انتشار گزارش منشور حقوق شهروندي 
دستيار ويژه رئيس‌جمهور در حقوق شهروندي درباره گزارش نهايي منشور حقوق شهروندي گفت: قول مي‌دهم تا پايان سال ۱۰۰ درصد گزارش منشور حقوق شهروندي منتشر شود.شهيندخت مولاوردي در گفت‌وگو با ايلنا،‌ درباره ارائه گزارش منشور حقوق شهروندي گفت: در حال حاضر يک تيم تحقيقاتي در حال جمع‌بندي است و اين گزارش در حال حاضر از دسترس ما خارج و تمامي‌جزييات آن تحويل داده شده است.وي گفت: در اين گزارش چالش‌ها و اقدامات به صورت جداگانه مورد بررسي قرار گرفته‌اند و گزارش نهايي تا پايان سال منتشر مي‌شود.وي افزود: پيگير هستيم که هر دوهفته يکبار جلسه شوراي راهبردي تشکيل شود و پيگير پروژه‌ها باشيم.

اهميت توافق هسته‌اي براي‌ ناتو
دبيرکل ناتو با بيان اينکه توافق هسته‌اي با ايران براي موثر بودن بايد به درستي اجرا شود، گفت که کشورهاي عضو ناتو اهميت زيادي براي اين توافق قائلند.به گزارش ايسنا، ينس استولتنبرگ در حاشيه کنفرانس امنيتي مونيخ بر لزوم اجراي کامل توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که در ژوئيه 2015 حاصل شد، تاکيد کرد. وي با ادعاي اينکه ايران نگراني‌هايي در زمينه اشاعه ايجاد مي‌کند، گفت: به همين دليل است که کشورهاي عضو پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) اهميت زيادي براي توافق هسته‌اي با ايران قائلند اما اين توافق براي موثر بودن بايد به درستي و کامل اجرا شود.وي افزود: تمامي‌اين تحولات ما را ملزم مي‌کند که به تهديدات هسته‌اي توجه بيشتري نشان دهيم.

حضور ايران در سوريه قانوني است
وزير خارجه روسيه درباره همکاري اين کشور با ايران براي حل و فصل سياسي بحران سوريه، گفت: «ما براي آينده دور برنامه نداريم و فعلا مي‌خواهيم آنچه را در سوريه شروع کرده‌ايم، به آخر برسانيم. به گزارش ايلنا از راي‌اليوم، «سرگئي لاوروف» افزود:شرکاي ايراني ما، مثل روسيه از سوي دولت مشروع سوريه دعوت شده‌اند تا در جنگ با تروريسم همکاري کنند و ترکيه هم چنين تمايلي را نشان داده است. وي گفت:در پايان سال ۲۰۱۶ ميلادي اولين دور مذاکرات آستانه براي صلح در سوريه برگزار شد و فرايندي را آغاز کرد که منجر به کاهش سريع ميزان خشونت در سوريه شد. علاوه بر اين، مهم‌ترين رويداد اخير برگزاري کنگره گفت‌وگوهاي ملي سوريه در سوچي بود.


تغيير راي نمايندگان درقبال دريافت قير 
رييس مجلس در واکنش به تذکر نماينده مردم بوکان نسبت به توزيع فايلي در صحن و اتهام‌زني به نمايندگان درمورد تهاتر قير، گفت که تغيير راي نمايندگان در قبال دريافت قير سخن نادرستي استبه گزارش ايلنا، محمدقسيم عثماني، با استناد به ماده ۲۴ آيين‌نامه داخلي مجلس اعلام کرد: يکي از نمايندگان مجلس فايلي را منتشر کرده که در آن فايل مدعي شده نمايندگان در قبال دريافت قير راي خود را عوض مي‌کنند، لحن خود را تغيير مي‌دهند و تذکر و اخطارهايشان را پس مي‌گيرند.نماينده اصلاح‌طلب بوکان با انتقاد از اين دست اقدامات در صحن خاطرنشان کرد: اين چگونه سخن گفتن است؟ آقاي لاريجاني من از شما مي‌خواهم از شان نمايندگان و مجلس دفاع کنيد.علي لاريجاني در پاسخ به اين تذکر گفت: اين سخن سخن نادرستي است و بنده نديدم که کسي چنين گفته باشد.رييس مجلس خاطرنشان کرد: نمايندگان مجلس دو هفته است که در حال رسيدگي هستند و بيان چنين سخناني غيردقيق است و مشکلاتي را به وجود مي‌آورد.

جيب‌هاي ما را بگرديد
پنجمين جلسه دادگاه تجديدنظر معاون اجرايي دولت دهم به پايان رسيد.به گزارش ايلنا حميد بقايي در اين جلسه بخش ديگري از دفاعيات خود را ارائه کرد.به گفته حميد بقايي جلسه بعدي دادگاه فردا برگزار مي‌شود.وي در مورد مطالبي که در جلسه به آن پرداخته شد، گفت: موضوع خانه ايرانيان مطرح شد که ما دفاعيات خود را بيان داشتيم. خانه ايرانيان مصوبه دولت بود که ما آن را اجرا کرديم اما آنها به ما مي‌گويند که ما جرم مرتکب شديم.معاون رييس دولت دهم افزود: کجاي دنيا به اين شکل است؟ فکر کنم فقط در بورکينافاسو چنين اتفاقاتي مي‌افتد. مصوبه دولت اجرا شده بعد در دوره بعدي نهاد رياست جمهوري گزارش دروغ داده و با اين گزارش براي ما پرونده درست کردند.وي تصريح کرد: دولت احمدي نژاد پاک‌ترين دولت ايران است، جيب‌هاي ما را بگرديد. ما يک ريال از پول بيت‌المال را نخورده‌ايم.بقايي با بيان اينکه تمام محل‌هايي که منتسب به او بوده مورد بازرسي قرار گرفته است، گفت: بگذارند جاهايي که ما از اين آقايان سراغ داريم مورد تفتيش و بازرسي قرار بگيرد، آن وقت مي‌بينيد چه مواردي به دست مي‌آيد.

ادامه پايبندي لندن به توافق هسته‌اي
نخست‌وزير انگليس گفت که وي و صدراعظم آلمان در ديدار با يکديگر بر ادامه پايبندي‌شان به توافق هسته‌اي با ايران و لزوم اجراي کامل اين توافق تاکيد کرده‌اند.به گزارش ايسنا از رويترز، ترزا مي‌پس از ديدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در جمع خبرنگاران گفت که در ديدارش با مرکل بر لزوم اجراي کامل توافق هسته‌اي با ايران و تعهد آلمان و انگليس به اجراي اين توافق تاکيد کرده‌اند.نخست‌وزير انگليس با تکيه بر ادعاهاي بي‌اساس غرب و آمريکا عليه سياست‌هاي منطقه‌اي کشورمان، گفت: ما توافق کرديم که به تلاش براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران ادامه دهيم اما ما نگراني‌هاي مشترکي با آمريکا درباره فعاليت‌هاي بي‌ثبات کننده ايران در خاورميانه داريم.وي افزود: ما آماده‌ايم تا اقدامات مناسب بيشتري را براي مقابله با اين مسائل و اقدام عليه تهران به کار گيريم.بوريس جانسون وزير خارجه انگليس نيز درباره ادعاي نقش ايران در حوادث اخير در شمال اراضي اشغالي فلسطين و سوريه ابراز نگراني کرد.

حضور مردم در نمازجمعه تقويت شود
عضو جامعه روحانيت مبارز تهران درباره اولين خطبه نمازجمعه حجت الاسلام ابوترابي‌فرد گفت: هر چهره تازه‎اي مشتري‌هاي جديدي هم دارد، اما بايد اصل حضور مردم را هم در نمازجمعه تقويت کرد. وقتي مردم گناه، فساد، تبعيض و تفاوت‎هاي غيرصحيح را ببينند، به همه چيز بدبين مي‎شوند، نمازجمعه يکي از آنهاست.به گزارش خبرآنلاين؛ حجت الاسلام سيدرضا اکرمي‌در پاسخ به سوالي که به نخستين خطبه‎هاي ابوترابي‎فرد اشاره داشت، گفت: شما را به خدا سراغ مسائل اساسي مردم اعم از بيکاري، گراني، اعتياد و طلاق برويد. تهران 10 ميليون جمعيت دارد اما فقط 20 هزار نفرشان در نمازجمعه شرکت مي‌کنند، آيا اين مسئله اصلي ما مي‌شود؟وي در واکنش به تحليل برخي نسبت به عوض شدن فضاي نمازجمعه با حضور ابوترابي‌فرد براي اقامه نماز اظهار کرد: چه کسي چنين حرفي زده است؟ آقاي موحدي کرماني قدري کسالت دارد، آقاي جنتي هم که ديگر نماز جمعه نمي‌خواند. بنا هم بر اين است که خطباي نماز جمعه متنوع باشند. آقايان امامي‌کاشاني، خاتمي‌و صديقي هستند، آقاي ابوترابي فرد هم به ترکيب ائمه جمعه موقت تهران اضافه شد.
عضو جامعه روحانيت مبارز يادآور شد: در طول 39 سال گذشته ترکيب ائمه جمعه تغييراتي داشته است. مرحوم آيت‎ا... مهدوي‎کني، آقاي يزدي و موسوي اردبيلي خطيب نمازجمعه بودند. وقتي تهران 10 ميليون نفر جمعيت دارد، چرا فقط 20 هزار نفر در نمازجمعه شرکت مي‎کنند؟ پس بايد فکر اساسي به حال جامعه کرد. وي درباره ميزان تأثير خطيب جديد نمازجمعه بر جذب نمازگزاران اظهار کرد: هر چهره تازه‎اي، مشتري‌هاي جديدي دارد، اما بايد اصل حضور مردم در نمازجمعه را تقويت کرد. قرآن، سوره جمعه و فراخوان عمومي‌دارد، بايد مردم را باورمند به نمازجمعه کرد. البته نماز جمعه براي خودش شرايطي دارد و اختصاص به خطيب ندارد.


با امضای پانزده سند همکاری میان تهران و دهلی نو رقم خورد؛
رييس جمهور در سومين روز از سفر خود به هندوستان، با حضور در بناي يادمان مهاتما گاندي بانثار تاج گل به پدر استقلال و رهبر فقيد سياسي و معنوي هندوستان اداي احترام کرد و در ادامه با وزير خارجه و نخست وزير هند ديدار کرد و در جمع انديشمندان يک موسسه به سخنراني پرداخت. همچنين سند همکاري نيز با حضور رييس جمهور و نخست وزيرهند به امضا رسيد. تهران و دهلي نو 15 سند همکاري امضا کردند
جمهوري اسلامي‌ايران و هندوستان براي تعميق سطح مناسبات مشترک ، 15 سند و تفاهمنامه همکاري امضا کردند. اين اسناد و يادداشت تفاهم همکاري در دهلي نو و در حضور حجت الاسلام حسن روحاني و " نارندرا دامورداس مودي" نخست وزير هندوستان از سوي مقامات عالي رتبه دو کشور به امضاء رسيد.اسناد و تفاهم نامه‌هاي امضا و مبادله شده در حضورر روحاني و "مودي" به اين شرح است:1- موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف2- يادداشت تفاهم لغو رواديد سياسي3- يادداشت تفاهم چارچوب همکاريها در زمينه کشاورزي4- يادداشت تفاهم همکاري در حوزه آنتي دامپينگ5- يادداشت تفاهم مديريت موقت فاز اول بندر اول بندر چابهار6- يادداشت تفاهم همکاري بين شرکت پست جمهوري اسلامي‌ايران و اداره پست هند7- يادداشت تفاهم همکاري بين معاونت امور زنان رياست جمهوري ايران و وزارت امور زنان هند8- موافقتنامه استرداد مجرمين(امور کنسولي)9- موافقتنامه معاضدت قضايي در امور مدني و تجاري10- يادداشت تفاهم همکاري‌هاي بهداشت، درمان و دارو بين وزارتين بهداشت دو کشور11- يادداشت تفاهم همکاري در حوزه طب سنتي بين وزارت بهداشت ايران و وزارت طي سنتي هند(آيوش)
 ب: فهرست اسناد؛ 1- يادداشت تفاهم صدور رواديد الکترونيک2- يادداشت تفاهم همکاري اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني فيکي(ficci)3- يادداشت تفاهم همکاري اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني آسوچم(asshocham)4- يادداشت تفاهم اتاق بازرگاني ايران با اتاق بازرگاني پي. اچ. دي. چمبر (phd. chamber)
توسعه و تقويت روابط
حجت الاسلام روحاني در ديدار"سوشما سواراج" وزير خارجه هندوستان، با بيان اينکه دو کشور براي توسعه و تقويت بيش از پيش روابط و همکاري‌ها، تجربه و ظرفيت گسترده‌اي دارند، گفت: اگر بتوانيم به نقطه‌اي از روابط عالي برسيم که اجداد ما در ايران و هندوستان داشتند، کار بزرگي کرده ايم.رئيس جمهور، توسعه روابط دو کشور بزرگ و تاثيرگذار در منطقه آسيا را به نفع دو ملت و کل منطقه دانست و اظهارداشت: تسهيل روند رفت و آمد مردم ايران و هند با توجه به جاذبه‌هاي فراوان فرهنگي و تاريخي در دو کشور با اهميت است.روحاني به اراده مقامهاي ارشد دو کشور براي توسعه همکاري‌هاي مشترک اشاره کرد و گفت: ايران و هندوستان در حوزه‌هاي انرژي ، حمل و نقل ، معدن ، صنعت و فناوري‌هاي نوين مي‌توانند همکاري‌هاي خود را توسعه دهند و تهران با ارائه تسهيلات به شرکتهاي هندي، از حضور فعالتر آنها در بازارهاي ايران استقبال مي‌کند.رييس جمهور تقويت همکاري‌هاي دو کشور در مسايل منطقه‌اي و بين المللي را ضروري برشمرد و اظهارداشت: تقويت همکاري‌هاي ايران و هند در مسايل منطقه‌اي مي‌تواند پايه‌هاي ثبات و امنيت در منطقه را تقويت کند.وزير خارجه هندوستان نيز در اين ديدار تاکيد کرد که کشورش مصمم است روابط خود را در همه عرصه‌ها با جمهوري اسلامي‌ايران تقويت کند.
روابط ايران و هند به ضرر هيچ کشوري نيست
همچنين روحاني در ديدار " نارندرا دامورداس مودي" با ابراز خرسندي از روند رو به توسعه روابط تهران – دهلي نو گفت: روابط ايران و هند به ضرر هيچ کشوري نيست وظرفيت‌هاي گسترده‌اي براي توسعه و تعميق روابط ايران و هندوستان وجود دارد که بايد از تمامي‌اين ظرفيت‌ها در راستاي منافع و آينده‌اي بهتر براي دو ملت و منطقه ، بيش از پيش بهره گرفت.رئيس جمهور، حوزه‌هاي مرتبط با انرژي و حمل و نقل را دو ظرفيت مهم براي همکاري راهبردي ايران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطي هند به افغانستان و آسياي مرکزي و اروپاي شرقي ، مي‌تواند روابط تاريخي دو کشور و منطقه را مستحکم تر سازد.روحاني اظهارداشت: روابط ترانزيتي دو کشور ظرفيت‌هاي چندجانبه و منطقه‌اي با مجموعه کشورهاي منطقه ايجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهاي سه جانبه و چندجانبه‌ايم تا اين مسير ترانزيتي از چابهار ، به مسير استراتژيک براي استحکام روابط منطقه‌اي تبديل شود.وي با بيان اينکه ايران مي‌تواند انرژي مورد نياز هندوستان را در قالب قراردادهاي راهبردي بلندمدت تامين کند، گفت: اين قراردادهاي بلندمدت در حوزه‌هاي انرژي و حمل و نقل، دو کشور را به شرکاي راهبردي و مطمئن مبدل خواهد ساخت.روحاني، تروريسم را معضلي نه تنها براي منطقه بلکه براي جهان دانست و با تاکيد بر ضرورت تقويت همکاري کشورها در اين عرصه ، گفت: بايد با ريشه‌هاي تروريسم که عمدتا فکري و فرهنگي و ناشي از ترويج انديشه‌هاي افراطي و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ما آماده همکاري فرهنگي در اين زمينه با کشورهاي دوست ازجمله هندوستان هستيم.نخست وزير هند نيز در اين ديدار روند توسعه روابط دو کشور را رضايتبخش خواند و تاکيد کرد که کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ايران است و بايد از ظرفيت‌هاي گسترده‌اي که در روند توسعه اين مناسبات وجود دارد ، بهره برداري کرد.نارندرا دامورداس مودي گفت: با برداشته شدن بسياري از موانع بر سر راه توسعه همکاري اقتصادي ايران و هندوستان، عمده سرمايه گذاري‌هاي دوجانبه به نتيجه رسيده و به روند توسعه مناسبات تهران – دهلي نو شتاب داده است.وي با بيان اينکه هندوستان آماده همکاري‌هاي درازمدت با ايران در همه زمينه‌هاي مورد علاقه دو کشور است ، تصريح کرد: شرکت‌هاي هندي آماده‌اند سرمايه گذاري‌هاي خود را در حوزه‌هاي همکاري‌هاي مشترک از جمله نفت و گاز توسعه دهند.مودي در ادامه ترويسم و گسترش آن را موجب نگراني همه کشورهاي منطقه و ازجمله هندوستان برشمرد و گفت که کشورش آماده همکاري با ايران در مبارزه با تروريسم است.
تشريح دليل دشمني آمريکا 
همچنين روحاني در موسسه پژوهشي آبزرور در دهلي نو درباره 'اولويت‌هاي سياست خارجي ايران' گفت: سوال اصلي در برابر نخبگان در حال حاضر آن است که بعد از اين همه پيشرفت‌هاي علمي‌در جهان و مراکز علمي‌و دانشگاهي متعدد که روزبروز به تعداد آنها افزوده مي‌شود و همچنين توسعه فرهنگ در جامعه انساني، چطور هنوز مسايل و مشکلات بسيار مهمي‌در جهان باقي مانده است که جوامع بشري با آنها روبروست.وي گفت بايد نخبگان به پاسخ اين پرسش بيانديشند که چرا چنگ پايان نمي‌يابد، چرا همچنان تجاوز به حقوق ديگران به ملت‌هاي ديگر به کشورهاي ديگر ديده مي‌شود و چرا در جهان امروز هنوز رعب و وحشت و ترس از تروريسم از افراطي گري و بسيار از مسايل ديگر وجود دارد.وي با تاکيد بر اينکه بشر در طول قرن‌ها و هزاران سال بشر با اين مشکلات مواجه بوده و درباره آن بسيار فکر کرده است گفت: برغم تمام اين تلاشها اشکال کار کجاست که جوامع بشري در مبارزه با دشواري‌ها همچنان ناموفق هستند.وي گفت اگر سرنوست انسان اين است که تا زماني که بشر باقي است جامعه بدون جنگ و تجاوز قابل تصور نيست، پس چرا همه از اخلاقيات و فضايل سخن مي‌گويند.رييس جمهوري کشورمان با تاکيد بر اينکه بسياري از مسايل ناخوشايند در جهان از اشتباه محاسبه نشات مي‌گيرد، افزود: شکل روابط آمريکا با ايران نمونه‌اي از اين اشتباه در محاسبه است. آمريکا يک کشور صنعتي است با دانشگاههاي بزرگ و متفکرين زياد و سياستمداران فراوان که نسبت به منطقه ما اشراف دارد، صدها هزار جاسوس در ساليان دراز عليه ايران استخدام کرده، سياستمداران بسياري به ايران فرستاده که در مقعطي در سالهاي قبل از انقلاب کل سرنوشت کشور به دست آنها بود و براي همه چيز آنها تصميم مي‌گرفتند.


عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبرداد:
عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: با مصوبه اخير مجلس از ۲ ميليون هکتار زميني که در دست زمين‌خوارها و بلاتکليف است حدود ۱.۵ ميليون هکتار از آن به دولت بر مي‌گردد. چندين بار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اين قانون را تصويب کرده اما متاسفانه يک عده که خودشان ذي‌نفع هستند اجازه نمي‌دادند مجلس اين قانون را به تصويب برساند.
به گزارش خانه ملت؛ در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس تبصره‌اي از بودجه سال 97 به تصويب رسيد که حواشي بسياري را به دنبال داشت و در برخي رسانه‌ها و فضاي مجازي به مجوز مجلس براي زمين‌خواري مشهور شد. طبق اين بند درصورتي‌که اراضي‌اي که در بندهاي يک و دو اين بند الحاقي آمده و در راستاي اهداف و کاربري تعيين‌شده مورد استفاده قرار نگرفته، بايد مسترد شوند. اگر اين اراضي داراي مستحدثات است و قلع‌و‌قمع آن ممکن نباشد، بايد قيمت آن به نرخ روز توسط کميته‌اي متشکل از استاندار، مديرکل دادگستري و مديرکل وزارتخانه‌هاي راه‌وشهرسازي يا جهاد کشاورزي تشکيل و اخذ شده و به حساب درآمد عمومي‌نزد خزانه‌داري کل کشور واريز شود.
عزت ا... يوسفيان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي دراين خصوص گفت:کساني که مي‌گويند اين مصوبه مجوزي براي زمين‌خواري است، اصلا سواد ندارند. اتفاقا اين مصوبه در جهت حمايت از مبارزه با مفاسد اقتصادي بود و از اين مصوبه بهتر براي مبارزه با مفاسد نداشتيم. آنها که اين حرف‌ها را مي‌زنند اين مصوبه را به درستي نخوانده‌اند.
وي تصريح کرد: عده‌اي زمين گرفته‌اند که براي مثال شهرک صنعتي بسازند و در حال حاضر 10 تا 15 سال گذشته اما هيچ اقدامي‌انجام نداده اند. يعني آن زمين ميلياردها تومان قيمتش افزايش يافت اما کاري انجام نداده اند. اين مصوبه مي‌گويد کساني که هيچ کاري با زمين‌ها نکردنده‌اند بايد به سرعت زمين‌ها را پس بدهند.
اين نماينده مجلس افزود: آنهايي که زمين گرفتند اما چيز ديگري ساختند يعني کسي که زمين گرفته شهرک صنعتي بسازد اما برج ساخته است و زمين و پول را خورده و برج را هم به مردم فروخته است و مردم گرفتار هستند. اين فرد بايد به نرخ روز يعني نرخ بازار پول زمين را بدهد. البته اگر ساختماني که ساختند قابل خراب شدن است بايد خراب شود.
يوسفيان ملا خاطرنشان کرد: اگر قيمت زمين را به نرخ روز حساب کنيم تمام درآمدي که از آن ساختماني که داشته و همه را بر روي هم بگذارد نمي‌تواند پول زمين را بدهد. يعني نابود شد. در حال حاضر شخصي 10 هزار هکتار زمين در استان تهران گرفته و 20 سال است که کاري با آن نکرده است، آيا اين زمين همچنان دست اين فرد باشد؟
وي يادآور شد: اولا طبق اين قانون زمين بايد به هر نحوي برگردد و آنچه که قابل تخريب است حتما بايد خراب شود اما اگر غير قابل بازگشت است، پول زمين را بدهند. کساني که اهل مبارزه با فساد هستند مي‌دانند که چه اتفاق خوبي افتاده است. کساني از تصويب اين بند ناراحت هستند، زمين‌خواران هستند. 
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه تاکيد کرد: زمين‌هايي مشمول اين قانون مي‌شوند که از ابتدا قابل انتقال بوده و اصلا زمين کشاورزي را نمي‌توانند انتقال بدهند. اين زمين‌ها مربوط به زمين‌هايي است که براي دانشگاه و شهرک‌هاي صنعتي دادند. اينها کساني هستند که قانوني زمين گرفته‌اند آنکسي که تجاوز کرده جزو اين ماده نيست.


عضو حقوقدان شوراي نگهبان، خودخواهي و برتري‌طلبي يا همان «بغي» را عامل اصلي اختلاف دانست و گفت: اختلاف منشأ تمام بدبختي‌ها و فتنه‌ها است، اما بايد دانست که بغي و خودخواهي در جامعه ديني معمولاً همراه خطر بزرگتري هم هست و آن خطر بزرگتر بدعت است.
به گزارش ايسنا، محسن اسماعيلي با تاکيد بر اتحاد و الفت ميان مومنان و مقابله با تفرقه و عداوت در جامعه ديني، اظهار کرد: در چنين جامعه‌اي هيچ کس شعار خودخواهي و تفرقه‌انگيزي نمي‌دهد؛ چرا که اگر چنين کند، بي‌ترديد کسي همراه او نشده و خود به خود در ميان مردم منزوي و مطرود مي‌شود.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه «هيچ‌گاه باغي با شعار بغي وارد ميدان نمي‌شود»، تصريح کرد: چنين فردي اول براي کار خود بهانه‌اي ديني پيدا مي‌کند و سپس با شعار دين عليه دين قيام مي‌کند، همانگونه که با شعار حفظ نظام اسلامي، عليه امام علي (ع) کودتا کردند و براي کار خود بهانه‌هاي ظاهراً دلسوزانه ديني آوردند. وي در ادامه به تشريح بهانه‌هاي ايستادن در برابر امام علي (ع) پرداخت و گفت: گروهي سنّ پايين حضرت را بهانه کردند و گفتند «زشت است که جوانان را بر پيران و بزرگان مقدم بداريم!» گروهي ديگر گفتند «خوب نيست که نبوت و خلافت در يک خانه جمع شود». 

فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است دولت دوازدهم بي‌انگيزه و نااميد شده؛ دلايل آن را هم فشارهاي وارد بر دولت مي‌داند و مي‌گويد اينکه روحاني و جهانگيري علناً نسبت به رخوت مديران دولتي اعلام موضع مي‌کنند شايد به اين دليل باشد که رئيس‌جمهوري قصد دارد دست به جراحي بزرگ در بدنه دولت بزند.
به گزارش خانه ملت؛ علي صوفي با بيان اينکه «بي‌دليل نيست که رئيس‌جمهوري و آقاي جهانگيري بي‌انگيزه بودن وزيران يا مديران دولتي را علني مطرح کرده‌اند» گفت: «در حالت عادي درست و صحيح اين است که اگر وزيري بي‌انگيزه است با او اتمام‌حجت شود و در صورت احتياج از سمت برکنار و تغيير داده شود اما اينکه اين موضوع علني مطرح مي‌شود شايد به اين دليل است که رئيس‌جمهور يا معاون اول در انجام تغييرات ناتوان باشند يا مساله آنقدر عمومي‌باشد که از حد دولت فراتر رفته است و روحاني و جهانگيري با بيان اين مساله در تريبون‌هاي عمومي‌به دنبال آماده کردن فضا براي جراحي بزرگ هستند.» صوفي پيش‌بيني کرد: «روحاني و جهانگيري قصد دارند تغييرات و تحولات اساسي در بدنه مديران دولتي ايجاد کنند. شايد هم قرار است افرادي کنار گذاشته شوند که به جريان سياسي مقابل تعلق دارند و پيش‌بيني مي‌شود بعد از برکناري عليه دولت فضاسازي کنند و مجلس را نيز تحت تأثير قرار دهند به همين دليل روحاني و جهانگيري اين مسائل را علني مطرح مي‌کنند.

ميرازيي‌نيکو:
عضو فراکسيون اميد مجلس با اشاره به اعتراضهاي اخير گفت: احزاب بايد محکم به ميدان بيايند و خوب با مردم حرف بزنند و تمام مسائل را منتقل کنند. حزب اگر جاي خودش را پيدا کند خيلي از اين مسائل حل خواهد شد و اين احزاب خواهند بود که تعيين مي‌کنند که ليست از چه کساني تشکيل شود و چه تعداد؛ مسلما احزابي که 500 نفر را نمايندگي مي‌کنند، با کسي که پنج ميليون نفر را نمايندگي مي‌کند، کاملا متفاوت است، ولي تشکيلات اين کار بايد شکل بگيرد. 
به گزارش خانه ملت؛ قاسم ميرزايي‎نيکو گفت:تنها چيزي که براي مردم باقي مانده تا سرنوشت خودشان را تغيير دهند، همين رأي است. اگر کسي بخواهد سرنوشت خودش و کشور را تعيين کند، از طريق همين صندوق رأي است. ما بايد اين سرمايه اجتماعي را صيانت و خوب حفاظت کنيم و توجه به صندوق راي را رشد دهيم. به هر حال دو سال وقت داريم، تا ايرادات را رفع کنيم. گرچه حرکت‌هايي که ما مي‌کنيم، خارج از معادلات منطقه‌اي و بين‌المللي نيست. اما اگر اروپا با آمريکا هماهنگ شدند که از برجام بروند بيرون، ديگر چه کاري مي‌شود کرد؟
وي گفت: تفکراصلاح‌طلبي را بايد برويد قبلش را هم ببينيد، برويد 76 را نگاه کنيد، برويد دوم خرداد، قبل از دوم خرداد و تاريخچه اين افراد را ببينيد. آن‌هايي که جوان هستند که برايشان حرجي نيست. بالاخره جوان‌ها در يک شوري زندگي مي‌کنند، بعد هم حزبي نيستند، در تشکل‌ها نرفته‌اند. حزب مشارکت خيلي کار خوبي کرد، بعد هم آمدند و جريانات 88 باعث شد که حزب را منحل کردند، ولي داشت سازماندهي خيلي خوبي مي‌کرد در اين زمينه، ولي قطع کردند. به نظر من اگر رشد پيدا کند، خوب مي‌شود. مثلا فرض کنيد يک NGO ضدفساد اگر شکل بگيرد و نيروهاي اصلاح‌طلب را حفاظت کند خيلي مي‌تواند موثر باشد ولي الان نيست و اين فعاليت وجود ندارد. لذا يکدفعه مي‌بينيد که من با خودم تصميم مي‌گيرم که فلان اتفاق و فلان کار بيفتد. الان اين 21 نفري که رفته‌اند شوراي شهر، دوستان ما که در بالا اين‌ها را ليست کردند، چند بار با اين‌ها جلسه گذاشتند؟ هيچي.
وي با تاکيد بر اينکه بعيد مي‌دانم يکي مثل احمدي‌نژاد از صندوق راي بيرون بيايد گفت: آن هم به دليل گزارش تخلفات آن دولت، مثل کاري که آقاي دکتر نجفي در شهرداري کرد، آقاي روحاني مي‌توانست انجام دهد. يادم هست که جهانگيري يک مدتي شروع کرد يک گزارشاتي از تخلفات و جرائم احمدي‌نژاد را به مردم اعلام کند.