرگذار نيست، تفکر غلطي است و اتفاقا اين صنايع در نقاط حساسي قرار گرفته که مي‌توانند براي ما فاجعه ايجاد کنند و چون درآمدزا هستند بايد حتما سريعا دستورالعملي توسط وزارت نيرو تهيه شود که طي يک پروسه مثلا 5 تا 10 ساله ديگر دسترسي به سفره‌هاي آب زيرزميني نداشته باشند. در مورد آبهاي کشاورزي اين مورد به راحتي قابل کنترل است. سال‌هاي سال صحبت از کنتورهاي حجمي‌و موارد اينچنين کرده اند. ما اگر ميگوييم آب و منابط طبيعي و هوا و دريا و ... جزو انفال است، دليل نمي‌شود که مثلا يک کشاورز بي حد و حصر از آنها استفاده کند. ما نبايد از اعمال يکسري مقررات به سادگي بگذريم، چراکه هم به حفظ منابع ملي‌مان در حال حاضر را شامل مي‌شود و هم براي آيندگان است و بايد جزو برخوردهاي کاملا جدي باشد.
قوانين و مقررات مجلس بايد کارشناسي شده و عادلانه باشد
وي ادامه داد: در مورد مجلس هم بايد يکسري قوانين و مقررات کارشناسي و اجرايي مناسب مصوب شود. در سال 89 مصوبه‌اي که مجلس داده بود که چاه‌هاي قبل از سال 85 را مجوز بدهيد و بقيه غيرقانوني است، عملا مردم را به سمت بي انضباطي کشاند. ما نبايد به اين شکل بگوييم که تاکنون هر اتفاقي افتاده قبول و از اين به بعد براي آن قانون بگذاريم. مسلما وقتي قانون توزيع عادلانه آب هست، آب اساسي‌ترين مايه حيات است و بايد براي آحاد ملت به صورت عادلانه مديريت شود و نمي‌توان براي يک عده قانون جداگانه و تبعيض آميز گذاشت.
مجلس به صورت جدي مطالبه‌اي از دولت براي ارائه يک برنامه بلندمدت مديريت منابع آب نداشته است
اين عضو کميسيون کشاورزي؛ آب و منابع طبيعي در پايان در خصوص پيش‌‌بيني اش از آينده معضل آب در کشورمان گفت: پيش‌‌‌بيني‌هاي درازمدت از نهادها و موسسه‌هاي بين المللي داريم که اينها اخبار خيلي خوبي را نشان نمي‌دهند، مثلا در برخي پيش بيني‌ها عنوان شده بحران آب ايران تا 25 سال آينده بسيار جدي تر خواهد شد و اين نشان ميدهد که آب اگر نباشد، زندگي تهديد ميشود و جايي که زندگي تهديد ميشود، امنيت و آرامش از بين خواهد رفت به همين خاطر وظيفه همه ماست که نسبت به اين موضوع از خود جديت به خرج دهيم. واقعيت اين است که در حوزه مجلس هم خيلي به صورت جدي مطالبه‌اي نبوده که مثلا برنامه دولت براي مديريت منابع آب حداقل براي يک مدت زمان 20 ساله چيست؟ و اشکال ديگري هم که وجود دارد اينکه همانطور که ميدانيد، نظام روي کار آمدن مجلس شوراي اسلامي‌به عنوان قانونگذار و دولت به عنوان مجري قوانين مقداري نامنظم است و زماني که مجلس شکل ميگيرد از دولت چيزي باقي نمانده و زماني که دولت شکل ميگيرد مجلس رو به پايان است و اين ناهماهنگي و اشکال ايجاد مي‌کند.
سال آينده آب شرب جيره‌بندي مي‌شود؟
لازم به يادآوري است که وزير نيرو با اشاره به شرايط بارندگي در کشور گفت: در برخي نقاط کشور مانند فلات مرکزي کشور کمترين ميزان بارندگي در ۵۰ سال اخير را تجربه کرده ايم.
رضا اردکانيان در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به کاهش بارندگي در سال 96 در خصوص وضعيت آب شرب در سال آينده بيان داشت: با کمک مردم در سال آينده به گونه‌اي عمل مي‌کنيم تا آب شرب جيره بندي نشود.
وي با اشاره به ميزان بارندگي در سال جاري، گفت: هر سال ميزان بارندگي را با دوره‌هاي مختلف مقايسه مي‌کنيم، بر همين اساس ميزان بارندگي در سال جاري و به ويژه در سه ماه و نيم گذشته کمترين ميزان بارندگي در 47 سال گذشته بود.  اردکانيان در ادامه گفت‌وگو در خصوص ميزان بارندگي در فلات مرکزي ايران، اظهارداشت: در برخي نقاط کشور مانند فلات مرکزي کشور کمترين ميزان بارندگي در 50 سال اخير را تجربه کرده ايم. وزير با اشاره به تلاش وزارت نيرو تاکيد کرد: در نظر داريم با برنامه‌ريزي کمبود آب و بارش را مديريت کنيم.


نفت پس از طي روند صعودي که قيمت‌هاي پايه را به بالاترين رکورد در سه سال اخير رسانده بود، روز جمعه به دنبال نگراني‌ سرمايه‌گذاران از رشد توليد آمريکا و فروش گسترده، کاهش يافت و روند رشد چهار هفته‌اي آن متوقف شد.
به نقل از ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت ۷۰ سنت يا يک درصد کاهش يافت و در ۶۸.۶۱ دلار در هر بشکه بسته شد. در حالي که اوايل معاملات تا رکورد پايين ۶۸.۲۸ دلار عقب نشيني کرده بود. نفت برنت دوشنبه گذشته به ۷۰.۳۷ دلار صعود کرده بود که بالاترين قيمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.
بهاي معاملات آتي نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۵۸ سنت يا ۰.۹ درصد کاهش، در ۶۳.۳۷ دلار در هر بشکه بسته شد. بهاي نفت خام آمريکا روز سه‌شنبه به ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترين قيمت از دسامبر سال ۲۰۱۴ بود.
برنت هفته گذشته ۱.۸ درصد و وست تگزاس اينترمديت نيز ۱.۵ درصد کاهش يافت.
به گفته فيليپ فلين، تحليلگر گروه پرايس فيوچرز، بازار اخيرا چنان رشد قيمتي داشت که به وضعيت پيش خريد رسيده بود و براي نخستين بار است که رشد قيمت‌ها دچار وقفه مي‌شود. با اين‌همه اين عقب نشيني نسبت به رشد اخير قيمت‌ها همچنان بسيار اندک است.
آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که ميزان ذخاير نفت جهاني به کمک کاهش توليد اوپک، رشد تقاضا و افت قابل توجه توليد ونزوئلا به ميزان قابل توجهي محدود شده است، اما هشدار داد که رشد سريع توليد در آمريکا ممکن است تعادل بازار را تهديد کند. رشد انفجاري توليد در آمريکا و رشد قابل توجه در کانادا و برزيل، کاهش شديد توليد در ونزوئلا و مکزيک را کاملا تحت الشعاع قرار خواهد داد.
اين ديده‌بان انرژي پيش بيني کرد که رشد توليد آمريکا، توليد اين کشور را به بالاي ۱۰ ميليون بشکه در روز خواهد رساند و از توليد عربستان سعودي و روسيه فزوني خواهد گرفت. طبق آمار دولتي توليد نفت آمريکا هفته گذشته حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزايش يافت و به ۹.۷۵ ميليون بشکه در روز رسيد.
در اين بين، شرکت خدمات انرژي بيکرهيوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا هفته گذشته پنج حلقه کاهش يافت و به ۷۴۷ حلقه رسيد، اما همچنان بسيار بالاتر از ۵۵۱ حلقه در سال گذشته است.
به گفته تحليلگران، کاهش شمار دکل‌ها باعث اندکي ترديد نسبت به پيش بيني آژانس بين‌المللي انرژي شده است با اين‌همه قيمت‌هاي نفت همچنان به خوبي پشتيباني شدند و اکثر تحليلگران کاهش شديد قيمت‌ها را پيش بيني نمي‌کنند.
سفته‌بازان با انتظار براي محدود شدن عرضه که از قيمت‌ها حمايت خواهد کرد، شمار قراردادهاي خريد خود را افزايش داده‌اند. طبق آمار کميسيون معاملات آتي کالاي آمريکا، شمار قراردادهاي خريد و اختيار معامله نفت آمريکا در نيويورک و لندن در هفته منتهي به ۱۶ ژانويه ۴۰ هزار و ۸۵۵ مورد افزايش يافت و به ۵۴۱ هزار و ۹۹۰ مورد رسيد.
بر اساس گزارش رويترز، عامل اصلي تاثيرگذار بر رشد قيمت‌ها توافق کاهش توليد ميان اوپک و شماري از توليدکنندگان خارج از اين سازمان بوده که از ژانويه سال ميلادي گذشته اجرا شده و قرار است تا پايان امسال ادامه پيدا کند، حتي در آمريکا که در توافق کاهش توليد حضور ندارد، ميزان ذخاير هفته گذشته ۶.۹ ميليون بشکه کاهش يافت و به ۴۱۲.۶۵ ميليون بشکه رسيد که پايين‌ترين سطح فصلي در سه سال گذشته و پايين متوسط پنج ساله ۴۲۰ ميليون بشکه است.


توليد نفت ونزوئلا در دسامبر به رکورد پايين جديدي سقوط کرد و برخي از بدبين‌ترين پيش‌بيني کنندگان را نيز شگفت زده کرد.
به نقل از ايسنا، آمار منابع ثانويه که از سوي گروه‌هاي مستقل تهيه مي‌شود، نشان داد توليد نفت ونزوئلا در دسامبر ۸۲ هزار بشکه در روز کاهش يافت و به ۱.۷۴۵ ميليون بشکه در روز رسيد که مطمئناً نتيجه بدي بود اما نسبت به روند کاهش ماه‌هاي پيش از آن تفاوت چشمگيري نداشته است.
با اين‌همه در آماري که مستقيما از سوي دولت ونزوئلا ارايه شد، اعلام شد که توليد نفت اين کشور در دسامبر ۲۱۶ هزار بشکه در روز کاهش يافت و به ۱.۶۲۱ ميليون بشکه در روز رسيد. اين آمار مبهوت کننده بوده و به ريزش جدي‌تري اشاره دارد.
اوپک در گزارش ماهانه خود دو منبع آمار شامل منابع ثانويه و آمار مستقيم را ارائه مي‌کند و گاهي آماري که از سوي يک کشور فراهم مي‌شود، ممکن است نسبت به توليد واقعي، بالاتر يا کمتر باشد که به دليل روش‌هاي جمع آوري اطلاعات مختلف است اما اغلب پشت دستکاري آمار، انگيزه‌هاي سياسي وجود دارد.
گاه و بيگاه ونزوئلا آمارهاي توليد بالاتر از برآورد منابع ثانويه ارايه کرده تا وضعيت افت توليد خود را پنهان کند.
در اين زمينه اين حقيقت که ونزوئلا خود مي‌گويد توليدش به ميزان چشمگيري کاهش پيدا کرده، قابل توجه است. دليل اين کاهش معلوم نيست اما دلايل بي‌انتهايي شامل بدهي، عدم وجود نقدينگي براي سرمايه گذاري يا حتي فرسودگي زيرساخت و مهاجرت کارکنان وجود دارد که ممکن است کاهش توليد را توضيح دهد.
بنابراين اين آمار مي‌تواند بسيار دقيق باشد. آماري که از سوي ونزوئلا در دسامبر اعلام شد ممکن است يک مورد استثنا باشد که هدف آن کم اهميت جلوه دادن کاهش پيش‌بيني شده توليد در سال جاري است.
به هر حال کاهش توليد ونزوئلا جدي بوده و وخامت بيشتري پيدا مي‌کند. توليد نفت ونزوئلا طي سال ۲۰۱۷ به ميزان ۶۴۹ هزار بشکه در روز کاهش يافت که افت ۲۹ درصدي داشت. اين کاهش، حدود دو سوم رشد توليد آمريکا در مدت مشابه را جبران کرد. طبق گزارش‌ وال استريت ژورنال، شايد اين بدترين کاهش توليد سالانه نفت در تاريخ معاصر است. توليد نفت روسيه پس از فروپاشي اتحاديه جماهير شوروي ۲۳ درصد کاهش پيدا کرد در حاليکه توليد عراق نيز پس از تهاجم نظامي‌آمريکا به اين کشور در سال ۲۰۱۳ به همين ميزان کاهش داشت. موارد ديگري از چنين کاهش توليد گسترده‌ در کوتاه مدت وجود ندارد.
اين امر نگراني‌هايي را در داخل اوپک نسبت به سرعت گرفتن بيش از حد کاهش توليد و کاهش بيش از حد موجودي نفت برانگيخته است.