سرمقاله
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com

عدم كارايي و مشكلات كنتورهاي هوشمند، به مساله‌اي بغرنج تبديل شده و موافقان و مخالفان زيادي در مورد آن به صورت تجربي نظر داده اند. پس از انتشار ديدگاه يكي از كارشناسان گروه‌هاي گشت و بازرسي در رابطه با مشكلات كنتورهاي هوشمند؛ برخي از مديران از استان‌هاي مختلف توسط يکي از پيشکسوتان عرصه تعادل‌بخشي و آب‌هاي زيرزميني نظر خود را اعلام کردند که به دليل اهميت نقش کنتورهاي هوشمند در طرح تعادل بخشي، برخي از اين نظرات را مي‌خوانيم يکي از مديران آب منطقه‌اي همدان گفته خير، اين طور نيست (عدم کارايي کنتورها) و اين موضوع نياز به کار کارشناسي دارد. همچنين يکي از مديران آب منطقه‌اي خراسان جنوبي گفته، خير، (عدم کارايي کنتورها) صحت ندارد. 
در تاييد اين مطلب اينکه علي رغم خشسکسالي‌هاي شديد ۳ساله اخير،کلي بهبود کسري مخزن و کاهش مصرف انرژي در استان داشته‌ايم که مستندا مورد تاييد شرکت توزيع برق است. ما از سال 92 تا الان، ۱۷درصد کاهش مصرف آب و حداقل ۲۱درصد کاهش مصرف برق در استان 
داشته‌ايم. 
در استان سمنان بيش از 80 درصد چاه‌هاي کشاورزي با برق 3 فاز کنتور نصب شده واقعيت عملکرد مناسب بوده و با شارژ کردن امکان مديريت مقدور است مشکل اصلي عدم وجود متولي بهره‌برداري از کنتورها در شرکت‌هاي آب منطقه‌اي است و بايد همانند شرکت توزيع برق معاونت يا مديريت ديسپاچينگ کنتورها در چارت تشکيلاتي آب‌هاي منطقه‌اي به وجود بيايد و تمام کارهاي تصدي‌گري کنتور نيز به بخش خصوصي واگذار شود تا حاصل آن شارژ مداوم کنتور آن هم نه براي اخذ جريمه بلکه مديريت برداشت 
باشد. 
مدير ديگري گفته است، هر چند در اين گفتار (پيامي‌که از سوي يکي از نيروهاي گشت و بازرسي درج شده بود) اغراق شده ولي واقعيت اين است که با وضعيت اعتبارات و تخصيص تعادل بخشي عملا نظارت نگهداري و کنترل کنتورها کمرنگ شده و ادامه اين روند منجر به شکست پروژه خواهد شد. خلاصه بهره‌برداري کنتورها نيازمند ساز و کار و اعتبار است و نصب آنها به تنهايي نمي‌تواند پايدار باشد. 
يکي از مديران آب منطقه‌اي اردبيل نيز گفته،ما چنين اجازه‌اي (دور زدن کنتورها) را تا بحال به افراد مخرب نداده‌ايم چون از اين سيستم بصورت منطقي بهره‌برداري ونگهداري مي‌کنيم. يکي از مديران ستادي حوزه آب‌هاي زيرزميني نيز گفته هر سيستمي‌بايد نگهداري شود. 
نظارت شود و جلوي تخريب آن گرفته شود.هيچ بهره‌برداري يا بطور كلي هيچ بشري به ويژه ما ايراني‌ها از دادن اطلاعات شفاف و كنترل شدن طفره مي‌رويم به خصوص اگر از آن نفع آني هم داشته باشيم.
 در ادامه يکي از مديران آب منطقه‌اي اصفهان نيز گفته مطلب درخصوص کنتورهاي رهروان سپهر تا حدودي صادق است.اما براي قضاوت صحيح بايستي به اين سوال پاسخ دهيم که چه پيشنهاد جايگزيني داريم، درمقابل جايگزين "هيچ" همين کنتورها ابزار کنترلي هستند. 
در شرايط بحراني فعلي منابع آب هر نوع ابزار کنترلي ما را مي‌تواند به بخشي از اهداف‌مان برساند. اما يکي از مديران آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي گفته، اين مطلب (عدم کارايي کنتورها) در استان ما صادق نيست.


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گزارش داد؛
تعداد سهامداران خارجي بازار سرمايه ايران با صدور 24 کد جديد در دي ماه امسال از مرز يک هزار کد گذشت. به گزارش روز شنبه ايرنا، پس از اجراي برجام و رفع موانع پيش روي بازار سرمايه، تمايل سرمايه گذاران خارجي براي حضور در بازار سرمايه ايران افزايش يافت به طوري که در دي ماه گذشته، با عبور کدهاي صادر شده براي سرمايه گذاران خارجي، رکوردي جديد به ثبت رسيد. اکنون سرمايه گذاراني از آمريکا، انگليس، روسيه، آلمان، سوييس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوري آذربايجان، چين، هلند، هند، ترکيه، لبنان، آفريقاي جنوبي، ژاپن، قبرس، ايتاليا، امارات، نروژ، يونان، اندونزي، مالديو، لهستان، کانادا، جزاير کيمن، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوريه، لوکزامبورگ، کويت، نيوزيلند، مالزي، کره جنوبي، گرجستان، ارمنستان، جزاير ويرجين، نيجريه و افغانستان در بازار سرمايه ايران فعال هستند. بنا به گزارش شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات)، در دي ماه امسال، 24 کد جديد براي سهامداران خارجي صادر شد که 18 کد براي سرمايه گذاران حقيقي و 6 کد به سرمايه گذاران حقوقي اختصاص دارد. 6 سرمايه گذار حقوقي خارجي از کشورهاي استراليا، گرجستان، ارمنستان، افغانستان و عراق در دي ماه گذشته کد سهامداري خود را از شرکت سپرده گذاري مرکزي کسب کردند تا تعداد سرمايه گذاران حقوقي خارجي فعال در بازار سرمايه ايران به عدد 353 برسد. نخستين کد سهامدار خارجي بازار سرمايه ايران را آبان ماه سال 73 يک شرکت آلماني دريافت کرد که تا پايان دي ماه امسال شمار آنها به يک هزار و 13 کد سهامدار خارجي رسيده است. به گزارش ايرنا، مديرعامل سمات پيش از اين گفته بود: تعداد 260 کد سهامداري براي سرمايه گذاران خارجي در سال 95 صادر شد که در مقايسه با سال 94 رشد 46 درصدي را نشان مي‌دهد. علي طيب نيا وزير سابق امور اقتصادي و دارايي نيز گفته بود: ميزان سرمايه گذاري خارجي در بازار سرمايه با رشد يکهزار و 328 درصدي در دولت يازدهم از حدود 870 ميليارد ريال در سال 1391 به 12 هزار و 530 ميليارد ريال در اسفند ماه 1395 افزايش يافته است. سرمايه گذاران خارجي پس از طي مراحل قانوني و دريافت کد سهامداري مي‌توانند، در خريد و فروش سهام و اوراق، مشارکت داشته باشند.
اقتصاد کشور از سوق نقدينگي به بورس منتفع مي‌شود
در همين زمينه نماينده مردم آباده، بوانات و خرم بيد در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر لزوم تقويت بخش مولد اقتصاد کشور، ادامه داد:براي جلوگيري از رونق بازار سوداگري بايد بازار سرمايه کشور را تقويت کرد و اين انگيزه در جامعه ايجاد شود تا نقدينگي بيشتري به بورس سوق داده شود. به نقل از خانه ملت، سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: التهابات ارزي اخير بورس را تحت تاثير قرار داد و باعث شد بخشي از نقدينگي از بورس به بازار ارز منتقل شود که البته اين موضوع تبعات مناسبي براي اقتصاد کشور به همراه ندارد. نماينده مردم آباده، بوانات و خرم بيد در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر لزوم تقويت بخش مولد اقتصاد کشور، ادامه داد:براي جلوگيري از رونق بازار سوداگري بايد بازار سرمايه کشور را تقويت کرد و اين انگيزه در جامعه ايجاد شود تا نقدينگي بيشتري به بورس سوق داده شود.  زارع تصريح کرد: افزايش قيمت جهاني فلزات، نفت و همچينين نرخ ارز در رشد شاخص بورس موثر بوده است اما نبايد فراموش کرد زماني مي‌توان گفت شاخص بورس از رشد مطلوبي برخوردار بوده که افزايش شاخص متاثر از رشد سودآوري شرکت‌هاي بورسي باشد. وي ادامه داد: بايد شرکت‌هاي بورسي صورت‌هاي مالي خود را براساس استانداردهاي مالي بين المللي منتشر کنند تا زمينه جذب سرمايه‌هاي بيشتر در بورس فراهم شود. سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد:اگر حمايت‌هاي بيشتري از بازار سرمايه انجام شود زمينه تامين نقدينگي مورد نياز برخي واحدهاي توليدي از طريق بازار سرمايه فراهم مي‌شود.


معامله‌گران بورس تهران ديروز در حالي شاهد تقويت نسبي حجم معاملات سهام در گروه بانک‌ها و خودرويي‌ها بودند که غلبه عرضه بر تقاضاي سهام در سهم‌هاي پيش‌رو از جمله فولاد مبارکه، بانک ملت و هلدينگ‌هاي پتروشيمي‌قابل تأمل بود. به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 28 بهمن ماه 96 با افزايش 81 واحدي روي رقم 98 هزار و 429 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 5 واحدي عدد 17 هزار و 648 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 86 واحدي به رقم 105 هزار و 724 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 104 واحدي به رقم 69 هزار و 959 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 66 واحدي عدد 209 هزار و 384 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 6 واحدي روي رقم يک هزار و 101 واحد ايستاد. بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي معدني و صنعتي گل گهر با 50 واحد، ملي صنايع مس ايران با 46 واحد و ايران خودرو با 32 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي فولاد مبارکه با 47 واحد، بانک ملت با 28 واحد و سرمايه‌گذاري غدير با 25 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 255 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از يک ميليارد و 3 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 99 هزار و 799 نوبت داد و ستد بود. اين در حالي است که ارزش معاملات بازار نقد بورس تهران اندکي بيش از 185 ميليارد تومان بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي قطعات اتومبيل ايران، کارخانجات قند قزوين، دريايي و کشتيراني خط دريابندر، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه، سرمايه‌گذاري ارزش‌آفرينان، سايپاديزل، نوسازي ساختمان تهران، کارتن ايران از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي زامياد، سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران،‌ ليزينگ رايان سايپا و حق‌تقدم خريد سهام آن، سيمان هرمزگان و توليد مواد اوليه الياف مصنوعي بازگشايي شدند. ديروز همچنين عرضه اوليه 16 ميليون از اوراق قابل معامله اسناد خزانه اسلامي‌در نماد اخزا6081 آغاز شد. ديروز در بازار2 بورس تهران که با معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، 90 ميليون سهم هلدينگي صنايع معدني خاورميانه به ارزش بيش از 21.5 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده به کدهاي درون‌گروهي تجميع شد. کمتر از 79 ميليون سهم بانک کارآفرين نيز به ارزش بيش از 11 ميليارد تومان با معاملات درون‌گروهي از سوي سهامدار عمده همراه بود، همچنين 20 ميليون سهم گروه پتروشيمي‌سرمايه‌گذاري ايرانيان به ارزش بيش از 2.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده روبرو شد. در تراکتورسازي ايران نيز 16 ميليون سهم به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان با معاملات انتقالي روبرو شد و در ايران ترانسفو کمتر از 13 ميليون سهم به ارزش کمتر از 7 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت. در معدني و صنعتي چادرملو اما بيش از 11.5 ميليون سهم به ارزش کمتر از 2.5 ميليارد تومان کدبه‌کد شد.


افزايش سرمايه شرکت فولاد خراسان به عنوان سومين شرکت بزرگ فولادي حاضر در بازار سهام، پس از دريافت مجوزهاي لازم و برگزاري مجمع انجام مي‌شود. حسين احمدي سليماني در جريان بازديد مديران نهادهاي مالي فعال در بورس، فعالان صنعت کارگزاري و کارشناسان ارشد بازار سرمايه از کارخانه فولاد خراسان، در پاسخ به خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم گفت: رکود در ساخت و ساز مسکن و نيز رکود حاکم بر پروژه‌هاي عمراني موجب شده تا صنايع مختلف از اين موضوعات تاثير بپذيرند. مديرعامل شرکت فولاد خراسان افزود: بر اين اساس در صورت وقوع رونق در صنعت ساخت و ساز و پروژه‌هاي عمراني صنايع بسياري از جمله صنعت فولاد از اين موضوع تاثيرپذير خواهند بود. وي همچنين با تاکيد بر اهميت تعامل بخش‌هاي صنعتي و بازار سرمايه گفت: فولاد خراسان سومين شرکت بزرگ فولادي حاضر در بازار سهام شناخته مي‌شود و داراي ده‌ها سهامدار حقوقي و هزاران سهامدار حقيقي است. اين فعال صنعت فولاد کشور با اشاره به اين که اين شرکت با توليد 1.5 ميليون تن محصول تا کنون 1000 ميليارد تومان سود به سهامداران خود داده است افزود: در مجتمع معادن سنگان 20 ميليون تن کنسانتره و 7.5 ميليون تن گندله توليد مي‌شود که ما سهم قابل توجهي از آن داريم. همچنين ما تنها فولادسازي هستيم که هم به آب و هم به معدن نزديک هستيم. وي با بيان اين که بخش گندله‌سازي شرکت زودتر از برنامه پيش‌بيني شده و تا چند روز ديگر توسط رييس جمهور افتتاح مي‌شود اظهار داشت: شرکت فولاد خراسان با ظرفيت توليد سالانه توليد 1.2 ميليون تن شمش و آهن اسفنجي و توليد سالانه 870 هزار تن به عنوان قطب سوم فولاد کشور شناخته مي‌شود. احمدي سليماني ادامه داد: اين شرکت فولادسازي در 9 ماهه امسال توانست 121 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کند و پيش‌بيني‌هاي تحليلي از احتمال تحقق 230 ريال سود از سوي اين شرکت تا پايان سال جاري حکايت دارد. به گفته مديرعامل اين شرکت بزرگ فولادي در بورسي افزود: فولاد خراسان با سرمايه 800 ميليارد تومان و ارزش بازاري معادل 2980 ميليارد تومان پس از فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان سومين شرکت بزرگ فولادي حاضر در بازار سهام شناخته مي‌شود و داراي ده‌ها سهامدار حقيقي و حقوقي است. وي گفت: در دو سه سال گذشته با وجودي که دشواري ناشي از آثار تحريم‌ها بر اقتصاد کشور شرايط سختي را بر بنگاه‌هاي توليدي تحميل کرده بود، توانستيم نه تنها اشتغال موجود را حفظ کنيم، بلکه براي اشتغال‌زايي بيش‌تر و توسعه اين صنعت مادر در منطقه شرق کشور، طرح‌هاي توسعه فولاد را نيز بر اساس برنامه به پيش ببريم و در حال حاضر اين شرکت براي حدود 5000 نفر اشتغال ايجاد کرده است. احمدي سليماني در جريان بازديد فعالان بازار سرمايه از طرح‌هاي توسعه اين مجتمع صنعتي در نيشابور ادامه داد: همکاران ما با همدلي و تدبير توانسته‌اند با وجود شرايط دشوار بازار ظرفيت توليد را حفظ کنند و حتي در سال گذشته 14 درصد بيش از ظرفيت اسمي‌توليد داشته ايم. وي افزود: در افق 1404 براي توليد 55 ميليون تن فولاد در کشور هدف گذاري شده است که ما بايد تلاش کنيم با اتمام به موقع طرح‌هاي توسعه، سهم خراسان را از اين ميزان توليد ارتقا ببخشيم. معاون برنامه‌ريزي و فن‌آوري شرکت فولاد خراسان نيز در ادامه در خصوص ترکيب سهامداري اين شرکت گفت: در حال حاضر صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستائيان و عشاير با 44 درصد، سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات با 13 درصد و صندوق حمايت از بازنشستگان کارکنان فولاد نيز با 13 درصد سهامداران عمده شرکت فولاد خراسان را شامل مي‌شوند. بهروز اسماعيلي همچنين در خصوص مشتريان محصولات شرکت فولاد خراسان اظهار داشت: شرکتهاي فولادسازي، کارخانجات نورد، تجار، شرکتهاي ساختماني و عمراني و خارجي‌ها از جمله کشورهاي عراق، ترکمنستان و امارات مشتريان اين شرکت هستند. وي با بيان اينکه 40 درصد بازار مصرف اين شرکت استان تهران و 34 درصد استان خراسان رضوي هستند افزود: در مجموعه‌هاي توليد فولاد به طور معمول رقابت در دوران رکود است که دوران رونق اقتصادي، بر اين اساس اگر در زمان بحران و رکود شرکتهاي فعال در اين حوزه بتوانند پروژه‌هاي توسعه‌اي خود را تامين مالي کنند و انجام دهند، در گردونه رقابت باقي مانده و موفق مي‌شوند. اين فعال صنعت فولاد در کشور اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته شرکت فولاد خراسان نخستين شرکت بزرگ فولادي کشور است که زنجيره توليد فولاد از مرحله سنگ آهن تا محصول نهايي را در استان محل استقرار يعني خراسان رضوي خود مديريت مي‌کند.