یادداشت
پل‌هادجز
فايننشال تايمز

شگفت زدگي و گيجي از واکنش‌هاي اين ماه به کاهش ناگهاني بازارهاي مالي غرب بود. با اين حال در آنسوي جهان در چين نشانه‌هاي رکود ماه‌هاست که شروع شده است.تصميم گيري شي جينپينگ رئيس جمهور چين براي کاهش سياست محرک‌هاي مالي تاثير مستقيمي‌بر اقتصاد جهاني خواهد داشت. زيرا اين امر منبع اصلي نقدينگي تقويت بازارها در يک دهه اخير بوده است. بانک‌هاي چيني بين سالهاي 2009 تا 2017 حدود 20 تريليون دلار وام دادند.حساسيت ارزش سياستگذاريهاي چين در ماه دسامبر بيشتر شد و اولويت شي براي سال 2018 مبارزه با فساد و شکوفايي تا سال 2020 اعلام شد.تعطيلي صدها شرکت يا جابجايي آنها باعث صدمه به اقتصاد چين شده است و شاخص قيمت توليدکنندگان چين را به 6.9 درصد رساند.اين رشد باعث افزايش تورم و تاثير موج گونه آن در جهان منتشر شد.يکي از شگفتي‌ها اختلال به دليل کاهش توليد در بازارهاي کالا بود. فروش بالاي دارايي‌هاي يکي از شرکت‌هاي بزرگ چيني از نشانه‌هاي ديگر رکود تازه بود که بر سرمايه گذاران خارجي تاثير گذاشت.تلاش چين براي دوري از مصرف زغالسنگ باعث کاهش تقاضاي نفت شد که بر قيمت نفت تاثيرگذار بود.اين رويدادهاي بهبود اقتصادي جهان را زيرسئوال برد. انتظار مي‌رود تا فصل تابستا ، سياستمداران بايد درباره کاهش رشد اقتصادي پايين تر از سطح پيش بيني‌ها صحبت کنند.
 ترجمه: فاطمه مهتدي


دبيرکل سازمان ملل هشدار داد؛
گروه بين الملل : دبيرکل سازمان ملل متحد درباره وقوع جنگي جديد ميان حزب‌ا... لبنان و رژيم صهيونيستي هشدار داد و آن را بدترين کابوس عنوان کرد. به گزارش روسيااليوم، «آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل، در سخنراني خود در کنفرانس امنيتي مونيخ در آلمان، طي اظهاراتي مدعي شد: «اوضاع در خاورميانه بسيار پيچيده و بي‌نهايت دشوار است. در سفر اخيرم به اسرائيل (اراضي اشغالي) حضور شبه‌نظاميان نزديک به ايران را در نزديکي مرزهاي اسرائيل مشاهده کردم. از سوي ديگر، روابط بين تهران و بيروت باعث افزايش قدرت و توانايي‌هاي حزب‌ا... خواهد شد، امري که بسياري از جمله اسرائيلي‌ها آن را تهديدي براي وجودشان مي‌دانند.» گوترش خاطرنشان کرد، اتفاقات اخير حجم و شدت وخامت اوضاع سوريه را نشان مي‌دهد که اسرائيل و لبنان را نيز تحت‌الشعاع قرار داده است.وي درباره فاجعه‌اي بزرگ و قريب‌الوقوع هشدار داد و گفت: «بدترين کابوس براي ما، آغاز جنگي جديد ميان اسرائيل و حزب‌ا... است در حالي‌که طرفين چنين جنگي را نمي‌خواهند. اين فاجعه در نهايت به نابودي بخش اعظمي‌از لبنان منجر خواهد شد.»دبيرکل سازمان ملل گفت: «ما مي‌دانيم هرگونه جرقه جنگ مي‌تواند به بروز چنين وضعيتي منجر شود. مهار کردن چنين درگيري احتمالي ديگر در توان ما نيست... نياز داريم شوراي امنيت ايده‌اي براي اوضاع در خاورميانه پيشنهاد کند.» تنش ميان بيروت و تل‌آويو اخيرا در پي ادعاهاي اسرائيلي‌ها مبني بر مالکيت‌شان بر بلوک ۹ گازي لبنان در درياي مديترانه، و همچنين اصرار اسرائيلي بر احداث ديواري در مرز با لبنان تشديد شده است. در اقدامي‌قابل توجه، بخش نظارت نظامي‌در ارتش اشغالگر رژيم صهيونيستي بعد از گذشت هفت روز از ساقط شدن جنگنده اسرائيلي بر فراز سرزمين‌هاي اشغالي اجازه انتشار جزئياتي جديد درباره حادثه سرنگوني جنگنده اف ۱۶ خود توسط سامانه‌هاي پدافند هوايي سوريه را دادند که دهم فوريه اتفاق افتاد.به گزارش سايت شبکه خبري الميادين، شبکه ۱۰ رژيم صهيونيستي به نقل از منابع امنيتي و نظامي‌که آنها را افراد بسيار مطلع خواند، گزارش داد، برخي از موشک‌هاي ضد هوايي سوريه که روز شنبه جنگنده‌هاي اسرائيلي را هدف گرفتند از حريم هوايي دو شهر تل‌آويو در مرکز و حيفا واقع در شمال سرزمين‌هاي اشغالي عبور کردند.اين منابع فاش کردند، اين موشک‌ها در دريا سقوط کردند و در آن زمان هيچ صداي آژيري در اين مناطق به صدا درنيامد.
تمايل به ميانجيگري روسيه
به گفته برخي منابع علت افزايش حملات حضور نظامي‌روسيه در خاک سوريه دانسته و تاکيد کردند، مسکو به دنبال برقراري دوباره ثبات در سوريه و تقويت حاکميت ملي اين کشور به ويژه حاکميت هوايي آن از طريق توسعه استفاده از سامانه‌هاي دفاعي عليه جنگنده‌هاي اسرائيلي است. اخيرا رياض المالکي وزير امورخارجه فلسطين نیز در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيک روسيه اعلام کرد : روسيه مي‌تواند از يک ديدار احتمالي بين محمود عباس رئيس دولت فلسطين و بنيامين نتانياهو نخست وزير رژیم صهیونیستی ميزباني کند.رياض المالکي ضمن اشاره به اينکه فلسطين آماده مذاکرات مستقيم با رژیم صهیونیستی است گفت : گمان نمي‌کنيم که مذاکرات 15 دقيقه ايي در بيت المقدس به ما ياري کند. اگر نتانياهو بخواهد ديدار در سوچي و يا مسکو مي‌تواند تصميم خوبي باشد.وزير امورخارجه فلسطين ضمن دعوت از رژیم صهیونیستی براي انديشيدن به اين موضوع گفت : مدت پرواز تنها سه ساعت است و نتانياهو نخست وزير رژیم صهیونیستی مي‌تواند از ميهمانوازي ولاديمر پوتين رئيس دولت روسيه و مردم روسيه کيف ببرد.رياض المالکي در رابطه با نقش واشنگتن در روند صلح اسرائيل و فلسطين تاکيد کرد : ايالات متحد آمريکا ديگر نخواهد توانست تنها ميانجي در مسئله باشد.وي ضمن اشاره به اينکه آمريکا بعلت جاي گيري در صف اسرائيل در مسئله فلسطين هرگز نخواهد توانست تنها کشور ميانجي در مسئله باشد تاکيد کرد : ولي بدون شرکت آمريکا نيز ادامه روند صلح غير ممکن خواهد بود.محمود عباس رئيس دولت فلسطين نيز قبلا گفته بود که نمي‌خواهند تا آمريکا به تنهايي در مذاکرات خاورميانه نقش ميانجي ايفا بکند.عباس در ديدار با پوتين گفته بود : در اتمسفري که آمريکا با اقدامات خود ايجاد کرده ما مي‌گوئيم با آمريکا که در نقش ميانجي بازي مي‌کند هر نوع همکاري را رد مي‌کنيم. زيرا مخالف با اقدامات و رويکردهاي آنها هستيم.
نشست فوق‌العاده شوراي امنيت سه‌شنبه درباره فلسطين 
درحاليکه درگيري رژيم صهيونيستي در منطقه افزايش يافته است، سخنگوي دبيرکل سازمان ملل از برگزاري نشست ويژه شوراي امنيت در مورد فلسطين در روز سه شنبه خبر داد.به گزارش ايسنا، به نقل از مرکز اطلاع رساني فلسطين، استفان دوجاريک، سخنگوي دبيرکل سازمان ملل در کنفرانسي خبري در مقر اين سازمان تصريح کرد که همزمان با نشست شوراي امنيت در روز سه شنبه، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز با آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل ديدار و در مورد آخرين تحولات فلسطين و راه‌هاي احياي روند مذاکرات سازش بين طرفين فلسطيني و اسرائيلي گفتگو مي‌کند.منصور العتيبي، رئيس دوره‌اي شوراي امنيت اوايل ماه جاري ميلادي در اظهاراتي مطبوعاتي تاکيد کرد که عباس در نشست دوره‌اي شوراي امنيت در مورد فلسطين در ۲۰ فوريه شرکت و سخنراني خواهد کرد.العتيبي افزود که عباس قرار است در سخنان خود به تشريح آخرين تحولات فلسطين پس از اعلام تصميم دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در مورد قدس و شناسايي اين شهر به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي بپردازد. 
هشدار جنگ‌هاي جديد در جهان 
وولفگانگ ايشينگر نسبت به بروز جنگ‌هاي جديد در جهان هشدار داد. رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ گفت که احتمال بروز اين جنگ‌ها از ده‌ها سال پيش تاکنون تااين حد زياد نبوده و يکي از دلايل آن عدم اعتماد روسيه و آمريکا به يکديگر است.رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ پيش از آغاز اين کنفرانس در مونيخ، با تاکيد نسبت به بروز جنگ‌هاي جديد در جهان هشدار داد. او در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه راديويي "دويچلندفونک" آلمان گفت: «ما از زمان فروپاشي اتحاد شوروي تاکنون در سراسر جهان با چنين خطر بالايي در درگيري‌هاي نظامي‌ميان ابرقدرت‌ها روبه‌‌رو‌ نبوده‌ايم.» ولفگانگ ايشينگر بر اين نظر است که جو بي‌اعتمادي ميان مسکو و واشينگتن بسيار افزايش يافته و "شرايطي بدتر از اين نمي‌تواند بوجود آيد." او در ادامه گفت همين جو بي‌اعتمادي مي‌تواند به برخوردهاي نظامي‌ناخواسته بيانجامد.ارنست مونيز، وزير سابق انرژي آمريکا نيز اخيرا در مصاحبه‌اي هشدار داد، جهان خوش شانس بوده که تاکنون شاهد يک حمله با سلاح هسته‌اي بر اثر محاسبات اشتباه نبوده اما شاهد هستيم که احتمال چنين حادثه فاجعه‌باري افزايش يافته است. او در مصاحبه‌اي هشدار داد: ميزان خطا در پرهيز از يک فاجعه هسته‌اي در حال کاهش است چونکه ما شاهد توسعه يکسري سلاح‌هاي هسته‌اي جديد کوچکتر هستيم که شرايط در نظر گرفته شده براي استفاده از آنها محدوديت‌هاي کمتري پيدا کرده و در عين حال سطح ارتباطات عالي رتبه ميان قدرت‌هاي هسته‌اي بزرگ کاهش يافته است. او اظهار داشت: توسعه دادن شرايط استفاده از اين سلاح‌هاي هسته‌اي از جمله در مواقع حملات سايبري به طرزي خاص نگران کننده است چراکه معمولا به دشواري مشخص مي‌شود که عامل واقعي چنين حملاتي چه کساني هستند. کارشناسان تسليحاتي به آمريکا هشدار دادند، زرادخانه سلاح‌هاي هسته‌اي اين کشور در اروپا به رغم برنامه‌هايي که واشنگتن براي بهينه سازي و به روزرساني آنها در نظر گرفته يک خطر امنيتي بزرگ به لحاظ تعيين شدن به عنوان اهدافي براي تروريسم و دزدي محسوب مي‌شوند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت»‌اعلام کرد؛
 گروه انرژي – مجتبي آزاديان: حسن بهرام‌نيا عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌و نماينده مردم نهاوند در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص مصوبات روز شنبه مجلس شوراي اسلامي‌به ويژه در حوزه انرژي اظهار داشت: در جلسه علني مجلس تنخواه ۵۰۰۰ ميليارد توماني براي شرکت ملي گاز براي اتمام پروژه‌هاي گازرساني به روستاها به تصويب رسيد همچنين سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، ميعانات گازي و خالص صادرات گاز، معادل 959 هزار و 314 ميليارد و 403 ميليون ريال تعيين شد؛ و همچنين شرکت ملي گاز مکلف به احداث خط فشار قوي در استان‌هاي شرقي و جنوب شرقي کشور شد.
وي در خصوص تنخواه 5 هزار ميليارد توماني گفت: اين موصوبه هم بيشتر مربوط به گازرساني به روستاها و نيز خط فشار قوي و بيشتر براي استان‌هاي جنوب شرق کشور به تصويب رسيد، يعني استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و ... . بط.ريگه امکان تسريع در گازرساني به اين روستاهاي محروم فراهم شود.
بهرام نيا در ادامه اظهار داشت: در اين زمينه شرکت ملي گاز بايد با شرکت ملي نفت به توافق برسند و منابع آن بايد از اين طريق به توافق برسند و شرکت ملي نفت مجاز به پرداخت اين مبلغ است. در واقع اکثر استان‌هاي کشور به جز جنوب شرق کشور سه خط فشار قوي گاز دارند. درحقيقت در بند الحاقي يک به تبصره يک لايحه بودجه بايد به شرق کشور به ويژه سيستان و بلوچستان که از استان‌هاي محروم است، اجازه داده ميشود براساس مکانيزم بند «ق»، خط فشار قوي گاز داشته باشند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني بعدازظهر ديروز شنبه و در جريان بررسي بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه بند الحاقي به تبصره يک اين لايحه را به تصويب رساندند که براساس آن شرکت ملي نفت ايران مجاز است با توافق با شرکت ملي گاز، در اجراي ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور به منظور تسريع گازرساني به روستاها و اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام روستاها تا مبلغ ۵۰ هزار ميليارد ريال در قالب تنخواه به شرکت ملي گاز ايران پرداخت کند.
به موجب اين مصوبه تسويه تنخواه مزبور از محل جايگزيني گاز يا ساير فرآورده‌هاي نفتي مطابق سازوکار مذکور در ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد تا پايان سال انجام خواهد شد.
سقف درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز در سال 97 افزايش يافت
همچنين نمايندگان در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه سال 97 کل کشور، بند (ب) و (ج) تبصره يک ماده واحده لايحه مذکور را اصلاح کردند.
بر اساس اين بند، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، ميعانات گازي و خالص صادرات گاز، معادل 959 هزار و 314 ميليارد و 403 ميليون ريال و منابع مربوط به 3 درصد صادرات نفت خام و ميعانات گازي براي استان‌ها و شهرستان‌هاي نفت‌خيز، گازخيز و کمتر توسعهافته طبق جزء سوم ماده 26 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي کشور 50 هزار و 800 ميليارد ريال تعيين مي‌شود.
تکليف شرکت ملي گاز به احداث خط فشار قوي در استان‌هاي شرقي و جنوب شرقي کشور
همچنين به پيشنهاد کميسيون اقتصادي مجلس بند الحاقي يک به تبصره ۱ به شرح زير الحاق شد:
به منظور تداوم گازرساني به شهرها و روستاهاي استانهاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبي، شرکت ملي گاز ايران مکلف است در قالب قراردادهاي بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ مصوب ۶/ ۱۲/ ۹۲ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور مصوب ۱/ ۲ /۹۳ اقدام لازم را به عمل آورد.
تعيين سهم صندوق توسعه از منابع نفتي در سال آينده
نمايندگان مجلس همچنين در جريان بررسي بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه سال ۹۷ بند الف تبصره يک اين لايحه را به تصويب رساندند که براساس آن سهم صندوق توسعه ملي از منابع حاصل از صادرات نفت، ميعانات گازي و خالص صادرات گاز، سي و دو درصد (۳۲%) تعيين مي‌شود.


در کنفرانس اقيانوس شناسي خليج فارس مطرح شد:
گروه راه و مسکن: صبح ديروز شنبه( 28 بهمن‌ماه 96) چهارمين كنفرانس بين‌المللي اقيانوس شناسي خليج‌فارس با رويكرد توسعه پايدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها با حضور مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور، رئيس سازمان هواشناسي كشور، فرمانده نيروي دريايي ارتش برگزار شد. 
دراين همايش محمد راستاد معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور به تشريح اقدامات اين سازمان در جهت فرآيند توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: قطعا اقدامات انجام گرفته در محدوده شهر و بندر جاسک باعث اين احياي اين منطقه شده و از سويي ديگر زيربناي امر توسعه در مکران را نيز در اين محدوده فراهم کرده است.
 ايران ۵۸۰۰ کيلومتر خط ساحلي دارد
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشوري گنج سواحل را فرصتي براي توسعه دريا محور دانست و گفت: ايران ۵۸۰۰ کيلومتر خط ساحلي با اقليم‌هاي متفاوت داشته و همچنين داراي ۳۵ جزيره قابل سکونت و توسعه با شرايط ژئوپوليتيکي منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصي بالا و رتبه مناسب در دنيا در زمينه مهندسي دريايي شرايط لازم براي موفقيت در توسعه دريا محور را پديد آورده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي در حوزه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پايه، مديريت يکپارچه سواحل و پروژه‌هاي اجرايي است، گفت: طراحي و راه‌اندازي شبکه ملي پايش مشخصه‌هاي دريايي با اعتبار بيش از ۸۰ ميليارد ريال اعم از راه‌اندازي دستگاه‌هاي موج‌نگار، جزرو مد سنجي، شيب تراز آب، ترازسنجي، هواشناسي بندري و ايجاد سامانه‌اي هشدار سريع سونامي‌و طوفان‌هاي حاره‌اي از جمله اين اقدامات در حوزه اطلاعات پايه به شمار مي‌رود. مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور با اشاره به فعاليت‌هاي انجام گرفته از سوي اين سازمان طي سال‌هاي ۸۴ تا ۹۴ در بحث پايش و مطالعات شبيه‌سازي سواحل کشور نيز بيان کرد: تهيه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مديريت يکپارچه مناطق ساحلي کشور، بررسي مشکلات موجود در مناطق ساحلي مورد مطالعه و ارائه روش‌هاي حل مشکل از ديدگاه مهندسي سواحل، دستيابي به يک مرجع اطلاعاتي قابل اطميمنان در اين حوزه و ... از اهداف اصلي اين اقدام طي ۱۰ سال مذکور محسوب مي‌شوند.
 تکميل سامانه مديريت يکپارچه سواحل در هرمزگان
راستاد ضمن اشاره به امور انجام شده در حوزه هيدروگرافي سواحل مکران و تهيه اطلس مکران از سوي سازمان بنادر در راستاي اهداف توسعه‌اي اين سواحل، بيان کرد: تدقيق مطالعات طرح مديريت يکپارچه اين مناطق نيز از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين بخش است که در حال حاضر در بخش هرمزگان تکميل شده و در دستور کار شوراي برنامه‌ريزي استان و همچنين شوراي عالي شهرسازي و معماري کشور قرار گرفته است. وي با اشاره به انجام پايش و مطالعات شبيه‌سازي در سواحل هرمزگان، بوشهر، استان‌هاي شمالي، مکران و خوزستان راه‌اندازي شده است، يادآور شد: اين سامانه‌ها به بررسي مشکلات موجود در مناطق ساحلي مي‌پردازد و همچنين مي‌تواند از اطلاعات آن در خصوص فعاليت‌هاي آينده استفاده کرد که هزينه آن با اعتباري بالغ بر ۶۵ ميليارد ريال بوده است.
۱۵۰ ميليون دلار اعتبار هند براي چابهار
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود بهره‌برداري از فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار را يکي ديگر از اقدامات مهم و شاخص سازمان بنادر در سواحل مکران اعلام کرد و گفت: در اين طرح ۲۰۳ هکتار استحصال اراضي، ۱۵.۸ ميليون مترمکعب لايروبي حوضچه بندري، افزايش ظرفيت تخليه و بارگيري بندر از ۲ به ۸ ميليون تن، ساخت ۱۵ موج‌شکن مردمي‌با ۲۶۰ ميليارد تومان اعتبار، به بهره‌برداري رسيد و اين فاز با ۱۵۰ ميليون دلار خط اعتباري هند از طريق بانک صادرات نهايي شد. به گفته وي، ۴۰۳ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ارزي براي اجراي فاز ۲ طرح توسعه شهيد بهشتي و نيز ۸۵ ميليون دلار از محل خط اعتباري هند براي خريد تجهيزات بندري هزينه شده است.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي کشور نيز در پايان اعلام کرد: با توجه به مطالعات انجام گرفته مواردي از جمله ايجاد هماهنگي و هم‌افزايي نهادهاي مرتبط ملي و منطقه‌اي از طريق تقويت کميته‌هاي ساماندهي و مديريت سواحل، استقرار طرح مديريت يکپارچه مناطق ساحلي کشور، تسهيل و توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري در منطقه با توجه به ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي جغرافيايي و فرهنگي منطقه، توسعه زيرساخت‌هاي ريلي، جاده‌اي و هوايي منطقه و ايجاد زمينه‌هاي ورود بخش خصوصي در توسعه سواحل مکران از راهکارهاي توسعه پايدار و متوازن مکران از سوي سازمان بنادر و دريانوردي به شمار مي‌روند.
اولويت دولت، توسعه مکران است
همچنين داود پرهيزكار معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان هواشناسي كشور ضمن تشريح برنامه‌هاي دو روزه چهارمين كنفرانس بين‌المللي اقيانوس شناسي خليج‌فارس با رويكرد توسعه پايدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها، بيان كرد: همواره در طول ۲۴ ساعت ميان اقيانوس و جو تبادل انرژي و جرم وجود دارد که در شکل ريزش‌هاي جوي نمود دارد. به همين دليل در مدل‌هاي هواشناسي، ما جفت مدل‌هاي اقيانوس ـ هواشناسي داريم که اهميت اقيانوس‌ها در هواشناسي را نشان مي‌دهد.
وي با بيان اينکه در کشورهاي پيشرفته از سواحل و درياها استفاده بهينه کرده‌اند، افزود: ما مرزهاي آبي و دريايي زيادي به خصوص در جنوب کشور داريم که به اقيانوس‌ها متصل است و اتصال ما با دنيا را تضمين کرده‌اند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اولويت دولت دوازدهم براي توسعه سواحل مکران اظهار داشت: اگرچه توسعه اين سواحل در دستور کار قرار دارد و از اهميت بالايي برخوردار است، اما توسعه محدوديت‌هايي هم ايجاد مي‌کند. از همين رو توسعه بايد دقيق و کارشناسي باشد تا آسيبي به محيط زيست وارد نشود و ديگر شاهد وقوع فجايعي مانند خشکي درياچه اروميه يا رودخانه کارون نباشيم که اين اتفاقات، ماحصل توسعه ناپايدار است.
افزايش ۲۶ سانتيمتري سطح درياها
در پايان اظهارات رئيس سازمان هواشناسي کشور، دبيرکل سازمان هواشماسي جهاني وابسته به سازمان ملل متحد در پيام ويديويي به اين کنفرانس، گفت: در سال‌هاي اخير ۲۶ سانتيمتر سطح درياها بالا آمده و دماي زمين در منطقه‌اي که ايران نيز در آن قرار دارد، ۱.۱ درجه سانتيگراد گرمتر شده است. ضمن اينکه ميزان توليد دي‌اکسيد کربن که به گرمتر شدن زمين و توليد گازهاي گلخانه‌اي منجر مي‌شود، ۴۰۰ ppm افزايش يافته است.
کليد توسعه تجارت دريايي افزايش جمعيت ساکن در کنار درياست
همچنين اميردريادار حسين خانزادي در چهارمين کنفرانس اقيانوس شناسي خليج فارس با اشاره به اهميت سواحل مکران، گفت: همواره اعلام شده است که دو سوم سطح کره زمين را آب فرا گرفته است، اما آيا براي ما که يک کشور دريايي هستيم، اين عبارت معنا دارد؟ همچنين در خصوص اينکه گفته مي‌شود تمدن در سواحل دريا يا ۲۰۰ کيلومتري ساحل مستقر است، آنچه اهميت دارد کيفيت زندگي در اين مناطق است. اينکه مي‌گوييم تمدن‌ها در کنار آب ايجاد شده است، منظور در جغرافياي ايران شامل آب‌ها و رودخانه‌هاي داخلي است و ما کمتر دريايي به معني سکونت در کنار سواحل را در ايران سراغ داريم.
فرمانده نيروي دريايي ارتش ادامه داد: همچنين گفته مي‌شود ۹۰ درصد از تجارت جهاني کالا از طريق دريا انجام مي‌شود، ولي گفته نمي‌شود که کدام کشورها و چه سهمي‌از اين حجم تجارت جهاني را در اختيار دارند. از ۲۰۰ کشور دنيا ۱۵۵ کشور آبي و دريايي هستند، اما آيا همه آن‌ها در تجارت جهاني دريايي سهم دارند؟ به عنوان مثال ۳۶ کشور در حاشيه اقيانوس هند قرار دارند ولي تنها تعداد کمي‌از آن‌ها توانسته‌اند در تجارت جهاني سهيم باشند.
لزوم شکستن انحصار دريايي چندکشور
دريادار خانزادي با بيان اينکه بايد انحصار تجارت دريايي را بشکنيم، يادآور شد: کليد توسعه تجارت دريايي افزايش جمعيت ساکن در کنار درياست، در حال حاضر ۷۰درصد مرزهاي ما زميني و ۳۰ درصد دريايي است، اما اين ۳۰ درصد مرز دريايي بسيار ارزشمند است و ۹۰ درصد تبادلات تجاري ما از طريق مرزهاي دريايي انجام مي‌شود. از نظر ژئوپليتيکي نيز ما در مرکز انرژي جهان قرار داريم و گذرگاه دنيا به حساب مي‌آييم و با توجه به داشتن سواحل طولاني در کنار اقيانوس، بايد به دنبال بهره‌مندي از اثرات آن باشيم.
وي قدرت دريايي را کليد توانايي‌هاي يک ملت براي استحصال از منابع دريا عنوان و اظهار کرد: اين قدرت شامل ايجاد هماهنگي و ارتباط ميان ناوگان تجاري، ناوگان نظامي‌و توسعه زيرساخت‌هاي دريايي است. تا زماني که در اين زمينه‌ها به ديگران وابسته باشيم، آنها هر جا که بخواهند تحريم‌ها را پيش مي‌کشند و ما را از اين سه ضلع قدرت دريايي محروم مي‌کنند. دريادارخانزادي با تاکيد بر اينکه قدرت‌هاي دريايي دنيا تلاش مي‌کنند انحصار خود را حفظ کنند، گفت: راه شکست اين انحصار کسب مرجعيت در توسعه زيرساخت‌ها و صنايع دريايي است.
وي شهرهاي بندري و ساحلي را بهترين نقطه اتصال به درياهاي آزاد دانست و گفت: اين نقاط متاسفانه در ايران از توسعه پايدار کم بهره بوده‌اند. مناطقي مانند کيش، چابهار و ساير مناطق آزاد که توسعه داده شده‌اند بيشتر از آنکه از سوي مردم توسعه يافته باشند، با فشارهاي دولتي بوده است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش از مکران به عنوان دروازه ملل ياد کرد و افزود: جمعيت و تمدن بايد به اين سواحل منتقل شود و نيروي دريايي نيز از سال۸۷ در بندر جاسک به عنوان بخشي از سواحل مکران مستقر شده و در تلاش است تا آن را به عنوان يکي از نقاط کليدي جمعيت سواحل جنوبي تبديل کند. رهبر معظم انقلاب در اول بهمن ماه امسال بر اهميت بندر جاسک تاکيد کردند و من در اين ۱۰ سالي که نيروي دريايي در سواحل مکران حضور داشته است، مشاهده کردم که چهره اين سواحل تا حدودي تغيير کرده، اما شتاب توسعه معناداري را آنجا ملاحظه نمي‌کنم.


فرآيند توليد تا فروش خودرو زير ذره‌بين نمايندگان مجلس
گروه صنعت، معدن و تجارت: کميسيون صنايع و معادن مجلس همچنان پيگير وضعيت صنعت خودروسازي است. افزايش قيمت خودروهاي داخلي، حاشيه‌هاي شيوه پيش‌فروش، موضوعات مربوط به زنجيره توليد تا فروش خودروهاي داخلي حالا تبديل به يکي از موضوعات مورد توجه نمايندگان مجلس شده تا جايي که به گفته محمدرضا نجفي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس، 34 امضا از سوي نمايندگان براي انجام تحقيق و تفحص از علل «ناکارآمدي» شرکت‌هاي خودروساز داخلي در حوزه‌هاي کيفيت، قيمت، طراحي، تکنولوژي، فروش، خدمات پس از فروش و آثار زيست محيطي خودروهاي توليدي در شرکت‌هاي خودروسازي داخلي جمع‌آوري شده است. کارشناسان حوزه صنعت خودرو معتقدند که آخرين کاري که متوليان صنعت حق دارند با شفافيت و تشريح دلايل آن در قبال مصرف‌کنندگان انجام دهند، افزايش قيمت است. به اين ترتيب قبل از آن حتما بايد اطمينان حاصل شود که خودروهاي توليد شده توسط خودروسازان داخلي با قيمت و شرايط مناسب توليد شده و در فرآيند تامين توليد و بازار دچار هزينه‌هاي اضافي ناشي از نقصان در برنامه‌ريزي و عملکرد نشده و احيانا مردم هزينه ضعف‌ها و کاستي‌هاي فرآيند تامين، توليد، بازار و فروش را پرداخت نمي‌کنند خصوصا زماني که قيمت عملا به صورت يک طرفه تعيين يا افزايش داده مي‌شود. نجفي در همين ارتباط مي‌گويد که مجلس بايد بداند مازاد هزينه‌هاي ايجاد شده که منجر به افزايش قيمت تمام شده گرديده ناشي از اشکال در فرآيند مديريت تامين توليد و بازار است يا روندي منطقي و طبيعي را طي کرده است.
تقاضاي تحقيق و تفحص در 10 محور
محمدرضا نجفي با بيان اينکه «ناکارآمدي» محور تحقيق و تفحص از فرآيند توليد تا فروش خودرو خواهد بود، در گفتگو با ايسنا، اظهار کرد: اين تقاضاي تحقيق و تفحص با ۱۰ محور تهيه شده و به زودي به هيئت رئيسه مجلس تقديم خواهد شد. اين تحقيق و تفحص به اعتبار گزارش‌هاي متعدد و درخواست‌هاي فراوان مشتريان ناراضي شرکت‌هاي خودروسازي تهيه شده است. اين نماينده مجلس با اشاره به بخشي از محورهاي 10 گانه اين تحقيق و تفحص گفت: اين تحقيق و تفحص با محور بررسي علل زيان‌دهي شرکت‌هاي خودروسازي اصلي داخلي و شرکتهاي تابعه با تيراژ بالاي توليد و استفاده ناکافي از ظرفيت‌هاي موجود برنامه‌هاي خودروسازان، براي طراحي و توليد خودروهاي با کيفيتي بالا و قيمت مناسب براي اقشار متوسط و ضعيف جامعه، بررسي چگونگي عقد قرارداد با شرکت‌هاي پژو، رنو و سيتروئن توسط سازمان گسترش و نوسازي و شرکت‌هاي خودروساز و تاثيرات آن بر دانش فني شرکت‌هاي خودروسازي داخلي از حيث طراحي و بررسي پيشرفت قراردادها، بررسي نحوه تعامل خودروسازان با نهادهاي صنفي و علل دخالت در فرآيند انتخابات آنها، بررسي موضوع توقف ثبت سفارش واردات خوروهاي خارجي که موجب افزايش شديد قيمت و آشفتگي و بي‌ثباتي بازار شد، بررسي عوامل نارضايتي مردم از مکانيزم فروش و خدمات پس از فروش خودرسازان و مشکلات موجود در ثبت نام اينترنتي خودرو، بررسي چگونگي انتخاب و عقد قرارداد با شرکت‌هاي خود قطعه‌ساز، محاسبات آناليز قيمت قطعات و تعداد شرکت‌ها براي تامين قطعات و چگونگي استفاده از ظرفيت شرکت‌هاي تابعه زيرمجموعه در ساخت و تامين قطعات، بررسي خريدهاي خارجي و نحوه انتخاب فروشندگان خارجي و بررسي ميزان تناسب خريدها با نياز واقعي سالانه است.
بررسي دلايل افزايش قيمت خودروهاي داخلي
پيش از اين برخي از نمايندگان مجلس بر ضرورت انجام تحقيق و تفحص از صنعت خودروي کشور در ارتباط با افزايش قيمت‌هاي صورت گرفته در محصولات خودروسازان داخلي تاکيد کرده بودند. آن زمان نيز برخي نمايندگان مجلس اعلام کرده بودند که دلايل افزايش قيمت انواع خودروهاي ايراني را پيگيري و گزارش‌ها را اخذ و بررسي خواهند کرد و اگر اين اطمينان حاصل شود که افزايش قيمت خودروها براي جبران قيمت تمام شده مازاد ناشي از ضعف‌هاي مديريتي و هزينه‌هاي متورم و سربار خودروسازان بوده، تقاضاي تحقيق و تفحص از فرآيند تامين، توليد، قيمت‌گذاري و فروش را در مجلس به جريان خواهد افتاد که اين يعني اگر نمايندگان نسبت به منطق و دلايل اين افزايش قيمت قانع نشوند حتما از ابزارهاي نظارتي براي کنترل قيمت تمام شده و کيفيت توليدات استفاده خواهند کرد. حقيقت اين است که افزايش قيمت‌ها در بازار خودروهاي داخلي در عمل به دليل افزايش قيمت تمام شده و يا تحصيل سود بيشتر از سوي شرکت توليدکننده بوده است. با اين حساب در هر دو صورت، افزايش قيمت و سودآوري تابع يک منطق است که اگر اين منطق رعايت نشده باشد حتما از مکانيزم‌هاي نظارتي مجلس براي اصلاح قيمت‌ها استفاده خواهد شد. اتفاقي که حالا براساس صحبت‌هاي نجفي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با جمع‌آوري 34 امضا از نمايندگان مجلس در حال آغاز است.


با اعتراض فرمانداري مصوبه طرح جديد ترافيک رد شد
با وجود اصرارشهرداري تهران مبني براجراي طرح ترافيک عضو کميته انطباق فرمانداري تهران مي‌گويد بايد شوراي حل اختلاف درمورد طرح جديد ترافيک نظردهد واجراي آن درسال آينده با شرايط فعلي امکان ندارد.به گزارش فارس، 3 ماه بيشتر ازعمرمديريت جديد شهري نگذشته بود که خبررسيد شهرداري قراراست طرح جديد ترافيک را اجراي کند.طرحي که از همان ابتدا کارشناسان انتقادات جدي به آن داشته و آن را خام و ناپخته عنوان کردند.با توجه به اينکه حدود 40 سال از اجراي طرح ترافيک تهران مي‌گذرد،ارائه طرح جديد يکي از ملزومات شهر تهران محسوب مي‌شود چرا که پايتخت نسبت به گذشته توسعه و افزايش جمعيت داشته است. حال مديريت جديد شهر تهران در اولين اقدام خود طرح جديد ترافيک را با ابهامات و مشکلات زيادي مطرح کرد.درابتدا مسئولان امرچراغ خاموش حرکت مي‌کردند و توضيحي در اين باره نمي‌دادند. سوالات زيادي ايجاد شد و هر روزموج انتقادات بيشترمي‌شد.دربررسي‌هاي اوليه طرح جديد ترافيک تهران، اعضاي شوراي شهر اطلاعات کافي و دقيقي در اين باره نداشتند ودراين خصوص برداشت‌هاي خود را اعلام مي‌کردند که موجب سرگرداني مردم در طرح جديد ترافيک مي‌شد و يکي از تذکرات آنها به مديريت شهري اين بود که چرا اطلاعات طرح در اختيار اعضاي شورا قرار نگرفته است.محمد عليخاني رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران اعلام کرد: بازنگري طرح ترافيک شهر تهران در کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران در حال انجام است اما هنوز پيشنهادي از سوي شهرداري تهران مبني بر مطرح شدن آن در صحن علني شورا ارائه نشده است اين در حالي است که معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران بايد قبل ارائه لايحه بودجه سال آينده پيشنهاد خود را مبني بر تعيين وضعيت و سرنوشت طرح ترافيک سال آينده به شوراي شهر ارائه کند.عليخاني تاکيد دارد که هر گونه تغييري در محدوده طرح ترافيک بايد در گام نخست به تصويب شوراي ترافيک برسد تا قابل ارائه در صحن علني شوراي شهر و در نهايت منجر به تصويب آن شود.شائبه درآمدزايي در اين طرح براي شهرداري بالا گرفت و کارشناسان معتقد بودند تنها هدف شهرداري کسب پول از اين طرح است.پور سيد آقايي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در اين باره گفت: با اين فرمول جديد شهروندان آزادي بيشتري در ورود به محدوده طرح ترافيک را دارند به همين خاطر به احتمال زياد موضوع ثبت نام و فروش سالانه آرم ترافيک براي هميشه در تهران منتفي خواهد شد. وي معتقد است، که شهرداري با اجراي طرح جديد ترافيک تهران به دنبال درآمد زايي بيشتر نيست و با اين اقدام شاهد کاهش آلودگي هوا و ترافيک خواهيم بود و طرح ترافيک نيز عادلانه تر بين شهروندان توزيع مي‌شود. معاون شهردار تهران اعتقاد دارد که با آزاد شدن طرح ترافيک همه مردم مجاز هستند که به اين محدوده ورود داشته باشند اما اين ورود با عوارضي همراه است که بايد آن را بپردازند.شهرداري تهران علي‌رغم ايرادهاي کارشناسان به اين طرح، طرح جديد ترافيک را براي تصويب به شوراي ترافيک تهران ارسال کرد؛ پليس راهور که يکي از اعضاي شورا ترافيک است از همان ابتدا جزو مخالفين سر سخت اين طرح بود و اعتقاد داشت که تجهيزات و امکانات لازم براي اجراي اين طرح وجود ندارد.سردار رحيمي‌رئيس پليس پايتخت در اين باره گفت که اين طرح خام است و پليس با آن مخالف است. اما نهايتا در شوراي ترافيک پليس هم با طرح جديد ترافيک موافقت کرد و اين طرح براي تعيين نرخ عوارض به شوراي شهر تهران ارسال شد.مسئولان شهرداري تهران معتقدند که اين طرح بار ترافيکي را کاهش مي‌دهد. پورسيدآقايي در دفاع از اين طرح به صحن شورا آمد و در اين باره گفت: اجراي اين طرح موجب مي‌شود که 20 درصد ترافيک تهران کاهش يابد و آلودگي هوا هم کمتر مشود و عدالت نيز در نحوه استفاده از طرح ترافيک جديد براي شهروندان لحاظ خواهد شد و از 15 فروردين سال آينده نيز طرح ترافيک جديد اجرايي مي‌شود.شهرداري طرحي را به شورا ارائه کرده بود که فقط نرخ بود و نحوه اجراي کار پيوست نشده بود اما با تمام اين معايب نهايتا عوارض ورود به محدوده ترافيک توسط اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيد.حال بايد طرح ترافيک يک خان ديگر را هم طي مي‌کرد و فرمانداري تهران بايد مهر تاييد به اجراي اين طرح مي‌زد. اما در هنگام بررسي اين طرح در کميته انطباق فرمانداري تهران مباحثي مطرح شد و از 9 بند طرح ترافيک به 6 بند آن ايراد قانوني گرفته شده است.پليس روز گذشته به طرح جديد ترافيک دوباره واکنش نشان داد و گفت زير ساخت‌هاي لازم براي اين طرح فراهم نيست و تا زماني که زيرساخت‌ها تکميل نشود اجازه اجراي طرح داده نمي‌شود.مهماندار، رئيس پليس راهور تهران نيز در مخالفت با اجراي طرح جديد ترافيک گفت: تا زماني که شهرداري تهران زيرساخت‌هاي طرح ترافيک جديد مانند دوربين‌هاي خروجي را نصب نکند، اين طرح قابل اجرا نيست و کارت‌هاي طرح ترافيک سال 96 در سال 97 هم اعتبار خواهد داشت.
در اين باره محمد قانبيلي عضو کميته انطباق فرمانداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس گفت: بايد شوراي حل اختلاف در مورد طرح جديد ترافيک نظر دهد و اجراي آن در سال آينده با شرايط فعلي امکان ندارد و حتي اجراي طرح فعلي هم در سال آينده وجود ندارد.قانبيلي معتقد است، بعضي از مواردي که در اين طرح آمده است با قانون مغايرت دارد و اجحاف در حق مردم است و بايد بيشتر مورد بررسي قرار بگيرد.با توجه به توضيحات عضو کميته انطباق مبني بر لغو طرح ترافيک در سال آينده، خبرگزاري فارس طي تماس‌هاي مکرر با پورسيد آقايي معاون حمل و نقل ترافيک شهرداري تهران موفق به دريافت پاسخي از سوي وي نشد.بر اساس اين گزارش، شهرداري تهران با توجه به انتقادهاي فراوان کارشناسي که به اين طرح بود اصرار بر انجام آن بدون توجه به زيرساخت‌ها داشت.حال به نظر مي‌رسد مسئولان ساير نهادها به مشکلات اين طرح پي برده و در مرحله آخر قصد دارند جلوي اجراي آن را بگيرند.
احتمال لغوطرح ترافيک ۹۷
معاون فني وعمراني فرمانداري تهران هم ازاحتمال لغو طرح جديد ترافيک۹۷ تهران خبرداد و جزيياتي ازآن را تشريح کرد.غلامحسين آرام درگفت‌وگو با تسنيم با اشاره به برخي ازبندهاي طرح جديد ترافيک 97 اظهار کرد: برخي ازبندهاي اين طرح مغاير با قانون بوده است که مغايرت‌هاي قانوني را به شوراي شهر ارسال کرده‌ايم.معاون فني و عمراني فرمانداري تهران تصريح کرد: اگر شوراي شهرايرادات قانوني ارائه شده را پس ازرسيدگي، تصحيح کند احتمال اجراي طرح وجود دارد اما اگر ايرادات مورد قبول قرار نگيرد و شوراي شهر به اجراي طرح اصرارداشته باشد اين طرح به شوراي حل اختلاف ارسال مي‌شود.آرام توضيح داد: شوراي شهر تهران 10 روز فرصت دارد تا در مورد ايرادات بندهاي اين طرح نظرخود را اعلام کند و اگر در اين فرصت نظري از سوي شوراي شهر اعلام نشود، طرح ترافيک 97 باطل خواهد شد.وي اظهار کرد: در صورت باطل شدن طرح ترافيک 97، طرح قديمي‌به اجرا در مي‌آيد.
آخرين وضعيت نحوه صدور آرم به خبرنگاران 
رئيس شوراي شهر تهران در خصوص آخرين وضعيت نحوه صدور آرم طرح ترافيک به خبرنگاران توضيح داد.محسن‌هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به اينکه هنوز آيين نحوه صدور آرم طرح ترافيک به خبرنگاران در کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران تهيه نشده است، اظهار کرد: با توجه به بررسي لايحه بودجه 97 شهرداري تهران اين موضوع به بعد از تصويب بودجه موکول شده است.وي تصريح کرد: در خصوص ميزان پرداختي از سوي خبرنگاران در خصوص طرح ترافيک، منتظر نظر معاونت حمل‌و نقل شهرداري هستيم و در نهايت تصميم گيري خواهيم کرد.هاشمي‌رفسنجاني در خصوص رقم پرداختي از سوي خبرنگاران گفت: در اين زمينه فعلاً نمي‌توان رقمي‌را گفت و بايد منتظر باشيم ولي چيزي که مهم است اينست که در اين زمينه شوراي شهر و شهرداري تهران شرايط اين قشر از جامعه را در نظر خواهد داشت.رئيس شوراي شهر تهران در خصوص اجراي طرح ترافيک جديد در سال آينده، بيان کرد: هنوز زمان دقيقي براي اجرا طرح در نظر گرفته نشده چرا که شهرداري تهران بايد زيرساخت‌هاي لازم را براي اجرا فراهم کند و امکان دارد طرح بعد از فروردين اجرا شود.


سرمقاله
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

عدم كارايي و مشكلات كنتورهاي هوشمند، به مساله‌اي بغرنج تبديل شده و موافقان و مخالفان زيادي در مورد آن به صورت تجربي نظر داده اند. پس از انتشار ديدگاه يكي از كارشناسان گروه‌هاي گشت و بازرسي در رابطه با مشكلات كنتورهاي هوشمند؛ برخي از مديران از استان‌هاي مختلف توسط يکي از پيشکسوتان عرصه تعادل‌بخشي و آب‌هاي زيرزميني نظر خود را اعلام کردند که به دليل اهميت نقش کنتورهاي هوشمند در طرح تعادل بخشي، برخي از اين نظرات را مي‌خوانيم يکي از مديران آب منطقه‌اي همدان گفته خير، اين طور نيست (عدم کارايي کنتورها) و اين موضوع نياز به کار کارشناسي دارد. همچنين يکي از مديران آب منطقه‌اي خراسان جنوبي گفته، خير، (عدم کارايي کنتورها) صحت ندارد. 
در تاييد اين مطلب اينکه علي رغم خشسکسالي‌هاي شديد ۳ساله اخير،کلي بهبود کسري مخزن و کاهش مصرف انرژي در استان داشته‌ايم که مستندا مورد تاييد شرکت توزيع برق است. ما از سال 92 تا الان، ۱۷درصد کاهش مصرف آب و حداقل ۲۱درصد کاهش مصرف برق در استان 
داشته‌ايم. 
در استان سمنان بيش از 80 درصد چاه‌هاي کشاورزي با برق 3 فاز کنتور نصب شده واقعيت عملکرد مناسب بوده و با شارژ کردن امکان مديريت مقدور است مشکل اصلي عدم وجود متولي بهره‌برداري از کنتورها در شرکت‌هاي آب منطقه‌اي است و بايد همانند شرکت توزيع برق معاونت يا مديريت ديسپاچينگ کنتورها در چارت تشکيلاتي آب‌هاي منطقه‌اي به وجود بيايد و تمام کارهاي تصدي‌گري کنتور نيز به بخش خصوصي واگذار شود تا حاصل آن شارژ مداوم کنتور آن هم نه براي اخذ جريمه بلکه مديريت برداشت 
باشد. 
مدير ديگري گفته است، هر چند در اين گفتار (پيامي‌که از سوي يکي از نيروهاي گشت و بازرسي درج شده بود) اغراق شده ولي واقعيت اين است که با وضعيت اعتبارات و تخصيص تعادل بخشي عملا نظارت نگهداري و کنترل کنتورها کمرنگ شده و ادامه اين روند منجر به شکست پروژه خواهد شد. خلاصه بهره‌برداري کنتورها نيازمند ساز و کار و اعتبار است و نصب آنها به تنهايي نمي‌تواند پايدار باشد. 
يکي از مديران آب منطقه‌اي اردبيل نيز گفته،ما چنين اجازه‌اي (دور زدن کنتورها) را تا بحال به افراد مخرب نداده‌ايم چون از اين سيستم بصورت منطقي بهره‌برداري ونگهداري مي‌کنيم. يکي از مديران ستادي حوزه آب‌هاي زيرزميني نيز گفته هر سيستمي‌بايد نگهداري شود. 
نظارت شود و جلوي تخريب آن گرفته شود.هيچ بهره‌برداري يا بطور كلي هيچ بشري به ويژه ما ايراني‌ها از دادن اطلاعات شفاف و كنترل شدن طفره مي‌رويم به خصوص اگر از آن نفع آني هم داشته باشيم.
 در ادامه يکي از مديران آب منطقه‌اي اصفهان نيز گفته مطلب درخصوص کنتورهاي رهروان سپهر تا حدودي صادق است.اما براي قضاوت صحيح بايستي به اين سوال پاسخ دهيم که چه پيشنهاد جايگزيني داريم، درمقابل جايگزين "هيچ" همين کنتورها ابزار کنترلي هستند. 
در شرايط بحراني فعلي منابع آب هر نوع ابزار کنترلي ما را مي‌تواند به بخشي از اهداف‌مان برساند. اما يکي از مديران آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي گفته، اين مطلب (عدم کارايي کنتورها) در استان ما صادق نيست.


«تجارت» بسته پولی بانک مرکزی برای مقابله با گرانی ارز را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي؛ نئوفوداليسم‌هاي ظهورکرده بازار ارز حالا مدعي هستند که نرخ ارز در حال فروکش است و اقدام بانک مرکزي در مقابله با آن را تحسين مي‌کنند. اما آنها فکر نمي‌کنند که اقتصاد اين موارد را هرگز فراموش نمي‌کند که همه اين التهابات بازار ناشي از نفوذ آنها در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي دولت‌ها بوده و اين دولت نيز از نگاه آنها بي‌نصيب نمانده است.
نئوفئوداليسم‌هاي اقتصادي حالا همه ارکان اقتصادي را به تسلط خود درآورده‌اند، آنها رفتارهاي بازار را به نفع خود هرازگاهي هدايت مي‌کنند و بازار ارز بزرگترين محلي براي چپاول خود قرار داده‌اند.
حالا دولت دوازدهم که نشان داده است هيچ برنامه پولي ندارد و انگار به روزمرگي مفرط افتاده است. براي کنترل نرخ ارزي که هر روز نوک پيکان آن بالا و بالاتر مي‌رفت، اقدام به ارائه بسته پولي کرده است. بسته‌اي که در آن گواهي سپرده ارزي به ريال و با سود 20 درصد عرضه مي‌شود.
کارشناسان اقتصادي با نادرست خواندن ارائه اين بسته، معتقدند اين فراز و فرودهاي باراز تنها دست‌مايه رانت‌خواران و سودجويان اقتصادي هستند که اقتصاد را در طول 28 سال گذشته در چنبره خود درآورده‌اند.
به گونه‌اي که دکتر محمد خوش‌چهره، اقتصاددان در اين باره به خبرنگار روزنامه تجارت و خبرگزاري ايلنا گفته بود؛عصيانگري رفتارهاي بازارهايي مثل ارز، سکه و طلا نتيجه گسترش نگاه سوداگرايانه ناشي از نگاه تک قطبي يک گرايش فکري اقتصادي است.
او نگران ادامه روند اين تفکر در اقتصاد بوده ومعتقد است؛ اگر قرار باشد نحله فکري نئوليبرالي يا همان نگاه سرمايه‌داري سايه خود را از اقتصاد کشور بردارد نيازمند استفاده از همه تئوري‌هاي اقتصادي همراه با کار کارشناسي و رسيدن به يک نقطه نظر مناسب براي تعيين استراتژي است؛ اين امر امکان‌پذير نخواهد بود؛ مگر اينکه دولت براي برون رفت از اين معضل، گفت‌وگوي مشترک براي همه نگاه‌هاي اقتصادي فراهم کند.
حالا کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که رفتار بانک مرکزي نه تنها اين شيوه کارآيي ندارد بلکه نوعي تنفس براي ايجاد موج جديد گراني در کالاها و ارز است. ارائه بسته پولي بانک مرکزي تنها شوک کوتاه مدت به بازار است و باز هم سودجويي در آن مشاهده مي‌شود.
آنها معتقدند به دليل آنکه اين گروه انحصارگرا، بر اين باورند که چون نرخ تورم در ايران بالاتر از کشورهاي ديگر است، بنابراين براي ايجاد توازن در تجارت خارجي و حفظ توان صادراتي، متناسب با نرخ تورم، نرخ تبديل ارز هم بايد بالا برود.
به قول احسان سلطاني، پژوهشگر اقتصادي، مدعاي غريبي است. بيماري مزمن و کشنده‌اي در اقتصاد ايران به نام نرخ تورم وجود دارد. منشا اين بيماري هم سياست‌گذاري‌ها و اقدامات دولت‌هاست. حالا به جاي درمان اين بيماري و مبارزه با ريشه‌هاي آن، گفته مي‌شود که بايد در جاي ديگري هم اقدام مشابهي شود که در عمل خود يکي از عوامل مهم تشديد تورم است. يعني به عبارتي وارد مارپيچ خودتقويت کننده «افزايش نرخ ارز > افزايش نرخ تورم>افزايش نرخ ارز»، بشويم.
همين کارشناس اقتصادي ادامه مي‌دهد؛ کمتر اقتصادداني مخالف اين موضوع است که نرخ‌هاي تورم بالا ضمن خلق بسياري از مشکلات، در عمل منجر به کاهش توان قدرت خريد عامه مردم و فقيرتر شدن طبقه متوسط و فقير مي‌شود. حالا در شرايطي که عامه مردم دارند تاوان عمل به نسخه‌هاي اقتصادي آقايان را با نرخ تورم مي‌دهند، در همين حال درخواست مي‌شود که مردم با افزايش نرخ تبديل ارز و کاهش ارزش پول ملي مجازات هم شوند.
به گفته بسياري از کارشناسان اقتصادي، آنچه که دولت و جريان‌هاي منتسب به آنها و بازار در مورد اينکه فنر فشرده نرخ ارز باز شده، تنها عوام فريبي بوده است و دولت‌ها و همين دولت و گروه‌هاي انحصارگرا براي درآمدزايي هر از گاهي به افزايش سرسام‌آور نرخ ارز اقدام مي‌کنند.
درباره اينکه نرخ ارزبار ديگر با افزايش مواجه خواهد شد. دکتر حسين راغفر کارشناس اقتصادي گفته است؛ اگر تورمي‌که در آينده به وجود مي‌آيد را نخواهيم يک تورم لجام گسيخته بناميم مي‌توانيم آن را شديد ارزيابي کنيم. پيامد‌هاي اين دسته از تورم‌ها هم به دو گروه آسيب مي‌رساند: گروه نخست مصرف کننده خود گروه‌هاي پايين درآمدي و طبقات متوسط را شامل مي‌شود و گروه دوم هم توليدکنندگان هستند که به خاطر افزايش هزينه نهادهايشان قادر به ادامه حيات و بقا نخواهند بود. بسياري از اين توليدکنندگان ورشکست مي‌شوند که به دنبال آن شاهد افزايش بيکاري خواهيم بود. در واقع به دنبال افزايش قيمت دلار که اين روز‌ها شاهد آن هستيم بحران‌هاي کنوني اقتصاد کشور تشديد مي‌شود.
وي به نوعي همه اقدامات دولت که شکل قطعي را داشته باشند را ناکارآمد توصيف کرده و در اين باره به فرارو گفته است؛ مردم کل حاکميت اعم از دولت يا دستگاه‌هاي سياست‌گذاري مثل مجلس را مسئول اين وضعيت مي‌دانند که البته تشخيص آنها نيز درست است. در کشوري که بالغ بر ۹۰ درصد ارز توسط دولت، عرضه و کنترل مي‌شود هر نوع اخلالي در عرضه ارز مي‌تواند براي اقتصاد کشور شکننده باشد. به ويژه وقتي مردم اخبار گسترده‌اي از فساد در بين مقامات مختلف را مي‌شنوند، خودشان را قرباني سياست‌هايي مي‌دانند که به هيچ وجه نگاهي به خواست‌ها و نياز‌هاي عموم مردم ندارد.
اين کارشناس اقتصادي دولت را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفته‌هاي تيم اقتصادي دولت در مورد اينکه بالا رفتن نرخ ارز را ناشي از التهاب رواني دانسته‌اند را به نقد کشيده است؛ اينکه مسئولان دولت علت افزايش نرخ دلار را رواني و نه اقتصادي مي‌دانند سخن درستي نيست، بلکه به معناي فرار از واقعيات و مسئوليت‌هاست. آنچه اتفاق افتاده کاملا در مسائل اقتصادي يعني عرضه و تقاضاي دلار ريشه دارد و علت اصلي افزايش قيمت دلار به کسري بودجه دولت برمي‌گردد.
دکتر مهدي تقوي، کارشناس اقتصادي نيز رفتار جديد بانک مرکزي را مقطعي خوانده و گفته است؛ اين شيوه بانک مرکزي تنها به نوعي پوشاندن ناکامي‌هاي خود در اين باره است و در ميان مدت شاهد افزايش نرخ تورم خواهيم بود چرا که اگر همين عرضه گواهي سپرده را به عنوان محرک براي فروکش بازار نيز بپذيريم به دليل آنکه ارائه اين شيوه نامناسب و سود آن متاسب با نرخ تورم نيست حتي در کوتاه مدت نيز کارآيي لازم را نخواهد داشت.
تقوي به خبرنگار روزنامه تجارت گفته است؛ اينکه قيمت ارز از 4500 تومان فراتر رفته با هيچيک از نظريه‌هاي اقتصادي منطبق نيست. تنها چيزي که مي‌توان در اين باره به آن اشاره کرد؛ جولان رانت‌خواران و دلالان در نبود مديريت بانک مرکزي در اين بازار بوده است.
به گفته اين کارشناس اقتصادي، کشور به دليل برجام از فروش نفت، درآمد ارزي مناسبي کسب کرده و اينکه مشاهده مي‌شود با وجود ذخاير عطيم ارزي اين چنين بازار ارز دچار التهاب مي‌شود، قابل تامل بوده و بايد پاسخ آن را از مسئولان بانک مرکزي و وزارت اقتصاد دريافت کرد.
اين اقتصاددان با تجربه در ادامه اين گفت‌وگو به افزايش نرخ تورم در ماه‌هاي آينده در پي انرژي نهفته در کالاها و اقلام ايجاد شده ناشي از رشد بي‌منطق ارز گفته است.
به اعتقاد سلطاني، اغلب رويکردهاي دولت‌ها به مردم بر محور کم و بيش مشابهي استوار است. به عنوان مثال درآمد مردم در سطح يک کشور توسعه نيافته است، اما تلاش مي‌شود هزينه‌ها و به خصوص کالاها و خدمات دولتي به قيمت کشورهاي توسعه يافته به مردم ارائه شود. به عبارتي دولت‌هاي توسعه نيافته ايران توقع در حد مردم کشورهاي توسعه يافته از جامعه ايراني دارند. در حوزه اقتصاد دولت به جاي صرفه جويي و افزايش کارآمدي و کارآيي با تحميل تورم از طريق بالا بردن نرخ ارز و بهاي اقلام کليدي، مردم و بخش خصوصي را تنبيه مي‌کند.


با امضای پانزده سند همکاری میان تهران و دهلی نو رقم خورد؛
رييس جمهور در سومين روز از سفر خود به هندوستان، با حضور در بناي يادمان مهاتما گاندي بانثار تاج گل به پدر استقلال و رهبر فقيد سياسي و معنوي هندوستان اداي احترام کرد و در ادامه با وزير خارجه و نخست وزير هند ديدار کرد و در جمع انديشمندان يک موسسه به سخنراني پرداخت. همچنين سند همکاري نيز با حضور رييس جمهور و نخست وزيرهند به امضا رسيد. تهران و دهلي نو 15 سند همکاري امضا کردند
جمهوري اسلامي‌ايران و هندوستان براي تعميق سطح مناسبات مشترک ، 15 سند و تفاهمنامه همکاري امضا کردند. اين اسناد و يادداشت تفاهم همکاري در دهلي نو و در حضور حجت الاسلام حسن روحاني و " نارندرا دامورداس مودي" نخست وزير هندوستان از سوي مقامات عالي رتبه دو کشور به امضاء رسيد.اسناد و تفاهم نامه‌هاي امضا و مبادله شده در حضورر روحاني و "مودي" به اين شرح است:1- موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف2- يادداشت تفاهم لغو رواديد سياسي3- يادداشت تفاهم چارچوب همکاريها در زمينه کشاورزي4- يادداشت تفاهم همکاري در حوزه آنتي دامپينگ5- يادداشت تفاهم مديريت موقت فاز اول بندر اول بندر چابهار6- يادداشت تفاهم همکاري بين شرکت پست جمهوري اسلامي‌ايران و اداره پست هند7- يادداشت تفاهم همکاري بين معاونت امور زنان رياست جمهوري ايران و وزارت امور زنان هند8- موافقتنامه استرداد مجرمين(امور کنسولي)9- موافقتنامه معاضدت قضايي در امور مدني و تجاري10- يادداشت تفاهم همکاري‌هاي بهداشت، درمان و دارو بين وزارتين بهداشت دو کشور11- يادداشت تفاهم همکاري در حوزه طب سنتي بين وزارت بهداشت ايران و وزارت طي سنتي هند(آيوش)
 ب: فهرست اسناد؛ 1- يادداشت تفاهم صدور رواديد الکترونيک2- يادداشت تفاهم همکاري اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني فيکي(ficci)3- يادداشت تفاهم همکاري اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني آسوچم(asshocham)4- يادداشت تفاهم اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني پي. اچ. دي. چمبر (phd. chamber)
توسعه و تقويت روابط
حجت الاسلام روحاني در ديدار"سوشما سواراج" وزير خارجه هندوستان، با بيان اينکه دو کشور براي توسعه و تقويت بيش از پيش روابط و همکاري‌ها، تجربه و ظرفيت گسترده‌اي دارند، گفت: اگر بتوانيم به نقطه‌اي از روابط عالي برسيم که اجداد ما در ايران و هندوستان داشتند، کار بزرگي کرده ايم.رئيس جمهور، توسعه روابط دو کشور بزرگ و تاثيرگذار در منطقه آسيا را به نفع دو ملت و کل منطقه دانست و اظهارداشت: تسهيل روند رفت و آمد مردم ايران و هند با توجه به جاذبه‌هاي فراوان فرهنگي و تاريخي در دو کشور با اهميت است.روحاني به اراده مقامهاي ارشد دو کشور براي توسعه همکاري‌هاي مشترک اشاره کرد و گفت: ايران و هندوستان در حوزه‌هاي انرژي ، حمل و نقل ، معدن ، صنعت و فناوري‌هاي نوين مي‌توانند همکاري‌هاي خود را توسعه دهند و تهران با ارائه تسهيلات به شرکتهاي هندي، از حضور فعالتر آنها در بازارهاي ايران استقبال مي‌کند.رييس جمهور تقويت همکاري‌هاي دو کشور در مسايل منطقه‌اي و بين المللي را ضروري برشمرد و اظهارداشت: تقويت همکاري‌هاي ايران و هند در مسايل منطقه‌اي مي‌تواند پايه‌هاي ثبات و امنيت در منطقه را تقويت کند.وزير خارجه هندوستان نيز در اين ديدار تاکيد کرد که کشورش مصمم است روابط خود را در همه عرصه‌ها با جمهوري اسلامي‌ايران تقويت کند.
روابط ايران و هند به ضرر هيچ کشوري نيست
همچنين روحاني در ديدار " نارندرا دامورداس مودي" با ابراز خرسندي از روند رو به توسعه روابط تهران – دهلي نو گفت: روابط ايران و هند به ضرر هيچ کشوري نيست وظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي توسعه و تعميق روابط ايران و هندوستان وجود دارد که بايد از تمامي‌اين ظرفيت‌ها در راستاي منافع و آينده‌اي بهتر براي دو ملت و منطقه ، بيش از پيش بهره گرفت.رئيس جمهور، حوزه‌هاي مرتبط با انرژي و حمل و نقل را دو ظرفيت مهم براي همکاري راهبردي ايران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطي هند به افغانستان و آسياي مرکزي و اروپاي شرقي ، مي‌تواند روابط تاريخي دو کشور و منطقه را مستحکم تر سازد.روحاني اظهارداشت: روابط ترانزيتي دو کشور ظرفيت‌هاي چندجانبه و منطقه‌اي با مجموعه کشورهاي منطقه ايجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهاي سه جانبه و چندجانبه‌ايم تا اين مسير ترانزيتي از چابهار ، به مسير استراتژيک براي استحکام روابط منطقه‌اي تبديل شود.وي با بيان اينکه ايران مي‌تواند انرژي مورد نياز هندوستان را در قالب قراردادهاي راهبردي بلندمدت تامين کند، گفت: اين قراردادهاي بلندمدت در حوزه‌هاي انرژي و حمل و نقل، دو کشور را به شرکاي راهبردي و مطمئن مبدل خواهد ساخت.روحاني، تروريسم را معضلي نه تنها براي منطقه بلکه براي جهان دانست و با تاکيد بر ضرورت تقويت همکاري کشورها در اين عرصه ، گفت: بايد با ريشه‌هاي تروريسم که عمدتا فکري و فرهنگي و ناشي از ترويج انديشه‌هاي افراطي و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ما آماده همکاري فرهنگي در اين زمينه با کشورهاي دوست ازجمله هندوستان هستيم.نخست وزير هند نيز در اين ديدار روند توسعه روابط دو کشور را رضايتبخش خواند و تاکيد کرد که کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ايران است و بايد از ظرفيت‌هاي گسترده‌اي که در روند توسعه اين مناسبات وجود دارد ، بهره برداري کرد.نارندرا دامورداس مودي گفت: با برداشته شدن بسياري از موانع بر سر راه توسعه همکاري اقتصادي ايران و هندوستان، عمده سرمايه گذاري‌هاي دوجانبه به نتيجه رسيده و به روند توسعه مناسبات تهران – دهلي نو شتاب داده است.وي با بيان اينکه هندوستان آماده همکاري‌هاي درازمدت با ايران در همه زمينه‌هاي مورد علاقه دو کشور است ، تصريح کرد: شرکت‌هاي هندي آماده‌اند سرمايه گذاري‌هاي خود را در حوزه‌هاي همکاري‌هاي مشترک از جمله نفت و گاز توسعه دهند.مودي در ادامه ترويسم و گسترش آن را موجب نگراني همه کشورهاي منطقه و ازجمله هندوستان برشمرد و گفت که کشورش آماده همکاري با ايران در مبارزه با تروريسم است.
تشريح دليل دشمني آمريکا 
همچنين روحاني در موسسه پژوهشي آبزرور در دهلي نو درباره 'اولويت‌هاي سياست خارجي ايران' گفت: سوال اصلي در برابر نخبگان در حال حاضر آن است که بعد از اين همه پيشرفت‌هاي علمي‌در جهان و مراکز علمي‌و دانشگاهي متعدد که روزبروز به تعداد آنها افزوده مي‌شود و همچنين توسعه فرهنگ در جامعه انساني، چطور هنوز مسايل و مشکلات بسيار مهمي‌در جهان باقي مانده است که جوامع بشري با آنها روبروست.وي گفت بايد نخبگان به پاسخ اين پرسش بيانديشند که چرا چنگ پايان نمي‌يابد، چرا همچنان تجاوز به حقوق ديگران به ملت‌هاي ديگر به کشورهاي ديگر ديده مي‌شود و چرا در جهان امروز هنوز رعب و وحشت و ترس از تروريسم از افراطي گري و بسيار از مسايل ديگر وجود دارد.وي با تاکيد بر اينکه بشر در طول قرن‌ها و هزاران سال بشر با اين مشکلات مواجه بوده و درباره آن بسيار فکر کرده است گفت: برغم تمام اين تلاشها اشکال کار کجاست که جوامع بشري در مبارزه با دشواري‌ها همچنان ناموفق هستند.وي گفت اگر سرنوست انسان اين است که تا زماني که بشر باقي است جامعه بدون جنگ و تجاوز قابل تصور نيست، پس چرا همه از اخلاقيات و فضايل سخن مي‌گويند.رييس جمهوري کشورمان با تاکيد بر اينکه بسياري از مسايل ناخوشايند در جهان از اشتباه محاسبه نشات مي‌گيرد، افزود: شکل روابط آمريکا با ايران نمونه‌اي از اين اشتباه در محاسبه است. آمريکا يک کشور صنعتي است با دانشگاههاي بزرگ و متفکرين زياد و سياستمداران فراوان که نسبت به منطقه ما اشراف دارد، صدها هزار جاسوس در ساليان دراز عليه ايران استخدام کرده، سياستمداران بسياري به ايران فرستاده که در مقعطي در سالهاي قبل از انقلاب کل سرنوشت کشور به دست آنها بود و براي همه چيز آنها تصميم مي‌گرفتند.


عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبرداد:
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: با مصوبه اخير مجلس از ۲ ميليون هکتار زميني که در دست زمين‌خوارها و بلاتکليف است حدود ۱.۵ ميليون هکتار از آن به دولت بر مي‌گردد. چندين بار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اين قانون را تصويب کرده اما متاسفانه يک عده که خودشان ذي‌نفع هستند اجازه نمي‌دادند مجلس اين قانون را به تصويب برساند.
به گزارش خانه ملت؛ در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس تبصره‌اي از بودجه سال 97 به تصويب رسيد که حواشي بسياري را به دنبال داشت و در برخي رسانه‌ها و فضاي مجازي به مجوز مجلس براي زمين‌خواري مشهور شد. طبق اين بند درصورتي‌که اراضي‌اي که در بندهاي يک و دو اين بند الحاقي آمده و در راستاي اهداف و کاربري تعيين‌شده مورد استفاده قرار نگرفته، بايد مسترد شوند. اگر اين اراضي داراي مستحدثات است و قلع‌و‌قمع آن ممکن نباشد، بايد قيمت آن به نرخ روز توسط کميته‌اي متشکل از استاندار، مديرکل دادگستري و مديرکل وزارتخانه‌هاي راه‌وشهرسازي يا جهاد کشاورزي تشکيل و اخذ شده و به حساب درآمد عمومي‌نزد خزانه‌داري کل کشور واريز شود.
عزت ا... يوسفيان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي دراين خصوص گفت:کساني که مي‌گويند اين مصوبه مجوزي براي زمين‌خواري است، اصلا سواد ندارند. اتفاقا اين مصوبه در جهت حمايت از مبارزه با مفاسد اقتصادي بود و از اين مصوبه بهتر براي مبارزه با مفاسد نداشتيم. آنها که اين حرف‌ها را مي‌زنند اين مصوبه را به درستي نخوانده‌اند.
وي تصريح کرد: عده‌اي زمين گرفته‌اند که براي مثال شهرک صنعتي بسازند و در حال حاضر 10 تا 15 سال گذشته اما هيچ اقدامي‌انجام نداده اند. يعني آن زمين ميلياردها تومان قيمتش افزايش يافت اما کاري انجام نداده اند. اين مصوبه مي‌گويد کساني که هيچ کاري با زمين‌ها نکردنده‌اند بايد به سرعت زمين‌ها را پس بدهند.
اين نماينده مجلس افزود: آنهايي که زمين گرفتند اما چيز ديگري ساختند يعني کسي که زمين گرفته شهرک صنعتي بسازد اما برج ساخته است و زمين و پول را خورده و برج را هم به مردم فروخته است و مردم گرفتار هستند. اين فرد بايد به نرخ روز يعني نرخ بازار پول زمين را بدهد. البته اگر ساختماني که ساختند قابل خراب شدن است بايد خراب شود.
يوسفيان ملا خاطرنشان کرد: اگر قيمت زمين را به نرخ روز حساب کنيم تمام درآمدي که از آن ساختماني که داشته و همه را بر روي هم بگذارد نمي‌تواند پول زمين را بدهد. يعني نابود شد. در حال حاضر شخصي 10 هزار هکتار زمين در استان تهران گرفته و 20 سال است که کاري با آن نکرده است، آيا اين زمين همچنان دست اين فرد باشد؟
وي يادآور شد: اولا طبق اين قانون زمين بايد به هر نحوي برگردد و آنچه که قابل تخريب است حتما بايد خراب شود اما اگر غير قابل بازگشت است، پول زمين را بدهند. کساني که اهل مبارزه با فساد هستند مي‌دانند که چه اتفاق خوبي افتاده است. کساني از تصويب اين بند ناراحت هستند، زمين‌خواران هستند. 
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه تاکيد کرد: زمين‌هايي مشمول اين قانون مي‌شوند که از ابتدا قابل انتقال بوده و اصلا زمين کشاورزي را نمي‌توانند انتقال بدهند. اين زمين‌ها مربوط به زمين‌هايي است که براي دانشگاه و شهرک‌هاي صنعتي دادند. اينها کساني هستند که قانوني زمين گرفته‌اند آنکسي که تجاوز کرده جزو اين ماده نيست.


بدهکار بزرگ نفتي به ارزيابي اموالش اعتراض دارد؛
وکيل مدافع بابک زنجاني توضيحاتي را پيرامون شناسايي اموال موکلش در داخل کشور ارايه داد. رسول کوهپايه‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا درباره شناسايي اموال موکلش در داخل کشور گفت: تمام اموالي که اعلام شد و از طرف موکلم شناسايي شده، اموالي است که موکل در بدو بازداشت داوطلبانه و با اراده خود ليست کامل آن را اعلام کرد و طي وکالت نامه رسمي‌بلاعزل انتقال و مالکيت اين اموال را به شرکت ملي نفت ايران تفويض کرد. وي افزود: محکوم، زماني ملزم به رد مال و انتقال اموالش هست که راي قطعي عليه‌اش صادر شود و در خصوص موکلم نيز دادنامه قطعي در تاريخ 13 آذرماه سال 95 از سوي ديوان عالي کشور صادر شد و بعد از اين تاريخ قانونا بايد رد مال صورت گيرد؛ در حالي که آقاي زنجاني در اواخر سال 92 و در ابتداي بازداشتش داوطلبانه خود اين اموال را اعلام کرد و آن را به شرکت نفت منتقل کرد؛ لذا اين اقدام موکل مصداق بارز بند ج ماده 38 قانون مجازات اسلامي‌مصوب سال 92 است که بيان کرده کوشش متهم به منظور تخفيف آثار جرم يا اقدام متهم براي جبران زيان ناشي از آن از موجبات تخفيف مجازات تلقي شده است؛ لذا با همکاري و اقدام داوطلبانه موکلم اين موضوع انجام شده است. کوهپايه‌زاده با بيان اينکه موکلم به ارزيابي اموالش معترض است، گفت: اگر اموال به قيمت واقعي معاملاتي و عادلانه روز ارزيابي و کارشناسي مي‌شد، قطعا رقمي‌بيشتر از بدهي را تحت پوشش قرار مي‌داد. وي گفت: از رقم بدهي موکلم که هنوز به شرکت نفت باقيمانده است، حدود 500 ميليون دلار طلب موکلم از يک شرکت نفتي خارجي است که نفت را به آن شرکت فروخته و بعد از اينکه مشکلات پيش آمد و وي بازداشت شد، شرکت نفت خارجي سوء استفاده کرده و به نحوي در پرداخت بدهي استنکاف کرده است که ما پيگير اين قضيه هستيم تا بدهي وصول شود، البته موکلم نسبت به برخي اموال خارج از کشور باز هم وکالتنامه رسمي‌به شرکت ملي نفت داده است تا اقدام به طرح شکايت قانوني و پيگيري مطالبات را داشته باشند.


وزير اطلاعات:
وزير اطلاعات با بيان اينکه دشمنان در پي سياه نمايي هستند نبايد اين فرصت را براي موج سواري آنان مهيا کنيم، گفت: رسانه‌ها بايد با پرهيز از پمپاژ روحيه نااميدي، تغيير رويکردها و انعکاس مدبرانه مسائل و مشکلات در جهت آرامش جامعه گام بردارند.
حجت الاسلام سيد محمود علوي در جلسه شوراي اداري استان بوشهر افزود: دشمن در صدد دوقطبي کردن جامعه، شايعه پراکني و حرمت‌شکني مسئولان است و افراد درون نظام بايد در اين زمينه هوشيارانه عمل کنند.
وي به افزايش روحيه اميد و بالندگي ملت که ثمره آن حضور ميليوني مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن در سراسر کشورشد اشاره کرد و افزود: خدمت به همگان وظيفه حکومت اسلامي‌است و در اين بين ميان مسلمان و غيرمسلمان تفاوتي وجود نخواهد داشت و بايد معيشت، حرمت، عدالت و امنيت افراد درون نظام تآمين شود.
وزير اطلاعات با اشاره به نقش ملت در سرنوشت کشور، اداره جامعه اسلامي‌را مستلزم اجراي احکام فردي، اجتماعي و حکومتي دانست و اضافه کرد: اگر در جامعه‌اي فرهنگ، اخلاق و سنن الهي حکمفرما شود به عزت خواهد رسيد.
وي واکاوي کارکردها را در تقويت نقاط مثبت و رفع موانع موثر دانست و افزود: مجموعه کارگزاران نظام حکومتي با کارکرد خود مي‌توانند موجب تحکيم جامعه و نظام شوند و اگر عمل صالح انجام شود نفع آن را مي‌بينيم.وزير اطلاعات گفت: ثمره کارکرد شايسته زندگي طيبه و رسيدن به عزت است.وي با بيان اينکه دشمنان نظام ذره‌اي از خصومت و بروز مشکلات عليه ايران اسلامي‌نمي‌کاهند گفت: براي مقابله با دشمنان، عوامل عزت آفرين گذشته را تقويت و تکرار کنيم و مراقبت کنيم در درون خانواده نظام از اقدامات وحدت شکن جلوگيري شود.علوي با اشاره به روايتي از اميرمومنان (ع) پرهيز از تفرقه، التزام به همگرايي، الفت و مهرباني به يکديگر و خودداري از دامن زدن به مسائل اختلاف افکن را عامل عزت امت‌ها برشمرد و گفت: شوراهاي اداري بايد کارکرد خود را متناسب با ميزان رفع مشکلات مردم بسنجند.علوي گفت: ايجاد اختلاف و از دست دادن فرصت‌ها، هدف دشمنان نظام است و نبايد با عملکرد ناپسند آنها را در رسيدن به آمال و آرزوهايشان خوشبين کنيم.وي افزود: بوشهر ديار قهرمانان تاريخ ساز، استکبارستيز وسپر تهديد زداي ايران اسلامي‌است.
وزير اطلاعات با اشاره به وحدت موجود در استان بوشهر که با عقلانيتي به رفع مشکلات پرداختند و در هفته‌هاي گذشته کوچکترين مسئله اجتماعي نداشتند افزود: هرجا مسئولان با يکديگر وحدت داشتند و دست در دست يکديگر قرار دادند مشکلي به وجود نيامده است.علوي در بخش ديگري از سخنانش با قدرداني از زحمت مسئولان استان به ويژه مدير کل قديم اداره کل اطلاعات استان بوشهر مديرکل جديد را معرفي و منصوب کرد و ارتقاي سطح امنيت مردم را با همراهي و همکاري همه دستگاه‌ها ونهادها خواستار شد.


محمد توکلي، فرزند احمد توکلي، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي‌به دليل نارسايي کبدي در بيمارستان نمازي شيراز درگذشت.
در پي درگذشت فرزند احمد توکلي مقامات و شخصيت‌هاي سياسي با صدور پيام‌هاي جداگانه به احمد توکلي تسليت گفتند.وزير امور خارجه کشورمان در پيامي‌درگذشت فرزند احمد توکلي را تسليت گفت. در متن پيام محمد جواد ظريف آمده است:خبر درگذشت فرزند برومندتان مرحوم محمد توکلي، موجب تاثر و تالم خاطر اينجانب شد.اين ضايعه را به جنابعالي و خانواده محترم تان تسليت مي‌گويم و از درگاه خداوند متعال براي آن مرحوم، غفران الهي و براي شما و ساير بازماندگان صبر و اجر در اين مصيبت مسئلت مي‌نمايم. علي‌اکبر ولايتي نيز در پيامي‌اعلام کرد:خبر درگذشت فرزند جنابعالي مرحوم محمد توکلي موجب تالم و تاسف فراوان گرديد.ضمن تسليت اين ضايعه تاسف بار به جنابعالي، خانواده محترم و بازماندگان و آرزوي صبر و اجر در اين مصيبت، براي آن مرحوم از خداوند منان غفران و رحمت واسعه الهي مسئلت مي‌نمايم. بهرام قاسمي‌سخنگوي وزارت خارجه نيز با صدور پيامي‌نوشت:خبر درگذشت زنده ياد محمد توکلي، از فعالان جامعه رسانه‌اي و مطبوعاتي کشور که سالهاي متمادي بويژه در زمينه عکاسي منشاء تلاش‌ها و آثار ماندگاري در اين حوزه بودند، موجب تاثر شد.اين مصيبت را به خانواده آن مرحوم بويژه پدر بزرگوار ايشان و جامعه بزرگ مطبوعاتي کشور و همکاران ايشان در عرصه عکاسي مطبوعات تسليت مي‌گويم.محمدعلي نجفي شهردار تهران، اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور، محمدرضا عارف رييس فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌و حسن قاضي زاده‌هاشمي‌وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز در پيام‌هاي جداگانه اي، درگذشت "محمد توکلي"، فرزند " احمد توکلي" را تسليت گفتند.همچنين آيت ا... صادق آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه و سيدمحمود‌هاشمي‌شاهرودي  نيز در پيامهاي جداگانه‌اي با احمد توکلي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ابراز همدردي کردند.

با وجود آنکه برخي منتقدان امضايشان را پس گرفته‌اند؛
نايب رييس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين‌که الزامي‌براي حضور شخص رييس‌جمهور در جلسه رسيدگي به سوال در کميسيون نيست، گفت: طي روزهاي گذشته تعدادي نمايندگان متقاضي طرح سوال از رييس‌جمهور درمورد موسسات مالي و اعتباري، امضاي خود را پس گرفته‌اند.سيدفريد موسوي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به آخرين وضعيت رسيدگي به سوال از رييس‌جمهور در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اين طرح سوال از رييس‌جمهور از چندي پيش از سوي هيات رييسه مجلس به کميسيون اقتصادي ارجاع شده است. وي افزود: در کميسيون اقتصادي بنابر آيين‌نامه درخواست کرديم که نماينده آقاي رييس‌جمهور براي حضور در جلسه بررسي اين طرح سوال در کميسيون اقتصادي معرفي شود.نماينده اصلاح‌طلب تهران در واکنش به برخي گمانه‌زني‌ها درخصوص لزوم حضور شخص رييس‌جمهور در جلسه رسيدگي به طرح سوال در کميسيون تخصصي گفت: آيين‌نامه درباره حضور شخص رييس‌جمهور صراحت ندارد و اتفاقاً قيد شده که در جلسه رسيدگي به طرح سوال در کميسيون تخصصي، حضور نماينده رييس‌جمهور کفايت مي‌کند.نايب رييس کميسيون اقتصادي خاطرنشان کرد: نکته حائز اهميت ديگر اين است که طي روزهاي گذشته تعدادي نمايندگان متقاضي طرح سوال از رييس‌جمهور درمورد موسسات مالي و اعتباري، امضاي خود را پس گرفته‌اند.موسوي تصريح کرد: براي آن‌که سوال از رييس‌جمهور به جريان بيفتد، حداقل به ۷۳ امضاء نياز است و درصورتي که تعداد امضاها از اين تعداد کمتر باشد، طبيعتاً اين طرح سوال از دستورکار خارج خواهد شد.
معرفي نمايندگان رييس‌جمهور 
اين در حالي است که نايب رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌از معرفي سه نماينده رييس‌جمهور براي بررسي سوال از رييس‌جمهور در اين کميسيون خبر داد.سيدناصر موسوي لارگاني در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در پي ارجاع سوال از رييس‌جمهور به کميسيون اقتصادي، آقايان نهاونديان، سيف و کرباسيان به عنوان نماينده رييس‌جمهور براي بررسي سوال از رييس‌جمهور به کميسيون اقتصادي معرفي شدند.وي با اشاره به اينکه سوال از رييس‌جمهور با امضاي ۷۶ نماينده به کميسيون اقتصادي ارجاع شده بود، گفت: در عين حال تعدادي از امضاکنندگان امضاي خود را پس گرفتند و تعداد امضاها کاهش يافت اما مجددا در صحن علني مجلس از سوال‌کنندگان امضا جمع‌آوري شد با اين شرط و تعهد که امضايشان را پس نگيرند.موسوي لارگاني خاطرنشان کرد: تا روز چهارشنبه حدود ۵۴ نفر مجددا سوال از رييس‌جمهور با همين شرط که امضايشان را پس نگيرند امضا کردند. به عنوان مثال من که جزو ۷۶ امضاکننده اول بودم، مجددا با شرط پس نگرفتن، سوال از رييس‌جمهور را امضا کردم و به نظر مي‌رسد احتمالا هنوز سوال نصاب لازم را داشته باشد.نايب رييس کميسيون اقتصادي با بيان اينکه طرح سوال از رييس‌جمهور با امضاي يک چهارم کل نمايندگان قابل بررسي است، گفت که احتمالا اين موضوع در هفته جاري در دستور کار مجلس قرار گيرد.
کسي جلوي نمايندگان را نگرفته است
در همين رابطه نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌در تذکري به هيات رئيسه مجلس گفت: اجازه دهيد سوال از رئيس جمهور، استيضاح و سوال از وزرا در صحن علني مجلس مطرح شود.لاريجاني در پاسخ به تذکر اين نماينده گفت: مدام نگوييد بگذاريد. شما مي‌توانيد نظر دهيد و موضوع را پيگيري کنيد. آقاي قاضي‌پور شما يک سوال درباره درياچه اروميه مطرح کرديد که خودتان گفتيد در اين باره جلسه تشکيل دهيد، من جلسه گذاشتم و شما متقاعد شديد و نخواستيد که سوال مطرح شود. همين امروز سوال خود را بنويسيد.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌خطاب به قاضي‌پور ادامه داد: آقاي قاضي‌پور خواهش مي‌کنم خلاف نفرماييد، شما يک مورد از من خواستيد و درخواست تشکيل جلسه داديد، بنده نيز درباره درياچه اروميه جلسه تشکيل دادم.وي اظهار داشت: هرگاه در هر موردي خواستيد استيضاح و سوال مطرح کنيد و بنويسيد و هيچ کسي جلوي شما را نگرفته است. بنده وقت گذاشتم و به درخواست شما جلسه تشکيل دادم، اگر نمي‌خواستيد مي‌گفتيد جلسه نگذار و سوال را مطرح مي‌کرديد. چرا سر کسي منت مي‌گذاريد.